Visa fullständig version : Tändningslås MK2
Megapolaren
2007-07-31, 22:48
Hej!
Efter att ha varit borta ett tag kom idag så min stulna Jetta tillbaka. Väl länsad på stereogrejjer, till och med biltemas lågnivåkabel (värde 150kr) som jag lagt in var väck. Dom fick såga sig in i bagaget från kupén när dom misslyckats att bryta upp låset...
Nåväl, nu till frågan
Dom har brutit upp tändingslåset, och tagit ut själva låskolven. Nu behöver huset som denna sitter i bytas. Det verkar dock inte vara så enkelt att man bara drar av hela låshuset, utan det verkar sitta fast. Så:
Hur får man av själva huset till rattlåset från rattstången?
//
Megapolaren
2007-08-01, 18:56
Jag bumpar upp min egen tråd.
Det är verkligen svårt att få en bild av hur man tar av själva huset till tändingslåset, jag har damsugit vwvortex utan resultat och i haynes-boken står det bara att man skall pilla av en bricka, inte mer exakt hur eller om man behöver avdragare eller så...
Det borde ju vara ganska vanligt att behöva byta denna, eftersom man lämpligtvis bryter sönder huset om man önskar sno en MK2.
GTi-special
2007-08-01, 19:12
Har gjort detta på ett par av mina mk2:or och har för mej att efter man plockat bort ratten endast behöver ta bort en insexskruv och dra bort låshuset från rattstången.
/Jeppe
det stämmer bra det! fast om du har en "adapter" på rattstången med större splines så måste den osså bort, tror dock inte att den finns på mk2.
Adapter som håller fjädern sitter på golf II 88- och uppåt. Före 88- sitter det en låsbricka där istället. Brickan får man bort med tång, skruvmejsel och tålamod. Adaptern tar man med avdragare. Sen kan det hända att det sitter en brytbult och låser aluminiumhuset på rattaxelröret. (På vänster sida, underifrån.) Borra och använd grisp*tt eller slå med huggmejsel. man brukar dra dit en vanlig M8 insexbult efteråt..
Megapolaren
2007-08-01, 22:30
Tack, nu förstår jag hur det hänger ihop! Min är en 90:a, och har sådan där adapter, det var nog det som var problemet.
Nickedicken
2026-02-26, 15:29
Halloj där!
Registrerade mig härinne precis nyss och undrar om du skulle kunna vara mig behjälplig om du vet hur man åtgärdar tändsningalåset på volkswagen polo coupe från 1984 ?
Jag är ingen mekaniker eller bilkunnig som gör att jag vet hur jag åtgärdar detta självmant tyvärr och jag fick idag en spontan känsla av att försöka en gång för alla nu ta tag i den här bilen och se OM jag på något jädra vis kan se till att få ordning på det här för annars så får det med extremt tungt hjärta hur mycket jag än vill inte vill det och skrota bilen då det inte är direkt en bil man lämnar in på lagning och jag har haft bilen i min ägo sedan 2018 och den har gått i genomsnitt drygt 350 till 400 mil per år sen 1984 om man gör ett utslag på antalet mil den gått totalt om inte mindre för den har har jag för mig bara gått 21000 mil och jag tror inte det BÖR vara slutet för den här skönhetens livslängd på bra många mil till OM jag bara fick igång den ....Så jag ber om tips och råd om hur jag ska göra här och det är rätt brådskande . Jag ber om ursäkt för jag har skrivit fel anngående årsmodellen och hade glömt att den var från 1983 INTE 1984. Så om denna är en 1:a generationens eller 2:a är jag osäker på ....Enligt när jag googlat så fram till 1983 så skall det räknas som en MK1 sen vet jag inte hur stor skillnad det är på demonteringen och så av tändningslåset och ratren och allt mellan dom . Ursäkta missödet