handdator

Visa fullständig version : VCDS Golf 7 R elstyrda avgasspjäll ytterrör.



Peter-C
2015-05-14, 15:05
Nu finns det en VCDS tweak (VCDS 14.10.2) som permanent öppnar alla fyra rören i bakre ljuddämparen. De är exempelvis helt stängda helt i ECO mode på min manuella bil. Mest öppna med motorinställning SPORT som den har i körprofil RACE. Dock inte alltid, företrädesvis på lågvarv / tomgång samt när man ger ”fullt” varvräknare ut. Vid jämn fart i exempelvis mellanregister är de högst sannolikt stängda.

Jag har idag testat följande:

Ställ bilen i körprofil RACE. Stäng av motorn. Gå ur bilen och lys med en ficklampa i yttre rören. Ventilerna ska då vara öppna. Koda enl. nedan.

1 – Engine module

Exhaust Flaps deactivate
Byte 9
Bit 2 - Exhaust Flaps installed (Utblås spjäll) check box default activated – deactivate it and save as usal.

Klart!

http://www.vwroc.com/forums/topic/7019-exhaust-flapper-mod/page-16?:D

Vwvortex:

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?7142804-Exhaust-Flapper-Mod&p=87427016&viewfull=1#post87427016

Tycker att ljudet är helt ok, gillar när det låter lite grann. Tycker man det ”rungar” förmycket i baksätet är det ju bara att ställa tillbaka det igen. Jag har ställt tillbaka det bara för att se om det återgår till standardfunktion. Det gör det (EDIT- Se inlägg nr 8 i denna tråd).

När jag återställt har jag haft inställningen i RACE för att simulera rätt inställning på ventilerna (de är ju öppna i RACE vid tomgång samt då även i avstängt läge).

Nu kör vi vidare med öppna spjäll ;).

/Peter

Cullberg
2015-05-14, 17:16
Trevligt, låter det någon stor skillnad?

Peter-C
2015-05-14, 21:29
Trevligt, låter det någon stor skillnad?

Inte inne i bilen, troligen utanför. Jag är även ute efter att flödet ska bli bättre. Ett trevligt ljud är ju aldrig fel som bonus.

Jag får väl lyssna när frun kör iväg :).

/Peter

Raven
2015-05-15, 14:36
Har du fått kläm på Rain closing, om den fungerar som tänkt?

Peter-C
2015-05-15, 18:57
Har du fått kläm på Rain closing, om den fungerar som tänkt?

Inte mer än inlägget nedan:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?21263-ändringar-tar-inte-effekt&p=211916&viewfull=1#post211916

Kanske finns andra möjligheter med ver. 14.10.2 , har ej kollat än.

/Peter

Frisk
2015-05-15, 21:39
Är det spjäll på gti också ??
Jag fixade rain closing på gti och det funkar klockrent.

Peter-C
2015-05-15, 23:29
Är det spjäll på gti också ??
Jag fixade rain closing på gti och det funkar klockrent.

Spjäll - Nej, inte på GTI.

Rain closing funkar för mig avseende rutorna men inte takluckan.

/Peter

Peter-C
2016-03-05, 14:51
Uppföljning.

Avgasspjäll - Om man gjort som jag i 1:a inlägget men vill återgå till "standard", dvs aktivera spjällen igen, är det inte säkert att VCDS uppdateringen "biter".

Jag hade problem med det för en vecka sedan. Googlade och fann att man företrädesvis efter aktivering (motor i sport mode) lämnar bilen ett tag. Troligen läses grundparametrar om efter att bilen stått oanvänd en viss tid. Jag låste den också.... Efter en kortare stund så gick jag ut och startade bilen. Nu funkade de igen.

Jag ville bara motionera spjällen lite grann så att de inte kärvar. Nu är de åter permanent öppna.

/Peter