handdator

Visa fullständig version : Bil/motorbygget är återupptaget Corrado 2,0 16V Lysholm



Joda
2013-09-02, 19:27
Då var det dags att återuppta bilbygget!

Recept:
2,0 9A block borrat till 83,00 mm, honat samt planat/deckat
K1 stakar
Wisecokolvar 9,0:1
ENEM 268 graders kammar
Portad 9A topp
Supertech inconelventiler på avgassidan
Grenrör Supersprintkopia 4-2-1
Samma kinaintercooler som tidigare
Externt oljekyl som tidigare
Oljepump, vattenpump och allt runt omkring är nytt givetvis
Oljetrågspackning med skvalpskydd från någon diesel
Lättat svänghjulet från 9,5 kg till 7,0 kg
Balanserat svänghjul/tryckplatta/vevaxel samt remskivor individuellt och sedan tillsammans.
Svarvat av mellanaxeln så att den inte slår så förb***at.
Nya hydraultryckare från kolbenschmidt

Vägde kolvar/stakar/kolvbultar på en våg som visar 1/1000 gram
Resultatet blev att jag pusslade ihop så att varje "cylinder" väger lika. Diffen mellan tyngsta och lättaste blev 0,26 gram. Brydde mig inte om att putsa bort något. Worst case hade varit 3 grams skillnad.

Tänkte börja med samma remhjul på kompressorn som tidigare. Dvs ett lägre ladd nu med 2,0 liter jämfört med 1,8 liter.
Körbarheten bör bli lite bättre pga att kompressorn egentligen var lite för stor för 1,8 litaren.. Funkade kanon där, men blir bättre på nya motorn.

Är inne på att köpa ett sprut från MAXtuning och även anlita dem för mappning.

Är inte helt på det klara hur jag ska göra med tändningen. Separata spolar eller wastespark det är frågan.

Potentialen för detta bygget är ca 400 hk med rätt remskiva. Tänkte börja med en mindre remskiva för att få koll på hållbarheten (växellåda etc). Bör inte hamna på under 320 hk (som tidigare)
3079

J.L
2013-09-02, 19:55
Fin puts på motorn, ska bli kul att (fortsätta) följa!

Bilen blev väll stulen eller nått vill jag minnas ?

Joda
2013-09-02, 20:21
Japp! Bilen var iväg på någon form av joyride för ett par år sedan. Besiktigade den med gamla motorn sommaren efter det... Lyckade dock spika sönder motorn fullständigt pga slarv från min sida. Hade dock redan handlat på mig endel prylar till den nya motorn, så lika glad var jag ändå ;)

Jag ska försöka lägga upp lite fler foton i denna tråden!

Planen är att bygget ska vara klart till nästa sommar. Det är inte speciellt mycket jobb kvar innan jag kan sätta i motorn.. Som vanligt hänger det på pengar. Måste slava ihop en mindre förmögenhet till styrsystem, mappning etc.

/Johan

Lillen
2013-09-02, 21:02
KUL att den lever och får nytt liv igen!

Joda
2013-09-02, 21:25
Gillar att du gillart Lillen :)

Som bonus för det så får du mfl se hur ett manligt haveri ser ut. Så här såg den sämsta kolven ut efter mitt motorhaveri.3080

Lillen
2013-09-02, 21:32
Å dra åt hel**e.
Där har det hunnit spika en del du.

Joda
2013-09-02, 21:40
O ja!!! Det small rejält. Hade väl en sådär 170 km/h uppför den värsta backen i vår region. Det tråkiga var att bilen var nybesiktigad och jag var på väg till BugRun. Otroligt nog kunde jag köra de 3 milen hem till Borås. Oljeförbrukningen var fantastiskt hög. Hade med mig en extra dunk.. ..och den gick åt. Tippar på 1,5 liter olja/mil. Folk bakom var nog inte så imponerade.

Här kommer en bild på svänghjulet. Svarvade som sagt av 2,5 kg. Mätte in det med indikatorklocka innan jag började svarva.
3081

Joda
2013-09-02, 21:47
Bild på vevstake samt kolv!3082

magoo
2013-09-05, 18:34
Det blir fint som fläsk detta...
Se nu till att inte hålla på å springa för mycket efter kjolfolket :cool: :rolleyes: så att man kan få provåka muskedundret...

Lillen
2013-09-05, 18:45
Det blir fint som fläsk detta...
Se nu till att inte hålla på å springa för mycket efter kjolfolket :cool: :rolleyes: så att man kan få provåka muskedundret...

Haha så ska det låta.
Kjoltyg sabbar bilintresset :p

Joda
2013-09-08, 20:58
Haha så ska det låta.
Kjoltyg sabbar bilintresset :p

Får väl se hur det går med kjoltyget. ;) Typiskt att det ska dyka upp en läckerbit så här under sensommaren. Hjälper det att kastrera sig tro? Då kanske man får tid med sitt bilintresse och hormonnivåerna går ner till det normala?

Mö roligt på gång med 9A-toppen nu förresten. Ha tålamod bara gubbs

JRJ
2013-09-09, 19:34
Var det en KR maskin med en Lysholm 1200 du hade förut?
Hur mycket laddade du då, och med hur stort remhjul?

Kul att du är igång igen iaf! :)

Sn00k
2013-09-09, 20:53
det var väl själva f-n va folk ska smälta kolvar..?? =D

kul å se att du är igång igen Johan! =)

Joda
2013-09-09, 22:04
Var det en KR maskin med en Lysholm 1200 du hade förut?
Hur mycket laddade du då, och med hur stort remhjul?

Kul att du är igång igen iaf! :)

Det var en KR med S2-kolvar. Samma ENEM-kammar som nu. Laddade kanske 1,2 bar med samma Lysholm 1600. Minns inte diameter på remskivan. Lysholm 1200 känns för liten för detta bygget med tanke på erfarenheten av mitt förra. Men det är MIN högst personliga teori.

/Johan

Joda
2013-09-09, 22:10
det var väl själva f-n va folk ska smälta kolvar..?? =D

kul å se att du är igång igen Johan! =)

My BAD Sn00k. Visste att den hade lätt att spika. Har ju fast installerad bredbandslambda med mätare. Ignorerade den lite och bara körde på. Just när jag sköt motorn så var jag lite lätt uppspelt och ivrig. ;)

Denna gången ska jag ha koll på soppaflöde etc. Ska köra med EGT-sensor också, även om det bara blir på en cyl.

Nu krävs det en portion motivation och en hög pengar!

/Johan

Sn00k
2013-09-09, 22:56
haha, ja det är svårt att lägga band på sig ibland =)
vi hade ju knappt hunnit BÖRJA mappa den, bara nån repa utanför grindarna nere på mantorp för å se vad den kunde tänkas lämna i rullarna.. den var väl kanske 10% färdig i mapparna.. =D

ska du köpa dig ett maxxpower och mappa det så behövs det en hög slantar.. runt 25k med installation och mappning tyckte jag mig läsa på deras sida.. det verkar ändå väldigt överkomligt.
helt övertygad om att man kan få till en riktigt bra gång på maskinen även med gamla digifanten, men den är ju inte sekventiell på soppadelen då.. kostar dock en bråkdel av ett riktigt sprut.

hade jag gett mig på ett liknande bygge idag så hade jag använt mig av ett motronic 7.5 och kalibrerat det för 16vn.. billigt och överlägset alla eftermarknadssprut, MEN det kräver enorm kunskap istället.


hursomhelst kul att se att du är igång med byggandet igen =)

Erik_vr6
2013-09-10, 13:44
haha, ja det är svårt att lägga band på sig ibland =)
vi hade ju knappt hunnit BÖRJA mappa den, bara nån repa utanför grindarna nere på mantorp för å se vad den kunde tänkas lämna i rullarna.. den var väl kanske 10% färdig i mapparna.. =D

ska du köpa dig ett maxxpower och mappa det så behövs det en hög slantar.. runt 25k med installation och mappning tyckte jag mig läsa på deras sida.. det verkar ändå väldigt överkomligt.
helt övertygad om att man kan få till en riktigt bra gång på maskinen även med gamla digifanten, men den är ju inte sekventiell på soppadelen då.. kostar dock en bråkdel av ett riktigt sprut.

hade jag gett mig på ett liknande bygge idag så hade jag använt mig av ett motronic 7.5 och kalibrerat det för 16vn.. billigt och överlägset alla eftermarknadssprut, MEN det kräver enorm kunskap istället.


hursomhelst kul att se att du är igång med byggandet igen =)

Matte>> Får man ha lite åsikter om dina uttalanden/fakta? ;) obs, inge skitkastning :p

De sprutet Johan snackar om heter maxxecu. Det har ett listpris på 13 900:- ink. moms. Så kan man installera de själv eller hitta någon som hjälper så behöver hela kalaset inte landa på 25 lök. Även om det lät som ett helt ok pris.
Nått att tänka på när man köper "dyrare" sprut är att de står sig rätt bra i pris även på eftermarknaden.

Givetvis kan man få "bra gång" på maskinen (vad de nu betyder?) med digifanten, dock helt övertygad att den kommer ge mer effekt med ett eftermarknads sprut samt gå snålare. Satsar man dyra pengar på en fin maskin så är de bara korkat att snåla på motorstyrning.

På vilket sätt skulle motronic 7.5 vara överlägset alla eftermarknads sprut?? Överlägset i användarvänlighet kan man ju inte påstå direkt. Skulle de vara så överlägset som du påstår så fanns det ju inga eftermarknads sprut ;)

Lycka till med bygget Johan! Ska följas!

//Erik

JRJ
2013-09-10, 17:44
Det var en KR med S2-kolvar. Samma ENEM-kammar som nu. Laddade kanske 1,2 bar med samma Lysholm 1600. Minns inte diameter på remskivan. Lysholm 1200 känns för liten för detta bygget med tanke på erfarenheten av mitt förra. Men det är MIN högst personliga teori.

/Johan

Ok, fick för mig att det var en 1200.
Men 1,2 bar på en 1,8L maskin med en 1600, då måste den ju ha snurrat galet långsamt iaf.
Kommer nog bli, som du säger, bättre på en 2L maskin så man får upp lite verkningsgrad på kompressorn.

Sn00k
2013-09-10, 19:29
Matte>> Får man ha lite åsikter om dina uttalanden/fakta? ;) obs, inge skitkastning :p

De sprutet Johan snackar om heter maxxecu. Det har ett listpris på 13 900:- ink. moms. Så kan man installera de själv eller hitta någon som hjälper så behöver hela kalaset inte landa på 25 lök. Även om det lät som ett helt ok pris.
Nått att tänka på när man köper "dyrare" sprut är att de står sig rätt bra i pris även på eftermarknaden.

Givetvis kan man få "bra gång" på maskinen (vad de nu betyder?) med digifanten, dock helt övertygad att den kommer ge mer effekt med ett eftermarknads sprut samt gå snålare. Satsar man dyra pengar på en fin maskin så är de bara korkat att snåla på motorstyrning.

På vilket sätt skulle motronic 7.5 vara överlägset alla eftermarknads sprut?? Överlägset i användarvänlighet kan man ju inte påstå direkt. Skulle de vara så överlägset som du påstår så fanns det ju inga eftermarknads sprut ;)

Lycka till med bygget Johan! Ska följas!

//Erik

självklart Erik, Johan nämnde ovan att han var inne på att handla ett sådant och låta dom sköta mappningen, 13900 + givare + mappning ~5-8000 OM du gör installationen själv.
helt plötsligt lät inte ~25.000:- så dumt med installation, mappning och allting inkluderat.. det var tom ett riktigt bra pris.


Motronic 7.x och nyare är vridmomentsbaserade realtids-insprutningar, och alla tänkbara scenarion en motor kan hamna i är kalibrerade av dussintalet ingengörer som inte gör annat om dagarna.. + att dom har utrustningen för det, och nu pratar vi inte om en bromsbänk i ett garage, utan en komplex anläggning med 40+ bänkar och olika testmiljöer där varje ny typ av motor passerar igenom och får sin motorstyrning kalibrerad.
har man sedan kunskapen att anpassa dom nödvändiga bitarna efter just SIN motor, så följer många av dessa parametrar med på köpet.
(temperaturkompenseringar mm ändras ju inte bara för att man ändrar motorvolym och topp tex)


ett eftermarknadssprut är just det, användarvänligt, men även om dagens börjar bli avancerade så har dom inte en hundradel av precisionen av vad en motronic har, och detta under ALLA tänkbara förhållanden.(läs 3800+ mappar som samkörs)
Sen ska vi ju inte gå in på loggningskapaciteten som Motronic har, den är överlägsen ALLT annat.. 127 variabler i REALTID, direkt ur ramminnet, DVS där ECUn precis är och läser dom.. där kan man se precis ALLT å lite till vad som händer i motorn och motorstyrningen.. smäckert..!
(givetvis kan man även direkt se om/vilken givare det är fel på, när det hände, antal misständningar, om en tryckslang läcker etc etc)


SÅ, varför används eftermarknads? kort sagt för att vemsomhelst ska kunna arbeta med det och lära sig det.


Självklart får man inte samma precision med ett äldre sprut(digifant) som inte är fullsekventiellt på soppan, men på den här nivån och vad gäller förbrukning, så är det knappt märkbart.. Effektmässigt blir det inte heller nån märkbar skillnad.. man kan köra digifanten med triggerhjul om ännu bättre precision önskas.. men det är ren överkurs.


Helt klart så är det dumt att snåla på motorstyrning i ett dyrt bygge, men det är också dumt att köpa sig nått som man inte har nån aning om hur det funkar.. man bör köpa sig en användarvänlig sådan, där man har tillgång till support/mappning/kunnigt folk lokalt, helst i samma stad, då tror jag man uppnår bäst resultat.

Joda
2013-09-12, 12:09
Helt klart så är det dumt att snåla på motorstyrning i ett dyrt bygge, men det är också dumt att köpa sig nått som man inte har nån aning om hur det funkar.. man bör köpa sig en användarvänlig sådan, där man har tillgång till support/mappning/kunnigt folk lokalt, helst i samma stad, då tror jag man uppnår bäst resultat.

MAXtuning ligger i Vrigstad (Småland, vilket inte bör vara jättelångt från Borås) Många Boråsare har anlitat MAXtuning. Jag har bara hört positiv kritik och allt vad det innebär.

Tyvärr så spelar det ingen större roll att (om?) ett Boschsystem är 1 miljard ggr bättre. Jag kan inte hantera/mappa det. Ingen i min bekantskapskrets kan.

För övrigt så får det vara värt 25000 kr. Motor/bilbygget har kostat betydligt mycket mer än så. Jag hoppas det kommer att vara värt det.

/Johan

werre
2013-09-12, 15:18
Vet en som kan ev mappa åt dig hör med Andree i helsingborg han har själv en 2 liters 16v maskin med shelby gt500 kompressor i sin golf g60 rallye jävligt duktig kille, hans garaget profil: http://www.garaget.org/?car=263574

//Richard

Joda
2013-09-12, 16:21
Vet en som kan ev mappa åt dig hör med Andree i helsingborg han har själv en 2 liters 16v maskin med shelby gt500 kompressor i sin golf g60 rallye jävligt duktig kille, hans garaget profil: http://www.garaget.org/?car=263574

//Richard

Tack! Men jag ska anlita MAXtuning tänkte jag. De har all tänkbar utrustning som behövs. Håller mig ifrån lösningar som är ohållbara för MIG personligen. Vill köpa grejer som är testade tillsammans. ...så därför lutar det åt att köpa ALL elektronik hos MAXtuning och sedan be dem mappa. Företaget ligger relativt nära dessutom. Det kan inte bli bättre!



/Johan

Lillen
2013-09-12, 16:29
Maxxecu har fått helt otroligt bra kritik.

Joda
2013-09-12, 19:22
Maxxecu har fått helt otroligt bra kritik.

En like på det! :)

Gillar dem starkt där på MAXtuning. Tror det var Nathanael som jag mejlade med för något år sedan. Han var helt otrolig med att sätta sig in i min situation och ge mig tips. Låååånga svar fick jag. och inga pengar tjänade han! Respect!!!!

/Johan

Lillen
2013-09-12, 22:20
Ja han får verkligen inte dålig kritik nånstans om man läser på forum.
Han har ju utvecklat det utefter användarnas önskemål dessutom.
Och sedan kan man ju få ett komplett paket.

Sn00k
2013-09-12, 23:07
Låter som en jättebra lösning för dig Johan, som sagt, nära och bra + support = WIN! =)

Joda
2013-09-14, 10:47
3173

Nya avgasventiler i Inconel. Originaldimension fick det bli.

DLI-teknik fick äran att leverera dessa.

Ventiltätningar till avgas samt insugssidan i olika material! Ska visst vara himla bra!

/Johan

Joda
2013-09-14, 18:54
Nya hydraultryckarna från Kolbenschmidt. Helt standard, men det duger.

Ventilkåpan är lite lätt putsad sedan tidigare. Den ska vattenslipas etc tills man får ont i ögonen av att titta på den.

3177

Joda
2013-09-20, 18:15
32163217

Portat lite på "hemmaplan". Toppen är en 9A för er som inte redan läst det tidigare i tråden.

Före och efterbild som ni förstår. Jag har inte riktigt bestämt om jag ska behålla de kapade styrningarna eller om jag ska handla 8 st nya.

Jag gjorde enligt följande:
- fräste bort endel material på mellanväggen. Fräste ner styrningarna.
- Slipade till formen på det jag fräst.
- Slipade upp kanalerna med en 30mm lamellslip.
- Matchade ventilsätet mot kanalen då det var en flaskhals där.
- Slipade upp kanalens diameter i höjd med styrningen då kanalen var smalast där. Ihop med styrning och bulan mot styrningen så måste det varit en rejäl flaskhals där.
- Slipade endel bakom styrningen på kanalens ytterradie/ytterkurva då det verkade trångt där jämfört på innerradien/innerkurvan.

Jag har INTE slipat upp mynningen på packningssidan då den verkar ha hyffsad diameter. Strävan har varit att få så jämn diameter hela vägen i kanalen som möjligt.


Snart dags för avgassidan att få en lättare portning!!

Lillen
2013-09-20, 19:59
Det ser ju onekligen 100% bättre ut runt ventilsätet.
Men hur nära ner mot "golvet" har du slipat?

Har man tagit upp diametern tidigare i kanalen är det jäkla känsligt där i och med att kanalen "konar" ner in mot ventilen.

Joda
2013-09-21, 13:15
Det ser ju onekligen 100% bättre ut runt ventilsätet.
Men hur nära ner mot "golvet" har du slipat?

Har man tagit upp diametern tidigare i kanalen är det jäkla känsligt där i och med att kanalen "konar" ner in mot ventilen.

Hmm.. Tror inte att jag tagit så mycket på golvet bakom ventilstyrningen i riktning mot sätet. Har nog mest putsat till ytan där då det var en lite puckel där.

Menar du att man kan förstöra flödet genom att ta för mycket där?

/Johan

Sn00k
2013-09-21, 14:32
- Slipade upp kanalens diameter i höjd med styrningen då kanalen var smalast där. Ihop med styrning och bulan mot styrningen så måste det varit en rejäl flaskhals där.
- Slipade endel bakom styrningen på kanalens ytterradie/ytterkurva då det verkade trångt där jämfört på innerradien/innerkurvan.

Jag har INTE slipat upp mynningen på packningssidan då den verkar ha hyffsad diameter. Strävan har varit att få så jämn diameter hela vägen i kanalen som möjligt.


ser jättefint ut Johan, snyggt inblendade säten, som förståss är väldigt viktigt, och snyggt spetsat skiljevägg..

..MEN, kanalen skall ha en avsmalnande kona just innan/runt ventilsätet, det är tämligen viktigt för optimalt flöde och fyllnad..(ökad gashastighet bla).

tror fortfarande att ditt port-jobb flödar mycket bättre än original, men det kunde flödat ytterligare nån % med en bättre utformad insugskanal.. nu har ju du en kompressor som knuffar på, så det ska nog gå bra ändå =)


rent generellt så kan man säga att det är bättre att porta en 16v för gashastighet än att försöka förstora upp dom redan stora kanalerna.. blenda sätena, vässa skiljevägg och blenda in puckeln runt styrningen, svarva till koniska styrningar, och låt bli att ta bort en massa material ur kanalväggarna. (tänk trång kanal med minsta möjliga luftmotstånd.)


vad använde du när du blendade in ventilsätena? dom kan vara väldigt hårda dom där rackarna.. och sitter mot mjuk aluminium som äts som smör om man använder ett vasst fräs-stift.. =)

Joda
2013-09-23, 09:44
Men hur nära ner mot "golvet" har du slipat?

Jag är ju helt borta vad det gäller termerna här. Fick precis förklarat för mig vad golvet är. Toppen är ju uppochned på bilden. haha!!

Jag har inte tagit något alls på golvet/innerradien/innerkurvan. Fick till mig att man inte ska ta något där då det har negativ inverkan på flödet. Ytan är enbart tillputsad!

Taket/ytterradien/ytterkurvan är lite lätt uppförstorad dock.

/Johan

Joda
2013-09-23, 09:51
ser jättefint ut Johan, snyggt inblendade säten, som förståss är väldigt viktigt, och snyggt spetsat skiljevägg..

..MEN, kanalen skall ha en avsmalnande kona just innan/runt ventilsätet, det är tämligen viktigt för optimalt flöde och fyllnad..(ökad gashastighet bla).

tror fortfarande att ditt port-jobb flödar mycket bättre än original, men det kunde flödat ytterligare nån % med en bättre utformad insugskanal.. nu har ju du en kompressor som knuffar på, så det ska nog gå bra ändå =)


rent generellt så kan man säga att det är bättre att porta en 16v för gashastighet än att försöka förstora upp dom redan stora kanalerna.. blenda sätena, vässa skiljevägg och blenda in puckeln runt styrningen, svarva till koniska styrningar, och låt bli att ta bort en massa material ur kanalväggarna. (tänk trång kanal med minsta möjliga luftmotstånd.)


vad använde du när du blendade in ventilsätena? dom kan vara väldigt hårda dom där rackarna.. och sitter mot mjuk aluminium som äts som smör om man använder ett vasst fräs-stift.. =)

Jag använde en 30mm 50 korns lamelltrissa för att passa ihop sätena med kanalen. Den tar "lagom" mycket tycker jag.

Du skriver att det kan vara negativt att förstora de redan förstorade kanalerna. Tänk på att detta är en 9A topp. Kanalerna är bra mycket mindre än i KR-toppen. Eftersom att 100% av alla i VW världen föredrar KR-toppen framför 9A så tänkte jag porta den så att den åtminstone har liknande kanalstorlek som KR.

Tack för den fina kritiken förresten!!!

/Johan

Joda
2014-03-17, 17:04
En liten uppdatering.

Nu är det dax att sätta fart på riktigt. Det har handlats endel prylar och förberetts en hel del inför motormonteringen!

Motorn saknar topplock. Det ska in på planing, brotscha styrningar och sätesfräsning snart.

-Handlat en MaxxECU med tillhörande prylar.
- Köpt mig en 60-2 vevaxelgivarhistora från lupo/polo
- Slängt ut samtliga 52mm mätare ur bilen.
- Strippat ner original kabelhärva till digifanten.
-Tejpat om samtliga kabelhärvor med original vävtejp på VW
- Byggt om original spjällhus till TPS istället för fullgas och tomgångskontakt. Inte snyggt, men funkar klockrent.
- Svetsat i 1/8" anslutningar i grenröret för K-elementgivare
- Köpt en "pluspol" från BMW 850 (har batteriet i skuffen)
- Beställt K-elementgivare till samtliga pipor

4082
4083
4084

JRJ
2014-03-18, 09:39
Härligt att det går framåt!
Är också lite sugen på ett MaxxECU till mitt kommande 2E bygge så det ska bli intressant att se vad du tycker om det. :)

Joda
2014-03-18, 12:21
Härligt att det går framåt!
Är också lite sugen på ett MaxxECU till mitt kommande 2E bygge så det ska bli intressant att se vad du tycker om det. :)

Jag var och hämtade boxen på Maxxtuning i Vrigstad, så jag har sett deras lilla anläggning. Det ser helt ok ut.
Inför inköpet i år fick jag extremt bra support vad det gäller rekomendation av givare och annat.


Hittills är helhetsintrycket riktigt bra. Dock har jag inte kopplat in det och startat det ännu.

+ Molexhandsken som är med till boxen har uppmärkta (printat) kablar. Exempelvis injector, ignition, GPO etc etc..
+ Hög byggkvalité på själva lådan.
+ Snyggt förpackat
+ Bra manual (so far)

- Saknar ett verktyg för att pilla ur de kontakter jag inte behöver. Ska ju bara använda 4 st injectorutgångar tex. Vill inte ha massa extrakablage hängande ur boxen. Jag vet att verktygen är dyra, men några enklare "Pinnar" borde man fått med så att man kan få ur stiften som ej ska användas.
- Lite luddigt kring kriterierna för att få en väl fungerande motor med just DERAS sprut. Jag är medveten om att man designar motorsetupen helt på egen hand och att man därmed bär totalansvaret. Men lite mer fingervisning kring hur det är lämpligt att bygga motorsetupen skulle vara användbart.... Exempelvis så bollade jag tanken med dem angåande att använda sig av tomgångsmotor. Detta kan bli problematiskt i vissa lägen utan en PWN-styrning om jag minns rätt. (reserverar mig för felskrivning). Man kan i alla fall få liknande symptom som jag hade med digifanten. Dvs systemet hamnar i "självsvängning" och varvtalet pendlar mellan exempelvis 600 och 1600 rpm.

Som sagt så rekomenderas deras prylar starkt!!!!! Hoppas att jag ser det på samma sätt när jag installerat och startat motorn!


/Johan



Ni klåfingriga som tror att ni kan åka till mitt garage och stjäla alla trimprylar kan glömma det. Allt värdefullt förvaras på ett helt annat ställe.

Joda
2014-03-23, 10:40
Tillverkade en lite elcentral till MaxxECU:n. Centralen de säljer kostar 1800 kr och ser proffsig ut. Jag är inte i behov av en så stor central. Ena reläet ska går till ECU:n och det andra går till bränslepumpen. Inga konstigheter. Valde dock att använde en 6mm2 kabel till ECU:n och dess kringkomponenter. Bränslepumpen fick en 4mm2 kabel. Splittade på dem mest för att det skulle vara krångligt att dela upp det ;) Den blå/vita kabeln ska gå till tändningslåset.

Provmonterade mina avgastempgivare också. Ser sofistikerat ut!
4122
4123

Joda
2014-04-04, 12:22
Portat klart toppen och pressat i ventilstyrningarna.

Glasblästrade och tvättade den igår.


Nu är den iväg på bearbetning. Brotscha in styrningarna, fräsa inventilerna samt plana av den står på schemat.

När toppen kommer tillbaka så har jag inte mycket att skylla på längre. Då är det bara att börja skruva ihop motorn och montera den i bilen!! ...kom på mig själv nu. Ska stifta kamdrevet mot vevaxeln också. Vill inte vara med om något ras pga det.

4169

Sn00k
2014-04-04, 15:28
stilfullt, blir du klar till mantorp tro? =)

Joda
2014-04-04, 18:02
stilfullt, blir du klar till mantorp tro? =)

Det är tanken!!

Jobbar på så gott jag kan för att hinna med. Det är ju 2 månader kvar, så det ska väl inte vara omöjligt.

O-ringade nedre delen av insuget idag. Gjorde det av flera anledningar.

1. Tändkablarna kommer mest troligt att gå mellan ventilkåpan och övre delen av insuget. Ska man lossa stiften så behöver man lossa övre delen av insuget.
2. Bara för att jag vill

4170

Joda
2014-06-05, 20:26
Äntligen är bilen mappad, men tyvärr inte färdig. Drivremmen till kompressorn verkar slira. Laddtrycket dök till 1 bar efter 5000 rpm eller så. Teoretiskt så skulle laddet bli runt 1,4 bar. Insugstempen låg på över 70 grader också. Dessa faktorerna är givetvis inte så bra. Teoretiskt så saknas det kanske 70 HK eller nått. Vet inte. Det konstiga är att insugstempen låg 20-30 grader lägre när jag plågade bilen på vägen hem. Tändningen korrigeras till det negativa vid så höga temperaturer=effektförlust. Blygsamma 294 hk i motorn blev det. Jag får nog vara lite nöjd ändå. För ett par månader sedan så stod bilen som ett lik i garaget.. Ingen motor i. En motor i delar jämte... Inget styrsystem. Bara att bryta ihop och komma igen. Nu ska man bara fundera på hur det blir med bug run. Planen är att åka dit på lördag.

/Johan

Diesel_wiseby
2014-06-05, 20:59
Gött att corren äntligen rullar igen:)

Joda
2014-06-09, 00:32
Gött att corren äntligen rullar igen:)

Den rullade till BugRun idag! Har avverkat 80 mil med den nya motorn.

Hittade det "riktiga" felet i lördags. Kollade kammarna. Nollade motorn och insåg att insugskammen stod 1 kugge fel mot avgaskammen. Ren tur att inget blivit skadat. Fast den marginalen finns visst. Det är inga värstingkammar som sitter i ju. Insugskammen stod en kugge för sent. Den öppnade lite senare alltså. Kanske hade funkat med en stoor turbo och högt ladd utan att man märkt något. ;)

Nu stämmer VE-tabellen riktigt dåligt. Fick öka på den med 30-40% på låga varv och 20-25% på höga varv (vid ladd) för att den skulle stämma någorlunda. Nu är det en helt annan karaktär på motorn. Laddet sjönk lite också. Nu verkar motorn svälja luft som den ska, men går bättre trots lägre ladd. Tändningen lär inte vara helt korrekt heller. Ny mappning får bokas helt enkelt. Får se när det blir.

VE-tabellen så hemsk ut efter mappningen. Man borde anat oråd med det som grund. Att något var galet märkte vi ju med tanke på "gång" och motoreffekt. VE-tabellen börjar i alla fall likna de man hittat på nätet. Innan dess så var värdena riktigt låga (usla).

Kan inte skylla på någon annan än mig själv.

....och remspännaren har jag skrotat. byggde en ny i fredags. Så nu slirar inte remmen längre i alla fall. (vilket var tydligt på bromspapprena)

/Johan

JRJ
2014-06-09, 08:41
Kul att det funkar bättre nu!
Såg den inte på BR, tror jag iaf, hade varit kul att kolla närmare på bygget. :)

Ungefär hur stor anläggningsyta hade du på remhjulet när det slirade, i procent?
Du har inte någon bild på det före och efter du byggde om det?

Joda
2014-06-12, 21:44
hade ganska bra omslutning runt remhjulet när den slirade. Kanske 200 grader. Tror problemet är borta nu när insugskammen står rätt. Laddet är 1 bar upp till 5000 rpm, sedam sjunker det till 0,75 vid 7500 rpm.

..menar att lägre ladd bör belasta remtransmissionen mindre.

Började räkna lite teori. Spridarnas dutycycle, motorns grundpotential, bromsningen på 294 hk samt det låga laddet och började då ana lite oråd. Det verkar som att kompressorns maxvarv är 15000 rpm (då ger den luft till ca 410 hk) Varvar nu max 13000 rpm. Nyttjar då kompressorn tiil ca 355 hk. Spridarna går på max 65% duty. Detta ger teoretiskt 335 hk. Jag vet att det bara är teorier. Men det stämmer väl till viss del. Väger man ihop alla faktorer så känns det nära sanningen. Skaffar jag ett 70mm remhjul så nyttjar jag kompressorn till max. Då finns det åtminstone en teoretisk möjlighet att nå 380 hk.

Omslutningen är för övrigt den samma efter ombyggnationen. Jag använde dock originalspännren. Den är gammal och trött . Remmen var uppenbart slapp. Nu kör jag med en vantskruv. Skulle helst vilja ha en flexibel spännare dock. Får se hur jag gör i framtiden.