handdator

Visa fullständig version : Beskrivning över VCDS och Svenska VCDS



Svenska VCDS
2013-04-07, 19:19
Hej alla GTI-are!

Jag, Anders Eriksson, ger här en liten presentation av diagnosverktyget VCDS och mig och mitt företag.
Det hela började med att jag blev blixtförälskad i en skönhet vid namn Corrado! :mad:
Den bilen skulle jag bara ha! Ett år senare hade jag hittat vad jag sökte en röd 95a med automat i södra Tyskland. Satte igång och korrespondera med VW-huset och kom fram till ett pris. Tog tåget (100 mil) och inhandlade.
Upptäckte då att det fanns ett diagnosuttag. Tog kontakt med Uwe Ross på företaget Ross-Tech. Började tillverkade adaptrar och började sälja lite smått.
2003 startade jag mitt företag, jag har alltså hållit på i 10 i år.
Ja vad är då VCDS? Jo det består av programvara och adapter för att ansluta mellan bil och dator. Jag vill påstå att programmet är lätt att sätta sig in i och att använda. Det fungera med alla VAG från början på 1990 till dagens bilar. Jag har översatt program, felkoder och bruksanvisning till svenska. Uppskattningsvis har arbetet tagit mig mer än ett halvt arbetsår. Men jag kan säga att det verkligen har lönat sig. Företaget har bara gått bättre och bättre och jag har idag sålt åtskilliga tusen system. :cool:
Jag kan utan vidare påstå att det är marknaden bästa diagnossystem för VAG (också oberoende test har visat detta) och det till ett så pass lågt pris att även privata användare kan köpa det. Jag har också sålt många system till återförsäljare av VAG.
Vad kan man göra med VCDS? Allt som en VAG-verkstad kan göra!
Här är en lista: läsa/radera felkoder, släcka servicelampa, grundinställningar, omkodningar, adaptationer, accelerationstester mm
I programmet ingår något som kallas textfiler (label files). Varje textfil innehåller information om styrenheten. Det gäller uppgifter om mätvärden (vad det är man mäter, börvärden i många fall). Mer och mer byggs filerna ut med information om kodningar, grundinställningar, adaptationer. Detta gör att man i många fall slipper leta efter information om hur man gör kodningar/inställningar.
Dessa textfiler som uppgår till över 1200 st var från början på engelska. Jag förstod mer och mer hur viktigt det var för köparna att förstå innehållet i textfilerna varför jag började översätta filerna till svenska. Jag har inte dokumenterat hur lång tid detta tagit, men det handlar om månader i arbetstid. Sen insåg jag också att det fanns några hundra textfiler som var på tyska och de var väldigt intressanta för oss i Sverige då de tyska bilarna är mer lika våra än de amerikanska. Så därför har jag med stor möda översatt även dessa till svenska. Detta gör nu att mitt VCDS är bättre än det engelska pga översättningen av de tyska filerna.
Vad det gäller hårdvaran, adaptern, så säljer jag sedan ett år tillbaka en adapter som jag lämnar 5 års garanti på, jämfört med Ross-Techs på 1 år. Min adapter (AI-USB+CAN) är dessutom förberedd för standarden J2534, det som VAG kallar SVM-kodning.
Förutom VAG-bilar så klarar VCDS också de bilar som uppfyller normen för EOBD, dvs bensinare från 2001 och dieslar från 2004. Men då begränsat till motor och automatlåda. Detta ger felkoder och mätvärden.

Sålt bolaget 2016 och dom nyare ägarna finns idag Kungsbacka.

Ni är välkomna att kontakta dom med frågor eller att besöka hemsidan www.vcds.se

JRJ
2013-04-08, 17:41
Hej Anders!

Visst har du en gång i tiden, för typ 8 år sen skulle jag tro, varit på en tysk restaurang som heter Moldau och käkat middag med ett helt gäng Corrado-entusiaster...?

VWGolIV
2013-06-20, 22:31
Vem behöver garanti på en kvalitetsprodukt =)

Köpte min för många år sedan, och jag har alltid varit nöjd och jag har sparat 1000tals och åter 1000 tals kronor.
Sen alla man hjälpt på Bugrun och andra vw träffar är många!!

Dock funderat på att köpa väska osv för att göra min kabel komplett.

Service och bemötande får du 5/5