handdator

Visa fullständig version : Golf Rallye "RALLYE 1,8T 20v turbo



Sidor : 1 2 [3] 4 5

Mk1
2014-03-10, 11:36
Nu är det klart med såppa pumpen!
Nu är walbro 255l med fräst fäste monterad i org catchtanken!

Hämtade min subaru från jrm-motor efter ommapning till bensin eftersom vinter kommer och det blit jobbigt att köra med etanol.
Det uppmätte till 351hk med bensin(tidigare 380hk ethanol ) och lämnade samtidigt golfen så får vi se hur många hk har jag lyckad få ut från den!
3304

Hoppas du rostlagar den undertill också, så den matchar utsidan.

farre80
2014-03-10, 12:02
Rostlagar??????
Det finns ingen rost under till förutom pumphållaren!
Har till och med blästrat bakskärmarna innifrån och sprutat med skydd!
Hela bilen är underreds behandlad samt inner skärmarna
pump hållaren ska jag ta ner och blästra och pulver lacka!
Vet att den ser förjävligt ut:)

JRJ
2014-03-11, 08:36
Det finns alltid någon som är värre... ;)

D_Stenlund
2014-03-11, 10:34
Jag har dock inte sett någon finare.

farre80
2014-03-11, 19:06
Inte jag heller !


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-03-11, 19:20
Få inte hybris nu ;)

På gamla forumet pratades det åxå om en annan orginalare.
Superskick som inte gått många mil i mint kondition.
Så att säga att den är den finaste är nog farligt.

Men en sak är säkert , din kommer bli fin.
Alla renoverade delar blir ju så snygga mot en fin kaross.

farre80
2014-03-11, 19:24
Ingen fara ;)
Jag har inte sagt att det inte finns finare utan att jag har inte sett en sådan!
Och jag skrev troligtvis Sveriges finaste!

Vill inte irritera någon men om det finns finare så finns det och det är bra för den personen!



Sent from my iPhone using Tapatalk

D_Stenlund
2014-03-11, 19:49
Din är väl f.ö en av 7 Svenskasålda. Kan ha kvar tidiningen från 90 talet med rally reportaget, de var en röd, kanske din:)? Men de var ett par år sedan jag såg den senast och en flytt på de.

Lillen
2014-03-11, 21:05
Tror INTE att du behöver vara orolig!
Men det jobb du lägger ner kommer den blir väl genomarbetad!

JRJ
2014-03-14, 08:10
Ja jag menade ju inte att Farres inte är fin!
Utan bara att när man själv tror att man har uppnått något som ingen annan har, så kan man ge sig fan på att det finns ändå någon som har något värre! :)

D_Stenlund
2014-03-14, 13:55
Enligt ryckten står det en rally utanför sthlm på en ö. Pensionssparar:)?

farre80
2014-03-15, 01:46
Jag vet att det finns alltid nån som har gjort det bättre!
Men som sagt nu fokuserar vi vidare om att bygga motorn och
Fixa till smådetaljerna som kommer göra bilen ännu bättre !


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-03-15, 18:59
I Sverige är det fult att säga att man är bäst, e snyggast, har snabbast, coolast eller fräschaste bilen... Annat är det i USA!
Nä fy börja va lite stolta över det ni gjort bra istället! Heja Farre! Härligt att du.vågar säga att din bil är den finaste! Om den inte är det så får dom väl komma förbi och visa en finare!

Fredrik

farre80
2014-03-19, 20:05
Ny recondad med lack skydd hos
Mr Cap
http://img.tapatalk.com/d/14/03/20/y3erejug.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

D_Stenlund
2014-03-19, 21:35
Montern på Elmia eller:)? Kan nästan tro de

Lillen
2014-03-19, 22:32
Den är fin!
Jag har aldrig gillat röda bilar.
Men lika förbaskat lockar dem.

Ja jag tjatar på om fälgarna.
Men det är ju halva looken ju ;)

farre80
2014-03-20, 09:16
Den är fin!
Jag har aldrig gillat röda bilar.
Men lika förbaskat lockar dem.

Ja jag tjatar på om fälgarna.
Men det är ju halva looken ju ;)

Det var darför jag valde dessa fälgar och tro mig dem var inte billiga :)

- - - Updated - - -


I Sverige är det fult att säga att man är bäst, e snyggast, har snabbast, coolast eller fräschaste bilen... Annat är det i USA!
Nä fy börja va lite stolta över det ni gjort bra istället! Heja Farre! Härligt att du.vågar säga att din bil är den finaste! Om den inte är det så får dom väl komma förbi och visa en finare!

Fredrik

Tack Fredrik!
Som sagt finns det finare så får de visa upp den.:)

farre80
2014-03-20, 16:48
Jimmy på Mr Cap Haninge skickade bilden till mig häromdan på bilen.
Åkte idag för att se hur bilen blev efter reconden .
Kunde inte tro att det var min bil !
Nu vågar man fan ej köra längre med det skicket som lacket är i ;) får parkera den i sovrummet framöver;)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-03-20, 17:03
Hehe , jo men det ÄR JU NU DU VÅGAR.
Nu kommer leran och smutsen snabbt rinna av efter tvätten :p

farre80
2014-03-20, 19:16
Så klart att den ska köras!!!
Väntar bara att få in 16v turbo snurran in då är den fulländad!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peter-C
2014-03-20, 19:42
Jimmy på Mr Cap Haninge skickade bilden till mig häromdan på bilen.
Åkte idag för att se hur bilen blev efter reconden .
Kunde inte tro att det var min bil !
Nu vågar man fan ej köra längre med det skicket som lacket är i ;) får parkera den i sovrummet framöver;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

På allmän parkering ställer man sig långt bort, varifrån ingen annan orkar gå till butiker och annat.... Min medpassagerare bruka klaga.....;).

/Peter

farre80
2014-03-20, 19:50
På allmän parkering ställer man sig långt bort, varifrån ingen annan orkar gå till butiker och annat.... Min medpassagerare bruka klaga.....;).

/Peter

Ha Ha det stämmer verkligen !!!!!

Sciroccogtx16v
2014-03-20, 21:04
Ha Ha det stämmer verkligen !!!!!

Men likförb..at så har nån idiot parkerat precis bredvid trots att det finns 500 parkeringar närmare ingången...

Fredrik

J.L
2014-03-20, 22:17
Men likförb..at så har nån idiot parkerat precis bredvid trots att det finns 500 parkeringar närmare ingången...

Fredrik

Slår aldrig fel!
Nygjord å fult dörruppslag på bakre dörren upptäcktes häromdan :-(

farre80
2014-03-20, 22:38
Nu har jag fått hem porsche handtagen och undrar o jag ska köra svart med röd porsche script eller borstat stål med svart script???

Vad tycker ni??


4111


4112


Vet att borstat ser bättre ut på bild men har inga chrome eller metall detaljer på bilen så
??????????????????????
Handtagen är i väldigt bra skick och behöver bara fylla i med röd färg om jag ska behålla dem svarta!

Sciroccogtx16v
2014-03-20, 23:12
Röda med svart? Det blir ju inte så lite 90 tal..
Fredrik

- - - Uppdaterad - - -

Jäklar va snygga, glömde skriva det...

Fredrik

- - - Uppdaterad - - -

Jäklar va snygga, glömde skriva det...

Fredrik

Haugeman
2014-03-21, 00:14
Nu har jag fått hem porsche handtagen och undrar o jag ska köra svart med röd porsche script eller borstat stål med svart script???

Vad tycker ni??


4111


4112


Vet att borstat ser bättre ut på bild men har inga chrome eller metall detaljer på bilen så
??????????????????????
Handtagen är i väldigt bra skick och behöver bara fylla i med röd färg om jag ska behålla dem svarta!

Svarta med röd text om du frågar mig. passar bäst med looken på resten av bilen. (tycker inte Porsche detaljer passar på denna grymma bil men det är min personliga åsikt =) )

farre80
2014-03-21, 07:01
Jag har ju porsche 4 kolvsok fram från 996 med porsche script på och tänkte komplettera med kvalité handtag eftersom original är så plastiga!

Då blir det svart med röd script
Det var det jag var inne på men var inte helt säker men nu är jag det!
Tackar!




Sent from my iPhone using Tapatalk

Haugeman
2014-03-21, 08:56
Aha. Oken hade jag missat.

Skickat från min C6903 via Tapatalk

farre80
2014-03-21, 08:59
http://img.tapatalk.com/d/14/03/21/dapy8u2u.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-03-21, 14:45
Nu är dem här ;)
http://img.tapatalk.com/d/14/03/21/u4ubejum.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-03-21, 16:09
Lackas?

4114

Fredrik

farre80
2014-03-21, 16:11
Har redan lämnat in dem på lack!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-03-21, 17:04
Bra det värmer i original taliban hjärtat!

Fredrik

Lillen
2014-03-21, 18:56
Måste bara gilla detaljerna.


Bra det värmer i original taliban hjärtat!

Fredrik


Jag kan dock inte släppa just den funderingen?
Nu förstår jag ju exakt varför du vill köra Porschebromsarna.
Och ditt tidigare tema med Poffe fälgar , bromsar och nu handtag.

Men det vore ju en ide att gå mer mot orginalsetup på bromsar runt om.
Då blir den mer balancerad vid avancerad körning.
Kanske inte mindre fram men aningen mer bak :cool:
Lättare att köra med lite vänserbroms bak då.

Men äsch , jag är bara lite avis på temat :p

farre80
2014-03-21, 18:57
Den lär inte se bana men strippen kanske!!
Nästa projekt är att utöka storleken på bak bromsarna !


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-03-24, 23:03
Måste bara tillägga att min subaru sti är äntligen klar eftersom fick motorras och
då bestämde jag att uppdatera motorn med lite värre grejer än vad det satt innan i.Borrade upp blocket till 2 öd med smidda delar.

Det slutade på 424hk uppmätta hästar i motorn och turbo som inte behövde jobba för fullt att få ut de hästarna!
Så lite glad är jag med tanke att man kom från Bosnien och behövde begrava min morfar som blev 90 år gammal!

Vet att detta hör inte hit men what a fuck tänkte dela med mig!

Sciroccogtx16v
2014-03-24, 23:12
Även om man vet att det förr eller senare händer är det lika jobbigt.

Fredrik

Lillen
2014-03-24, 23:13
Hejja!
Skottar på bra då.
Har du den kvar subban?
Hade du inte tänkt sälja?

farre80
2014-03-24, 23:29
Det blir så förr eller senare!

Subban har jag kvar den gick sönder den 22 november och klar idag blev den!
Så 4 månader i väntan på den pga reservdelar som inte fanns och borrning som ultramotor utförde allt tar tid!
Hade jag gjort jobbet så hade det varit klar på Max 10 dagar men så blev det nu!




Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-03-26, 23:37
Var och hälsade på Farre idag, jädrar vad fin den där Rallyen börjar bli!

Fredrik

farre80
2014-03-28, 17:42
Lite bilder på mina rallye emblem!!

http://img.tapatalk.com/d/14/03/29/ynyrege3.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/03/29/ry6eguty.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-03-28, 17:43
Nu även porsche handtag monterade!

http://img.tapatalk.com/d/14/03/29/u6y4u3ej.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/03/29/e5evatyd.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

J.L
2014-03-28, 18:38
Tjusigt!

farre80
2014-03-28, 18:58
Tackar ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-03-28, 20:11
SNYGGT!

Fredrik

farre80
2014-03-28, 20:53
SNYGGT!

Fredrik


Så klart:)
Har letat väldigt längre efter porsche handtag och rallye emblemen!!

farre80
2014-03-29, 13:55
http://img.tapatalk.com/d/14/03/29/e6u9ejy3.jpg

Lite porr!


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-04-15, 14:21
Nu är sn00k i farten med 16V turbo motorbygget!

http://img.tapatalk.com/d/14/04/15/yja9uraj.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/04/15/4aqy7edy.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-04-15, 17:12
Vad för turbo kommer du köra?
Och vilken spec på motorn?

farre80
2014-04-15, 17:20
TD04HL-19T med billet kompressorhjul


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-04-15, 17:42
Låter stabilt.
Bygger du på orginalmotor eller en 2L?
Blir det på en 8V eller 16V i grunden?

Sciroccogtx16v
2014-04-15, 19:34
Ser bra ut!

Fredrik

farre80
2014-04-17, 07:54
Låter stabilt.
Bygger du på orginalmotor eller en 2L?
Blir det på en 8V eller 16V i grunden?

G60 block, borrat till 83mm ~1.9 liter, smidda stakar, JE 16V kolvar, 8.8 kompressionsförhållande


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-04-18, 18:51
http://img.tapatalk.com/d/14/04/19/uzady5y2.jpg

Kåpan kommer direkt från 80 talet
Fett nice!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-04-18, 20:03
Hallo.

Ha försökt skicka PM i flera dagar.
Du har fullt i din inbox.

Angående fälgarna....

farre80
2014-04-18, 20:05
De är på annons på blocket


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-04-18, 20:15
Yes i know......

Precis dem :p

farre80
2014-04-20, 10:31
Nu är den ute!!!
http://img.tapatalk.com/d/14/04/20/emute3um.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/04/20/2ata2uza.jpg

Kompressor kittet från BahnBrenner är till salu så om det
Är någon som är intresserad så pm-a

http://www.bahnbrenner.com/vw_audi/categories/392/BBM_SUPERCHARGER_KITS_TWIN_SCREW

Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-04-22, 16:29
http://img.tapatalk.com/d/14/04/22/sypehyvu.jpg

http://img.tapatalk.com/d/14/04/23/ry8uquva.jpg


Grenrör bygge på g!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Anders86
2014-04-22, 22:26
Ser trevligt ut!

Kommer stakar och kolvar ifrån bahnbrenner också?

Vad ska du köra för sprut?

E85 eller Bensin?

Sn00k
2014-04-22, 23:49
Ser trevligt ut!

Kommer stakar och kolvar ifrån bahnbrenner också?

Vad ska du köra för sprut?

E85 eller Bensin?

stakar å kolvar i nya maskinen består av smidda, kulpenade + blueprintade stakar och måttbeställda smidda JE, inget av det kommer ifrån bahnbrenner.

Sprut kommer vi att köra G60ins Digifant med en custom-programvara som sedan mappas av undertecknad(..med ev tillägg av launch-control i originalsprutet.)

Mappar motorn på vanlig soppa, den är kompsänkt såpass mycket för att vara en 16v, och grejjerna såpass väl tilltagna att vi ska nå målet utan större svårigheter när allting lirar.. 350hp vid ~1.2bar, vill man sedan mosa vidare så finns det ett par uppgraderingar att göra på turbons turbinsida, och då främst turbinhjulet, samt gå över på e85, då är 450whp inom räckhåll.

Anders86
2014-04-23, 18:43
Okey, låter riktigt fint.

Hur stora spridare ska du köra?

Sn00k
2014-04-24, 10:58
Okey, låter riktigt fint.

Hur stora spridare ska du köra?

Genesis 2, 630cc vid 3.0bar, 24-håls med bästa atomiseringen på marknaden idag.. bibehåller spridarbilden upp till 11bars tryck.. så det finns att växa i.

viGGe
2014-04-24, 19:09
Detta kommer garanterat bli en riktigt trevlig motor!
Jag blir inte mindre sugen på att börja med min egen 16v turbo snurra :)

Kommer du/ni hinna klart till Bug Run?

farre80
2014-04-24, 19:20
Det måste och lär bli klart innan Bug Run!

Anders86
2014-04-24, 22:27
Okey.

Vad kör man med för soppapump om man vill uppnå 11 bars bränsletryck? :rolleyes:

Sn00k
2014-04-24, 23:01
Okey.

Vad kör man med för soppapump om man vill uppnå 11 bars bränsletryck? :rolleyes:

bosch 044 är god upp till ~8bar totaltryck med ok flöde, nästa steg så finns det en uppdaterad variant av den som klarar ~9.5 med samma flöde, därefter är det nog turbinpump eller mekanisk som gäller =)

självklart skall bilen till bugrun!
..om inget katastrofalt händer, så är det helt lugnt =P

Sciroccogtx16v
2014-04-25, 20:26
Nu är det all in, om det inte redan var det...

Fredrik

farre80
2014-05-01, 12:44
20v fuelrail
Med HRT insug
http://img.tapatalk.com/d/14/05/01/umezyju7.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-05-06, 22:53
Det har jobbats hårt med motorn idag;)
http://img.tapatalk.com/d/14/05/07/gudu8yde.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/07/3eda8aza.jpg

Omsvetsad fuelrail med nya fästen
http://img.tapatalk.com/d/14/05/07/napa5ugy.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-05-06, 23:10
Jädrar vad snyggt! Är det hemma hos Snook ni bygger?

Fredrik

farre80
2014-05-06, 23:12
Ja det är och kravet är att se fabriks gjort !
Du känner mig det måste se bra ut annars är det inte värt!


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-05-15, 22:23
Ombyggd till 6-växlad 02C med peloquin diff...
Tack vare Matias Sn00k och hans bror!
http://img.tapatalk.com/d/14/05/16/ezu2ega8.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/05/16/9ahagypu.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-05-15, 22:43
Vuxenpussel!

farre80
2014-05-15, 22:44
Verkligen och sn00k är från en annan planet!!
;)
Kryptonit är hans enda svaghet!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk


http://img.tapatalk.com/d/14/05/16/u5aseveb.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/05/16/e2e6ynyt.jpg

Sciroccogtx16v
2014-05-15, 23:36
Jäklar va coolt!


Fredrik

D_Stenlund
2014-05-19, 10:45
Bröderna e duktiga, tummarna upp från Stockholm!

farre80
2014-05-24, 13:27
Lite bilder!
http://img.tapatalk.com/d/14/05/24/7uqy7azy.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/24/muqeqyha.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/24/ne7ava3y.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/24/yqudazuz.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/e8e8uva9.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-05-25, 16:43
Undrar vilken katt ska monteras på bilen???
http://img.tapatalk.com/d/14/05/25/yqude3ag.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-05-25, 19:38
Det blev denna katt med nybyggd downpipe!

http://img.tapatalk.com/d/14/05/26/yrehyjyj.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-05-26, 01:21
hahaha, ja, garagekatten "Phidelle" kom förbi jamandes och sprang rakt fram och började gosa med race-katalysatorn.. katt på katt..! =D

Sciroccogtx16v
2014-05-26, 12:18
Fint det ser ut! Blir det klart till BR?

Fredrik

farre80
2014-05-26, 12:19
Måste


Sent from my iPhone using Tapatalk

werre
2014-05-27, 15:44
Nu är snart ingen rallye i sverige org längre allafall inte i motormässigt :) vet en från skåne som kör med turbo i sin nu med :) som kommer uppp till bug run också :)

//Richard

farre80
2014-05-27, 19:39
160 hk org man kommer inte långt med det;)
Bilen förtjänar mer:)


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-05-31, 21:42
Nu är allt klart !
Det enda som återstår är mappning !!

Bugrun nästa!!
http://img.tapatalk.com/d/14/06/01/hysu8aby.jpg
http://img.tapatalk.com/d/14/06/01/unejuzyg.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/06/01/vedehu2y.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/06/01/9ytanegu.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/06/01/e6y5ybu2.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-05-31, 23:21
Nice!

Fredrik

Gti-golfaren
2014-06-01, 02:33
Ja, kan bara instämma med föregående talare...nice!

D_Stenlund
2014-06-04, 06:51
Då blir de några varv på banan!

farre80
2014-06-04, 06:52
Tror inte det;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-06-08, 22:35
Nån bild från bugrun
http://img.tapatalk.com/d/14/06/09/gydujaru.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/06/09/ytu8a2ap.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-06-16, 20:25
lite bilder som jag hittade på nätet
45904591459245934594459545964597
4598
4599

Lillen
2014-06-16, 20:58
Gillar inredningen!!!

Ett år har gått.
Hur gick det på Bug Run?
Du var ju rätt irriterad då.

Det som ögat fastnar på är den skitiga ljuddämparen :cool:

farre80
2014-06-16, 21:03
Gick rätt så bra fick väldigt bra respons på bilen samt motorbygget!
Inga priser blev det dock och har inte förväntat mig heller.
Nu verkar jag vara klar med bilen och ska försöka njuta av den innan sommaren tar slut!

R.Grönberg
2014-06-17, 15:20
"Nu är man tillbaka i verkligheten efter bugrun och kom faktiskt tvåa i mk2 klassen på utställningen.
Men nu är projektet igång för jag siktar på första plats nästa år:)"

"Gick rätt så bra fick väldigt bra respons på bilen samt motorbygget!
Inga priser blev det dock och har inte förväntat mig heller."

farre80
2014-06-17, 16:21
Vet inte om tänkte skapa ny tråd eller hur tänkte du här???
Detta har inget med mitt projekt att göra ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-06-17, 17:04
Vet inte om tänkte skapa ny tråd eller hur tänkte du här???
Detta har inget med mitt projekt att göra ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk


Han citerade ju dig själv i din egen tråd Farre.
Så det borde ju ha HÖG relevans i DIN tråd.
Gäller att komma ihåg vad man skriver ;)

farre80
2014-06-17, 17:11
Ha ha det stämmer
Lätt att glömma vad har man skrivit förra året, men nu när jag ser det så har du rätt.
Lite kaxigt utav mig då :(
Men det var första bugrun med rallye förra året och var faktisk lite besviken på att jag kom 2 och jag håller fast med samma åsikt angående golfen som vann förra året ! Den var ihop plockad utav 4 olika golfar och inte ens i närheten utav min bil och kvalité !
Men i år var det mycket fina bilar på bugrun och rätt bil vann samt han borde ha vunnit förra året med !




Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-06-17, 17:39
Hur fungerar motorn nu då?
Jag är supernyfiken på hur det blev.
Du har ju inte skrivit något om resultatet.
Hur går den , har du nån gissning om effekt?
Bättre än innan , körbart?

Kom igen nu med lite info för oss nyfnikna :D

farre80
2014-06-17, 18:00
Har bokat effekt mätning nästa torsdag så får vi se vart vi hamnar på!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-06-17, 18:33
Spännande :cool:

farre80
2014-06-17, 19:42
Vi får se hur många hästar det blir.
Det blev turbo byte till 19t pga fel lager !

J.L
2014-06-17, 21:25
Så så så, ingen idé att ta till den tonen.
Öppet forum och olika åsikter.
Håll det på en vuxen nivå tack.

farre80
2014-06-17, 21:41
Nu ska det nya 19t turbon monteras och ska då ska det mappas igen!
Då återstår bara att tryckrören ska pulverlackas!
Den går väl bra för på väg tillbaka till Falun fån Bugrun så enligt Sn00k
så körde han ifrån en s3 08 med rallyen på motorvägen så det tyder på att det lär finnas effekt!

JRJ
2014-06-18, 08:04
Vad var det för turbo som satt på den innan?

farre80
2014-06-18, 09:04
Egen recept från sn00k men lagret han fick från USA var 0,2 mm för stor så att den började snurra trögt !



Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-06-21, 15:33
Nu är det inte mycket kvar!
Det ska mätas effekt nu på torsdag så får man se vart man hamnar på.
Men fick dåliga nyheter utav sn00k igår angående att hans bredbandslambda har pajjat och
att han inte kan få tag på någon förran nästa vecka:(
Vad gör man då ????
Ut på nätet och leta som fan efter en afr mätare och lyckades hitta en innovative mtx som är helt ny
på blocket och det trodde jag inte skulle vara möjligt med tanke på midsommar!

Posten dhl med mera var stängda då fick min rs4 vara leverans bil mellan Stockholm och Hedemora
så det avverkades ca 40 mil på ca 3 timmar och efter ett heltank så det blev dyr frakt:)
Men vad gör man inte för sin "RALLYE"


Så nu kan mappningen fortsätta !!!!!!!!!!


http://img.tapatalk.com/d/14/06/21/u7uze5a3.jpg

Sn00k
2014-06-22, 23:03
haha, skitbra Farre! =)

Den verkar funka helt okej också, men jag känner att det är dags att överge Innovate-produkterna efter denna mappning och återgå till AEM och deras nya analoga mätare, bra skit, och framförallt pålitligt! =)

farre80
2014-06-22, 23:05
Jag vet !
Som jag sa till dig så kör jag med aem anslog i Sti-n men orkade inte plocka bort den denna gång .
Det var lättare att köpa innovatehttp://img.tapatalk.com/d/14/06/23/yzyvynuq.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-06-23, 14:07
vackert! =)

farre80
2014-06-23, 14:09
Du vet att det finns tanke bakom allt jag bygger och det ska se ut som från fabrik;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-06-26, 20:39
Bänkade bilen hos jrm i Södertälje och det visade sig vara 286 hk och 365nm i vrid med 1,4 bar och det med 19t turbon!
Lite mindre än vad jag hoppades på men det finns anledning!
Den första turbon som sattes ihop fungerade ej som det skal pga fel lager i den!
Nu är lagren beställda och då ska turbo bytas och då ska det laddas mera!


Övre kurvan är med 16v turbo
Nedre med 8v kompressor före och efter
http://img.tapatalk.com/d/14/06/27/ase2yby2.jpg

Sciroccogtx16v
2014-06-28, 18:40
Bänkade bilen hos jrm i Södertälje och det visade sig vara 286 hk och 365nm i vrid med 1,4 bar och det med 19t turbon! Lite mindre än vad jag hoppades på men det finns anledning! Den första turbon som sattes ihop fungerade ej som det skal pga fel lager i den! Nu är lagren beställda och då ska turbo bytas och då ska det laddas mera! Övre kurvan är med 16v turbo Nedre med 8v kompressor före och efter

Antar att det inte är slut där.. Ändå ganska skapligt, dubbelt upp mot vad 16v snurran hade original! Men över 300 med rätt turbo borde väl inte vara något problem annat än för drivlinan?

Fredrik

farre80
2014-06-28, 18:58
Antar att det inte är slut där.. Ändå ganska skapligt, dubbelt upp mot vad 16v snurran hade original! Men över 300 med rätt turbo borde väl inte vara något problem annat än för drivlinan?

Fredrik


Så klart att det inte slutar här:)
Nya lagren är beställda och billet hjulet ska in och då ska det laddas mer!
Jag blir nöjd om vi kommer över 300hk gränsen och det ska inte vara omöjligt
Bilen är väldig snäll och körbar men när den börjar ladda så går den väldigt bra!

vr6_mannen
2014-06-29, 17:26
Är det motor eller Hjul hästar ? o på vilket laddtryck ?

Sn00k
2014-06-29, 19:42
det skall vara "beräknad" effekt på veven, men varken beräkningssätt, formler, eller uppmätt hjuleffekt framgår någonstans vid bromsningen, tråkigt nog.
siffrorna är därav inte särskilt relevanta, utan mer en fingervisning för att se hur vi låg till innan riktiga turbon monteras.

maxeffekten ges vid ~1.15bar, med laddtryck ~1.4bar tidigare i registret.. så kompressorsidan på turbon är näranog bottnad.

Bilen pinnar på riktigt fint med jämt och brett register.. och värre ska det bli, bara nya lagren anländer..! =)

vr6_mannen
2014-06-29, 22:58
Okej .. ja jag fick 330 hjul hästar på 1,35bar på min motor ...

Erik_vr6
2014-06-30, 11:15
Ja jag hoppas också de blir värre, 286 hk på veven är ljusår ifrån 450 whp som claimades tidigare.

Kör hårt :)

farre80
2014-06-30, 12:06
Ja jag hoppas också de blir värre, 286 hk på veven är ljusår ifrån 450 whp som claimades tidigare.

Kör hårt :)

Motor klarar säkert utav de hästar men frågan är vill jag ha det så.
Jag vill ha körbar bil och den används nästan dagligen under sommrarna så några 450whp kommer det aldrig bli!

Sn00k
2014-06-30, 22:07
Ja jag hoppas också de blir värre, 286 hk på veven är ljusår ifrån 450 whp som claimades tidigare.

Kör hårt :)

nu har du supit till det igen erik, några 450whp har det aldrig pratats om i denna bil, däremot går aggregaten att bestycka upp så att dom klarar den effekten om man så önskar.
gränsfall på 98-soppa, men definitivt på e85.

inte det minsta orolig för att den inte kommer leverera med riktiga turbon =)

bilen går riktigt fint som den gör redan nu, och törs påstå att den redan är på rätt sida 300-strecket, förhoppningsvis letar sig nya turbon ner under huven i helgen =)

Fredriksson
2014-07-02, 23:03
varför har tidigare inlägg korrigerats där det stod om dom där 450whp ?
skulle vara intressant å se lite bilder på den rasade turbon också, å sen en liten fråga... hur i h vete bestyckar man en turbo, verkar ju ganska intressant med tanke på att jag inte sett nån som skrivt att man kan bestycka en turbo.. förgasare brukar man bestycka men turbos har jag aldrig sett ? var den gamla turbon balanserad efter inpeller bytet ? annars är det ju ganska stor risk att den skurit pga det... vilka mått var det annars som var fel på lagret ? rent spontant så känns det att det inte ens borde gå och få ihop turbon om lagret är för stort ?
https://www.youtube.com/watch?v=PSZtP949JHU ser ju inte ut å behöva pressas dit lagret direkt

MiWi
2014-07-03, 11:11
Det är rätt intressant. Det finns ytterligare en ABF 16v Turbo med 19T / kinagrenrör som bänkades hos Vtech för några år sedan, med styrsystem från Escort Cosworth (Marelli-sprut) samt 333cc-spridare á la 4 bar. Den gav 310 hkr / 368 Nm vid 1,4 bar.

Enda frågetecknet är varför effektkurvan dalar efter 6200 rpm när toppen har 276-graders Enemkammar.

http://www.garaget.org/?car=272514

Kan vara bra som referens till er.

Fredriksson
2014-07-03, 13:53
http://blog.modernperformance.com/thisisgoingtoworkgreat.jpg
är det sådär man bestyckar turbo'n ?

farre80
2014-07-03, 13:57
Nej detta är en jet motor från RR som sitter på Boeing 377

Din förra kommentar var helt ok och sn00k kommer att besvara din fråga eftersom den var riktad mot honom !

Om du inte har nåt vettigt att lägga upp så låt bli!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-07-03, 15:22
varför har tidigare inlägg korrigerats där det stod om dom där 450whp ?

oväntat att herr fredriksson skulle ge sig in å trolla i tråden.. =D
detta nedan är det enda som skrivits ang 450whp, det finns att läsa på sida 29, och om du tittar efter så ser du NÄR den senast är editerad.
där framgår också att effektmålet alltid varit och fortfarande är ~350hp, motoreffekt och inget annat, mycket pga att det skall hålla ihop i en bil som kan köras till vardags, utan att behöva lägga en hiskeligt massa pengar på förstärkningar.


Mappar motorn på vanlig soppa, den är kompsänkt såpass mycket för att vara en 16v, och grejjerna såpass väl tilltagna att vi ska nå målet utan större svårigheter när allting lirar.. 350hp vid ~1.2bar, vill man sedan mosa vidare så finns det ett par uppgraderingar att göra på turbons turbinsida, och då främst turbinhjulet, samt gå över på e85, då är 450whp inom räckhåll.


skulle vara intressant å se lite bilder på den rasade turbon också

det är bara du slår en signal, så kan du få komma förbi och inspektera både kompressorhjul och lager.


å sen en liten fråga... hur i h vete bestyckar man en turbo, verkar ju ganska intressant med tanke på att jag inte sett nån som skrivt att man kan bestycka en turbo.. förgasare brukar man bestycka men turbos har jag aldrig sett ?

Nej, det du tänker på är precision och liknande gamla Garrett-kopior med samma stomme och komponenter som utvecklades på 60-70talet, medans MHI sysslar med moderna högteknologiska aggregat där man kan byta ut både kompressor, kompressorhjul, lager, avgashus och turbinhjul.
Vi valde i det första läget att köra med ett 0.49 a/r avgashus och ett 12-bladigt inconel turbinhjul som skall ge OK flöde, och en hyffsat snabb spool på turbon. (spec 45.595mm inducer, 51.995mm exducer, 77 trim)

nästa steg uppåt är ett 11-bladigt lite vassare hjul som ger ~350rpm senare spool, med 22% ökat flöde i samma .49 a/r hus.
steget efter det är ett något experimentell 9-bladigt hjul, som ger en väldigt vass karaktär, 500rpm senare spool och rejält ökat flöde, detta i kombination med billet kompressorhjulet och det portade kompressorhuset + E85 som bränsle, har potential för ~450whp.


var den gamla turbon balanserad efter inpeller bytet ? annars är det ju ganska stor risk att den skurit pga det... vilka mått var det annars som var fel på lagret ? rent spontant så känns det att det inte ens borde gå och få ihop turbon om lagret är för stort ?

Turbons hjul är individuellt balanserade avgassida vs kompressorsida, och dessa billethjul är balanserade ner på tusendels-grammet, så sålänge moment + märkning matchar så är balanseringen lika bra som från fabrik.
(uppgraderar man en turbo som har väldigt många mil på sig, så kan en ny balansering vara värt att överväga, självklart)

va gäller lagrens storlek så finns det två varianter som MHI använder sig av, ett flat-back och ett super-back, där det är en distans som skiljer i lagerhållaren till axiallagret, ~0.2mm uppskattningsvis.
13-20T är super-back och 15G, 13C och några till är flat-back.
turbon vi utgick ifrån var en 15G som skulle byggas om till 19T super-back och vi fick helt enkelt flat-back lagren.
uppenbarligen inga problem att pyssla ihop, MEN, när det blev varmt så fanns det inga marginaler och axiallagret, som är gjort i mässing, sviktade/nöp, vilket har gjort att kompressorhjulet rört sig utåt och tagit i huset, vingklippt.

nya pryttlar anländer IDAG, så snart ska riktiga snurran monteras i igen.

ut i garaget med dig å se till å få snurr på den där ådin iaf till NÄSTA sommar..! =D

farre80
2014-07-03, 15:25
Nu borde han vara tyst;)
Do not mess with the sn00k
Ha ha ha


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-07-03, 16:15
Det är rätt intressant. Det finns ytterligare en ABF 16v Turbo med 19T / kinagrenrör som bänkades hos Vtech för några år sedan, med styrsystem från Escort Cosworth (Marelli-sprut) samt 333cc-spridare á la 4 bar. Den gav 310 hkr / 368 Nm vid 1,4 bar.

Enda frågetecknet är varför effektkurvan dalar efter 6200 rpm när toppen har 276-graders Enemkammar.

Kan vara bra som referens till er.

Kul med ett bromspapper på en 2.0l 16v.. men den motorn kan inte ha lirat nå vidare om man tittar på bromspapperet..
(främst pga bottnade spridare där på toppen.)

titta bara på vridet i början.. och vad det gör med effekten och körbarheten..
deras 2.0l 16v vs farres 1.9l 16v:

3000rpm.. 70hk, farres 100..
3500rpm.. 90hk, farres 150..
4000rpm.. 125hk, farres 190..
4500rpm.. 170hk, farres 215..
5000rpm.. 220hk, farres 250..
5500rpm.. 280hk, farres 270..
6000rpm.. 305hk, farres 282..
6500rpm.. 260hk, farres 285..

definitivt trevligare körbarhet i 1.9:an, även om toppeffekten i den andra är nån ponny högre så lär den vara chanslös vid ett "race", då den har för smalt register där den presterar.

MiWi
2014-07-03, 17:04
Kul med ett bromspapper på en 2.0l 16v.. men den motorn kan inte ha lirat nå vidare om man tittar på bromspapperet..
(främst pga bottnade spridare där på toppen.)

titta bara på vridet i början.. och vad det gör med effekten och körbarheten..
deras 2.0l 16v vs farres 1.9l 16v:

3000rpm.. 70hk, farres 100..
3500rpm.. 90hk, farres 150..
4000rpm.. 125hk, farres 190..
4500rpm.. 170hk, farres 215..
5000rpm.. 220hk, farres 250..
5500rpm.. 280hk, farres 270..
6000rpm.. 305hk, farres 282..
6500rpm.. 260hk, farres 285..

definitivt trevligare körbarhet i 1.9:an, även om toppeffekten i den andra är nån ponny högre så lär den vara chanslös vid ett "race", då den har för smalt register där den presterar.

Nejdå, det tvekar jag inte en sekund på. Det är däremot intressant att jämföra lite specifikationer och bromspapper (även fast man helst hade sett att alla tester skulle skett från en och samma bänk för jämlika värden).

Här ett annat bänkpapper på en 1,8 16v med 1,8T-kolvar, okänt T04E-aggregat samt MS-sprut (283 hkr / 290 Nm vid 0,5 bar):

http://www1.garaget.org/archive/20/19338/181052/181052-2558682.jpg

Sn00k
2014-07-03, 17:16
yes, alltid skojjs med bromspapper, menade inte att vara kritisk! =)

hmm, 280hk på 1.8l 16v vid 0.5bar.. måste vara en rätt hårt vässad maskin med vassa kammar osv.. alternativt har annat bränsle använts i stil med E85, då det pekar på en grundmotoreffekt på ca 190hk.. (och då med en större och mer flödande avgasdel, dvs lågt mottryck i stil med 1:1) =)

malte
2014-07-03, 19:46
yes, alltid skojjs med bromspapper, menade inte att vara kritisk! =)

hmm, 280hk på 1.8l 16v vid 0.5bar.. måste vara en rätt hårt vässad maskin med vassa kammar osv.. alternativt har annat bränsle använts i stil med E85, då det pekar på en grundmotoreffekt på ca 190hk.. (och då med en större och mer flödande avgasdel, dvs lågt mottryck i stil med 1:1) =)

Sn00k,har du företag/f-skatt?
Om jag någon gång får för mig att trimma vw så hade jag gärna anlitat dig iallafall!
Tummen upp för riktigt ballt bygge!

Ursäkta lite trådkapning, tänker att finns viss relevans iallafall..

farre80
2014-07-03, 19:49
Det är inga problem
Sn00k kan trimma och jag kan fakturera från mitt eget företag om det behövs!
Fast jag är konstant på honom om att han ska öppna eget igen !



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-07-03, 21:34
Sn00k,har du företag/f-skatt?
Om jag någon gång får för mig att trimma vw så hade jag gärna anlitat dig iallafall!
Tummen upp för riktigt ballt bygge!

Ursäkta lite trådkapning, tänker att finns viss relevans iallafall..

bara på hobbynivå änsålänge iaf, men det smids planer =)

Farre: "igen" är nog fel ordval då jag aldrig haft nått företag, men som sagt, det börjar bli mer än en hobby, inte minst med mappningar, så det är väl dags =)

Lillen
2014-07-03, 21:52
Men alltså seriöst.
Det har snackats om att vinna bug run utställningen.
Si och så många hästar ut 16V och en massa annat i tråden.
Jag har åxå läst iaf mer än de 350hk det pratas om nu.
Det är mycket skitsnack som inte uppfyllts här.

Tyst eller ej , sticker man ut hakan och säger en massa får man skit om det inte levereras.

Sitta och försvara då är det som ÄR mest fail!

farre80
2014-07-03, 22:14
Min Rallye är Sveriges bästa och det står jag för . Finns det bättre så bara att komma fram!
Jo det har snackats om 350hk och vi är på väg dit
Jag har inte sagt att bygget är klart!

Det du och alla andra måste förstå är att jag har råd att bygga 1000 hk om jag vill och jag tror att många stör sig på det men det är deras problem och inte mitt!

Angående bugrun så fick jag höra av juryn art om min lack var lite bättre och frontplåten var målad samt stötfångaren fram bättre justerad så hade jag vunnit !
Så jag åtgärdade det inför denna bugrun och hoppades på att det skulle märkas och i år var det annan jury och de tyckte väl att det fanns finare golf mk2!
Det är då mycket avundsjuka här på forumet och om folk kan inte glädjas utav att jag förädlar min golf rallye så kan de dra åt helvete !

Jag har satt upp vissa mål med bilen och har kommit väldigt långt på 1,5 år och varför blir folk irriterade om de inte uppfylls om jag inte blir det själv!
Har all tid i världen att uppnå dem !




Sent from my iPhone using Tapatalk

MiWi
2014-07-03, 22:17
Det handlar inte om hur mycket hästar man får, utan om hur pass bra register man får. Däremot kan man ju vända det lite till att mest påkostad inte alltid innebär att det är bäst påkostad.

Jag ska referensmäta min hos JRM inom kort (ska låna deras bänk för att justera upp min bättre) med Civic Type R. Utrustad med Rotrex C30-38, 11,0;1 i komp, 1000cc-spridare, E85 samt mappbart sprut. Varvstopp 8600 rpm, cirka 0,85 bar som max laddtryck. Kan vara bra för att få lite perspektiv. :)

farre80
2014-07-03, 22:19
Miwi
Det stämmer helt och hållet
det du skriver!
Men blir så trött på att folk inte klarar av lite attityd!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-07-03, 22:32
Men alltså seriöst.
Det har snackats om att vinna bug run utställningen.
Si och så många hästar ut 16V och en massa annat i tråden.
Jag har åxå läst iaf mer än de 350hk det pratas om nu.
Det är mycket skitsnack som inte uppfyllts här.

Tyst eller ej , sticker man ut hakan och säger en massa får man skit om det inte levereras.

Sitta och försvara då är det som ÄR mest fail!

ja jisses.. VART har du läst någonting annat rörande effekten och målen med motorn?

den 15/4 la jag första handen på motorn, och om du tittar på ovan hänvisade inlägg så står effektmålet tydligt och inlägget är inte ändrat sedan: "Senast redigerad av Sn00k; 2014-04-23 klockan 00:20".
svart på vitt, det blir inte tydligare än så, inget inlägg sedan dess är heller editerat.

hade vi velat mosa ut mer effekt så hade självklart valet av turbo eller iaf "bestyckningen" av den sett annorlunda ut.
hade vi så siktat på 600-800hk så hade det varit en barnlek att fiska fram ur en 1.9l 16v, men nu siktade vi på 350hk effekt för gatbruk, som tål att smiskas dygnet runt efter gata och på träffar (tom när Farre kör bilen.. =)


Farre skiver HÄR 2013/10/31:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17520-Golf-Rallye-quot-RALLYE-16v-turbo-quot&p=194985&viewfull=1#post194985

och här 10/3:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?17520-Golf-Rallye-quot-RALLYE-16v-turbo-quot&p=201682&viewfull=1#post201682

inget av inläggen ovan är redigerat.
så gällande motorn är det noll och inget skitsnack sånärsom på att denna första bänkning var med en annan turbo än den som byggdes för ändamålet.

Det är inte så svårt att "försvara" nått mot sånt som folk drömt ihop..
..och jag är för den delen glad att jag ligger nere i husvagnen på jobbet och både har betalt och all tid i världen att ägna åt det hela, haha =)

kom med nått konkret..!

Fredriksson
2014-07-04, 08:53
jag som miss uppfattade det hela med 450whp prylen.. men vore ju spännande om ni kom över 300whp iaf, det är inte så bara å mosa ur 600-800whp matte! men går det gör det, men bara och bara är det då inte..
mitt första motorbygge 16v kr borrad till 1.9l bromsade vi ju till 534whp å det hade säkerligen gått å plocka ur mer ur den med lite mer justering av kammar osv men det är inte så bara som det låter på dig nu...

farre80
2014-07-04, 10:20
Nu får alla lägga ner om att skriva om 600-800 hk detta har aldrig varit aktuellt eller kommer att vara !
Målet är ca350 hk och en körbar bil och att man måste upprepa vissa saker för att folk ska fatta!

534whp [emoji106] för din del!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Fredriksson
2014-07-04, 11:18
Sry farre! Var Matte som skrev i inläggey ovan att det vart en barnlek å få ur den effekten ur en 1.9.. ville bara säga att det inte är en barnlek.. såfall får han bevisa det och inte bara sitta och säga/skriva hur lätt det är.. så vitt jag vet har han vart en bra bit ifrån dom siffrorna i dom motorer han byggt

farre80
2014-07-04, 14:08
Sry farre! Var Matte som skrev i inläggey ovan att det vart en barnlek å få ur den effekten ur en 1.9.. ville bara säga att det inte är en barnlek.. såfall får han bevisa det och inte bara sitta och säga/skriva hur lätt det är.. så vitt jag vet har han vart en bra bit ifrån dom siffrorna i dom motorer han byggt

Jag vet att det är inte barnlek!
Har byggt själv motorer och vet hur svårt är att komma upp i effekt över 500hk under 2L och att allt lirar som det ska samt att det kostar!

Det ska inte bevisas nåt med min snurra förutom att det måste vara ca 350 hk
resten är upp till honom om har nån annan projekt på gång, men tvivlar inte det lilla minsta på att han inte skulle klara av det :)

Borde ändra titeln på tråden till "allmänna trimm skolan" eftersom alla verkar ha åsikter om bygget men bara få som bygger!

Sn00k
2014-07-04, 20:40
jag som miss uppfattade det hela med 450whp prylen..

no shit Sherlock.. du, milberg OCH lillen.. fram me huggtänderna!



men vore ju spännande om ni kom över 300whp iaf, det är inte så bara å mosa ur 600-800whp matte! men går det gör det, men bara och bara är det då inte..
mitt första motorbygge 16v kr borrad till 1.9l bromsade vi ju till 534whp å det hade säkerligen gått å plocka ur mer ur den med lite mer justering av kammar osv men det är inte så bara som det låter på dig nu...

DITT första turbobygge, ja, med missmatchad turbo och duktigt med ketchup, men den rörde ju på sig den å emellanåt, synd att du inte behöll den och skaffade en vettig turbo ist =D


det är just det, BARA, om man förstår en motors natur och väljer komponenter som flödar därefter.
jag jobbar med rörsystem, pumpar och flöden dagligen, och har varit med och fingrat vid trimning av 50+ motorer, samt mappat flertalet av dom + många därtill, och sett hur saker och ting hänger ihop och fungerar både i teorin och i praktiken.

16v toppen flödar en hel del, och det finns gott om potenta turboaggregat att välja på idag, sen är det bara att tanka E85 och mata på laddtryck och tändning, med ett riktigt soppasystem och tändsystem förståss, så får man ut sin toppeffekt.

utöver det så handlar det om att få till ett brett register och så bra körbarhet som möjligt, men toppeffekt är absolut inget problem med dagens högflödande toppar och E85 som bränsle.


titta på tex lumpans motor, som i stort sett blev "ihopslängd" på 2 veckor, där egentligen inget är uträknat, avstämt eller planerat för att lira ihop, den lämnar utan tvekan 600whp.

med en uträknad motor byggd från grunden så är det nada problem.


nog om det, vi ska inte kludda ner Farres tråd här, det är bara att slå en signal om du undrar nått, du har numret.




Pryttlarna har anlänt, snart skall Rallyen vässas på ytterligare =)

Fredriksson
2014-07-09, 09:04
sn00k nått du kommer ihåg ? https://www.youtube.com/watch?v=Do9ZKXkK27c&feature=youtu.be

lumpan
2014-07-09, 11:52
Norpan körde, var en Mitsu 3000GT.
Klassiker,

farre80
2014-07-09, 12:18
Vad fan har denna video med min tråd att göra??
Starta eget tråd!!!!!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-07-09, 21:38
årtal runt 2001.. det är min första ihopslängda turbospis 1.8l 8v x-flow med MHI td04hl-15g snurra, nerknycklad i en golf 2 16v.. första kvällen ut ur garaget och iväg på svartrace.. och smiskar en Mitsubishi 3000GT som bänkat 450whp samma dag.. trots smält gaswire, hängd gas och skjuten packning mellan turbo och grenrör... 0.7 i ladd.. hej va det går..!

tidlösa kommentaren där vid 1:02.. "tänk, fan va ja hade skrattat om golfen tog det!".. en av arrangörerna som säger det, OCH filmar.. då dom "lottat" oss emot den värsta bilen på plats, efter att någon "stuckit ut hakan" på deras streetrace-forum.

..men sluta kluddra i farres tråd nu, finns i garaget, på facebook eller luren, kom förbi eller skicka där.

Sn00k
2014-07-09, 22:17
Jahapp.. upp till bevis!

Nya turbon imonterad igår kväll och lite mer flipprande på datorn efter det.. nu laddas det ~1.55bar och bilen spinner bitvis på 2an och torr asfalt, trots främre peloquin-diff.. det sparkar på heeeelt ok!

283hp och 356Nm.. stannade mätaren på.. uppmätt i dynapack, på hjulen, en av årets varmaste dagar med 32grader i skuggan.

lågt räknat ligger drivlineförlusterna i en syncro på ~17%, vilket ger ~341hk och 429Nm på vevaxeln.
(341 - 17% = 283hp, 429 - 17% = 356Nm)

tittar man tillbaka på det tidigare bromspapperet så säger det 60hp förlust vid 6000rpm, vilket ger ~283 + 60= 343hp på veven.

4689

farre80
2014-07-09, 22:21
Nu är vi där !
Kommer även att effekt mäta på samma bänk som förut!
Så att man får en klar bild på skillnaden.




Sent from my iPhone using Tapatalk

lumpan
2014-07-10, 00:55
Vadan denna skillnad i vridmoments-kurvan?
Som gatbil betraktat är hade jag klart föredragit den förra karaktären/kurvan.

Sn00k
2014-07-10, 08:13
Vadan denna skillnad i vridmoments-kurvan?
Som gatbil betraktat är hade jag klart föredragit den förra karaktären/kurvan.

mycket av det är en synvilla då bilden visar hjuleffekten, samt att det var duktigt varmt vid bromsningen, det skiljer kanske ca 500rpm mellan aggregaten, där det tidigare byggde upp laddtrycket mjukt, medans billethjulet som synes bara vevar till och lägger sig på 1.55bar.. körbarheten är långt ifrån tråkig =)

den skillnad som är syns nog tydligare om/när den blir bromsad i samma bänk sen.

lumpan
2014-07-10, 12:11
mja, synvilla köper jag inte.
Förra turbon har du 300nm/3500rpm, nya bänkningen 187nm/3500 omräknat med 17%.
förra vid 4000rpm 330nm, nya turbon 280nm vid 4000rpm omräknat.

Det tror jag inte bara är värme, är det inte bara kompressorhjulet ni bytt?
Med samma storlek på turbinhjul så tycker jag det verkar konstigt med sån skillnad. Jag bytte ju till 3mm större kompressor och 1mm större turbin, och den vakna precis lika snabbt som mindre turbon.

Ja håller med, ska bli kul att se den andra bänken med. Inte ofta man får se skillander på bänkar så tätt på! spännande.
Kul att ni nådde ert mål iaf.

Sn00k
2014-07-10, 15:10
syftade mest på formen på kurvan, då den ser lite skum ut jämfört med andra grafen.

du bytte mellan 2 billethjul, visst?
här är det ett original gjutet 6+6 hjul, och numera ett 11-blads billethjul i GTX-stuk, med lite ändrade vinklar.
hade du däremot satt ett 6+6 hjul i din snigel, ev med extended-tip som KKK kör, så hade den också vaknat märkbart tidigare, OCH flödat mindre på toppen, hehe =)

det stämmer helt klart att vridet i mellanregistret är något lägre.. vid 3500 så är det ~210Nm jämfört med 295ish tidigare, och vid 4000 är det ~290Nm jämfört med 330ish tidigare.
vid 4250 är det samma/lika däremot, och vid 4500 är det helt ombytta roller.. 340ish innan och 390ish nu.

det skiljer som sagt lite i hur hjulen bygger upp trycket.. det vanliga hjulet bygger tryck väldigt linjärt och mjukt, medans det nya verkar bygga mer progressivt, det ligger å myser på ~0.3bar redan vid 1700rpm och sen lite högre upp så bara svänger det till och lägger sig på 1.55, det håller dock i rejält mycket bättre på toppen =)

tycker också det ska bli skojjs att se en jämförelse mellan olika bänkar, osäker på vad JRM kör för något, men Dynapacken är ju inte direkt känd för att vara missvisande, den känns som mer eller mindre standard vid mätning på 4-hulsdrivet idag.

hursomhelst så går den riktigt fint efter väg där den får sin rätta luftgenomströmning.
det känns som att ICn börjar bli lite i klenaste laget i denna högsommarvärme, men hur ofta är det såhär varmt i sverige..??
vi behåller den pga standard-look och att det räcker som det är nu.. just rallyens IC har ett 3" öra med en väldigt skarp och platt 90-graders knix på, som inte direkt är nån hit flödesmässigt.

farre80
2014-07-14, 21:11
Idag lyckades jag byta fjäderben lagringar
Ingen har bytt dem på 23 år
Det sitter fk coilovers men de ska bytas ut mot kW eller nån annan kvalité kit!

http://img.tapatalk.com/d/14/07/15/u8uzumyb.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-07-16, 10:01
Bak bromsar uppgradering besällda delar!
Beställde adaptrar från tyskland
som kommer att tillåta mina org vent framskivor att monteras bak tillsamans
med golf 4 r32/leon cupra ok!

4699

Gti-golfaren
2014-07-16, 23:23
Läckert, vart ifrån beställde du dom?

Sn00k
2014-07-17, 00:07
Läckert, vart ifrån beställde du dom?

växlade några mail med en av dom som tog fram dom, för ~4-5 år sedan, och nu verkar dom ha kommit igång med produktionen på riktigt, då jag såg att en av snubbarna i numera säljer dom på tyska ebay i 2 olika format, en för 280mm 4/100 skiva(G60), och en för 280mm 5/100 skiva(tidiga VR6 med pluschassi).

länk: http://www.ebay.de/itm/Bremssatteladapter-hinten-Syncro-auf-innenbel-280mm-4-Loch-Variante-/230931463381

Gti-golfaren
2014-07-17, 00:11
växlade några mail med en av dom som tog fram dom, för ~4-5 år sedan, och nu verkar dom ha kommit igång med produktionen på riktigt, då jag såg att en av snubbarna i numera säljer dom på tyska ebay i 2 olika format, en för 280mm 4/100 skiva(G60), och en för 280mm 5/100 skiva(tidiga VR6 med pluschassi).

Okey, vilken tur att man är så grym på tyska då(eller inte) får söka där då. Tack för svaret iaf.

Sn00k
2014-07-17, 01:25
ah, jag missade att kasta in länken, sorry! =)

du kan hitta dom via ebay.com och få allt utom beskrivningen på engelska, och priset angivet i både euro och svenska kr också, om det underlättar.

http://www.ebay.com/itm/Bremssatteladapter-hinten-Syncro-auf-innenbel-280mm-4-Loch-Variante-/230931463381?pt=Teile_ohne_Strassenzulassung&hash=item35c4967cd5

Gti-golfaren
2014-07-17, 08:47
ah, jag missade att kasta in länken, sorry! =)

du kan hitta dom via ebay.com och få allt utom beskrivningen på engelska, och priset angivet i både euro och svenska kr också, om det underlättar.

http://www.ebay.com/itm/Bremssatteladapter-hinten-Syncro-auf-innenbel-280mm-4-Loch-Variante-/230931463381?pt=Teile_ohne_Strassenzulassung&hash=item35c4967cd5

Ja nu blev det mycket lättare, Tackar!!

farre80
2014-07-17, 20:53
Idag monterades fjäderbenstag övre
Samt nedre
Passade även att tvätta bilen undertill med högtryck !



http://img.tapatalk.com/d/14/07/18/ehu6u3ad.jpghttp://img.tapatalk.com/d/14/07/18/5yvydujy.jpg
Tänkte mig inte för när jag beställde fjäderben staget och beställde till 16v maskinen
ser lite konstigt men den funkar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

golf666
2014-07-17, 22:59
Är ganska säker på att du monterat främre övre fjäderbenstaget bakvänt :D

"Knixen" på staget ska gå bakom/runt spjällhuset (på en org 16v maskin) och inte vara vid kylvätskeburken som de är nu...

Annars bara tummar upp för en rallye som bara blir trevligare o trevligare (Y)!!

farre80
2014-07-17, 23:01
Har köpt den från England och tänkte inte på att det är högerstyrt har försökt åt andra hållet men går ej
Men kommer kapa och svetsa om den framöver för detta ser tokigt ut;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-07-17, 23:29
Instämmer med Tobbe.
Det skall sitta åt andra hållet.

farre80
2014-07-18, 00:31
Det går inte montera åt andra hållet !
Expansion kärlet tar emot
Då kommer jag inte kunna öppna den!
Samt den tar ordentligt i torpedväggen!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-07-18, 01:39
Det brukar stå i monteringsanvisningarna att man får flytta expansionskärlet från orginalplatsen.

Sn00k
2014-07-19, 15:30
du har hittat en ny/konstig modell på 16v staget.. dom OMPar jag tidigare har sett såg ut nånting såhär, med en upphöjnad, och där har man inte behövt flytta på något.. men det ska nog gå att få till det även med det där.

http://i13.photobucket.com/albums/a282/burnandstartagain/20vt%20project/Picture013.jpg

Lillen
2014-07-19, 15:56
Jag säger tvärt om jag.
Alla 16V stag jag haft har sett ut som modellen Farre har.
De har varit skruvade mot fästplattan och alla mina har varit OMP.

De staget du haft snok har jag aldrig haft eller sett på 16V.
Därmed inte sagt att det är fel för det , har bara inte sett det.

farre80
2014-07-19, 16:57
Jag säger tvärt om jag.
Alla 16V stag jag haft har sett ut som modellen Farre har.
De har varit skruvade mot fästplattan och alla mina har varit OMP.

De staget du haft snok har jag aldrig haft eller sett på 16V.
Därmed inte sagt att det är fel för det , har bara inte sett det.

Instämmer den är monterad fel men har verkligen försökt få dit den åt andra hållet
men den tar ordentligt i torpedväggen .
Kanske rallye och gti är inte lika i själva torpedväggen :(

Man kan se på bilden att de har flyttat ner expansion kärlet men min har andra fästen till skillnad mot denna på bild

4710

Henrik.M
2014-07-19, 17:42
Nu lägger jag mig i lite. :)
Staget SNOOK länkar till är till GOLF 3 16V.
Enda anledningen till att jag VET det är för att jag senast idag var under huven på en sådan och den har ett precis likadant stag. :)
Jag har tom med bildbevis om någon vill syna mig.

Ursäkta trådkapningen.

Lillen
2014-07-19, 18:37
Jag har åxå varit med om att de knappt gått att få dit.
På den bilen satt vattendiket/torpedväggsplåten längre ut mot huven.
Såg ut som nån varit på den nån gång den gången mätte vi , men jag TROR de ska vara lika på alla från start. Så även jag har varit med om att det med exakt samma stag varit olika lätt att montera.

farre80
2014-07-19, 23:26
Blir väl nytt försök igen;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

golf666
2014-07-20, 14:04
Farre80, som synes så skiljer sig expansionskärlet.
Du har den nyare rundare modellen och staget är gjort för att sitta på en org 16v som hade de lite äldre kärlet som syns på den sista bilden du la in :)

Sen om de tar i torpedväggen ngt så kanske man får "rikta" den lite granna så de ligger fritt.
Blir nog ett jobbigt ljud där emellan annars skulle ja tro :D + att de skaver nog på lacken vilket är dumt :D

Sn00k
2014-07-20, 15:02
Nu lägger jag mig i lite. :)
Staget SNOOK länkar till är till GOLF 3 16V.
Enda anledningen till att jag VET det är för att jag senast idag var under huven på en sådan och den har ett precis likadant stag. :)
Jag har tom med bildbevis om någon vill syna mig.

Ursäkta trådkapningen.

helt rätt där Henrik, det är jag som blandar ihop dom, var ett tag sen jag såg en mk2 med omp-stag nu, så det är säkert polarens mk3 som fastnat på näthinnan =)
har även för mig att dom tidiga omp inte heller var ledade, vilket såg mer bekant ut.

Lillen
2014-07-20, 16:54
Kan stämma att de tidigare OMP inte var ledade , det vet jag inte?
Sånt har jag aldrig ägt iaf.

farre80
2014-08-14, 17:36
Är på semester så har inte hunnit montera nyblästrade samt pulverlackade bromsoken!
Men lyckades köpa i croatien en bbs ratt som jag kommer att lämna in imorgon för omklädnad i nytt skinn som på bilden här nedan ;)

http://img.tapatalk.com/d/14/08/14/7ety5ugy.jpg

farre80
2014-08-22, 07:00
Lyckade montera mina fram skivor med nyrenoverade seat Leon cupra/golf r32 bromsok bak .
Ok adaptern passade inte 100% men fick slipa net ok hållaren så att allt passar.
Fick även bygga om bromsslangen från r32 så att det passar.
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/21/fae26a9051a01bb5bad82af85cc7413c.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/21/c18d21c92dcc1350e26c82823af68dc5.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/21/79505002b0c2acfe3d1927694c562efa.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-08-22, 17:30
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/22/7f3820e9d3e05b3c3f4d5e9d77a966e7.jpg

Bild på adaptern


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-08-23, 15:17
snyggt! biter det bättre bak nu? inte lika överhettat?? =)

farre80
2014-08-23, 15:19
Biter som fan nu vågar inte trycka för fullt känns som man kommer att rycka ut länkarmarna [emoji32]
Nu är det 305mm fram och 256mm bak ventilerade skivor


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-08-23, 18:09
256..?? hoppas väl att det är 280mm bakre..? =D

farre80
2014-08-23, 18:29
256..?? hoppas väl att det är 280mm bakre..? =D


Det stämmer! Skrev fel!
280mm är väl rallye framskivor som nu sitter bak

lumpan
2014-08-24, 12:27
Blev det någon andra bromsning på JRM?

farre80
2014-08-28, 19:14
Blev det någon andra bromsning på JRM?


Här kommer bromsningen!Hoppas du är nöjd:) För jag är
4902

Janne.M
2014-08-29, 09:27
Fina siffror/kurvor grattis!

farre80
2014-08-29, 20:33
Fina siffror/kurvor grattis!

Tackar!
körde den idag till firman och den spann vid fullgas i 2 samt trean på blöt asfalt:)

lumpan
2014-09-04, 16:31
Här kommer bromsningen!Hoppas du är nöjd:) För jag är
4902

Om jag är nöjd? Inte min bil så har inga känslor åt något håll.
Verkar inte vara gjord på JRM igen va? Var det jag hade funnit intressant.

farre80
2014-09-04, 17:07
Den är bänkad hos jrm
Men de kunde inte skriva ut pga skrivaren var paj så han mailade den istället därav annan format!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-09-04, 17:12
Brum brum , Ser bra ut!
Vad ger den då i motorn omräknat?

farre80
2014-09-04, 18:26
Oil catchtank monterad och gömd!
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/04/c54e151f758b839585b90745b927f09a.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-09-19, 17:52
Ny omklädd BBS ratt samt 6 växlad spak från focus st170http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/2351155c12bdbfa6d906b99d2cd6286d.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/1d352d10761f33e35cd38fee435f6275.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/19/ddafc2dad3f220d49da1b3ef26e79ee3.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-09-19, 21:09
Ojj den blev mycket snyggare än jag trodde!

Fredrik

farre80
2014-09-19, 21:12
Så klart !!
Jag monterar inte vad som helst på bilen!
Finns alltid baktanke med allt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2014-09-19, 22:44
Blev bra med ratten!

farre80
2014-10-26, 22:55
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/26/0ae0665208c3a780be7d6362fb2cc11a.jpg


Funderar att sälja bilen så om det finns intresse så kom med bud!!
Tror inte att det finns mer påkostat eller finare rallye
I Sverige!

Inga skambud tack
Pm-a om det finns intresse!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gasekke
2014-10-27, 19:07
Här kommer bromsningen!Hoppas du är nöjd:) För jag är
4902

Så där ja, frågestund.
Vilket laddtryck o vilket bränsle används? Vad är det för turbo i maskinen. (det står säkert längre bak men frågar ändå)

Min turbokonverterade miata lämnade 340whp 323wnm på E85 o 1.08bars laddtryck 1.6 liters maskin m S200 turbo.
Kopplingsslir stoppade mer effekt just nu.

Jag är lite nyfiken på lite olika motorkoncept därav frågorna.
Min förra BMW M10 gav 423whp 540wnm E85 som exempel.

Den blev fin golfen bra jobbat

farre80
2014-10-27, 19:16
1,4 bar Max ladd / bensin 98 octan


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2014-10-29, 12:31
Gasekke: 283whp och 356nm vid ~1.25bar tryck där toppeffekten lämnas, uppmätt i dynapack.(~17% förlust, se sida 33 i tråden för bromspapper)

turbon som används är en Mitsubishi TD04HL-19T med billethjul i kompressorn, samt 7ans avgashus.

det skulle gå att bredda registret lite mer neråt ~5-700rpm, om man modifierar turbon ytterligare, men bilen är riktigt trevlig att köra som den är, och jag tror att farre är nöjd som den går.

tändkurvan är optimerad på 95-soppa, lagd 1 grad ifrån knackgränsen över hela registret, sedan används 98 soppa samt ~2grader uppstegad tändning utifrån det, vilket ger en god marginal då motorn är byggd för att köras hårt.
med E85 hade 8-10grader ytterligare tändning kunnat användas för att nå MBT, och då hade effekt/vrid ökat drastiskt, plus att den lilla avgasdelen hade orkat betydligt mer pga kallare avgaser.. man kan se på vridkurvan hur den dalar av pga stigande mottryck i dagsläget, och ville man enbart sikta på maxeffekt så bygger man enkelt bort det mottrycket, men nu siktade vi på fint register.


en S200 snigel på en 1.6 ger en väldigt spetsig karaktär.. alt högvarvande motor, om inte anti-lag eller annat trevligt används, men det är ju inga problem att mosa på toppeffekt med den stora turbon och avgasdelen, inte minst på E85 å med nå trevliga kammar.. dock vet ja inte om det blir så mjuk å fin gång i stadstrafiken.. ;)

farre80
2014-11-16, 18:53
Funderar kraftigt på att köpa coilovers från kw v2
men jävligt dyra är dem!
Är det någon som har erfarenhet utav dem???

Mini_me
2014-11-16, 19:00
Jag hade koni's motsvarighet till KW och var sjukt nöjd med dom på min Corre.


Skickat från min dUmfån med Tapastalk

Sn00k
2014-11-20, 15:04
KWs coilovers är grymma vad gäller kvalitet och livslängd, helt klart bland dom bästa om inte DOM bästa på marknaden idag.

INOXline V2 är ju dessutom gjorda i syrafast stål, med kolfiber/plast ringar ist för aluminium, vilket är GULD värt på svenska vägar, inte bara på vintern då allt salt öses ut på vägarna, utan även på sommaren då detta saltslaskande sätter spår i hela vägmiljön.
inga kärvande alu-ringar med taskig oxidering, och ingen rost, bara klockren funktion.

går man ett steg längre, upp på V3, så har jag hört från säkra källor att till och med världsledande Öhlins blev överraskade när dom testade dessa ventilpaket, och medgav att DOM inte kunde ta fram någonting i närheten av den kvaliteten utan att kostnaden skulle skenat till det dubbla/tredubbla.

alla KW coilovers är renoverbara, samt att man som privatperson med lätthet kan köpa varenda liten reservdel till dom.


haft KW på 3-4 bilar, och åker själv på clubsport-benen till vardags året om, dvs dom som är snäppet vassare än V3, det blir inte bättre än så.

gillar även Bilsteins fjäderben, då dom är ytterst prisvärda om man handlar av grossist i tyskland, men koni, h&r och bilstein i all ära, KW är dom som tagit kvaliteten ett steg längre.
Tidiga V2orna använde konis ventilpaket, så är inte längre fallet.


ett par V2or och en uppsättning riktiga kränghämmare på Rallyen, så håller den sig på vägen =)

farre80
2014-11-24, 16:12
KW v2 är nu beställda[emoji318][emoji318]
Tidig julklapp[emoji318][emoji318][emoji318]


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-12-01, 18:29
I väntan på kw v2 så beställde jag fjäderbenslagringar bak från powerflex samt camber skruvar fram!
Återstår att beställa unibals spindelleder samt till styrleder !!
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/01/3f982417ab45053f18208125c16c2ba8.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

D_Stenlund
2014-12-01, 19:06
Sånt där kit hade ja velat ha;)

farre80
2014-12-01, 19:08
Vilken


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-12-04, 15:23
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/04/48377a50abcea31c9115100d07ea84b0.jpg


Godis[emoji318][emoji318][emoji318][emoji318][emoji318][emoji318]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-12-04, 20:36
Snygga!

Fredrik

farre80
2014-12-04, 20:43
Snygga!

Fredrik


porr för min del

farre80
2014-12-08, 20:46
Nu är rören samt ventilkåpan bortplockade och ska blästras och pulverlackas !!
Plockade bort turbon för kompressor hjulet ska bytas för att uppnå lite tidigare spool!


http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/08/d4ea14c33fbe75b6b303ba5dba42b9ff.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gti-golfaren
2014-12-10, 19:38
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/04/48377a50abcea31c9115100d07ea84b0.jpg


Godis[emoji318][emoji318][emoji318][emoji318][emoji318][emoji318]


Sent from my iPhone using Tapatalk



VILL oxå ha!!!

Bra jobbat med bilen på alla plan,

farre80
2014-12-10, 19:40
Tackar!
Funderade länge om dem!!
För de är inte billiga men är supernöjd nu


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-12-12, 19:29
Ny renoverad växelknopp
Skinnet ska skickas för omklädnad
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/12/a3b2dee9e6e6262ed6fd9c3518dcdb4e.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mange.k
2014-12-13, 14:42
Porriga ben, har beställt jag med till min modedbil, ska bli kul å skruva dit

farre80
2014-12-13, 21:15
Före
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/13/8cc47b990a67491ea3c5cf68402abcb1.jpg

Efter
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/13/6cb9388381e1e8b4a9cdd952dbb66bf8.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-12-14, 22:00
Ha ha ha köpte en till bbs ratt fast tre ekrad som ska kläs om i nytt skinn som 4ekrade!!
Hur ska allt detta sluta ???
Vem behöver 3 rattar till en o samma bil!
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/14/25fdc2bc9fb36dc01bf938af2ab4683e.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2014-12-14, 22:05
Porriga ben, har beställt jag med till min modedbil, ska bli kul å skruva dit

tro eller ej så detta är så nära porr man kan komma utan att bli ertappad!!!!:):):)

D_Stenlund
2014-12-16, 06:51
Men saker när han dör vinner:rolleyes:

farre80
2014-12-16, 08:54
Årets kanske viktigaste uppdatering är gasdämpare till bagage luckan !!
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/15/fb9d02b9e8120372e0891796949c9831.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gasekke
2014-12-25, 21:00
Gasekke: 283whp och 356nm vid ~1.25bar tryck där toppeffekten lämnas, uppmätt i dynapack.(~17% förlust, se sida 33 i tråden för bromspapper)

turbon som används är en Mitsubishi TD04HL-19T med billethjul i kompressorn, samt 7ans avgashus.

det skulle gå att bredda registret lite mer neråt ~5-700rpm, om man modifierar turbon ytterligare, men bilen är riktigt trevlig att köra som den är, och jag tror att farre är nöjd som den går.

tändkurvan är optimerad på 95-soppa, lagd 1 grad ifrån knackgränsen över hela registret, sedan används 98 soppa samt ~2grader uppstegad tändning utifrån det, vilket ger en god marginal då motorn är byggd för att köras hårt.
med E85 hade 8-10grader ytterligare tändning kunnat användas för att nå MBT, och då hade effekt/vrid ökat drastiskt, plus att den lilla avgasdelen hade orkat betydligt mer pga kallare avgaser.. man kan se på vridkurvan hur den dalar av pga stigande mottryck i dagsläget, och ville man enbart sikta på maxeffekt så bygger man enkelt bort det mottrycket, men nu siktade vi på fint register.


en S200 snigel på en 1.6 ger en väldigt spetsig karaktär.. alt högvarvande motor, om inte anti-lag eller annat trevligt används, men det är ju inga problem att mosa på toppeffekt med den stora turbon och avgasdelen, inte minst på E85 å med nå trevliga kammar.. dock vet ja inte om det blir så mjuk å fin gång i stadstrafiken.. ;)

Men min lilla 1.6a har trevliga kammar och varvar bara blygsamma 9500rpm o matar på fint från ca 4200-uppåt
Är jättesnäll som gatmotor men som väntat mkt tunn i botten "relativt sett" allt är dock avstämt o beräknat i både insug o avgas från den som byggt maskinen (dvs killar med en massa högskolepoäng) som bara tyckte om att bygga o inte att köra något med bilen.

Sn00k
2014-12-27, 00:45
Nu är snigeln uppdaterad.. något mindre kompressorhus med ett nytt högflödande billet-hjul.. flödar tillräckligt för samma toppeffekt som tidigare, men spoolar 7-800rpm snabbare.. skall bli kul att se den med en rejäl ökning av vridmoment i botten/mellanregistren..! =)

5251

farre80
2014-12-28, 20:06
Nu har jag varit i farten igen och beställt vibratech motor fäste fram samt powerflex bussningar till ramen som fästen vilar på!!
52585259

farre80
2014-12-30, 23:51
Nu är torkararmarna blästrade samt pulverlackade
Och nya torkarblad monterade

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/30/c2d8ad2e192927b7435dd9cd763cd4d4.jpg


Uppdaterade snigeln är nu monterad !!!
Väntar på rören från pulverlack då dyker några bilder upp!!


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sciroccogtx16v
2014-12-31, 12:21
SNYGGT, SÅNT GILLAR JAG!

Fredrik

golf4life
2015-01-07, 19:42
sådant motorfäste har ja fram på min svarta! funkar kanon :)

golf4life
2015-01-07, 19:48
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/12/a3b2dee9e6e6262ed6fd9c3518dcdb4e.jpg

ja vill ha en lika! efter som vi har identiska lådor! hehe göra 2 ? :)

farre80
2015-01-07, 19:54
Den kommer från Ford focus st 170
Tror att jag har en till liggande nånstans
Men man måste jobba på den så att den blir likadan !!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2015-01-12, 18:05
Kul att du och Sn00ken förfinar motor/turbo fortfarande.

farre80
2015-01-12, 18:06
Jo det tar aldrig slut


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-01-23, 20:37
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/23/a68d8d2f1ef6941e6f0aa9c1dc08e0c2.jpg


Bytt till 4 liter spolar burk istället för 8 liter


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-01-30, 16:21
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/30/a82181ae4a01a78fc52461d56b9c8729.jpg



Lite nya org skruvar inköpta


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-01-30, 17:50
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/30/97fc7855713617c59ee7bc654e4d3f76.jpg



Imorgon ska skruvarna bytas till framvagnen
Samt nya bussningar och vibratech främre motorfäste


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-01-31, 23:05
Nu är bussningarna, motorfästen samt skruvarna bytta och passade på att byta motorolja samtidigt

Castrol 10w-60 endast det bästa !!
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/31/00b14abaf7a4ad82f06e87f9b7ff48bf.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

D_Stenlund
2015-02-01, 00:38
Förbannat fin, va har du för planer ? Eller vad har du inte bytt än ?

farre80
2015-02-01, 09:19
Nya planer:)

Ikväll ska det inhandlas något speciell.
Kan bara säga att det har inte nåt med vw att göra utan med en italiensk rally ikon !


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2015-02-01, 13:02
hmm.. har farre hittat på en lancia delta tro..? =D

farre80
2015-02-01, 13:03
Nästan !
Men ingen bil inköp iallafall !
Det ska byggas på rallyen


Sent from my iPhone using Tapatalk

Fnatrik
2015-02-01, 13:18
Är det dags för motorhuvs modifikation tro?! :D

farre80
2015-02-01, 13:23
Det går inte hålla hemligt något här;)
Motorhuven ska få en omgång utav lancia delta evo
Förhoppnings vis blir det som på bilden fast helt röd!http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/01/a1808b323061bfdc43da99c449a13c02.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-02-01, 16:50
Nu är den köpt och den var inte billig !!
Tror att lancia folket kommer inte vara glada
när jag börjar kapa isär den!!



http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/01/5267b9d198adae50d4e85d873bf35daa.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sn00k
2015-02-01, 17:47
haha, vafan..?? =D

frisyren
2015-02-01, 18:19
Häftigt! Vad ska kapas? Är det mycket meck för att få den på plats?

farre80
2015-02-01, 20:52
Häftigt! Vad ska kapas? Är det mycket meck för att få den på plats?

Bulan ska kapas bort samt själva baksidan ska anpassas med golfens så att den ser ut som att det kom ut från fabrik.
Har sett på nätet hur flera har lyckats bygga om så att det ser nästan fabriksgjort.
Vi får se hur jobbigt det blir.
Som tur en av mina anställda är duktig plåtslagare.Vi får se hur det blir återkommer med bilder samt info.
Här är exempel hur man kan göra

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/01/ead4046098a4924af2b30027521ebc8b.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/01/39dc85c2782b4b936bb4e3f5b001db7f.jpg

frisyren
2015-02-02, 11:07
Ska bli spännande att se resultatet!

farre80
2015-02-02, 11:13
Hoppas själv att det blir bra !!



Sent from my iPhone using Tapatalk

Lillen
2015-02-02, 13:12
Åhh , avis!
Det där är något jag funderat och tänkt göra många år.
Kommer bli asläckert på din bil!

farre80
2015-02-02, 13:26
Hoppas det !
Pratade med min plåtslagare och det tar ca mellan 30-40 timmar att utföra jobbet !!
Jobbig=dyrt[emoji15]


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-02-02, 14:54
Dagens modifiering är kn filter !!!

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/02/9f535ca735883abb58e4ad379e683650.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-02-08, 14:42
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/08/46c93c753c05ed3e1cba6ec57bbc6ae6.jpg


Fick tillbaka min 3 ekrade bbs ratt samt växelspak från omklädnad [emoji41][emoji41][emoji41][emoji41]
Omklädd på likadan sätt som 4 ekrade ratten!!

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/08/6bc3d3e844d4e8a72795c5dcd36871e0.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

farre80
2015-02-10, 17:59
Nu är ratten monterad och fyrekrade ratten skickad till England till en annan rallye ägare!!
Växelspaken har fått nytt skinn med.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/10/a9d09c115c759c8771753958e3230111.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/15/02/10/34227b41d234910479e6775739a0ec18.jpg


Sent from my iPhone using Tapatalk

vfr
2015-02-10, 18:47
Riktigt snyggt rattjobb!