Visa fullständig version : Golf 7 facelift - våren 2016 - bilder här
Tjena Volkswagen-vänner! Tänkte beställa en ny golf gt -17 bensin dsg. Tänkte ta active info och pluspaketet.
Någon annan som går i liknande tankar?
Japp, jag tänkte beställa samma, fast sportkombi. Tänke ta stora dragpaketet, active info display, alla assistenterna och navigation media. Tillsammans med detta verkar inte pluspaketet funka i nuläget, konfiguratorn ger mig ett högre pris utan att det tillkommer något mer, så jag avvaktar lite och ser om de fixar till det och om totalpriset då kanske minskar något.
Missa inte parkeringsvärmaren som ingår som introduktionserbjudande.
Absolut inte, fram tills 12:e mars gäller erbjudandet enligt hemsidan.
mangewide
2017-01-25, 10:03
Tjena Volkswagen-vänner! Tänkte beställa en ny golf gt -17 bensin dsg. Tänkte ta active info och pluspaketet.
Någon annan som går i liknande tankar?
Trevlig kärra det där!. Tar du activ display utan GPS tillägget?.
Ambulansen
2017-01-25, 11:20
Japp, jag tänkte beställa samma, fast sportkombi. Tänke ta stora dragpaketet, active info display, alla assistenterna och navigation media. Tillsammans med detta verkar inte pluspaketet funka i nuläget, konfiguratorn ger mig ett högre pris utan att det tillkommer något mer, så jag avvaktar lite och ser om de fixar till det och om totalpriset då kanske minskar något.
Härligt, bra utrymme i kombin!
Trevlig kärra det där!. Tar du activ display utan GPS tillägget?.
ingen navigation om du menar det, tänker att man kan använda google maps :)
ingen navigation om du menar det, tänker att man kan använda google maps :)
Kartan dyker inte upp på active info-displayen om du kör google maps med android auto, men det är du kanske medveten om. Det som de dock lär ha börjat lägga till stöd för är att köranvisningar (t.ex. "vänster om 200m" med en pil) skall kunna överföras från navigatorn i google/apple maps till instrumentpanelen. Men jag skulle inte räkna med att det stödet kommer nu till Golfen.
Ambulansen
2017-01-25, 11:41
Kartan dyker inte upp på active info-displayen om du kör google maps med android auto, men det är du kanske medveten om. Det som de dock lär ha börjat lägga till stöd för är att köranvisningar (t.ex. "vänster om 200m" med en pil) skall kunna överföras från navigatorn i google/apple maps till instrumentpanelen. Men jag skulle inte räkna med att det stödet kommer nu till Golfen.
Ja, jag känner att det räcker med kartan i mittkonsolen, man har en budget och får såklart kompromissa. Active infon är en häftig funktion i sig annars tänker jag.
Ja, jag känner att det räcker med kartan i mittkonsolen, man har en budget och får såklart kompromissa. Active infon är en häftig funktion i sig annars tänker jag.
Ja absolut!
Ambulansen
2017-01-25, 11:45
Ja absolut!
Härligt!
mangewide
2017-01-25, 12:58
Ja ska oxå ha Activ Display, men har man inte GPS. Vad man kan egentligen ha för användbara vyer??. Blir det bara en rolig grej om "digitala" analoga mätare man använder?.
Jag hade hoppas på som Audi kör. Att man kan ha en stor varvräknare i mitten och digital hastighet bara. Men det verkar tyvärr inte så :)
Jag skall inte argumentera mot någon av er, ju fler funktioner man har desto större blir nyttan med den naturligtvis. Men det är ju en smaksak och det finns garanterat användningsområden för det iom att man totalt har fyra konfigurerbara displayer istället för två. Jag var först lite besviken på den jämfört med Audis eftersom mätarna inte minimeras lika mycket i gps-läget och då blir kartan inte så stor. Men å andra sidan har man ju mer info som kan visas inne i mätarna istället, så det kan nog jämna ut sig. Men ja, läget med stora varvräknaren verkar saknas här.
Hmm kan man välja BORT aktiv display på nya Golfen? Anser fortfarande att det är en fullständigt horribel funktion som tar bort en stor del av känslan i bilen. Är det en VW man kör? Är det en Kia? Vem vet .. Vad är nästa steg? Gemensamma karosser?
Då mer och mer av en bil anses vara mjukvara så är det dock inte det här konstigt. Trenden är tydligt och skillnaderna mellan biltillverkarna blir mindre och mindre. Naturligt men väldigt väldigt tråkigt.
Betaride
2017-01-25, 18:03
Hmm kan man välja BORT aktiv display på nya Golfen? Anser fortfarande att det är en fullständigt horribel funktion som tar bort en stor del av känslan i bilen. Är det en VW man kör? Är det en Kia? Vem vet .. Vad är nästa steg? Gemensamma karosser?
Då mer och mer av en bil anses vara mjukvara så är det dock inte det här konstigt. Trenden är tydligt och skillnaderna mellan biltillverkarna blir mindre och mindre. Naturligt men väldigt väldigt tråkigt.
Ja detta är ju utan snack en smaksak. Jag tycker som du, det ser för jäkligt ut. Billigt. Men samtidigt verkar många sålda på det. Undrar hur mycket det förbättrar körupplevelsen i realiteten, eller om det bara blir en gimmick, att det är häftigt...
Jag har active info display i min Tiguan nu då det är standard i GT.
Utseendet lyfter interiören, skulle inte vilja ha tillbaka mätarhuset från gamla Tiguanen.
Vill man kan man få mer info på displayen än det var möjligt med de gamla analoga mätarna.
Skarp och bra display, what's not to like?
Jag har active info display i min Tiguan nu då det är standard i GT.
Utseendet lyfter interiören, skulle inte vilja ha tillbaka mätarhuset från gamla Tiguanen.
Vill man kan man få mer info på displayen än det var möjligt med de gamla analoga mätarna.
Skarp och bra display, what's not to like?
Kör Passat B8 och provkörde en med aktive display innan köp, tycker att upplösningen tyvärr är ganska låg, dvs pixlig som på en gammal mobiltelefon.
Jag valde därför inte denna display, det ironiska är att det antagligen är billigare för VW med en skärm istället för mätare med rörliga delar, så de digitala skärmarna kommer vi få se mer utav.
mangewide
2017-01-25, 18:45
Nja man kan ju få obegränsade möjligheter mot att köra 2st analoga mätare som 99% av alla bilar kör.
Så tror bara det är ovant, se alla supersportbilar som kör med TFT idag och det verkar ju kunderna gilla :)
mangewide:
Jag såg att du har ErgoActive. Är du fortfarande nöjd? Gäller detta alltså bara förarstolen och inte passagerarstolen?
Nja man kan ju få obegränsade möjligheter mot att köra 2st analoga mätare som 99% av alla bilar kör.
Så tror bara det är ovant, se alla supersportbilar som kör med TFT idag och det verkar ju kunderna gilla :)
Mer är inte alltid bättre. Bara för att man kan så betyder inte det att man ska. Ofta innebär det att du istället för en riktigt bra fungerande genomtänkt funktion får 10 dåliga. Kvalitet ska inte mätas i antalet funktioner. Men men, det är framtiden, snart är alla "fulldynamiska" helt enkelt för att det blir billigare så det är bara att vänja sig.
mangewide
2017-01-26, 06:45
mangewide:
Jag såg att du har ErgoActive. Är du fortfarande nöjd? Gäller detta alltså bara förarstolen och inte passagerarstolen?
Ja Galet nöjd, lätt den bästa tillbehöret. Använder det varje gång jag kör bilen. Så jäkla skönt efter att ha suttit en dag på kontoret att bli lite uppmjukad :)
Det är är bara till förarstolen..
Denna stol är faktiskt en av sakerna till att jag tvekar till att köpa en GTI som tanken är nu. Jag vet det är en grym stol i den, men det går inte att jämföra med massagen alá Merca S-klass *haha*..
- - - Uppdaterad - - -
Mer är inte alltid bättre. Bara för att man kan så betyder inte det att man ska. Ofta innebär det att du istället för en riktigt bra fungerande genomtänkt funktion får 10 dåliga. Kvalitet ska inte mätas i antalet funktioner. Men men, det är framtiden, snart är alla "fulldynamiska" helt enkelt för att det blir billigare så det är bara att vänja sig.
Jo håller med, detta måste ju vara en svinbillig lösning för bilföretagen.
En analog varvräknare i mitten och digitalt resten som blandannat Ferrari, är det klockrenaste tycker jag.. :)
Ja Galet nöjd, lätt den bästa tillbehöret. Använder det varje gång jag kör bilen. Så jäkla skönt efter att ha suttit en dag på kontoret att bli lite uppmjukad :)
Det är är bara till förarstolen..
Denna stol är faktiskt en av sakerna till att jag tvekar till att köpa en GTI som tanken är nu. Jag vet det är en grym stol i den, men det går inte att jämföra med massagen alá Merca S-klass *haha*..
Låter bra! Får ta en funderare på om man skall lägga till det. Lite synd bara att det bara är till förarstolen, frugan hade nog uppskattat det ännu mer än jag.
Då får väl hon köra när ni åker båda. ;)
mangewide
2017-01-26, 12:17
Låter bra! Får ta en funderare på om man skall lägga till det. Lite synd bara att det bara är till förarstolen, frugan hade nog uppskattat det ännu mer än jag.
Haha, ja precis. Låt henne köra i 10min!, så länge går en "behandling".
Men är ett måste tillbehör om man kan, är ju väldigt prisvärt...
mangewide
2017-01-27, 06:56
Ännu en lite rulle om Facelift GTIn, tycker den är riktigt lyckad. Kofångaren fram utan kameran fram är ju väldigt snygg.. :)
https://www.youtube.com/watch?v=wiYUUXi27cU&feature=youtu.be
Ambulansen
2017-01-27, 09:51
Ännu en lite rulle om Facelift GTIn, tycker den är riktigt lyckad. Kofångaren fram utan kameran fram är ju väldigt snygg.. :)
https://www.youtube.com/watch?v=wiYUUXi27cU&feature=youtu.be
Riktigt snygg! Har du lagt en beställning än?
mangewide
2017-01-27, 11:12
Riktigt snygg! Har du lagt en beställning än?
Nix konfiguration på VW stämmer nog inte riktigt än.. :)
Gött, nu har de fixat pluspaketet i kombination med dynamic light assist, så priset gick ner en del för mig. Då har jag nog råd med ergoactive-stolen också :)
mangewide
2017-01-27, 12:31
Ja nu kan man få flytande blinkers och DCC på GTIn oxå :)
Kommer den uppvärmbara vindrutan enbart till GTI och R?
mangewide
2017-01-27, 14:02
Kommer den uppvärmbara vindrutan enbart till GTI och R?
Ja det var ju skumt..kan väll inte stämma.. Borde ju vara till samtliga modeller... :)
mangewide
2017-02-03, 06:59
Nära att beställa nu, när äntligen konfig stämmer till 100% :)
Vad tycker ni om de nya fälgarna! ( de är faktiskt nya, kan ni se skillnaden mot de tidigare.. )
8608
Snygga fälgar Magnus!
Det där med att vagnskadegaranti följer utökad garanti visste jag inte. Nästa för bra för att vara sant. Dubbelkolla för säkerhets skull.
/Peter
mangewide
2017-02-03, 08:00
Snygga fälgar Magnus!
Det där med att vagnskadegaranti följer utökad garanti visste jag inte. Nästa för bra för att vara sant. Dubbelkolla för säkerhets skull.
/Peter
Ja dessa ingår i pluspaketet. Vill ha Pretoria men det är omöjligt att får till GTIn! :(
Det man kan göra att köpa pretoria löst, då kostar de 8400:- st!!!.
Men börjar gilla dessa nya 18", :)
Jag hade tyvärr fel om vagnskadegarantin... :(
Jättesnygga fälgar, känns fräscha!
mangewide
2017-02-03, 11:27
Eftersöker fortfarande info om den nya "245" hk.
Men detta var lite intressant!. Är det en nya diffbroms i denna?, kanske inte helt fel med tanke på att det är en ny låda.. :)
http://feber.se/bil/art/360976/skoda_verraskar_med_nnu_vassar/
VAQ-diffen sitter redan i befintliga GTI PP.
Den där artikeln tar jag inte på något särskilt allvar alls, jag är inte säker på att de verkligen vet vad de skriver om :) Seriösa källor hittar man oftast i tysk media, AutoBild exempelvis. VAQ är sannolikt samma som tidigare, däremot är DSG-lådan ny för modellen, precis som för Golf GTI. I övrigt är sannolikt 2,0 TSI 245 endast justerad mjukvarumässigt jämfört med övriga likvärdiga versioner. Så vilken information söker du? :)
AutoBild har kört uppdaterade Golf GTI (230 hk), se här: http://www.autobild.de/marken-modelle/vw/golf/7-facelift/#fahren
8621
Der modernisierte Golf GTI kommt mit 230 PS statt bislang 220 PS. Die Mehrleistung ist subjektiv kaum wahrnehmbar. So oder so: Der Sport-Golf ist fix wie eh und je, glänzt mit gleichmäßiger Kraftentfaltung und hoher Drehzahlreserve.
8622
Was uns bei der ersten Fahrt auffällt: Die Gasannahme ist beim Facelift-GTI gefühlt etwas geschmeidiger als früher, der Ladedruck lässt sich deutlich besser dosieren als etwa in den stärkeren Seat-Modellen. Unverändert präsentiert sich die Handschaltung: Extrem leichtgängig, quasi selbstrastend, mit tendenziell eher langer Gesamtübersetzung.
8623
Der zweite Gang reicht bis über 100 km/h, die sechste Fahrstufe theoretisch bis weit über 280 km/h. Die Kupplung lässt zu wünschen übrig, denn sie hat keinen präzisen Druckpunkt.
8624
Der GTI hat ein sehr ausgewogenes Handling und verfügt über ein Fahrwerk, das aufmerksam anspricht und zu keinem Zeitpunkt übertrieben straff oder gar schroff wirkt.
Borde komma ut några youtube-reviews snart.
https://www.youtube.com/watch?v=pZeSSGvbbPE
mangewide
2017-02-03, 12:44
Den där artikeln tar jag inte på något särskilt allvar alls, jag är inte säker på att de verkligen vet vad de skriver om :) Seriösa källor hittar man oftast i tysk media, AutoBild exempelvis. VAQ är sannolikt samma som tidigare, däremot är DSG-lådan ny för modellen, precis som för Golf GTI. I övrigt är sannolikt 2,0 TSI 245 endast justerad mjukvarumässigt jämfört med övriga likvärdiga versioner. Så vilken information söker du? :)
AutoBild har kört uppdaterade Golf GTI (230 hk), se här: http://www.autobild.de/marken-modelle/vw/golf/7-facelift/#fahren
8621
Der modernisierte Golf GTI kommt mit 230 PS statt bislang 220 PS. Die Mehrleistung ist subjektiv kaum wahrnehmbar. So oder so: Der Sport-Golf ist fix wie eh und je, glänzt mit gleichmäßiger Kraftentfaltung und hoher Drehzahlreserve.
8622
Was uns bei der ersten Fahrt auffällt: Die Gasannahme ist beim Facelift-GTI gefühlt etwas geschmeidiger als früher, der Ladedruck lässt sich deutlich besser dosieren als etwa in den stärkeren Seat-Modellen. Unverändert präsentiert sich die Handschaltung: Extrem leichtgängig, quasi selbstrastend, mit tendenziell eher langer Gesamtübersetzung.
8623
Der zweite Gang reicht bis über 100 km/h, die sechste Fahrstufe theoretisch bis weit über 280 km/h. Die Kupplung lässt zu wünschen übrig, denn sie hat keinen präzisen Druckpunkt.
8624
Der GTI hat ein sehr ausgewogenes Handling und verfügt über ein Fahrwerk, das aufmerksam anspricht und zu keinem Zeitpunkt übertrieben straff oder gar schroff wirkt.
Ja se där!, tack!
Det jag söker är info lite siffror på bilen, Prestanda, CO2 mm.
Annars är det som du säger vad jag kommit fram till. Ny mjukvara , ny 7 DSG och att inte glömma Nya tjockare slutrör!! *asg*.
Men jag är ändå nyfiken om det nu skulle var nån mer skilland. På VW UK hemsida, skriver de om den "nya" motorn i GTIn. Men det vet man ju inte vad det betyder.. :)
- - - Uppdaterad - - -
Borde komma ut några youtube-reviews snart.
https://www.youtube.com/watch?v=pZeSSGvbbPE
Ja se där, tack!
Trodde inte att GTIn skulle få komma till pressen än... :)
AutoBild
https://www.youtube.com/watch?v=JW0_kkbFz6s&t=
Blåbäret
2017-02-04, 10:33
New Volkswagen Golf GTI facelift 2017 review, Auto Express
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/golf/98501/new-volkswagen-golf-gti-facelift-2017-review
Men jag är ändå nyfiken om det nu skulle var nån mer skilland. På VW UK hemsida, skriver de om den "nya" motorn i GTIn. Men det vet man ju inte vad det betyder.. :)
I marknadsförings- och försäljningssammanhang krävs det inte mycket för att man ska tala om en ny motor. Det som du inte kunnat välja tidigare, är ju nytt. Om än inte i ett vidare tekniskt perspektiv, men det är inte intressant för gemene kund. Med nya siffror för framför allt effekt och vridmoment är det absolut en ny motor(version) i sådana sammanhang. Audi S1 har haft 370 Nm sedan start... Men istället 231 hk. Jag antar att man väljer den effekt man anser mest lämplig för respektive modell baserat på en lång rad olika orsaker.
mangewide
2017-02-04, 19:39
Jag har hör av VW att inom 2v släpps alla siffror på GTin :)
Men jag har ett annat I.lands problem!, viken j-vla färg ska jag välja..
Nån som kan hitta nån bra bild/film på följande färger?
-white silver metallic
-dark iron blue metallic
-atlantic blue metallic.
:)
Jag har hör av VW att inom 2v släpps alla siffror på GTin :)
Men jag har ett annat I.lands problem!, viken j-vla färg ska jag välja..
Nån som kan hitta nån bra bild/film på följande färger?
-white silver metallic
-dark iron blue metallic
-atlantic blue metallic.
Är alla färger nya?
Undrar om den vita kommer påminna om oryx
mangewide
2017-02-05, 13:31
Är alla färger nya?
Undrar om den vita kommer påminna om oryx
Ja ganska nya. Atlantic har jag koll på nu, finns på nya Tiguan och sharan..
Dark Iron verkar svår att hitta..
Whitesilver finns visst på bubblan, men ser den inte ut som Prime vit?!?. Eller är det tufft?
https://www.youtube.com/watch?v=1ml7_JS82ik&t=217s
Nu är en ny R Sportscombi beställd
Blev följande spec
Indium Grey metallic
Keyless
Tonade rutor
Svarta speglar och takreling
Svarta pretoria 19" fälgar
Navigation discover pro
DCC
Panoramasoltak
Parkeringssensorer fram och bak
Backkamera
Läderklädsel
Dynaudio
Elekriskt infällbara speglar med belysning
Nu blir det en lång väntan bara
mangewide
2017-02-05, 13:56
Nu är en ny R Sportscombi beställd
Blev följande spec
Indium Grey metallic
Keyless
Tonade rutor
Svarta speglar och takreling
Svarta pretoria 19" fälgar
Navigation discover pro
DCC
Panoramasoltak
Backkamera
Läderklädsel
Dynaudio
Elekriskt infällbara speglar med belysning
Nu blir det en lång väntan bara
Oj, nice! :)
Fått nått tillverkningsdatum?. GTIn skulle man räkna med sent Q2 som en 2018, samma på R?
Han trodde fortfarande på leverans i Juli vilket låter som väldigt lång tid
Men får hoppas att det går lite snabbare än så..
mangewide
2017-02-05, 16:39
Han trodde fortfarande på leverans i Juli vilket låter som väldigt lång tid
Men får hoppas att det går lite snabbare än så..
Ok, ja man får hoppas lite kortare än så :). Innan midsommar har jag fått höra på GTi iallafall.. :)
Då har man beställt en ny GTI Facelift
Tornado röd
Plus paket med
18 tum Milton Keynes
Led strålkastare
Dimstrålkastare med statiskt kurvljus
Elektriskt infällbara speglar med belysning
Panoramasoltak
Tonade rutor
Dynaudio
Navigation Discovery pro
DCC
Blinkers flytande bak ink led belyst nr plåt
klädsel Art Velour
nu är det bara till att vänta :)
mangewide
2017-02-05, 19:55
Tornado röd
Tonade rutor
Navigation Discovery pro
DCC
Dynaudio
led strålkastare utan dimljus i spoilern
klädsel Art Velour
Grym Spec! :).
Tjusigt att lägga till bakljusen!, ser jäkligt trevligt ut.. :)
https://youtu.be/kRtsRiOnPzs?t=364
Har du fått nån leverans datum? :)
mangewide
2017-02-06, 07:06
Tornado röd
Tonade rutor
Navigation Discovery pro
DCC
Dynaudio
led strålkastare utan dimljus i spoilern
klädsel Art Velour
Får man fråga varför inte välja "plus" paketet?. :)
Kör du på 17" fälgarna som följer med?.
Panoramasoltak ligger som gratis introduktionserbjudande i konfiguratorn för GTI/R.
mangewide
2017-02-06, 09:44
Panoramasoltak ligger som gratis introduktionserbjudande i konfiguratorn för GTI/R.
Ja jäklar så trevligt :).
Tack VW ;)
Jag som fick betala för det vid beställning igår.
Blir till att ringa säljaren, det får han ordna till
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Gäller det är även Golf R Variant?
Japp
mangewide
2017-02-06, 11:25
Jag som fick betala för det vid beställning igår.
Blir till att ringa säljaren, det får han ordna till
Ja det blir ju inga problem att fixa!. Nu sparade du 10k!, blir att köpa en lott idag ;)
Ni som har beställt den nya Golfen, hur stor procents rabatt har ni fått mot listpris?
Mailade lite med min säljare idag angående panoramasoltaket. Han trodde inte att det skulle ligga med på R/GTI utan endast på "vanliga" Golf modellerna. Han skulle kolla upp det med generalagenten.
Återkommer så fort jag hört av honom.
Eller är det någon som redan fått svar på om det stämmer?
De låter lustigt, det ligger ju med i konfiguratorn.
Vad baserade han att det inte skulle ligga med för GTI/R på ?
Inte en aning vad han baserade det på, jag hänvisade honom till konfiguratorn.
Men han skulle som sagt kolla upp det iaf..
mangewide
2017-02-06, 19:42
Mailade lite med min säljare idag angående panoramasoltaket. Han trodde inte att det skulle ligga med på R/GTI utan endast på "vanliga" Golf modellerna. Han skulle kolla upp det med generalagenten.
Återkommer så fort jag hört av honom.
Eller är det någon som redan fått svar på om det stämmer?
Jag fick det bekräftat av min säljare, varför skulle inte det stämma?. På de andra modeller får man ju bensin/diesel värmare som introduktionserbjudande.
billigare utan dimljus o så kanske man får luftinsläpp istället.
nej 18 hjulen
synd att inner taket blir lägre med panoramasoltaket.
Nu fick jag svar av säljaren, panoramaglastaket tillagt utan kostnad samt någon ski team kampanj med 300 gb gratis wifi.
billigare utan dimljus o så kanske man får luftinsläpp istället.
nej 18 hjulen
Dina tillval som också ligger i pluspaketet:
18" Milton 6100:-
Speglar m.belysning 1600:-
P.sensor fram/bak 5400:-
LED-strålkastare 12300:-
Det här blir totalt 25400:-
Du får samma utrustning med pluspaketet för 18500:- (Pluspaket 16900:- + speglar m.belysning 1600:-)
Dessutom ingår dimstrålkastarna i paketet.
Förstår inte riktigt poängen med att inte ta pluspaketet om du ändå ska ta tillvalen?
Har jag missat något?
mangewide
2017-02-07, 17:46
Nu fick jag svar av säljaren, panoramaglastaket tillagt utan kostnad samt någon ski team kampanj med 300 gb gratis wifi.
Jaha intressant, vilket tillbehör gjorde att du fick Ski team kampanjen? .Den ska ju inte gälla Ren. Men grattis att du fick ;)
- - - Uppdaterad - - -
Du får samma utrustning med pluspaketet för 18500:- (Pluspaket 16900:- + speglar m.belysning 1600:-)
Förstår inte riktigt poängen med att inte ta pluspaketet om du ändå ska ta tillvalen?
Har jag missat något?
Håller med, jag är oxå nyfiken om jag missat något runt plus paketet?!. Blir ju bra mkt dyrare om man köper tillbehören löst...
ps ni har sett att man köpa till trådlös laddning from idag oxå ;)
Gäller alla modeller med 4M sa han.
Bara att tacka och ta emot
Har jag missat något?
dom där sakerna fanns inte med i Config, det ända som stod med va lysena.
dags att ringa säljaren tror jag. fan va surt
panorama fanns det heller ingen info om
Hur fan kan dom släppa beställning på en bil när allt inte är uppdaterat hos VW ??
mangewide
2017-02-08, 07:02
dom där sakerna fanns inte med i Config, det ända som stod med va lysena.
dags att ringa säljaren tror jag. fan va surt
panorama fanns det heller ingen info om
Hur fan kan dom släppa beställning på en bil när allt inte är uppdaterat hos VW ??
Ja det var lite elakt av säljaren, Plus paketet har funnits med sen konfig släpptes.
Däremot har det hänt små saker hela tiden, men from igår så ska det vara 100%, eller 99% rätt ;)
Vad tror ni om whitesilvermetallic?!.
Fan börjar gilla den. Har hela tiden varit inne på en Atlantic blue, men den är så jäkla mkt mörkare i verkligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=1ml7_JS82ik&t=27s
Nån som vet om det finns någon i denna kulör i sthlm regionen att kolla live på?..
Har inte sett den färgen hos någon handlare på södra sidan av Stockholm iaf.
Börjar det närma sig beställning?:)
Bara färgen du velar om?
Ja det var lite elakt av säljaren, Plus paketet har funnits med sen konfig släpptes.
Däremot har det hänt små saker hela tiden, men from igår så ska det vara 100%, eller 99% rätt ;)
Vad tror ni om whitesilvermetallic?!.
Fan börjar gilla den. Har hela tiden varit inne på en Atlantic blue, men den är så jäkla mkt mörkare i verkligheten.
https://www.youtube.com/watch?v=1ml7_JS82ik&t=27s
Nån som vet om det finns någon i denna kulör i sthlm regionen att kolla live på?..
White silver - Det kanske kan vara något. Verkar vara en vanlig metallic?
Pure White är alltid snyggt. Bra om man behöver lacka något.... inget krångel direkt så att säga.
Oryx White är väl en Pearl kulör. De brukar vara svåra att efterlackera avseende överensstämmelse så en sådan skulle jag skippa.
Man styr ju inte var och när en skada blir till.
/Peter
Ingen mer än mig som suktar efter en Golf(icke kombi) med kombinationen DSG och 4motion?
Alltrack är säkert en toppenbil men jag skulle vilja ha en mer sportig bil, typ GTD'n med 4motion!
Jag vet att Audi A3 erbjuds med denna kombination men jag tycker inte att Audis bilar är prisvärda.
Gick ju ett rykte för några år sedan om en Golf R tdi, men något dyligt kan man nog glömma nu när dieseltrenden börjar stagnera.
Blåbäret
2017-02-08, 21:03
Octavia RS finns med diesel, DSG och 4 hjuls drift kombinerat.
Anledningen till att Golf GTD inte finns med 4motion är helt enkelt att den då tagit för många kunder från Audi A3. Det är noga uträknat i Volkswagen koncernen exakt vilken utrustning varje bilmodell får ha eller inte får ha.
https://www.youtube.com/watch?v=4CsIT4XyT0I&app=desktop
Ljudet hänger inte ihop med bilden...funnet på nätet :D.
/Peter
Octavia RS finns med diesel, DSG och 4 hjuls drift kombinerat.
Anledningen till att Golf GTD inte finns med 4motion är helt enkelt att den då tagit för många kunder från Audi A3. Det är noga uträknat i Volkswagen koncernen exakt vilken utrustning varje bilmodell får ha eller inte får ha.
Riktigt så enkelt är det inte. Då skulle ju Octavia både som RS och som icke RS med 2,0 TDI 184 DSG 4WD ta ännu fler kunder från Audi, eftersom Skodan är billigare än VW, men så fungerar det inte hela vägen. Skodas kunder är generellt inte samma som Audis kunder och tvärtom. VW:s kunder är inte alltid samma som Audi:s. Det är ingen tillverkare inom koncernen som hindras från något, har man ett bra business case så kör man givet att nedan som jag tar upp är OK. Men man måste kunna ta betalt för tekniken och betala för den. Seat är en tillverkare som skulle ha svårt att få tillräcklig marginal på dyr teknik för att kunna betala för sig. Exempelvis för Audis V6 TDI eller MLB-plattformen. Man har inte de kunderna som är beredda att betala så mycket. Sen finns det även andra parametrar som spelar in. Både GTD och GTI är som koncept framhjulsdrivna. För att komma vidare ur det har VW skapat Golf R. Bland annat. Vidare, med de spelregler som EU ger, där varje gram CO2 för mycket från tillverkarens bilar ger böter (de genomsnittliga utsläppen från nya personbilar ska minska till 95 g koldioxid per kilometer 2020, enligt den nya realistiska mätmetoden), gör att man mycket noga måste överväga om det verkligen är nödvändigt/lönsamt/värt/strategiskt rätt att exempelvis addera fyrhjulsdrift till en modell som redan är populär ändå. Att addera fyrhjulsdrift skulle då öka på det genomsnittliga CO2-utsläppet. Skoda säljer förmodligen många mindre bilar i B/C-segmenten och/eller bilar med mindre motorer vilket gör att de kanske redan ligger ganska bra till och kan kosta på sig att erbjuda fyrhjulsdrift.
Vidare handlar det om att känna sina kunder och vad de önskar. De flesta Golf GTD som säljs nya stormar förmodligen fram längs tyska, franska, italienska och spanska motorvägar, i hög fart. I stort sett helt utan behov av eller önskan om fyrhjulsdrift. Efterfrågan på fyrhjulsdrift i C-segmentet finns i stort koncentrerad till vissa delar av Skandinavien och alpländerna. I Skandinavien är Golf GTD redan en udda modell.
Sen måste man också titta på övriga modellprogrammet och hur modellen ska passa in där. En Golf GTD DSG med 4Motion borde teoretiskt hamna på cirka 319 000 kr. För 17 000 kr till så får man en Passat GT med TDI 190, DSG 4Motion samt mer utrustning från start. Sannolikt skulle det göra det svårt att sälja Golf GTD 4Motion, eftersom merparten av kunderna skulle betrakta Passat GT som mer prisvärd, vilket också krasst är fallet när Golf har mer effekt och mer utrustning än basnivå. Sen finns det givetvis en skara hardcore entusiaster som tycker annorlunda, att en Golf GTD med den effekten och fyrhjulsdriften är mycket tuffare, med all rätt, men tyvärr räcker det nog inte för en tillräckligt bra affär.
Jag tror inte på en Golf GTD 2,0 Bi-TDI 240 4Motion. Utan tvekan vore det en kanontrevlig bil, men redan Passat med den drivlinan är dyr nog. Gissningsvis skulle en sådan Golf hamna på samma pris som Golf GTE. Utan miljöbilspremie. Hur många skulle då hellre välja en Golf R? Och för att minska sitt genomsnittliga CO2-utsläpp (där VW redan ligger högt pga många motorstarka bilar) så tycker jag att det är rätt att istället investera i utveckling av Golf med laddhybridteknik och som helt eldriven. Tänk om Golf GTE kan få samma starka 115 hk elmotor som Passat GTE och det batteri som förväntas komma till uppdaterade Passat GTE som ska möjliggöra upp till 100 km körning i e-mode :)
mangewide
2017-02-10, 05:10
Har inte sett den färgen hos någon handlare på södra sidan av Stockholm iaf.
Börjar det närma sig beställning?:)
Bara färgen du velar om?
Japp, bara färgen. Annars tror jag att jag fått till en trevlig spec på bilen
mangewide
2017-02-10, 05:13
White silver - Det kanske kan vara något. Verkar vara en vanlig metallic?
Pure White är alltid snyggt. Bra om man behöver lacka något.... inget krångel direkt så att säga.
Oryx White är väl en Pearl kulör. De brukar vara svåra att efterlackera avseende överensstämmelse så en sådan skulle jag skippa.
Man styr ju inte var och när en skada blir till.
/Peter
Ja bra skrivet ��. Alltid kul med lite Metallic. Men vit är ju jäkligt Nice om man har snygga fälgar. Men nu när man ser vita skitiga Golfar med tråkiga vinterhjul. Så ser de ut som Avis hyrbilar 👎😂
1. Riktigt så enkelt är det inte. Då skulle ju Skoda ta ännu fler kunder från Audi,
eftersom Skodan är billigare än VW, men så fungerar det inte hela vägen.
Skodas kunder är generellt inte samma som Audis kunder och tvärtom.
VW's kunder är inte alltid samma som Audi's.
Det är ingen tillverkare inom koncernen som hindras från något,
har man ett bra business case så kör man givet att nedan som jag tar upp är OK.
Men man måste kunna ta betalt för tekniken och betala för den.
2. För att minska sitt genomsnittliga CO2-utsläpp
(där VW redan ligger högt pga många motorstarka bilar)
så tycker jag att det är rätt att istället investera i utveckling av Golf med laddhybridteknik och som helt eldriven. 1. Nej, håller inte med där.
Ett tydligt exempel på detta skedde då VW pga intern Kanibalism inte "fick" utrusta
Passat 3B/3BG ( 1997-2005 ) med 4-motion ihop med 1.8T motorn i Europa.
Det hade varit en stor säljare i stora delar av Europa.
2. Det märks att du inte bor i de KALLA regionerna någonstans i Världen.
Laddhybrider och allt vad de kallas är fullständigt värdelösa i de regionerna.
En sak som jag har varit lite nyfiken på är om backkameran på Golfen nu äntligen kommer att få linjer som svänger när man vrider på ratten, och på så sätt visar vilken väg bilen kommer att ta med nuvarande rattutslag. Glädjande nog verkar det som att den får det, 7:39 in i denna udda review: https://www.youtube.com/watch?v=boMorsjyELA
1. Nej, håller inte med där.
Ett tydligt exempel på detta skedde då VW pga intern Kanibalism inte "fick" utrusta
Passat 3B/3BG ( 1997-2005 ) med 4-motion ihop med 1.8T motorn i Europa.
Det hade varit en stor säljare i stora delar av Europa.
2. Det märks att du inte bor i de KALLA regionerna någonstans i Världen.
Laddhybrider och allt vad de kallas är fullständigt värdelösa i de regionerna.
1. Har du någon källa på det? Och hur som helst är det historia nu, det är 20 år sedan. Det är självklart inte samma företag och strategier nu som då. Marknaden fungerar annorlunda och tillverkarna i koncernen fungerar annorlunda. Hela maktfördelningen i koncernen är dessutom totalt annorlunda inklusive ledning. Men oavsett det så handlar det fortfarande om att tjäna pengar, inte att hindra något för hindrandets skull. Det är inte en dagissandlåda, det är business.
2. Jag bor i Götaland, i Sverige. Om du frågar någon som bor i Spanien så bor jag sannolikt i en kall del av Europa. Men givetvis finns det KALLAare delar även i helvetet... :rolleyes: Utgår från att vi talar om den europeiska marknaden här, med dess utbud av modeller, alla andra marknader fungerar annorlunda än den europeiska, den europeiska som i sin tur inte är homogen.
Laddhybrider fungerar bra i kyla eftersom bensinmotorn alltid kan användas och när det är tillräckligt varmt kan du även använda elmotorn. Dieselmotorer fungerar däremot dåligt i de KALLA regionerna eftersom avgasreningen i princip upphör en bra bit ovan 0 grader. I din del av världen går dieselbilar i princip helt utan avgasrening. Men självfallet levererar de full effekt osv så ur det avseendet är de ju funktionsdugliga. Men hur som helst bygger ju biltillverkare i allmänhet inte bilar explicit för de KALLA regionerna utan det är mer så att det är ju bra om de fungerar där också...som en bonus. Det blir ju så att man behöver bygga bilar som uppfyller de krav som din politiker har fastställt. Bland de krav som din politiker fastställt ingår att tillverkaren behöver uppfylla allt tuffare avgaskrav vilket kommer driva allt högre kostnader, vilket framför allt, inte kommer att vara populärt i de KALLA regionerna, som redan har det tufft på grund av annat. Vidare kräver din politiker att biltillverkarens genomsnittliga CO2-utsläpp inte är högre än 95 g per bil senast 2020 och då enligt den nya tuffare och mer verklighetsförankrade testmetoden som kommer att ge högre uppmätta CO2-utsläpp än idag på samma objekt.
Dieselmotorer kommer definitivt utgå ur B-segmentet inom 3 år, inom C-segmentet kommer de sannolikt att utgå inom 5 år. Däremot kommer dieselmotorer fortsatt att erbjudas inom D, E och F-segmenten där bilarna kan bära kostnaden för den allt dyrare avgasreningen.
För större delen av den europeiska marknaden i framför allt C och D segmenten kommer mildhybrider och laddhybrider framåt att vara det mest lämpliga alternativet som ersättare för diesel. För oss i Sverige innebär ju det sannolikt att utbudet av fyrhjulsdrivna modeller minskar, vilket jag tycker är jäkligt trist, men vi är väldigt udda på det sättet i Sverige. Tyvärr.
Laddhybrider fungerar bra i kyla eftersom bensinmotorn alltid kan användas
och när det är tillräckligt varmt kan du även använda elmotorn.
Dieselmotorer fungerar däremot dåligt i de KALLA regionerna eftersom avgasreningen i princip upphör en bra bit ovan 0 grader.
I din del av världen går dieselbilar i princip helt utan avgasrening.
Men självfallet levererar de full effekt osv så ur det avseendet är de ju funktionsdugliga.
Men hur som helst bygger ju biltillverkare i allmänhet inte bilar explicit för de KALLA regionerna utan det är mer så att det är ju bra om de fungerar där också...som en bonus. Det blir ju så att man behöver bygga bilar som uppfyller de krav som din politiker har fastställt. Bland de krav som din politiker fastställt ingår att tillverkaren behöver uppfylla allt tuffare avgaskrav vilket kommer driva allt högre kostnader, vilket framför allt, inte kommer att vara populärt i de KALLA regionerna, som redan har det tufft på grund av annat. Vidare kräver din politiker att biltillverkarens genomsnittliga CO2-utsläpp inte är högre än 95 g per bil senast 2020 och då enligt den nya tuffare och mer verklighetsförankrade testmetoden som kommer att ge högre uppmätta CO2-utsläpp än idag på samma objekt.
Dieselmotorer kommer definitivt utgå ur B-segmentet inom 3 år, inom C-segmentet kommer de sannolikt att utgå inom 5 år. Däremot kommer dieselmotorer fortsatt att erbjudas inom D, E och F-segmenten där bilarna kan bära kostnaden för den allt dyrare avgasreningen.
För större delen av den europeiska marknaden i framför allt C och D segmenten kommer mildhybrider och laddhybrider framåt att vara det mest lämpliga alternativet som ersättare för diesel. För oss i Sverige innebär ju det sannolikt att utbudet av fyrhjulsdrivna modeller minskar, vilket jag tycker är jäkligt trist, men vi är väldigt udda på det sättet i Sverige. Tyvärr. Nu tror jag nog att Marcus har tittat lite för djupt i flaskan :p eller var det i kristall kulan....
Idag med dagens teknik så fungerar inte Laddhybrider eller liknande lösningar
i de Kalla regionerna av världen.
Så enkelt är det !
Detta oavsett vad bilfabrikanternas reklam säger.
Ingen som helst miljövinst att åka och släpa på nån form av alternativt drivsystem då de inte fungerar i kyla.
Miljömässigt blir resultatet egentligen precis det motsatta.
Sånt måste lösas innan de blir något seriöst alternativ för folk som bor utanför storstads regioner där minus grader förekommer stora delar av året.
Så du är övertygad om att vi kommer att få se en minst sagt dramatisk minskning av antalet sålda enheter/nyförsäljning av personbilar med DIESEL motor i Europa from NU och framåt ?
...resultatet kommer ju bli förödande även för begagnat handeln kring bilar som har DIESEL motor.
Det var en ganska otrevlig och onödig kommentar som inte har något alls med ämnet att göra utan mer rör sig på personangreppsnivå. Tråkigt.
När man diskuterar, så kan man göra skillnad på vad jag personligen tycker, och hur jag konstaterar att det krasst fungerar (oavsett vad jag tycker om det) och hur jag tycker att man bör agera utifrån de förutsättningarna. Det är inte alltid samma sak.
Jag personligen skulle gärna fortsätta att köra diesel med fyrhjulsdrift i min nuvarande och eventuellt kommande Passat. Och det kanske jag kommer att göra. Men vad jag vill spelar ingen roll alls i stora världen.
Men ser man till de förutsättningarna som din politiker fastställer så gäller enligt min uppfattning (och jag kanske är full då, enligt dig) att:
1. Avgasrening av dieselbilar kommer att bli så dyrt att det endast kommer att vara säljbart i framför allt D, E och F-segmenten. Dvs bilar som VW Passat (D), Audi A6 (E) och Audi A8 (F). Samt givetvis alla SUV av motsvarande format. Innebär att dieselalternativ sannolikt utgår från lägre segment (B, C).
2. Laddhybriden fungerar i kallt klimat, genom att den har en bensinmotor som driver den framåt. Med nuvarande regelverk som din politiker fastställt, spelar det ingen roll om laddhybriden inte går att göra hel- eller delelektriskt under en viss temperatur. Att du tycker det är kasst, möjligen med rätta, spelar ingen roll i det stora spelet. Där gäller det att sänka antalet gram CO2 per bil och det utsläppet fastställs enligt en certifierad körcykel, som inom mycket kort kommer att bli betydligt tuffare. I min del av världen, som ändå är kallare än Spanien, skulle en laddhybrid fungera utmärkt. Att det inte fungerar så bra för några hundratusen norrlänningar eller fler är inte jätteviktigt i det stora hela, du får ursäkta. Men samtidigt finns det ju ingen konflikt i det, ni kommer att kunna fortsätta köpa bensin- och dieselbilar. Det är inte antingen eller utan mer en förskjutning av volymer. Sen skriver du storstadsregioner och då är det ju så att det bor folk utanför storstadsregioner även på andra ställen än i nordligaste Norrland. När Passat kommer med uppdaterade GTE-drivlinan med 60 Ah batteri så beräknas den klara 100 km i e-mode vilket skulle innebära att jag skulle klara all min vardagsnära körning utan att behöva använda bensinmotorn, ca 80-90 % av året. Vad jag vet förändras inte medeltemperaturen särskilt mycket så att det gör negativ inverkan på detta förrän man kommit en rejäl bit norr om Gävle.
3. Jag är övertygad om att vi kommer att få se en minskning av dieseldrivna bilar i C och D-segmenten. I B-segmentet (VW Polo) är försäljningen ytterst blygsam, i C-segmentet (VW Golf) är bensin klart dominerande och kommer att glida mot än större dominans för att inom cirka 5 år nästan enbart bestå av bensin, mildhybrid, laddhybrid. I D-segmentet (VW Passat) gissar jag att volymerna kommer att smetas ut och fördelas på tre tredjedelar bensin, mild/ladd-hybrid, diesel.
4. Gällande begagnathandel med dieselbilar så tror jag inte alls att den här utvecklingen är förödande. Övergången till bensin, mild/ladd-hybrid/el styrs ju främst av att nya bilar i vissa segment blir för dyra att köpa nya med diesel. Dvs de påverkas av de krav på avgasrening som gäller för nya bilar och de krav på minskning av genomsnittligt CO2-utsläpp som gäller tillverkarens nysålda bilar. I begagnathandel finns kunder som föredrar diesel, av skäl som du anger eller som tycker att ny bil med annan drivlina inte är rätt köp av andra skäl, de är ju dyrare exempelvis. Som du skriver har många utanför städerna fortfarande behov av en bil med förbränningsmotor med lång räckvidd och hög effektivitet. Men utvecklingen av nya fordon drivs i hög grad av de behov som finns i stads- och tätortsmiljö, där också de flesta kunderna finns.
1. Det var en ganska otrevlig och onödig kommentar som inte har något alls med ämnet att göra utan mer rör sig på personangreppsnivå. Tråkigt.
2. Laddhybriden fungerar i kallt klimat, genom att den har en bensinmotor som driver den framåt.
Med nuvarande regelverk spelar det ingen roll om laddhybriden inte går att göra hel- eller delelektriskt under en viss temperatur.
Där gäller det att sänka antalet gram CO2 per bil och det utsläppet fastställs enligt en certifierad körcykel, som inom mycket kort kommer att bli betydligt tuffare.
I min del av världen, som ändå är kallare än Spanien, skulle en laddhybrid fungera utmärkt.
Att det inte fungerar så bra för några hundratusen norrlänningar eller fler är inte jätteviktigt i det stora hela,
du får ursäkta.
Men samtidigt finns det ju ingen konflikt i det, ni kommer att kunna fortsätta köpa bensin- och dieselbilar.
Det är inte antingen eller utan mer en förskjutning av volymer.
Sen skriver du storstadsregioner och då är det ju så att det bor folk utanför storstadsregioner även på andra ställen än i nordligaste Norrland.
När Passat kommer med uppdaterade GTE-drivlinan med 60 Ah batteri så beräknas den klara 100 km i e-mode vilket skulle innebära att jag skulle klara all min vardagsnära körning utan att behöva använda bensinmotorn, ca 80-90 % av året. Vad jag vet förändras inte medeltemperaturen särskilt mycket så att det gör negativ inverkan på detta förrän man kommit en rejäl bit norr om Gävle.
3. Gällande begagnathandel med dieselbilar så tror jag inte alls att den här utvecklingen är förödande. Övergången till bensin, mild/ladd-hybrid/el styrs ju främst av att nya bilar i vissa segment blir för dyra att köpa nya med diesel. Dvs de påverkas av de krav på avgasrening som gäller för nya bilar och de krav på minskning av genomsnittligt CO2-utsläpp som gäller tillverkarens nysålda bilar. I begagnathandel finns kunder som föredrar diesel, av skäl som du anger eller som tycker att ny bil med annan drivlina inte är rätt köp av andra skäl, de är ju dyrare exempelvis. Som du skriver har många utanför städerna fortfarande behov av en bil med förbränningsmotor med lång räckvidd och hög effektivitet. 1. Nå nå... missade du :p ?
Lägg ner snacket om person angrepp.
2. Nej, laddhybrider fungerar inte i kallt klimat.
Då man bor i Norra Norrland så ser man vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Vad är det för vits att tvingas köpa en Hybrid bil oavsett sort ( pga. MP , V , S , C ) och sedan inte kunna använda den ?
Varför ska vi som inte bor i storstad i de södra delarna tvingas betala för detta att påtvingas en teknik som inte fungerar fullt ut / inte är färdig utvecklad ?
Du skriver att någon konflikt mellan drivmedlen inte kommer att finnas, men där är vi redan.
Folk Söderut förstår inte hur det är att leva, bo , arbeta i regioner utan utbyggd infrastruktur samt ett klimat som dessutom påverkar.
CO2 målet går fullständigt åt fanders pga att man tvingas köra med förbränningsmotorn typ 100% av tiden och man får med betydligt tätare intervaller byta batterier då det inte klarar kyla för att inte tala om hur mycket mer miljöförödande det är att tillverka dessa sk. Miljövänliga bilar.
Vem ska fixa dessa problem och vem ska betala för detta ?
Miljömupparna i tex Sverige tänker definitivt strax straffa ut alla som inte kör typ en Hybridbil.
Det är åt helvete enligt mig.
3. Naturligtvis så är beggade Diesel bilar något av det som Miljömupparna absolut först kommer att klämma dit vilket kommer att resultera i att beg handeln med Diesel bilar blir Iskall !
Se bara som exempel nyss då OSLO förbjöd alla Diesel bilar inne i staden under nån dag.
Det är bara en föraning om vad komma skall....
PS. Jag kör BENSIN bil ! :)
1. Synd att vi missförstår varandra. Jag talar om hur det objektivt och krasst ser ut. Det är inte automatiskt samma sak som mina personliga åsikter.
2. Jag förstår att laddhybrider inte fungerar särskilt bra i stark kyla. I praktisk tillämpning. Det var egentligen inte det krasst praktiska jag syftade på, men… Mildhybrider med IGS och 48V system lär däremot kunna fungera även i stark kyla, men ger samtidigt kanske inte så mycket fördel ändå eftersom Norrland inte är så mycket stopp/start trafik. En laddhybrid som inte används maximalt del- och helelektriskt blir snarare sämre ur miljösynpunkt (högre utsläpp av CO2) jämfört med en vanlig och lättare bensinbil, absolut. Dock troligen mindre NOx än jämförbar dieselbil vilket är viktigt för den lokala luftmiljön, men det kanske inte finns så mycket tätortsmiljö i Norrland heller. Vad gäller partiklar kommer även bensinbilar att behöva ha partikelfilter inom kort för att klara utsläppsreglerna, som ständigt skruvas åt. VW och Mercedes är bland de första med detta. Men, detta är praktiken.
Beräkningen av biltillverkarens genomsnittliga CO2-utsläpp per såld bil beräknas dock inte på hur/var bilen används, utan det är ett teoretiskt värde baserat på omständigheter vid körning i en fastställd cykel. Om inte tillverkaren uppfyller detta, väntar böter och därmed ännu dyrare bilar/osäljbara bilar. Så den rimliga vägen framåt är förmodligen att balansera mixen med el, mildhybrid, laddhybrid, diesel, gas, el – så att det finns alternativ för alla.
Länge var fordonsmarknaden mycket homogen vad gäller drivmedel. Om vi tittar på Sverige så bestod 1980-talet av bensin, 1990-talet fick en liten inbrytning med diesel, men fortsatt dominans bensin, de första 16 åren på detta sekel har sett en kamp mellan bensin och diesel som toppade med ett i det närmaste jämlikt förhållande mellan bensin och diesel. Framåt tror jag att det kommer fler alternativ, i mindre volymer, för att lösa fler och skiftade behov. Det är ingen som kommer att tvingas att köpa hybrid. Men många kommer att finna det fördelaktigt.
På vilket sätt ska du som inte bor i storstad tvingas att betala för ”för detta att påtvingas en teknik som inte fungerar fullt ut / inte är färdig utvecklad?”
Du kommer ju kunna köpa bensin, diesel, gas, el, etc. Välj det som passar din livsstil bäst. Sen tror jag faktiskt att laddhybridtekniken är ganska färdigutvecklad, det som du ser som ett problem med den tekniken beror främst på att den elektriska kapaciteten är så begränsad på grund av vikt och volym att man i sin tur tvingas begränsa eldriften till vissa temperaturområden. Det kommer man nog inte att göra något åt eller kunna göra något åt, möjligen att mer effektiva batterier ger möjligt att använda värme i hel-del-elektriskt läge längre ned i temperatur, men sannolikt är det inget man prioriterar.
Hur menar du att politiker kommer att straffbeskatta dig mer än när du tankar bensin/diesel? En något högre fordonsskatt framöver får man nog räkna med för både bensin- och diesel. Och naturligtvis dyrare/högre beskattad bensin och diesel. Men det beror ju på att det politiska systemet ser CO2 som ett problem som behöver åtgärdas. Det är egentligen utanför den här frågan, den här diskussionen. Om det kan man tycka mycket. För att mildra skattesmällen, välj något som inte skattas lika hårt eller var god betala :)
”Miljömupparna i tex Sverige tänker definitivt strax straffa ut alla som inte kör typ en Hybridbil.”
Nej, var har du fått det ifrån?
3. ”Naturligtvis så är beggade Diesel bilar något av det som Miljömupparna absolut först kommer att klämma dit vilket kommer att resultera i att beg handeln med Diesel bilar blir Iskall!”
Nej, hur ska dom göra det? Högre fordonsskatt? Det som diskuteras nu framåt gäller nya bilar. Man kan inte ändra spelreglerna för befintliga bilar hur som helst. Att man under en dag förbjöd dieselbilar i Oslo spelar väl ingen roll för dig, du bor ju inte i storstad, du bor ju i Norrland?
Ps: Continental IGS (mildhybrid-system):
http://www.continental-corporation.com/www/pressportal_com_en/themes/press_releases/3_automotive_group/powertrain/press_releases/pr_2015_09_15_riemenstartergenerator_en.html
Tänk på att hålla en god ton, i övrigt är det bara kul med olika perspektiv på saker och ting.
Japp, bara färgen. Annars tror jag att jag fått till en trevlig spec på bilen ��
Absolut, bra spec på din bil. Det enda jag verkligen skulle sakna är DCC, tycker det är värt varenda krona.
Hade själv kunnat tänka mig Atlantic Blue, tycker den ser riktigt bra ut.
Nu var det frugan som fick välja, men det blev ett bra val:)
Nu får du bestämma färg så du får din nya bil snart:)
Fick precis mail från min säljare.
Bilen är redan produktionsbekräftad i fabriken och kommer med all säkerhet vara leveransklar i början av Maj.
Kommer bli en bra sommar!
mangewide
2017-02-11, 03:46
Absolut, bra spec på din bil. Det enda jag verkligen skulle sakna är DCC, tycker det är värt varenda krona.
Hade själv kunnat tänka mig Atlantic Blue, tycker den ser riktigt bra ut.
Nu var det frugan som fick välja, men det blev ett bra val:)
Nu får du bestämma färg så du får din nya bil snart:)
Fick precis mail från min säljare.
Bilen är redan produktionsbekräftad i fabriken och kommer med all säkerhet vara leveransklar i början av Maj.
Kommer bli en bra sommar!
Jäkla miljösurr grabbar, kul med lite åsiktsmaskiner ����
Jasså redan fått leverans bekräftelse?? ��
Måste vänta 2v på beställning, råkade hamna i Thailand nu..����
Har kört nya R med 19" utan Dcc, tycker det fungerade utmärkt.
Men kan ju alltid ändra mig , är det inte så att hårdaste läget är oanvändbar och normalt är precis som en bil utan?.
Hur använder ni dcc?, kör man enbart på det mjuka läget?
Amazonas
2017-02-11, 08:51
Har DCC på Touranen samt haft på ngr kärror innan och det har ju helt klart blivit bättre med åren. Imponeradd över hur de fått till det på ett höghus som Touranen, i denna är stor skillnad på sport. Då blir den nästan rolig på en kurvig vägsnutt.
I vardagen kör jag dock mest i läge comfort och gungar fram i jänkestil :) Jag ser ju detta som det stora pluset med DCC, dvs att man kan få det mjukare än standard/sportchassi.
Ngr veckor i sommras lånade jag hem en Superb TSI 280, men den var löjligt hård med sport valt, njurbälte på typ :D Så kan nog skilja en hel del mellan modeller.
DCC - Har det på Golf R:n. Vi kör nog i Normal läge 95% av tiden. Åker jag t.ex. till Göteborg då blir det Comfort läge i staden. Bandag då blir det Race.
Jag är nöjd med funktionen.
/Petet
Jäkla miljösurr grabbar, kul med lite åsiktsmaskiner ����
Jasså redan fått leverans bekräftelse?? ��
Måste vänta 2v på beställning, råkade hamna i Thailand nu..����
Har kört nya R med 19" utan Dcc, tycker det fungerade utmärkt.
Men kan ju alltid ändra mig ��, är det inte så att hårdaste läget är oanvändbar och normalt är precis som en bil utan?.
Hur använder ni dcc?, kör man enbart på det mjuka läget? ��
Med 19'' och DCC i comfort blir R:en nästan lite bekväm som en V70 med ballongdäck men behåller ändå otroligt fin chassikontroll. Raceläget motsvarar ungefär en Golf GTI Mk6 i hårdhet alltså fullt användbart. Just möjligheten till komfort i kombination med bra prestanda är R:ens styrka. Alltför få sportiga bilar tidigare vågade kombinera bekvämlighet med prestanda.
mangewide
2017-02-11, 09:37
Med 19'' och DCC i comfort blir R:en nästan lite bekväm som en V70 med ballongdäck men behåller ändå otroligt fin chassikontroll. Raceläget motsvarar ungefär en Golf GTI Mk6 i hårdhet alltså fullt användbart. Just möjligheten till komfort i kombination med bra prestanda är R:ens styrka. Alltför få sportiga bilar tidigare vågade kombinera bekvämlighet med prestanda.
Jasså den blir så mjuk . Enligt min säljare så är R och GTI lika hårda, så köra på sport skulle vara hårdare än dessa utan Dcc. Stämmer icke?
Vilka röstar för dcc då?, eller emot kanske är intressantast
mangewide
2017-02-11, 09:40
DCC - Har det på Golf R:n. Vi kör nog i Normal läge 95% av tiden. Åker jag t.ex. till Göteborg då blir det Comfort läge i staden. Bandag då blir det Race.
Jag är nöjd med funktionen.
/Petet
Oki, men normal läget är som en bil utan Dcc?. Tycker bilen kändes jäkligt trevlig utan Dcc.
Men som sagt man kanske ändå skulle ta det när pengarna flyger ändå 😂
Oki, men normal läget är som en bil utan Dcc?. Tycker bilen kändes jäkligt trevlig utan Dcc.
Men som sagt man kanske ändå skulle ta det när pengarna flyger ändå ��
Jag har faktiskt bara kört en GTI 7. Den hade 18" hjul men tror hårdheten motsvarade DCC Normal. DCC är inget "måste" i min värld.
I mitt fall valde jag 19" Pretoria vilket innebär lägre däckprofil, så jag ville säkra upp med möjlighet till Comfort läge om det skulle bli för hoppigt. Helt ok.
Ska man ha bilen i många år så kan det nog bli en presumtiv problemkälla. Det finns elektronik i varje dämpare med tillhörande kabelknippe. Tätningarna verkar dock bra :D!
/Peter
Jag har faktiskt bara kört en GTI 7. Den hade 18" hjul men tror hårdheten motsvarade DCC Normal. DCC är inget "måste" i min värld.
I mitt fall valde jag 19" Pretoria vilket innebär lägre däckprofil, så jag ville säkra upp med möjlighet till Comfort läge om det skulle bli för hoppigt. Helt ok.
Ska man ha bilen i många år så kan det nog bli en presumtiv problemkälla. Det finns elektronik i varje dämpare med tillhörande kabelknippe. Tätningarna verkar dock bra :D!
/Peter
Ja, GTI MK7 är mindre studsig/stötig utan DCC än en GTI ED35 MK6 är utan DCC. Kanske är det faktiskt så att ED35:an som jag har är något sänkt och med hårdare chassisättning än en original GTI MK6. Det ska jag låta vara osagt.
Jasså den blir så mjuk ��. Enligt min säljare så är R och GTI lika hårda, så köra på sport skulle vara hårdare än dessa utan Dcc. Stämmer icke? ��
Vilka röstar för dcc då?, eller emot kanske är intressantast ��
Nja, den blir nästan lika bekväm men inte alls lika mjuk/gungig. Studsigheten/stötigheten försvinner i princip helt med DCC i comfort men utan att det blir "gungigt". Golf Mk7 har ju generellt mycket lyckad komfort och med DCC så blir den inte sämre av att man valt en prestandamodell.
Med DSG:n i normal, styrningen i komfort, DCC i komfort och soundaktorn i Eco och DynAudion rätt inställd blir det nästan lyxbilskänsla :)
Efter att ha kört det mesta när det gäller Audi, Mercedes och BMW skulle jag vilja säga att en Golf R (i alla fall med det tidigare kampanjpriset) är det mest prisvärda som finns/fanns på marknaden. Att den för 99,99% av befolkningen ser ut som en vanlig pensionärsbil med alldeles för stora fälgar är också jävligt nice.
https://www.youtube.com/watch?v=TtOZNp6GOxI&t=577s
........... Att den för 99,99% av befolkningen ser ut som en vanlig pensionärsbil med alldeles för stora fälgar är också jävligt nice........
Diskret ;) :D :D!
Autogefühl, Volkswagen Golf Facelift GTI 230 hp & Highline 1.5 TSI 150 hp
https://www.youtube.com/watch?v=96dTrU4YfHM
mangewide
2017-02-13, 05:47
Grymt!, han gör ju lätt de bästa recensioner när man vill nördar ur!
Jaha så man ska fråga om man kan välja cs ratten istället
- - - Uppdaterad - - -
Grymt!, han gör ju lätt de bästa recensioner när man vill nördar ur!😀
Jaha så man ska fråga om man kan välja cs ratten istället 👍😀
Hjälp mig här, brukade inte Golf alltid vara lackerad i samma färg som resten av bilen, även under motorhuven och i övriga motorutrymmet? Vid 47:30 in i Autogefühls fina review, ser det ut som att undersidan av motorhuven och motorutrymmet endast är grundlackat vitt? Eller ser jag fel?
https://youtu.be/96dTrU4YfHM?t=47m26s
Ja, det ser ju nästan så ut. Men det kanske skulle kunna vara en synvilla också.
Hjälp mig här, brukade inte Golf alltid vara lackerad i samma färg som resten av bilen, även under motorhuven och i övriga motorutrymmet? Vid 47:30 in i Autogefühls fina review, ser det ut som att undersidan av motorhuven och motorutrymmet endast är grundlackat vitt? Eller ser jag fel?
https://youtu.be/96dTrU4YfHM?t=47m26s
Helt rätt- Så ser min Golf R ut under huven. Dock mörkgrå grund så det är inte så avvikande. Cost cutting!
/Peter
Tyvärr samma ifrån flera biltillverkare, ingen klarlack i motorrum etc.
Öppna huven på en BMW M4... ingen vacker syn gällande lack.
mephisto
2017-02-15, 10:15
Men som sagt man kanske ändå skulle ta det när pengarna flyger ändå
Fördelen med DCC är att slippa kompromissa. Oftast kör man bekvämt i COMFORT, resten i SPORT. Har aldrig haft DCC i NORMAL vilket bör motsvara dämpare utan DCC. Det är också väldigt stor skillnad mellan COMFORT och SPORT, upplever det mer än hos andra OEM:er.
Körde en Scirocco R med DSG, utan DCC och det kändes som en annan bil, i positiv mening, än min manuella med DCC. Skulle bara välja DCC till kraftigt reducerat pris, precis som jag gjorde vid beställning.
En annan skillnad jag upplevde var att med DSG i normalläge så lät bilen mycket mindre för att öppna upp i sportläge. Min manuella låter mycket, och bra, hela tiden. Finns såklart möjlighet att justera med DSG medan min låda bara har ett läge.
Andra reflektioner:
- Extremt nöjd med KEYLESS.
- Den manuella lådan är rå och motorn stark så man behöver inte växla så ofta.
- Svart pianolack är snyggt utan damm, så damma ofta.
- Glastak, inget måste i nästa bil.
- Måste ha HUD! Jobbigt, när man är lång, att kolla ned genom ratten bara för att kolla hastigheten. Tar tid och fokus från körning.
- Guldlacken skulle jag ta igen, gör bilen elegant och passar bra med alla svarta detaljer.
- 19'' Cadiz på vinterdäck passar bilen lika bra som sommardäckens svarta 19'' Lugano tycker jag.
- Inte så imponerad av Dynaudio-systemet. Då undrar man hur det låter utan?
863886398640
mephisto
2017-02-16, 14:45
Snubbelpost?
haha sorry ;)
Började att svara på DCC-option, sen skenade det lite.
All input kan ju vara av intresse vid köp av ny bil.
/Johan
mangewide
2017-02-17, 03:48
haha sorry ;)
Började att svara på DCC-option, sen skenade det lite.
All input kan ju vara av intresse vid köp av ny bil.
/Johan
Haha japp, kul med lite läsning när man svettas bort här i Thailand ��
Men bilen blir inte guning?, jag har kompis som har en nya Porslin 991. Den måste man köra på sportläge motorväg, annars blir man typ sjösjuk. Inte alls trevlig i comfort läget. Så vill jag absolut inte ha det ��
Men som sagt att skutta runt på dåliga gator i stan är det ju klockrent ��
Är det inte konstigt att det kommit ut mer info om GTIn som kommer säljas här hemma?. Kan de avvakta till om några veckor när Ren kommer för provkörning för pressen?
PS, jäklar va mkt stavfel, sorry. Orkar inte redigera. Solkräm på telefonen och dåligt internet
Om det blir gungigt eller ej bör man nog själv bilda sig en uppfattning om, från bilmodell till bilmodell, som så mycket annat är sådant där subjektivt... Man har olika preferenser etc. Generellt gungar det naturligtvis mer i Comfort än något annat läge, Normal är mest som en bil utan DCC. Jag kan närmast jämföra mellan Superb och Passat, där Superb gungar betydligt mer än Passat i Comfort, jänkegung, Passat har ett initialt gung, men det finns ändå en spänst till sist. Svårt att förklara, rekommenderar provkörning :)
Nu har jag bara kört Golf 6 GTI med DCC, men för min del är det inte värt det.
Tycker inte det gjorde någon större skillnad (kanske är bättre för störe bilar som Passat och Superb?) och jag ser det bara som en felkälla till framtida problem.
Clarkson skrev en artikel om GTI'n 2014.
https://www.driving.co.uk/car-reviews/the-clarkson-review-volkswagen-golf-gti-2013/
"And second, you can choose between Comfort, Normal and Sport settings for the front differential, the suspension, the gearbox and the steering, so I did a test. I took the car to Top Gear’s test track, put it in Normal and asked the Stig to do a lap. He did it in 1 minute 29.6 seconds. I then put it in Sport. This time he did a lap in 1 minute 29.6 seconds. So then I put it in Comfort, which softens everything up. He did it in 1 minute 29.5 seconds.
Adjustable suspension and gearboxes are fitted to many cars these days and I’ve long harboured a suspicion they make no difference to how fast a car goes. And here’s proof. Sport makes the ride uncomfortable but provides no benefit at all. In its Normal setting the GTI is tremendous."
När gäller Golf 6 och Passat 6/7 samt Scirocco pre-facelift (inte kört facelift) håller jag med. Alltså PQ35/46. Ingen större skillnad och inte värt det, enligt min mening. Men på de MQB-bilar med DCC som jag kört så har det verkligen varit stor skillnad och klart värt det tycker jag, särskilt om man eftersträvar en högre komfortnivå.
Stämmer varvtiderna i artikeln jag postade så ger ju inte sportläget någon bättre väghållning.
Man får en stötigare bil som inte blir bättre, kanske kan framkalla någon placeboeffekt?
Det skulle väl vara om komforten blir så mycket bättre än vad en bil utan DCC ger som det skulle vara värt, men hursom så skulle jag välja bort det på en GTI.
På just en Golf GTI 7 skulle jag främst välja det för att till vardags kunna få till fin komfort trots 18" eller 19" hjul. Varvtider är det väl ingen som bryr sig om på allvar? :) De flesta vägar och även många svenska racingbanor, har så dålig beläggning att Normal troligen är den bästa fjädringsinställningen för snabb framfart? :rolleyes: Som sagt innan, de gånger jag använder Sport på min Passat är vid högfart på exempelvis Autobahn med fin beläggning. Vid 200-230 km/h tycker jag det ger en klart förbättrad stabilitet med fjädringen i läge Sport. Gissningsvis fungerar det lika/samma med Golf GTI/GTD/R/GTE etc.
mangewide
2017-02-17, 09:49
Då kan vi fortsätta, hur avancerat är DCC?, inte sett att någon har nån tuning på den..Så är det krasst bara olika hårdhet. Det går inte att kalibrera om rebound etc?
Läste i senaste tv om dcc på Tiguan, där rekommenderar det inte det som tillval. Var alldeles för hårt ändå i mjukaste läget. Man skulle gå på ballong däck om man ville ha komfort. Sen kostar det ju hela 17 loppor till den...
Utan att riktigt veta så tänker jag att du inte riktigt kan överföra Teknikens Världs resonemang gällande en SUV som Tiguan till Golf. En SUV är ju en mer tydlig kompromiss där man ofta får offra fjädringskomfort för att få till den stabilitet/väghållning som kunderna önskar. En lågbyggd bil som Golf behöver inte kompromissa lika mycket, eftersom grundförutsättningarna för komfort/stabilitet är bättre från början.
Stämmer varvtiderna i artikeln jag postade så ger ju inte sportläget någon bättre väghållning.
Man får en stötigare bil som inte blir bättre, kanske kan framkalla någon placeboeffekt?
Det skulle väl vara om komforten blir så mycket bättre än vad en bil utan DCC ger som det skulle vara värt, men hursom så skulle jag välja bort det på en GTI.
DCC - Bankörning och varvtider.
Nja - Har man medelgoda OEM däck på bilen så kan det säkert vara bättre att köra med DCC i Comfort eller Normalläge. Förmodar att det var fallet i testen ovan.
Har man exempelvis Michelin Pilot Super Sport eller något semi-R däck, kanske av rena R-däck, då klarar däcken den hårdare responsen vilket påverkar varvtiderna till det bättre i "Race" mode hävdar de som är mer erfarna än jag. Själv har jag bytt till Michelin PSS men jag kan inte säga om det ändrar tiderna på en bandag. Har inte mätt dem :)...
De kollegor som jag pratat med, som är mycket mer kompetenta i ämnet, menar att däcktypen klarar olika hårdhet på dämpning på olika vis. Förmodar att hårt läge ger lite mer värme i däcken vilket är till nackdel för ett standard gatdäck. Blir hala av värmen, det har jag upplevt då och då!
De svenska banor jag kört på har mestadels haft bra beläggning.
/Peter
Betaride
2017-02-17, 13:56
På just en Golf GTI 7 skulle jag främst välja det för att till vardags kunna få till fin komfort trots 18" eller 19" hjul. Varvtider är det väl ingen som bryr sig om på allvar? :) De flesta vägar och även många svenska racingbanor, har så dålig beläggning att Normal troligen är den bästa fjädringsinställningen för snabb framfart? :rolleyes: Som sagt innan, de gånger jag använder Sport på min Passat är vid högfart på exempelvis Autobahn med fin beläggning. Vid 200-230 km/h tycker jag det ger en klart förbättrad stabilitet med fjädringen i läge Sport. Gissningsvis fungerar det lika/samma med Golf GTI/GTD/R/GTE etc.
Håller med helt. Vad det är för skillnad i varvtider har jag ingen aning om. Men det är stor skillnad på stabiliteten i hög fart mellan lägena Sport och Normal. Likväl tycker jag det är stor skillnad i vanlig svensk motorvägsfart mellan lägena Comfort och Normal. Comfort är förvisso mjukast och skön att köra med ibland, men stabiliteten är märkbart sämre än i Normal. Så jag tycker ändå DCC är befogat att köpa, men man ska kanske inte välja det om förhoppningen är att kapa sekunder på bana.
Tycker den nya ser bättre ut i verkligheten än den gör på bild, framförallt "avgasrören" på hatchback. Måste vara nära visning nu.
Håller med helt. Vad det är för skillnad i varvtider har jag ingen aning om. Men det är stor skillnad på stabiliteten i hög fart mellan lägena Sport och Normal. Likväl tycker jag det är stor skillnad i vanlig svensk motorvägsfart mellan lägena Comfort och Normal. Comfort är förvisso mjukast och skön att köra med ibland, men stabiliteten är märkbart sämre än i Normal. Så jag tycker ändå DCC är befogat att köpa, men man ska kanske inte välja det om förhoppningen är att kapa sekunder på bana.
Instämmer helt med dina iakttagelser.
Angående varvtider så var det väl Jeremy Clarkson i Top Gear (när han jobbade där) som testade en Golf med DCC på bana, i comfort vs race och fick samma tid.
mangewide
2017-02-19, 03:19
Ni har sett senaste Gran Tour?. Där Clarksson kör sin privata GTI , den åsiktsmaskinen som gillar den bilen kan ju bara inte vara fel. Nu känns det ju ännu bättre att beställa en ny GTI .
Jäkla va bra recensioner nya GTIn får överallt, och då är det ju bara den vanliga GTIn med den gamla manuella lådan . Spännande att se 245 med nya Dsg sen, hur dem mottas
Lite random saker som inte nämnts här tidigare:
Beställer man trailer assist så får man den uppgraderade backkameran med bättre bild och dynamiska guidelines, antagligen samma som sitter i passaten. Beställer man backkamera utan trailer assist så är det samma kamera som tidigare.
Det kryllar av youtube-reviews på faceliften vid det här laget, nästan alla testbilar har dock discover pro. Här visas nya discover media: https://www.youtube.com/watch?v=guLKcV7o8kc
En skillnad mellan navigationssystemen, om man har active info display, är att man med discover media inte kan visa kartan i active info displayen och i mittkonsolen samtidigt. Här demonstreras hur man skiftar mellan displayerna: https://www.youtube.com/watch?v=O3MaYUPH9Cwc
För led-strålkastare beter sig blinkersen olika beroende på om man har valt med dynamiska kurvljus och dynamic light assist eller inte, i det senare fallet är det bara den yttersta led-raden som blinkar. Det kan ses i denna video, dynamic light assist i bilen till vänster: https://www.youtube.com/watch?v=bA89glVSz-A
mangewide
2017-03-01, 07:00
Lite random saker som inte nämnts här tidigare:
Beställer man trailer assist så får man den uppgraderade backkameran med bättre bild och dynamiska guidelines, antagligen samma som sitter i passaten. Beställer man backkamera utan trailer assist så är det samma kamera som tidigare.
Det kryllar av youtube-reviews på faceliften vid det här laget, nästan alla testbilar har dock discover pro. Här visas nya discover media: https://www.youtube.com/watch?v=guLKcV7o8kc
En skillnad mellan navigationssystemen, om man har active info display, är att man med discover media inte kan visa kartan i active info displayen och i mittkonsolen samtidigt. Här demonstreras hur man skiftar mellan displayerna: https://www.youtube.com/watch?v=O3MaYUPH9Cwc
För led-strålkastare beter sig blinkersen olika beroende på om man har valt med dynamiska kurvljus och dynamic light assist eller inte, i det senare fallet är det bara den yttersta led-raden som blinkar. Det kan ses i denna video, dynamic light assist i bilen till vänster: https://www.youtube.com/watch?v=bA89glVSz-A
Tack , intressant :)
Konstigt att inget är släppt om nya 245hk än?!, kanske är nått revolutionerande... ;)
Tack , intressant :)
Konstigt att inget är släppt om nya 245hk än?!, kanske är nått revolutionerande... ;)
Den finns med i den schweiziska konfiguratorn: http://app.volkswagen.ch/ihdcc/de/configurator.html#30315
Den finns med i den schweiziska konfiguratorn: http://app.volkswagen.ch/ihdcc/de/configurator.html#30315
Jo, men det är GTI PP 245 som funnits i den svenska konfiguratorn hela tiden också.
Aha, där ser man. I den tyska finns den nämligen inte.
mangewide
2017-03-01, 09:45
Aha, där ser man. I den tyska finns den nämligen inte.
Nej precis. Därav tror jag inte info om denna modell är släppt än... :)
Lite roligt att man skiljer på vanliga GTIn och PP väldigt tydligt alla andra marknader.
Det finns ju riktiga broschyrer från VW mm, som bara är med den vanliga Gtin..
Så man får hoppas att det släpps nått om 245hk snart.. :)
Jag la förövrigt min beställning i förra veckan:
Golf Sportscombi GT 1.4 TSI BlueMotion Technology 110 kW (150 hk) 7 vxl DSG
Pure White
Lättmetallfälgar 17 tum Madrid
Dragpaket Easy Park
Pluspaket
LED-strålkastare med LED-varselljus och dynamiskt kurvljus för Dynamic Light Assist
Ytterbackspeglar elektriskt infällbara inklusive markbelysning
Active Info Display
Lane-, Traffic Jam-, Emergency-, Sign Assist, Blind Spot Sensor samt Dynamic Light Assist
Förarstol ergoActive med 14-vägs inställning och massagefunktion
Navigation Discover Media
Ratt, läderklädd, multifunktion, uppvärmbar, växlingspaddlar, 3-ekrad
Stöldskyddslarm
Digital radiomottagning, DAB+
Introduktionserbjudande Parkeringsvärmare
Preliminär produktionsvecka 13, så det verkar ju lovande :)
V13 är kanonbra. Det är bara en månad bort. Sedan lite till så har du bilen här.
Autobahnsvinet
2017-03-01, 11:13
Enligt officiella uppgifter från Wolfsburg, kommer försäljningsstarten av Golf GTI PP att ske någon gång under nästa kvartal. Och det är först då som vi vet hur bilen kommer att vara utrustad, alla tekniska data och vad den kommer att kosta.
Denna nyhetsartikel anger försäljningsstarten till 31:e mars. Men detta datum är förmodligen en gissning.
http://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/fahrbericht-neuer-vw-golf-vii-gti-facelift-11662616.html
Jag tycker att denna tråden är ganska roande.
Fullt med gissningar och antagande.
”Information” och ”fakta” som ändras från dag till dag. Eller kanske till och med oftare?
Jag älskar Volkswagen, och ni älskar Volkswagen. Men om någon utomstående skulle läsa tråden, framstår VW som ett pajas-märke.
Är det någon som har en bra förklaring till anledningen att svenska Volkswagen släppte ut GTI PP i konfiguratorn på tok för tidigt?
Hade de väntat några månader, hade resultatet blivit seriöst och användbart.
Tanken med konfiguratorn måste ju vara att hjälpa kunder i köpprocessen. Och inte att skapa frågor och förvirring.
Personligen är jag också negativ till att svenska Volkswagen sitter och plockar bort utrustning, när de skapar det svenska grundutförandet.
Nu känner jag i och för sig inte till det slutgiltiga grundutförandet, men parkeringssensorer har liksom vilken skitbil som helst, som standard. Och det är ett fattigdomsbevis, att vi förväntas klara oss utan LED-strålkastare.
Vet inte om det har nämnts i tråden, men det är ett "Performance-paket" på gång till Golf R.
Detta kommer inte att bli en fristående modell, som GTI PP, utan det blir ett tillval. Som omfattar:
-Toppfart 267km/h
-Hålborrade bromsskivor, med andra belägg och silverfärgade bromsok.
-En större bakspoiler, som ger 20kg "downforce"
-Bakre ljuddämpare från Akrapovic (går ej att beställa till R Variant)
Introduktionsdatum verkar vara lite oklart. Kan finnas risk att det hinner bli modellår 2018, innan dessa godsaker går att välja till.
Hej, vem är du och varifrån kommer din "fakta" och "information" ? För övrigt är inte tråden konstigare än andra trådar gällande andra modeller från andra tillverkare där entusiaster samlar information och försöker få en bild av en ny kommande modell. Internet är fullt av sådana forum och trådar.
Autobahnsvinet
2017-03-01, 11:45
Angående försäljningsstarten av GTI PP, så finns det brev från Wolfsburg utlagda på andra forum på nätet. Breven är svar på förfrågningar, bland annat angående försäljningsstarten. I breven anges försäljningsstart till: ”under andra kvartalet”
Angående Performance-utrustning till Golf R & Golf R Variant, så finns det en del information i den tyska försäljningsbroschyren (utgivningsdatum januari 2017)
Ja, andra kvartalet är ju inom kort, så det är väl inte konstigt att svenska VW gör det möjligt för svenska kunder att titta ut sin specifikation i tid innan dess. Att göra en faktisk beställning har ju ingen fast låsning till det.
Att svenska VW anpassar sina bilar efter krav, önskemål, behov och situation på den svenska marknaden är inte heller något konstigt, samma sak sker mer eller mindre hos alla tillverkare för alla modeller. Man kan välja olika prisstrategier, i Sverige har vi sedan flera år haft mycket bra priser på VW:s modeller och uppenbart har det inte varit något problem med att lägga en banal sak som parkeringssensorer i det prisvärda Plus-paketet. Så varför du blir så upprörd över det är svårt att förstå, du ska väl ändå ha de andra godsakerna i Plus-paketet, så vad är problemet? Bilen är fortsatt rätt prissatt och prisvärd, även med det tillvalet, och då får vi i Sverige ändå GTI PP som standard, vilket är ett bra val av svenska VW (anser jag) och som säkerligen gjort att de kunnat få ännu bättre pris på just den modellen. Andra marknader prioriterar andra saker. Olika marknader har olika förutsättningar och situationer.
Det finns inget som säger att svenska VW kommer att erbjuda Golf R med Performance-paket, eller att om dom kommer att erbjuda det, erbjuder det i annat utförande än det som anges i den tyska specifikationen. Så vad är syftet med din signatur? Är den en del av en personlig vendetta mellan dig och svenska VW?
En kort jämförelse mellan priser på Golf GTI i Sverige och Tyskland:
- GTI 230 M6 Tyskland: 300 300 kr (inkl tillvalen 5 dörrars utförande och vinterpaket), då saknas fortfarande tillvalen Active Info Display för 510 € och ACC för 320 €, som ju är standard i Sverige.
- GTI 245 PP M6 Sverige: 308 900 kr inkl allt ovanstående.
mangewide
2017-03-01, 12:50
En kort jämförelse mellan priser på Golf GTI i Sverige och Tyskland:
- GTI 230 M6 Tyskland: 300 300 kr (inkl tillvalen 5 dörrars utförande och vinterpaket), då saknas fortfarande tillvalen Active Info Display för 510 € och ACC för 320 €, som ju är standard i Sverige.
- GTI 245 PP M6 Sverige: 308 900 kr inkl allt ovanstående.
Ja Sverige har som vanligt galet bra priser på bilarna jämfört med Tyskland. PP kostar säkert 20 000:- extra i Tyskland när det kommer där.. :)
Nu känner jag i och för sig inte till det slutgiltiga grundutförandet, men parkeringssensorer har liksom vilken skitbil som helst, som standard. Och det är ett fattigdomsbevis, att vi förväntas klara oss utan LED-strålkastare.
För det första har inte alls vilken "skitbil" (vilka nu det är) som helst parkeringssensorer som standard, för det andra har i princip alla Golf på den svenska marknaden automatisk avståndsreglering ACC (adaptive cruise control), Front Assist och City Emergency Brake som standard. Ett mycket klokt val anser jag som klart går före parkeringssensorer i valet mellan vad som ska vara standard eller ej.
.........Vet inte om det har nämnts i tråden, men det är ett "Performance-paket" på gång till Golf R.
Detta kommer inte att bli en fristående modell, som GTI PP, utan det blir ett tillval. Som omfattar:
-Toppfart 267km/h
-Hålborrade bromsskivor, med andra belägg och silverfärgade bromsok.
-En större bakspoiler, som ger 20kg "downforce"
-Bakre ljuddämpare från Akrapovic (går ej att beställa till R Variant)
Introduktionsdatum verkar vara lite oklart. Kan finnas risk att det hinner bli modellår 2018, innan dessa godsaker går att välja till.
Har googlat och inte hittat något. Skulle vilja värdera om det är sannolikt att det kommer en sådan. R400 / R420 gick tyvärr rakt ner i papperskorgen i samband med Dieselgate.....
Var har du sett denna trevliga nyhet?
/Peter
Kolla den tyska Golf R katalogen.
Kolla den tyska Golf R katalogen.
Tack för det. R- Performance Pack - Nog är det tillförlitliga uppgifter alltid! Ser mycket trevligt ut.
Det verkar vara frågan om ett utrustningspaket enligt beskrivningen ovan. Den har troligen samma motorstyrka som i en ”vanlig” R. Hittar inget om att PP har mer än 310 hp.
Tyvärr kombineras det endast med DSG låda, ej manuell. Föredrar det senare i en "sportig" bil, bla väger manuell bil mindre.
Finns lite längre ned på sidan:
http://www.volkswagen.de/de/models/der-golf/brochure/catalogue.html
/Peter
Enligt officiella uppgifter från Wolfsburg, kommer försäljningsstarten av Golf GTI PP att ske någon gång under nästa kvartal. Och det är först då som vi vet hur bilen kommer att vara utrustad, alla tekniska data och vad den kommer att kosta.
Vilka tekniska data för GTI PP 245 saknar du? Nedan tekniska data för DSG-versionen.
Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp
Bensin 95 oktan (Primärt bränsle)
Stadskörning 8,20 l/100km
Landsvägskörning 5,20 l/100km
Blandad körning 6,30 l/100km
CO2-utsläpp 144 g/km
Övriga tekniska data
Miljöklass EURO 6 W
Bränsle Bensin 95 oktan
Tankvolym 50 l
Drivlina
Växellåda 7 vxl DSG
Drivsystem Framhjulsdrift
Motor
Cylindervolym 2.0 / 1.984 cm³
Max vridmoment 370 Nm / 1600 - 4300 1/min
Effekt vid/varvtal per min 180 kW (245 hk) / -
Mått/Vikter
Toppfart 250 km/h
Acceleration 0-80 / 0-100 km/h 4,8 s / 6,2 s
Styrsystem Elektromekanisk styrservo m. Servotronic
Vändcirkel 10.900 mm
Axelavstånd 2.626 mm
Spårvidd fram min / max 1.533 mm / 1.549 mm
Spårvidd bak min /max 1.503 mm / 1.521 mm
Höjd med öppen baklucka 1.996 mm
Tjänstevikt 1.437 kg
Totalvikt 1.900 kg
Max lastförmåga 426 - 550 kg
Max Taklast 75 kg
Maximalt tillåten släpvagnsvikt 1.600 kg
Längd min / Längd max 4.268 mm /4.362 mm
Bredd min / Bredd max 1.790 mm / 1.799 mm
Höjd max. 1.482 mm
Interiörhöjd fram max (från säte) 1.018 mm
Interiörbredd fram 1.469 mm
Interiörbredd bak 1.440 mm
Interiörhöjd bak (från säte) 967 mm
Bagageutrymme
Längd nedfällt säte 1.558 mm
Bredd mellan hjulhusen 1.003 mm
Volym max. 1.270 l
mangewide
2017-03-02, 09:46
Ja se där, det där är uppdaterat idag. :)
144gr var ju riktigt bra för DSG, kan säkert blir mer viktigt framöver med alla miljönissars förslag... ;)
0-80 på 4,8? ( det kan väll inte stämma) och 0-100 6,2.
Varför kan inte det stämma? :confused:
Enligt tyska VW har vanliga GTI 230 DSG följande prestanda:
- Höchstgeschwindigkeit 248 km/h
- Beschleunigung von 0-80 / 0-100 km/h 5,0 s / 6,4 s
mangewide
2017-03-02, 09:51
Varför kan inte det stämma? :confused:
Enligt tyska VW har vanliga GTI 230 DSG följande prestanda:
- Höchstgeschwindigkeit 248 km/h
- Beschleunigung von 0-80 / 0-100 km/h 5,0 s / 6,4 s
Aha, se där.
Ja då stämmer det ju. Ska det ta så lång tid mellan 80 till 100 ;)
mangewide
2017-03-05, 13:31
Sådärja, efter mkt velande så har jag beställt än ny Familjebil :).
Kommer blir spännande att se en GTI i Indium Grey ;)
87718772
Jättesnygg färg och trevlig specifikation :) Grattis!
mangewide
2017-03-05, 21:06
Jättesnygg färg och trevlig specifikation :) Grattis!
Tack!, ja nu är tanken att komplettera med AEZ 19" och en uppsättning Michelin Supersport däck :). Därav att man valde till DCC i sista sekunden. :)
En annan sak som jag vill ha är svarta backspegelkåpor , vad har ni för erfarenheter runt detta?. Känns ju sådär att köpa nått halvdant på Ebay.. :)
Köp de svarta original som erbjuds till R, borde väl passa?
mangewide
2017-03-06, 07:03
Köp de svarta original som erbjuds till R, borde väl passa?
Absolut ska kollas upp, men vad VW tar för vissa original tillbehör så kan det bli orimligt :)
Såg att nya Ren kan man välja till Kolfiberspeglar för 5k, det var ju lite häftigt..
Absolut ska kollas upp, men vad VW tar för vissa original tillbehör så kan det bli orimligt :)
Såg att nya Ren kan man välja till Kolfiberspeglar för 5k, det var ju lite häftigt..
Innan facelift var kolfiberspeglar gratis.
mangewide
2017-03-07, 08:22
Innan facelift var kolfiberspeglar gratis.
Ja precis, lite skumt. Men vad kan man begära för en bil som börjar på drygt 400k ;)
Är det äkta kolfiber i speglarna innan faceliften oxå?.
Ja precis, lite skumt. Men vad kan man begära för en bil som börjar på drygt 400k ;)
Är det äkta kolfiber i speglarna innan faceliften oxå?.
Det är äkta carbon även pre-facelift. Det var svenska VW som satte priset till 0kr, i DE kostade de 560euro innan....
Men man kunde väl även välja vanliga svarta backspegelkåpor, alltså ej kolfiber. Det kanske är annat pris på dessa? Annars passar väl alla vanliga svarta backspegelkåpor till VW Golf, även på GTI?
Men man kunde väl även välja vanliga svarta backspegelkåpor, alltså ej kolfiber. Det kanske är annat pris på dessa? Annars passar väl alla vanliga svarta backspegelkåpor till VW Golf, även på GTI?
På pre-faclift kunde man bara välja svarta backspegelkåpor om man välde svarta rails. Som reservdel så är det bara att köpa och byta :)
Hur var det på halvkombin då?
mangewide
2017-03-07, 09:59
På pre-faclift kunde man bara välja svarta backspegelkåpor om man välde svarta rails. Som reservdel så är det bara att köpa och byta :)
Japp, väntar på svar på pris på dessa :).
En annan liten information vad det kostar i runda svängar att få på en Club Sport spoiler till bakrutan på en GTI eller R!
ca 30 000:-! ;)
Ambulansen
2017-03-07, 12:49
Min face-liftade GT är nu i Sverige och jag väntar på leverans, spännande!
Min fråga är om man får plats med 20 tummare? :D
mangewide
2017-03-07, 13:19
Min face-liftade GT är nu i Sverige och jag väntar på leverans, spännande!
Min fråga är om man får plats med 20 tummare? :D
Va?!, redan?. När beställde du?? :)
Ja inga problem med 20", däremot kan bilen bli lite väl hög om man inte sänker den...
- - - Uppdaterad - - -
Fick svar att det finns ett kit med svarta kåpor till Mk7 för 1800:-, men de var osäkra om dessa passade alla.
Artnr. På kåporna är: 5G0 072 530 A
Har inte alla MK7 likadana speglar?, eller iallafall bakkåpan.. :)
Ambulansen
2017-03-07, 13:49
Va?!, redan?. När beställde du?? :)
Ja inga problem med 20", däremot kan bilen bli lite väl hög om man inte sänker den...
Japp :cool:, 25/1. Ok, 19" är nog att föredra då.
mangewide
2017-03-08, 09:53
Japp :cool:, 25/1. Ok, 19" är nog att föredra då.
Vilka fälgar och däck är du inne på? :).
Ambulansen
2017-03-08, 10:50
Vilka fälgar och däck är du inne på? :).
Sugen på pretoria-liknande fälgar i svart, få kika på förslag hos lokala hjul-firman :)
Jag kan tipsa om 19" fälgar som passar bra, dessutom billiga, ca 2000 kr st, wsp italy aiace (gunmetal). Har dessa som vinterfälgar och tycker nästan dom är snyggare än mina pretoria. 8x19 et 50. 8790
mangewide
2017-03-08, 19:45
Jag kan tipsa om 19" fälgar som passar bra, dessutom rätt så billiga, ca 2000 kr st, wsp italy aiace (gunmetal). Har dessa som vinterfälgar och tycker nästan dom är snyggare än mina pretoria. 8x19 et 50. 8790
Oj, super snygga! . Men var hittar du dem så billigt som typ 2000:-? :)
Sa till min lokala däckhandlare jag ville ha sådana fälgar så han fixade beställningen, annars måste det gå att beställa från wsp direkt. Skicka pm om fler bilder önskas.
Ambulansen
2017-03-09, 00:28
Dem var fina, skicka gärna fler bilder!
mangewide
2017-03-09, 07:12
Premiär för Gti 245hk PP och R på Geneve! :), ser bra ut :)
https://www.youtube.com/watch?v=nDQtfIfOblM
https://www.youtube.com/watch?v=9Rpv8DtYKr8
mangewide
2017-03-14, 14:57
Leverans i slutet av Maj på min GTI!, det var snabbare än jag vågat hoppas :)
Amazonas
2017-03-15, 00:25
Golf R Performance pack verkar va på G också:
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/golf/98891/new-volkswagen-golf-r-performance-pack-teased
mangewide
2017-03-15, 07:01
Golf R Performance pack verkar va på G också:
http://www.autoexpress.co.uk/volkswagen/golf/98891/new-volkswagen-golf-r-performance-pack-teased
Ja galet häftig kärra :), men finns ju en risk att den kommer kosta en bit över 500k med lite utrustning man vill ha. Då känns ju 320hk lite fjuttigt, när Merca A45 AMG, RS3 ligger på runt 400hk.
Men kul att de släpper sådan här bilar VW fortfarande.. :)
Nu börjar det dyka upp ganska många facelifts på blocket från olika bilhandlare. Det som slår mig är att priserna är betydligt högre än vad man får i konfiguratorn för samma utrustning. Hur går det ihop? Är folk verkligen beredda att betala 30-40000 extra (jämför med min egen beställning inkl. rabatt) för att slippa vänta två månader på en beställning? Eller finns det en stor rabatt/prutmarginal även på blocket-priset?
mangewide
2017-03-19, 21:06
Nu börjar det dyka upp ganska många facelifts på blocket från olika bilhandlare. Det som slår mig är att priserna är betydligt högre än vad man får i konfiguratorn för samma utrustning. Hur går det ihop? Är folk verkligen beredda att betala 30-40000 extra (jämför med min egen beställning inkl. rabatt) för att slippa vänta två månader på en beställning? Eller finns det en stor rabatt/prutmarginal även på blocket-priset?
Ja borde ju gå att pruta som vanligt, håller med om att många är dyra :)
Rätt kul att de finns ett par st nya R redan hemma hos handlarna!, och man har inte sett en enda recension av denna bil ännu.. Det är ju rätt konstigt...
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_R_4Motion_DSG7_310hk_72120983.htm? ca=10&w=3
mangewide
2017-03-21, 14:22
Nån som plockat ut en facelift?
Var och klämde på en GT i helgen, riktigt fin måste jag säga. Men konstigt dyr, den gick på 350k med en hel del utrustning. Men det är ändå 100k mer än jag köpte min GT för 4år sedan.. :)
Den nya "standard" stereon är ett jäkla lyft, bra mkt bättre upplösning och färger.
Sen kommer nya GTIn 245 och R att ha press release första v i April!. Så då blir det spännande och se vad man köpt...:)
xjockevxo
2017-03-21, 16:44
Nån som plockat ut en facelift?
Var och klämde på en GT i helgen, riktigt fin måste jag säga. Men konstigt dyr, den gick på 350k med en hel del utrustning. Men det är ändå 100k mer än jag köpte min GT för 4år sedan.. :)
Den nya "standard" stereon är ett jäkla lyft, bra mkt bättre upplösning och färger.
Sen kommer nya GTIn 245 och R att ha press release första v i April!. Så då blir det spännande och se vad man köpt...:)
Har beställt en GT som är tillverkad och väntar på skeppning.
280 k listpris och med rabatt 260 k.
Jocke
Väntar på min R.
Blev byggd v 10 så nu börjar det närma sig..
Väntar på min GTI Facelift.
Min ska byggas V 16, v 20 borde ja ha nycken i handen hoppas jag.
Tiden går sååååå långsamt ibland.
Samma som Matte O... vecka 10 byggd. Kollade nyligen att min är reggad 16 Mars och några Golfar på blocket är reggade 1 Mars och har kommit denna vecka på blocket(butiken). Vilket betyder 3-4 veckor från de blivit tillverkade har de anlänt till butiken. Så då borde Matte och Jag få våra om 2-3 veckor. Hoppas detta stämmer :P
Update: Har alltså också beställt en R sportskombi, beställde den 7 Feb.
mangewide
2017-03-22, 13:06
Samma som Matte O... vecka 10 byggd. Kollade nyligen att min är reggad 16 Mars och några Golfar på blocket är reggade 1 Mars och har kommit denna vecka på blocket(butiken). Vilket betyder 3-4 veckor från de blivit tillverkade har de anlänt till butiken. Så då borde Matte och Jag få våra om 2-3 veckor. Hoppas detta stämmer :P
Update: Har alltså också beställt en R sportskombi, beställde den 7 Feb.
Grymma bilar ni beställt grabbar! :)
Roligt att Ren kommer så fort!. Var ju så mkt snack här att en ny R skulle ta så lång tid att komma. Men nu kommer den nästa fortare än en vanlig Golf och snabbare än GTIn...
Tur att vi har fel ibland :).
Tack jag hoppas att de blir grymma :p
Undrar om vi kommer vara de första Golf R sportcombin som är i trafiken i Sverige? :)
Jag är själv jäkla sugen att testa nya DSG7an, se hur stor skillnad den är mot DSG6. Är 7de växeln betydligt längre än 6an på DSG6. Vad jag läst på andra forum lär den ska vara det. Mer ekonomisk för motorvägshastigheter. :rolleyes: Fast, det är ju en R som man skall ju inte köra lugnt med, hehe.
mangewide
2017-03-22, 13:31
Tack jag hoppas att de blir grymma :p
Undrar om vi kommer vara de första Golf R sportcombin som är i trafiken i Sverige? :)
Jag är själv jäkla sugen att testa nya DSG7an, se hur stor skillnad den är mot DSG6. Är 7de växeln betydligt längre än 6an på DSG6. Vad jag läst på andra forum lär den ska vara det. Mer ekonomisk för motorvägshastigheter. :rolleyes: Fast, det är ju en R som man skall ju inte köra lugnt med, hehe.
Är lika nyfiken på detta, eftersom GTin oxå blir 7steg nu. Men håll ut, officiell premiär om ett par veckor för pressen.. :)
Har tydligen kommit redan en R Sportscombi i "butiken"
https://www.blocket.se/varmland/Volkswagen_Golf_SC_R_310hk_DSG_4M_72267986.htm?ca= 11&w=3
mangewide
2017-03-28, 14:06
Har tydligen kommit redan en R Sportscombi i "butiken"
https://www.blocket.se/varmland/Volkswagen_Golf_SC_R_310hk_DSG_4M_72267986.htm?ca= 11&w=3
Ja den där är nog väl inkörd, efter 6mån demobil körning :)
Det har ramlat in ett gäng R har jag sett i Sverige. Tycker det är lite konstigt att man inte sett någon film på nya Ren än på nätet... :)
Gillar denna skarpt, samma färg som jag beställt min GTI i.. ;)
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_R_4Motion_DSG7_310hk_72120983.htm? sa=1
Billigt ;), men brutal..
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R_310HK_4MOTION_DSG7_72213879.htm? ca=10&w=3
Ja den där är nog väl inkörd, efter 6mån demobil körning :)
Det har ramlat in ett gäng R har jag sett i Sverige. Tycker det är lite konstigt att man inte sett någon film på nya Ren än på nätet... :)
Gillar denna skarpt, samma färg som jag beställt min GTI i.. ;)
https://www.blocket.se/alvsborg/Volkswagen_Golf_R_4Motion_DSG7_310hk_72120983.htm? sa=1
Billigt ;), men brutal..
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R_310HK_4MOTION_DSG7_72213879.htm? ca=10&w=3
Jepp samma färg som jag beställde på min R :) Tyvärr har man inte hört något om bilarna, var de ligger mm. Hoppas de är snart i Sverige. Så om man har tur får man de till påsken. :rolleyes:
Jag svänger förbi olofsson varje dag på väg hem från jobbet och tittar om dom kommit[emoji106]
NEW 2017 VOLKSWAGEN GOLF R (310 PS) l ON TRACK l DRIVING SCENES
https://youtu.be/xUQtSQ2YrxM
Auto Bild: Erste Fahrt im 310-PS-Golf
http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-7-r-facelift-2017-fahrbericht-11455435.html
8830
8831
8832
8833
8834
8835
8836
8837
8838
8839
mangewide
2017-03-29, 10:38
Uscha vad snygg Ren är , blir förbannad att man inte kunde få den färgen och fälgarna på GTin ;)
första testet? :)
https://www.youtube.com/watch?v=1H5uFdpvJ2M
Hehe du han före mig. :) skulle sätta länken här också.
Mycket snygg bil. Angående testet: Jag blir aldrig riktigt klok på hur en del specificerar sina bilar. Som här, Ja, jag väljer DSG, Discovery Pro och jag har Active Info Display samt elektrisk parkeringsbroms - Men Nej, jag väljer inte till Keyless... Vilket förstör lite av den moderna, lättarbetade känslan. Vrida om en startnyckel när bilen växlar automatiskt och parkeringsbromsen släpper automatiskt... Eller är det bara jag som är förstörd? :confused: Angående texten "A high quality interior is spacious and ideal for family life." - någon som har koll på hur många normalstora resväskor det går in i bagageutrymmet? Vad nu normalstora är... Men ni som har barn...om det nu finns några sådana här, får ni med er allt ni behöver på semesterresa eller tvingas ni använda takbox?
Haugeman
2017-03-29, 12:58
Jag störde mig på att jag inte kunde få keyless när jag valde tredörrars. Det valet fanns bara på femdörrars modellen, ser inte riktigt vad som skulle hindra dom att sätta dit det när det saknas två dörrar.
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Jag störde mig på att jag inte kunde få keyless när jag valde tredörrars. Det valet fanns bara på femdörrars modellen, ser inte riktigt vad som skulle hindra dom att sätta dit det när det saknas två dörrar.
Det som är ännu roligare är väl att de är bara framdörrarna som har sensor för keyless :D Varför int ha på alla dörrar. En spar grej antar jag men då bör man kunna få det till 3dörrars versionen också. SKulle man tro!?
xjockevxo
2017-03-29, 15:14
Ingen som är rädd för detta.
http://www.nyteknik.se/fordon/nyckellost-las-gor-bilstolden-busenkel-6534934
Anledningen till att jag inte valde keyless.
Jocke
Jag är inte rädd...om de ska ha min bil så tar dom den nog på ett eller annat sätt. Tyvärr.
För att göra de jobbigt så kan man ju skaffa rattlås när man lämnar på några skumma ställen bilen.
mangewide
2017-03-30, 07:21
Titta vad som dykt upp! :). Blev man ju lite lagom sugen ( möller har 25% på alla tillbehör nu ), fast man hade till 99% bestämt gått upp till 19" ( eftermarknadsfälgar ) på nya GTin..
Vad tycker ni?! :)
8847
Titta vad som dykt upp! :). Blev man ju lite lagom sugen ( möller har 25% på alla tillbehör nu ), fast man hade till 99% bestämt gått upp till 19" ( eftermarknadsfälgar ) på nya GTin..
Vad tycker ni?! :)
8847
Jag kommer förmodligen skifta mina Cadiz mot dessa. Hittade dem i ETKA för ett bra tag sedan men de har inte varit beställningsbara. I nya tillbehörskatalogen (en hederlig som man kan bläddra i!) finns den med så det borde vara på gång. Om ni inte sett katalogen kan jag rekommendera er att knalla in hos er handlare och fråga.
Nu finns Golf GT 1,5 TSI 150 på volkswagen.se - som SportsCombi. Pris från 249 000 kr.
Amazonas
2017-03-31, 18:32
Spanade in White Silver metallic igår och den färgen var ju grymt snygg live. Gör sig riktigt bra på Golfen.
mangewide
2017-03-31, 19:00
Spanade in White Silver metallic igår och den färgen var ju grymt snygg live. Gör sig riktigt bra på Golfen.
Jasså, misstänkte att den skulle vara grym ;)
mangewide
2017-03-31, 19:04
88538854
En grå GTI, som inget har med detta att göra. Men snyggt , liknande jag har beställt..
Har precis beställt stenskottsfolie montage till min nya GTi till huv, dörrtrösklar, insida dörrhandtag och bakkofångare och svarta bakspegelfilm :)
Nördigt, med kommer vara så skönt :)
Mycket snygg, men hur vet du att det är en GTI? Jag tycker det ser ut som en GTD.
@Magnus - "Nördigt" Helt ok :D!!
/Peter
Ambulansen
2017-03-31, 22:15
Varit en fin vår-dag idag, härligt väder men att man fick hämta ut sin GT var ju det bästa :cool: Trevlig helg forumare!
mangewide
2017-04-01, 07:49
Bra öga!. Japp det där är en GTD. :). Har inte hittat nån bild än på en Facliftad GTI i indium grå som jag beställt ;)
- - - Uppdaterad - - -
Grymt!!, men du måste ju lägga upp lite bilder!!. :)
- - - Uppdaterad - - -
Varit en fin vår-dag idag, härligt väder men att man fick hämta ut sin GT var ju det bästa :cool: Trevlig helg forumare!
Grymt!!, men du måste ju lägga upp lite bilder!!. :)
mangewide
2017-04-01, 08:06
8855885688578858885988608861
Fan ser bra ut :). Speciellt fronten med nya lyktorna gillar jag skarpt!
Hmm, tom de nya 18" ser ju riktigt bra ut!. Jag har ju redan beställt andra 19"are utan ha sett dessa live.
Så dessa kommer vara till salu om några månader, om nån vill ha det senaste på sin bil.
De kostar 7100:-st!!, om man vill köpa dem som tillbehör.
Jag tänkte vara bra mkt billigare, så pm om ni är intresserade av dessa med nya däck på! :)
Så läcker att jag får gåshud [emoji14]
Auto Bild test Golf R: https://youtu.be/aS_mPgS1T-4
mangewide
2017-04-01, 13:55
Nice :)..38 000:- för Akrapovic avgassystemet extra, det var billigt.... :)
Bra test! DSG version har 400 nm och manuell 380 nm bägge 310 hk. Undrar varför de skiljer på dem....
Nice :)..38 000:- för Akrapovic avgassystemet extra, det var billigt.... :)
3800 eur ungefär vad du skriver. Det är lite väl bra även om man i SE skulle få lite lägre pris!!
/Peter
Haugeman
2017-04-01, 21:09
Bra test! DSG version har 400 nm och manuell 380 nm bägge 310 hk. Undrar varför de skiljer på dem....
3800 eur ungefär vad du skriver. Det är lite väl bra även om man i SE skulle få lite lägre pris!!
/Peter
Av vad jag läst på forumen så tål den manuella mindre än dsg. Vid trimmning levererar en del tuners en mapp med mildare vrid till dom manuella. Tydligen får dom byta koppling på löpande band i usm på dom manuella.
mangewide
2017-04-03, 09:42
Första testen på GTI 245hk som man beställt :)
https://www.youtube.com/watch?v=sBreQ2GQF5I
Någon som har koll på hur många normalstora resväskor det går in i bagageutrymmet på en 5-dörrars GTI? Vad nu normalstora är... Men ni som har barn...om det nu finns några sådana här, får ni med er allt ni behöver på semesterresa eller tvingas ni använda takbox?
mangewide
2017-04-03, 13:20
Någon som har koll på hur många normalstora resväskor det går in i bagageutrymmet på en 5-dörrars GTI? Vad nu normalstora är... Men ni som har barn...om det nu finns några sådana här, får ni med er allt ni behöver på semesterresa eller tvingas ni använda takbox?
Haha, jodå. Gtin har samma baklucka som vanlig Golfen. Jag har utan reservhjul och ingen dynaudio baslåda. Så när vi har storpackat, så har jag tagit ut "golvet". Då har man fått en halvmeter djup ner i bakluckan, där det rymmer hur mkt som helst..:)
Men annars är det en myt att man inte skulle klara sig utan kombi om man nu inte har barnvagn eller hund. Jag gick ifrån V70 till Golf för 4år sedan. Har Aldrig haft behov att ha större bil. Med ett barn, så är det iallafall aldrig några problem :)
Så kör på! ;)
Nu är det ju så att jag lyckas fylla upp 650 liter Passat bagage inkl utrymmet under bagagegolvet, när vi kör och badar osv :) Dubbelbarnvagnen är nog inne på sista säsongen och båda barnen åker framåtvända efter det här året...så jag börjar få hopp :cool: Hur många normalstora resväskor tror du att du får in i Golfen?
mangewide
2017-04-03, 14:23
Nu är det ju så att jag lyckas fylla upp 650 liter Passat bagage inkl utrymmet under bagagegolvet, när vi kör och badar osv :) Dubbelbarnvagnen är nog inne på sista säsongen och båda barnen åker framåtvända efter det här året...så jag börjar få hopp :cool: Hur många normalstora resväskor tror du att du får in i Golfen?
Haha, ja du får inte in en dubbelvagn om du ska ha nått mer. Jag tror man precis bara får in 2st "normala" väskor. Sen får man packa mjukt.. ;)
Är det någon som har koll på hur det ser ut med markbelysning i ytterbackspeglarna? Det kostar ju "bara" 1600kr så jag funderar på att lägga till det.
Det ser ju ganska trevligt ut på t ex BMW:s bilar men där sitter belysningen i yttre handtagen.
Markbelysningen borde väl fungera som på Passat, dvs lampa i backspegel. Ett sjävklart tillval tycker jag, som gör det trevligare att öppna bilen under mörka omständigheter.
https://www.youtube.com/watch?v=-s9bKP0Eaok
mangewide
2017-04-04, 06:36
Är det någon som har koll på hur det ser ut med markbelysning i ytterbackspeglarna? Det kostar ju "bara" 1600kr så jag funderar på att lägga till det.
Det ser ju ganska trevligt ut på t ex BMW:s bilar men där sitter belysningen i yttre handtagen.
Håller föregående, det är ju en måste. Det ingår ju även infällning av backspeglarna!. Det är ju jäkligt skönt... :)
- - - Uppdaterad - - -
https://www.youtube.com/watch?v=-s9bKP0Eaok
Grym bil..nån som kommer fram till vad detta ex kostar?!. Tänkte på att den har Performance pack. Bromsarna ser dyra ut :)
Sen är han svidoes bland de bästa på nätet. Så där galet nördiga, så man får veta alla exakta detaljer med bilen. Inte bara de där 5min ihopklippta testerna när de svinar med bilen, och man knappt ser vad som är nytt med bilen :)
Haugeman
2017-04-04, 12:08
Är ganska säker på att bromskivorna fram och klossarna är samma som användes på clubsport s. Jag köpte dessa skivor och klossar till min clubsport löst på vag och betala i runda slängar 6500 för det (med 10% rabatt) 8874
8875
Henrik: är de 340mm och passar på "vanliga" R, GTI mfl som har std 340 broms? Om ja, snälla dela med dig artnummer så skall det handlas till min R som jag inte gillar känslan i pedalen på.
Haugeman
2017-04-04, 12:37
Japp passar bolt on. Skall rota fram nuffrorna. E ett grymt bett i dom.
Haugeman
2017-04-04, 12:52
Skivor 2 st behövs. 5q0-615 301-c
Klossar ett paket behovs. 5q0-698 151-g
Sen finns det även bakkkossar som matchar främmre, men dom köpte jag aldrig (kosta ca 2500 till.)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170404/c8020c6371d8b00ba958469eb519e316.jpg
Sen finns det även bakkkossar som matchar främmre, men dom köpte jag aldrig (kosta ca 2500 till.)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170404/c8020c6371d8b00ba958469eb519e316.jpg
Stort tack!
mangewide
2017-04-04, 19:04
Är ganska säker på att bromskivorna fram och klossarna är samma som användes på clubsport s. Jag köpte dessa skivor och klossar till min clubsport löst på vag och betala i runda slängar 6500 för det (med 10% rabatt) 8874
8875
Mää lägg av!. Jäklar va fint det där såg ut då!. Är det dubbelt så dyra typ som Original skivorna?
Måste ju vara årets fynd om de grymma?! :)
Polare som köpte nya ersättnings Skivor från Pean till en RS3, kostade bara 16 000:- :(
Haugeman
2017-04-04, 19:06
Nej inte ens det. Original kosta med rabatt ca 1500+ moms och dessa 1700 + moms. Snorbiliga för vilken typ av skivor det e.
Beställde skivor och klossar idag på Din Bil. Satt original på de 400st Clubsport S. Kostade 6017kr efter rabatt. Fast nu när jag skriver detta så inser jag att jag inte om det var exkl eller inkl moms.
Finns det uppgradera skivor till bak också?
Tack för tipset om uppgraderingen. Ser snyggt ut!
Det blev ju kanon!
Padsen 5q0-698 151-g skiljer sig lite i måtten jmfr de jag köpte på VAG till min R med no 8V0-698 151-C har jag googlat mig fram till.
8V.... i början av numret relaterar till att de passar på Audi S3 vilken har samma bromsar som R och GTI PP. 5Q.... hänvisat till Golf 7. Beläggen ser inte helt lika ut heller.
Bromsidentifieringen på min R är 1KY 1LM bak/fram. Visas på rad 4 i utrustningskoderna i servicehäftet.
/Peter
Haugeman
2017-04-04, 21:29
Finns det uppgradera skivor till bak också?
Tack för tipset om uppgraderingen. Ser snyggt ut!
Nej dom har samma bakskivor, endast uppgraderade klossar.
Haugeman
2017-04-04, 21:30
Det blev ju kanon!
Padsen 5q0-698 151-g skiljer sig lite i måtten jmfr de jag köpte på VAG till min R med no 8V0-698 151-C har jag googlat mig fram till.
8V.... i början av numret relaterar till att de passar på Audi S3 vilken har samma bromsar som R och GTI PP. 5Q.... hänvisat till Golf 7. Beläggen ser inte helt lika ut heller.
Bromsidentifieringen på min R är 1KY 1LM bak/fram. Visas på rad 4 i utrustningskoderna i servicehäftet.
/Peter
Tyckte klossarna såg ganska lika ut jag, tror bara materialet skiljer
Tyckte klossarna såg ganska lika ut jag, tror bara materialet skiljer
Jag har ju bara googlat :). Du har dem på riktigt!
/Peter
mangewide
2017-04-05, 10:31
Jag har ju bara googlat :). Du har dem på riktigt!
/Peter
Räknar med fullständig recension sen! ;)
- - - Uppdaterad - - -
8879
Första bilden på exakt den bil jag beställt :)
Dessa fälgar beställdes igår, tror det kan se trevligt sen ;)
8880
Haugeman
2017-04-05, 11:02
Räknar med fullständig recension sen! ;)
- - - Uppdaterad - - -
8879
Första bilden på exakt den bil jag beställt :)
Dessa fälgar beställdes igår, tror det kan se trevligt sen ;)
8880
Kan säga att det är minst lika bra eller nästan bättre bett i dessa som i 350 mm skivorna med 6 kolvs cayenne ok och stoptech belägg samt stålspunna slangar som jag har på ed30in
Blir ett trevligt åk det där 😀👍grattis.
mangewide
2017-04-05, 11:08
Kan säga att det är minst lika bra eller nästan bättre bett i dessa som i 350 mm skivorna med 6 kolvs cayenne ok och stoptech belägg samt stålspunna slangar som jag har på ed30in
Blir ett trevligt åk det där grattis.
Tack! :)
Jahaja det låter ju lysande!, som sagt detta måste ju bli ett självklar uppdatering i framtiden :)
mangewide
2017-04-06, 11:26
8887
Hittade denna från England, visst är det 235 som gäller i Sverige?, inte 225 som de verkar ha det där... :). Konstigt. :)
8887
Hittade denna från England, visst är det 235 som gäller i Sverige?, inte 225 som de verkar ha det där... :). Konstigt. :)
Är 225/35 som gäller även i Sverige, text nedan från VW Tillbehör.
Volkswagen Original lättmetallfälg i polerad antrancit till Golf A7 2013-
Fälg dim: 7.5J x 19" ET51
Rek. däckdimension: 225/35 R19 88Y
rixpucko
2017-04-06, 12:00
Precis som tidigare sagt 22535 gäller, dock tror jag R:en har 235
mangewide
2017-04-06, 12:07
Är 225/35 som gäller även i Sverige, text nedan från VW Tillbehör.
Volkswagen Original lättmetallfälg i polerad antrancit till Golf A7 2013-
Fälg dim: 7.5J x 19" ET51
Rek. däckdimension: 225/35 R19 88Y
Ja se där!, det är ju onekligen oklart när man skulle gå från 18 till 19" när jag beställde bil. Då sas det att det blev 235/35/19 på GTin..:)
Men jag kommer gå på 235/35/19 på mina eftermarknadshjul jag köpte istället, så då får man lite mer komfort ;). Sen kör jag ET 45, så ser det lite snyggare ut oxå :)
- - - Uppdaterad - - -
Precis som tidigare sagt 22535 gäller, dock tror jag R:en har 235
Ja Ren ska ha 235 har jag fattat det som iallafall :)
Haugeman
2017-04-06, 12:39
Beställer du med cup däcket får du 235/35 annars har du 225/35. Jag har sport cup 2 däck och den kommer med 235/35 för mera grepp.
mangewide
2017-04-06, 15:02
Beställer du med cup däcket får du 235/35 annars har du 225/35. Jag har sport cup 2 däck och den kommer med 235/35 för mera grepp.
Ok, egentligen vill man ju ha lite höjd på gummit men ändå stora fälgar. Går ju inte riktigt ihop ;)
Men kollar man på tävlings bilar, så har de ju aldrig så där extremt låg profil som många kör på gatan :).
Tycker denna bil som har 225/45/18 egentligen är perfekt ;). Men de kräver en sänkt bil för att se fett ut..
8888
Och framförallt fälgar som ser stora ut men kanske inte nödvändigtvis är det. Och då blir det automatisk mera gummi också. Jag kör 17" på min Golf5 eftersom det annars blir lite för mycket vägljud. Har man lite mer öppna fälgar så ser det större ut än vad det är.
Den här balansen mellan fälgstorlek, gummi och luftspalt tycker jag är lagom. Men å andra sidan så är jag gubbe också. :)
Haugeman
2017-04-06, 15:22
Ok, egentligen vill man ju ha lite höjd på gummit men ändå stora fälgar. Går ju inte riktigt ihop ;)
Men kollar man på tävlings bilar, så har de ju aldrig så där extremt låg profil som många kör på gatan :).
Tycker denna bil som har 225/45/18 egentligen är perfekt ;). Men de kräver en sänkt bil för att se fett ut..
8888
Säker på at det e 18? Sitter Michelin pilot sport cup 2 på fälgarna. Sen är även R däck, som detta e, oftast något bredare än andra även om däcket har samma profil (man har lite slingringsmån på eksakt brädd inom samma storlek, falken och nankang ligger oftast på minimimåttet och ger mer strech t.ex)
mangewide
2017-04-06, 17:23
Säker på at det e 18? Sitter Michelin pilot sport cup 2 på fälgarna. Sen är även R däck, som detta e, oftast något bredare än andra även om däcket har samma profil (man har lite slingringsmån på eksakt brädd inom samma storlek, falken och nankang ligger oftast på minimimåttet och ger mer strech t.ex)
VMR V810 Bronze Burst 18x8.5 ET45 (rears have 3mm spacer for ET42).
Michelin Pilot Sport Cup 2 tires 235/40/18
Hade fel om höjden, men de blir ju sagt lite högre för det är 235or.
Men som sagt Cup däcken är läckra, men lite opraktiska till vardags :)
- - - Uppdaterad - - -
Och framförallt fälgar som ser stora ut men kanske inte nödvändigtvis är det. Och då blir det automatisk mera gummi också. Jag kör 17" på min Golf5 eftersom det annars blir lite för mycket vägljud. Har man lite mer öppna fälgar så ser det större ut än vad det är.
Den här balansen mellan fälgstorlek, gummi och luftspalt tycker jag är lagom. Men å andra sidan så är jag gubbe också. :)
Ja så sant!. Men 17"?!, det var väll ändå lite fjuttig i dagens samhälle.. ;). Fan galet nu kan man beställa 21" original till familjebilen V90 direkt från Volvo :)
Haugeman
2017-04-06, 17:34
VMR V810 Bronze Burst 18x8.5 ET45 (rears have 3mm spacer for ET42).
Michelin Pilot Sport Cup 2 tires 235/40/18
Hade fel om höjden, men de blir ju sagt lite högre för det är 235or.
Men som sagt Cup däcken är läckra, men lite opraktiska till vardags :)
[COLOR="silver"]- - - Uppdaterad - -
Men jäkligt kul att köra på 😀😉
Ja så sant!. Men 17"?!, det var väll ändå lite fjuttig i dagens samhälle.. ;). Fan galet nu kan man beställa 21" original till familjebilen V90 direkt från Volvo :)
Men 21" på en V90 ser helt sjukt ut. Som ett barn som hoppar runt i ett par skor storlek 46.
mangewide
2017-04-06, 18:14
Men jäkligt kul att köra på
Ja när det är varmt och torrt iallafall ;)
- - - Uppdaterad - - -
Men 21" på en V90 ser helt sjukt ut. Som ett barn som hoppar runt i ett par skor storlek 46.
Nja, problemet är ju att det ser helt ok ut ju :).
Lite på en vecka till så har man sin nya R...can't wait :cool:
mangewide
2017-04-11, 11:21
Lite på en vecka till så har man sin nya R...can't wait :cool:
Oj , spännande!. Då står alltså bilen hos handlaren nu?.
Kräver bilder och recension sen! ;)
Om den inte står, så är den nog där any day nu. Ja spännande kan man säga. Hehe.
Absolut ska fixa nog bilder och nån kort recension. Skit bil haha :)
mangewide
2017-04-11, 14:25
Indium Grey!, som jag beställt. Inte alls likt vad jag valde ;).
Däremot var fälgarna både större och snyggare i verkligheten! :)
89168917
Kommer tydligen en och annan indium grey till sverige då :p
mangewide
2017-04-12, 10:11
Kommer tydligen en och annan indium grey till sverige då :p
Jasså!, trevligt! :). Vilka fälgar valde du?..
Tog de som kom med... Spielberg eller va de hette. Hörde till ett pluspaket. Skulle annars valt Pretoria tror jag.
Ser ut att det har kommit en R i försäljning hos VW Hammarby
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R_72640234.htm?ca=10&w=3
Den har hela 102hp :rolleyes: hehe