handdator

Visa fullständig version : Volkswagen försäkring vid bankörning

Peter-C
2014-12-27, 14:07
Nu kan man teckna helförsäkring via Volkswagen försäkring/ IF som även gäller för bankörning i Volkswagen Club Swedens regi. Vagnskadeförsäkringen gäller med förhöjd självrisk.

Ni som är intresserade skicka PM till mig så översänder jag detaljerna i avtalet. Ska även försöka svara på eventuella frågor ni har.

/Peter

Peter-C
2014-12-27, 18:30
Man kan gå in via genvägen nedan och testa. Premien som jag fått fram vid test av två fordon (Passat och Golf) är helt okay. Utfallet kan säkert variera med bostadsort, egen ålder o.s.v.. Ska man byta bolag bör detta ske på årsförfallodagen vilket är praxis såvida man inte sålt/köpt bil. Det är ju ert befintliga bolag som styr det, man vill ju inte dubbelförsäkra bilen i onödan (om det ens går…).

http://www.volkswagenbilforsakring.se/volkswagen/om-bilforsakringen/sidor/om-volkswagen-forsakring.aspx

Förmånen ovan gäller bara för medlemmar. Medlem kan man ju bli :).

/Peter

Amazonas
2014-12-27, 19:21
Hua dubbelt så dyrt mot TH som jag har idag på R:n :(
Ifs dock bättre om man skulle skrota vid bankörning.
Men du får gärna skicka pm med detaljer :)

Peter-C
2014-12-27, 21:09
@Patrik L.
För egen del så blir det ganska likt det bolag jag har nu. Golf R2014 (ingen vagnskada då bilen är tämligen ny).

Jag skickar underlag.

/Peter

Premis
2014-12-27, 22:23
Bra premie på min ED35. Attans att jag PRECIS betalade in min halvförsäkring till Trygg Hansa (årsförfallodag 1a jan) (glömde kolla VW ju). Vagnskadegarantin på bilen går ut 2015-06, undrar om det går att byta helt då .. eller innan ..

Peter-C
2014-12-27, 22:39
Bra premie på min ED35. Attans att jag PRECIS betalade in min halvförsäkring till Trygg Hansa (årsförfallodag 1a jan) (glömde kolla VW ju). Vagnskadegarantin på bilen går ut 2015-06, undrar om det går att byta helt då .. eller innan ..

Jag tror att du kan byta ändå. Spelar ingen roll att du betalat in, det får du tillbaka eftersom årsförfallodagen inte är passerad. Slå dem en signal på Måndag. Är det grönt så borde det väl bara vara att byta.

/Peter

Cullberg
2014-12-27, 23:56
Blir förfallodagen varje månad, om man även betalar /månad?

Amazonas
2014-12-28, 00:08
Nope. Normalt alltid 1 år på försäkringar oavsett hur du betalar dem.

vfr
2014-12-28, 10:44
Dom måste ha sänkt premierna rejält på sista tiden. ED30:n kostade 6400kr/år på VW-försäkring när jag köpte den i september, men nu kostar den 4100kr/år. Plus bankörningen då. Det är mycket skillnad...

Edit: Stavning

J.L
2014-12-28, 11:25
Jag fick fram 18:- billigare /månad jämfört med nuvarande likvärdig halvförsäkring på bruksbilen.
På helårsbetalning lönar det sig mer, men jag föredrar månadsbetalning.

Mattias
2014-12-30, 23:21
Detta verkar lovande, ska se över alternativet när förfallodagen på min nuvarande försäkring börjar närma sig!
Gillar även att man garanterar reparation med Volkswagen Originaldelar, huruvida detta stämmer på äldre bilar kanske är något oklart?

Peter-C
2014-12-31, 09:46
Detta verkar lovande, ska se över alternativet när förfallodagen på min nuvarande försäkring börjar närma sig!
Gillar även att man garanterar reparation med Volkswagen Originaldelar, huruvida detta stämmer på äldre bilar kanske är något oklart?

Tjena Mattias.

Vad det gäller äldre bilar så är ju tillgången på delar ett problem. Dessutom är det ju aldrig självklart att skadade delar ska ersättas med helt nya på ett äldre fordon. Tror nog inte man kan räkna med nya org. delar på äldre objekt. Det gäller ju skadeförsäkringsbranschen generellt (har inte tagit upp frågan med IF som är aktuellt i detta fallet).

/Peter

Peter-C
2014-12-31, 09:51
Dom måste ha sänkt premierna rejält på sista tiden. ED30:n kostade 6400kr/år på VW-färsäkring när jag köpte den i september, men nu kostar den 4100kr/år. Plus bankörningen då. Det är mycket skillnad...

Hej Håkan

Det tillkommer ingen "extrapremie" för bankörningen.

/Peter

vfr
2014-12-31, 09:55
Nej, det förstod jag. Det var jag som uttryckte mig oklart. Jag menade att det var den uppgivna skillnaden i premie, plus skillnaden att VW-försäkringen även gäller vid bankörning.

Peter-C
2014-12-31, 10:18
Nej, det förstod jag. Det var jag som uttryckte mig oklart. Jag menade att det var den uppgivna skillnaden i premie, plus skillnaden att VW-försäkringen även gäller vid bankörning.

Det är ju stor skillnad i premie på bara några månader.....

/Peter

Fredrix
2014-12-31, 13:54
Bra, blir byte om ett par månader.
Så här ser det ut för min del, Tiguan TDI helförsäkring:
th 7178;-
läns 6498:-
if 5904;-
vw 5345:-
folksam 5976:-

Lustigt att svenska vw inte samarbetar med Volkswagen Försäkring.
Trygg Hansa ingick i 6 mån när jag köpte ny bil (kanske är skillnad idag?).

Mattias
2015-01-01, 01:44
Tjena Mattias.

Vad det gäller äldre bilar så är ju tillgången på delar ett problem. Dessutom är det ju aldrig självklart att skadade delar ska ersättas med helt nya på ett äldre fordon. Tror nog inte man kan räkna med nya org. delar på äldre objekt. Det gäller ju skadeförsäkringsbranschen generellt (har inte tagit upp frågan med IF som är aktuellt i detta fallet).

/Peter

Tror inte denna försäkring är sämre än andra storbolag, dvs det kan bara bli till det bättre!
Jag kommer kolla närmre på det när det blir aktuellt, för oss med äldre bilar finns också möjligheten att entusiast försäkra våra fordon.

Amazonas
2015-01-01, 09:48
Kolla villkoren också. För mig som även har bilen till daglig användning så får man ett och annat stenskott i rutan som leder till byte, oftast 1 per år. VW försäkring har en självrisk på 15% av totala kostnanden, medans tex TH har fast självrisk på 1500 kr. När jag hade VW försäkring sist och fick byta på min Passat gick självrisken på strax under 5000. Drar lätt iväg om man har regnsensor och annan ny teknik som kan krångla till bytet.

Amazonas
2015-01-01, 09:55
Bra, blir byte om ett par månader.
Så här ser det ut för min del, Tiguan TDI helförsäkring:
th 7178;-
läns 6498:-
if 5904;-
vw 5345:-
folksam 5976:-

Lustigt att svenska vw inte samarbetar med Volkswagen Försäkring.
Trygg Hansa ingick i 6 mån när jag köpte ny bil (kanske är skillnad idag?).
Är upp till handlaren vilka bolag de vill knyta sig till som jag förstått det. De flesta större brukar dock erbjuda både TH och VW försäkringar. Hos TH brukar man få "Trygga Mil" försäkringen när man köper via handlare och den har bättre villkor än deras vanliga bilförsäkring.
De lite mindre handlarna verkar oftast köra endast med TH. I alla fall här runt Stockholm. Medans DinBil endast erbjöd VW/IF.

Amazonas
2015-01-01, 10:11
Kolla lite på mig, med en Golf R -11. Helförsäkring, 1500 mil, alla tillägg hos respektive bolag och lägsta självrisken på vagnskada. Betalar 1 gång per år.
Läns: 12542 kr
Folksam: 16273 kr
TH: 6982 kr
VW: 9234 kr
IF: 10387 kr
Aktsam: 8863 kr
Dina: Vill inte försäkra bilen...

Peter-C
2015-02-06, 12:25
För ordning skull ska man ju själv följa sina egna rekommendationer :).

Jag har bytt till VW försäkring from 1 Mars vilket är min årsförfallodag (Golf R). I mitt fall blev det dessutom c:a 600:- billigare per år.

/Peter

malte
2015-04-27, 17:54
Tog och bytte på Lupon nu, blev några hundralappar billigare. :)

Frisk
2015-04-27, 18:33
Nu kan man teckna helförsäkring via Volkswagen försäkring/ IF som även gäller för bankörning i Volkswagen Club Swedens regi. Vagnskadeförsäkringen gäller med självrisk 20 % av skadekostnaden minst 20 000 kr.

Ni som är intresserade skicka PM till mig så översänder jag detaljerna i avtalet. Ska även försöka svara på eventuella frågor ni har.

/Peter

Har du hört något mer om bilar som är nya o har vagnskada hos Volkswagen ??

Peter-C
2015-04-27, 20:45
Har du hört något mer om bilar som är nya o har vagnskada hos Volkswagen ??

Nej. Det får vi kontrollera just innan ett "event" aktiveras. VAG ska yttra sig om det speciella arrangemanget eftersom de är beställarna av ¨vagnskadedelen. Avtalet med VW försäkring går per arrangemang med specificerade regnr, därför kan vi inte ge något besked.

/Peter

r1chardp
2015-10-04, 00:55
Kolla villkoren också. För mig som även har bilen till daglig användning så får man ett och annat stenskott i rutan som leder till byte, oftast 1 per år. VW försäkring har en självrisk på 15% av totala kostnanden, medans tex TH har fast självrisk på 1500 kr. När jag hade VW försäkring sist och fick byta på min Passat gick självrisken på strax under 5000. Drar lätt iväg om man har regnsensor och annan ny teknik som kan krångla till bytet.

Om 5000 kr var 15%, betyder det då att hela rutbytet egentligen kostade 33000? Det kommer att bli kul att se när våra nya bilar blir gamla och folk kör trafikförsäkrat bara, ett stenskott kommer innebära skrotning av en 10 år gammal bil. (Ursäkta trådlyft)

Premis
2015-10-04, 10:35

Någon har blivit lurad, 5000 spänn i självrisk för att byta lite glas. Garanterar att elektroniken i bilen inte går sönder om man får ett stenskott i rutan.

vfr
2015-10-04, 14:10
Nej, det är klart att det inte gör. Däremot är det lite mer omständigt att byta rutan eftersom man måste få dit regnsesorn med rätt anliggning mot rutan. Det är inte alldeles självklart.

Premis
2015-10-04, 15:49
Nej, det är klart att det inte gör. Däremot är det lite mer omständigt att byta rutan eftersom man måste få dit regnsesorn med rätt anliggning mot rutan. Det är inte alldeles självklart.

Jo visst är det så men det tar inte 3 arbetsdagar att montera en regnsensor. Kanske 3 minuter om man vet vad man gör.

Premis
2016-08-14, 10:34
Gäller denna försäkring fortfarande om man har VW försäkring?

Peter-C
2016-08-14, 23:00
Gäller denna försäkring fortfarande om man har VW försäkring?

Jadå. Senast vi hade kontakt med IF/VW försäkring var avseende vår körning på Kinnekulle som vi gjorde i Lördags.

PS Man gör ett nytt avtal per köromgång. De vill ju se hur det går :).

/Peter

Premis
2016-08-15, 09:13
Jadå. Senast vi hade kontakt med IF/VW försäkring var avseende vår körning på Kinnekulle som vi gjorde i Lördags.

/Peter

Skoj :) Hoppas ingen har behövt utnyttja försäkringen än.

Mest nyfiken på hur det går och om kontakten med VW varit bra.

Nästa bil får VW-försäkring från start så hoppas på deltagande nästa säsong.

r1chardp
2016-08-15, 16:48

/Peter

Vet man något om det även gäller andra VAG-bilar/VAG-märkesförsäkringar?

Peter-C
2016-08-15, 16:59
Vet man något om det även gäller andra VAG-bilar/VAG-märkesförsäkringar?

"Volkswagen försäkring " gäller bara för märket ifråga. Motsvarande finns exempelvis för Audi och Seat men det är något annat som avtalet initialt inte omfattar.

På vår Kinnekulle 13/8 sade AudiCS representant att Audi försäkring gällde där. Så även BMWCS representant avseende deras försäkring. Avtalen är per event vilket betyder att det ska förhandlas varje gång.

Däremot är det inte självklart att Vagnskadegaranti från VW gäller på nya bilar under 3 år. Den ligger vid sidan om din egen försäkring. Det ska också förhandlas per event.

/Peter

Premis
2016-08-15, 22:31
Däremot är det inte självklart att Vagnskadegaranti från VW gäller på nya bilar under 3 år. Den ligger vid sidan om din egen försäkring. Det ska också förhandlas per event.

/Peter

Förhandlas den av varje kund själv?

Peter-C
2016-08-15, 23:13
Förhandlas den av varje kund själv?

Nej, vi skickar dem en förfrågan som de förhoppningsvis accepterar, vilket innebär att de skickar oss ett avtal för träffen.

Eftersom vagnskadan som följer med bilen inte självklart är aktiv så har ju erbjudandet en klar begränsning.

/Peter

Premis
2016-08-16, 06:17
Nej, vi skickar dem en förfrågan som de förhoppningsvis accepterar, vilket innebär att de skickar oss ett avtal för träffen.

Eftersom vagnskadan som följer med bilen inte självklart är aktiv så har ju erbjudandet en klar begränsning.

/Peter

Tolkar det då som att försäkringen gäller för bilar utanför den 3-åriga vagnskadeförsäkringen m.a.o.

mangewide
2017-10-02, 14:05

/Peter

Hej!

Vad är det senaste runt detta?. Har man en bil som har vagnskadan kvar på VW, går denna försäkring på nått sätt att teckna?!..

Peter-C
2017-10-02, 18:22
Hej!

Vad är det senaste runt detta?. Har man en bil som har vagnskadan kvar på VW, går denna försäkring på nått sätt att teckna?!..

Då vi körde Kinnekulle dagen för 1,5 månader sedan så var läget samma som tidigare.

VSG= 3 år ingen gällande vagnskada under eventet.
Bilar äldre än 3 år, där gällde VW försäkring (IF) vagnskada. Självrisk minst 30.000:- eller 25 % av reparationskostnaden.

För dig Magnus så hade inte VSG gällt. Var och en får väl värdera det hela hur bra erbjudandet är.
Man kan fråga sig om det går att dubbelförsäkra VSG. Vet ej. Dyrt blir det i alla fall.

/Peter

PS Jag skickar gärna "avtalet" till dig. Pm:a en mailadress :).

Rickard.v
2019-04-13, 13:37
Gäller det fortfarande?????

Tog VW försäkring igår när det blev en Golf mk6.

Peter-C
2019-04-13, 16:04
Gäller det fortfarande?????

Tog VW försäkring igår när det blev en Golf mk6.

Vi avtalar per köromgång. Förra året gällde det då VW förs/IF accepterade Kinnekulle upplägget. Det ska godkännas på nytt för i år.

/Peter