Visa fullständig version : Golf GTI Edition 30 DSG -07 Tornado Röd (Såld)
Cullberg
2012-05-31, 22:16
Då var nya bilen äntligen köpt. Har kollat runt länge efter något nytt roligare, kollade först på en vanlig gti -05 som verkade helt ok. Men som vanligt spårade det ur och jag hittade denna istället, efter att ha finkammat blocket.
Min sambo ville gärna ha DSG, så det var ett av kraven. Xenon var även ett annat önskemål.
Då vi saknade den gamla 25:an så kollade vi istället efter en ED30 då den bara har såldes i 35 ex i Sverige och dessutom har all den utrustning som vi önskade. Vi hittade denna fina i Eskilstuna.
Fick ett bra pris på den och köpte den utan att ha sett den mer än på bild, fanns inte mycket ett tveka på helt enkelt.
Så till bilen då:
Ed30 paket (skriver mer om detta senare)
Svensksåld
1 ägare
3000 mil =)
Xenon
DSG6
4-dörrar
Tornado röd
Ljus och Sikt paket
Halvskinn
RCD500
ED30 motorn på 230hk
18 svarta Detroit på sommar
17 på vintern
Skriver mer om bilen här imorgon, här kommer lite bilder iaf.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/7001658443.jpg
Inredningen Ed30.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/7084611805.jpg
Bra vinterhjul på 17 Detroitfälg är inte fel heller.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/7093135124.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1141.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1142.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1145.jpg
Cullberg
2012-05-31, 22:17
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1148.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1149.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1150.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1151.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1152.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1153.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1155.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1156.jpg
Haugeman
2012-05-31, 22:31
Gratulerar.. Rött o svart är ju aldrig en fel combo =) .
BluedogR
2012-06-01, 07:19
Riktigt snygg.
Merlinen
2012-06-01, 08:36
Så det vart den till slut :)
Grattis till köpet.
PassatGT16v
2012-06-01, 09:14
Snyggt.
Alltid roligt med ny bil.
Mums! Riktigt snygg!
Några projektplaner?
Cullberg
2012-06-01, 10:12
Tack.
Vi får se vart det bär av med denna =)
Svarta emblem är alltid trevligt, sen har det blivit väldigt vanligt så vi får se.
Någon typ av Iphone anslutning, alt RNS510 på sikt
led nummerplåtsbelysning
Armstöd
Lackskydd
Merlinen
2012-06-01, 11:16
Fin bil Erik! :-)
Han får följa med mig till er på Torsdag :)
Golf-power
2012-06-01, 12:52
Fin bil röda GTI er är alltid snygga
Han får följa med mig till er på Torsdag :)
De vore inte fel! ;-)
Cullberg
2012-06-02, 11:41
Efter att ha åkt några dagar kan man inte vara annat än imponerad. DSG lådan är väldigt underhållande =)
Cullberg
2012-06-03, 18:50
Antalet Edition 30 som såldes i Sverige:
Har sett många som skrivit att det såldes 30st, men det stämmer inte riktigt. 34-35 var det snarare.
Reflex Silver 5
Black 4
Candy White 8
Torando Red 6
United Grey 1
Black Magic 10
+ 1st gul Pirelli Ed
PassatGT16v
2012-06-03, 19:50
Jag trodde det skulle vara fler
Cullberg
2012-06-12, 20:27
Har läst på lite om 2.0T motorn och har förstått att den har några svaga punkter.
Så jag har tänkt att kolla vilken revision jag har på några delar.
Avlastningsventil (Diverter Valve)
Vevhusventillation (PCV-valve) bakre och främre
Nox-sensor verkar också kunna vara något som felar.
Cam follower kan väl också vara bra att kolla över eller byta.
Kan väl även vara idé att byta bränslefilter på bilen då dessa verkar vara känsliga mot smuts i bränslet
Har märkt lite tvekande vid start och även ojämn tomgång för någon sekund, så blir att kolla de vanligaste felorsakerna.
Skall även kolla så att bensinpumpen går när man öppnar dörren.
Cullberg
2012-06-14, 20:50
Då har jag kollat lite på vad som skall bytas på bilen, dels för att den kanske kommer gå klockrent på tomgång men också att dessa delarna är kända att fela. Kommer även att byta tändstift och bränslefilter.
Avlastningsventilen som jag har idag är av modell C med gummi mebram. Den kommer jag att byta till en modell D med kolv istället.
En sak som jag inte blir klok på är om det är olika motorer på ED30 i Sverige och England?
http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/index.php/topic,27003.0.html
När jag kollar på denna guiden så sitter Ventilen framtill på motorn, men jag tycker mig se att den sitter strax nedanför Noise pipen, vid torpedväggen?
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/DV-1.jpg
Detta måste vara Avlastningsventilen? Under slangen där alltså.
Tänkte även att jag skulle byta ventilen som är känd för att fela som är till vevhusventialtionen. (PCV) Den jag har är av modell F och den senaste är av modell N.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/PCV1.jpg
Int den senaste, lika bra att byta.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/PCVolja.jpg
Ser lite "sölig ut"
Har även bytt hållaren till nummerplåten bak, vill inte ha massa text på! Vill egentligen ha en med mindre plast under, men får se om jag orkar byta igen.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Skyltmed.jpg
Innan
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Skyltutan.jpg
Efter
Passade även på att sätta in OEM led lampor till nummerplåtsbelysningen.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Ledart.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Led.jpg
Blev även nya Osram Nightbraker till helljuset och led i parkeringsljuset.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Ledohel.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Helljus.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/bildledinnan.jpg
Utan Led
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/bildledljus.jpg
Med Led
Cullberg
2012-06-14, 20:51
Har även börjat se om man kan få lite puts på ändrören, dessa har inte fått vård på ett tag =)
Inte helt klar ännu, men blev lite bättre.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Avgas.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Avgasny2.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/avgasnt.jpg
Har även börjat se om man kan få lite puts på ändrören, dessa har inte fått vård på ett tag =)
Inte helt klar ännu, men blev lite bättre.
Vad använder du för medel till ändrören?
Cullberg
2012-06-15, 08:36
Började med Autosol, har du ngt bättre tips så är det välkommet!
Började med Autosol, har du ngt bättre tips så är det välkommet!
Nej, tänkte om det fanns nåt bättre sätt än allt autosolgnuggande.
Cullberg
2012-06-19, 22:53
Har kollat felkoder och där fanns inget. Men blir till att byta lite slitdelar i förebyggande syfte.
Lisa bytte även dimljusen idag på jobbet, till en lite vitare variant.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Innan.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/Efter.jpg
Verkar som att även älgen tyckte att jag hade en fin bil =)
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/bild3.jpg
Andersson Racing
2012-06-20, 07:55
Han ser nog bara rött;)
För övrigt fin bil, gött att du kommit in i mkV-träsket, synd att man själv snart ska lämna det..;)
Cullberg
2012-06-20, 08:07
Han ser nog bara rött;)
För övrigt fin bil, gött att du kommit in i mkV-träsket, synd att man själv snart ska lämna det..;)
Ja, Antagligen =) Vad blir det istället för din del då?
Andersson Racing
2012-06-20, 11:35
Det finns ju edition senare än 30;)
Avlastningsventilen är precis där du tror att den är, helt rätt att byta till version D (lite bökigt men det går)
Även PCV är bra att byta då och då det finns en backventil som kan ge vika speciellt om man
trimmat bilen. Jävligt fin bil för övrigt!
Cullberg
2012-06-20, 17:26
Avlastningsventilen är precis där du tror att den är, helt rätt att byta till version D (lite bökigt men det går)
Även PCV är bra att byta då och då det finns en backventil som kan ge vika speciellt om man
trimmat bilen. Jävligt fin bil för övrigt!
Tackar, var förbi VAG idag och köpte båda ventilerna. Dom hade båda hemma vilket var lite ovanligt.
Är det så att Edition 30 har en annan motor i USA än den vi har i Eurpoa? Dom verjar inte ha noise pipen då deras ventil sitter fram på motorn verkar det som...
Cullberg
2012-06-20, 22:42
Eftersom jag hämtade lite delar idag så passade jag på att byta ventilen till vevhusventialtionen, då jag hade begränsat med tid så var denna enklast att byta. Som ni ser så har den nya en helt annan konstruktion. Passade även på att sätta dit en ny packning då den gamla var lite kletig.
06F 129 101F ----> 06F 129 101N
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0226.jpg
Nya Ventilen
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0235.jpg
Packning
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0227.jpg
Lite oljigt var det allt på sina ställen
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0228.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0229.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0230.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0231.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0232.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0233.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0234.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_0236.jpg
Lilla_Vargen
2012-06-20, 23:04
Ser ju bra ut !
Förändringen bör bara indikera förbättring av den nya.
Merlinen
2012-06-21, 09:50
Har också tänkt shifta just dom där på min Ed.30 :)
Ser inte riktigt på bilderna art nr.
Du skulle inte idas lista alla 3 så slipper jag kollaupp vad dom heter? :)
Cullberg
2012-06-21, 11:47
Har också tänkt shifta just dom där på min Ed.30 :)
Ser inte riktigt på bilderna art nr.
Du skulle inte idas lista alla 3 så slipper jag kollaupp vad dom heter? :)
Vevhusventil: 06F 129 101 N
Packning: 06F 103 483 E
Avlastningsventil, som säkert redan är bytt på din? 06H 145 710 D
Merlinen
2012-06-21, 13:44
Vevhusventil: 06F 129 101 N
Packning: 06F 103 483 E
Avlastningsventil, som säkert redan är bytt på din? 06H 145 710 D
Tackar, japp den bytes vid chippnig/trimning.
2hotgolf
2012-06-27, 09:39
Har också tänkt shifta just dom där på min Ed.30 :)
Ser inte riktigt på bilderna art nr.
Du skulle inte idas lista alla 3 så slipper jag kollaupp vad dom heter? :)
Min edition30 är på annons snart passa på ;)
http://www.garaget.org/?car=169648
Merlinen
2012-06-27, 09:51
Min edition30 är på annons snart passa på ;)
http://www.garaget.org/?car=169648
Vad ska jag med 2st till? :)
Cullberg
2012-07-01, 22:12
Då har jag även monterat den nya avlastningsventilen, var lite bökigt att komma åt. Men jag kom fram till att det var enklast att plocka loss hela "noisepipen".
Dom ser ju väldigt olika ut då den som sitter orginal är av membran typ och den nya av kolvtyp. Märktes som väntat ingen skillnad, men nu vet man att den håller och är riktig =)
Passa även på att byta både luft och kupéfilter så vet man att det är fräscht även att den har servats enligt alla konsten regler.
Luftfiltret var väldigt torrt och gick att bryta isär, så det var nog inte fel att byta det.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1296.jpg
Här satt den lilla gynnaren =)
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1295.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1294.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1297.jpg
Där ser man skillnaden... Gammal till Vänster, Ny till Höger
Cullberg
2012-07-09, 21:07
Då har jag bytt tändstift på bilen också, detta är inte gjort de senaste fem åren. Så jag tänkte att det är lika bra att göra detta.
Det blev de senaste från NGK som VAG rekommenderar, dessa skall tydligen vara ett steg kallare om jag läst mig rätt till.
Jag hade hoppats på att min kallstartsproblem skulle försvinna, men det är fortfarande samma symtom.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1357.jpg
För att byta tändstift måste man såklart ha nya verktyg =) Det blev ett set med Teng Tools i 106 delar.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1358.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1359.jpg
Senaste Rev F här iaf.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1360.jpg
Smidigt att lossa med "specialverktyg" =)
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1361.jpg
Satt Bosch stift i original tydligen.
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1362.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1365.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1363.jpg
Nytt verktyg in Action =)
Tänkte jag skulle bytt bränslefilter också, men anslutningarna såg lite luriga ut att få loss, är det bara att trycka in dessa?
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1437.jpg
Cullberg
2012-07-09, 21:08
Passa även på att tvätta bilen!
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1441.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1440.jpg
http://i567.photobucket.com/albums/ss120/cullberg/Golf%20GTI%20Edition%2030/IMG_1442.jpg
PassatGT16v
2012-07-09, 22:36
Liknar "snabbkopplingen" på min 4a.
På ovansidan av kopplingen sitter som en "knapp" som du trycker in och sen dras kopplingen bara av filtret.
Tror det var så när jag bytte på min i våras. Mitt var dock inte bytt på länge så hur jag gjorde minns jag inte riktigt då snabbkopplingen var allt annat än snabb efter några år.
Trycks bara på nya filtret sen men dubbelkolla så den verkligen låser bara.
Hooloowoo
2012-07-16, 07:50
Förjäkla snygg! Ni har verkligen förmågan att hitta fina bilar.. :)
Kul också med lite mer ingående bilder på alltmöjligt, roligare läsning på så vis!
Cullberg
2012-07-16, 08:56
Förjäkla snygg! Ni har verkligen förmågan att hitta fina bilar.. :)
Kul också med lite mer ingående bilder på alltmöjligt, roligare läsning på så vis!
Tack roligt att höra =) Ja jag hoppas att det blir lite intressantare med fler bilder så även andra kan ha nytta av det.
Cullberg
2012-07-23, 15:27
Då har man fått justerat lite oljud i bilen också, jag har stört mig på ett litet skrammel bakom ventilationen på passagerarsidan.
Sökte lite på detta och det var inte helt ovanligt att en skruv som sitter bakom panelen sitter löst och orsakar detta.
Mycket riktigt så var skruven helt lös när jag kollade, så nu är det tyst igen.
Så om ni har något skrammel i panelen så kan ni börja med att kolla denna skruven.
85
86
87
Härligt, skrammel är jobbigt. Skrammeldämpade min 5a omfattande innan jag var nöjd. Mycket som skramlade och är man petig så är man.
Cullberg
2012-07-23, 18:16
Det skall även vara känt att bränsleslangar vibrerar också tydligen, skall kolla på detta nästa gång jag lyfter upp bilen.
Härligt, skrammel är jobbigt. Skrammeldämpade min 5a omfattande innan jag var nöjd. Mycket som skramlade och är man petig så är man.
Det skall även vara känt att bränsleslangar vibrerar också tydligen, skall kolla på detta nästa gång jag lyfter upp bilen.
Ja klassiskt skrammel det med, men jag har för mig dom fixade det på -07orna. Hade inget problem med det på min iaf. Däremot hade jag galna problem med centerstacken som knarrade. Tror jag fick ned ett halv kilo filttejp där innan den blev tyst.
Merlinen
2012-07-24, 15:48
Fint :)
Måste kolla om det är det som låter för mig, vid gupp så är det något nära handsfacket som låter.
Cullberg
2012-09-16, 17:16
Då har man hunnit köra några mil till med bilen, den har nu gått ca 3500 mil totalt =)
Bilen fungerar väldigt bra och den är både bekväm att åka i när det går långsamt men även riktigt roligt när man vill trycka på lite.
När jag köpte bilen var det en spricka i ena lampglaset bak, jag fick ett nytt på garanti och har nu bytt lampan så att det ser helt och snyggt ut.
253
252
251
250
Cullberg
2012-09-16, 17:27
Det som jag även upptäckte när jag hade köpt bilen var ett bromsljuset i vingen var trasigt, detta är ett vanligt problem på Golv V.
Det dumma med ljuset i vingen på just gti är att det sitter skruvat innifrån. Detta gör att om man skall göra som det är tänkt skall man helst lossa på hela vingen. Detta kan man räkna ut själv att det inte är någon bra idé.
Men det går även att göra en ful variant där man helt enkelt för krossa glaset och plocka sönder lampan för att få loss den. Jag fick göra denna variant och det visade sig fungera väldigt bra. Man ser att det har trängt in fukt i lampan som har förstört den.
Den var en ganska enkel process att byta lampan, det var däremot lite pilligt att få kontakten till den nya lampan att sluta tätt mot karossen.
265
264
263
262
261
260
259
258
257
256
255
254
Cullberg
2012-09-16, 17:31
Det blev även nya regplåtar till bilen, dessa var fräscha och även utan plats för skattemärke. Även lite tvätt och städ i vanlig ordning.
269
266
267
268
Cullberg
2012-09-16, 17:41
Eftersom jag kommer att köra med bilen även på vintern så har jag provat att montera stänkskydd fram, delst för att spara lacken, men även för att det inte skall skvätta upp lika mycket smuts på sidan av bilen. Jag tyckte att dom som finns att köpa orginal är rätt så smidiga då dom inte syns så mycket. Montering var väldigt smidig. Såklart att det skall regna också när man skall montera dessa =)
277
276
275
274
273
272
271
270
Henrik.M
2012-09-16, 19:14
Ang 3:e bromsljuset i vingen.
På bilar tillverkade efter månad 7 , 2009 är skruvarna på baksidan borttagna.
Kollade upp det i rephandbok härom veckan. :)
Skrivet från min äppelmobil...så stunta i ev stavfel.
BluedogR
2012-09-16, 20:40
Blev kanon med stänkskydden, va lite skeptisk till det hela först
TheDeadDorkster
2012-09-18, 06:28
Tyvärr vet jag inte hur det är hos Golf V, men finns det ingen skyddsplast du kan få tag i hos VW för att montera under stänkskydden?
Cullberg
2012-09-28, 08:34
Tyvärr vet jag inte hur det är hos Golf V, men finns det ingen skyddsplast du kan få tag i hos VW för att montera under stänkskydden?
Jag funderade på detta också, någon som vet om det finns? Är det vanligt att det blir förstört under annars?
Du har inte kvar artikelnumret på stänkskydden? Min VW-handlare säger att det inte finns några stänkskydd till GTI-modellerna. Jag skulle behöva till vintern.
Cullberg
2012-09-30, 21:50
1k0 075 115 =)
Vad fick du betala för dom?
Cullberg
2012-10-01, 12:27
Minns inte exakt, runt 500 om jag inte minns helt fel!
Merlinen
2012-10-01, 16:20
Har själv också funderat på att sätta dit dom, men är inte säker.
Vill inte ha dom pga utsende skull, men vill ha dom pga allt skit som skotas upp längst sidorna.
Cullberg
2012-10-01, 21:31
Har själv också funderat på att sätta dit dom, men är inte säker.
Vill inte ha dom pga utsende skull, men vill ha dom pga allt skit som skotas upp längst sidorna.
Det var så jag tänkte också, men fördelarna tog över nackdelarna.
CarbonLoader
2012-10-13, 11:03
Ska ju också köra vinter med bilen och har gjort egna stänkskydd av tunna plast skivor. Funderade över original men tycker de ser lite onödigt tjocka & runda ut. Ser bra ut på din nya bil men vill själv ha lite mer racinglook.
Gick i tankar om en nyare GTi tidigare så det är skitskoj att följa din tråd.
Den e riktigt fin!
Cullberg
2012-10-13, 14:49
Tack, kul att du tycker om den!
Cullberg
2012-10-14, 17:29
Kopplade bort torkarmotorn bak idag.
Drog ut sladden bara, då jag blir vansinnig att den skall starta när man lägger i backen och detta verkar inte gå att koda bort?
Men h****e vad plasten sitter över bakluckan.
Merlinen
2012-10-15, 09:24
Har själv tänkt koda bort den, ska se om jag inte kan låna en kabeln av "MK1" någon dag.
Cullberg
2012-10-15, 10:55
Såg att man kan koda bort den helt, men på MK6 kan man koda bort bara själva funktionen att den startar när man lägger i backen.
Vet någon om det är samma på MK5?
Merlinen
2012-10-15, 13:42
Såg att man kan koda bort den helt, men på MK6 kan man koda bort bara själva funktionen att den startar när man lägger i backen.
Vet någon om det är samma på MK5?
Är just det jag är ute efter, att bara få bort torkaren när backen är i.
Cullberg
2012-10-22, 20:56
Då har man haft inne bilen på lackbehandling och lackskydd i helgen. Blev lite våtslipande också, för att få lacken riktigt bra. Kan inte påstå att det var dålig innan. Men nu blev det riktigt bra och det blir skönt att salt och skit inte fastnar lika lätt under vintern.
Bilen skall även inte på intervallservice på fredag, serivcerådgivaren var lite förbryllad över att bilen var inne på sin femte service innan 4000 mil =)
Bilen skall ställas på 1500 mils intervall och jag kommer köra med 5w-40 olja.
Kommer även att passa på att få bränslefiltret utbytt då jag har ett liggandes som jag inte orkat byta.
Här kommer lite halvdåliga bilder från rekondhallen.
525
526
Golf-power
2012-10-22, 22:51
Ser mkt bra ut rött ger verkligen bra efekt plus matchningen med svarta fälgar Det blir SNYGGT
Markus1987
2012-10-25, 22:16
Jävligt fin var den!!!
Cullberg
2012-10-25, 22:36
Jävligt fin var den!!!
Tack!
Idag har bilen fått lite service, Olja, filter och bränslefilter!
Cullberg
2012-10-28, 17:35
Idag har jag bytt till vinterdäck. Dubbfria Nokian på 17" Detroitfälgar.
567
568
565
566
Snygg bil!
Men vad smått 17'' ser ut. De svarta 18'' höjer verkligen utseendet.
Kung e du Cullberg. Det var den skruven som lät på min med vid fläktreglaget. Trodde jag skulle bli tokig på det ljudet. Läst igenom hela din projekttråd vilket var mycket intressant läsning. ser bla. att du bytt ut avlastningsventil,vevhusventil o lite smått o gott. behöver man göra detta eller har du bara haft brist på sysselsättning?. Kommer slänga in BSR steg 1 + en S3:intercooler i min så fort vädret tillåter sommarhjul o min tanke var kanske att du gjort allt detta för att allt skall hålla med trim? Eller e jag ute o cyklar? (säg att maninte måste göra alla desa saker)...:)
Merlinen
2013-03-15, 14:58
Kung e du Cullberg. Det var den skruven som lät på min med vid fläktreglaget. Trodde jag skulle bli tokig på det ljudet. Läst igenom hela din projekttråd vilket var mycket intressant läsning. ser bla. att du bytt ut avlastningsventil,vevhusventil o lite smått o gott. behöver man göra detta eller har du bara haft brist på sysselsättning?. Kommer slänga in BSR steg 1 + en S3:intercooler i min så fort vädret tillåter sommarhjul o min tanke var kanske att du gjort allt detta för att allt skall hålla med trim? Eller e jag ute o cyklar? (säg att maninte måste göra alla desa saker)...:)
Har också byt allt det på min , men det är mest bara för att vara på den säkra sidan utifall något skulle jävlas.
Faen också Merlinen, det betyder ju att jag med måste byta allt för att undvika problem. Aja har man inte jobb så skaffar man ju sig det genom att läsa i detta forum.....:)
Cullberg
2013-03-16, 08:30
Kung e du Cullberg. Det var den skruven som lät på min med vid fläktreglaget. Trodde jag skulle bli tokig på det ljudet. Läst igenom hela din projekttråd vilket var mycket intressant läsning. ser bla. att du bytt ut avlastningsventil,vevhusventil o lite smått o gott. behöver man göra detta eller har du bara haft brist på sysselsättning?. Kommer slänga in BSR steg 1 + en S3:intercooler i min så fort vädret tillåter sommarhjul o min tanke var kanske att du gjort allt detta för att allt skall hålla med trim? Eller e jag ute o cyklar? (säg att maninte måste göra alla desa saker)...:)
Tack QboT =)
Ja, den skruven är jäkligt irriterande! Jag gjorde precis som Fredrik säger, bytte detta i förebyggande syfte då det har skett uppdateringar på dessa komponenter, så det är inget måste. Men man sover kanske lite bättre om natten ;)
Faen också Merlinen, det betyder ju att jag med måste byta allt för att undvika problem. Aja har man inte jobb så skaffar man ju sig det genom att läsa i detta forum.....:)
Hehe :). Ska du köra trimmat är det ännu viktigare att se över dessa delar.. Beroende på hur långt bilen har gått så kan det även vara bra att ta en kik på skicket på Camfollowern. VW har ju som tyvärr ingen service intervall på denna del, vad jag vet?. Men söker man på nätet så verkar det som att man bör kika på den vid ca 5000mil om man inte vet att den är bytt en gång redan. Den kan ju vara som ny också det är väldigt olika det där :/
/mvh soyd
Jag vill sova gott om natten, så jag kommer nog se över dessa delar. Bra med artikelnumren som jag fotade med mobilkameran (smart kille, han den där QboT...:)). Bra tips där Soyd, skall absolut se över den där followern, då min har gått drygt 8000 mil. Kanske läge att byta kamrem,v-pump o rullar på den med inför sommaren tänkte jag. Känns som att det blir dyrt att lyssna på er, haha....:)
Cullberg
2013-03-30, 12:37
Här har det inte hänt så mycket på ett tag. Har kört med bilen i vinter så då har den mest bara rullat på.
Har haft lite krångel med att farthållaren inte fungerar, plockade isär spaken och rengjorde kontaktytor, men detta hjälpte inte så det blir nog ny spak.
Fick hem mitt Vag-Com paket i veckan som jag beställde av Anders på Svenska Vag-com. Klubben har bra pris för medlemmar så det var bara att passa på =)
Detta kan alltid vara bra att ha, blir väl en RNS510 inom några månader, så då kommer det till användning.
1576
Var på Elmia igår, Köpte med mig ett polermedel från Meguiars som skall fungera bra att polera slutrören med.
Fick även med mig en borste för att hålla rent på instrumentpanelen och i friskluftsutblåsen.
1575
Nice Cullberg med lite updates, inte mycket men alltid något. VAG-com kommer du ha nytta av. JAg jobbar på VAG men inte ens våra komplexa datorer klarar av att koda min RCD-510 efter bilen. Den får inte mitt gateway att kommunicera med min förstärkare o stereo. Volymen i stereon har blivit myyycket lägre än med min RCD:500. tror stereon skickar högnivåsignal till stärkaren istället för lågsignal. Läst att man lätt kan koda detta med VAG-com så jag kommer på en fika till sommaren så kodar vi. dejt?.....:)
Cullberg
2013-04-01, 09:00
Nice Cullberg med lite updates, inte mycket men alltid något. VAG-com kommer du ha nytta av. JAg jobbar på VAG men inte ens våra komplexa datorer klarar av att koda min RCD-510 efter bilen. Den får inte mitt gateway att kommunicera med min förstärkare o stereo. Volymen i stereon har blivit myyycket lägre än med min RCD:500. tror stereon skickar högnivåsignal till stärkaren istället för lågsignal. Läst att man lätt kan koda detta med VAG-com så jag kommer på en fika till sommaren så kodar vi. dejt?.....:)
Det får vi försöka lösa såklart :)
Nice! :) Jag har länge lurat på ett köpa mig en sådan kabel också :)
Men vad är det för skillnader på dessa:
AI-USB+CAN med VCDS
HEX-USB+CAN med VCDS
Antar att det är AI man ska ha?. Men det framgår inte riktigt vad skillnaden är, och priset skiljer ju inte mycket heller..
/mvh soyd
Cullberg
2013-04-01, 10:04
AI är framtidssäkrad för nyare protokoll, så det är den du skall ha om jag har fattat rätt. Passa på att bli medlem nu så får du 15% hos Svenska Vag-Com ;)
AI är framtidssäkrad för nyare protokoll, så det är den du skall ha om jag har fattat rätt. Passa på att bli medlem nu så får du 15% hos Svenska Vag-Com ;)
Hehe a jag måste ordna det :)
/mvh soyd
Cullberg
2013-05-12, 13:18
Förr helgen fick sig bilen lite tvätt i vanlig ordning. Provade det nya medlet till utblåsen och det fungerade bra.
Jag fick även köpt mig nya kåpor till bultarna, har haft dessa även på vintern så det var lite fläckade sv salt.
Detta var nog den billigaste delen på länge, tror jag betalade 75:- för 20st kåpor.
Fick även satt dit "nummerplattan" som Soyd har ordnat =)
2131
2132
2133
2134
2135
2136
Mycket snyggt ;)
/mvh soyd
Snyggt,börjar bli sugen på en liknande själv.
Cullberg
2013-05-17, 22:02
Snyggt,börjar bli sugen på en liknande själv.
Ja, det är bra och roliga bilar :)
Cullberg
2013-05-22, 15:16
Nya svarta lock till spolarvätska och Expansionskärl istället för de blåa fula.
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=vag_1K0955455_black Spolarlock
http://www.stertman.com/ui/templates/ProductDetails.aspx?pid=vag_3c0121321 Expansionskärl
2213
Ser bra ut Erik, bild på nummerskyltsramen då? ;-)
Cullberg
2013-05-22, 16:29
Ser bra ut Erik, bild på nummerskyltsramen då? ;-)
Har inte hunnit så långt ännu ;)
Nya svarta lock till spolarvätska och Expansionskärl istället för de blåa fula.
2213
Så ska det se ut ;)
/mvh soyd
Cullberg
2013-08-12, 18:45
Har haft problem ett tag med att farthållaren inte fungerar. Detta är inte ett helt ovanligt problem tydligen.
Har plockat isär den gamla spaken och gjort rent kontaktytor, men tyvärr utan resultat.
Så jag fick ta tag i detta på riktigt istället, köpte en ny spak och bytte denna.
Det är lite jobb då man behöver lossa på ratten och rattelektroniken, som tur var så hittade jag bra guider på detta.
För att lossa modulen som sitter under ratten måste man sticka in en tunn mejsel i ett litet hål, inte helt lätt att förstå om man inte visste om det. Men nu fungerar den iaf.
Någon som vet vad den lilla röda plastdetaljen gör? Den set ut att vara trasig?!?
Fick även satt på ett par DSG-paddlar från Stertman Motorsport =)
2887
2888
2889
2890
2891
2892
2893
2894
2895
2896
2897
2898
2899
Haugeman
2013-08-12, 23:38
Dom paddlarna är läckra. har funderat på dom med men har inte kunnat rättfärdiga priset mot funktion bara =P . använder paddlarna för lite till det ^^
Henrik.M
2013-08-12, 23:52
Någon som vet vad den lilla röda plastdetaljen gör? Den set ut att vara trasig?!?
Dess enda uppgift är att låsa släpringen i "0" läge eller kalla det "leveransläge" om man vill.
När man vid nymontering/byte satt släpringen på plats knäcker man låsningen.
Det är resterna av den låsningen (röda) som blir kvar.
Tezzantezz
2013-08-14, 10:21
Ser bra ut Erik! :)
Cullberg
2013-09-17, 21:07
Då har det hänt lite med bilen!
Har äntligen fått bilen lite närmare marken, det blev sänkfjädrar från H&R som finnas att köpa på Stertman och Bilmodecenter bl.a.
Dessa sänker ca 30-40mm. Nu känns bilen lite stabilare och man blir inte lika höjdrädd längre när man tittar på bilen.
När fjädrarna byttes så upptäckte jag att det satt en spik i bakdäcket, som för övrigt är nytt för i år. Detta gick att laga som tur var.
Passade även på att justera lamporna efter sänkningen, samt göra en hjulinställning.
Har också satt dit ett svart emblem fram, bak var det däremot lite mer problem...
Jag låter bilderna tala sitt tydliga språk =)
3197
3198
3199
3200
3201
3202
3203
3204
3205
Grymma guider, grymma bilder, grymt bra mekat och bara sån skön pedantism så man blir glad! :))
Bilen är grym den med! ;)
Hooloowoo
2013-09-18, 07:16
Den är riktigt snygg! Blev väldigt bra med svart emblem också.
Lilla_Vargen
2013-09-19, 17:21
Satt bra med en liten sänkning ;-)
Men vaddå höjdrädd ?
Är inte Ed30 mycke lägre än vanliga mk5 ?
Från mobila sektionen...
Haugeman
2013-09-20, 08:51
Satt bra med en liten sänkning ;-)
Men vaddå höjdrädd ?
Är inte Ed30 mycke lägre än vanliga mk5 ?
Från mobila sektionen...
5-10mm lägre. Fortfarande aldeles för hög :p
Snyggt jobbat erik.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Härligt Erik!
Vad står på tur nu på listan?
Tezzantezz
2013-09-24, 19:58
Börjar bli ordning på denna! Snart bara trim kvar att göra!
För Du kan väl inte vara långsammare än min Golf? ;-)
/Tessan
Cullberg
2013-09-25, 17:16
Härligt Erik!
Vad står på tur nu på listan?
Det får vi se =) Skall byta till RNS510 är tanken.
Börjar bli ordning på denna! Snart bara trim kvar att göra!
För Du kan väl inte vara långsammare än min Golf? ;-)
/Tessan
Trim står såklart på listan, men just nu är det även en lägenhet som skall läggas en del pengar i!
Med tanke på vem som är din sambo så tror jag inte att min kommer bli snabbare än din ;)
använder du något medel för att rengöra utblåsen?
Tezzantezz
2013-09-30, 19:30
Trim står såklart på listan, men just nu är det även en lägenhet som skall läggas en del pengar i!
Med tanke på vem som är din sambo så tror jag inte att min kommer bli snabbare än din ;)
Ja ser fram i mot att se bilder på ert nya hem efter renoveringen... =)
Nu ska du inte vara sån, Jimmy gör ju inte så mycket mer än monterar det jag betalar för! =p
Så nu när plånboken är tom och ska användas till annat än Golfen så kan du/ni nog komma ifatt och om! :-/
softishman
2013-11-14, 17:37
Ser ju riktigt bra ut!!!!
Har precis köpt mig en Edition 30, en vit 5-dörrars med DSG och några uppdateringar... ;)
M.O:s gamla bil alltså...
Tycker om bilen mycket MEN när det bli lite halt (läs fullgas) blir det en enhjuling... Bilen förtjänar verkligen en riktig framdiff!!!
Jag har tittat på QUAIFE och dom har såklart, kan fler vara intresserade vid ev gruppköp?
Ursäkta lite trådkap.... :rolleyes:
En QDF19R -Volkswagen Golf Mk5 GTi DSG Quaife ATB Helical LSD differential (http://quaife.co.uk/shop/products/qdf19r-1) Kostar 790 gbp plus 40 gbp i frakt = 830GBP vilket blir ca 8900:-, det för DSG varianten, den för manuell låda är billigare...
Tjo Cullberg!
vill inte pajja din tråd. Försökte skicka priv. till dig men fick felmeddelandet "Cullberg har för många privata meddelanden sparade o kan inte ta emot fler innan han rensar". haha poppis kille. Ställer frågan i tråden här istället
Jag skall byta mitt bromsljus i vingen som pajjat. Kollade i din guide men fattade inte riktigt. Den sitter väl skruvad bakom vingen så det känns inte som att jag skall komma åt skruvarna lättare genom att krossa dglaset. huh?. Kommer inte skruvarna att trilla innanför vingen om jag mot förmodan kommer åt de. Vågar jag ens ge mig på det här?
MvH/
John no:009
Haugeman
2013-11-20, 12:44
Tjo Cullberg!
vill inte pajja din tråd. Försökte skicka priv. till dig men fick felmeddelandet "Cullberg har för många privata meddelanden sparade o kan inte ta emot fler innan han rensar". haha poppis kille. Ställer frågan i tråden här istället
Jag skall byta mitt bromsljus i vingen som pajjat. Kollade i din guide men fattade inte riktigt. Den sitter väl skruvad bakom vingen så det känns inte som att jag skall komma åt skruvarna lättare genom att krossa dglaset. huh?. Kommer inte skruvarna att trilla innanför vingen om jag mot förmodan kommer åt de. Vågar jag ens ge mig på det här?
MvH/
John no:009
Jag gjorde detta efter att ha pratat ned erik. Tog en dremel och kapade upp det gamla lyset så jag kunde pilla ut bitarna. Skruvarna sitter i "halva" hål så när du kommer åt skruvarna så kan man pilla ut även dessa. Det som var pilligast var att få tillbaka gummigenomförningen till kabeln på nya bakljuset, men det gick det med.
Satte dit några små bitar dubbel häftande tejp ock klickade ditnua lampan. Sitter utan skruvar.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Strålande info. Då beställer jag hem ett o demolerar då.....:)
Tack för infon. Inaktive Cullberg är väl ute o jassar med bilen....:)
Cullberg
2014-08-22, 19:48
Här har det inte hänt mycket, bilen bara går och går :)
Har kollat lite lätt på en ny Alltrack, då jag vill ha rails till cykeln.
Så det kanske blir att sälja Golfen i höst...
softishman
2014-08-29, 17:34
Jasså.... tråkigt!
Cullberg
2014-09-06, 18:34
Då var bilen Såld! Jag hann däremot aldrig få ut den på annons ;)
Men jag är säker på att den kommer att synas här på klubben och på träffar framöver =)
Alltid roligt med entusiaster...
Tankarna ligger nu på en Alltrack så att man kan få med cykeln på ett vettigt sätt!
Haugeman
2014-09-06, 20:02
Nu blir man ju nyfiken på vem som köpt den 😃. Kul med nya projekt.
Vad ledsamt :'(
Men hoppas den hamnat hos någon som tar väl hand om henne.
Ska bli intressant att se vad det blir härnäst.