LimMet
2014-08-12, 14:13
Har lite problem med min MK4 GTI -99 med AGU motorn.
Den beter sig lite konstigt när det är varmt ute. Ibland vill den inte starta som den ska, den tänder till och sen dör igen men håller man kvar nyckeln så startmotorn fortfarande går så startar den som den ska efter nån sekund.
Den beter siog även konstigt ibland när man kör, hostar till och tappar kraft. detta fenomen är väldigt sporadiskt och händer inte jätteofta och svårt att säga exakt när och hur det sker.
Har varit hos en mekonomen verkstad och fått felkoder lästa på bilen och det resulterade i dessa felkoder:
Höjdgivare, signal för hög - permanent
Motorkylmedelstemperaturkrets, område/prestanda-problem - intermittent
O2-sensorkrets, fel (bank 1, sensor 1) - intermittent
Magnetventil för laddtrycksbegränsning, Utsignal avbrott - intermittent
Laddningstryck utanför reglerområde, Inget symptom - intermittent
Adaptionsvärde blandningsreglering, Additiv adaptionsgräns har överskridits - intermittent
Luftflödeskrets massa eller volym, hög insignal - intermittent
Insugningsrörstryck, Reglergräns har överskridits - intermittent
Det dom tipsade om på verkstaden när jag var där var att kolla alla vakumslangar efter läckage och även provtrycka intercoler och slangar, ska försöka fixa det i veckan när jag får tid.
Jag antar även att jag kommer behöva byta höjdgivaren, kylvätsketemperaturgivaren, lambdasonden före katalysatorn och även eventuellt magnetventilen?
Är jag helt ute och cyklar eller har jag förstått rätt att det är dessa saker som eventuellt är trasiga och orsakar felkoderna ovan?
Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få i ämnet även tips på bra billiga sidor där jag kan hitta dessa delar till ett bra pris.
Den beter sig lite konstigt när det är varmt ute. Ibland vill den inte starta som den ska, den tänder till och sen dör igen men håller man kvar nyckeln så startmotorn fortfarande går så startar den som den ska efter nån sekund.
Den beter siog även konstigt ibland när man kör, hostar till och tappar kraft. detta fenomen är väldigt sporadiskt och händer inte jätteofta och svårt att säga exakt när och hur det sker.
Har varit hos en mekonomen verkstad och fått felkoder lästa på bilen och det resulterade i dessa felkoder:
Höjdgivare, signal för hög - permanent
Motorkylmedelstemperaturkrets, område/prestanda-problem - intermittent
O2-sensorkrets, fel (bank 1, sensor 1) - intermittent
Magnetventil för laddtrycksbegränsning, Utsignal avbrott - intermittent
Laddningstryck utanför reglerområde, Inget symptom - intermittent
Adaptionsvärde blandningsreglering, Additiv adaptionsgräns har överskridits - intermittent
Luftflödeskrets massa eller volym, hög insignal - intermittent
Insugningsrörstryck, Reglergräns har överskridits - intermittent
Det dom tipsade om på verkstaden när jag var där var att kolla alla vakumslangar efter läckage och även provtrycka intercoler och slangar, ska försöka fixa det i veckan när jag får tid.
Jag antar även att jag kommer behöva byta höjdgivaren, kylvätsketemperaturgivaren, lambdasonden före katalysatorn och även eventuellt magnetventilen?
Är jag helt ute och cyklar eller har jag förstått rätt att det är dessa saker som eventuellt är trasiga och orsakar felkoderna ovan?
Tacksam för all hjälp och alla tips jag kan få i ämnet även tips på bra billiga sidor där jag kan hitta dessa delar till ett bra pris.