handdator

Visa fullständig version : '87 Golf MK1 - motorbyte och allmän kärlek.



Toubster
2012-10-12, 09:55
477

Hej, mitt första inlägg här så jag tänkte passa på att presentera bilen först.

Det är en original ´87 Cab med 1,6l motorn och automatlåda. Bilen har gått 10k mil precis
och är rostfri överallt förutom i ngt stenskott. Jag har ägt den nu i 3 år och äntligen fått
plats att ge den kärlek.

Det som ska göras är först och främst är ny cabbe, nytt ljud (fast det ska se ut som det är original
så inga utbyggda dörrar eller blinkande ljus). Fixa parkerinsbucklor och allmän uppfräschning. Kanske
byta lite lampglas och annat.

Sen kommer vi till det roliga.
Jag har tänkt stoppa i en VR6 spis i den, jag har väldigt lite erfarenhet, men massor med tid och duktiga
kompisar. Jag funderar på att använda mig av Eurowise kitet - Steg 2 och undrar om någon har erfarenhet
av detta? Vill också regga bilen i slutändan så hela alltet kommer så klart att ses över.

Länk till Eurowise:
http://euro-wise.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=1_19_20&products_id=12

Lite fler bilder:
478479480

Toubster
2012-10-12, 14:15
Nu har jag letat lite stereoprylar och det viktiga är som sagt att det ska passa så det ser hyfsat original ut.

Vad tror ni om denna som front?
481

Har också kontaktat Top'n trim i Helsingborg för att skaffa ny cab. Kan man byta den själv eller ska man låta proffsen ta hand om det? Någon som gjort detta tidigare?

Henrik.M
2012-10-12, 17:33
Hej och VWälkommen till forumet , har flyttat din tråd till rätt avdelning.

Angående stereon så sitter den som en smäck i MK1:an (Har en själv fast en i silver) , DOCK krävs viss modifiering för att få det att se snyggt ut. (Enligt mig).
Fronten är rätt fet på apparaten , så det ser annars dumt ut om man inte moddar stereo samt lite i bil.
Nackdelen blir att fronten ej går att flippa.........men å andra sidan vem spelar CD idag?. =)

Kolla här (inlägg 196 och frammåt) så får du en bild av det hela : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14973-VW-Golf-GLS-1977/page10

Toubster
2012-10-12, 19:25
Ahh tack för tipset! Ser mycket bättre ut när den inte sticker ut, det är viktigt med detaljerna och precis som du säger, ingen spelar väl CD-skivor längre? Jag funderar eventuellt på att montera det i nedre DIN-facket som finns på denna modellen. Bästa blir att prova sig fram men då vet jag iaf vad som eventuellt väntar :)

Gillade skarpt ditt fjärrlås också, underbar humor. Får man fråga vart du hittade det någonstans? Och dessutom undrar jag var du införskaffade klipsen till listerna och grillen? Det är något som behöver bytas på min med. Mycket frågor men det är ju så innan man kommit igång.

Verkar som jag snubblat över en bra motor nu också, den kommer isf att få stå tills nästa år när jag bestämt mig för hur original jag vill ha bilen.

Mk1
2012-10-12, 20:52
Detta projektet blir nog bra, men jag personligen hade nog satsat på en lättare motor. En VR6:a i en Mk1:a blir lite av ett blysänke i fronten. Hellre en 1,8T motor.

Henrik.M
2012-10-12, 22:17
http://www.ebay.co.uk & http://www.ebay.de är där man hittar det mesta. :-)

Toubster
2012-10-12, 23:29
Grymt, tack för snabb feedback!
Mk1: VR6 motorn väger 36kg mer än vad 1,8t gör, jag vet inte om det gör någon jätteskillnad. Sen gillar jag ju konverteringskittet från Eurowise men det är möjligt det finns bättre lösningar. Jag är öppen för förslag!

Henrik.M: Såh då var en massa onödiga och nödiga prylar beställda. I morgon blir det puts och plocka ur instrumentbrädan och annat myspys.

Underbart forum!

Toubster
2012-10-13, 17:00
Så, då har man fått gjort lite under dagen. Dörrpanelerna borta, baksätet ute, instrumentbrädan urplockad. Här ska det dras sladdar och bytas lite lampor.

489
Motorrummet, skitigt men annars som sig hör och bör.

490
Baksätet borta för att enkelt komma åt när bakhögtalarna ska in.

491
Ordning och reda.

492
Instrumentbrädan ute för att dra sladdar till nya stereon och byta lite trasiga lampor.

I morgon ska bakluckan och förardörren plockas ner för att putsas upp och skickas till lack. Ingen rost har upptäckts än så länge ... Över och ut!

Toubster
2012-10-16, 09:33
Jag har funderat lite och kommit fram till att ni nog har helt rätt vad det gäller blyslädekänslan. Min tanke är då istället att konvertera till en 16v PL-motor, för att hålla ner vikten och inte skrämma skiten ur min flickvän då det är mestadels hon som kommer köra den. Sen vill jag behålla lite av en "gammal" karaktär i den.

Vilka årsmodeller är det som har PL-motorn? Måste ju ha katten i den för att kunna besiktigas som ombyggt fordon eftersom bilen är nyare än '75 vad jag förstått.

Saker som då måste bytas också:
[ ] Motor och växellåda
[ ] Golf GTI Mk2 Bromsar fram
[ ] Byta ut trummorna bak mot skivor
[ ] Byta ut bromsservo och huvudbromssylinder

Har jag glömt något? Utöver detta kommer jag byta fjädrar och dämpare - dock ingen toksänkning då det är kullersten på väg ner till stranden :) Cabtaket ska bytas, vissa delar putsas över och lackas. Motorrummet ska fräschas upp inför bytet. Nya fälgar och däck, helrecond av interiör och exteriör. Etc. Etc.

Är jag på rätt spår eller har ni bättre förslag? Börjar bli dags att leta bra motorobjekt om bytet och omreggningen ska vara klar innan sommarmånaderna. Tack för hjälpen så långt!

Mk1
2012-10-16, 09:47
Eller en 1,8T motor?

Toubster
2012-10-16, 10:52
Mk1: Hehe absolut, jag är som sagt mer än öppen för förslag! Hur omfattande är det motorbytet? 16v känns ju som ett hyfsat genomförbart projekt som faktiskt kan vara klart till sommaren.

Har kollat in Raz (http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?11178-Golf-Mk1-1-8T) tråd och det bygget är ju fantastiskt. Siktar än så länge inte på en så omfattande ombyggnad då cabben aldrig kommer bli någon banbil.

Någon som känner till en bra lackerare i Helsingborgstrakten?

Toubster
2012-10-17, 09:59
Okej, efter mycket surfande och letande och läsande, står jag och väljer lite mellan följande motorer:
PL (Mk II GTI '88b), 9A (Corrado 16v, Passat '88-'93) eller 1.8T.

Dock har jag ingen direkt erfarenhet av motorkaraktärer på dessa bilar. För mig är inte det viktigaste att den ska vara sjukt snabb, men kul så klart, lättkörd och med bra låda. Sen är det ju alltid skönt med ett så smidigt motorbyte som möjligt. Vad tycker ni? har ni någon erfarenhet av dessa motorer i en Mk I'a?

nosisfun
2012-10-22, 13:39
kolla med benjamin på Martens Paintshop mycket duktig lackerare han har lackerat åt köningegg eller hur dom nu stavar det :)

Lillen
2012-10-22, 19:12
Varför inte en ABF-motor så slipper du det tråkiga K-jetsprutet!?

Toubster
2012-11-01, 16:01
Hej tack för bra feedback, jag ska kolla upp Martens Paintshop, låter ju riktigt lovande!

Vilka bilar sitter ABF-motorn i? Tanken är att köpa en hel donatorbil att utgå ifrån. Kan man plocka det man känner för :)

Haugeman
2012-11-01, 18:10
passat 16V. gti MK3 gti 16V. en del seat.

Abf motorn e väl inte den mest vanliga att hitta.

Lillen
2012-11-01, 18:11
Golf Mk III GTi 16V 92-98 har ABF bland annnat.
Den har 150hk orginal och elektorniskt sprut.