handdator

Visa fullständig version : VAS vs VCDS



lasholm
2015-01-16, 08:49
Är det nån som vet hur VAS är att jobba med jämfört med VCDS?

Henrik.M
2015-01-16, 18:07
VAS är mer låst när det gäller BIT parameter programmering OM du inte är jävligt duktig på att räkna ut bitkoder själva och manuellt mata in dom , men har fördelen att du kan jobba med guidad felsökning och guidade funktioner.
Jag tycker vasen är bekvämare att felsöka med än VCDS.
VAS är dock utfasat och ersatt med ODIS , så har du en bil som är nyare än 2012 så duger den inte till mycket mer än felkods avläsning.

VCDS är suveränt när du ska koda och lattja runt med BIT kodning, för den har klartextkodning i delar som du är utelåst från med VAS.

Jobbat med VAS:en i över 15 år och saknar faktiskt den nu när vi gått över till ODIS som är ännu mer låst.

VCDS har jag också kört några år men mest till att "leka runt" med.

Så summan av kardemumman är att båda programmen är bra verktyg , som komlpeterar varandra beroende på vad man ska jobba med för tillfället.

lasholm
2015-01-16, 20:00
Ok, tack för utförligt svar! När jag slutade på VW/Audi använde vi VAG 1551:)

Henrik.M
2015-01-17, 09:52
Ok, tack för utförligt svar! När jag slutade på VW/Audi använde vi VAG 1551:)

Det var inte igår med andra ord.
Även jag har varit med om VAG 1551 , fast i början av min karriär. :)

lasholm
2015-01-17, 10:28
Ja, 1999 slutade jag men gjorde ett inhopp 2003.

tobbetdi
2015-01-17, 17:11
Har också använt vag 1551. Jag avskydde Odis till en början. Vas är klockrent fortfarande tycker jag eftersom Odis har problem med bilar äldre än 08. Vcds har jag aldrig testat, men kollat på när det använts.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Henrik.M
2015-01-17, 22:52
Har också använt vag 1551. Jag avskydde Odis till en början. Vas är klockrent fortfarande tycker jag eftersom Odis har problem med bilar äldre än 08. Vcds har jag aldrig testat, men kollat på när det använts.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Har inte haft problem med äldre bilar i ODIS.
Har själv både en 99:a och en 04:a och det går utmärkt att felsöka med ODIS.
Det jag har problem med när det gäller ODIS är uppbyggnaden , arbetssättet och tänket eller problem är väl fel ord , men jag behärskar det långt ifrån lika säkert som jag behärskar VAS där det satt i ryggmärgen.
Sen är ODIS fruktansvärt låst på programmerings sidan , man måste ha admin koder för att komma åt vissa bitkoder ex.

Är som att gå över från Windows till Mac OS (Vilket jag också gjort på äldre dar) , man får ställa om tankesättet och börja på ruta 1.

VCDS behärskar jag rimligt , grunderna är ganska lättlärda , har man sen jobbat med VAS är det inga konstigheter att även gå på djupet i VCDS.
Skillnaden är att man kör på bitkodning istället för guidade funktioner & gör man bort sig utan att spara den gamla koden gör man det rejält. :)

tobbetdi
2015-01-18, 09:26
Som sagt. Innan 08, där canbus ska användas. Det tar sjukt lång tid om man inte använder en USB kabel till dongeln.


Skickas från min iPhone via Tapatalk