handdator

Visa fullständig version : Volkswagens fusk med Dieselmotorer



Sidor : 1 [2]

Peter-C
2015-10-29, 22:47
Grattis till Golfen:) Efter en hel del snackande fick jag till slut en (tycker jag ) vettig deal för att bli av med mitt "miljösvin" 2011 Passat 140Tdi EU5 och valde en ny Passat 150TDI DSG6 EU6:cool: Har varit i kontakt med några representanter för VW och till slut blev jag nöjd, tror faktiskt affären blir bra för dem också. Ska byta nästa vecka om allt går som tänkt.

Man får gratulera till ett klokt val!

/Peter

Amazonas
2015-10-29, 22:57
Ja det behövs lite ljus minsann! 1,2:an har ju ökat 5 hk i effekt. Har inte kört någon men den lär bli oerhört ekonomisk, jmfr-bar med snåldiesel tror jag.

/Peter
Har en mk7 1.2 TSi dsg7 med gamla 105 hästarn som pendlarbil. Snittar 0.51 i verklig förbrukning och då är det ändå 50% sittandes i Stockholms underbara rusningstrafik.
När frugan körde den 1 månad var hon nere på 0.48...
Nya 110 eu6 snurran borde va än snålare kan man tycka.

Vid landsvägskörning och motorvägstempo drar det dock iväg. Vetlanda tur o retur från Stockholm drog den 0.68. Och omkörningar är förenat med dödslängtan ;)

Marcus
2015-10-29, 23:26
Har kört den motorn i en Skoda Octavia Combi och kunde inte tro att den var på endast 1,2 liter innan jag undersökte det. Känns helt ok, stark och dragvillig.

Foppson
2015-10-29, 23:32
Tydligen så har vi en EA189 i vår -09 Passat vad jag har läst mig till, common rail är det i alla fall, men den har miljöklass 2005 pm så vi klarade oss från någon åtgärd, CBAB heter motorn. Någon som vet datum/årsmodell när eu5 motorerna infördes?

Marcus
2015-10-30, 08:04
Euro 5 A
För typgodkännande, bilar med dieselmotorer: 1 september 2009.
För nyregistrering, bilar med dieselmotorer: 1 januari 2011.

Peter-C
2015-11-02, 22:41
Wolfsburg 2015-11-02

VW AG förnekar att otillbörlig programvara skulle vara installerad i VAG 3.0 V6 Dieslar. TV4 Nyheterna påstår ikväll att det skulle vara på det viset.

"Volkswagen AG wishes to emphasize that no software has been installed in the 3-liter V6 diesel power units to alter emissions characteristics in a forbidden manner."

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/Stellungnahme.html

/Peter

jimZon
2015-11-03, 07:36
Vid landsvägskörning och motorgstempo drar det dock iväg. Vetlanda tur o retur från Stockholm drog den 0.68. Och omkörningar är förenat med dödslängtan ;)

Känner igen det där. När min bil var på service så hyrde jag en sådan Golf. Tänkte inte på "omkörningsegenskaperna" och skulle bränna om ett 24-meteresekipage utanför Forshaga. Det blev stressigt för alla inblandade, i bilen och runt omkring. Saknade mina 211 hästar vid det tillfället. :)

Lasse62
2015-11-03, 10:14
I Europa har väl alla dessa V6TDI i EU 6 utförande adBlue utrustning, då finns inte stor anledning att laborera med mjukvaran i syfte att minska NoX.

Amazonas
2015-11-04, 01:21
Verkar aldrig vilja ta slut...

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151103/volkswagen-erkanner-tterligare-800000-bilar-har-oklara-utslapp

mangewide
2015-11-04, 07:11
Är det helt dumma i H-vet VW...:confused:

http://www.expressen.se/motor/har-ar-nasta-chock--besked-for-vw-agare/

Nån som hittat vilka bensinmotorer det gäller?. Varför bara Polons 1,4l som det står här??.

jimZon
2015-11-04, 07:57
Är det helt dumma i H-vet VW...:confused:

http://www.expressen.se/motor/har-ar-nasta-chock--besked-for-vw-agare/

Nån som hittat vilka bensinmotorer det gäller?. Varför bara Polons 1,4l som det står här??.

Det verkar även vara Golf, Audi A1 också. :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-11-04, 08:35
Jag tolkar det som att man syftar på VW Polo innan senaste facelift i version Polo BlueGT med 1,4 TSI 140 ACT.

mangewide
2015-11-04, 08:38
Jag tolkar det som att man syftar på VW Polo innan senaste facelift i version Polo BlueGT med 1,4 TSI 140 ACT.

Ja precis, ,men mysko om det bara skulle vara Polo med ACT 1.4?, borde väll vara Golf mm...

Marcus
2015-11-04, 09:09
Det borde gälla även alla andra VW, Audi, Seat, Skoda med 1,4 TSI 140/150 i ACT-version. I Sverige och även på andra marknader verkar inte ACT ha varit så särskilt vanligt, exempelvis sålde VW Sverige länge Golf med 1,4 TSI 140 utan ACT. Antar att den även var Euro 5 klassad. 1,4 TSI 150 ACT ska vara Euro 6 klassad. Men det kan finnas 1,4 TSI 140 utan ACT men i Euro 6 också, antar jag. Rörigt det där. Polo BlueGT var dock den första fyrcylindriga TSI-modellen med ACT och därför kanske en mindre initierad journalist dragit slutsatsen att det är den modellen det gäller, endast.

Premis
2015-11-05, 06:37
Så mycket rykten och skräp som far runt i media nu att det är omöjligt att bilda sig en uppfattning. Ingen mening att hoppa på varje löst rykte som en hungrig haj. När tabloidmedia börjar användas som källa så är det till och med riktigt svajigt.

jimZon
2015-11-05, 08:14
Så mycket rykten och skräp som far runt i media nu att det är omöjligt att bilda sig en uppfattning. Ingen mening att hoppa på varje löst rykte som en hungrig haj. När tabloidmedia börjar användas som källa så är det till och med riktigt svajigt.

Nu vet jag ju inte vilket påstående du hänvisar till men VW har ju erkänt att även bensinbilar har oegentligheter i sin programvara. http://www.theguardian.com/business/live/2015/nov/04/volkswagen-vw-crisis-petrol-shares-hit-co2-warning-business-live

Men jag håller med. VW blir hårt utsatt nu av media, fast de verkar ta stort ansvar över det som hänt.

Kingen
2015-11-06, 10:17
Att de blir uthängda osv i Media har man ju ingen annan än sig själv att skylla, är väl bra att det blir sådan diskussion kring fusket som det har varit så att samtliga biltillverkare får tänka sig för ett par gånger innan.

VW har börjat erbjuda kunder ett inbytesstöd vid köp av ny bil på olika belopp beroende på bilmodell, Skoda osv har inte fått något sådant än.

Är ju minst sagt sådär kul att ha hämtat ut en fullutrustad Superb Juni 2015 för att några månader senare få den här pungsparken. Inte så att jag upplevde någon skillnad innan och än har man inte blivit drabbad, varken jag eller någon annan, men tror jag min bil efter uppdateringen kommer dra mer soppa samt få lägre effekt? Samt tror jag även det kommer påverka andrahandsvärdet längre fram? Ja och det är det som gör mig förbannad!

Peter-C
2015-11-08, 12:26
The New York Times

http://www.nytimes.com/2015/11/08/business/international/volkswagen-may-offer-cash-to-ease-owners-ire.html?smid=fb-share&_r=1

/Peter

Blåbäret
2015-11-08, 12:44
Teknikens Värld
http://teknikensvarld.se/volkswagen-vill-betala-extrakostnader-som-drabbar-lurade-bilagare-208160/

jimZon
2015-11-08, 18:01
Teknikens Värld
http://teknikensvarld.se/volkswagen-vill-betala-extrakostnader-som-drabbar-lurade-bilagare-208160/

Intressant att VW skiljer de "olika fusken" åt nu och bara ersätter det senaste avslöjandet. I alla fall än så länge.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Axelsson
2015-11-08, 21:54
Trots all skit som man har läst så var jag ändå hos en bilhandlare igår och bytte in min Golf V5 -00
och kom hem med en Golf 1,6 TDI -12. Är jättenöjd med bilen än så länge i alla fall. :)

mangewide
2015-11-09, 07:08
Trots all skit som man har läst så var jag ändå hos en bilhandlare igår och bytte in min Golf V5 -00
och kom hem med en Golf 1,6 TDI -12. Är jättenöjd med bilen än så länge i alla fall. :)

Ja undra hur nöjd handlaren är då.. ;)

Nej seriöst. Så känns som det inte är långt kvar innan VW måste gå ut med planen hur alla bilar ska fixas.....

Marcus
2015-11-09, 08:27
Intressant att VW skiljer de "olika fusken" åt nu och bara ersätter det senaste avslöjandet. I alla fall än så länge. Sent from my iPhone using Tapatalk

Tycker inte det är särskilt konstigt. Det senaste problemet kan få direkt/mätbar påverkan på kundernas kostnader för bilen. Flera europeiska lander baserar sin fordonsskatt på utsläpp av CO2.

mangewide
2015-11-09, 12:46
http://teknikensvarld.se/nya-volkswagen-bilar-av-arsmodell-2016-kan-innehalla-fusk-208662/

Kommer Volkswagen att ersätta bilägare som eventuellt får en räkning från transportstyrelsen?
– Vi har en dialog med myndigheterna om felaktigheterna och eventuella skattemässiga konsekvenser. Ambitionen är att kunderna ska hållas skadeslösa gällande eventuella skatteeffekter.

Kan du inte garantera att Volkswagen håller kunderna skadeslösa?
– Låt oss först utreda vilka bilar det handlar om. Vi måste få ta det i tur och ordning, säger Marcus Thomasfolk.


Vore ju lysande om man som ägare fick betala mer skatt eller nått! , muppar... ;)

Marcus
2015-11-09, 13:01
Kan du inte låta Volkswagen få utreda saken enligt den ordning som man beskriver? Varför sådan panik? Åtgärderna blir sannolikt bättre om man känner till förutsättningarna.

AXL72
2015-11-09, 14:54
Det här forumet är värre än scientologernas. Man ska vara glad och nöjd med sin skitbil, men akta sig för att ifrågasätta, spekulera eller kritisera.

mangewide
2015-11-09, 15:11
Ja har alltid gillat VW, men detta måste man ju stenhårt ifrågasätta allt de försöker göra för att komma undan så smidigt..

Att de byter ut bilar och ersätter mera i USA. tycker ni det är ok??. Det är ju bara livrädda för att folk kan stämma dem. Här lär de ju försöka komma undan så billigt som möjligt....

Men är fortfarande imponerad att ingen annan tillverkare har blivit avslöjade än.....

Marcus
2015-11-09, 15:22
Men du vet ju fortfarande inte vad VW ska göra i Sverige? Varför dömmer du utan att veta vad de tänkt göra? VW Sveriges svar betyder att de ännu inte hunnit göra en fullständig bedömning av läget och inte heller hunnit ta fram ett fullständigt svar på hur de ska agera. Däremot säger de ju att de ska agera. Är det inte bättre att man utreder ordentligt och kommer fram till en bra lösning istället för att hasta ur sig något som de sedan behöver revidera eller som helt enkelt inte blir bra?

Sen är det två problem vi diskuterar här:
- NOX, diesel
- CO2, diesel och bensin

Jag tror inte att det kommer att uppdagas fler tillverkare som sålt/säljer personbilar i USA med dieselmotor med den här typen av fuskprogramvara. För vilka andra tillverkare är det som säljer mindre dieselpersonbilar i USA utan SCR eller motsvarande avgasrening?

EU:s avgasbestämmeler är annorlunda än de i USA och därför är det nog ganska rimligt att åtgärderna i USA och EU kan bli helt eller delvis olika.

Micke_Z
2015-11-09, 17:41
Hej, är på gång att köpa en annan bil då jag sålde min A4 i helgen. Blir nog antagligen så att det blir en Audi igen trots allt men en nyare som förhoppningsvis inte berörs av fusket.

Då vi har en A4 B8 diesel och börjar bli lite sugen på att få reda på vad som händer då informationen direkt till berörda kunder har varit i princip obefintlig(förutom ett massutskick som inte sa mer än att man äger en bil som påverkas) så ringde jag ett nummer på Audis sida för utsläppsfusket och ställde några frågor om vad som händer. Tydligen är det ganska nära nu tills att de kommer kontakta kunderna med vad som behöver göras. Ställde givetvis frågan om högre förbrukning/lägre effekt och de kan inte enligt det svar jag fick garantera att det inte blir så, hon upprepade flera gånger att de har som mål att detta inte skall ske. Man kan ju sätta vilka mål som helst, betyder ju inte att man når målet.

Hamnar man i detta läget så påverkar det antagligen CO2 då bilen kommer dra mer och således även skatten...

Liten rolig grej(eller inte) är att jag ringt på ett antal diesel bilar sista dagarna hos flera större återförsäljare och samtliga har dyrt och heligt bedyrat att dieselfusket inte påverkar bilar i Sverige alls utan att det är inga problem att köpa en bil som enligt Audi själva skall åtgärdas!

mangewide
2015-11-09, 20:00
http://teknikensvarld.se/vw-ingenjorer-vagade-inte-ifragasatta-orimliga-mal-fran-ledningen-208796/

Coolt att blanda oljan med diesel för att få ner förbrukningen!

Galen pannor nere i Tyskland.. :)

jimZon
2015-11-09, 20:08
http://teknikensvarld.se/vw-ingenjorer-vagade-inte-ifragasatta-orimliga-mal-fran-ledningen-208796/

Coolt att blanda oljan med diesel för att få ner förbrukningen!

Galen pannor nere i Tyskland.. :)

Om det här nu stämmer att fotfolket inte vågade säga ifrån. Då kan det ju förklara en del med rasade DSG-lådor, kamkedjan som kuggar över och bilar med lackproblem. Det ska bli intressant att se vad utredningen visar om vad som hänt bakom kulisserna hos VAG.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mangewide
2015-11-09, 21:12
Har ni testat att bygga en ny bil på VW?, vilken jäkla soppa.. :).

jimZon
2015-11-09, 21:14
http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-officially-announces-details-of-2-0l-tdi-goodwill-package/


Sent from my iPhone using Tapatalk

mangewide
2015-11-10, 09:56
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151110/vw-ingenjor-trader-fram-a-har-fuskade-vi-med-co2-vardena

3,5Bar det var ju inte så mkt?! ;)..

jimZon
2015-11-11, 19:07
Nu ska det bli intressant att se om man får skämmas, krypa till korset och be om ursäkt för att man gnällt så mycket (ja, jag har varit en gnällspik det senaste. Jag vet det :rolleyes: )

http://www.theguardian.com/business/2015/nov/11/vw-emissions-investigation-widened-bmw-mercedes-ford

- - - Uppdaterad - - -

Marcus
2015-11-11, 19:39
Jag tror inte att fusket med NOx finns hos andra tillverkare. För vilka andra tillverkare säljer dieselmodeller i USA utan SCR eller motsvarande...?

Peter-C
2015-11-11, 19:43
Nu ska det bli intressant att se om man får skämmas, krypa till korset och be om ursäkt för att man gnällt så mycket (ja, jag har varit en gnällspik det senaste. Jag vet det :rolleyes: )

http://www.theguardian.com/business/2015/nov/11/vw-emissions-investigation-widened-bmw-mercedes-ford

- - - Uppdaterad - - -

Jag är nog försiktig och säger att det ska bli intressant att se vad det utmynnar i.

Ett litet påpekande bara.... det har förekommit oerhört få kommentarer från konkurrenterna i skandalfrågan vilket är märkligt. Vi får väl se.

/Peter

Crille82
2015-11-11, 19:48
Jag är nog försiktig och säger att det ska bli intressant att se vad det utmynnar i.

Ett liter påpekande bara.... det har förekommit oerhört få kommentarer från konkurrenterna i skandalfrågan vilket är märkligt. Vi får väl se.

/Peter

Jag skulle tro att man haft det ganska svettigt i många bolagsstyrelser senaste tiden...

De totalt orimliga förbruknings- och utsläppssiffrorna alla biltillverkare deklarerar i Europa är väl egentligen inte direkt mindre "skandalöst" än Volkswagens fusk...

JRJ
2015-11-12, 07:57
Är det någon mer än jag som tycker det är ganska rörigt med vilka motorer som är påverkade av det här?
Speciellt nu när det verkar vara bensinmotorer inblandade också.

Finns det någon sida där man kan få en enklare överblick över vilka motorer som är påverkade, och vad respektive motor kallas när dom sitter i de olika koncernmärkena (VW, Skoda, Audi, Seat, osv) ?
Både själva modellbeteckningen och motorkoden.

Eller är det något som går att styra upp här, kanske lägga en klistrad tråd med info om detta?

mangewide
2015-11-12, 08:23
Är det någon mer än jag som tycker det är ganska rörigt med vilka motorer som är påverkade av det här?
Speciellt nu när det verkar vara bensinmotorer inblandade också.

Finns det någon sida där man kan få en enklare överblick över vilka motorer som är påverkade, och vad respektive motor kallas när dom sitter i de olika koncernmärkena (VW, Skoda, Audi, Seat, osv) ?
Både själva modellbeteckningen och motorkoden.

Eller är det något som går att styra upp här, kanske lägga en klistrad tråd med info om detta?

Det sjuka är väll att det finns en risk att "ALLA" VW motorer är drabbade!, därav att VW på deras hemsida inte säger att det ser över CO2 på alla bilar....galet.. :)

Men nu är det väll 5dagar kvar tills VW måste komma ut med vad som händer, efter EU satte press...

golfhenke
2015-11-12, 08:28
Med risk för foliehatt..
Det är alltså KBA som på något sätt "slarvat" med att kontrollera vw bilarna, som nu när de blivit ertappade verkligen skall kontrollera alla andra fabrikat? Är det bara jag som reagerar på detta?

"VW:s ingenjörer visste att KBA inte ifrågasatte siffrorna eller gjorde egna kontrollmätningar, därför var fusket relativt riskfritt"

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151110/vw-ingenjor-trader-fram-a-har-fuskade-vi-med-co2-vardena
http://www.theguardian.com/business/2015/nov/11/vw-emissions-investigation-widened-bmw-mercedes-ford

Borde inte KBA också bli stämda för att inte utföra sin uppgift? Hursomhelst, spännande skall det bli. Och hoppas det blir något konstruktivt utfall så småningom.

Gixxer Uffe
2015-11-12, 08:31
Skall bli spännande och se vad dom kommer fram till.

Marcus
2015-11-12, 08:51
Med risk för foliehatt..
Det är alltså KBA som på något sätt "slarvat" med att kontrollera vw bilarna, som nu när de blivit ertappade verkligen skall kontrollera alla andra fabrikat? Är det bara jag som reagerar på detta?

"VW:s ingenjörer visste att KBA inte ifrågasatte siffrorna eller gjorde egna kontrollmätningar, därför var fusket relativt riskfritt"

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151110/vw-ingenjor-trader-fram-a-har-fuskade-vi-med-co2-vardena
http://www.theguardian.com/business/2015/nov/11/vw-emissions-investigation-widened-bmw-mercedes-ford

Borde inte KBA också bli stämda för att inte utföra sin uppgift? Hursomhelst, spännande skall det bli. Och hoppas det blir något konstruktivt utfall så småningom.

Nej, så är det inte. KBA har inte gjort fel. Tillverkaren ska rapportera in sina värden till ansvarig myndighet inom sin EU-hemvist. Det är inte myndigheten som ska mäta aktuella värden. Däremot kan naturligtvis en myndighet välja att göra egna stickprov och dessutom kan man reagera om man tycker att vissa värden verkar vara orimliga. Men det kan vara svårt att avgöra vad som ska anses som orimligt med tanke på det märkliga mätförfarandet som används. Det KBA gör nu är att de undersöker om även andra tillverkare rapporterat in oriktiga värden. Inget fel i det.

Marcus
2015-11-12, 09:21
Är det någon mer än jag som tycker det är ganska rörigt med vilka motorer som är påverkade av det här?
Speciellt nu när det verkar vara bensinmotorer inblandade också.

Finns det någon sida där man kan få en enklare överblick över vilka motorer som är påverkade, och vad respektive motor kallas när dom sitter i de olika koncernmärkena (VW, Skoda, Audi, Seat, osv) ?
Både själva modellbeteckningen och motorkoden.
Eller är det något som går att styra upp här, kanske lägga en klistrad tråd med info om detta?

NOx
EA189
Främst fyrcylindriga motorer med 1,6 och 2 liters volym samt ett mindre antal trecylindriga 1,2 liters motorer. Samtliga har installerats mellan 2008-2015. De har fyrventilsteknik, turbo, common-rail insprutning, DPF m.m. Motorstyrsystem från Delphi (1,2), Continental (1,6) och Bosch (2,0). Vanliga versioner:

- 1,6 TDI 90
- 1,6 TDI 105
- 2,0 TDI 110
- 2,0 TDI 140
- 2,0 TDI 170
- 2,0 TDI 177
- 2,0 TDI 143
- 2,0 TDI 163
- 2,0 TDI 120

Vad gäller MKB, motortypnummer (Motorkennbuchstaben), så finns det väldigt många. Hittar jag en lista så postar jag den här. Men generellet kan man säga att EA189 finns i de flesta VW, Audi, Skoda, Seat mellan 2008-2012. Efter 2012 och införandet av MQB till vilken den nya TDI-generationen EA288 hör - så har antalet installationer minskat kraftigt och används under 2015 endast i vissa äldre modeller.

CO2
Oklart.

Marcus
2015-11-12, 09:46
Kuriosa:

- Volkswagen Group Powertrain and Fuel Strategy, februari 2013: http://www.cargroup.org/assets/speakers/presentations/40/schmidt_oliver.pdf
- Motortillverkning i Volkswagen-koncernen, januari 2011:
6672

Marcus
2015-11-13, 10:48
Hittat några MKB, fyll gärna på om ni har fler:

MKB 2,0 TDI 16V CR: CAGA, CAGC, CAHA, CBEA, CBAB, CFFB, CBBB, CBDB, CBDC, CEGA, CFGB, CFCA, CJAA, CLJA, CFHC, CGLC
MKB 1,6 TDI 16V CR: CAYA, CAYE, CAYB, CAYD, CAYC

Foppson
2015-11-13, 12:02
Den CBAB vi har (2009) är inte föremål för ombyggnad, den har inte eu5 utan 2005 pm enligt registreringsbeviset.

Marcus
2015-11-13, 12:31
Den CBAB vi har (2009) är inte föremål för ombyggnad, den har inte eu5 utan 2005 pm enligt registreringsbeviset.

Det är en specifikation i EA189-serien och vad jag kan se anges den som Euro 5 i tysk data, men det kan ju vara så att den inte hann få den för USA-marknaden speciellt framtagna programvaran.

Foppson
2015-11-13, 12:48
Det är en specifikation i EA189-serien och vad jag kan se anges den som Euro 5 i tysk data, men det kan ju vara så att den inte hann få den för USA-marknaden speciellt framtagna programvaran.
CBAB ersatte 140hk PD-motorn (EA188) någon gång på 2008, den hade då samma klassning som PD-motorn, hur länge vet jag inte, kan hända att CBAB finns både som eu5 och 2005 pm?

Marcus
2015-11-13, 13:12
CBAB verkar ha funnits i en Euro 4 version under kort tid. Troligen var det med Euro 5 klassningen som man införde den för USA anpassade motorprogramvaran, därav att din bil inte omfattas?

2005 PM:
Bilar med dieselmotor som klarar kraven i MK 2005 och har partikelfilter eller motsvarande renings-utrustning (partikelutsläpp max 5 mg per km).

2005PM är egentligen ett svenskt påhitt, och motsvarar ungefär Euro 4 men är något hårdare.

Blåbäret
2015-11-14, 09:01
Nu har Volkswagen släppt en lista på vilka bilar som de har fuskat förbrukningen på.
https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/2886899/List_of_critical_CO2_vehicles_model_year_2016.pdf

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151114/volkswagen-erkanner-forbrukningsfusk-har-ar-modellerna-som-omfattas

Amazonas
2015-11-14, 09:17
Inte ett ord om TSI motorerna än.

Peter-C
2015-11-14, 09:27
Inte ett ord om TSI motorerna än.

Vet inte riktigt vad du syftar på men om du tittar i listan som Henrik L postat genvägen till så återfinns TSI/TFSI/TDI motorer.

/Peter

Samma som jag hittade igår på VW:s sida

6680

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/CO2.html

Amazonas
2015-11-14, 09:28
Vet inte riktigt vad du syftar på men om du tittar i listan som Henrik L postat genvägen till så återfinns TSI/TFSI/TDI motorer.

/Peter
Då får jag ta på mig brillorna, såg bara TDI överallt :D

Amazonas
2015-11-14, 09:36
Har jag missat ngt igen eller är det endast 2016 års TSI/TFSI modeller som man angivit fel värden på?

Peter-C
2015-11-14, 09:38
Har jag missat ngt igen eller är det endast 2016 års TSI/TFSI modeller som man angivit fel värden på?

Fn är det endast presenterat för 2016 års modeller. Man kanske gör en liknande presentation senare över andra årsmodeller om så skulle vara fallet.

Man säger i VWAG uttalandet att 2016 rör sig om 430.000 fordon. Man uppger aprox. 800.000 så där kommer nog mer....

Peter-C
2015-11-14, 10:02
Mer eller mindre alla tillverkare friserar siffrorna. VW AG är först ute med att på eget initiativ deklarera avvikelser. Det måste bara vara en tidsfråga innan resten av branschens varumärken på alvar blir anklagade för att uppge för magra tal.

Man kan ju ifrågasätta mitt påstående ovan men jag tror att det är så. Jag baserar uttalande på diskussioner med andra motorintresserad personer som kör andra bilmärken samt egen erfarenhet när jag längre perioder, t.ex. vid utlandsvistelse, hyrt bil av icke VAG härkomst eller åkt längre tjänsteresor med kollegor som kör annat fabrikat.

Vad som är särskilt intressant är en resa som gjordes i tjänsten för drygt 1 år sedan med en ny Asiatisk hybrid bil (el/bensin). Förbrukningen var ganska hög jmfr min VW 1.4 TSI som går riktigt snålt utan att vara hybrid.
Uppgiven förbrukning på hybridbilen var betydligt lägre än verklig kan väl tilläggas.

CO2 och förbrukning går ju hand i hand.

/Peter

Axelsson
2015-11-14, 21:25
http://www.svd.se/vw-fusket-kan-vara-lagligt-i-eu/om/utslappsskandalen-i-volkswagen

jimZon
2015-11-14, 22:38
http://www.svd.se/vw-fusket-kan-vara-lagligt-i-eu/om/utslappsskandalen-i-volkswagen

Hahaha... jefla byråkrater i EU alltså. :D

a128
2015-11-15, 08:13
Hahaha... jefla byråkrater i EU alltså. :D

En liten glädjande nyhet :cool:

golfhenke
2015-11-15, 14:06
En liten glädjande nyhet :cool:

Glädjande att man kan vilseleda konsumenterna genom ett kryphål i lagen? Är inte riktigt med på din tankegång 😉?

Sent from my giant iPhone killer

Pelk
2015-11-15, 14:40
Glädjande att man kan vilseleda konsumenterna genom ett kryphål i lagen?

Finns rätt många sådana kryphål, inte bara i transportsektorn...

Är nog svårt att göra något heltäckande. Med alla undantag osv som finns.



Skickat från min iPad med Tapatalk

Blåbäret
2015-11-15, 15:19
Jag snubblade över en artikel som förklarar en del av de lagliga sätten som biltillverkarna optimerar bilarna inför bränslemätningarna.

Men om jag förstått det hela rätt så har Volkswagen fuskat och använt icke tillåtna tricks när de kört testcykeln. Jag har läst något om att de har blandat i diesel i motoroljan för att få ner friktionen och därmed bränsleförbrukningen vilket så klart är skadligt för motorn. Men överlever bara motorn testet, så blir det ännu bättre värden för tillverkaren.

http://mb.cision.com/Public/2596/9335882/8045c05d21c875cb.pdf


(http://mb.cision.com/Public/2596/9335882/8045c05d21c875cb.pdf)

golfhenke
2015-11-15, 19:07
Finns rätt många sådana kryphål, inte bara i transportsektorn...

Är nog svårt att göra något heltäckande. Med alla undantag osv som finns.



Skickat från min iPad med Tapatalk
Jo, alla är väl medvetna om att det finns kryphål. Men är det "glädjande" ? Skulle nog själv säga sorgligt. Men men .. vi är alla olika.

AXL72
2015-11-17, 09:43
Ja så här ser verkligheten ut när det gäller kvalitetsnivån och Volkswagens vilja att ställa upp på sina kunder. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja

jimZon
2015-11-17, 10:38
Ja så här ser verkligheten ut när det gäller kvalitetsnivån och Volkswagens vilja att ställa upp på sina kunder. http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151117/volkswagen-audi-tsi-tfsi-problem-kamkedja-kolvringar-olja-bilhandlare-slutar-salja

Nu kanske inte en mindre spelare i Stockholms förort är direkt rättvist att avgöra om hela Sverige ska sluta köpa VAG-bilar, men det är ju ett problem på de äldre bilarna. Jag hade tur. VW tog mitt kamkedjehaveri utan att blinka. :)

jimZon
2015-11-17, 18:21
Porsche inför säljstopp i USA som försiktighetsåtgärd. Innebär det att de vet något som vi inte vet eller att de fortfarande inte har en susning om hur de ska lösa problemet? http://m.bytbil.com/nyheter/zvc23kyg?utm_content=buffer4c324&


Sent from my iPhone using Tapatalk

cheba
2015-11-17, 19:00
Vet inte riktigt vad du syftar på men om du tittar i listan som Henrik L postat genvägen till så återfinns TSI/TFSI/TDI motorer.

/Peter

Samma som jag hittade igår på VW:s sida

6680

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/CO2.html

Det verkar som att dom fått för sig att göra en omvänd rebranding av EA888 2.0 TSI och kalla den TFSI i den listan. Till skillnad mot i WRC:n där gamla EA113 2.0 TFSI blev rebrandad till TSI. Aldrig sett det förr, trodde man helt slopat TFSI-beteckningen inom åtminstone VW:s modellprogram.

Den gamla TFSI:n har väl utgått i Golf i och med att mk6 utgick, samt att effektnivåerna matchar nuvarande GTI och R, så man får anta att det är den nya TSI:n som avses. Som jag förstått det sitter väl den gamla TFSI:n fortfarande i Scirocco R och den finns inte med på listan.

Jag får erkänna att jag blev fundersam när jag först kollade listan och såg "R4 2,0l 162kW(220PS) 350Nm 4V TFSI" men det verkar som man kan ta det lungt.

Jonbod
2015-11-17, 20:18
För mig var det tvärtom när jag såg listan. Blev förvånad när jag såg att Golf R var med.
Nu har jag iochförsig en MY2015 men mig veterligen är inget direkt ändrat i motor mellan 2015 och 2016.

Varför bryr man sig om att manipulera en sådan motor? Ingen av kunderna köper väl en sådan bil främst för den låga bränsleförbrukningen eller låga CO2 utsläpp. Men vill väl hålla nere totalt för alla modeller kanske

Jaja, får väl se när VW släpper hela listan

wibmag
2015-11-18, 10:20
I USA går det som tåget :)
http://www.autonews.com/article/20151116/RETAIL01/311169965/unlikely-hitch-for-vw-dealers

Peter-C
2015-11-18, 18:50
Det verkar som att dom fått för sig att göra en omvänd rebranding av EA888 2.0 TSI och kalla den TFSI i den listan. Till skillnad mot i WRC:n där gamla EA113 2.0 TFSI blev rebrandad till TSI. Aldrig sett det förr, trodde man helt slopat TFSI-beteckningen inom åtminstone VW:s modellprogram.

Den gamla TFSI:n har väl utgått i Golf i och med att mk6 utgick, samt att effektnivåerna matchar nuvarande GTI och R, så man får anta att det är den nya TSI:n som avses. Som jag förstått det sitter väl den gamla TFSI:n fortfarande i Scirocco R och den finns inte med på listan.

Jag får erkänna att jag blev fundersam när jag först kollade listan och såg "R4 2,0l 162kW(220PS) 350Nm 4V TFSI" men det verkar som man kan ta det lungt.

TSI / TFSI - Det säger inget om produkten eftersom identiska produkter har olika beteckningar. Audi körde länge med TFSI på EA888 motorn medans VW använde sig av TSI på samma motortyp. Nu verkar det vara annorlunda...


I USA går det som tåget :)
http://www.autonews.com/article/20151116/RETAIL01/311169965/unlikely-hitch-for-vw-dealers

Fick läsa vissa delar två gånger pga det osannolika innehållet :)!

/Peter

cheba
2015-11-18, 20:07
TSI / TFSI - Det säger inget om produkten eftersom identiska produkter har olika beteckningar. Audi körde länge med TFSI på EA888 motorn medans VW använde sig av TSI på samma motortyp. Nu verkar det vara annorlunda...

Jo, det är ju bara varumärken på motorn och säger ju inget om tekniken. Redan under EA113:s blev den rebrandad till TSI, medan EA888 aldrig kallats något annat än TSI i VW modeller såvitt jag vet, så lite konstigt att dom kallar den TFSI i listan.

Audi å sin sida har ju fortsatt köra med TFSI varumärket på EA888, det har du rätt i.

Peter-C
2015-11-18, 20:19
Min uppfattning stämmer med din Fredrik. Har också höjt på ögonbrynen när de kallat den EA113 motorn för TSI under de senaste åren. Listan i tråden vänder ju upp och ner på allt...

Marcus
2015-11-19, 08:07
Tror inte man ska ta så hårt på listan ur den aspekten. Den kan ju vara gjord av gruppgemensam funktion som inte riktigt reder ut hur olika varumärken används.

TSI = VW, Skoda, Seat
TFSI = Audi

peosj
2015-11-19, 14:46
Auto Motor Sport har nu en artikel om att VW tekniker har lösningen klar på NOx fusket, se länk http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151118/volkswagen-klara-nu-kan-avgasfusket-tas-bort

Merparten av dieselmotorerna kan åtgärdas med en programuppdatering av motorstyrningen. Men för 1,6-liters TDI måste sannolikt både spridare och katalysator bytas ut. De åtgärder som tyska KBA godkänner slussas automatiskt ut på övriga länder i EU.

2stroke
2015-11-21, 18:25
Ägare till berörda VAG bilar får 1000 $ i kompensation:

http://www.autoguide.com/auto-news/2015/11/volkswagen-launches-goodwill-package-to-give-tdi-owners-1-000.html

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Marcus
2015-11-21, 23:19
USA. Har inget med EU att göra.

2stroke
2015-11-22, 09:39
USA. Har inget med EU att göra. :mad: ....Jag kan läsa !

Poängen är hur/varför VW behandlar kunderna på olika sätt !

Premis
2015-11-22, 09:40
:mad: ....Jag kan läsa !

Poängen är hur/varför VW behandlar kunderna på olika sätt !

Hur menar du "på olika sätt"?

Blåbäret
2015-11-22, 13:04
Volkswagen kommer inte kompensera europeiska kunder alls.
http://teknikensvarld.se/volkswagen-kompenserar-inte-europeiska-kunder-som-drabbats-av-fusket-214137/

Marcus
2015-11-25, 13:56
Tekniska åtgärder för drabbade EA 189 dieselmotorer - Technische Maßnahmen für betroffene EA 189-Dieselmotoren.

Publicerades den 25 november 2015
• Nästa steg för att lösa NOx-utsläppsfrågorna i Europa
• Minimala hårdvaruåtgärder i 1,6 TDI-motorer
• 2,0 TDI motorer kräver bara en programuppdatering
• Mål: Ingen ökad bränsleförbrukning och ingen förlust i prestanda


https://youtu.be/jr3t523bn0Q

Pelk
2015-11-25, 15:04
Om det nu är så här enkelt, varför gjorde man inte rätt från början. Istället för att riskera att bränna sig på marknaden som man nu faktiskt lyckats med.

Kalla mig konspiratorisk, om ni vill. Men det här känns för enkelt/lite för att vara den slutliga frälsningen.

Marcus
2015-11-25, 15:17
Den frågan besvarar man ju i videon:


Die maßnahme könnte durch fortschritt in der motorenentwicklung und verbesserte strömungssimulationen innerhalb von komplexen ansaugsystemen realisert werden.

Peter-C
2015-11-25, 17:38
Den frågan besvarar man ju i videon:

Väldigt positivt. Han säger ju bland annat att man stabiliserar luftströmmen och därmed kan LMM göra exaktare mätning av massan. Det hela görs ihop med SW uppdatering. Jag vill inte säga att det är busenkelt att komma fram till denna lösning. "SW utveckling" är oftast inte enkelt. Det finns ju en annan tråd om just detta ämne som man kan lära sig en del av....

US är ju en helt annan historia.

Tråden, förvisso OT då den inte handla om EA189 dieslar:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?22553-Fundering-kring-mjukvara&p

/Peter

Peter-C
2015-11-25, 23:13
http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/11/Massnahmen_KBA.html

Haugeman
2015-11-26, 17:08
Food for thoughts...

Detta är taget ur texten i länken nedan


Övriga dieselmodeller som testades kom bland annat från BMW, Opel och Volvo samt Mercedes och Mazda. I testet kördes också en Audi Q3 med EA-189 dieselmotor, alltså den som använder avgasfusk i sitt styrprogram. Audi Q3 gav ett NOx-utsläpp på fem gånger över EU5-normen (som gällde för den motorn), vilket i jämförelse med övriga bilar inte kan anses som speciellt onormalt.

En av slutsatserna man kan dra från våra tyska kollegers publicering idag – utan att ha alla fakta från tidningen – är att Volkswagen gjort helt fel när man använt ett olagligt styrprogram, men i praktiken släpper inte dieselmotorn EA-189 ut speciellt mycket mer NOx än dieselmodeller från andra biltillverkare.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151125/forsta-oberoende-avgastestet-av-nox-utslapp-vw-golf-var-bast

Peter-C
2015-11-26, 20:38
Food for thoughts...

Detta är taget ur texten i länken nedan



http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20151125/forsta-oberoende-avgastestet-av-nox-utslapp-vw-golf-var-bast

Trevlig läsning!

/Peter

KJ90
2015-11-27, 16:21
Hej. Ny på forumet.
Tänkte höra ifall någon hört något om att VW har börjat rabattera bilar? Sitter med min gamla och funderar på att byta in den.

jimZon
2015-11-27, 17:07
Hej. Ny på forumet.
Tänkte höra ifall någon hört något om att VW har börjat rabattera bilar? Sitter med min gamla och funderar på att byta in den.

VW går ju som tåget för tillfället. Jag tror att högre rabatter än de kampanjer som finns blir svårt. Alltracken är ju prisvärd nu. :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Marcus
2015-11-27, 21:50
Hej. Ny på forumet.
Tänkte höra ifall någon hört något om att VW har börjat rabattera bilar? Sitter med min gamla och funderar på att byta in den.

Varför skulle dom börja göra det? Kampanjer kommer och går - just nu finns det exempelvis fina erbjudanden på Golf Alltrack.

DPC
2015-11-28, 09:06
På marginalen finns det säkert lite extra psykologisk prutnivå men jag tror inte VW varken behöver eller vill sänka priset på sin produkt som i mina ögon är prisvärd. Golf Alltrack nämns och är ett bra exempel på väldigt mycket bil för pengarna. Sen stänger VW vissa fabriker under nästan en månad i samband med jul, vilket är en indikation på att orderingången inte riktigt är vad den varit.

M.P
2015-11-28, 10:00
Scirocco R är det superkampanj på.Har själv beställt en.Leverans blir i Mars.:cool:

KJ90
2015-11-29, 14:30
Varför skulle dom börja göra det? Kampanjer kommer och går - just nu finns det exempelvis fina erbjudanden på Golf Alltrack.

Ah. Jag hade läst vaga rykten på andra forum om att VW behövde rabattera bort bilar efter "Dieselgate" men detta är alltså inte fallet. Någon som har kört Alltrack och kan berätta lite om hur den går?

Marcus
2015-11-29, 22:35
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21718-VW-Golf-SportCombi-Alltrack/page2&highlight=Golf+Alltrack

Amazonas
2015-12-03, 19:19
Tror det är dags för en Rustgate snart... ;)

Golf mk7 2014 med 4600 mil på mätaren. Rost vid 3 insteg av fyra. Jag ska i alla fall ut och lyfta listerna på min... Detta är på en bekants bil.

6748

jimZon
2015-12-03, 20:49
Tja, det är ju inte genomrostat så här får man ligga i om man vill ha det på goodwill. Min Audi A3 från -2001 hade ju grava rostproblem i dörrkanter, baklucka och trösklar.

Marcus
2015-12-03, 21:47
Insteget ser ganska ovårdat ut. Min Passat från 2010 ser ut som ny jämfört med alla reporna på den bilden. Hur ser ägarbilden ut? Någon som bryr sig om sin bil eller tvättar en gång om året i automattvätten och som sätter foten på insteget varje dag?

AXL72
2015-12-03, 22:27
Ja inte fan bör det rosta under listerna på grund av att man skulle sätta sina fötter på tröskeln ibland...

jimZon
2015-12-04, 06:45
Insteget ser ganska ovårdat ut. Min Passat från 2010 ser ut som ny jämfört med alla reporna på den bilden. Hur ser ägarbilden ut? Någon som bryr sig om sin bil eller tvättar en gång om året i automattvätten och som sätter foten på insteget varje dag?

Har man små barn så sätter dom ner fötterna där för att komma in i bilen. Dom är smutsiga. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Amazonas
2015-12-04, 15:09
Har man små barn så sätter dom ner fötterna där för att komma in i bilen. Dom är smutsiga. :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nu blir det ju lite OT från huvudämnet ifs... Men det det stämmer bra i detta fall, visserligen är inte nuvarande ägaren den första så hur bilen skötts innan vet jag ej. Men nuvarande ägare märkte detta vid tvätt när han skulle blåsa rent listerna från vatten. Oavsett så ska ju inte en 1 år gammal bil börja rosta så här. Förstår inte riktigt varför en del här inne ska försvara VW med näbbar och klor hela tiden med den ena dåliga ursäkten efter den andra. Börjar bli rätt tröttsamt att man inte kan erkänna att koncernen har uppenbara kvalitetsproblem. Se bara på galvblåsorna som drabbar Passat B6/B7, Yeti, Golf mk6, CC, A4, A6, Caddy mfl. Varför förneka problemen när det är ett faktum. Har själv kört VAG i 15 års tid och har släkt och vänner som jobbar på HK i Södertälje samt meckar med dessa bilar. Man får höra en hel del, man går ju nästan bara och väntar på nästa "bomb" nu när de är under lupp... Nedanstående bilar blir troligtvis de sista jag äger privat från VAG, de närmsta åren i alla fall, de är lite för mkt strul nu med allt. Octavian ska snart in på femte garantireparation sedan i mars. Nu kanske inte gräset är grönare någon annanstans men känns som det är läge att prova nu :) Kommer ändå ha tjänstebilen kvar... får vi se hur bra den funkar när den väl kommer. Kollegans Passat TDI240 har stått på verkstad 3 av 5 månader sedan leverans :mad:

Mange.k
2015-12-04, 16:40
Håller med dej patrik, kvalitetsproblemen hos vag r riktigt hemska, rost,rost,dsg-haverier, tfsi motorer som rasar på löpande band.
Jag har kört audi,vw i många år å varit den som gärna försvarat skrotet, men nu har även jag tröttnat efter att ha blivit pissad på när de gäller rost på exemplariskt skött vw, jag kommer prova grannens gräs nästa gång när det gäller familjekärran känns det som

golfhenke
2015-12-04, 17:02
Håller med dej patrik, kvalitetsproblemen hos vag r riktigt hemska, rost,rost,dsg-haverier, tfsi motorer som rasar på löpande band.
Jag har kört audi,vw i många år å varit den som gärna försvarat skrotet, men nu har även jag tröttnat efter att ha blivit pissad på när de gäller rost på exemplariskt skött vw, jag kommer prova grannens gräs nästa gång när det gäller familjekärran känns det som

Har själv haft 3 VAG. A3 2.0q TFSI -07, Golf R -11, och nu TTRS -10. Alla har fungerat klanderfritt, och det enda jag kunnat klaga på är sådant som jag själv orsakat. Annars har de fungerat eller blivit löst i nybilsgaranti och sen inte återkommit. Säger inte att vag's bilar är felfria. Har inte haft respektive bil så länge så jag kanske haft flyt hittills.

Här är en bra länk som sammanfattar en bild över flera märken. Mao, flera märken har åtminstone en del problem
http://www.bilpriser.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med

AXL72
2015-12-04, 17:51
Visst, alla tillverkare har problem. Det viktiga är hur tillverkaren sedan bemöter dessa problem. VAG gör det genom att sticka huvudet i sanden.

Marcus
2015-12-04, 21:58
Har man små barn så sätter dom ner fötterna där för att komma in i bilen. Dom är smutsiga. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Tack. Jag har två små barn, 2 och 4 år. Inga repor ännu. De sätter inte fötterna på insteget. Ordning och disciplin.

Peter-C
2015-12-04, 22:28
Tror det är dags för en Rustgate snart... ;)

Golf mk7 2014 med 4600 mil på mätaren. Rost vid 3 insteg av fyra. Jag ska i alla fall ut och lyfta listerna på min... Detta är på en bekants bil.

6748

På bilden ser det onekligen ut som ”skitvattnet” kommit ovanifrån mellan plasttröskelpanel och gummilist där tunn läpp går omlott.

Har inget sådant på våra Golf 7. Här är det förbjudet att daska eller vidröra med skor mot tröskeln oavsett ålder på passageraren (2-100 år).

Ett fel kan vara att vatten läckt mellan innerdörrsida och dörr. Det blir knappast brunt av det då gummilisten kapslar in metallkrampor som fäster den runt falsen. Blött blir det då vattnet inte kommer ut mellan gummilist och dörr. Om så vore fallet så syns det när man tittat på listen, vatten står kvar i vecken.

Finns en tråd som behandlar detta.

/Peter

Peter-C
2015-12-04, 22:53
Uppenbarligen har vi helt olika erfarenheter av VAG bilägande. Kan inte säga just nu hur många VAG bilar vi haft genom åren men vi har inte drabbats några större haverier. Jag får erkänna att våra bilar får extraordinär vård tillika service. Alla bilar behöver underhåll. Endast utrustning typ ett järnspett är underhållsfritt. En modern bil är som vi säkert alla vet allt annat än ett spett.

Jag säger absolut inte att ni som har erfarit problem misskött era bilar utan vill bara inlägga en rapport på hur jag upplever det.

En sak till - Denna tråd handlar om emissions ärendet……Det bryter jag mot nu :).

/Peter

DPC
2015-12-05, 08:46
För mig har mängden problem varierat kraftigt från bil till bil. Min första VW var en GTI V som drabbades av en hel del fel (torkarmotor, tuta slutade fungera, luftfilter havererade och gjorde så EMS räknade fel på lambda, stötdämpare Gick sönder, stag och kränghämmare byttes efter 3000 mil, drivaxeldamask trasig efter drygt två år mm). Andra VW var en R VI som var helt felfri under tiden jag ägde den. Bästa bil jag haft. Har även haft två Skodor som har varit nära felfria vilket är annat än min nuvarande BMW som har haft massor med fel. Min erfarenhet är att om man köper en helt ny modell så tar man en ganska stor risk för att produkten inte är verifierad. En nära släkting har en tidig Golf 1,4TSI och där har de drabbats av omfattande motorproblem. Givetvis den klassiska kamkedjan men även injektorer, koks i ventilsätena, dumpventil, laddtrycksgivare, spräckt inloppsrör, magnetventil till kompressor, vattenpump mm. Sanslöst helt enkelt.

PS: ingen kliver på insteget i mina bilar heller. Har drillat mina barn från start så de vet vad som gäller med pappabilen :)

Peter-C
2015-12-09, 12:43
Man anser inte att CO2 / förbrukningsfrågan som rör 800.000 fordon är aktuell längre. Avvikelse är inom regelverket. Endast några få undantag. Läs själva.

Wolfsburg, 2015-12-09

CO2 issue largely concluded



• No unlawful change to the stated fuel consumption and CO2 figures found to date
• Only a small number of the model variants of new cars will have the catalogue
figure slightly adjusted




http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/12/CO2.html

/Peter

EDIT DI:

http://www.di.se/artiklar/2015/12/9/vw-fa-fuskbilar-i-sverige/

Marcus
2015-12-09, 16:02
CO2-frågan till stor del avslutad
•Ingen olaglig förändring gällande uppgivna bränsleförbruknings- och CO2-siffror kan påvisas fram till nu
•Enbart ett litet antal modellversioner av nya bilar kommer att få en smärre uppdatering av angivna siffror

Enbart en månad efter att det uppstod frågor relaterade till CO2-värden för några av Volkswagen-koncernens modeller har Volkswagen nu till stora delar kunnat avsluta klargörandet av frågan. Efter omfattande interna undersökningar och mätningar står det nu klart att nästan alla dessa modellvarianter har CO2-värden som överensstämmer med dem som ursprungligen angivits. Det här betyder att dessa bilar kan marknadsföras och säljas utan begränsningar. Misstanken om att bränsleförbrukningen för bilar som nu produceras ändrats på ett olagligt sätt kunde därmed inte bekräftas. I samband med nya interna mätningar kunde smärre avvikelser noteras på bara nio modellvarianter hos märket Volkswagen.

Dessa modellversioner kommer att återigen kring jul mätas genom en neutral teknisk genomgång under överinseende av aktuella myndigheter. Bilarna kan säljas av återförsäljare utan restriktioner. Skulle några avvikelser påträffas kommer siffrorna att justeras i framtiden i linje med den normala process som genomförs i sådana här fall.

Volkswagen har presenterat dessa resultat till den tyska regeringens utredningskommission och myndigheten KBA. Den från början kommunicerade misstanken om att 800 000 bilar från koncernens märken kunde vara påverkade har alltså inte någon grund. De avvikelser som upptäckts för enbart nio modellversioner handlar i genomsnitt om några få gram CO2, och leder till en ökad förbrukning i testkörcykeln NEDC med cirka 0,1-0,2 liter per 100 kilometer. Med en årlig produktion på cirka 36 000 bilar står dessa modellversioner för inte mer än 0,5 procent av volymen för märket Volkswagen. Listan på de nio aktuella bilmodellerna finns bifogad. Ett antal av dessa (Polo BlueMotion, Jetta, Scirocco TDI, Golf Cabriolet) saluförs inte på den svenska marknaden.

Koncernens märken Audi, Skoda och SEAT har också bekräftat en liknande process med sina respektive typgodkännandemyndigheter, som ansvarat för de från början omnämnda bilmodellerna.

Bilarnas förbrukningssiffror i verklig körning ändras inte och några tekniska åtgärder är inte heller nödvändiga. Mot denna bakgrund blir det inte heller aktuellt med den från början förväntat negativa resultatpåverkan med 2 miljarder euro.

Om det kan komma att uppstå en mindre ekonomisk påverkan är beroende av resultatet av de kommande mätningarna.



Lista över bilar av modellår 2016 som kommer att få reviderade CO2-värden

Not: För nio modellversioner har egeninitierade uppföljande mätningar visat att det kommer att bli aktuellt med justeringar av CO2-värdena. Dessa kommer att framgent få nya angivna siffror så snart som möjligt, som en del i den normala processen.
•Polo 1,0 TSI BlueMotion 95 hk EU6, sjuväxlad DSG (säljs ej i Sverige)
•Scirocco 2,0 TDI BMT 184 hk EU6, sexväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
•Jetta 1,2 TSI BMT 105 hk EU6, sexväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
•Jetta 2,0 TDI BMT 110 hk EU6, femväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
•Golf Cabriolet 2,0 TDI BMT 110 hk EU6, femväxlad manuell (säljs ej i Sverige)
•Golf 2,0 TDI BMT 150 hk EU6, sexväxlad manuell
•Passat Alltrack 2,0 TSI 4Motion BMT 220 hk EU6, sjuväxlad DSG
•Passat Variant 2,0 TDI SCR 4Motion BMT 240 hk EU6, sjuväxlad DSG
•Passat Variant 1,4 TSI ACT BMT 150 hk EU6, sexväxlad manuell

http://info.volkswagen.com/se/sv/home/news/article-25

mangewide
2015-12-10, 07:20
Det är ju galet om detta stämmer, att det är så få modeller som är påverkade?!

jimZon
2015-12-10, 07:49
Men har jag missat något här? Kan det innebära en ökning av bränsleförbrukningen på 0.1 - 0.2 liter per mil? Det är ju procentuellt massor i sammanhanget?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Marcus
2015-12-10, 08:26
Det är ju galet om detta stämmer, att det är så få modeller som är påverkade?!

Varför är det galet? På vilket sätt? Det är väl jättebra för alla parter att det var så få modeller och tillverkade bilar som är påverkade av den felaktiga CO2-uppgiften?

Marcus
2015-12-10, 08:31
Men har jag missat något här? Kan det innebära en ökning av bränsleförbrukningen på 0.1 - 0.2 liter per mil? Det är ju procentuellt massor i sammanhanget? Sent from my iPhone using Tapatalk

De avvikelser som upptäckts för enbart nio modellversioner handlar i genomsnitt om några få gram CO2, och leder till en ökad förbrukning i testkörcykeln NEDC med cirka 0,1-0,2 liter per 100 kilometer.

jimZon
2015-12-10, 08:32
De avvikelser som upptäckts för enbart nio modellversioner handlar i genomsnitt om några få gram CO2, och leder till en ökad förbrukning i testkörcykeln NEDC med cirka 0,1-0,2 liter per 100 kilometer.

Jag drack julbord igår så jag är inte helt läskunnig idag. 0.01 liter per mil får väl anses acceptabelt. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

mangewide
2015-12-10, 12:12
Varför är det galet? På vilket sätt? Det är väl jättebra för alla parter att det var så få modeller och tillverkade bilar som är påverkade av den felaktiga CO2-uppgiften?

Det är galet för det tagit så lång tid att komma fram till detta, och att VW tappat så extremt mkt börsvärde pga av detta. Så många roliga modeller kommer att läggas i malpåse..

Marcus
2015-12-10, 12:59
Det är galet för det tagit så lång tid att komma fram till detta, och att VW tappat så extremt mkt börsvärde pga av detta. Så många roliga modeller kommer att läggas i malpåse..

Nej det stämmer inte. Du blandar ihop det amerikanska problemet med NOx med det senare av VW funna problemet med eventuellt felaktiga CO2-uppgifter på europeiska modeller. CO2-problemet inom EU är någon månad gammalt, på sin höjd. Att det tagit lite tid att utreda omfattningen av CO2-problemet beror på att motorerna (TSI och TDI) finns i många olika modeller med flera olika kombinationer av effekt, transmission, drivning etc.

Peter-C
2015-12-10, 18:33
Om man orkar man läsa igen yttrandet nedan så kanske man förstår att det inte är helt enkelt.

Volkswagen making good progress with its investigation, technical solutions, and Group realignment

• Initial results of the emissions investigation available
• Approximately 450 external and internal experts involved in the investigations
• 100 terabytes of data secured – equivalent to information in approximately
50 million books
• Volkswagen will have future emissions tests evaluated independently
• Technical solutions for customers in Europe developed; implementation to begin
in January 2016
• Group realignment making good progress



http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/12/VW_PK.html

/Peter

Marcus
2015-12-10, 22:35
Om man orkar man läsa igen yttrandet nedan så kanske man förstår att det inte är helt enkelt.

Volkswagen making good progress with its investigation, technical solutions, and Group realignment

• Initial results of the emissions investigation available
• Approximately 450 external and internal experts involved in the investigations
• 100 terabytes of data secured – equivalent to information in approximately
50 million books
• Volkswagen will have future emissions tests evaluated independently
• Technical solutions for customers in Europe developed; implementation to begin
in January 2016
• Group realignment making good progress



http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2015/12/VW_PK.html

/Peter

Det där avser NOx-problemet, inte CO2-problemet.

Peter-C
2015-12-10, 22:50
Det där avser NOx-problemet, inte CO2-problemet.

Javisst naturligtvis.....tillika denna tråd :).

Marcus
2015-12-11, 08:25
Ursäkta, tolkade ditt inlägg som ett svar till mangewide :)

Summary Press Conference Volkswagen Group

https://youtu.be/ZyMz9zwTUFk

KJ90
2015-12-14, 13:57
Jag tycker att VW verkar vara på god väg nu. Förhoppningsvis får de ordning på grejorna och kommer tillbaka. Det verkar i alla fall hända mycket ute i Wolfsburg.

Marcus
2015-12-21, 14:54
Technical backgrounds on the diesel issue (Europe)

https://youtu.be/VGp58WKP81Y

Publicerades den 21 dec. 2015
• Measures for the affected EA189 series 1.2-litre, 1.6-litre and 2.0-litre diesel engines have been ratified by the Federal Motor Transport Authority (KBA)
• Customers are being informed about the next concrete steps
• Implementation of the measures to start in late January 2016

jimZon
2016-01-04, 20:13
Ganska intressant att ett av världens mest "smutsiga" länder ska stämma VW. http://www.reuters.com/article/us-volkswagen-usa-idUSKBN0UI1QP20160104

Peter56
2016-01-06, 16:19
Jag undrar om VW har börjat få problem att sälja sina dieselbilar efter vad som har hänt. Jag var igår på skoj inne på nätet och kollade på nya bilar och hittade en Passat diesel som var rejält nedsatt i pris. Det var en helt ny bil av 2015 års modell med 240 hästars diesel + fyrhjulsdrift och en herrans massa utrustning. Bilen är inte körd men registrerad 2015-12-23 då alltså alla garantier började löpa. Den står registrerad på en bilfirma. Priset är nedsatt från 477.900 till 399.900. Jag såg även att andra återförsäljare har liknande bilar för samma pris. Så det är en central kampanj sponsrad av generalagenten. För återförsäljarna har ju inte såna marginaler på nybilar.

Det är inte utan att jag blir lite sugen.

Marcus
2016-01-06, 18:11
Tror inte det varit någon tydlig nedgång i antalet TDI-leveranser. Passat ligger fortfarande på cirka 98 % diesel. Och om VW skulle köra kampanj av den anledningen så skulle de knappast välja TDI 240... Min gissning.

Peter56
2016-01-06, 19:16
Mycket möjligt att du har rätt. Jag började fundera på hur det är ställt när jag den stora rabatten. Det kan ju också vara så att generalagenten har missbedömt intresset av en så dyr och lyxig modell som den som jag såg annons på och därför har för många av förra årsmodellen i lager och vill bli av med dem.

Oavsett detta så är jag sugen på bilen.

Marcus
2016-01-06, 19:19
Ja exakt, tror mer på att man reserverat ett större antal TDI 240 än vad man kunnat sälja. Härlig bil med många godsaker. Förstår att du blir sugen :)

Bonterra
2016-01-09, 10:04
En rätt intressant sammanfattning av ett försök till reverse engineering av SCR-styrningen:

http://lwn.net/SubscriberLink/670488/7463f179842328b9/

Enligt en kommentar kräver amerikanska myndigheter att ett SCR-system skall klara sig utan andra ingrepp än normal service i 100000 Miles, dvs 16000 mil. För att klara serviceintervallen (10000 Miles/1600 mil) skulle det krävas en AdBlue-tank lika stor som bränsletanken vilket ju naturligtvis inte är praktiskt genomförbart.

Får se om jag får tid att titta på presentationen (länkad i första stycket på artikeln).

Lasse62
2016-01-09, 11:33
En rätt intressant sammanfattning av ett försök till reverse engineering av SCR-styrningen:

http://lwn.net/SubscriberLink/670488/7463f179842328b9/

Enligt en kommentar kräver amerikanska myndigheter att ett SCR-system skall klara sig utan andra ingrepp än normal service i 100000 Miles, dvs 16000 mil. För att klara serviceintervallen (10000 Miles/1600 mil) skulle det krävas en AdBlue-tank lika stor som bränsletanken vilket ju naturligtvis inte är praktiskt genomförbart.



SCR system brukar ju kräva lite handpåläggning förutom påfyllnad av adBlue, allrahelst i vårt klimat.
Vätskan brukar kristalliseras och kräva rengöring av pumpar och ventiler med jämna mellanrum och det är inte något VAG specifikt problem.

Peter-C
2016-01-11, 16:50
I dieselärendets spår:

Detroit/Wolfsburg, 2016-01-10

Matthias Müller: “The USA is and remains a core market for the Volkswagen Group.”


• CEO affirms investment plans for Chattanooga on eve of Detroit Auto Show
• Group posts solid delivery figures for past year
• Winning back trust most important task in 2016
• Ongoing constructive dialog with US authorities about technical solutions
for diesel vehicles affected by emissions issue


http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2016/01/VW_Group_US.html

/Peter

Foppson
2016-01-18, 00:06
Någon insatt i ämnet, vår passat med utsläppsklass 2005pm var inte aktuell för åtgärd innan jul, nu kom ett brev att vi tidigare blivit informerade om åtgärd (vilket vi inte blivit) och att det snart är dags. Är det samma hårdvara med noxfälla och annat i en tidig bil med EA189 klassad som 2005pm som en 2011 klassad som utsläppsklass eu5?

Lasse62
2016-01-18, 15:52
Du har ju en Euro 4 i den.
Kolla själv här: http://info.volkswagen.com/se/sv/home.html?tab=check-own-car

Peter-C
2016-02-27, 16:14
Kommer US påverka VWAG att fullgöra ett elbilsprogram där med tillkommande laddstationer?
Det spekuleras i pressen sedan några dagar tillbaka.

http://www.theweek.co.uk/65351/volkswagen-bosses-knew-about-cheating-in-may-2014

Man vill pressa VW i US till att snabba på åtgärderna. Besked krävs per 24 Mars?

http://www.reuters.com/article/us-volkswagen-emissions-idUSKCN0VY29M

/Peter

Peter-C
2016-03-02, 20:15
Läs om grunden till VAG:s försvarstal.

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2016/03/Volkswagen.html

/Peter

jimZon
2016-03-08, 07:57
För att rädda Volkswagens anseende en liten bit så föreslår jag att ni går in och röstar (någon annan än VW Sverige) till årets Greenwashaward (vinna är alltså INTE bra). Rösta förslagsvis på Miljöpartiet.

http://www.jordensvanner.se/2016/rosta-i-svenska-greenwashpriset-2016

Peter-C
2016-06-28, 17:11
DI:s sida

"Volkswagens uppgörelse med nästan 500.000 dieselbil-ägare och statliga tillsynsmyndigheter värderas till totalt mer än 15 miljarder amerikanska dollar, ungefär 128 miljarder kronor."

http://www.di.se/artiklar/2016/6/28/vw-uppgorelsen-vard-128-miljarder/

Volkswagen AG:s sida

"Settlements of this magnitude are clearly a very significant burden for our business."

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2016/06/vw_us.html

/Peter

Peter-C
2016-10-25, 19:41
Upptill "buy back" programmet (VW återköper bilar fr kunderna) betalar VW 2,7 miljarder USD, c:a 24 Miljarder SEK till ett miljöprogram:

"......Volkswagen has also agreed to pay $2.7 billion over three years into an environmental trust, managed by a trustee appointed by the Court, to remediate excess nitrogen oxide (NOx) emissions from 2.0L TDI vehicles in the United States and invest $2.0 billion over 10 years in zero emissions vehicle (ZEV) infrastructure, access and awareness initiatives."

http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2016/10/TDI_settlement_program.html

/Peter

Cullberg
2016-12-09, 13:32
Då var programvaran uppdaterad, Passat Alltrack 2015. Någon mer som varit inne för åtgärd?

Peter-C
2016-12-09, 18:18
Då var programvaran uppdaterad, Passat Alltrack 2015. Någon mer som varit inne för åtgärd?

Min kollega på firman fick en kallelse fr VW. Exakt samma bil som du har. Han har en fråga. Upplever du någon skillnad? Sämre svar?

Ev ändring förbrukning? Dieselbilsägare brukar ju ofta prata förbrukning...:D ;), sista frågan var mer ett skämt, det vet du väl knappast än.

Uppdateringen är ju frivillig förmodar jag.

/Peter

Marcus
2016-12-09, 20:43
Uppdateringen är frivillig.

Mange.k
2016-12-09, 20:55
Uppdateringen är frivillig.

Så om man ska in på service å har en kallelse för uppdatering så kan man säga att man inte vill ha den?
Kompisen har en A6 med MTM programvara han gärna vill behålla

Marcus
2016-12-09, 20:58
Ja. Självklart vill VW/Audi/Seat/Skoda att du ska uppdatera, men de kan inte tvinga dig. Det är inte en inte återkallelse utan en serviceåtgärd, det är skillnad.

matsola
2016-12-10, 09:23
Min kollega på firman fick en kallelse fr VW. Exakt samma bil som du har. Han har en fråga. Upplever du någon skillnad? Sämre svar? Ev ändring förbrukning? /Peter

Samma funderingar har jag. Min Audi ska in på uppdatering. En 170Hk diesel. Men jag har inte hört något negativt om uppdateringen ännu i alla fall.
Har 12mil enkel väg till Audi i Borlänge. så jag väntar och tar det lite längre fram när jag ändå måste ner senare. Tar inte en semesterdag bara för en uppdatering.

BjornL
2016-12-10, 11:53
Precis som skrivits tidigare så är uppdateringen frivillig, MEN säg till när bilen lämnas in om ni inte vill ha den utförd. Du ska då få skriva på ett papper. Det är till för verkstadens redovisning till VW och i nästa steg till myndigheterna som vill veta hur många bilar som är åtgärdade.

Jag har inte hört om något fall där en VW börjat dra mer eller prestera sämre. Jag har hört att någon Audi med automat även får en uppdatering av växellådans programvara och då kan upplevas annorlunda. Hur vet jag inte.

seagull
2016-12-22, 14:02
Min -12 1.6TDI uppdaterades i veckan, mjukvara + galler i insuget + svängningsdämpare insprutning, enl. verkstan. Bilen känns precis lika slö som förut, ingen skillnad.

BjornL
2016-12-22, 21:16
... svängningsdämpare insprutning...

Det känner jag inte igen.
Har du lust att pm:a ditt regnummer?

Betaride
2016-12-22, 21:54
Bilen känns precis lika slö som förut, ingen skillnad.

Haha, var väl tur den inte blev ännu slöare då! :D

BjornL
2016-12-23, 11:38
Det känner jag inte igen.
Har du lust att pm:a ditt regnummer?
Det är fyra små gummigrejer som monteras vid spridarna, om någon undrar.

seagull
2016-12-23, 16:54
Nån koll på vilken funktion dessa gummigrejor har? Gallret i insuget? Vad har gjorts i mjukvaran?

vfr
2016-12-23, 18:09
Det pratades om bättre utsläppsnivåer genom en förfinad styrning av bränslet med hjälp av någon form av virvelbildning eller liknande, om jag kommer ihåg rätt. Det skulle vara en kombination av mjukvara och någon enklare hårdvara. Det här måste väl vara den "enklare hårdvaran" då. Det här är bara min minnesbild av vad jag har läst, så någon får gärna rätta mig eller komma med källor på det.

Marcus
2016-12-23, 19:48
• Minor hardware measures for the 1.6 TDI engines
• 2.0 TDI engines only need a software update


https://www.youtube.com/watch?v=jKN8danpIfE&index=2&list=PLjTrBbKC44p-Rh21x9mK3ttkrCZOJek0q

Foppson
2016-12-23, 22:22
https://www.youtube.com/watch?v=jKN8danpIfE&index=2&list=PLjTrBbKC44p-Rh21x9mK3ttkrCZOJek0q
Något liknande galler/luftstyrning har vi monterat på vissa Scania Euro6 som haft problem med att mäta korrekt luftmängd med felkod som följd.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

Axelsson
2017-01-05, 18:30
Har fått min bil uppdaterad nu i veckan. Märker ingen skillnad prestandamässigt.

Men efter uppdateringen så kan jag inte längre se oljetempen i färddatorn. Någon annan här som äger en Golf TDI 1.6 som kan kolla sin färddator om det är likadant hos er också att det inte går att kolla oljetempen längre?

Crille82
2017-01-05, 21:36
Har fått min bil uppdaterad nu i veckan. Märker ingen skillnad prestandamässigt.

Men efter uppdateringen så kan jag inte längre se oljetempen i färddatorn. Någon annan här som äger en Golf TDI 1.6 som kan kolla sin färddator om det är likadant hos er också att det inte går att kolla oljetempen längre?

Gå in i färddatorn och kolla om oljetemperatur är "förbockat". Man kan välja vilka kördata som skall visas.

Axelsson
2017-01-06, 12:23
@Crille82: Det har jag redan kollat, oljetemp finns inte med i listan av valbara kördata. :confused:

Crille82
2017-01-06, 14:00
@Crille82: Det har jag redan kollat, oljetemp finns inte med i listan av valbara kördata. :confused:

Märkligt. Uppdateringen omfattar endast motorstyrdonet och bör rimligtvis inte påverka vilka data som visas i färddatorn. Inget annat gjort nyligen, uppdateringar på multimedia eller så?

Axelsson
2017-01-06, 15:52
@Crille82: I samband med uppdateringen så gjordes det oljebyte och bromsvätskebyte.
Omkodning från Long-Life till Tid/Körsträcka utfördes. Annars så har jag inte gjort något annat med bilen.

Crille82
2017-01-06, 16:25
@Crille82: I samband med uppdateringen så gjordes det oljebyte och bromsvätskebyte.
Omkodning från Long-Life till Tid/Körsträcka utfördes. Annars så har jag inte gjort något annat med bilen.

Serviceintervallindikeringen sitter i kombiinstrumentet, så då har nog oljetempmätningen försvunnit i samband med omkodningen till fast intervall. Vill minnas att det blev samma sak på min GTI -11 när den ställdes om till fast intervall. Skall undersöka till veckan, återkommer...

Pelk
2017-01-09, 14:39
Nu börjar huvuden rulla...

http://www.sn.se/jobbpengar/ttekonomi/1.4659812-vw-chef-gripen-i-florida

Crille82
2017-01-09, 20:09
Serviceintervallindikeringen sitter i kombiinstrumentet, så då har nog oljetempmätningen försvunnit i samband med omkodningen till fast intervall. Vill minnas att det blev samma sak på min GTI -11 när den ställdes om till fast intervall. Skall undersöka till veckan, återkommer...

Samma sensor som mäter oljetemp mäter även oljekvalitet. När instrumentet är kodat på normal flexibel intervall så beräknas intervallen bland annat på oljekvalitet. Vi försökte få fram oljetemperatur i kombination med fast serviceintervall på min förra GTI, men det gick tyvärr inte. Blev tvungen att koda till flexibel intervall igen. Blir även samma sak när man återställer serviceindikeringen själv i färddatorn, intervallen ställs också då om till fast, 15000 km eller ett år.

Man kan ju ställa om intervallen till flexibel igen men ändå göra extra oljebyte givetvis... ;)

Peter-C
2017-01-12, 17:01
VW betalar c:a 40 SEK miljarder i Böter i US.

http://www.volkswagenag.com/en/news/2017/01/VW_settlement_US.html

http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aker-pa-miljardboter-i-usa

/Peter

Pelk
2017-01-12, 23:24
VW betalar c:a 40 SEK miljarder i Böter i US.

http://www.volkswagenag.com/en/news/2017/01/VW_settlement_US.html

http://www.vibilagare.se/nyheter/volkswagen-aker-pa-miljardboter-i-usa

/Peter

Nästan 85000kr/bil... Det lär svida lite.


Skickat från min iPad med Tapatalk

a128
2017-01-17, 19:13
Norska bilägare blåsta:
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/norska-bilagare-grundlurade

EKAN01
2017-01-17, 20:29
Norska bilägare blåsta:
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/norska-bilagare-grundlurade



Detta har dom gjort tidigare i Bergen med.

Bara att släppa in lastbilar i "byn" med Euro 6 motorer så rensar dom luften från NOx [emoji6] Dom blir alltså som mobila reningsverk.

Dock så gäller detta förbudet inte transporter ändå oavsett motor.

kotti
2017-01-21, 16:23
Så har fått min bil åtgärdat nu o måste säga att bilen känns mkt piggare nu 🙃 förut var den väldigt ryckig att köra med höga växlar men inte nu längre 🙃

Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

vfr
2017-01-21, 17:56
Vilken bil och motor var det?

kotti
2017-01-21, 18:07
Vilken bil och motor var det?
Ja glömde skriva det golf 2011 1.6tdi


Skickat från min EVA-L09 via Tapatalk

seagull
2017-01-27, 23:18
Har haft min 1.6TDI i ca. 2.5 år. Kör många korta sträckor. Fick den uppdaterad för några veckor sedan.
Nu har jag för första gången fått varningslampan för partikelfilter. Tillfällighet?

BjornL
2017-01-28, 11:29
Har haft min 1.6TDI i ca. 2.5 år. Kör många korta sträckor. Fick den uppdaterad för några veckor sedan.
Nu har jag för första gången fått varningslampan för partikelfilter. Tillfällighet?
Det är säkert en tillfällighet. Korta sträckor är inte optimalt för en diesel.

seagull
2017-01-28, 13:11
Har haft min 1.6TDI i ca. 2.5 år. Kör många korta sträckor. Fick den uppdaterad för några veckor sedan.
Nu har jag för första gången fått varningslampan för partikelfilter. Tillfällighet?

Idag, efter några dagar, slocknade lampan. Är problemet borta nu? Är det nån mening med köra rutinen "70km/h, 15min., fyrans växel"?

Marcus
2017-01-28, 23:06
Idag, efter några dagar, slocknade lampan. Är problemet borta nu? Är det nån mening med köra rutinen "70km/h, 15min., fyrans växel"?

Varför inte bara 140-150 km/h på normal växel i någon timme? Kör du mest korta sträckor är en diesel inte att rekommendera.

bjalle
2017-02-05, 20:56
Ni som har fått uppdaterade programvara på Passat Tdi177, hur verkar förbrukning och Prestanda efter uppdateringen?

oskee
2017-02-07, 19:45
Fick min Passat variant 2.0TDI 140, (2011) uppdaterad idag. Tycker den verkar lite starkare. Åker samma väg samma dag och i en backe där det är 80km/h och där bilen tidigare hackat och man fått växlat ner till 5an. Idag klarade han backen på 6an. Får se i morgon om det håller isig.

Men än så länge positiv.

VWGolIV
2017-02-11, 10:48
Nån som har fått en Caddy 2016 uppdaterad?

Min är och problemen jag har nu är att bilen ibland rycker till, men även förhöjd tomgång typ alltid.
Även om bilen varm och jag kört 20 mil, stannar jag på tomgång så lägger den sig på ca 1000 varv.

Bilen är en 1.6 liters diesel.

Marcus
2017-02-11, 15:19
Nån som har fått en Caddy 2016 uppdaterad?

Min är och problemen jag har nu är att bilen ibland rycker till, men även förhöjd tomgång typ alltid.
Även om bilen varm och jag kört 20 mil, stannar jag på tomgång så lägger den sig på ca 1000 varv.

Bilen är en 1.6 liters diesel.

Caddy 2016 med EA189?

VWGolIV
2017-02-11, 20:38
Caddy 2016 med EA189?

Vet bara att det är en Euro 5 motor, ej helt koll på EA189, vart ser jag det?

Marcus
2017-02-11, 21:20
Tidiga EA288 finns också i Euro 5 utförande. Vilken MKB har din motor?

chrillelund82
2017-03-17, 19:18
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden men jag undrar hur det egentligen går med mjukvaru uppdateringen? Min bil ska in på verkstad i nästa vecka för åtgärd av airbagproblem och i samband med bokningen frågade dom om jag ville göra uppdateringen, jag frågade om jag var tvungen och det var jag absolut inte sa han. Ingenting behöver skrivas under och jag kan göra uppdateringen när som helst så länge bilmodellen finns i bruk på marknaden.

Saken är den att jag inte tänker göra uppdateringen alls, varför ändra på något som är "optimerat" just för varje enskild modell från början?

Sen så verkar det ju som att bränsleförbrukningen blir högre även fast dom hävdat motsatsen.



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2017-03-17, 21:08
Bränsleförbrukningen ökar inte generellt.

chrillelund82
2017-03-17, 22:39
Jaså [emoji848] vet inte om denna artikel har visats här redan, men men länkar till sidan iaf... http://www.mestmotor.se/tjanstebilsinfo/artiklar/nyheter/20160303/volkswagens-uppdatering-i-test-ger-hogre-forbrukning


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Marcus
2017-03-17, 22:43
Som jag skrev. Inte generellt. Artikeln gäller Amarok. Exakt varje bilmodell med sin EA189 motor, växellåda, drivning etc får sin unika mjukvara. Det är därför det tagit mer än ett år att färdigställa alla versioner av mjukvaran. Generellt ökar inte bränsleförbrukningen. Enskilda undantag finns uppenbarligen.

chrillelund82
2017-03-17, 22:56
Men varför ska man ens göra uppdateringen om den ej är obligatorisk? Sverige har ju inte heller samma krav på kväveutsläpp som flera andra länder har.

Tycker det är så löjligt att dom suttit och tagit fram nya unika mjukvaror för varje modellkombination som kostat hur mycket som helst. För att sen som en autoriserad vw försäljare/verkstad fråga om man även vill passa på att göra uppdatering i samband med verkstadsbesöket och man svarar Nej på den frågan, tycka att det är helt Ok. [emoji57][emoji849]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Peter-C
2017-03-17, 22:56
Amarok är ett konstigt val för en referenstest. Strömlinjeformad som en finlandsfärja...

Är man orolig så är det bara att låta bli att uppdatera till ny programvara. Bilen är precis lika bra utan uppdatering, vilket utretts i flera trådar på forumet :D.

/Peter

Peter-C
2017-03-17, 23:01
...............Tycker det är så löjligt att dom suttit och tagit fram nya unika mjukvaror för varje modellkombination som kostat hur mycket som helst. För att sen som en autoriserad vw försäljare/verkstad fråga om man även vill passa på att göra uppdatering i samband med verkstadsbesöket och man svarar Nej på den frågan, tycka att det är helt Ok. [emoji57][emoji849]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Hela denna historia är löjligt överdriven. USA är ursprunget till "skandalen" som kostat VW mycket pengar. VW har inte gjort detta för att de tycker det är roligt.

/Peter

matsola
2017-03-17, 23:20
Jag har uppdaterat min Audi A4 tid 170 2010. Ingen skillnad i förbrukning eller prestanda har jag upplevt. Funkar som vanligt, men med förhoppningsvis bättre avgasvärden nu.

Marcus
2017-03-18, 00:12
Vill du inte göra uppdateringen så gör du inte det. Inte svårare än så. Att VW, Skoda, Audi och Seat tagit fram unik mjukvara för varje modell är inget konstigt alls, det är ett krav från respektive godkännande myndighet.

jimZon
2017-03-29, 07:54
Så på klassiskt Aftonbladetmanér så går de ut med en riktigt grävande (ironi) journalistik. Någon som kan bekräfta eller dementera vad som sägs? Inga detaljer presenteras öht.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g2m29/larmet-din-bil-kan-ha-blivit-samre-efter-dieselskandalen

AXL72
2017-03-29, 09:05
Så på klassiskt Aftonbladetmanér så går de ut med en riktigt grävande (ironi) journalistik. Någon som kan bekräfta eller dementera vad som sägs? Inga detaljer presenteras öht.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g2m29/larmet-din-bil-kan-ha-blivit-samre-efter-dieselskandalen

Finns ju till och med en fungerande länk till Teknikens Värld som testat bilarna... http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/

Marcus
2017-03-29, 09:49
Är man nöjd med bilen som man har så finns det ju ingen anledning att uppdatera motorstyrningen. I annat fall, på en bil som den Passat Alltrack i artikeln där fabriksgarantin ändå gått ut så skulle jag hellre lägga in en liten trevlig uppdatering från BSR som ger 195 hk / 411 Nm för 5990 kr.

Mulder-_-
2017-03-29, 10:04
Jag har en Passat TDI 170 4M-12 som ej blivit uppdaterad, ser inga som helst fördelar med att göra det heller.
Förmodligen kommer jag få något mindre effekt samt lite ökad förbrukning när man läser diverse tester.

De icke uppdaterade kanske tom blir lite mer eftertraktade som begagnade :)

mangewide
2017-03-29, 11:24
Jag har en Passat TDI 170 4M-12 som ej blivit uppdaterad, ser inga som helst fördelar med att göra det heller.
Förmodligen kommer jag få något mindre effekt samt lite ökad förbrukning när man läser diverse tester.

De icke uppdaterade kanske tom blir lite mer eftertraktade som begagnade :)

HAha, ja troligen. Men kommer du kunna hålla den original?, kommer inte VW tvingas att lägga in mjukvaran om man servar bilen där?

Tror dieseln kommer ha en tuff framtid, så sälj så länge det är värde i dem tyvärr...

Marcus
2017-03-29, 11:33
1. Nej, VW kan inte tvinga ägaren att uppdatera bilen.
2. Behovet av dieselmotor är redan minimalt i B, C segmenten. I D och E-segmenten kommer dieselmotorn att efterfrågas under flera år framöver, där det finns ett behov, eftersom det är en mycket effektiv lösning vid vissa tillämpningar (mycket motorväg, tung last etc). Mercedes m.fl. har exempelvis en ny dieselmotorgeneration som man planerar att använda minst tio år framåt. Det enda problemet med dieselmotorn är NOx, alla andra utsläppsvärden är i princip bättre än motsvarande bensinmotor. Både VW:s och Mercedes nya dieselmotorer klarar även NOx relativt bra. Eftersom dieselmotorn dessutom kan köras på det 100 % fossilfria bränslet HVO100 (https://trb.se/hvo100/) så är den i praktiken ett riktigt utmärkt val i Euro 6 utförande.
3. Finns ingen anledning att sälja sin VW/Audi/Skoda/Seat TDI med EA189 Euro 5 motor, om det inte är så att man inom några år planerar att köra i de miljözoner som kan komma att införas i exempelvis Stockholms innerstad, där endast bensin- och dieselbilar som uppfyller Euro 6 eller senare (samt givetvis gas, el, elhybrid, vätgas etc) kommer att tillåtas. Dvs samma problem med "gamla" bensinbilar i så fall.

Premis
2017-03-29, 22:01
Finns ju till och med en fungerande länk till Teknikens Värld som testat bilarna... http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/

Nu tvivlar jag iofs inte på att ingreppen har negativ påverkan på prestanda (svårt att trolla med det man har) men att lita på TV's mätningar rakt av ska man vara försiktig med. TV redovisar (inte vad jag sett än iaf) några siffror som man kan stödja sig på eller något om förhållandena/förfarande vid testerna. Det kan hända att man anlitat en kompetent extern part för mätningarna men i så fall får dom redogöra för omständigheterna kring detta. Tills det har gjorts så får artikeln klassa som en tabloid utan vetenskaplig grund. Om karaktärsvittnet i form av Chalmersprofessorn har analyserat testmetod eller enbart resultat framgår ej heller. TV kan gott redogöra för detta för vi är nog flera som gärna hade granskat detta.

Sallesalva
2017-04-25, 09:26
Upplever att den vill växla ner oftare i stadskörning . 30km/h kör på 3 men vill gå ner till 2an.
40km/h kör på 4 men vill gå ner till 3an. Har även legat i 50km/h på 4 och den vill gå ner till 3an nån enstaka gång.
Fläktarna går även oftare när man har stannat bilen.
Någon mer som upplever samma?

vfr
2017-04-25, 09:30
Vad för bil och motor?

Liverpoolarn
2017-04-26, 13:45
Upplever att den vill växla ner oftare i stadskörning . 30km/h kör på 3 men vill gå ner till 2an.
40km/h kör på 4 men vill gå ner till 3an. Har även legat i 50km/h på 4 och den vill gå ner till 3an nån enstaka gång.
Fläktarna går även oftare när man har stannat bilen.
Någon mer som upplever samma?

Om fläktarna fortsätter gå när du stängt av motorn så är det väl ett tecken på att partikelfiltret håller på att renas? Då borde du omgående starta motorn igen och köra en runda på 15-20 min så att reningen får köras klart...

Din beskrivning efter uppdateringen låter ju inte något vidare positiv, men nerväxlingarna skulle kunna bero på igensatt partikelfilter med följd av tappad kraft.
Men har det med uppdateringen i sig att göra att det satt igen filtret snabbare så är det ju oroväckande. Även om det beror på uppdateringen att det saknas kraft mot tidigare så är ju det också oroväckande, såklart...

Sallesalva
2017-04-26, 22:01
Passat kombi 2012 140 hk

Sallesalva
2017-04-26, 22:04
Om fläktarna fortsätter gå när du stängt av motorn så är det väl ett tecken på att partikelfiltret håller på att renas? Då borde du omgående starta motorn igen och köra en runda på 15-20 min så att reningen får köras klart...

Din beskrivning efter uppdateringen låter ju inte något vidare positiv, men nerväxlingarna skulle kunna bero på igensatt partikelfilter med följd av tappad kraft.
Men har det med uppdateringen i sig att göra att det satt igen filtret snabbare så är det ju oroväckande. Även om det beror på uppdateringen att det saknas kraft mot tidigare så är ju det också oroväckande, såklart...

Det är efter uppdateringen som fläktarna går oftare än innan.

matsola
2017-04-29, 11:06
Det är efter uppdateringen som fläktarna går oftare än innan.

Samma på min. Trodde först att givaren pajat ur innan jag kopplade ihop det med nya programvaran.

Innan jag uppdaterade så nämnde Audi att en del med automatlådor hade märkt att den drog längre på växlarna efter uppdateringen. Bra eller dåligt eller vad det har för påverkan är en bra fråga. Min manuella känns som tidigare.

Axelsson
2017-05-25, 14:49
http://www.vwdieselinfo.se/2017/05/23/trendmassig-minskning-av-egr-reparationer/

Cullberg
2017-05-26, 11:12
Finns ju till och med en fungerande länk till Teknikens Värld som testat bilarna... http://teknikensvarld.se/dieselgate-volkswagen-bilarna-blir-sloare-efter-atgard-454998/


http://www.vwdieselinfo.se/2017/05/04/analys-av-teknikens-varlds-tester-slutrapport/

http://www.vwdieselinfo.se/wp-content/uploads/2017/05/170504-Volkswagens-slutrapport-om-Teknikens-Världs-mätningar.pdf


Intressant!

AXL72
2017-05-28, 17:26
http://www.vwdieselinfo.se/2017/05/04/analys-av-teknikens-varlds-tester-slutrapport/

http://www.vwdieselinfo.se/wp-content/uploads/2017/05/170504-Volkswagens-slutrapport-om-Teknikens-Världs-mätningar.pdf


Intressant!

Att TV skulle vara ensamma om att hitta försämringar i testerna är jag tveksam till. Det där känns mest som ett pinsamt försök att sopa undan faktum att man har skämt ut sig rejält.

peosj
2017-05-29, 20:56
Tiguan R-line 2014, har samma upplevelse efter uppdatering av mjukvaran, drar längre (högre varv) innan växling. Men har nu hämtat ut en ny Tiguan som känns mycket bättre.

Sharan_11
2017-06-20, 13:13
Jag ska in med bilen på service och dom frågade om jag ville uppdatera. Jag var lite skeptisk men han hävdade att motor och efterbehandlingssystem får förlängd garanti (till 25000mil) om man gör det, dessutom bjöd dom på fem tankar ad-blue.

Vad tror ni om garantin? är den värd pappret den är skriven på (om den finns nerskriven) ifall partikelfiltret på min halvgamla >15000mil plötsligt börjar regenerera oftare än vanligt för att sen bli fullt och måste bytas?

Tänker att om dom står för evenetuella problem är det ju skönt att ha senaste mjukvaran i bilen och man kan sluta tänka på det här.

Marcus
2017-06-20, 14:34
Har du verkligen SCR på din Sharan?

Sharan_11
2017-06-20, 14:58
Har du verkligen SCR på din Sharan?

Japp 2,0TDI 140hp SCR.

Marcus
2017-06-20, 15:01
Ok. Erbjudandet låter bra. Men i övrigt ser jag ingen som helst anledning att uppdatera motorn, liksom varför? Det tillför inget som helst mervärde för kunden, som inte hade något problem innan heller. Men visst, det nya erbjudandet ger ju ett visst mervärde.

Kingen
2017-09-22, 13:04
Jag är lite inne på Marcus spår i inlägget innan.

Fick en förfrågan idag då jag bokade in en tid för att byta ut gasdämparna till den elektriska bagageluckan på min Skoda Superb 2.0 TDI 170hk -2015, som går på nybilsgarantin (kass hållbarhet om de håller ca 2 år men det är en annan topic). Jag sa att jag inte ville ha uppdateringen i samband med detta arbete och de skulle fråga igen när det är dags för service.

Men vad tycker ni andra? Finns det några som helst fördelar att uppdatera? Det jag känner är att det inte tillför något extra snarare mer problem i form av utsläpp, körbarhet, effekt, egr-ventil, partikelfilter etc etc

Har ni några för/nackdelar att dela med er utav?

Tack!

NissePisse
2017-10-06, 07:27
Att TV skulle vara ensamma om att hitta försämringar i testerna är jag tveksam till. Det där känns mest som ett pinsamt försök att sopa undan faktum att man har skämt ut sig rejält.

TV:s test är ett, förlåt uttrycket, jävla skämt.
Man har inte ens bemödat sig om att ha en referensbil.

Inte första gången som TV:s tester är direkt skrattretande och ohederliga.
Jag gillar deras ambitioner och ideer, dom har många bra uppslag. Men dom borde verkligen:
1. Anställa en riktig ingenjör som sköter deras tester.
2. Anlita ett bättre företag när det gäller chassidyno-körningar.

Mulder-_-
2017-10-06, 13:22
Kan man med VCDS se om en bil blivit uppdaterad?
Om ja, var/hur ser man det?

Marcus
2017-10-06, 14:36
Inte VCDS, men regnummer-sök: https://online.volkswagen.se/dieselcarcheck/

Mulder-_-
2017-10-06, 19:21
Inte VCDS, men regnummer-sök: https://online.volkswagen.se/dieselcarcheck/

OK tack för länken!
Hur ofta uppdateras detta mot verkstäderna?
Om man t.ex uppdaterar sin bil idag på morgonen - när syns det då?

Kingen
2017-10-27, 09:55
Verkstaden frågade mig om jag ville uppdatera mjukvaran i samband med ett garantiärende som skulle göras på bilen, jag avböjde detta. Dock påstår de nu att det kommer bli lag på att man måste ta in bilen för åtgärd, någon som kan bekräfta detta?

candyweiss
2017-10-27, 10:12
Polisen beslagtar bilen och tvångsuppdaterar ;)

Marcus
2017-10-27, 10:20
Verkstaden frågade mig om jag ville uppdatera mjukvaran i samband med ett garantiärende som skulle göras på bilen, jag avböjde detta. Dock påstår de nu att det kommer bli lag på att man måste ta in bilen för åtgärd, någon som kan bekräfta detta?

Skitsnack i dagsläget. Låt dom återkomma om det eventuellt blir aktuellt X år framåt i tid.

Kingen
2017-10-27, 10:24
Polisen beslagtar bilen och tvångsuppdaterar ;)

Haha :D

- - - Uppdaterad - - -


Skitsnack i dagsläget. Låt dom återkomma om det eventuellt blir aktuellt X år framåt i tid.

Är vad jag misstänker också, jag menar säljare och kundmottagning, rätt tragiskt när man är mer insatt i deras bilar än vad de som jobbar med det är.. dock en annan femma men det får en att fundera en extra gång när de säger något.

Henke203
2021-06-06, 10:54
Skitsnack i dagsläget. Låt dom återkomma om det eventuellt blir aktuellt X år framåt i tid.
Gammal tråd men hur gick det med uppgraderings grejen?
Ska man vara helt krass så borde det vara nån reglering på mjukvaran i bilar om man nu ska betala rätt miljöavgifter osv vilket jag absolut kommer att kriga för att så inte blir fallet för då är det DDR

Sallesalva
2021-06-06, 22:19
Uppgraderingen sög. Bilen blev sämre/slöare/drog mer efter uppdateringen.

AndySwede
2021-06-07, 07:14
Jag har inte mött någon som är nöjd i alla fall. Men jag har mött många med trasig EGR efter mjukvaruuppdateringen eftersom den nya mjukvaran återför mer avgaser, EGR jobbar livet ur sig som går sönder i förtid. Tack och lov finns mycket att läsa om detta och jag har preppat dem med info så verkstäderna tingats stå för denna kostnad, normalt cirka 10.000kr+ på en märkesverkstad i Stockholm.