handdator

Visa fullständig version : Behöver lite hjälp med en Seat Toledo.



poffan
2012-12-14, 13:26
Tja, hej, hallå :D

Jo de är så att jag äger en Seat Toledo 1.9 TDi -98 (90hk) och jag har stött på ett problem.
Allt börja med att jag var på väg hem och hörde hur de börja "klonka" om bilen (lät ungefär som om att avgassystemet slog i bilen) så jag stannade för att kolla va det kunde vara. Kände på hjulen så de satt fast kollade under bilen, såg inget så satte mig och började köra igen. Men nu har något gått helt åt, ja... Det rycker i ratten åt höger vid gaspådrag, och ordentligt! Vet inte om ni sett killen som ska käka frukost med "Tenz" men ungefär sådär ryckte de i mina armar. Och som sagt det är bara under gaspådrag samt jämn gas för att hålla hastigheten. Körde ca 4km i 30 km/h och det rycktes på ordentligt.

Så min fråga är:
Knut, lager eller motorfäste? :/

Tack för att ni tog er tid att läsa :D

Andersson Racing
2012-12-14, 14:11
Drivknuten skulle jag satsa mina ören på.

poffan
2012-12-14, 14:44
Tack ska du ha för att du svara :) Känner att de lutar mest åt de, men får se om en stund då jag har rivit ner hela skiten :D

poffan
2012-12-14, 20:19
Efter mycket om och men så är skiten ner plockad och den stora boven verkar vara oket. Nu är inte jag någon expert, men tror det behöver vara ganska varmt (bra mycket mer än normalt) för att skivan ska bli blå. För när jag lossade hjulet och börja snurra på skivan så var det trögt, blev trögare sen sa de stopp helt och hållet. Rev allt som hade med bromsarna att göra, starta bilen och drog upp den i 90.... Inga konstigheter där, nada glapp eller konstiga ljud. Sist av allt prövade jag att klämma oket, gick inte med den lilla rör tången, hämta bjässen, gick inte heller. Så den sitter typ fast där den sitter xD Så ska handla nya grejer i morgon och testa. Funkar de så kommer jag va tok-nöjd i alla fall :D

Och Andersson Racing: Tack för visat intresse :)

VWGolIV
2012-12-15, 19:38
Byter du skivor med eller?
Annars kolla så den inte slagit sig.

poffan
2012-12-16, 12:30
Bytte allt, skivor, belägg, höger och vänster ok. Passade även på att byta slangar :)
Men har inte stött på några problem efter allt testande nu så var nog oket som var problemet :)

VWGolIV
2012-12-16, 22:23
Fint när personer gör det ordentligt !!! =)

poffan
2012-12-18, 12:19
Är det värt att göra så är det värt att göra ordentligt :)

Sigridur
2013-06-02, 22:33
Hej!
Jag är ny här och eftersom jag inte har lyckats lista ut hur jag skapar en ny tråd och eftersom vi har samma sorts bil och du verkar duktig så kanske jag kan ställa min fråga till dig.
Min Seat rycker, men bara på sommaren när det är varmt. Vintertid rullar den som den pärla den är men när värmen kommer så börjar det.
Oftast är det på långkörning men det är olika mycket och inte speciellt regelbundet. Det känns i gaspedalen, det känns som om bilen vill stanna, hela den rycker till.
VW Verkstaden har haft bilen inne flera gånger sedan detta började men de hittar inget fel. Det svåra är att det går inte att framkalla fenomenet.
Är detta något du känner igen?
Eller är det någon annan som har varit med om något liknande?