Visa fullständig version : Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
Snyggt jobbat, Micke! :)
Och middag med polarna är inte heller fel...
Ser bra ut, som vanligt :) grym bra jobbat
Blir fint till slut.
Men man undrar ju varför inte byta kaross istället.
Sjukt mycket extrajobb nedlagt innan den blir som ny igen.
Blir fint till slut.
Men man undrar ju varför inte byta kaross istället.
Sjukt mycket extrajobb nedlagt innan den blir som ny igen.
Ja du, jag skulle kunna räkna upp 100 olika rationella skäl till att inte byta kaross. MEN, i slutändan så är det nått annat som bestämmer, hobbyverksamhet handlar om känslor, man har känslor för sin bil, oavsett skick. Att byta kaross går inte då :) Sen tror jag att så fort grejer som man gör för det är kul blir för rationella och handlar om vad som är snabbast, enklast och smidigast så blir det som ett jobb istället = inte kul!
holyhatten
2016-10-27, 12:13
Ja du, jag skulle kunna räkna upp 100 olika rationella skäl till att inte byta kaross.
100 olika rationella skäl till att byta kaross menar du? ;)
Nu ignorerar vi detta med karossbyte :rolleyes: och fokuserar på att rätta till den befintliga karossen, även om det verkar tokigt :p. Ni vet, tokiga personer gör tokiga saker :cool:
Vänster sida av bilen är nu klar bortsett lite från golv/tröskel och i väntan på att dessa plåtar skall komma så tog jag tag i höger sida, som är något sämre än vänster...
Började med det bakre hörnet, där skall jag byta en del av bakre sidobalk, innerförstärkningen i denna, bogseröglan, inre/yttre skärmkant samt lite av bakplåten. Dvs i princip rostfritt.
Tog bort färg och ritade:
8295
Inledde kapningen:
8297
Har grovkapat och grovtillpassat de flesta bitarna nu:
8296
Sen tog kvällen slut, mer kapning nästa gång :)
Håller med dig Micke, man får känslor för sin bil, den vill man inte kasta bort hur som helst.
loadmaster
2016-10-27, 13:42
Ser att du har en mysig kudde där i garaget, det är inte så att du sover med bilen på nätterna :) ?
Ser att du har en mysig kudde där i garaget, det är inte så att du sover med bilen på nätterna :) ?
Det skulle man kunna tro :eek:
Det är ju så att när man är 40+ så är man tillräckligt gammal för att erkänna att det är j*vligt obekvämt att ligga och krypa under en bil :) Då är det väldigt skönt att vila huvudet på en kudde! Frugan brukar skänka prydnadskuddarna hemma till garaget varje gång det skall inredas om hemma, sen har jag dem ett tag där innan de brinner upp :D
loadmaster
2016-10-27, 13:54
Det skulle man kunna tro :eek:
Det är ju så att när man är 40+ så är man tillräckligt gammal för att erkänna att det är j*vligt obekvämt att ligga och krypa under en bil :) Då är det väldigt skönt att vila huvudet på en kudde! Frugan brukar skänka prydnadskuddarna hemma till garaget varje gång det skall inredas om hemma, sen har jag dem ett tag där innan de brinner upp :D
Lite så här hemma också, igår torkade jag upp all olja efter motordemonteringen med gamla finhandukarna :)
Många utborrade punktsvetsar senare och väldigt många svordomar så vann jag över balken, viss skillnad mellan ny och gammal :)
8320
Under bilen finns det lite att laga innan den nya balken kan svetsas fast:
8321
Även bakplåten behöver en omgång ny plåt:
8322
Med lite tur så kan jag påbörja att bygga upp området med ny plåt nästa gång :)
loadmaster
2016-11-03, 09:03
Helt sjukt vad det kan rosta genom åren...
Bygget av bilen har legat nere nästan en månad nu. En vecka på Gran Canaria, sjukt mycket på jobbet och helger helt uppbokade med familjeaktiviteter har satt stopp för meket.
Men man kan ju alltid internethandla under tiden :D
Gjorde en stor beställning från Classic parts för ett tag sen, satt och plockade än det ena, än det andra som verkade bra att byta ut på bilen och tryckte sen på beställ, insåg att det nog var en del då frakten kostade nästan 1200 spänn...
Idag kom en lastbil med detta:
8428
Inget litet paket :) Öppnade det:
8429
Man blir nästan tårögd när man läser på paketen till rutorna (köpte blåtonade runt om) att de är tillverkade samma månad som min bil, i sina, lätt fuktskadade, originalförpackningar. Go känsla!
Köpte på mig en del plåt som kan vara bra att ha samt massor av småprylar (ligger under plåten):
8430
Extra glad blev jag över att ha fått de ultraovanliga handbromswirarna till tidiga mk2 (som har handbromsspak ala mk1) passande bilar med ABS (dessa är bolt-on till S3 oken).
Nu skall jag bara lyckas meka med bilen också, ser dock mörkt ut att det sker innan Jul...
loadmaster
2016-11-29, 21:42
En pall delar från Classic parts.. jo jag tackar ja :)
Härligt med nya originalgrejer!
Handbromswirena till ABS bilar finns att få tag på från Koivunen, köpte två för 260kr för två år sen.
Efter en december fylld med sjukdomar, jobb, fester och firande så är livet äntligen tillbaka till normala. Igår invigdes garageåret 2017 :)
Fortsatte fixa bakre högra hörnet på bilen. Bakre delen av skärmkant + innerskärmkant är nu 100% tillpassade och klara för svets. Innan dess krävs det dock lite nya plåtar runtomkring. Påbörjade en bit i hjulhuset också. Kändes riktigt skönt att få rota runt bland rosten efter ha haft 1 månad mekuppehåll ;)
8515
8516
8517
8518
Hålrumsvätska och karosserikit kommer bli dina bästa vänner.
Jobba på :cool:
Hålrumsvätska och karosserikit kommer bli dina bästa vänner.
Jobba på :cool:
Det har de varit sen jag var 17 år och köpte min första bil :rolleyes:
Ser grymt bra ut, kommer bli jätteskoj att se denna bil ute på vägarna igen!:)
Efter att ha genomfört massiva kirurgiska ingrepp på min 3a för att sedan få den stulen, krockad och inlöst av försäkringsbolaget så har jag nu lämnat VW träsket...
önskar dock jag hade din motivation att laga rost och tiden att göra det lika noga... min 3a blev panikoperation på 3 helger där jag i princip fick svetsa på ny plåt över den gamla (skar dock bort det rostiga först)
jävligt imponerande jobb dock. ser förjävla fint ut...
Garagekväll i onsdags igen. Fortsatte med höger bakre hörn på bilen. Behöver bytas en del av bakplåten för att ta bort rosten där. Har måttat, kapat, riktat och filat en hel kväll, så nu har klokkerholmplåten tillräckligt nära samma form som bilen. Skar bort allt på bilen som skall bort också och falsade där det behövs (blev dock inga kort på detta). Skall till en bit i innerhjulhuset samt golv i bagaget där tankfästesbalken suttit också innan jag kan sy ihop hela hörnet.
Tanken är att fixa med hjulhuset och golvet nästa vecka. Snart (?) så kan man börja lacka bakre delen av bilen undertill, blir blir en go milstolpe :)
8529
8530
8531
loadmaster
2017-01-13, 14:28
Snyggt och prydligt som vanligt!
Nästnästa vecka är jag nere igen, då gör vi ett nytt försök :)
Snyggt och prydligt som vanligt!
Nästnästa vecka är jag nere igen, då gör vi ett nytt försök :)
Det blir kul! :)
Innan alla de synliga plåtarna kan svetsas på så är det en del fix bakom/under det som syns. Hade en rostskada under den bakre tankbalken. Först lite vinkelharry för att ta bort det smittade området:
8549
Ny plåt med fals på för att svetsa den nya tankbalken i sen:
8550
Lite svets på det:
8551
Och till slut 2 lager 2K epoxy (som visserligen delvis måste slipas bort när sidobalk och tankbalk skall svetsas dit men bar plåt rostar så j*vla fort....):
8552
Så hade en kväll i garaget gått :)
Bra jobbat och att du kämpar på.
Skrämmande att se en bil som i mina ögon är välskött har så mycket rost. Är det göteborgs luften? Undra hur min gamla golf 16v ser ut nu? Om den lever vill säga.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Min gamla 16v dog efter en vecka i Göteborg :)
Det var dock inte rosten som tog den.... :D
Bra jobbat och att du kämpar på.
Skrämmande att se en bil som i mina ögon är välskött har så mycket rost. Är det göteborgs luften? Undra hur min gamla golf 16v ser ut nu? Om den lever vill säga.
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Sen 99 har den bara använts på sommaren och bott inne torrt och varmt resten av året och pysslats om ordentligt. Det hjälper som synes inte :(
Jag tror flera faktorer spelar in. De jag köpte av bilen bodde i Marstrand utanför Göteborg precis vid havet, så den har levt i "saltig" miljö året om sina första 10 år. Sen är min känsla att mk2 i mitten av livscykeln har sämst rostskydd, de tidiga typ 85:a och sena typ 91:a jag haft har inte alls haft samma rostbenägenhet som de 87 och 88 som har rullat förbi.
Kan ju tilläggas att bilen inte var jättefin för att vara 11år då jag köpte den 1999 heller, bla så var bakluckan bortom räddning. Men köpskälet till bilen var kulören, den är ovanlig, och jag gillar verkligen den (eller hur Nisse :D )
Men köpskälet till bilen var kulören, den är ovanlig, och jag gillar verkligen den (eller hur Nisse :D )
Jag håller med. Gillar verkligen den kulören. Gillar det mesta som är vinrött. Det har passerat en och annan vinröd bil i min bilpark. ;)
Sonen hade med sig en present från förskolan i fredags, nått hemske-virus så veckan har inte varit direkt kanon... Igår så var det dags för garagekväll men jag var egentligen inte i form, feber, snuva, hosta osv :( Men att missa en möjlighet att laga rost går ju inte, man måste ju ta vara på livets goda :rolleyes:
Hade inte energi att passa till något nytt igår så det blev att svetsa dit plåten bakom bakhjulet och innerskärmkanten bak. Blev inte riktigt klart men en bit på vägen iaf, man jobbar inte lika bra när man inte är frisk. Ett litet steg framåt iaf :)
8585
8586
Ibland får man vara glad för det lilla. Det går framåt iallafall, om än kanske inte i full fart. Micke, du kommer att ha bytt halva bilen när du är färdig. Bättre än ny. :)
Men när man börjar se slutet på det hela så brukar man bli mer motiverad, vilket behövs eftersom man då kanske slitet länge med det.
Jobba på. Nästa vecka får du ta dig loss en stund och tjata med oss andra tokar...
Vabruari har slagit till med full kraft och jag har fått prioritera bort att meka bil :( Men igår så öppnade sig äntligen en lucka :) Gjorde sista tillpassningen och svetsade dit bakplåten:
8641
Nu börjar det arta sig baktill på bilen :D
Ny kväll i garaget, i onsdags så fortsatte jag fixa det sista (yttre) höger bak. Av en ganska stor bit så behövde jag bara lite, lite grand:
8730
När man jobbar med Klokkerholm så kan man behöva rejäla svetstänger :D
8731
Alla svetsar nerslipade, nu skall bara insidan också lagas, bla skall delar av sidobalken, tankbalken, bogseröglan och stötfångarfästet bytas, men om man bara ser utifrån så är rosten borta :rolleyes:
8732
8733
Nu när utsidan av bakre högra hörnet är "klart" så behöver ju även det som inte syns lagas.
Tillbringade några timmar med att få rep-balken att passa något sånär, är ju ingen ide att kämpa för mkt för när förstärkningen svetsas i inuti som kommer den ändå att ändra sig lite.
Balk + förstärkning klar för svets:
8805
Färdigsvetsat:
8806
Får vi se om denna kan bli ett med bilen nästa gång. Beror på hur samarbetsvillig den är. Förstärkningen är 2mm tjock så nu är den helt stum.....
Säga vad man vill, men du får ju bra övning i att svetsa iallafall. ;)
Säga vad man vill, men du får ju bra övning i att svetsa iallafall. ;)
Själv kan jag ju tycka att jag fått tillräcklig övning med alla de VW-rustbuckets jag ägt, men, men det skyddar ju en från att behöva göra otäcka saker som att köra med bilen ;)
Ibland tar man ut segern i förskott.... Sist så kände jag mig nöjd med att sidobalken var klar för montering. Igår så la jag en timme på att anpassa bilen/balken så den satt som en smäck. 3 små hydrauldomkrafter höll den på plats under bilen och passformen var över för väntan. Plockade fram svetsen och när jag tog på mig svetshandskarna så såg jag en liten bygel i ögonvrån och stannade upp.... Skit, bogseröglan skall ju sitta fast i balken på höger sida.
Ner med allt igen och påbörja ny tillpassning, bogseröglan ville inte alls hamna centrerat i hålet samtidigt som fästena till stötfångaren (som ju sitter i balken) var på rätt ställe. Fick till slut ge upp och låta öglan hamna lite fel (den syns inte med 90 fångare ändå). Dags att svetsa dit den:
8848
Tror ni att balken passade sen när jag svetsat i den igen? Nänä, ny timme med tillpassning. Men nu sitter skiten där iallafall :):) Inte helt färdigsvetsad, behöver till lite ny plåt i hjulhuset mm för att slutföra det hela.
8849
8850
Känns skönt nu när det börjar ta på högen med reprationsplåt iaf, finns ljus i tunneln ;)
Vilken tur för oss andra att du också missar ibland... ;)
Keep up the good work!
Äntligen är sidobalken klar :) Nu är alla svetsar satta och även hjulhuset lagat där det ansluter till balken :)
8881
8882
Testade även att montera den bakre tankbalken, passar fint, härligt med originaldelar!
Blir att svetsa fast den nästa gång. Sen är det nog några timmars slipande innan jag kan få lägga på grundfärg och gå vidare till nästa ställe på bilen som behöver svetsjobb :rolleyes:
8883
Snart slut på en flaska skyddsgas till...
Då kanske vi snart får se dig på månadsträffen igen. Var det inte när du hade slut på gas som du var där första gången? :rolleyes: :)
Då kanske vi snart får se dig på månadsträffen igen. Var det inte när du hade slut på gas som du var där första gången? :rolleyes: :)
Jo, så var det nog :) Jag får väl skärpa mig och vara lite social snart :eek:
Helt sjukt att du orkar.
Va har du för diagnos?
Helt sjukt att du orkar.
Va har du för diagnos?
Jag är ju för gammal för sådana där diagnoser som sätts idag (ADHD mm), på min tid konstaterade bara läraren "överaktiv", suckade och delade ut en ny kvarsittningslapp :D
Efter lite svetsande (tankbalk + lite i skärmkanten) och många timmars slipande igår kunde jag äntligen avsluta kvällen med att måla 2K epoxyprimer på alla lagningar höger bak :) Färgen räckte inte riktigt så jag får måla en gång till när jag köpt mera, prio igår var att täcka allt plåtrent. Nu kan jag gå vidare till nästa ställe på bilen med brunt mögel....
8919
8920
8921
Nu när baken på bilen är rostfri så har jag fortsatt att göra vänster sida av bilen rostfri ända fram. Tidigare i tråden så påbörjade jag rostlagning av tröskeln på vänster sida men jag upptäckte då att jag var inte helt nöjd med skicket på golvet där stolen sitter fast på förarsidan. Köpte ju nytt golv, undre tröskel samt stolskena från VW då, och detta har legat till sig medan jag fixat med resten. Här är kittet:
8956
Igår så undersökte jag skicket lite närmare och skrapade och bankade överallt på golvet för att bestämma hur stor del jag skall byta. Lutar åt att jag byter från baksätet fram till den tvärgående balken som stolen sitter i.
Påbörjade att frigöra undre tröskel (som skall bytas) från mittre och yttre tröskel igår, gick bra, dessa är inte rostiga alls :). Nästa steg blir att borra ut punktsvetsarna uppe på tröskeln där dörrlisten sitter, sen kan golvet kapas loss med 3 snitt. Bilden nedan kanske är den tydligaste, men, men......
8957
Hann med en snabb tur till garaget idag, innan det var dags att packa inför Wolfsburg :)
Fixade det ena hålet i vänster tröskel, ny bit och upptaget hål:
8982
8983
Svetsat, sätter de sista svetsarna i nederkant när den nya nedre tröskeln är på plats så jag kan bränna igenom alla 3 plåtarna:
8984
Blev en kort sväng i garaget igår, hann med att få på den sista biten på yttertröskel på vänster sida:
9022
9023
Påbörjade att lossa golvet från bilen också, punktsvetsarna släppte ovanligt snällt:
9024
Får se när nästa uppdatering blir, kommer att vara fokus på att få klart huset inför försäljning kommande månaden och då kommer nog inte garaget att hinnas med :(
Efter 6 veckor utan en ledig sekund så har vi sålt vårt nuvarande hus och bygget av det nya dragit igång och går nått sånär öppnade sig plötsligt en tom lucka i kalendern :)
Då behöver man naturligtvis laga lite rost :rolleyes:
Eftersom jag inte hade så många timmar och inte vet när jag får nästa stund så villa jag inte kapa av bilen på mitten och inte hinna laga det så bilen står utan styrka en lång period.
Därför påbörjade jag en ny lagning, byte av den främre delen av höger bakskärm. Inget speciellt egentligen, men när jag skulle ta bort färgen på bilen så avslöjade den en gammal plåtskada. Nån gång i tiden (troligen när den var rätt ny) har bilen fått en skada på skärmkanten och denna har lagats med spackel och ny lack. På det djupaste stället var spackel 11mm tjockt. Inga skador eller spackel på annat än skärmkanten så det måste varit en liten kontakt. Pga av detta så får jag dock byta lite mer än tänkt. Man kan se bucklan nedan:
9231
Ungefär såhär stor bit kommer jag att byta:
9232
Var riktigt skönt att få skruva lite bil igen :D
Haugeman
2017-06-22, 22:15
Heja heja 😉 alltid kul att se att det går frammåt 😀👍
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Heja heja alltid kul att se att det går frammåt
Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Tack :)
Blev en kväll till i garaget :)
Fortsatte med höger skärmkant bak. Kapade bort det som skulle bytas, både på inner och ytterskärmkant samt falsade kanterna:
9242
Kapade till den nya biten:
9243
Och hann med att börja fästa/passa till den mot bilen:
9244
Fortsättning nästa vecka!
loadmaster
2017-06-29, 14:14
Kul att Golfen får lite tid i alla fall :)
Rostlagning som är så roligt.. :cool:
Kul att Golfen får lite tid i alla fall :)
Rostlagning som är så roligt.. :cool:
Mmmmm, det är ganska avkopplande med rostlagningen och svetsa är ju alltid kul. Men nu skulle jag faktiskt kunna tänka mig att gå vidare och göra annat på bilen.....
Blev en kväll till i garaget denna veckan. Kom inte så långt som jag tänkt.... Jag hade förträngt hur illa innerskärmkanten passade på andra sida. man blir nästan utbränd när man lägger innerskärmen i ytterskärmen och det det varken är samma radie eller att den extra lilla "knycken" nertill är på rätt ställe.
Klippa, banka, värma, knäcka, provmontera, klippa, banka, värma, knäcka provmontera osv.
Hit skall den:
9265
Boven:
9266
Äntligen:
9264
Det sista finliret blir på plats med svetstänger, nu kommer det att funka :)
Fan vilket arbete du lägger ner på bilen. Imponerande!
Har du räknat timmar du plöjt ner i den?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Man ska aldrig räkna, varken tid eller pengar, på hobbies :D
loadmaster
2017-07-08, 00:33
"Klokkerholm" och "passar mycket bra" är det sällan man ser i samma mening...
Jag funderade på veven du hade i en av dina gömmor, vad sa vi om den? Eller ska jag satsa på en komplett 9A underdel helt och hållet?
"Klokkerholm" och "passar mycket bra" är det sällan man ser i samma mening...
Jag funderade på veven du hade i en av dina gömmor, vad sa vi om den? Eller ska jag satsa på en komplett 9A underdel helt och hållet?
Du var ju för feg för att ta en vevaxel som handbagage på flyget :p Det vi sa var att du skulle ta den och testa i ditt KR block och se om den passar. Eventuellt så krävs urslipning av blocket för att den skall gå runt men det finns lite motstridiga uppgifter om detta.
Har inte blivit nån garagetid denna semestern. Dels har husbygget tagit en massa tid och dels så var jag med om en olycka i början av semestern och fick en 500kg stålbalk i huvudet som tog ett tag att hämta sig ifrån :(
Nu är det bättre och jag måste dela med mig med en bild på det kommande garaget som Golfen skall få bo i framöver :)
9406
I går så körde jag en heldag i garaget, 10h plåtjobb. Passade på att göra bytet av golvhalvan på vänster sida när jag hade gott om tid. Här är det som det skall bytas:
9398
Mycket kapande och slipande senare:
9399
9402
Fästet till bältet trodde jag skulle sitta i en förstärkning men det satt endast i den tunna plåten i tröskeln så det fick kapas loss och flyttas över:
9397
Nya svetsskruvar (till bromsrör) samt ny skena till stolen behövde också sättas på:
9400
9401
Passar äntligen i bilen! Regeln är för att se till att avståndet blir rätt mellan skenorna så stolen passar sen:
9403
Väldigt många svetsar senare:
9404
Plockade loss täcklocket för hålet i golvet från det gamla golvet (utgått och an inte köpas mer) och körde det i blästerskåpet som avslutning:
9405
Nu återstår den undre tröskeln att svetsa dit, men innan dess passar jag på att måla tröskeln inuti (öppen underifrån) så det inte kan rosta igen. Men det blir nästa gång :)
Bra jobbat som vanligt!
Tråkigt med olyckan, hoppas det gick relativt bra då?
Ses vi på kinnekulle ?
Att man släpper husverktygen och tar sig till garaget :) Igår var jag trött på att måla ytterpanel och spackla gipsfogar så jag åkte istället till verkstan och jobbade med lite riktigt stål :D
Först gjorde jag i ordning bilen undertill där den undre tröskeln skall sitta, ett av få ställen på bilen helt utan rost.
9534
Sen var det tillpassning och borrning av den nya tröskeln:
9535
Orginaldel från VW Classic Parts så passformen var kanon. Nu är det i princip klart att sätta dit den, men skall måla tröskeln inuti med 2K innan jag gör det så det får bli nästa gång!
Har inte varit i garaget sen i september. Att bygga en nytt hus tar verkligen mycket tid och jag inser att det kommer aldrig hända de närmaste 5 åren att det "lättar", utan det kommer att vara bygg hela tiden innan allt är klart och trädgården är anlagd osv.
Så, jag var tvungen att fatta ett beslut, ska Golfen hamna i malpåse igen eller skall färdigställandet av bygget få lov att ta mera tid? Som tur är har jag en underbar fru som tycket det var självklart att fortsätta laga rost :).
Så from denna vecka är det garage varje onsdag igen :D
Tjuvstartade redan i söndags med ett besök för att städa lite och försöka komma ihåg vad som var på gång. Passade på att köpa den näst sista ekonomiplåten (detta kommer jag att få äta upp.....), tröskel på höger sida:
9716
Efter en stunds funderande så kom jag på att nästa steg var att måla tröskel inuti där jag svetsat den innan jag täcker den med undre tröskeln. Tredje gången gillt brukar det ju heta och jag har ju skrivit 2 ggr innan att jag skulle göra det och nu är det verkligen gjort:
9715
Idag blir det tillpassning och förhoppningsvis svetsning av undre tröskel.
Har inte varit i garaget sen i september.
Så, jag var tvungen att fatta ett beslut, ska Golfen hamna i malpåse igen eller skall färdigställandet av bygget få lov att ta mera tid? Som tur är har jag en underbar fru som tycket det var självklart att fortsätta laga rost :).
Så from denna vecka är det garage varje onsdag igen :
Härligt Micke att du är igång igen. [emoji1360] Det har varit lite tomt här ett tag på bra mk1 & mk2.
Det är inte lätt att få ihop tiderna till allt man vill. Har också försökt haft en stående dag i veckan men det går inte bra.. alltid nåt annat som måste fixas eller så bara orkar man inte. [emoji51]
Kul att se, Micke! Du får försöka komma förbi oss ngn gång också, även om det såklart inkräktar ännu mera på den knappa tiden. Jag får väl titta förbi dig igen ngn gång också. :)
Härligt Micke att du är igång igen. [emoji1360] Det har varit lite tomt här ett tag på bra mk1 & mk2.
Det är inte lätt att få ihop tiderna till allt man vill. Har också försökt haft en stående dag i veckan men det går inte bra.. alltid nåt annat som måste fixas eller så bara orkar man inte. [emoji51]
Jo jag vet. Jag har lagt in det som ett stående möte i Outlook på onsdagarna och sen gäller det att vara extremt fyrkantig och inte tumma på det :) Eftersom jag håller till i ett gemensamt garage så är det svårare att prioritera bort när man vet att det är andra där som vill ha sällskap :)
- - - Uppdaterad - - -
Kul att se, Micke! Du får försöka komma förbi oss ngn gång också, även om det såklart inkräktar ännu mera på den knappa tiden. Jag får väl titta förbi dig igen ngn gång också. :)
Jo, jag ska komma förbi nån gång :) Väntar bara på solen, är allergisk mot regn och blåst.....
Kan bara hålla med. Nu längtar man efter våren. :cool:
GTI-nissen
2018-01-24, 12:56
.........Väntar bara på solen, är allergisk mot regn och blåst.....
Du verkar inte ha tänkt på din allergi när du flyttade till Göteborg. ;-P
Nä, såhär i efterhand så känns ju det inte som världens bästa beslut.......:rolleyes:
Den undre tröskeln var inte alls lätt att få dit. Tog 2 onsdagar att få till detta. Trots en originaldel så var den skitsvår att svetsa i. Verkar som de sträckt plåten otroligt mycket för att få till formen längst ner mot yttertröskeln (Z-form) så trots superförsiktig svetsning där ville det bara gå hål.... Och då tycker jag mig nog att svetsat en del i mina dar och har ganska bra koll på det hela. Men, men. Jag vann till slut, inte den snyggaste lagningen men nu är det starkt igen och utan brunt :)
9731
9732
Nu skalla alla svetsar på inne i bilen slipas och hela vänstersidan av golvet stålborstas (hoppas inget nytt dyker upp :rolleyes: ) så jag kan få på färg.
Hoppas det var det sista :)
Efter några timmars slipande under bilen så var all gammal färg, underredsmassa och ytrost borta på hela vänster golv. Massa rengöring med thinner :D senare var golvet klart för målning med 2K expoxy grundfärg. Blev bara ett lager så det behöver mera för att täcka, men det var det som hanns med :)
9777
Mer färg på undersidan och även målning inne i bilen och tröskeln nästa gång!
Man blir så härligt nostalgisk av Hagmans senapsgula färg.... :)
Blev att kortare besök igår, men jag hann iaf få på färg inne i bilen på det nya golvet, blev dock inget kort på det.
Sen ägnade jag mig åt att undersöka hur dålig bilen är på höger sida.... Två bitar i tröskeln behövs, på exakt samma ställe som andra sidan så det måste vara konstruktionsbetingat:
9881
Påbörjade passa till den första biten:
9878
Allvarligast skadan är bakaxelinfästningen, även om det ser otäckt ut så blev jag positivt överraskad, det som bakaxelfästet skruvas i är intakt (syns innanför den upprostade balken):
9879
Jag har 2 olika repplåtar till denna del, båda är pirat, inga passar riktigt eller ser riktigt ut som original, har inte bestämt vilken jag ska använda än:
9880
Det blir en bra vinterbil detta ;-)
Det blir en bra vinterbil detta ;-)
WTF!! Nänä, bilar ska stanna i garaget, köra med dem är fel :D
WTF!! Nänä, bilar ska stanna i garaget, köra med dem är fel :D
Det är så sant som det är skrivet..... kanske inte men så funkar det :rolleyes:
Tillbringade kvällen igår med att fortsätta laga bakaxelfästet på höger sida.
Försöker gå försiktigt fram, dels för att inte riskera rubba infästningshålen och dels för att inte behöva byta mer än nödvändigt. Fick bort hela den biten som ansluter mot tröskeln igår och det såg som tur var bra ut därunder. Bara lite ytrost som kan slipas bort och gott om gods att svetsa i.
Lade en hel del tid på att försöka få någon av mina 2 reparationsplåtar att passa. Ingen av dem gör ju det.....
Men efter mycket testande och måttande så insåg iaf att den ena är inte tänkt att ersätta originalplåten utan mera till för att läggas utanpå den befintliga så att det "ser" bra ut. Den andra däremot är tänkt att ersätta en rostig originalbit och de har iaf gjort ett försök att efterlikna den som VW gjorde en gång i tiden. Så en har jag lagt undan och skall försöka anpassa den andra framöver.
9886
Nu när jag granskat golvet noggrannare på högersida så är det faktiskt inte säkert att det behöver bytas (som jag gjorde på vänster) utan det klarar sig eventuellt med bara lite handpåläggning :) Det hade varit skönt!
Nu när jag granskat golvet noggrannare på högersida så är det faktiskt inte säkert att det behöver bytas (som jag gjorde på vänster) utan det klarar sig eventuellt med bara lite handpåläggning :) Det hade varit skönt!
Bra att du kämpar vidare. Fanns lite att ta tag i.
Du har aldrig funderat på en tillt för slippa ligga på golvet och åla. Fast nu börjar du väl bli klar snart.
Bra att du kämpar vidare. Fanns lite att ta tag i.
Du har aldrig funderat på en tillt för slippa ligga på golvet och åla. Fast nu börjar du väl bli klar snart.
Hehe, hur menar du nu ;)
Det skulle jag gärna gjort! Men det är mycket som komplicerar. Bilen hamnade på pallbockarna för 14 år sen och då var jag ju bara 30, då var det lugnt att åla på golvet, nu är man 40 + och kroppen är inte lika följsam och tålig längre.....
Sen har jag tyvärr inte plats, delar verkstan med 2 andra och vi har inte så mycket yta :(
Men i mitt nya garage som jag byggt på tomten blir det dubbla tvåpelarlyftar, det borde minska behovet av att åla :D
Kul att du tror att det snart är klart, så känns det nämligen inte.....
för 14 år sen och då var jag ju bara 30, då var det lugnt att åla på golvet, nu är man 40 + och kroppen är inte lika följsam och tålig längre.....
🤣🤣
dubbla tvåpelarlyftar, det borde minska behovet av att åla :D
Det där låter underbart.[emoji3][emoji1360]
Igår så lagade jag ena hålet i tröskeln på höger sida. Det färdiga hålet:
9912
Plåtbiten efter en hel del masserande:
9913
Efter lite svets och slip:
9911
Underifrån:
9910
Lite pill kvar med mera svets och slip men totalt sett gick det bra. Ett hål mindre nu iaf :)
Fy sjutton vad mycket jobb du lägger ner, Micke! Men det ska bli väldigt roligt att se den klar sen. :)
Onsdag igen, det betyder rost :)
Tog tag i att laga det andra hålet i höger tröskel.
Före, något patinerat :p
9918
Efter att ha tagit bort det dåliga. Precis som på de andra 3 ställena så är det kärnfriskt inuti, det är bara den yttre plåten som är kass, skönt:
9917
Nya biten tillpassad och klar:
9916
Sen blev det inte mer gjort. Håkan (vfr på forumet) hade en teori om att det är trevligt att träffa andra människor :confused: för att äta och samtala. Jag är skeptisk ;) Men gav det ändå en chans så jag åkte på den månatliga göteborgsträffen sen. Var inte så tokigt faktiskt, fler borde komma!
Svetsade dit den andra biten tröskel igår, nu är tröskeln klar även på denna sidan:
9958
Sen tillbringade jag ett par timmar med att rensa bort död plåt under bilen runt bakaxelfästet och försöka få den nya biten att passa. Passformen är milt sagt usel, blev inga kort då jag var alldeles för fokuserad för att komma ihåg det. Efter en timmes klippande, bankande och bockande så går det iaf att hålla den på plats under bilen, men det är lååångt kvar innan den linjerar med tröskel, sidobalk och hålen till bakaxelinfästningen samtidigt.....
Blev en kväll till igår med bakaxelfästet. Känns som det aldrig blir klart......
Det är ett knepigt område, massa olika plåtar som ligger omlott med punktsvetsar till förbannelse. På vissa ställen är det 4 plåtar ovanpå varandra. Jag vill ju skada så lite som möjligt för att inte skapa extra arbete och jag vill absolut inte rubba infästningspunkterna för bakaxeln.
Nu har jag iaf lyckats skala det mesta så den nya plåten möter upp mot hålen. Det är dock många timmar kvar innan den sitter snyggt där och all gammal plåt med rost är helt borta.
Avskalat:
10007
Ny balken isch-på-plats:
10006
Nu har jobbet på golfen legat nere 3 månader. Tiden har helt enkelt inte funnits.
Bygglovet på huset krävde att det skulle vara klart att tas i bruk 31/8 så det var tvunget att prioriteras. Av 5 veckors semester var jag ur huset 5 dagar för att göra ngt annat än att bygga :eek:
Nu har det iaf löst sig och jag kan balansera tiden mellan hobbies och måsten :) igen!
Första onsdagen i verkstan blev denna veckan. Tar ju en stund att plocka upp bollen igen när den samlat damm ett tag men nu har jag kommit en liten bit till på bakaxelfästet. Nu tror jag det passar tillräckligt bra för att tvingas på plats och svetsas dit. Nu skall färgen slipas bort, lite svetshål borras både på plåtbiten och bilen.
10216
10217
Måste säga att det ruskigt befriande att jobba med rostlagning igen :D
Och den som bara jobbar med rostlagning som jobb säger tvärtom. Att det är avkopplande att syssla med husbygge som omväxling. :)
Man behöver omväxling helt enkelt.
Skönt att du fått bort den blåslampan i baken. Det måste kännas skönt. Trevligt att du är igång igen med bilen... ;)
Kul med uppdateringar igen. [emoji1360]
Gjorde de sista justeringar på Klokkerholm biten igår. Slipning, justering och punktsvetshål.
Gillade inte fästet till bromsslangen som danskarna svetsat på den nya biten. Simpel bockad plåtbit med ett hål medan original är dubbelvikt med 12-kants hål på ena sidan som fixerar och håller emot på bromsslangen. Kapade loss det nya fästet och gamla fästet och stoppade det gamla i blästerskåpet för att snygga till det.
Sen blev det gamla påsvetsat på den nya biten och jag är nöjd :)
Återstår snygga till och slipa rent bilen under sen är det dags att svetsa fast.
10229
10230
Igår så fixade jag bilen där bakaxelfästet skall sitta och gjorde några sista justeringar. Passar inte perfekt, men mha värmen som blir när jag sätter igång och svetsar kommer det att gå att få till rätt form med hammare och svetstänger.
10245
Tyvärr så svek minnet mig. Klokkerholm plåten saknar två 20mm dräneringshål så jag tänkte förra veckan att jag skulle köpa en sådan hålpunch. Men det hade jag ju glömt så snopet kunde jag inte svetsa fast biten. Beställde iaf en hålpunch på plats i garaget från tyska ebay som skall komma ett par dagar.
Roade mig så länge med att göra ett åtkomsthål med en 40mm hålpunch (som jag hade) inne i bilen så jag kan rostskydda det nya bakaxelfästet ordentligt från insidan när det väl sitter där.
10246
Får hoppas att jag kommer igång att svetsa nästa vecka!
Hålpunchen kom fram i tid och hålen blev bra:
10260
Plåten halvvägs fastsvetsad nu (blev inget kort på det) och den passar tillräckligt bra sofar :)
Igår blev det nästan 3h svets i sträck.
Nu när bakaxelfästet är tillpassat så kunde jag knyta ihop hela hörnet med tröskel, yttre och inre skärmkant och hjulhus.
Ny skärmkant ditsvetsad:
10288
Inre skärmkant + en lös bit i hjulhuset:
10289
Och bakaxelfästet:
10290
Fortfarande två bitar till som behövs i hjulhuset i nederkant (syns på hålen :) ) innan det är dags att slipa och få på färg.
Påbörjade också lite fundering och provande på fästet till tankröret. Ökänt rostställe på mk2 och 3 och inte jättekul att komma åt uppe i hjulhuset. Mk2 fästet har utgått och finns ej att köpa mera. Mk3 fästet är liknande och skall gå att få dit som ersättning. Jag lyckades få tag på ett sådant som NOS (även detta har utgått) för ett par år sedan.
Utmaningen är att kapa loss det gamla och få dit det nya med skruvhålen i samma position, ser inte lätt ut, särskilt som den mesta av plåten i hjulhuset runtomkring saknas....
Igår blev det nästan 3h svets i sträck.
Nu när bakaxelfästet är tillpassat så kunde jag knyta ihop hela hörnet med tröskel, yttre och inre skärmkant och hjulhus.
Ny skärmkant ditsvetsad:
10288
Inre skärmkant + en lös bit i hjulhuset:
10289
Och bakaxelfästet:
10290
Fortfarande två bitar till som behövs i hjulhuset i nederkant (syns på hålen :) ) innan det är dags att slipa och få på färg.
Påbörjade också lite fundering och provande på fästet till tankröret. Ökänt rostställe på mk2 och 3 och inte jättekul att komma åt uppe i hjulhuset. Mk2 fästet har utgått och finns ej att köpa mera. Mk3 fästet är liknande och skall gå att få dit som ersättning. Jag lyckades få tag på ett sådant som NOS (även detta har utgått) för ett par år sedan.
Utmaningen är att kapa loss det gamla och få dit det nya med skruvhålen i samma position, ser inte lätt ut, särskilt som den mesta av plåten i hjulhuset runtomkring saknas....
Min undran är om du svetsar med 230 v? Och varför gör du endast punktsvetsar? Jag skulle råda dig att helsvetsa då som alla vet blir hållfastheten mycket bättre, speciellt för din bil som ska gå på bana. Sedan eftersom du redan lagt så mycket energi på svetsarna av skärmkanter och alla yttre karossdetaljer, varför inte tennspackla? Det blir ett underbart resultat och garanterat rostfritt. Jag gör det på mina bilar och mc om någon karossdetalj behöver lagas. Bilen är underbar och jag gillar att följa ditt arbete. Skulle slutligen råda dig att öka strömstyrkan så metallen smälter ihop mer, så slipper du lägga så mycket sliptid också. Mvh Peter
Jag svetsar med 1 fas ja, och håller definitivt med om att en 3-fas svets svetsar bättre.
Att helsvetsa fogarna hade naturligtvis varit önskvärt, men även med kylpasta och tryckluft så tycker jag det är enormt svårt att få det utan att det slår sig och man bygger in en massa restspänningar. Jag jobbar ju med att utveckla karosser och punktsvetsning på en stor svensk biltillverkare och det är lite av en myt att det är sååå mycket bättre med helsvets kontra punktsvets. När jag byter plåtar på bilen så sätter jag dessutom punktsvetsarna tätare än vad VW gjorde. Har aldrig haft en bil som jag svetsat i som inte svetsarna hållt i. Sen kommer det ju att bli bur och div förstärkningar i bilen.
Tennspacklat hade jag gärna gjort om jag behärskat det. Jag har dock sett flera exempel på hur tennspackling inte alls främjar rostfrihet. (kvarvarande syra som inte lyckats tvättats bort som ger rost senare).
Jag tror att bilderna ljuger lite, så mycket sticker svetsarna inte ut faktiskt och det är utmärkt genombränning på baksidan, ett stort problem är att plåtkvaliteten på reprationsplåtarna är usel, de tål nästan ingen ström alls utan smälter synnerligen lätt. Men allting kan ju alltid förbättras :) Ett steg till på min svets skapar hål istället för svetsar....
Detta är ju min 10:e bil som jag renoverar såhär, och det som jag lärt mig är det absolut viktigaste är:
1. ALL rost måste bort, är det något brunt kvar så kommer rosten tillbaka, färg, spackel, tenn spelar ingen roll.
2. INGENTING är fukttätt. Det kommer att leta sig in vatten överallt. Är plåten då obehandlad (tex baksidan av en svetsfog) så rostar den fort. Så all plåt måste täckas från alla håll av färg.
3. Använder man 2K polyesterspackel för att få en slät yta så sjunker det. Alltid, oavsett vad det står på förpackningen. Så spackel behöver vila minst 6 månader innan lack och gärna värmecyklas under tiden.
Kul att du följer min terapi :) Trevligt med feedback!
Jag svetsar med 1 fas ja, och håller definitivt med om att en 3-fas svets svetsar bättre.
Att helsvetsa fogarna hade naturligtvis varit önskvärt, men även med kylpasta och tryckluft så tycker jag det är enormt svårt att få det utan att det slår sig och man bygger in en massa restspänningar. Jag jobbar ju med att utveckla karosser och punktsvetsning på en stor svensk biltillverkare och det är lite av en myt att det är sååå mycket bättre med helsvets kontra punktsvets. När jag byter plåtar på bilen så sätter jag dessutom punktsvetsarna tätare än vad VW gjorde. Har aldrig haft en bil som jag svetsat i som inte svetsarna hållt i. Sen kommer det ju att bli bur och div förstärkningar i bilen.
Tennspacklat hade jag gärna gjort om jag behärskat det. Jag har dock sett flera exempel på hur tennspackling inte alls främjar rostfrihet. (kvarvarande syra som inte lyckats tvättats bort som ger rost senare).
Jag tror att bilderna ljuger lite, så mycket sticker svetsarna inte ut faktiskt och det är utmärkt genombränning på baksidan, ett stort problem är att plåtkvaliteten på reprationsplåtarna är usel, de tål nästan ingen ström alls utan smälter synnerligen lätt. Men allting kan ju alltid förbättras :) Ett steg till på min svets skapar hål istället för svetsar....
Detta är ju min 10:e bil som jag renoverar såhär, och det som jag lärt mig är det absolut viktigaste är:
1. ALL rost måste bort, är det något brunt kvar så kommer rosten tillbaka, färg, spackel, tenn spelar ingen roll.
2. INGENTING är fukttätt. Det kommer att leta sig in vatten överallt. Är plåten då obehandlad (tex baksidan av en svetsfog) så rostar den fort. Så all plåt måste täckas från alla håll av färg.
3. Använder man 2K polyesterspackel för att få en slät yta så sjunker det. Alltid, oavsett vad det står på förpackningen. Så spackel behöver vila minst 6 månader innan lack och gärna värmecyklas under tiden.
Kul att du följer min terapi :) Trevligt med feedback!Jag hittade ditt bygge av en slump och blev tvungen att följa. Bakpulver blandat i vatten neutraliserar syran då man tennar, sen tror jag du kan vara trygg. När du svetsar så menar inte jag en lång sammanhängande svets sträng. Jag överlappar alltid punkterna då jag svetsar så blir det ju som en helsvets. Håller med om att det kan vara vanskligt att svetsa som en skärmkant då det kan slå sig av värmen. Jag gillar det du gör i alla fall och din antusiasm. Min -90 golf har jag nyss gjort klart botten del och topp, det är tyvärr en Rp motor men det var vad jag hade och bygga på. Har en Jetta -87 med kat också, k jet sprut som jag också skulle vilja göra i ordning i framtiden. Nya karosser limmas väl idag? Tekniken är så långt fram att det inte är kul ens tycker jag. Själv äger jag endast bilar och mc jag själv förstår mig på. Tack för svar och lycka till..../P
Blev en stund i garaget igår. Två nya bitar i hjulhuset fixar den sista skadan i nedre delen av bilen.
Första biten:
10322
Andra biten:
10323
Klart:
10324
Nu när allt är svetsat klart i detta område blir det slip och tillsnyggning nästa gång och sen massor av 2K epoxy färg.
Ett steg på väg i det här området. Gött! :)
Igår så blev det slipning av alla svetsarna och sen köra över med roterande stålborste för att få bort oxiden från svetsningen. Sen kunde jag lägga på 2 lager 2K epoxy färg som ett första rostskydd.
10355
10356
10357
Sista jobbet (låter som det är ett lite kvar....) i höger hjulhus är att laga runt tanklocket, byta/laga runt tankrörsinfästning samt laga runt och sätta tillbaka fjäderbenstornet sen är bakdelen av bilen färdiglagad :)
Härligt, det går framåt!
Bra jobbat. [emoji106][emoji2533]
GTI-nissen
2018-11-08, 12:53
Tordag och uppdatering. Check!
Du ska inte fixa skärmkanterna bak (kanske du skulle gjort redan ännu tidigare) så att du får in bredare hjul än 155?
Tordag och uppdatering. Check!
Du ska inte fixa skärmkanterna bak (kanske du skulle gjort redan ännu tidigare) så att du får in bredare hjul än 155?
Rutiner är viktigt när man är en gammal man :p
Jag hade ju 205/40-17 innan utan att det tog i och tänker mig 195/40-17 nu. Har köpt äkta G60 breddare från classic parts som ju har en annorlunda skärning mot hjulhuset bak för mer plats(fram är det ju andra skärmar) och tänker att jag innan lack provmonterar dessa och då slipar ner kanten något.
Men du menar att mycket behövs tas bort?
GTI-nissen
2018-11-08, 18:06
Rutiner är viktigt när man är en gammal man :p
Jag hade ju 205/40-17 innan utan att det tog i och tänker mig 195/40-17 nu. Har köpt äkta G60 breddare från classic parts som ju har en annorlunda skärning mot hjulhuset bak för mer plats(fram är det ju andra skärmar) och tänker att jag innan lack provmonterar dessa och då slipar ner kanten något.
Men du menar att mycket behövs tas bort?
205/40-17 utan att det tog i? Detta gick absolut inte på 7,5 et30 för mig, de tog de i "överallt" trots att det redan var masserat. Fick bli Falken 215/35 istället vilka var smala för dimensionen och därefter har jag kunnat spacra till et25 utan skrap.
Mina tidigare 215/40-16 (smala Falken även här) på 7.5x16 et30 tog också i och då var det i framkant av skärmkanterna.
Fixa kanterna när du ändå är där och grejar, det är mitt råd, det är lättare nu än sedan.:)
Det var förresten plåten det tog i, inte bara i de vanliga GTI-breddarna.
205/40-17 utan att det tog i? Detta gick absolut inte på 7,5 et30 för mig, de tog de i "överallt" trots att det redan var masserat. Fick bli Falken 215/35 istället vilka var smala för dimensionen och därefter har jag kunnat spacra till et25 utan skrap.
Mina tidigare 215/40-16 (smala Falken även här) på 7.5x16 et30 tog också i och då var det i framkant av skärmkanterna.
Fixa kanterna när du ändå är där och grejar, det är mitt råd, det är lättare nu än sedan.:)
Det var förresten plåten det tog i, inte bara i de vanliga GTI-breddarna.
OK då förstår jag att vi har olika upplevelse. Jag har kört 7x17 et 38, då hamnar min yttrekant 14mm längre in. Kan tänka mig att det tog i för dig. För jag skulle gissa på att jag hade 5-8mm frigång. Min plan är att fortsätta med 7" och ET 38 då jag har pluschassi från mk3 fram och då kan man inte ha så breda fälgar om man inte ska ha -10 grader i camber. Har iofs sett att det tydligen är modernt :confused:
Har även testat 7x17 et 42 men då fick man lite lite kontakt på insidan av hjulhuset istället så plåten polerades :D
Gällande G60 breddarna så är de dels ngt bredare ca 8mm men de är även "utskurna" på den ytan som de nitas fast på som ligger parallellt med däcksytan. Detta är dock inte rakt upp "kl 12" utan "kl 3" där kanten är avsevärt smalare. Mitt minne från när jag kollat på en äkta G60 är att även plåten är borttagen där. Min erfarenhet är också att det är just här det tar emot inte högst upp.
GTI-nissen
2018-11-09, 13:20
OK då förstår jag att vi har olika upplevelse. Jag har kört 7x17 et 38, då hamnar min yttrekant 14mm längre in. Kan tänka mig att det tog i för dig. För jag skulle gissa på att jag hade 5-8mm frigång. Min plan är att fortsätta med 7" och ET 38 då jag har pluschassi från mk3 fram och då kan man inte ha så breda fälgar om man inte ska ha -10 grader i camber. Har iofs sett att det tydligen är modernt :confused:
Har även testat 7x17 et 42 men då fick man lite lite kontakt på insidan av hjulhuset istället så plåten polerades :D
Gällande G60 breddarna så är de dels ngt bredare ca 8mm men de är även "utskurna" på den ytan som de nitas fast på som ligger parallellt med däcksytan. Detta är dock inte rakt upp "kl 12" utan "kl 3" där kanten är avsevärt smalare. Mitt minne från när jag kollat på en äkta G60 är att även plåten är borttagen där. Min erfarenhet är också att det är just här det tar emot inte högst upp.
ET ä a å o! ;-)
Och ja, det är just klockan tre de största problemen finns!
Torsdag så bäst jag uppdaterar så Nisse har ngt att göra ;)
Fortsatte upp i höger hjulhus igår. Nästa del att byta är denna:
10370
I hjulhuset ser det ut såhär:
10371
10372
Vän av ordning undrar såklart, ska det verkligen se ut sådär? Nej, det ska det inte. 2001 så monterade jag ner tanken för att byta hållare till soppapump och deras rör/slangar/fästen. Då fick jag det övre tankrörsfästet i handen som kaksmulor när jag lossade skruvarna. Då tillverkade jag denna biten som har funkat fint. Men nu när jag ändå måste laga rosten runtomkring så byter jag till en go originalbit från Classic Parts.
Som vanligt med originaldelar så är passformen perfekt. Monterade den nya över den gamla och borrade två hål genom allting så jag kan få dit den nya på samma ställe som den gamla. Jobbigt om tankröret inte träffar hålet i karossen...
10373
10374
Nu när jag vet att den nya passar kan jag ta bort det sista av den gamla:
10375
Efter stunds slipning:
10367
Provmontering ger att den fortfarande passar perfekt:
10368
Byte av denna kommer att bli ett ganska litet jobb och inget som jag oroar mig för. Det som är det jobbiga är denna:
10366
Jag vet inte ännu om den måste bytas och jag är väldigt velig om hur jag ska göra. Jag har rost runt tanklocket, både på in och utsidan. Stora hål i den inre plåten som är mycket svåra att laga (med plåt) utan att skära upp hål i utsidan av karossen. Samtidigt tror jag (?) att den yttre plåten som syns kan bli ok med blästring om än tunn. Byter jag plåten så adderar jag nya ställen det kan rosta på och stor sannolikhet att svetsfogen (som ju hamnar mitt på karosssidan) inte blir helt osynlig, åtminstone inte över tid. Jag ska slipa, blästra och kapa mera för att bilda mig en uppfattning om det går att rädda yttre plåten eller inte.....men svåra beslut iaf. Såhär ser det ut efter slipning. Finns en risk att det blir hål i rostporerna när jag blästrat:
10369
Några tips?
GTI-nissen
2018-11-15, 16:44
Tack för uppdateringen! :)
Jag kan bara tillägga att vid tankröret så VET jag att min är rostig, resten av bilen TROR jag inte är så rostig som din (var).
Fruktansvärt imponerande jobb i vilket fall som helst!
Jag hade blästrat runt tanklocket, brukar hålla bättre än väntat, särskilt om bilen används sparsamt:)
Edit: Missade rosthållen på insidan, det gör ju det hela ganska mycket mer komplicerat...
frisyren
2018-11-20, 23:57
Så, nu har jag äntligen läst hela den här tråden från början till slut. Fantastiskt arbete och grymt inspirerande! =)
SciroccoBossE
2018-11-21, 10:48
Pust, pust...:)
I morrn ere torsdag . . .
Pust, pust...:)
I morrn ere torsdag . . .
Shit, två inlägg på forumet på samma dag Bosse! Nu har du ju förbrukat hela 2019 års pott ;)
Igår så blev det mycket velande och vankande fram och tillbaka. Kunde inte riktigt bestämma mig hur jag skulle gå vidare.
Under tiden som jag funderade så passade jag på att göra ngt annat så länge.
Först tog jag och rensade bort all PVC skit i hjulhuset, detta behövs ju göras ändå:
10393
Sen satte jag mig inne i bilen och tittade på mitt övre hjulhus. Fixade den ena rostskadan som inte har med tankröret att göra. Ett ganska rejält hål:
10390
Döda plåten borta:
10391
Klippte till en ny bit:
10392
Lite svets och slip senare:
10394
Jag har iaf bestämt mig. efter att ha petat mera runt tankhålet och slipat lite på insidan så blir det att kapa upp ett hål i karossidan. Jag ser inget sätt att komma åt och fixa detta utan att göra ett hål.... Usch!
SciroccoBossE
2018-11-23, 10:39
Oups ! ;) Ok, jag ska skärpa till mig och dosera ut det lite bättre.
Men, jag instämmer med Nisse. Torsdagar.
Som jag sagt förut, du gör ett formidabelt jobb som jag inte kan göra annat än lyfta på hatten för !
Kanske händer det att jag launchar något snart, min vagn är faktiskt, hör & häpna, klar på lack...:cool:
Tack alla som läser och kommer med glada tillrop, det behövs emellanåt. Var igår och bytte flaskan med skyddsgas till MIG:en för 6:e gången....känns lite tungt...... Inser att det nog blir ett år till med svets (skall ju bygga bur + att jag inte tagit ur vindrutan än och det brukar ge mer svetsjobb). Hade verkligen hoppats att det skulle vara klart med svets iår. Jaja, det får inte vara för lätt, då kan man åka på otäcka saker som att ut och köra med bilen ;)
@Bosse: du har ju en riktigt cool vagnpark, dags att du startar en aktiv tråd om minst en iaf :)
Då var det torsdag igen och då är det ju bäst att posta något :)
Blev en kortare stund i garaget igår så inga stora framsteg.
Skar bort det som var dåligt där tankrörsfästet suttit:
10402
Klippte till en ny bit:
10403
Efter sen stunds svetsande så var hålet borta:
10404
Mer än så blev det inte, hann inte slipa till svetsarna. Men om livet inte kommer emellan och ställer till det så är tanken att det skall bli en heldag i garaget på lördag och då skall plåten runt tanklocket bort :eek:
Uppdatering på en söndag? Vart är världen på väg....
Igår blev det långmek, 12h i sträck i garaget med bara 30min paus på McD. Kom dock ändå inte så långt som planen, men ända en hel del fixat.
Startade med att slipa svetsarna från i onsdags:
10416
10415
Sen förberedde jag tankrörsfästet för svets:
10414
Lagade även hjulhuset där fjäderbenstornet skall sitta med 2 nya plåtbitar i ovankant:
10413
Tankrörsfästet klart för svets:
10412
Och ditsvetsat:
10411
Färg borta runt tanklocket:
10410
Nya plåten nerkapad och tillpassad:
10409
Ny börjar det bli läskigt, hålet uppritat:
10408
Point of no return:
10407
Efter lite slip och tillsnyggning, det saknas en hel del plåt innanför som har super krånglig form. Detta kommer att bli svårare än jag trodde:
10419
Tillverkning av ny plåt:
10418
Klart! Blev inte det snyggaste plåtjobbet jag gjort, men det fyller sin funktion och kommer aldrig att synas:
10417
Nu var dagen slut, min ambition var att ha fått allt klart runt tanklocket, men så blev det inte. Får återkomma till resten senare. Men nu är det iaf en bra bit på vägen :)
frisyren
2018-12-03, 09:04
Skulle nog säga att det där är väldigt mycket gjort på en dag ;) Snyggt jobbat!
Jag har ju haft en del ångest för hur jag skall få dit den nya yttre plåten runt tanklocket. Svetsar jag så går det inte att komma åt och måla baksidan för ett korrekt rostskydd och då har jag gjort en lagningen som bara flyttar roststället.
Efter en del funderande så kom jag på att jag kan göra så som det görs i fabriken när man har olämpliga ställen att svetsa på. Man limmar ihop karossen med ett speciellt 2K epoxy karosserilim. Detta blir minst lika starkt som punktsvets, men är mycket dyrare och krångligare så det används bara där det måste. Tex är de flesta (moderna) bilars tak limmade och inte svetsade. Efter en studie av processen i fabriken och alla förutsättningar så inhandlade jag korrekt produkt, endast 700 spänn för en liten tub :eek:
Det stora problemet med limning är ju att passformen måste vara perfekt och att fogen måste sitta i press tills limmet härdat klart. Man kan inte, som vid svets, ta en bit i taget och tvinga ihop med svetsarna.
Tur är då att man har ett gott sortiment att svetstänger. Här testar jag att jag får anliggning överallt, trångt är det ;)
10591
10590
Såhär ser dyrgripen ut:
10589
Den stora fördelen är att limmet funkar som en tjock rostskyddande färg som inte skadas av sammanfogningen. Först penslar man ett tunt lager lim på alla ytor som skall limmas och rostskyddas:
10588
10587
Sen lägger man en rejäl sträng på båda ytorna och pressar ihop så det pressas ut överallt (ingen bild på detta).
När jag väl satt dit den med alla tänger så märkte jag att den gick att trycka in en mm till i nederkant men nu hade jag inga tänger som passade där. Behövde ngt tungt som kunde trycka..... Tog och rullade fram kompressorn och satte en mejsel mellan :D
10586
10585
Härdtiden är 24h i 20 grader och 30min i 100grader. Tyvärr har jag ingen lackugn så det fick bli en enklare lösning:
10584
Skall bli mycket spännande att ta av klämmorna om en vecka och se hur det blev :)
Som vi pratade om igår. Det här blir fint! :)
frisyren
2018-12-07, 16:21
Haha smart!
GTI-nissen
2018-12-08, 09:15
En riggning som kommer gå till historien!
Igår demonterade jag alla tänger :) Det blev kanonbra. Plåten ligger perfekt i flush med karosssidan och den sitter tillräckligt hårt för att man kan lyfta bilen av pallbockarna med händerna i tankhålet.
10613
Sen var planen att svetsa fast fjäderbenstornet och därmed lagat klart sista hjulhuset. Innan dess behövde jag slänga in fjäderbenstornet i blästerskåpet och få bort en del rost som inte kan tas bort med stålborste etc.
Då vägrade kompressorn starta, så en timmes felsökning senare fick den alla 3 faserna från tryckreläet och då blev den tydligt piggare :)
Därav blev det inte mer än att blästra den:
10614
10615
Nästa tur till garaget blir nog efter jul, då blir det svets!
Tro fan du har rost när du har en sån matta i garaget ;)
Jag hänger inte med.
Menar du att de blir lättare att rostskydda nu med limmat än med svets?
Är ju samma yta på baksidan som om man skulle svetsat.
Det går ju iaf frammåt.
Den envise skola segra.
Tro fan du har rost när du har en sån matta i garaget ;)
Jag hänger inte med.
Menar du att de blir lättare att rostskydda nu med limmat än med svets?
Är ju samma yta på baksidan som om man skulle svetsat.
Det går ju iaf frammåt.
Den envise skola segra.
hehe, ja nått måste man ju ha Ford till ;)
Oavsett om man svetsar eller limmar så behöver man en plåtren yta = oskyddat för rost. Det som är det fina med limmet är:
1. Det innehåller samma kemikalier som rostskyddsfärg och är 100% tätt, dvs fogen blir automatiskt rostskyddad förutsatt man man har korrekt täckning av limmet
2. När man svetsar så bränner man igenom färgen på baksidan av den inre plåten (som inte kan kommas åt), vid limning sker ingen skada av rostskyddet på baksidan eller intill fogen.
Så det blir inte lättare att rostskydda, man slipper att rostskydda. Naturligtvis så skall jag ändå för att vara helt säker spruta in litervis med ML på baksidan :)
ja det kommer bli bra.
Huvudsaken är fritt från rost.
Och nu har du iaf inte mycket kvar.
Jo, nu känns det faktiskt lite ljust. Fjäderbenstornet ska svetsas dit. Golv bakre höger samt innertröskel och så runt vindrutan. Sen är det rostfritt :) Så jäkla gött det ska bli.
Så, efter en lång julhelg och en massa släkt och festligheter samt en rejäl förkylning så blev det garage idag :)
Var ju 3 veckor sen jag var där sist och bilen hade tydligen tröttnat på att vara ensam och o-ompysslad så den hade bestämt sig för att straffa mig. Jag möttes av detta när jag tände ljuset:
10669
Innertakstyget har släppt från den frigolitaktiga understrukturen. Suck! Innebär att jag måste klä om innertaket också, inte en helt enkel uppgift. Sist jag gav mig på detta slutade det med att jag köpte en reservdelsbil med taklucka för att få tag på ett tak.
Jaja, åter till svetsen ;)
En sista bil hjulhus behövde tillverkas för att kunna återmontera fjäderbenstornet. Tillskuren:
10670
En stund senare:
10671
Efter ungefär 3h svetsande och en väldig massa justerande och bankande (alla ingrepp i hjulhuset hade ändrat formen på det en hel del. Så satt den äntligen där:
10672
Underifrån:
10673
Svetsade fast fjäderbenstornet med alla originalpunkter plus helsvetsning hela vägen runt. Man vill ju inte att burens fästen kan lossna sen.
Nu är rostlagningen klar från bakaxeln och bakåt samt från vindrutan och framåt. Bara den lilla biten i mitten kvar :D. Slipning och målning av hjulhus och fjäderbenstorn nästa gång.
Då var fjäderbenstornet slipat och rengjort:
10685
2K epoxy på båda sidorna:
10686
10687
Nästa gång blir det undersökning på hur jag ska göra med den sista biten av golv/tröskel på höger sida :)
Snyggt!
Vad är det för epoxyprimer du kör med?
Snyggt!
Vad är det för epoxyprimer du kör med?
Nuförtiden är det inte det lättaste att få tag i bra färg för hobbybruk. Nästan all färg som är tålig och har ett gott rostskydd är förbjudet för privatpersoner att köpa :(
Grundfärgen är Hagmans 2K CA primer. Den kan man fortfarande få tag på i vissa välsorterade färg/biltillbehörsbutiker. Den är egentligen avsedd att sprutas så den är ganska tunn. Fördelen med det är att den är lätt att få in i svetsfogarna. Nackdelen är att man behöver 3 lager när man penslar för att uppnå rek skikttjocklek (och ett bra rostskydd).
Som topplack under bilen kommer jag att Tikkurila Temadur 20. Det är en halvmatt industri 2K isocyanat färg avsedd att måla järnkonstruktioner utomhus med, tex broar. Extremt bra rostskydd och mycket bra motstånd mot mekanisk nötning. Finns inte att köpa för privatpersoner ;)
Nu går det framåt. Måste vara en milstolpe till som passerats. Bra jobbat[emoji1360] snart är det lack.
Hagman CA?
http://www.hagmans.se/sv/rostskydd/carosol-rostskydd/e/11160/ca-primer/
Nu blev det lite knas. Jag skrev "Hagman CA?" som ett förslag till svar på quetrax fråga, men sedan hade det kommit flera svar på nästa sida som jag inte såg, inkl. ditt. Så det var egentligen inte jag som undrade vad Hagman är för något... :D
Lite försenat (tomten kör nog inte VAG :D ) kom äntligen mina julklappar:
10710
10711
10712
OZ Ultraleggera 7*17 Et37 i Crystal Titanium. Valde dessa pga vikten och hållbarheten, måste ju motverka vikten av stora bromsar lite :) Men man blir verkligen chockad när man tar upp dem ur paketet, de är verkligen ultralätta, löjligt med en fälg som känns som den är gjord i balsa :cool:
Efter lite glädjeyra så åter till rosten ;) Dags att byta bakre golv och undre tröskel på höger sida. Frigjorde undre och yttre tröskel från varandra, ingen rost i den yttre tröskeln som tillkom, skönt!
10713
Sen var det dags att ta lite mått så att stol mm hamnar på rätt ställe sen igen så jag gick till lagret och letade fram alla delarna:
10714
Golv, nedre tröskel, stolsskena och svetsskruvarna (lilla påsen) till bränslerören. Allt är VW org så passformen är jag inte oroligt för. Nästa gång blir det att borra ut alla punktsvetsar i ovankant av tröskeln!
SciroccoBossE
2019-01-17, 10:16
Tack för torsdagschecken !;)
frisyren
2019-01-18, 10:16
Läckra fälgar!
GTI-nissen
2019-01-18, 13:14
Jag bevakar Blocket för 19" Ultraleggera till Passaten, de är verkligen snygga! Jag hittade en uppsättning i somras men fick dem inte...
Men på tal om ultralätta Micke, du har inte känt på en 15" Superleggera hör jag. ;-)
Men på tal om ultralätta Micke, du har inte känt på en 15" Superleggera hör jag. ;-)
Sådana skottkärrehjul får jag inte på med mina bromsar, med min körskicklighet behövs rejäla bromsar :D
Igår blev det bortoperera skadad plåt.
Började med att bygga en fixtur, så jag vet att att stolsskenan hamnar på rätt ställe:
10725
Sen blev det att borra ut punkterna mot tröskeln i ovankant och därefter så fick vinkelharry skära loss resten:
10726
Nu när golvet kom loss i ljuset så känns det helrätt att byta, det var ganska många ställen som var angripna:
10727
Precis som på andra sidan behöver man återvinna fästet för bältet:
10728
Efter en snabbis i blästerskåpet så är det som nytt:
10730
Påbörjade rensning av hålet i golvet också, ingen ny rost som kom fram så det bör bli en ganska smärtfri operation att sy ihop detta igen:
10729
Nästa gång blir det att fixa det nya golvet, stolsskenan ska svetsas på, bältesfästet ska svetsas fast och målas och 6st svetsskruvar ska sättas fast för bränslerör och kabelmatta.
loadmaster
2019-01-31, 08:34
Kul och se att det rullar på Micke, de där fälgarna blir kanon!
Då var det torsdag igen :)
Först fick nya golvet sina svetsskruvar till div clips och hållare:
10746
Förstärkningen till bältet klar för svets:
10747
Färdigsvetsad:
10748
Som vanligt passar plåten perfekt i bilen, lite slip/borr och småfix behövs till men i princip tillpassad:
10749
Skenan till stolen redo för svets:
10750
Många svetsar så den verkligen sitter:
10751
Nu är golvplåten färdig för montering. Nästa gång blir det finlir för att få den perfekt inpassad.
Efter många borrade hål till punktsvetsar och en massa slipande på bil och golv så är det nu klart för att svetsa dit:
10760
10761
Ser kanske inte ut som så mycket hänt men det var flera timmars jobb att få det sista finliret på plats. Nästa gång blir det att svetsa, svetsa, svetsa :)
Sen bytte vi bromsvätska på garagepolarens Volvo så mer blev inte gjort denna gång.
Då var det sportlov och jag har passat på att ta hela veckan ledig. Startade tidigt imorse och drog iväg till garaget innan morgontrafiken :)
Nu är hela golvplåten färdigsvetsad, slipad och rengjord:
10766
10767
Sen passade jag på att måla allt inuti tröskeln som inte går att komma åt sedan:
10768
Hoppas kunna smita till garaget imorgon också och då börja på att fixa undre tröskeln och slipa/rengöra resten av golvet inför målning :)
Blev en tidig morgon igen i garaget. Massa stålborstande och slipande under hela golvet på höger sida. Nu är iaf allt rent. Kanske kan bli lite mer rostlagning längst fram på golvet. Får se när jag varit elak mot den kvarvarande plåttjockleken :p
Golvet klart för undre tröskel:
10769
Och den nya biten klar för svetsning:
10770
Sen var det dags att åka hemåt igen, får spendera lite tid med familjen på lovet också ;)
Har ju ökat min ofjädrade vikt rejält på bilen (k-hämmare, större bromsar osv). Till viss mån offsetat av superlätta fälgar.
Och nu kommer vi in på avdelningen för onödigheter, men det är väldigt roligt med sånt :D
Så jag har investerat i 16 titanhjulbultar för att spara vikt :rolleyes:.
10771
Samma längd/gänga (bilden luras lite). En std bult väger 75g enl min våg och titanbulten 35g. Otroliga 160g besparing per hjul och astronomiska 640g på hela bilen ;)
Gör mer nytta att kissa innan men sätter sig bakom ratten, men coola är dom :cool:
Så jag har investerat i 16 titanhjulbultar för att spara vikt , astronomiska 640g på hela bilen.
Glöm inte att de även gjort plånboken lättare! [emoji23]
Skämt åsido, behöver man tänka på något särskilt när man monterar dem, tex gängpasta, annat moment etc?
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion
Skickat med hjälp av Tapatalk
Glöm inte att de även gjort plånboken lättare! [emoji23]
Skämt åsido, behöver man tänka på något särskilt när man monterar dem, tex gängpasta, annat moment etc?
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion
Skickat med hjälp av Tapatalk
Plastkort blir ju inte lättare tyvärr ;)
Utöver att galvanisk korrosion kan uppstå i kontakt med zink så är det inget speciellt. Det betyder att man behöver rensa sina befintliga gängor ordentligt från ev galv från gamla stålbultar.
Har ECS någon Europadistributör eller är det beställa från USA som gäller?
Har ECS någon Europadistributör eller är det beställa från USA som gäller?
Jag letade en massa och det finns några som säljer delar av sortimentet men jag hittade inga som hade dessa. Beställde i ECS egen webshop, dök upp en vecka senare. Och så fick jag ju förmånen att sponsra Postnord med 524kr ;)
Igår gick det sådär med svetsandet. Efter att ha gjort 5 svetsar tog svetstråden slut. Fick jag avbryta, byta om och köra iväg till Biltema och köpa en ny 5kg rulle. Sen ville såklart inte trådmatningen funka efter byte av rulle så det blev att plocka isär, rengöra, justera och smörja. Så efter 1,5h pyssel var jag igång igen :)
Så nu sitter den nedre tröskeln på plats:
10775
Hann inte så långt som tänkt (att ha slipat och målat detta) men nu är det iaf lagat.
Skrev ju innan att jag upptäckt mera rost i golvet och efter noggrannare undersökning så beslutade jag att jag får ta och byte mera plåt. Det kändes helt enkelt fel att bara slipa, kladda på färg och underredsmassa och sen veta att det finns ett antal småhål där under när jag ändå lagt så mkt tid på resten av rostlagningen.
Delen som sitter vid främre domkraftsfästet finns tyvärr inte längre som originaldel och NOS verkar svårt att få tag på. Werk 34 har den dock som eftermarknadsdel. Bilderna såg bra ut och texten sa att den inte var klokkerholm och de skröt om att originalet hade använts som mall och därmed skulle denna vara bättre än vanligt. En sån har jag köpt:
10776
Jag har inte undersökt passformen än. Men, det är en helt annan kvalitet än vanligt, perfekta veck och inga fula kanter osv. Och då är detta en mycket svår bit som har stort pressdjup. Passar den lika bra som den är pressad är det ett fynd :)
Efter den så skall det vara f*n om jag inte kan få slippa krypa under bilen med svetsen och få pillat ut vindrutan istället :mad:
Inledde igår med att slipa, stålborsta och tvätta med thinner både inne och under bilen för att kunna få på färg på höger sida:
10795
2K epoxy primer på båda sidorna så jag slipper rost igen:
10796
Sen påbörjade jag att förbereda för lagning vid domkraftsfästet på höger sida. Har fortfarande inte bestämt mig för hur stort ingrepp det skall bli. Men jag fick palla upp bilen på nytt sätt då det inte kändes superbra att kapa loss det som pallbocken vilar på ;)
Rosten är värst ut mot tröskeln så jag behöver inte byta hela plåten, samtidigt finns det lite fula märken efter misslyckade upphissningar som skulle vara trevligt att bli av med. Får se hur det blir :)
Igår blev inte en effektiv dag i garaget. Efter att ha gjort rent ordentligt och undersökt noga så var det bara att inse att hela domkraftsfästet behöver bytas om det skall bli riktigt bra.
Det innebär att jag behövde en bit till, som sitter fastsvetsad på förstärkningen, nämligen den lilla runda koppen som man sätter domkraften emot.
Jag visste att jag köpt ett gäng sådana för ett antal år sen och lagt på hyllan som bra att ha. Nu är ju lagret av delar ganska omfattande och inte sorterat. Så det tog 1,5h genomgång av lådor innan jag hittade domkraftsfästena:
10835
En snabb helsvets så sitter den ordentligt fast:
10836
Sen var det VW träff i Göteborg så mer vart inte gjort denna gången.
Men det är härligt med torsdag och en sedvanlig uppdatering. [emoji1360]
Igår blev det bortkapning av domkraftsfästet och dess förstärkning. Det är tjock plåt i detta så det var en riktig brottningsmatch att få bort det. Så här i efterhand så var det nog inte så mycket av plåten som var bortrostad, det var nog mer estetiskt problem, massa plåttjocklek kvar.
Gamla förstärkningen:
10869
Nya tillkapad:
10870
Nya klar för svetsning:
10871
Jag är inte 100 nöjd med passformen än. Lite oklart om det är den nya förstärkningen eller bilen som är problemet. Bilen var ju ganska tillknycklad i området men jag tycker att jag efter en massa jobb med hammare och mothåll fått till en form som borde vara nära. Både förstärkningen och bilen är ju gjord i 1.2mm plåt i området så det är ju inte lätt att justera formen.... Jag ska iaf slipa och massera lite till på bilen innan jag tar fram svetsen.
SciroccoBossE
2019-03-29, 10:31
Hmmm, 2 veckors tystnad...
Hmmm, 2 veckors tystnad...
Ja, tyvärr. Trots noggrann planering så kan det inträffa oförutsedda händelser :confused:
Jag har haft sjukdomar i familjen som gjort att all ledig tid gått åt att ta hand om nära och kära. Jag hoppas att det ordnar upp sig snart så jag kan återgå :)
Så, nu är det friskare på hemmafronten så jag kan återgå till onsdagsmek :)
Igår blev det först renovering av svetsen med nytt slangpaket och trådmatarhjul. Avhjälpte problemet med trådmatningen men den känns ändå inte helt frisk, så det lär nog få bli en ny framöver.
Iaf, trots bråkig svets fick jag äntligen dit sista lagningen av golvet:
10972
Nästa gång blir det rengöring och lite färg på detta. Sen skall jag ta tag i sista roststället, runt vindrutan :)
Då var det onsdag igår igen :) Började med att slipa och rengöra golvet höger sida. 2 lager 2K primer senare var det gult:
11021
Sista rostlagningssvetsen i golvet nu då :D
Dags att tackla sista ångest-rosten då: Vindruteramen! Det enda som syntes med utan i bilen var detta:
11017
Ser inte så illa ut, men från mina andra mk1 och mk 2 så vet jag att bara en liten bubbla utanför listen kan innebära att hela ramen är pulver innanför listen... Så det var med stor ångest som jag tog ur rutan.
För första gången på riktigt länge så överraskade bilen mig positivt! Det var inte alls så illa som jag trodde. Efter lite snabb stålborstning såg det ut såhär:
11018
11019
11020
Jag tror att jag kommer undan att svetsa. Ska blästra alla skadorna och se hur det blir, men jag har undersökt plåten noga på undersidan av respektive rostfläck och de är inga bubblor där :) Visserligen saknas det lite plåt på ett ställe men det spelar ingen roll, det är bara kanten som rutlisten omsluter, påverkar inget.
Däremot blev jag förvånad, det visade sig att bilen tidigare i livet blivit omlackad med vindrutan ur och att de då hade lagat ett par rostskador i rutramen mha blästring (såg fint ut). Eftersom jag köpte bilen 99 och den inte såg särskilt nylackad och fin ut då så måste alltså bilen blivit omlackad och rostlagad här innan den var 10 år gammal....tysk kvalitet :confused:
Jösses! Det såg verkligen friskt och fräscht ut mot vad man förväntat sig. Jag förstår din ångest. Rutramar är nästan alltid typ 100 ggr värre än det ser ut på utsidan.
Men det är bra, då har du ytterligare lite inspiration att fixa färdigt. :)
Min nya svets kom igår. Visade sig att Esab tydligen har tagit efter IKEA och "some assembly required" även gäller här :) Tog en timme att montera alla skruvar och delar och få in tråd etc innan den var klar. Får väl hoppas på ny rost så jag får använda den snart :D Skall ju svetsa in halvburen och dess förstärkningsplattor snart så det lär lösa sig :)
11032
Åter till golfen då. Efter en stund blästrande kunde jag pusta ut. All rost gick bort. Några små hål blev det, men bara på ställen där det kvittar. Dremel på baksidan av plåten:
11033
Lite 2K färg senare är vindruteramen ett orosmoln mindre:
11034
Nästa gång blir det samma operation på rutramarna till bakre sidorutorna, ett annat välkänt rostställe på mk2.
Alltid lika roligt att läsa uppdateringar. :)
Snyggt snyggt! Det var ju verkligen en positiv överraskning att den var så fräsch och att det blev bra med såpass lite jobb.
Favorittråden :) Gött jobbat, måste kännas gott att se hur det blir bättre och bättre
Tack alla som skriver glada tillrop :) Jo, nu känns det som att det värsta är över. Buren skall fixas. Bilen skall lackas under och inuti. Tank + bränslesystem skall monteras och tänkas ut samt bakaxel på. Sen är det dags för lack :cool:
Blir det samma färg eller något nytt?
Blir det samma färg eller något nytt?
Det blir LA3Z, dvs original röd pearl metallic. Färgen var anledningen att jag köpte bilen för 20 år sen, den vill jag inte ändra :)
Håller helt med. Jag är svag för vinrött. Min absoluta favvofärg. Har haft flera bilar tidigare med liknande färg. ;)
Igår blev det fix av rutramarna till bakre sidorutor. Vänster sida, inga konstigheter, några mindre rostskador som var ganska lätta att blästra och fixa.
Höger sida (ständigt höger sida, den sidan är verkligen väldigt mycket rostigare) däremot. Inte alls kul. Under 3 (!) lager av lack så dolde sig massor av rost, hela nederkanten och på både in och utsidan. Bilen har tydligen blivit omlackad 2ggr på höger sida tidigare i livet. Så det tog ett par timmar att få bort allt detta.
Plåten blev klart tunn här, men inga hål, så jag nöjer mig med detta. Att kapa upp och svetsa här skulle bara skapa nya rostmöjligheter.
11044
11045
11046
11047
Så i teorin var det sista rosten :D. Takluckan skall ut inför omlacken och vis av mk1-2 erfarenhet så vet jag att nytt brunt mjöl kan upptäckas då....Men för tillfället så deklarerar jag rostlagning KLAR!
Dock är det inte färdigsvetsat :cool:
Dags att bygga in halvburen. Jag hade en tydlig plan för 4 år sen när jag köpte delarna av Finess och JL skar ut plattorna åt mig. Nu är detta lite mera suddigt :o
JL, kan du skapa lite ljus över vilka plattor som skall vara var? Jag fattar att de stora "trianglarna" ska vara på golvet, men varför är det 2 olika? Och de stora med ett hörn avfasat? De små med rundade hörn skall såklart sitta på buren, det är det enda som är tydligt :)
11048
Minnet är bra men kort :)
Kommer faktiskt inte ihåg varför jag skar två olika av de stora trekantiga.
Min bur är byggd så, att en platta är svetsad i bilen, en platta i buren,
och sedan sitter den med genomgående skruv.
De avfasade ska nog därmed passa ihop med något alternativ av de trekantiga.
Man kan likväl svetsa en box och svetsa buren direkt på dessa, men jag ville kunna
plocka ut buren, om inte annat så för helsvetsning och lackering.
Bäst att skriver ngt här eftersom det är torsdag så folk inte blir oroliga :p
OK Johan, får prova mig fram helt enkelt, och min plan är också att skruva fast den i bilen för att kunna ta ut den vid behov.
Blev inget garage igår, en fet mancold satte stopp för det så det blev sängen och fosterställning istället :rolleyes:
Men, fördelen att vara hemma sjuk är att man får en väldig massa tid att surfa och då blev jag glad, för Werk34 har börjat nytillverka svarta innertak till golf 2: https://www.werk34.de/de/detail/index/sArticle/20170
Så en sådan har jag beställt :D Alltså löste jag ett problem utan att ens byta till arbetskläder :)
Blev det äntligen lite garagetid igår :)
Började passa in huvudbågens förstärkningsplattor på golvet. Var tvungen att ta bort div fästen för kabelmattor och mattor först. Sen passade Johans laserskurna plattor fint, tack för det!
Är ju inte helt enkelt att få till en bur och behålla 3 punkts bältena som sbp vill. Huvudbågen måste sättas lite bakom b-stolpen då och hamnar ovanpå bakre sidobalk. Problemet med det är att en del av skruvarna hamnar så det är svårt att komma åt muttern (inne i balken). Efter ganska mycket pysslande fick jag till en fungerande lösning. Två muttrar kommer man åt under bilen och två inne i tröskeln (tillgång när man plockat av klädseln vid baksätet). Inte optimalt men funkar.
11112
11113
Har slipat bort all färg och testat bulta fast plattorna som skall sitta på huvudbågen. Nästa gång blir det kapning av huvudbågen på höjden och sen kan jag svetsa fast plattorna i bilen och på huvudbågen.
Igår blev det fortsättning på burbygget.
Huvudbågen kapad till rätt höjd så det är ca 1cm till innertaket, då kan man knö in stoppningen där och har lite marginal.
Punktad i plattorna och sen demonterad igen för helsvetsning av förstärkningsplattorna som sitter i bilen. Den ena plattan blev helt klar och den andra halvvägs svetsad. Sen var det dags att åka på klubbens onsdags VW-träff :)
11149
11150
Semester from nästa vecka så då tänkte jag försöka få till några heldagar i garaget så man kommer lite framåt!
holyhatten
2019-07-30, 19:53
Sen gjorde jag ett besök på kromfirman för att se om de kommit längre med mina prylar och det var klart lyckat, Passsat VR6 bärarmarna och en hel låda med prylar (bla baxaxelfästen) var klara och fick följa med hem:
5847
Dessa bärarmar har ökad spårvidd samt ~4grader caster precis som golf/corrado pluschassi fast man kan köra med mk2-krängningshämmare? Kändes det som att avståndet mellan medbringare och nav blev bra med dina ihopplockade drivaxlar? Går i lite chassifunderingar själv. Med den här lösningen så får du ju en väldigt bra kompromiss mellan det som är bra med 5-bult och det som är bra med 4-bult.
Dessa bärarmar har ökad spårvidd samt ~4grader caster precis som golf/corrado pluschassi fast man kan köra med mk2-krängningshämmare? Kändes det som att avståndet mellan medbringare och nav blev bra med dina ihopplockade drivaxlar? Går i lite chassifunderingar själv. Med den här lösningen så får du ju en väldigt bra kompromiss mellan det som är bra med 5-bult och det som är bra med 4-bult.
Japp, k-hämmaren passar perfekt, dessa hål har samma position som på de vanliga mk2 bärarmarna. Gällande drivaxlarna så mätte jag och jämförde och jag kan inte se annat än att det kommer att funka fint. Bilen är ju inte körd :rolleyes: än så det återstår ju givetvis att se, men jag tror på det.
Semestern blev inte som jag tänkt mig, därmed inte sagt att det blev dåligt :) Fint väder, altanbygge och adoption av en hund har gett mycket härlig tid hemma och lite tid i garaget. Men nu var det ju dåligt väder igår :D
Körde 7h mek med buren. Har haft en rörnotchare från verktygsboden liggande länge på hyllan för detta och provade den med stor förväntan. På de "raka" rören blev det riktigt bra:
11201
11202
Nästa steg var att fixa plattorna till bakre infästningarna. Nu sitter dessa också helsvetsade och nu är tanken att sista mm svets är lagd på bilen på denna renoveringen iaf :D
11203
11204
Sen gick det sämre. Efter att ha gjort ett par rör som blev fel och måste kasseras insåg jag att rörnotchen hade ett fundamentalt fel, den gick bara att vinkla kring en axel, jag hade behövt 2 för att göra resten av rören då de "lutar" att två håll samtidigt. Blev till att göra manuellt. Måste erkänna att detta var mycket svårare än jag trodde och det tog en väldig tid. Till slut fick jag ihop det hyfsat:
11205
11206
11207
Jag hade gärna velat ha lite mera sugpassning mellan rören, nu blev det några mm glipa här och var så den skulle nog inte bli godkänd i en riktig homolgering. Men det får duga och lär ändå tillföra mycket styrka och säkerhet.
5 rörbitar till innan den är klar, pust! :p
Ska du köra med baksäte??
Ska du köra med baksäte??
Jag vet faktiskt inte. Från början så var det inte tänkt så, men ju närmare jag kommer att bilen blir klar ju mer tänker jag att det skulle vara trevligt om man kan ta med familjen och köpa glass, cruisa, åka på träffar osv. Så därför har jag gjort den så att inga av fästplattorna i bilen stör baksätet och så att den "enkelt" kan bultas ur. Då kan jag bestämma mig sen hur jag gör :)
det skulle vara trevligt om man kan ta med familjen och köpa glass
Det ser ut som snarlik placering som i min.
Reggat om med 1 passagare och störtbåge.
Kändes trångt och farligt med baksäte plus buren där bak.
Det ser ut som snarlik placering som i min.
Reggat om med 1 passagare och störtbåge.
Kändes trångt och farligt med baksäte plus buren där bak.
Jag menade att jag tar ut buren när baksätet ska användas
Jag menade att jag tar ut buren när baksätet ska användas
Ah dåså ;)
Jag tänkte att du skulle satt strävan nertill ända mot baksätesramen.
Då kan man göra så den styvar upp som hjälp med , antingen bultad eller svetsad.
Även om buren inte ska vara "godkänd" så kan det ses som hjälp för chassiet.
Bara en tanke.
Klassade burar ska sitta anslutna till kardantunnel.
Bild? Tror inte jag riktigt förstod vad du menar? Kardantunneln vet jag men det var ett medvetet val.
Bild? Tror inte jag riktigt förstod vad du menar? Kardantunneln vet jag men det var ett medvetet val.
Ahh ja jo. Det var därför jag frågade först bara.
Om ej baksäte så kan man sätta strävan ner mot kanten menade jag.
Blev en kväll i garaget igår. Skönt när man börjat jobba igen och rutinerna faller på plats :).
Fem rör hade jag kvar sist, och denna gång blev det 3 rör till.
Först strävorna neråt:
11223
11224
Och sen det hela diagonalröret:
11225
11226
Efter detta så bultade jag loss den ur bilen och skulle få ut den genom dörröppningen... Tog många svordomar och mycket pillande innan den till sist gick ut. Puuuh :) Hade varit väldigt tråkigt om den varit för stor :mad:
Nu är den iaf ute och det är betydligt lättare att komma åt och göra de två korta diagonalrören än när man måste krypa omkring inne i bilen. Hoppas kunna göra dem nästa gång så den kan helsvetsas sen :)
strävorna neråt:
11223
11224
Jag hade nog satt de högre mot huvudbågen,
Så de möts bättre.
Härligt att det går framåt [emoji106]
Jag hade nog satt de högre mot huvudbågen,
Så de möts bättre.
Härligt att det går framåt [emoji106]
Om man nu skall vara noga så sitter strävorna neråt på rätt höjd och tvärstaget i huvudbågen för högt ;) Mest var det det nog lathet som gjorde att de blev där, gjorde rören lite för långa och de passade skitbra, då var jag inte sugen på att ändra dem :) Sen har jag en liten funderingen att flytta ner tvärstaget såhär i efterhand så man kan fästa även detta i karossen, får se hur jag gör.
Igår blev det en ny kväll i garaget. Gjorde de två sista rören till krysset.
Först det korta:
11233
Sen det långa:
11234
Märks att man börjat få in lite mera rutin på detta nu, gick smidigare än väntat. Sen var det helsvetsning av alla möten. Naturligtvis tog skyddsgasen slut innan jag var klar. Typ 70% är svetsat. Får besöka svetsteknik och byta tub innan nästa gång.
11235
En reflektion är att en 150A enfas svets är gränsfall för detta. Trots 16A säkring, 2.5mm2 matning och svetsen på max (esab Origo 151) så är det precis det går. En trefas med 180-200A hade varit att föredra (eller TIG). Nu bränner det visserligen igenom riktigt (testat på provbitar) men man måste köra ganska långsamt och då blir svetsen inte lika snygg som när man har mer kräm och kan flytta munstycket fortare.
Nästa gång blir det slutsvetsning och sen rengöring inför lack av buren.
Härligt, vi har tänkt/byggt samma.
Jag lånade hem en trefas-svets när jag svetsade buren, äger ingen egen tyvärr.
Eftersom den går att plocka ur kan man iofs ta med den för helsvetsning också [emoji106]
Blev garage igår, eftersom min fru inte kunde vara hemma idag.
Slutförde svetsningen på buren och borstade alla svetsar så den är klar för grundfärg.
11242
Tänkte nog att jag ska lacka den grå, typ den färgen som rören har och sen matt klarlack på det. Ser det lite ut som den är obehandlad. Kan det bli snyggt?
Tänkte nog att jag ska lacka den grå, typ den färgen som rören har och sen matt klarlack på det. Ser det lite ut som den är obehandlad. Kan det bli snyggt?
Ja mörkgrå metallic är snyggt på burar tycker jag.
Igår satte jag mig ner i garaget för att göra en en to-do list. Vad behöver göras innan jag lämnar bilen till lack?
Resulterade i 2 A3 sidor med moment som behöver göras. I detta så ingår bla att lacka bilen svart under, lacka bilen inuti, montera tank, bränslerör, bakaxel, bromsrör och en massa smågrejer.
Jag skrev ut listan och satte upp på väggen i garaget så jag kan stryka efter hand.
EN punkt på listan var att fixa ett bränslesystem. Sen innan är det bestämt att det blir E85 och att jag kommer att köra Golf 3 VR6 tank (har inbyggd soppapump och catchtank). För att bilen skall bli godkänd SFRO och SBP behöver bränslesystemet vara godkänt för E85.
Så jag besökte Speeding i Borås och fick hjälp att välja ut: in-tank bränslepump, dränkbara slangar inne i tanken, bränslefilter, bränsleslang under bilen AN6 PTFE samt kopplingar. Allting avsett för E85 och med lämplig kapacitet för min bil. Köpte tången för att klippa AN slang också. Sist jag gjorde detta blev jag vansinnig på att försöka tejpa och såga slangen som bara trasade upp sig.
11257
Så nu har jag allt för att montera tanken i bilen. Fattas bara lite färg under bilen.....
En annan punkt på listan var att följa Nisses råd och provmontera G60 skärmbreddarna bak och ev putsa lite på skärmkanten så feta hjul får plats.
Jag har tidigare bara smygtittat på G60 bilars breddare på parkeringar osv och inte riktigt fattat hur stor skillnaden är mot en 16V bak. Trodde bara breddaren var 8mm bredare utåt.
Fick en chock när jag provmonterade dem på bilen. Kl 9 och kl 3 är det ingen skärmkant alls, och kl 12 är det ungefär halva bredden på skärmkanten. Bara att ta fram vinkelslipen och slipa bort det mesta av skärmkanten som jag tidigare bytt, svetsat och målat..... Vänster sida passar nu och det känns som gigantiska hjul kommer att få plats, men nu måste jag svetsa om mötet mellan inre och yttre skärmkant och måla allt igen :mad:
Jaja, bättre att göra det nu än när bilen är nylackad, så jättetack Nisse för att du uppmärksammade mig på detta :D:D
Nu när du har bilen som den är hade jag helt klart valt att spruta vax på insidan och sedan valsa upp kanten.
Då har du klart bättre kant och dessutom ingen "slipad" kant där färgen inte tränger in mm.
Jag lade vax(insida) , karosserikit(utsida i hjulhus) och valsade upp kanten.
Nu när du har bilen som den är hade jag helt klart valt att spruta vax på insidan och sedan valsa upp kanten.
Då har du klart bättre kant och dessutom ingen "slipad" kant där färgen inte tränger in mm.
Jag lade vax(insida) , karosserikit(utsida i hjulhus) och valsade upp kanten.
Det hade man kunnat göra :p Men nu har jag ju ingen bakaxel eller fjäderben så det blir lite svårt att fästa valsen i ngt och sen har jag ju redan kapat bort skärmkanten på V sida som jag skrev ovan :) Så det är för sent nu :D
OUPS ;)
Gammal hammare och mothåll är nästan bättre de med.
Nästan de enda som är bra med rostiga skärmkanter är ju att man slipper oroa sig för lacken när man bankat och grejat på.
loadmaster
2019-09-13, 20:30
+1 på vax i innerskärmar m.m.
Det gjorde jag på min Mk1 efter råd av en som jobbar med rostskydd.
Var garage förra veckan och denna veckan också, men var lite dålig på att skriva förra veckan. Nu håller jag på med förberedelser för att lacka bilen under och inuti. Tvätta, matta ner och måla 2K epoxy grund. Mycket jobb och inte mycket att se just nu. Ser ungefär ut som innan fast nu börjar den gula färgen få tillräcklig tjocklek :)
Hittade lite ny rost igår också, inget allvarligt, kommer lösa sig med blästring, vid baklampornas yttre skruvhål. Men lite irriterande när man städat noga efter förra blästringen...
En bild på undersidan iaf, börjar bli enhetligt gul. Skall till ett lager till på vissa ställen men snart klar för att kitta skarvarna:
11285
Fint bygge!! GLT'n i bakgrunden (eller Turbo?) ser bra ut också. Han själv haft två, en 80'a och en 84'a.
candyweiss
2019-10-13, 13:23
Fint bygge!! GLT'n i bakgrunden (eller Turbo?) ser bra ut också. Han själv haft två, en 80'a och en 84'a.
Snälla citera så man vet vem eller vilket inlägg du menar.
244 turbo, 1984, Volvos egen reklam/press-bil, lite drygt 10 000 mil och nyskick :)
Blev en kväll till i garaget igår. Svetsade ihop de omkapade bakskärmkanterna igen, så nu (???) blir det inte mer svets i denna bilen :)
Annars fortsatte jag att måla lager 2 av 2K primer under bilen, inte mycket att se på bild, den var primer-gul innan och den är fortfarande primer-gul.
Så inga bilder.
Däremot har jag bestämt och köpt stolar för bilen. Har inhandlat ett par golf 3 Edition Recaro stolar som är renoverade och omklädda. Gillar verkligen dessa stolar, bra kompromiss och sköna att sitta i samtidigt som man sitter fast. Dessa passar ju dock inte i bilen utan jag måste kapa sönder ramen och svetsa om denna (golf 2 smalare mellan skenorna än golf 3). Så det blev visst mera svets :p dock inte i själva bilen.
Denna typ av stolar (inte mina på bilden):
11289
Ett tag sen jag skrev något, men jag har inte legat på latsidan. Jag kämpar på med att måla bilen under. Nu har bakre hjulhusen fått 3 lager 2K epoxiprimer och 2/3 av bilen under också färdigggrundad. Kvarstår den bakersta delen samt inuti alla nya balkar etc.
Tar tid, dels pga att det är torktider mellan lagrena och dels pga att det inte går att hålla på för länge och måla, då blir koncentrationen av lösningsmedel i garaget så hög att masken inte längre tar bort ångorna och man blir helt groggy...Har garage i en källare utan fönster och ventilation :eek:
Kommer sen att förtunna färgen lite extra och sen spruta inuti alla "nya" hålrum med 2K expoxi mha en spruta för hålrumswax. Närmaste man kan komma ED-processen som görs på en ny bil.
Naturligtvis blir det hålrumswax allra sist också.
GTI mk3 Recaro edition stolarna har också anlänt. Nedan en liten preview. Svart äkta läder och kontrastsöm i samma vinröda kulör som bilen. Ska kapa och svetsa om underredena så de passar mk2 bredd och sen skall jag också byta alla plastdetaljer till nya. Nu med ny stoppning och klädsel ser allt annat sunkigt ut. Som tur är finns det mesta på classic parts och det som inte fanns har jag hittat allt utom en grej nos på ebay.
11346
Riktigt snyggt, Micke! :)
Riktigt snyggt, kommer passa bilen perfekt!:D
Kört 2 kvällar nu med att spruta alla hålrum som jag svetsat i med 2K epoxy inuti. Fy f*n va grisigt. 2K epoxy har ju den goda egenskapen att det härdar fort och att det inte lossnar jättelätt. Väldigt bra på bilen. Väldigt dåligt i håret, i örat, i armhålan osv :mad: Länge sen jag vart så nerskitad av något som att ligga under bilen och pumpa in detta och så rinner det ut över mig genom alla hål och skarvar :eek: Sen när man väl är klar har det ju härdat och då går det bara bort med typ stålborste från huden.
Men, nu är det klart och jag har gjort det jag kan göra för att skydda bilen mot framtida rostangrepp. När bilen sen är topplackad inuti och under blir det hålrumswax i allting också.
11354
[emoji1787][emoji1787][emoji1787]...nu fick jag fredagens garv. [emoji1360] bra jobbat.
Efter ytterligare 2 kvällar är nu hela bilen grundlackad 3 lager med 2K epoxi under. Finns inte en fläck som inte är fixad :)
Återigen inte mycket att se, den var primergul innan och det är den nu med. Nu skall jag börja täta alla skarvar med karosserikitt.
Pillade lite mera också, som förberedelse inför lack. Fick av taklisterna (hela!!) tack vare att jag bevakat tyska ebay i 2 år och äntligen lyckats köpa VW org specialverktyget för att bända av dem utan att deformera dem. Tog även av takantennen och började lossa innertaket.
Så det rullar på bra. Har beställt billack för att måla bilen inuti och buren också.
Bild på verktyget sedan tack. Jag använde klädseltång jag.
Blev 30 minuter i garaget idag, jobb och familjen krävde resten idag :( Så inga stora grejer gjorda.
@Lillen:
11377
Man lossar längst bak med en plastkil så den kommer av T-studsen, sen för man in verktyget under listen med öglan i metallkanalen på listen. Sen kör man framåt tills man närmnar sig ett clips och det går trögt, då vrider man verktyget som då vidgar U-metallprofilen i listen och den hoppar självmant av clipset helt utan att man lagt på nån kraft uppåt = noll risk att kröka listen eller göra den vågig. Mycket smidigt.
Hann iaf täta skarvarna på höger sida av golvet, sen var tiden slut:
11378
Fortsättning med karosserikittet nästa gång!
GTI-nissen
2019-12-04, 20:54
Hazet, VW-folkets heliga graal. :p
Smart!
Man lärde läxan efter första bilen med vågiga lister :rolleyes:
Fick till ett 6h pass i garaget idag :)
Nu är alla fogar tätade under bilen (utom ett par som kräver att man kör med kittpsitol och den låg kvar hemma...)
Blir ett varv till på alla ställen då karosserikitt krymper en del när det härdar och det alltid blir små hål här och var.
Men totalt sett är bilen nära lack under nu :cool:
11380
11381
11383
11382
Fick till en kväll i garaget igår med :)
Först körde jag de två locken till golvet under stolarna i blästerskåpet så dessa också kan målas innan de limmas fast:
11388
Sen var det mera tätning med karosserikitt under bilen, nu på de ställen som krävde patron och pistol för att få till det. Så nu är alla fogar tätade med ett lager under bilen. Nu får det härda en vecka eller två så det krymper ordentligt innan jag lägger på lager 2.
Sen hade jag lite blandad ytrost i bakänden, dels på insidan av bakplåten och även insida/utsida vid baklampornas infärstningar. Slip + bläster fick bort detta utan hål :) Hann med ett lager 2K lack på detta också innan det var natti natti.
11389
Det fina är att även ikväll blir det garage :cool: Får se om jag får sällskap av min garagepolare så kan jag få ur innertak och taklucka.
Jaha, normalt sett är jag ganska tålmodig och envis och jag kan ta mig an långa och jobbiga projekt som terapi, men igår blev jag sur :mad:
Först lackade jag locken två lager 2K Epoxy, blev bra:
11398
Sen ut med innertaket. Det är synd att säga att skicket på själva taket var bra, helt av på 2 ställen och flera långa otrevliga sprickor. Så mycket jobb att renovera detta och klä om det :(
11393
Inte vad jag hoppades på då jag vet hur ömtåliga dessa är och att det krävs en del våld för att pressa fast nya tyget.
Sen ut med takluckan. Den var i relativt bra skick lite rost längs skarven på ena kortsidan, men det går att lösa genom att köra den i blästerskåpet:
11394
Sen började eländet. Ena pinnen till takluckeskenan var avbruten. Dessa går inte att byta separat och finns inga reservdelar att köpa. Så nu dammsuger jag tyska ebay för en ny takluckemekanism. Inte det lättaste då alla andra med 30 år gamla takluckor har samma fel....
Hel sida:
11395
Trasig sida:
11396
Men, ovanstående var iget jämfört med mängden rost som fanns i taklucke kassetten. Fy f*n. Kommer garanterat att gå hål efter jag blästrat detta:
11397
Nånstans där gav jag upp för kvällen och åkte hem.....
GTI-nissen
2019-12-12, 15:39
Är det plastdetaljen med pinnen i? 3d-printa?
Ge aldrig upp Micke, vi ska båda gå segrande ur våra strider!
Förövrigt så kommer jag aldrig mer titta nära på min bil.
Är det plastdetaljen med pinnen i? 3d-printa?
Ge aldrig upp Micke, vi ska båda gå segrande ur våra strider!
Förövrigt så kommer jag aldrig mer titta nära på min bil.
Japp, plastdetaljen med pinnen i. Under dagen idag så har jag tagit mig i kragen lite och fixat en del. Först lade jag en beställning på Classic parts på alla små glidstycken, clips och plastprylar som sitter på takluckan och sen fick jag tag på en tysk som hade en komplett hel och fungerande takluckemekanism som han postat till mig idag. Så nu känns det lite bättre, men billigt blev det inte :eek:
Klart vi skall vinna båda två Nisse :):)
Annars kunde du ta lite mått på den hela sidan så kunde jag tagit fram i Alu, rostfritt eller järn ;)
Annars kunde du ta lite mått på den hela sidan så kunde jag tagit fram i Alu, rostfritt eller järn ;)
Mitt företag har ju en Nikon H120 Laserscanner som kan göra en CAD modell av en sån här pryl på 5 minuter med en noggrannhet på 0,01mm, tänkte inte riktigt på det :o Bra att vet att du kan fixa om ngt annat pajar :)
Blev några timmar igår igen i garaget.
Andra lagret karosserikitt lagt under hela bilen. Så nu är bilen klar för lack undertill. Inget mer pyssel att göra där, så nästa steg blir att lacka den med Temadur 20 i svart. Det blir när jag är klar till samma nivå inuti bilen.
Ev så funderar jag på att skippa underredsmassa helt och bara köra med 2 lager Temadur. Nån som har erfarenhet om det går?
Alla delar till takluckan har också kommit. Dels ett paket från Classic Parts med gliddelar och clips och dels en komplett hel och fungerande mekanism från en snubbe i Tyskland. Så det kommer nog att lösa sig med att laga den.
Rosten runt luckan har jag ignorerat än så länge, den får mogna lite till innan det infinner sig motivation till denna.
Nu är det ju jul nästa vecka och under julledigheten så står en massa projekt hemma på listan (bla att lägga klinkers i hela garaget) så det blir nog ett tag tills nästa uppdatering.
Blev en stund i garaget igår. Mest tiden gick till att hämta en kompressor från garaget hemma och baxa in den då den vi har i verkstan gett upp och det är väldigt svårt utan tryckluft.
Gjorde iaf en första slipning med nylonrondell runt hela luckan på utsidan för att avgöra hur illa det var.
Taket är av tunn plåt och väldigt lätt att överhetta så det slår sig så jag fick gå sakta och försiktigt fram.
På högersidan så är det ganska ok. Kommer bli fint med lite mera slipning och sen blästring och rostskydd.
Vänstersidan är däremot sådär:
11440
Här är det riktigt dåligt. Redan nu, innan jag blästrat så är det ett antal små hål rätt igenom plåten här. Verkligen inget ställe jag vill svetsa på :(
Får ta bort all rost och sen bestämma en plan efter det.
GTI-nissen
2020-01-09, 18:46
2020, året med nya upptäckter! Även positiva får vi hoppas. :)
Det uppenbarade sig en lucka så jag fick möjlighet att köra ett andra pass i garaget denna veckan :cool:
Fortsatte slipa och blästra på skarven runt takluckan.
Höger sida blev som väntat riktigt bra:
11441
Lite 2K epoxy på detta och nytt karosserikitt så är den klar :)
Vänster sida en helt annan historia. Saknas en del metall och mycket porer. Dock är det positivt att baksidan är inte rostig, utan det har rostat utifrån och in (och igenom på vissa ställen). Sen är inget som är i närheten av de synliga ytorna uppe på taket genomrostat så jag fattade ett beslut att inte svetslaga detta.
11442
Nu när i princip all rost är borta med blästern så kommer jag att behandla det med en tannic syra produkt (FE 123). Och sen omsorgsfullt måla och täta. Kommer inte att bli perfekt men kommer att bli tillräckligt bra och är ju endast synligt om takluckan är öppen och man står på en stege och tittar..... Ibland får man kompromissa lite helt enkelt för att komma vidare.
Snyggt jobbat!:)
Ja, man kan inte genomarbeta allt i minsta detalj, då blir det aldrig någon bil klar och man tröttnar.
Har varit mycket annat under senaste tiden så det har blivit korta spridda besök i garaget. Så detta blir en liten sammanfattning av flera mek :)
Området runt takluckan är iaf klart nu. Allt som varit rostigt behandlat med FE123, två lager epoxy och sen nytt karosserikitt. Inte perfekt, men det kommer dröja länge innan det skapar problem igen.
11465
11466
De stora locken i golvet är också på plats nu.
11467
Nästa steg innan jag tar mig an att fixa insidan i bilen på samma sätt som undersidan är att jag skall bygga om mk3 Recaro stolarna så de passar i en mk2. Vill göra all vinkelslipning och svetsning klart innan jag påbörjar att lägga på lack.
Dags att fixa stolarna så jag ta mig an lack inne i bilen sen.
Jag har ju fått ett par mk3 GTI edition stolar omklädda och renoverade sen innan. Golf 2 och 3 i ju i princip samma bil med lite justeringar här och var, ett stort facelift kan man säga. Stolarna är väldigt lika, med en skillnad, den yttre skenan i golvet sitter betydligt längre ut från mitten av stolen. Så skall en mk3 stol in i en mk2 krävs det att stolen byggs om.
Här har vi en mk2 och mk3 stol mot varandra och jag har tejpat upp en fixtur på golvet för att kunna kapa sönder stolen och sen få ihop den rätt igen:
11471
Syns tydligt hur det ena "benet" på mk3 stolen sticker ut en massa. Det är ju inte idealt att först renovera stolen och sen kapa och svetsa i den men det var den ordningen det fick bli av praktiska skäl. Tur att det finns svetsfiltar :)
11472
Körde benet i blästerskåpet också så det blev lättare att jobba med:
11473
Så, nu skall bara detta enas igen så är det en mk2 stol:
11474
Lite svets senare (återanvände det befintliga röret som benet var gjort av):
11475
Passade fint i bilen också:
11477
Och lite ny svart färg:
Nu är det bara en stol kvar :)
Två veckor sen sist i garaget eftersom jag har haft studiebesök av influensa :(
Igår så var jag iaf frisk nog att jobba i garaget. Fixade högerstolen denna gång. Samma moment som vänster fast spegelvänt. Gick såklart lättare och snabbare andra gången. Gick så smidigt att plötsligt var det klart utan att jag tagit ett enda kort :cool:
Så endast en bild idag, på den färdiga stolen:
11518
Nästa gång blir det åter till lack inuti bilen.
Freiholtz
2020-03-02, 10:11
Är inte aktiv på forumet längre, men detta är en tråd som alltid är lika fascinerande och rolig att läsa!
Är inte aktiv på forumet längre, men detta är en tråd som alltid är lika fascinerande och rolig att läsa!
Tack :)
Igår blev det en tur i garaget igen.
Inte mycket att visa på bild:
11523
Den observante kan se lite skillnader :)
*Slipat hela bilen inuti med bosch slipduk för att matta ner allting så färgen skall fästa bra
*Demonterat div pyssel som är i vägen för att måla såsom clips, kablar, handbroms mm
*Åtgärdat en massa små ytrost-skador med stålborste och bläster, främst runt dörr och bagage-öppningarna
Blir nog lite mera finlir på några ställen innan jag ger mig på att ge insidan samma behandling som undersidan men bra på väg mot enhetlig färg inuti :)
Blev inget garage förra veckan, blev VAB istället. Sonen och jag hade väldigt tråkigt så jag botaniserade i lagret av kuliga grejer och tog fram en Tamiya Golf 3 VR6 RC bil från 90-talet, NIB som jag köpte för länge sen som aldrig blivit byggd. Tillsammans med en massa vintage tuning-delar, så som kolfiber chassi, aluminium dämpare, andra lager, motor osv så hade vi plötsligt ngt att göra :)
11540
11539
11541
Så en viss typ av golf-mek blev det :D
Igår så var det friskt så det blev en kväll i garaget. Mera finlir inuti bilen och nu är all små-rost fixad också och allting har ett lager 2K epoxy. Inga nya kort på det dock. Nästa gång hoppas jag gå över allt med andra lagret.
Snygg.[emoji1303]
Som gammal RC entusiast blir man ju glad att se denna.
Riktigt snyggt! Hade den karossen funnits att köpa när jag byggde ett Tamiyachassi för ett antal år sen hade jag absolut skaffat en och gjort en replica av min dåvarande GTI (med fel antal dörrar dock) för att ha som "stå på hyllan"-kaross.
Tidsenliga tuningdelar till såna bilar växer inte heller på träd precis. Och sedan Tamiya gjorde ett nysläpp av TA-02 chassit för några år sen så lär dom där kolfiberplattorna vara hett eftertraktade bland RC nostalgikerna :)
Blev en tur i garaget i onsdags också.
Men jag blev inte klar med 2K epoxy inne i bilen. Tyvärr tog färgen slut innan dess :(
Ny färg är beställd och ska enligt appen landa hos mitt ombud idag så det borde lösa sig under nästa vecka.
Lite bilder på det halvfärdiga resultatet:
11566
11567
11568
Ny färg kom med posten och nu har jag målat klat med 2K epoxy inne i bilen. Anledningen att jag penslar (om nån nu undrar) är för rostskyddets skull. Nu har jag arbetat in färgen med en pensel i alla hörn och glipor samt alla svetsfogar. Eftersom jag tätat allt underifrån kan jag ovanifrån fylla på alla svetsfogar och skarvar med färg tills de är fyllda. Då blir rostskyddet så bra som det kan bli utan att ED behandla bilen. De hade aldrig gått att få till om jag sprutat.
Nackdelen med detta är såklart att det blir en del penseldrag, rinningar och andra småfel på lacken. Men under mattan i bilen så känns det viktigare med rostskydd.
11573
11574
Så nästa gång blir det att sätta igång med karosserikitt inne i bilen :)
Blev inget garage förra veckan. Blev att umgås med familjen och ta hand om sjuk hund.
Men igår blev det en kortis, hann iaf lägga karosserikitt på det mesta inuti bilen. Behövs på några ställen till och säkert lite komplettering på det som är gjort när det torkat och krympt:
11597
Så mera tätning nästa gång!
Igår så avslutade jag tätningsarbetet med karosserikitt. Blev ett andra lager på de flesta ställena och komplettering på några ställen jag inte hann sist.
Färgen har också kommit. Köpte 2K billack på burk från bilfärg.se. Har gjort det flera ggr förut och skall man bara lacka lite så är det otroligt smidigt och blir nästan lika snyggt som spruta.
(man kan se burkarna på bilderna)
Blir först ett tunt lager 2K sealer (det finns många olika sorters färg här och var inne bilen och för att säker på att det inte reser sig kör jag sealer först). Sen blir det några lager 2K filler grundfärg. När det är klart så får jag se hur det ser ut, ev så våtslipar jag den lite innan täckfärg.
Har påbörjat maskera inför lack också som synes på bilderna:
11615
11616
Om jag får till ett längre besök i garaget nästa vecka så blir det lack då! :)
ÄNTLIGEN någon som använder 2K.
Det blir faktiskt tillräckligt bra med burk om än dyrare.
Men valet att kunna lacka som du gör är mycket enklare.
2K går dessutom både att slipa och polera på ett bra sätt om man gör bort sig lite.
ÄNTLIGEN någon som använder 2K.
Det blir faktiskt tillräckligt bra med burk om än dyrare.
Men valet att kunna lacka som du gör är mycket enklare.
2K går dessutom både att slipa och polera på ett bra sätt om man gör bort sig lite.
Jo, alltså den typ av 1K sprayburksfärg man kan köpa hos de stora aktörerna (Biltema, Jula, Mekonomen osv) är helt meningslös. Typ 95% thinner och går att tvätta bort med valfritt bilvårdsmedel.....
Sen blir ju 2K på sprayburk dyrare, helt klart. Men sjukt smidigt. Inget slabb med blandning, ingen timmeslång rengöring av sprutan och inget pyssel med att fixa helt ren luft osv. Jobbade extra på en billackeringsfirma när jag studerade och lackade mycket med spruta i box och har man de möjligheterna så är det snäppet bättre :) men för hemmabruk funkar detta kanon.
Igår blev det en massa städning, massa klibbduk, 2K sealer och till slut 2K filler. Resultatet blev jag nöjd med, dock hade jag missbedömt hur mycket färg det skulle gå åt så det räckte inte till 2 lager utan bara ett så jag har beställt mera från bilfärg.se.
11639
Så nästa gång blir det målning av ett andra lager.
Det är en himla skön känsla när man äntligen får se karossen i en enda färg igen. Oavsett om det är senapsgult eller primergrått. :)
Bilfärg.se levererade ny färg hem på ett par dagar så igår vart det lackering med fler lager 2K Filler. Nu är jag nöjd med hur det täckt och tjockleken på färgen. Några bilder (ser iofs ut som innan):
11649
11650
11651
Nästa steg kräver lite mera planering. Baslack skall på i flera lager, sen skall den härda några h (max 24) och sen skall klarlack på i flera lager så det räcker inte med en onsdagskväll utan det krävs en hel dag alt en kväll + en morgon i följd. Får se om jag kan hitta några luckor i outlook... :confused:
Fantasktiskt att se projektet komma närmare sin slutliga form. Lackeringen är en av dom saker som verkligen lyfter det slutliga resultatet efter allt slit med rost och skit. :)
Igår var det äntligen dags, lackering inuti bilen :D
Materialet:
11658
Färgen, LA3Z röd metallic Pearl, kräver rätt kulör på underlaget då den är svagt genomskinlig. Så 3 burkar bruten vit som underlag, 6 burkar röd metallic bas och 6 burkar 2K klarlack.
Efter 3 lager metallic blev det såhär:
11659
11660
Sen åkte jag hem och det fick härda ca 3h.
Efter 3 lager 2K klarlack:
11661
11662
11663
11664
Inte på något sätt en "utsida"-lack men för att vara under mattan i bilen så blev jag helt klart nöjd. Nu är det bra rostskydd och det är rätt kulör och enhetligt.
Så j*vla skönt att ha kommit till att bilen börjar få färg!
Nästa gång blir det att ta bort lite maskering och sen ta tag i att täckmåla bilen svart under :)
Snyggt jobbat! Jag förstår att det är härligt att äntligen börja få färg på sakerna. :)
Karosskulör på insidan. Det har man inte längre på nyare bilar!
Snyggt!
Karosskulör på insidan. Det har man inte längre på nyare bilar!
Snyggt!
Inte 1988 heller, under tex baksätet var det inte lackat och klarlack hade bara lagt längst bak i bagaget från fabrik.