Visa fullständig version : Hur kan man hålla borta fålegskitar från blank bil
Polerade golfen för ca 3 veckor sedan och efter det så har bilen blivit attakerad av fåget skit i stort sett varje dag. Finns det något sett som hjälper mot det, så man slipper tvätta bilen varje dag. Som värst så hade jag säker 50 skitar på taket och sidan. Bilen har inte stått parkerad under träd eller lyktstolpe
salmiakboven
2013-06-04, 18:30
Det är nog svårt om man vill ha bilen blank. Det ska tydligen ha skett en studie på det där om blanka bilar och fågelskit. De kom fram till att fågeln ser sin egen spegelbild i lacken och tror att det är en fiende och därför skiter de. Varför de nu behöver skita när de uppfattar en fiende vet jag dock inte..
Det är nog svårt om man inte vill göra det allt för omständigt för sig.
Kan ju vara jobbigt att ha med sig ett partytält hela tiden :-/
Markus1987
2013-06-04, 22:00
Eller så täcker du in hela bilen med detta medel...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=IfUaKXasdD4
Har du tur så rinner fågelskiten bara av bilen direkt :P Men medlet är inte direkt billigt sen så du vet bara :P
sturebyking
2026-06-10, 13:05
Tvättade och vaxade med Soft99 Fuzzo coat black min mörka bil för några veckor sedan. Tvättade förra vecka sen körde jag på några dagar och det regnade nån gång under denna tid. Körde i söndags och såg inget speciellt, går förbi bilen minst två gånger om dan och har inte sett nått, tisdag kväll ser jag att det är ganska mycket fågelskit på sidan av taget och ner på sidorutan, OK, får väl tvätta bort det, ser då att det är två stycken rejäla fågelskit blaffor (mer bruna och inget vit i som det brukar vara) även på taket, jaja, tvättar väl hela bilen. MEN det går inte bort, har kört med 2000 våtslip-papper, polermaskin osv. Inge kul alls, bilen är i övrigt nästan i nyskick.
Nån som vet nån bra recond firma i södra Stockholms området som kan kolla om de kan göra nått?
Häromåret råkade jag ut för tak / huv bombardemang av gissningsvis fiskmåsar på vår blankröda Golf Alltrack. Det var soligt så det fick tyvärr full effekt över en hel dag. Tvättade givetvis ytorna direkt vid upptäckt och konstaterade matt struktur.
Våtslipade 6-7st "pladdor" av varierande storlek för hand med 2000 papper och därefter med 3000 grit. Polerade sedan med grov rubbing (Autosol) därefter med medium rubbing för hand. Jäkla jobb! Vaxade när jag hade fått bort alla sliprepor. Såg bra ut.
Några dagar senare kunde man se strukturen där några pladdor varit... repeterade proceduren. Till slut blev det bra, dvs osynligt. Gjorde nog det en 3:e gång på de värsta...
Någon rekondare känner jag inte, har du bra tålamod borde det gå att fixa.
Hypotes:
Massan från fågeln innehåller vätska som etsar lacken och även expanderar den. Därför ser det bra ut ena dagen men efter 48 tim har vätskan försvunnit ut lacken och ändrar därmed ytjämnheten....