handdator

Visa fullständig version : Projekt isbil/busbil



Ulf
2012-11-26, 17:39
Förra projektet med folkracebilen blev ju lyckad men måste ju försöka att förbättra
Eftersom det finns mycket överblivet i garaget är det lika bra att sätta ihop något roligt. Motorjobbet är igång. Växellåda 02A med sellholm spakställ ligger klart.
Karossen påbörjas när allt annat är klart. Tar antagligen fram och bakvagn från Gti:n så får vi 5-bultat

Här är lite bilder på toppen filad och klar och kammar från Axelsson mekaniska. Underdelen är ett 2E block med kolvar och stakar från ABF. Spjällhusen kommer att monteras när adepterplattan är klar, blir 4-spjäll och datasprut. Extraktorrör 4-2-1 finns också liggande.
Vi får se vid mappningen vad det blir för effekt
701702703

Lillen
2012-11-26, 18:17
Det är grymt kul att följa er i rallyskogen , på banan och i trådarna.
Just era projekt är extra kul då man ju faktiskt får se resultat , att bilarna används och att de ni gör är på riktigt.
Inte bara en tråd där någon inte kan visa på fakta eller nytta =)

Mer projekt från er så att säga!

Ulf
2012-11-27, 10:08
Det är många projekt samtidigt, inte alla VW dock. Detta är ett av projekten som gjorts samtidigt med övriga Golfprojekt

704705

MiWi
2012-11-27, 16:43
Underbar retropärla!

Ulf
2012-11-27, 17:35
Har ägt den sedan 1984 men det är först nu som jag fått tummen ur och gjort en helrenovering. Det är lite omväxling att renovera veteraner jämfört med rally - och busbilar

Ulf
2012-11-28, 22:53
Nu får det bli ett kortare uppehåll med projektmotorn. Rallybilen behöver lite manikyr för att se presentabel nästa sesong. Rallymotorn är nerplockad för genomgång, fram och bakvagn genomgångna

724

Ulf
2012-12-07, 13:03
Nu börjar motorn bli färdig. kammarna monterade och toppen monterad på underdelen. Bara isprutet kvar. Får se när vi startar upp den om det behövs ett justerbart kamdrev
772773

Nu börjar arbetet med reservmotorn till kitcaren. Toppen klar för filning, ventilstyrningar borttagna för att komma åt. Blir nya svarvade styrningar när toppen är klar.
Har riktiga kammar, mek tryckare och ventiler från en kitcar att stoppa i denna topp
774775

Freiholtz
2012-12-09, 22:30
Fräckt bygge... Jag har förresten en vänster framskärm till Golf 3 (ny) som jag kan skänka till rallybilen, om det är intressant? Ni behöver den kanske bättre än mig.

Ulf
2012-12-10, 07:34
Låter intressant Jonas, alltid intresserad av bra erbjudande

boster
2012-12-13, 08:22
om man får fråga vad är det för Dura/lyft/nockv/lyft i tdc på kamaxlarna från Axelsson mekaniska? mekaniska eller hydral

Ulf
2012-12-13, 08:51
Det är hydrauliska kammar, omslipade från ABF. 10,8/247/1 mm. Lyft vid TDC är 2,5 mm

Ulf
2012-12-19, 12:01
Har skruvat dit växellådan och startmotor för att kunna köra upp oljetryck i lyftarna så att jag kan kolla inställningen på kammarna. Mycket enklare med mekaniska lyftare, då har man bättre koll även om det är lite tidskrävande att schimsa in spelet.

Får se om detta fungerar och om jag måste montera justerbart kamdrev

Ulf
2012-12-19, 16:35
Kan väl lägga upp några bilder på ett annat projekt. Detta är en gammal rallymotor som vi använde före cross-flowen. 2E botten med smidda kolvar, topp & kam från Ultra Motor samt 4-spjäll. Har ett datasprut på gång & går affären igenom blir den helt komplett
Motorn har stått länge i hörnet och sett ledsam ut. Försöker få denna helt färdig och istoppad i en Golf 3:a


806807808

Ulf
2012-12-22, 15:11
Nu börjar även kitcarmotorn bli färdig. Bara toppen kvar att lägga på. Borde bli klart i mellandagarna. Blev ett nyborrat block, nya ringar och lager


834833

Lite suddig bild på kolven till reservmotorn. Samma som sitter i ordinarie motorn. Dia 84 mm med 18 mm kolvbult. Kommer att hamna i det gamla blocket. Kan vara skönt att ha en reservmotor ifall något skulle hända mitt i sesongen


835

MiWi
2012-12-23, 02:38
Från vart tar ni era spjällhus? Är det från en MC-motor eller helt anpassat för eran motor?

Gällande motorfärgen, vilket fabrikat använder du?

Ulf
2012-12-23, 06:12
När det gäller Kitcar motorn är det ett speciellt från VW motorsport.
Den gamla 8-ventilaren har ett spjällhus med Weberdelning från TRW. Styrningen på den blir ett Haltech f7
Till den sist trimmade 16v motorn blir det antagligen ett Jenvey 45 mm 4-spjäll. Här blir det Motec sprut i stället

Färgen som är använt till Kitcarmotorn är samma 2-K som bilen är lackad med (Volvo T-röd) Tidigare har jag använt Volvo BM motorfärg (röd)

Här är en bild på spjällen til Kitcar motorn. Använder dubbla spridarrader på denna. Styrningen till detta är Vipec

850

Ulf
2012-12-30, 20:05
Om ni kollar under tillbehör säljes så finns det motordelar som kanske är lämpliga till turbobygge. Själv kan jag inte utnyttja delarna så kom med ett skambud.

Sökte delarna till mekanisk koppling 02A låda. Till slut kom jag på att de delarna troligtvis fanns kvar sedan tidigare. Så upp i förrådet och plöjde igenom alla lådor. Och vad hittar man då, jo en komplett sats. Nu slipper jag bygga om till hydraulisk

MiWi
2012-12-30, 21:32
Ulf, jag tänkte fråga dig eftersom du verkar ha koll:

Gällande delar från VW Motorsport, finns det någon sortimentlista eller liknande från dem över vad som erbjuds?

Ulf
2012-12-30, 21:46
MiWi,
Det finns inget VW Motorsport tillgängligt längre tyvärr. All verksamhet upphörde när man slutade med rally och gick till ökenrally.
Hela motorsports lager köptes upp av en holländare, finns nog inget kvar.

Den som är intresserad av en ny Polo WRC2 kan nog köpa delar av VW men för övrigt är det kört

MiWi
2012-12-30, 21:48
MiWi,
Det finns inget VW Motorsport tillgängligt längre tyvärr. All verksamhet upphörde när man slutade med rally och gick till ökenrally.
Hela motorsports lager köptes upp av en holländare, finns nog inget kvar.

Den som är intresserad av en ny Polo WRC2 kan nog köpa delar av VW men för övrigt är det kört

Tråkigt att höra!

Jag tänkte mest om det fanns en äldre sortimentlista eller liknande som man kunde få tag i, lite kul nostalgi att få en översyn på vad som erbjöds förr men det verkar ju bli lite problematiskt.

Lycka till med motorbygget nu!

Ulf
2012-12-30, 23:10
MiWi,
Här är motorsportkatalogen för Golf 3. Där ser du vad som fanns en gång i tiden


957

MiWi
2012-12-31, 04:28
Det där är årets julklapp för min del. Jag tackar och bockar!

Ulf
2012-12-31, 11:41
Nu är motorn monterad i rallybilen och inkörd. Kolla hemsidan. Efter nyår bär det iväg för kontroll av mappen och sedan skall den vara klar för säsongen. 2013 blir det SM igen, 2 vintertävlingar först, Sandviken och Östersund.

Motorn och växellådan till isbilen klar förrutom sprutet
Sprutet till 8-v motorn har inte dykt upp ännu så där kommer jag inte längre för tillfället. Växellåda och mekanisk koppling är nu fixat till den. Vill inte montera det i bilen förrän allt är klart

Nu kanske jag kan börja med reservmotorn.

Lillen
2012-12-31, 13:43
Kul med sm.
Två vintertävlingar......får man hoppas.
Östersund HAR iaf bra med snö.
Sandviken???

Men kul hur som helst!
Bara att "Break a leg" nu då och gasa friskt!

Ulf
2013-01-03, 15:47
Idag kom Haltech sprutet så nu är det att sortera upp kabelhärvan och kolla var det skall monteras. Tempgivaren för luft är inga problem men vattengivaren vet jag inte var jag skall få in. Får kolla vad det är för värden på givaren, kanske kan använda någon annan med mindre gänga så den passar mot toppen

Ulf
2013-02-28, 12:07
Nu har annonsen på delar för turbobygge legat ute en längre tid, fortfarande en av de mest besökta annonserna. MEN, ingen har hört av sig.
När annonstiden går ut hamnar delarna på tippen, så skall ni ha några delar så slå till snabbt. DET ÄR GRATIS

Freiholtz
2013-03-01, 07:36
Vad är det för delar? Har missat annonsen helt och hållet.

Ulf
2013-03-01, 09:27
ligger under "delar säljes"

Sweeper
2013-03-05, 22:45
Ser ut o vara kul projekt! vad är det för spjällhus du använder? är det vw motorsport original? :)

Ulf
2013-03-06, 08:25
Insugningsrören är från en Kitcar. Spjällhusen är inte klara än. Avvaktar till dess mellanplattan är monterad så kan jag bestämma vad det blir för spjällhus

Sweeper
2013-03-06, 19:10
Intressant :)

Ulf
2013-03-31, 16:46
Jag har nu gett upp försöket att hitta spjällhus från MC som kan passa. Det blir i stället ett par tomma Solex 40 som spjällhus till 8v motorn. 45 spjällhusen som nu sitter på den motorn flyttar jag över till 16v motorn.

Väntar bara på adepterplattan till 16v motorns insugningsrör så kan båda motorerna bli färdiga. Sprutet till 16v motorn har varit hos Nille för kontroll så det skall vara klart att montera.

Har också skickat 4 stakar till Jani för bearbetning. Behöver fräsas ner i lilländan till bredd 18 mm. Skall också ändras till 18 mm kolvbult (nya bussningar) för att passa till Kitcar kolvarna

Ulf
2014-03-27, 11:54
4137

Antingen har man för mycket fritid eller så är det något annat fel. Blev en motor till, hittade ett par riktiga kammar från Forsberg som åkte i. Toppen riktigt portad. AGG underdel med kolvar o topp från ABF

4138

Återfall i träsket. Fick med en folkracekaross när jag köpte reservblock till rallybilen. Saknade motor och lite smått o gott. Fick tag i en PL motor, monterade sprut från en KR. Monterade servo för att klara av den svetsade diffen. Blir testkörning i Trollhättan på lördag om allt klaffar