handdator

Visa fullständig version : Vilken servo olja ska man köra i VAG bilar??



dorian
2012-08-04, 23:22
Alla säger att det ska vara grön olja, jag öppnade locket i min audi och oljan är inte grön utan ljusgul.
Nivån låg dock under min sträcket och jag behöver fylla på en decileter el två, jag vill inte fylla på med grönt olja eftersom det som fins i behållaren nu är ljusgul. nån som vet vad den oljan heter LHM? LHM+? CHF 11S? vilken av de här tre oljorna är ljusgul och vilken är grön? vill gärna slippa köpa alla tre
mvh

Henrik.M
2012-08-05, 00:06
Alla säger att det ska vara grön olja, jag öppnade locket i min audi och oljan är inte grön utan ljusgul.

Vad har du för Audi?
Vad har du för färg på locket till servobehållaren och vad står det på den?
VAG bilar har LHM+ (Grön) OM nu inte någon spillt i något annat.

2stroke
2012-08-05, 00:07
Vilken servo olja ska man köra i VAG bilar ??
Det beror helt på vilken årsmodell det handlar om !

* ---> 1988 , ATF olja ---> ( Mineral olja ).
* 1989 - 2006 , LHM olja eller CHF-7.1 olja ---> ( Mineral olja ).
* 2007 ---> , CHF-11S olja ---> ( Syntet olja ).

Henrik.M
2012-08-05, 00:25
ATF = Röd

LHM = Grön

CHF-7.1 = Grön

CHF-11S = Grön


Är det GUL vätska i servon får jag en känsla av att någon spill i hydraulolja i den.

Men det är vad jag tror av det jag läser , betyder inte att jag har rätt för det.

dorian
2012-08-05, 00:56
Det är en a4 1.8t tillverkad sent 2004
Locket är grönt och det står endast mineral olja på engelska och några andra språk. Oljan som fins i nu är ljusgul och ser väldigt fin och ren ut. Har inga problem alls med servon den låter inte konstigt el nått. Problemet är att nivån är under minimum men jag har inte hittat läckage nånstans. Behöver fyllas på lite bara men jag vill inte blanda i med fel sort.