handdator

Visa fullständig version : Golf Gti G60 ingenting värda?



leo
2007-05-07, 22:21
Hallu!

Funderar på att köpa en G60 som jag har haft koll på. Har blivit lite tveksam på slutet när jag kikat runt bland annonser och sett märkligt låga priser,eftersom jag vet om att ägaren till bilen jag vill köpa har tänkt tagit en slant.

Som den här t ex. :
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=45

Eller är det som jag tror att de billiga g60:s(20-25000 kr) antagligen har nåt fel eller annat lurt.?

En till fråga. Det sitter inte orginalkompressor i bilen jag vill köpa. Hur stor chans är det att bilbesiktningen bryr sig? Har nämligen haft en förut utan orginalkompressor och det blev problem.

Ehh.. Det blev en till fråga. Var det bara tornadoröda G60 som såldes i Sverige?

Tacksam för svar.

D_Stenlund
2007-05-08, 02:31
Hallu!

Funderar på att köpa en G60 som jag har haft koll på. Har blivit lite tveksam på slutet när jag kikat runt bland annonser och sett märkligt låga priser,eftersom jag vet om att ägaren till bilen jag vill köpa har tänkt tagit en slant.

Som den här t ex. :
http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=11&action=showad&id=45

Eller är det som jag tror att de billiga g60:s(20-25000 kr) antagligen har nåt fel eller annat lurt.?

En till fråga. Det sitter inte orginalkompressor i bilen jag vill köpa. Hur stor chans är det att bilbesiktningen bryr sig? Har nämligen haft en förut utan orginalkompressor och det blev problem.

Ehh.. Det blev en till fråga. Var det bara tornadoröda G60 som såldes i Sverige?

Tacksam för svar.

Var nog inte bara LY3D ( tornadoröd ) som såldes isverige. Sen har jag snackat med ägeren att få köpa hans kompressor löst, den sitter ej i bilen utan går att få med + den frontmatade ic, fästen etc. Edition one, som jag har är lite speciell med el stolar, el spelgar, servo, abs, och dess fina recaro inderning.

leo
2007-05-14, 12:55
Någon som kanske har lite svar?

TheDeadDorkster
2007-05-14, 13:01
20-25000 för en så gammal bil tycker jag inte är billigt, jag tycker det är normalt. Speciellt med tanke på att bilarna blir äldre och äldre!
Även Golf VR6 börjar hamna i samma prisklass som Golf G60, och det är en konstruktion som är 7 år yngre!

Om jag fick välja skulle jag låta bli en G60 och gå för en VR6 kostar maximalt 5-6000 mer. Det är helt enkelt en mycket modernare bil.

viGGe
2007-05-14, 13:15
En till fråga. Det sitter inte orginalkompressor i bilen jag vill köpa. Hur stor chans är det att bilbesiktningen bryr sig? Har nämligen haft en förut utan orginalkompressor och det blev problem.



På min corrado sitter det en Skruvkompressor från BBM.
Men när jag besiktade den förra veckan sa dom ingeting..
Besiktnings "gubben" frågade bara vad dom var som lät så mycket, "Det sitter kompressor på den här modellen" svarade jag ;)

Men som sagt, det är så olika från besiktning till besiktning, vet en del som haft problem att få sina G60`s godkända när det bytt kompressor.

Sn00k
2007-05-14, 17:13
20-25.000:- är väl ganska billigt me tanke på att bilarna kostade såpass mycke nya som dom gjorde.. sist ja kollade i nån värderingslista hos försäkringsbolagen så låg dom på 74900:- men det var nog ett par/tre år sen nu.
min personliga åsikt är att G60in är mycke mer bil för pengarna än vad en vr6:a är.. betydligt mera körglädje för pengarna.
dessutom är dom relativt billiga i försäkring.. dom svensksålda är tom billigare att försäkra än vanliga gti 8/16v.

va gäller kompressorn FÅR man inte byta den.. men det är väl inte många som vet va det är.. eller bryr sig.

leo
2007-05-14, 17:33
Tack så mycket för era svar och åsikter. Kan det vara så att om man har en välbevarad g60 om tio år så har vinden vänt och de har blivit värda litegrann?

Det finns trots allt inte så jättemånga kvar.

Mvh

Leo

Megapolaren
2007-05-14, 18:21
Kan det vara så att om man har en välbevarad g60 om tio år så har vinden vänt och de har blivit värda litegrann?


En bil är inte nån vidare investering, och en Golf är alltid en Golf, dvs en "vanlig" bil. Extraordinärt fina exemplar med låga mil är ju alltid mer värda, men ändå går dom flesta äldre "vanliga" bilar i toppskick ändå till relativt låga priser om man kolla på blocket.

En G60 är ju i vart fall minst 15 år gammal, och för en så gammal bil är det nog rätt låga priser som gäller. Den är ju gammal helt enkelt, och begagnade bilar finns det gott om...

Idag får man ju en riktigt fin bil till samma pris som en gammal sönderkörd flakmoppe...

D_Stenlund
2007-05-15, 00:31
G60 är alltid en g60 =)