handdator

Visa fullständig version : Startproblem A3 8P 2.0 TDI



Haugeman
2014-07-22, 21:44
Har ett lite halvjobbigt fel på min A3

Startar normalt som den skall när man åker iväg på morgonen / eftermiddagen till och från jobb. problemen börjar visa sig säg om jag har åkt en 45 min kanske och stannar på en mack för att tanka.

När man skall starta igen så uppför den sig som om batteriet e slut. ibland får man hålla på starten så tuggar den sig igång efter ett par tre sega varv rund, andra gånger får man försöka ett par gånger och först är det som allt är strömlöst sen plötsligt startar den.

med starthjälp går den med en gång. har mätt laddning till 14.5 v och batteriet håller ström när den står, stabiliserar sig på runt 12.5v utan bilen igång. har kollat jordkabeln mellan batteri och chassi. den är gnistrande ren och hel.

har inte kollat mellan motor och chassi dock...

Dålig startare som drar för mycket? kasst batteri ?

En kollega menade det kunde vara kabelstammen mellan bilen och motorn (sitter under luftburken) som kunde ha kabelbrott någonstans.

Är lite irriterande då man kan riskera att bli stående om man gör ett snabbstopp i en affär eller liknande. Har bilen stått ett tag och blivit kall har jag inte märkt dessa problem.

Bilen går även lite lumpigt på tomgång, står man några minuter på tomgång känner man hur det gungar i hela bilen på grund av ojämn tomgång.

Henrik.M
2014-07-22, 22:21
Skulle tippa på ett dåligt batteri som inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm , utan att ladda ur sig själv.

Haugeman
2014-07-22, 22:25
Skulle tippa på ett dåligt batteri som inte klarar av att leverera tillräckligt med kräm , utan att ladda ur sig själv.

har funderat på det. men varför e det så när den e varm. borde inte kallstart med glödning osv vara värre på batteriet då ?

Henrik.M
2014-07-22, 22:46
har funderat på det. men varför e det så när den e varm. borde inte kallstart med glödning osv vara värre på batteriet då ?

Har jag varken ett bra eller logiskt svar på.