handdator

Visa fullständig version : Nya Skoda Octavia vRS III



Kingen
2013-09-24, 15:43
Har funderat ett tag på att byta bil av praktiska skäl då vi är egentligen i behov av en kombi p.g.a tillökning i familjen. Efter att ha sonderat marknaden så är siktet inställt på att beställa en ny Skoda Octavia RS Kombi.

Är det någon som har hunnit provköra den nya RS:en, om så vad tycker ni om den? Är det någon som har något bra test att dela med sig av förutom provkörningen på Teknikens Värld? Eller bara allmänna tips omfattande Skoda Octavia RS 3.
Tycker den numera ser riktigt bra ut och kommer väldigt bra utrustad och det lutar i så fall åt en Diesel version då vi kör ganska mycket. Dock verkar de ha fått ner förbrukningen på bensinen men säljaren sa att jag kan räkna med ca 0,5 blandat för dieseln och 0,7 för bensin.

En nyhet är vRS mode: Performance Mode Selection i RS-versionen innehåller också funktionen Perfomance Sound Generator som gör det möjligt att ställa in ljudet efter valt körläge (normal/eco/sport).
Föraren kan t.ex. välja ett maffigare motorljud vid sportig körning, eller ett lugnare och tystare
ljud i läget "eco".


Någon som har hört mer om detta? Hur fungerar det tex på en diesel?

Var hos bilhandlaren i Fredags och fick ett vettigt pris på Golfen så troligen byter jag in den också. Utöver standard så funderar jag på följande utrustning:




Förarassistans paket ("Adaptive cruise assistant " - Adaptiv farthållare, föraren kan ställa in önskad hastighet och avstånd till framförvarande fordon genom att bilen är försedd med radar som läser trafiken framför bilen. "Lane assistant" - Systemet läser vägmarkeringarna med hjälp av en kamera och assisterar förarens styrning och kan korrigera placeringen på vägen så att optimalt "spår" bibehålls i för hållande till vägmarkeringarna. "Front assistant" - övervakar området framför bilen med hjälp av radar och gör bromssystemen förberedda och varnar föraren om en kritisk situation är nära. City Emergency Brake upptäcker stillastående fordon och automatiskt bromsa bilen under 30 km/h.)



Dragpaket Combi (Avtagbar låsbar dragkrok, dubbesidig vändbar bagagerumsmatta, 230V-uttag, TPM däckstryckvarning, elektrisk öppning/stängning av baklucka, flyttbart lastförskjutningsnät)



Billarm med kupéövervakning, backup-horn, bortbärgningsskydd
Racing blue metallic
Sportstolar med läderklädsel
18" Gemeni antracite
Sunset
Isofix på passagerarstolen fram
Parkeringsassistent 2.0, automatisk parkering, 3600 övervakning
Eluppvärmt baksäte
Kessy (keyless system)
Eluppvärmd framruta
Black Design Package (svart grill, utan kromlister runt sidorutorna, svarta backspeglar, svarta rails (Combi)
Canton soundsystem 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
MITZUMI (apple connect)




*Elektrisk öppning av bagagelucka är standard från modellår 2014.

Vad tror ni om detta? Något jag saknar som kan vara vettigt att ha? Tyvärr verkar 19" inte gå att beställa annat än som original tillbehör och det känns som en onödig extrakostnad då jag har tex vinterfälgar som passar i 18".

3257

Marcus
2013-09-24, 16:06
Fin bil. Gillar den. Ljudfunktionen är troligen samma som för Golf GTD (samma drivlina). 19" skulle jag aldrig välja ens om det fanns. Komforten (eller den icke existerande) är katastrof redan med 18" på min Passat... Med original kromutförande ser bilen tämligen elegant ut. Mina val ser ut enligt nedan.

325832593260

Kingen
2013-09-24, 18:34
Marcus, har du beställt en? Ville också ha panoramatak men jävligt lång leveranstid på dessa. Skoda care, är det förlängd nybilsgaranti?

Marcus
2013-09-25, 09:33
Nej, bara nyfiken på om den skulle kunna vara ett alternativ när Passaten ska bytas ut. Skoda Care är förlängd nybilsgaranti - tyckte det var prisvärt sätt att slippa fundera på tråkigheter under 4 år/12 0000 km. Liknande erbjudande finns även för VW och Audi.

Ett bekymmer med denna modell och Superb också för den delen är att de nästan alltid blir för dyra i jämförelse med ytterst prisvärda Passat. Men det kan ju finnas andra skäl till att man väljer en annan modell från koncernen :-)

Amazonas
2013-09-26, 03:10
Finns ju ett stort skäl till att skippa Passat istället - galvblåsor och rost ;)

Funderar själv på att byta in min Superb mot en RS. Men har haft hemma två vanliga Octavia och tycker de upplevs alldels för billiga i materialval etc i förhållande till prislappen. Hoppas på att Golf Sportscombi ska få ngt roligare motoralternativ snart. Den känns så mkt bättre ihopskruvad på ngt sätt. Nya ergo sportstolarna är förövrigt helt gudomliga :)

Lilla_Vargen
2013-09-26, 08:05
Octavian är väl "större" än nya golf kombi men ngt "mindre" än Passaten ?
Går själv i lite funderingar på uppgradering av familjepulkan ;-)

Från mobila sektionen...

Kingen
2013-09-26, 10:41
Första gången jag testade ny Octavia var en 1.4 TSI på 140hk och sedan, en helt standard bil och jag avskrev den direkt då jag precis som du tyckte den kändes för billig mot golfen. RS däremot, dagens modell när jag fick se den live var allt annat än den octavian jag testade. Den kändes väldigt bra för sin prisklass och tycker skoda har hittat helt rätt. Dock hade jag av ekonomiska skäl (sambon är sponsrad av Svenska VW) valt en golf kombi ifall det fanns en roligare motor/design typ GTI fast kombi, lite som RS vilket de tyvärr saknar.

Finns ju ett stort skäl till att skippa Passat istället - galvblåsor och rost ;)

Funderar själv på att byta in min Superb mot en RS. Men har haft hemma två vanliga Octavia och tycker de upplevs alldels för billiga i materialval etc i förhållande till prislappen. Hoppas på att Golf Sportscombi ska få ngt roligare motoralternativ snart. Den känns så mkt bättre ihopskruvad på ngt sätt. Nya ergo sportstolarna är förövrigt helt gudomliga :)

Marcus
2013-09-26, 10:46
Finns ju ett stort skäl till att skippa Passat istället - galvblåsor och rost ;)

Funderar själv på att byta in min Superb mot en RS. Men har haft hemma två vanliga Octavia och tycker de upplevs alldels för billiga i materialval etc i förhållande till prislappen. Hoppas på att Golf Sportscombi ska få ngt roligare motoralternativ snart. Den känns så mkt bättre ihopskruvad på ngt sätt. Nya ergo sportstolarna är förövrigt helt gudomliga :)

Jag vet inget om galvblåsor på Passat, har aldrig sett det själv. Det är en bil som säljs i stora mängder så finns det ett problem så märks ju det på ett annat sätt än om det gällt en uddabil som en Mazda, exempelvis. Volkswagen-koncernen lär nog ha standardiserade produktionsprocesser så om det finns ett problem kan det antagligen lika gärna drabba Skoda.

Största problemet för Skoda är nog att en grundutrustad VW Passat Variant GT TDI 177 DSG6 4Motion R-Line kostar 329 600 kr...

Kingen
2013-09-26, 11:05
Nej, bara nyfiken på om den skulle kunna vara ett alternativ när Passaten ska bytas ut. Skoda Care är förlängd nybilsgaranti - tyckte det var prisvärt sätt att slippa fundera på tråkigheter under 4 år/12 0000 km. Liknande erbjudande finns även för VW och Audi.

Ett bekymmer med denna modell och Superb också för den delen är att de nästan alltid blir för dyra i jämförelse med ytterst prisvärda Passat. Men det kan ju finnas andra skäl till att man väljer en annan modell från koncernen :-)

Håller nog inte helt med där, en lika specad Passat med 177hk dieseln (dock med DSG då manuell inte går att få) som den RS som jag specade hamnar på 398 800Kr. RS hamnar på 330 000 (båda utan ev rabatt). Passaten är väldigt fin men den är allt annat än sportig och tycker den ser lite tråkig/gubbig ut även med R-Line. Därför känns Octavia RS som det bästa alternativet för mig idag där man kan kombinera en bra rymlig familjebil som är snygg att se på och rolig att köra.

- - - Uppdaterad - - -


Octavian är väl "större" än nya golf kombi men ngt "mindre" än Passaten ?
Går själv i lite funderingar på uppgradering av familjepulkan ;-)

Från mobila sektionen...

Bagage mässigt så är RS 610 liter utan reservhjul, Golf 600 liter och Passat 603 liter. Invändigt tycker jag Octavia är Större än Golf och lika stor som passat.

Marcus
2013-09-26, 11:20
Ja det var väl just av den anledningen jag skulle kunna tänka mig en Octavia RS, att den är lite mer udda än Passat och troligen sportigare. Men tyvärr saknar Octavia RS fyrhjulsdrift, vilket ju Pasast har. Därför måste Octavia tveklöst ha ett lägre pris än Passat.

Det ska bli roligt att jämföra prisbilden för de fyra syskon som erbjuds med samma drivlina på samma plattform:
- Seat Leon ST TDI 184 DSG
- Skoda Octavia RS TDI 184 DSG
- Audi A3 Sportback TDI 184 DSG
- VW Golf GTD DSG (ej kombi)

Vet att Audin är helt otroligt kostsam :)

Kingen
2013-09-26, 13:52
Ja det var väl just av den anledningen jag skulle kunna tänka mig en Octavia RS, att den är lite mer udda än Passat och troligen sportigare. Men tyvärr saknar Octavia RS fyrhjulsdrift, vilket ju Pasast har. Därför måste Octavia tveklöst ha ett lägre pris än Passat.

Det ska bli roligt att jämföra prisbilden för de fyra syskon som erbjuds med samma drivlina på samma plattform:
- Seat Leon ST TDI 184 DSG
- Skoda Octavia RS TDI 184 DSG
- Audi A3 Sportback TDI 184 DSG
- VW Golf GTD DSG (ej kombi)

Vet att Audin är helt otroligt kostsam :)
Tråkigt att inte RS finns med 4wd, men det gör inte GTI/GTD heller så det är naturligt att inte Skoda får ha det. Tidigare har GTI fått en insugsljudförstärkare nu verkar de ha kommit med en annan lösning till både RS och GTI/GTD. Lyssnade på lite klipp på youtube och det är inte bara insugnsljudet som ändras utan avgaset, kändes väldigt annorlunda att höra en diesel låta så som den gör.

Sök på youtube på golf 7 gtd soundcheck..

Audi brukar rinna iväg, speciellt när man börjar lägga till extrautrustning. :) Men det ska helt klart bli intressant det du säger.
RS:en har gått upp i pris sen förra året men den stora skillnaden är att allt nödvändigt + lite till ingår som standard, så som Bolero, Blåtand, Xenonljus m.m. så frågan är inte om den är billigare i oringinalutförande ändå. Jag har ju valt mer eller mindre allt utom Nav + Panoramatak (p.g.a den långa väntetiden).

utöver listan tidigare så la jag till 4 år nybilsgaranti (12k mil) samt webasto värmare.

Sen vet jag inte om det har ändrats då Octavian har växt så mkt, men den ska väl fortfarande konkurrera med Golf och Superb med passat?

Marcus
2013-09-26, 14:10
- Känner till ljudfunktionen från Golf GTD. Kul men lite tramsigt, tycker jag ;)
- Audi A3 Sportback TDI 184 finns med quattro DSG. Fyrhjulsdrift är uppenbarligen inte aktuellt för de andra koncepten.
- Det jag tycker är kul med Skoda Octavia är att man kan lasta på i stort sett all den utrustning man vill ha utan att priset blir katastrof. Detta gäller dock inte riktigt Skoda Superb jämfört med VW Passat.
- Skoda Octavia räknas som samma segment som VW Golf och Skoda Superb räknas som samma segment som VW Passat.

Kingen
2013-09-26, 15:58
Tycker det är kul med lite olika optioner :) Man kan ju sätta den på sportigt ljud eller jätte tyst, tycker det har sina fördelar också beroende på vilket humör man är på.

Som sagt, tror jag har bestämt mig helt nu och jag får hem en RS på måndag som jag ska prova i några dagar innan jag bestämmer mig helt, men det som Octavia RS erbjuder tror jag blir svårt att finna med den prislappen. 300k jämt hamnar min bil på med 8% rabatt då har jag utrustningen ovan (1a inlägget) + webasto värmare 9900kr och 4 år 12k mil garanti för 7900kr.

DSG faller tyvärr bort även om det är en trevlig låda men jag stör mig något så oerhört på att den växlar ner även när man tex har manuellt läge, men i det stora hela så saknar jag att peta i växlarna själv. Ljudet på GTI'n med Eurojet 3" helsystem är dock oslagbart med DSG.. men det är inte fallet med en RS Diesel.

Amazonas
2013-09-26, 16:08
Jag vet inget om galvblåsor på Passat, har aldrig sett det själv. Det är en bil som säljs i stora mängder så finns det ett problem så märks ju det på ett annat sätt än om det gällt en uddabil som en Mazda, exempelvis. Volkswagen-koncernen lär nog ha standardiserade produktionsprocesser så om det finns ett problem kan det antagligen lika gärna drabba Skoda.

Största problemet för Skoda är nog att en grundutrustad VW Passat Variant GT TDI 177 DSG6 4Motion R-Line kostar 329 600 kr...

Nu blir det lite OT här...
Men det nog dags att vakna ;) VW har enorma problem med galvblåsor på Passat B6/B7. Rullar ju in på löpande bandet hos lackerarna. Det är ingen direkt nyhet. Alla jag känner som kört B6:a har drabbats av galvblåsor, även jag själv på min 2009:a jag hade. CC verkar dock klara sig.

"Nya" Superb Combi Tre Kronor Edition med TDI 170 4x4 DSG6 listar 309 900, en Passat Variant GT med samma drivlina landar på 399 000 för att nå upp i samma utrustning. Så nog känns Superben prisvärd i sammanhanget. Sen är ju Passaten ngr resor snyggare å andra sidan, samt har backkamera :)

Tillbaka till RS, ska låna en över helgen och dra till Småländska rallyt, så återkommer med lite nya intryck efter helgen :)

Kingen
2013-09-26, 16:48
@Amazonas: Fan va nice :) Hör av dig med en rapport, jag får inte min lånebil förrän måndag ;)

Ghost RS
2013-09-26, 17:07
Kingen: om du tycker Ljudet på GTI'n med Eurojet 3" helsystem är magiskt.. då ska du höra Octavia RS med Millteks helsystem :) Det är porr rakt igenom..
Vill knappt stänga av bilen :D

Kingen
2013-10-01, 08:29
I onsdags var jag hos den lokala VW/Skoda handlaren och vi diskuterade vilka tillval jag ville ha och ett ev inbyte av min bil (som de testade m.m), vad de kan tänka sig för den etc. Vi kom även överens om att jag ville prova en RS innan jag beställer en, så han skulle ordna hem en bil till Måndagen (igår) som jag skulle få prova till Tisdag då ingen annan dag på några veckor framöver passar oss.

Ringer igår vid 11:30 då ingen har hört av sig och frågar om de har fått in bilen vilket de inte hade då de ska hämta en till bil utan den kommer in vid 13. Slutar tidigare från jobbet då det alltid är kul med en ny bil och man får känna på den lite längre då jag har 100 km enkel väg till jobbet.
Ringer sambon i bilen på väg hem och frågar ifall hon har hämtat bilen varpå hon svarar att ingen har ringt.

Ringer säljaren och säger att det är märkligt att ingen har ringt men jag slutade tidigare p.g.a bilen och är där om 40-45min varpå säljaren säger att "det uppstod komplikationer och jag har ingen bil själv, så du kan inte få den här idag utan jag behöver den. Du kan ta den en annan dag..?" FUCKING SKOJAR DU?? Sa till honom att det är IDAG som jag slutar tidigare och kan, inte någon "annan dag" på några veckor och detta kunde du väl för fan ha sagt redan imorse när jag 1a ringde??

Aaa men det uppstod komplikationer.. Hur fan kan det uppstå en situation där du MÅSTE ta en bil som du tog hem enbart p.g.a att en kund skulle prova bilen? Det är sån jävla ren BS från säljarens sida, att de på VW/Skoda inte har en enda bil som han kan ta, eller sin privata bil, är HELT övertygad om att han ville testa den själv, vilket jag förstår, men lovar du bilen till en kund så får man fan hålla det eller ge en bättre förklaring än att det uppstod "komplikationer"! De kan ju ta hem bilen och testa den precis när som helst!

En sån här sak kan räcka för mig att totalt byta handlare, jag menar är detta att sätta kunden i 1a hand?

J.L
2013-10-01, 09:21
Ring säljchef eller VD för bolaget så kan man bara hoppas att han får en bättre karriär inom ett annat yrke...

Ghost RS
2013-10-01, 10:00
Exakt som J.L säger: ring VD och berätta exakt vad som hänt. Är övertygad om att han kommer vara jävligt mån om att kompensera dig på bästa sätt. Och troligen ge sin säljare en ny karriär.

Kingen
2013-10-01, 11:17
Känns som att det är enklare att se över marknaden.. finns nog fler som är intresserade av mina pengar. Jävligt tråkigt bara, man hade ju sett fram emot detta och det finns som sagt inga vardagar på 3 veckor nu som passar, enbart helg och jag lär knappast få låna den över helgen. Jag hade räknat med att få testa den ordentligt på måndag eftermiddag samt kväll och sätta oss ner på tisdagen och beställa en bil. Nu ser det inte ut att bli så även om sambon tycker jag ska ignorera detta men jag anser att det finns sätt och sätt på hur man behandlar folk och sina kunder.

Vi är ju som sagt redan kunder hos de, golfen som köptes ny där för 1.5 år sedan var inte billig och skodan är inte helt gratis den heller.

Ghost RS
2013-10-01, 11:46
Känns som att det är enklare att se över marknaden.. finns nog fler som är intresserade av mina pengar. Jävligt tråkigt bara, man hade ju sett fram emot detta och det finns som sagt inga vardagar på 3 veckor nu som passar, enbart helg och jag lär knappast få låna den över helgen. Jag hade räknat med att få testa den ordentligt på måndag eftermiddag samt kväll och sätta oss ner på tisdagen och beställa en bil. Nu ser det inte ut att bli så även om sambon tycker jag ska ignorera detta men jag anser att det finns sätt och sätt på hur man behandlar folk och sina kunder.

Vi är ju som sagt redan kunder hos de, golfen som köptes ny där för 1.5 år sedan var inte billig och skodan är inte helt gratis den heller.


Nej och det är därför jag verkligen skulle kontakta deras VD eller Säljchef.
Hade det vart på ett ställe som ni aldrig handlat hos tidigare så skulle jag bara ha skitit i dom.. men när ni handlade Golfen där samt hade blivit lovade att få låna RS:en för att sedan köpa en av dom så skulle jag höra av mig.. För deras ansvariga är nog jävliga måna om att behålla er som kunder. och jag lovar att det finns ingen bilfirma som vill ha såna säljare som han du tyvärr stötte på.

Marcus
2013-10-07, 20:49
Vad hände sen? Någon som provkört?

Kingen
2013-10-07, 22:11
Nope.. Inte hört ett knyst sen förra måndagen som alla vet hur den gick.. Har som sagt inte tid på ca 2v heller så vi får se vad som händer. Bmw kanske skulle vara något :)