handdator

Visa fullständig version : Golf GTI MK7 - Info

Sidor : 1 [2]

DPC
2013-04-30, 07:30
Framgår det vad den kostar?

mangewide
2013-04-30, 07:56
Framgår det vad den kostar?

299 för DSGn. Tycker den verkar dra iväg ordentligt om man vill ha det nödvändigaste. 21papp för pluspaketet blandannat eller 14papp för Xenon!!!. Sen får man bara 17" original...:)

Känns om GT som jag köpt var jäkligt prisvärd, ca 100 000:- billiagare än GTIn....

Premis
2013-04-30, 09:08
299 för DSGn. Tycker den verkar dra iväg ordentligt om man vill ha det nödvändigaste. 21papp för pluspaketet blandannat eller 14papp för Xenon!!!. Sen får man bara 17" original...:)

Känns om GT som jag köpt var jäkligt prisvärd, ca 100 000:- billiagare än GTIn....

14k för xenon är helt galet, trodde nästan det var standard på bilar nu för tiden. Bara att hosta upp.

Billigare? Ska du jaga med den inställningen så är väl liten hyundai ännu billigare :p ..

mangewide
2013-04-30, 09:13
Ja bra mysko att de kan ta så betalt för vissa tillbehör..:)

Ja en I30 skulle man ha...;). Nej menar bara att nästan 50% dyrare, ska bli kul att köra GTIn och se om den skillnaden är befogad.

Var och buskörd min GT mot en GTI på småvägar, då hängde man med jäkligt bra. Det är när man kör 100+ man saknar hk....:)

Merlinen
2013-04-30, 11:25
Svenska configuratorn för GTI måste ju vara helt fel just nu, kan ju inte diffa 10 000kr.

Tyskland så tar dom 350€ för Xeon paketet, som inehåller detta.

Bi-xenon headlights for low beam and high beam with cornering lights and LED daytime running lights
Dynamic headlamp range adjustment with dynamic curve lighting
Headlight cleaning system
Warning light for washer fluid level

Peter-C
2013-04-30, 12:26
Svenska configuratorn för GTI måste ju vara helt fel just nu, kan ju inte diffa 10 000kr.

Tyskland så tar dom 350€ för Xeon paketet, som inehåller detta.

Bi-xenon headlights for low beam and high beam with cornering lights and LED daytime running lights
Dynamic headlamp range adjustment with dynamic curve lighting
Headlight cleaning system
Warning light for washer fluid level

Var också inne igår och kollade – det du säger om Bi-xenon noterade jag med. Man kan inte ta 14000 SEK i SE och 350 EUR i DE för något som borde kosta på sin höjd några tusenlappar på bägge ställena. Känns lite otidsenligt.

Inga "paket" möjliga att välja. Rättning kommer väl.

/Peter

Merlinen
2013-04-30, 15:47
Var också inne igår och kollade – det du säger om Bi-xenon noterade jag med. Man kan inte ta 14000 SEK i SE och 350 EUR i DE för något som borde kosta på sin höjd några tusenlappar på bägge ställena. Känns lite otidsenligt.

Inga "paket" möjliga att välja. Rättning kommer väl.

/Peter

mm, gissar att det svenska priset är för något "Ljust & siktpaket" eller något liknande.

outrunner
2013-04-30, 18:31
*Byggde* lite snabbt en GTi som motsvarar min GT i utrustning...326000 hamnade en Gti på, 248000 kostade min GT.

Jämförbart?..tja, är nog ganska stor skillnad på hur bilarna går...men jag är väääääldigt nöjd med min GT så jag får nog inte provköra en GTi för då är det väl kört..haha.

Har DCC på min vita och jag kan bara säga: Underbart!!!
Såååå skönt att kunna glida runt i comfortläget med mjuk o följsam fjädring för att med ett(två) knapptryck förändra bilen ganska mycket. I sportläget går bilen väldigt fint i kurvor med lite attack. Skillnaden mot min gamla Jetta-07 är himmelsvid!!

Har hittat lite mindre bra saker också: Tycker nog att VW kunde tryckt in mer isolering i bilen, vägljudet är lite för högt, men den är inte lika känslig för olika underlag som Jettan var.
Radiomottagningen är inget vidare.

Annars går den otäckt bra, snål om man vill också. Minsta förbrukningen så långt: 0,44 l/mil på resa Herrljunga-Göteborg...visserligen i medvind men ändå..*L'
Ligger i snitt de första 350 milen på 0,61......ska väl sjunka när bilen gått lite mer hoppas jag.

Motormässigt så är det väl kanske inte världens roligaste: Efter 5000 v/min händer det inte speciellt mycket men väldigt stark mellan 2000-4500.

- - - Uppdaterad - - -

Oj, nu blev det mest om min bil och inte om GTi....men......jag tror/är övertygad om att nya GTi.n blir vääääldigt bra!!

Det är väl performanceversionen som kommer till Sverige så prismässigt kanske den ligger bättre till än man först tror.

DPC
2013-05-01, 09:07
Då har priset gått upp ca 20' jfr med förra Gti. Bilar blir inte billigare med tiden.. 14' för Xenon är sanslöst dyrt om det stämmer.

Micke_t
2013-05-02, 13:42
I Tyskland och UK är xenon standard - känns väldigt snålt att inte Svenska VW har samma deal.

Å andra sidan fick jag betala för 4-dörrar, climatanläggning, förvaringfack m.m. när jag köpte min 2010 så lite mer utrustning har de slängt med.

Micke_t
2013-05-04, 21:56
Provkörde en 150 hk diesel dsg idag och det var lite blandade känslor.

+ Vägljudet, som är lite av mk6 akilleshäl, var som bortblåst vilket är skönt.
+ Den känns mer välbyggd och går tyst och fint över vägbulor m.m.

- Hela mittkonsolen är en orgie i plast vilken knarrar, gnisslar och gnäller oavbrutet. Min högerhand tryckte oftare till plasten, för att den skulle tyst, än den var placerad på ratten. Sjukt irriterande.
- bagageutrymmet med den flyttbara bottenplattan känns väldigt billig och det ger inga direkta premium-vibbar.
- Vill man koppla in en egen navigator finns cigg-uttaget placerat vid armstödet så att sladden måste gå över halva bilen.
- kopphållarna i baksätets armstöd måste vara den billigaste konstruktionen jag sett. Ridå.
- bilen snittade 0,7 efter mestadels motorvägkörning och lite småvägar - imponerade inte stort.

Ps: fick prislista och kan konstatera att en ny gti kostar ca 5000 kr mer än vad min kostade för 3 år sedan.

/micke

mangewide
2013-05-05, 09:09
Provkörde en 150 hk diesel dsg idag och det var lite blandade känslor.

+ Vägljudet, som är lite av mk6 akilleshäl, var som bortblåst vilket är skönt.
+ Den känns mer välbyggd och går tyst och fint över vägbulor m.m.

- Hela mittkonsolen är en orgie i plast vilken knarrar, gnisslar och gnäller oavbrutet. Min högerhand tryckte oftare till plasten, för att den skulle tyst, än den var placerad på ratten. Sjukt irriterande.
- bagageutrymmet med den flyttbara bottenplattan känns väldigt billig och det ger inga direkta premium-vibbar.
- Vill man koppla in en egen navigator finns cigg-uttaget placerat vid armstödet så att sladden måste gå över halva bilen.
- kopphållarna i baksätets armstöd måste vara den billigaste konstruktionen jag sett. Ridå.
- bilen snittade 0,7 efter mestadels motorvägkörning och lite småvägar - imponerade inte stort.

Ps: fick prislista och kan konstatera att en ny gti kostar ca 5000 kr mer än vad min kostade för 3 år sedan.

/micke

Vilket paket satt på bilen och vilka hjul? :)

Knarren fån intrumentbrädan känner jag inte igen i e golf 7or jag kört. Tycker den är jäkligt tyst och fin..
Höjningen av golvet håller jag med är lite B, jag skulle gärna sluppit den. Gör inte mig nått att man får en liten lasttröskel på insidan.
Cigguttags placerigen är ju helt j-vla mongo. Hur tänkte vw där??.
Är inte kopp¨hållarena bak lite bra, man kan ju ändra dem lätt så det passar olika storlekar lätt..

Det satt inte massagestolen i?. Den är ju helt galet skön, vi kan sätta oss i bilen i garaget bara för att få lite massage...ahahah :).

14papp för xenon, kostade det så mkt på MK6an oxå?? ;)

outrunner
2013-05-05, 09:43
Hej.

Vad har du för material i mittkonsolen på din nuvarande golf?
Min GT är knäpptyst inuti vad gäller gnissel mm.

Man kan ju sänka ner extragolvet i bagaget till en lägre nivå om man vill.

Sladden till en ev. navigator måste väl gå typ 30-40 cm längre än förut...halva bilen?
Cigguttagsplaceringen kanske sitter just där för att det ska vara möjligt för baksätespassagerana att utnyttja det.

Kopphållarna bak är ju justerbara och kanske lite svårt att göra annorlunda.

Lilla_Vargen
2013-05-05, 09:50
Om den nu bara kostar 5000 mer än den gamla för tre år sedan verkar som mycke bil för pengarna :thumbup:

Via kranaprataren på mobilen...

Micke_t
2013-05-05, 12:14
Vilket paket satt på bilen och vilka hjul? :)

Knarren fån intrumentbrädan känner jag inte igen i e golf 7or jag kört. Tycker den är jäkligt tyst och fin..
Höjningen av golvet håller jag med är lite B, jag skulle gärna sluppit den. Gör inte mig nått att man får en liten lasttröskel på insidan.
Cigguttags placerigen är ju helt j-vla mongo. Hur tänkte vw där??.
Är inte kopp¨hållarena bak lite bra, man kan ju ändra dem lätt så det passar olika storlekar lätt..

Det satt inte massagestolen i?. Den är ju helt galet skön, vi kan sätta oss i bilen i garaget bara för att få lite massage...ahahah :).

14papp för xenon, kostade det så mkt på MK6an oxå?? ;)

13400 kr betalade hag för mina xenon. Climatronic, förvaringspaket fick jag också pynta för. Är idag standard. Snålt är dock LED bak som man nu måste betala typ 3500 kr för. Pluspaketet idag känns prisvärt.

Det var en GT med de fina stolarna - läder på sidorna är praktiskt.

Panelen i mitten var dock i en ljusare "metallic-look" än vad jag tidigare sett.
Satt 225/40 18" på bilen. Motorn kändes pigg och trevlig även om den vid start låter lite fiskebåt. :)

Jag är uppväxt med en pedant till pappa - åt och drack gjorde man utanför bilen. Oavsett väderlek. Så även i min bil. Flaskor med skruvkork accepteras. :)
De har dock av säkerhets skäl inte i närheten av mittkonsolen att göra.
Borde jag söka hjälp? Antagligen.

/micke

Marcus
2013-05-05, 22:38
Håller med om att mittkonsolen känns mycket plastig, särskilt Climatronic-kontrollen. Vreden känns ruskigt billiga, definitivt ett steg tillbaka i kvalitetskänsla. 2,0 TDI 150 har jag endast provkört i en ny Skoda Octavia tillsammans med manuell växellåda. Jag var inte imponerad av prestanda. Tycker den motorn borde få bättre fart på den relativt lätta bilen.

Fredrix
2013-05-08, 15:06
Från artikel i AMS: "Däremot antyder VW att en del av utseendet på VW Golf Design Vision GTI kan komma på den effektstarkare VW Golf GTI Edition 40 som väntas nästa år, som en del av Golf-modellens 40-årsjubileum. Det blir en uppföljare till modellserien Golf GTI Edition 30 (generation 5) och Golf GTI Edition 35 (generation 6)."
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130508/vw-golf-design-vision-gti-redo-for-race

Förväntas ed40 redan nästa år? Borde väl annars komma 2016.
Golfen fyller 40 som modell 2014, men ed40 ligger då bara 3 år från ed35.

Premis
2013-05-08, 15:22
Från artikel i AMS: "Däremot antyder VW att en del av utseendet på VW Golf Design Vision GTI kan komma på den effektstarkare VW Golf GTI Edition 40 som väntas nästa år, som en del av Golf-modellens 40-årsjubileum. Det blir en uppföljare till modellserien Golf GTI Edition 30 (generation 5) och Golf GTI Edition 35 (generation 6)."
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20130508/vw-golf-design-vision-gti-redo-for-race

Förväntas ed40 redan nästa år? Borde väl annars komma 2016.
Golfen fyller 40 som modell 2014, men ed40 ligger då bara 3 år från ed35.

Den kan ju inte komma 2014, borde vara 2016 om något.

DPC
2013-05-08, 16:56
+1! Brukar ju räknas från första Gti-modellen.

mangewide
2013-05-08, 19:00
http://www.blocket.se/jonkoping/Volkswagen_Golf_GTI_Nya_Modellen_bestallnings_4697 7348.htm?sa=1

1a GTIn på blocket :). Faan va priset drar iväg...

DPC
2013-05-08, 19:24
Ja, bilar blir inte billigare med tiden. Exemplet i annonsen känns dock välutrustad. Men den är dyrare än vad min R kostade. Men det är ju 3 1/2 år sen..

Fredrix
2013-05-08, 19:58
Var de något de inte valt från tillbehörslistan (förutom 19")?
Alla bilar lägger iväg om man kryssar i allt som finns att välja på.
Bara lacken liggen på 13,4' i tillägg.

Premis
2013-05-08, 23:13

För lacken? :O ....

Säkert gjord på hajfjäll så den gliider genom luften :)

Peter-C
2013-05-08, 23:26

Det ser mer ut än vad det är, de har ju radat upp allt som är standard med. Rörigt blir det...:)

/Peter

Marcus
2013-05-09, 09:15
Tycker inte om när säljare gör så där i annonser. Ange endast vad som är tillval istället, vad som är standard vet/kan jag ta reda på själv. Länka då hellre till pdf eller liknande. Vilka nya bilar har inte ABS och krockkudde idag? Med andra ord meningslöst att skriva... Den aktuella bilen finns inte, den är bara beställt av handlaren.

DPC
2013-05-09, 09:54
Instämmer. Kass annons. Man blir trött innan man kommer till det väsentliga..

Peter-C
2013-05-10, 20:26
Godafton

Om man har bagagegolvet i nedersta läget får man ändå plats med nödreservhjul under golvet?

TSI 1.4 ägare. När man tittar under huven så ser det ut att vara kamrem istället för kedja. (Har läst om det någonstans). Den sitter ju rätt illa till bakom motorfästet. Verkar omständlig att byta. Vad jag hört ska det vara typ life-time intervall på remmen, dvs ska normalt inte behöva bytas. Stämmer det?

TSI 2.0 GTI Förmodar att det fortfarande är kamkedja. Någon som vet? Lär ha integrerat grenrör med toppen som är vattenkylt, en skillnad mot dagens TSI 2.0.

/Peter

outrunner
2013-05-10, 21:27
Hej.

Har inget nödreservhjul men det ser ut som om det får plats...

Kamremmen har väl 24000 mils intervall...

Kamrem är det väl även på *nya* Gti.n...eller?

Valkyr
2013-05-10, 22:31
24000 mil? :eek: Tycker det är långt med mkvns 18000.

Peter-C
2013-05-10, 23:30
Hej.
.......Kamrem är det väl även på *nya* Gti.n...eller?

Kollade runt lite..

TSI 2.0 har fortfarande kamkedja på 7:an enligt informationen nedan.

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/attachment/volkswagen-golf-7-gti-008-2/

Press release material från April i ämnet. Omarbetad topp, utvecklade variabla kamtider +lyft, oljetråg I plast, skruvar i alu (viktbesparande) osv.... Start/stopp har de också infört. Det går förhoppningsvis att koda bort.;)

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/

/Peter

Marcus
2013-05-12, 20:54
RTL2 GTI Special
http://rtl2now.rtl2.de/grip-das-motormagazin/gti-spezial.php?container_id=123537&player=1&season=10

Micke_t
2013-05-12, 22:36
Kollade runt lite..

TSI 2.0 har fortfarande kamkedja på 7:an enligt informationen nedan.

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/attachment/volkswagen-golf-7-gti-008-2/

Press release material från April i ämnet. Omarbetad topp, utvecklade variabla kamtider +lyft, oljetråg I plast, skruvar i alu (viktbesparande) osv.... Start/stopp har de också infört. Det går förhoppningsvis att koda bort.;)

http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/http://www.vwvortex.com/news/volkswagen-news/volkswagen-golf-7-gti-press-materials/

/Peter

Mk7:an jag provkörde hade en knapp vid växelspaken där du kunde välja start/stopp eller ej.

Fredrix
2013-05-12, 22:43
Går väl bara att avaktivera tillfälligt. När bilen startas om är det aktivt.

Peter-C
2013-05-28, 21:34
Ni som har köpt GOLF mk7, en fråga.
Har ett grundkrav när man köper bil - man ska själv hyfsat lätt kunna byta glödlampa i huvudstrålkastarna. Helt ok om man behöver lossa och föra ut lamphuset typ 10 cm. Hur vetter det på MK7 xenon?

/Peter

Duratec
2013-05-29, 07:57
Ni som har köpt GOLF mk7, en fråga.
Har ett grundkrav när man köper bil - man ska själv hyfsat lätt kunna byta glödlampa i huvudstrålkastarna. Helt ok om man behöver lossa och föra ut lamphuset typ 10 cm. Hur vetter det på MK7 xenon?

/Peter

På MK7 GT 1.4TSI så är det iaf gott om plats bakom strålkastarna (jag har xenon), letade efter bild men hittade bara en halvkass bild från en försälningsbil där man ser ena sidan :)
2250

Peter-C
2013-05-29, 12:46
Tack för det Duratec, låter bra! Glömde att kolla när jag var förbi VAG handlaren senast.....:)

/Peter

QboT
2013-06-01, 21:10
Lite roligt att du skriver att ditt grundkrav är att kunna byta glödlampa när du skall köpa bil. När du väl är o tittar på bil så "glömmer" du att kolla ditt grundkrav för att köpa bil. En xenonlampa håller typ 3000-6000 mil normalt. O det tar VAG typ 30 min att byta de. Menar du att du inte har den tiden att lägga på ett verkst<dsbesök eller varför är det viktigt för dig att kunna byta själv? Hänger inte med här.
Konsumenterna kräver större passagerarutrymmen,högre komfortstandard med fler funktioner vilket ger avkall på utrymmet. Någonstans måste detta utrymme tas ifrån o VW har gjort helt rätt. Packa ihop grejjerna där kunderna ändå inte skall vara o pilla. Man SKALL INTE in o pilla förutom att fylla sina vätskor mm. Låt VAG sköta det troligen enda glödlampsbytet du kommer råka utför under din tid som ägare av bilen.Det kanske är så att du hade massa andra "grundkrav" så du glömde kolla detta. Jag är inte avundsjuk på de som skaffat sig en livssituation som inte tillåter ett verkstadsbesök på 30 min för att få detta utfört av proffs.

Mitt grundkrav för att köpa bil är att den finns i vitt. Vet någon om Golf finns i vitt för jag "glömde" fråga detta. lolboll.
Ha en trevlig lördagkväll. *skål*

Peter-C
2013-06-01, 22:16
Sorry for OT

Qbot - Det hela är mycket enkelt. En sådant bagatellartat fel som att en glödlampa slutar att fungera vill jag kunna fixa själv. Man kan ju befinna sig på en plats långt ifrån en VAG verkstad, eller typ att det är helg. I min Audi manual står det att man ska kontakta verkstad för lampbyte trots att det är ganska enkelt, lossa 3 torx ut med lamphuset osv... Solklart negativt om man måste in på verkstad, kanske inte avgörande, men gränsen ska sättas någonstans.

Du får väl köra till VAG när dina lampor slocknar eller typ få ett oljebyte utfört (förvisso en vätska, de var ju ok att fylla), så fixar jag det i mitt garage.

SKÅL på dig själv!

/Peter

PS I övrigt behöver du inte bekymra dig om hur jag använder min tid, 30 min hit eller dit. Gäller även om en vit bil är vit, vart du nu vill komma med det.... Tråkig ton:mad:!

Crille82
2013-06-02, 02:08
En xenonlampa håller typ 3000-6000 mil normalt.

En xenonlampa håller typ 15000-20000 mil normalt.

Det finns i stort sett ingen bilmodell där man kan byta xenonlampa snabbt och enkelt utan verktyg...

Peter-C
2013-06-02, 10:09

Det finns i stort sett ingen bilmodell när man kan byta xenonlampa snabbt och enkelt utan verktyg...

Det var lång brukstid…. Med verktyg är givetvis helt ok, bar det går att gripbart fixa. Att man ska behöva riva frontpartiet för ett lampbyte blir man inte så imponerad av. Har "so far" inte haft Xenon. Blir nog bra med det:).

/Peter

Henrik.M
2013-06-02, 11:29

Det finns i stort sett ingen bilmodell när man kan byta xenonlampa snabbt och enkelt utan verktyg...

Skoda Octavia!
Där får man ännu ur lyktan utan att riva fronten , vilket tar 30 sekunder.
Sen behövs bara standardverktyg för att komma åt lampan.

Valkyr
2013-06-02, 12:29
Packa ihop grejjerna där kunderna ändå inte skall vara o pilla. Man SKALL INTE in o pilla förutom att fylla sina vätskor mm. Låt VAG sköta det troligen enda glödlampsbytet du kommer råka utför under din tid som ägare av bilen.

Är man inte fullständigt ohändig så bör man kunna byta både lampa, säkringar, batteri, olja, filter och andra slitagedelar som inte hör direkt till motorns funktion utan ett verkstadsbesök. Allt annat är ju fullkomligt idiotiskt.

Jag är inte avundsjuk på de som skaffat sig en livssituation som inte tillåter ett verkstadsbesök på 30 min för att få detta utfört av proffs.

Det kanske inte handlar om livssituation som gör att man inte vill betala för att få ett så otroligt simpelt jobb gjort av "proffs". Det handlar om att det är ett jobb man bör kunna göra själv, på ett enkelt sätt. Utan att blanda in verkstäder.

Micke_t
2013-06-03, 15:33
Är inte speciellt intresserad av att själv fixa en massa med bilen men det räcker med att besöka en verkstad en gång för att vilja ta fram verktygen. 9 av 10 verkstadsanställda verkar vara några riktiga tomtar och varje gång jag lämnar in bilen ber jag en bön om att de inte ska ha sönder bilen. :)

Premis
2013-06-03, 16:38
Man Kan meka det mesta själv, krävs oftast bara lite mer kunskap.

När kunderna slutar efterfråga kurviga och designade bilar där en lampa är halvt omöjlig att stuva in så kanske det blir lättare.

Tills dess får man nog leva med att man får plocka fram en torxmejsel för att byta en xenonlampa en eller två gånger under bilens livslängd.

Annars finns volvo 240 eller taxi :).

QboT
2013-06-05, 13:35
Sorry for OT

PS I övrigt behöver du inte bekymra dig om hur jag använder min tid, 30 min hit eller dit. Gäller även om en vit bil är vit, vart du nu vill komma med det.... Tråkig ton:mad:!

Hej Peter!

ber så mycket om ursäkt att du uppfattat min ton som tråkig. Det är inte alltid lätt att få ut i skrift vad man menar, men det var inte alls min mening att göra dig upprörd. Jag tror dock att du får vänja dig vid att inte kunna göra så mycket saker själv på din bil i framtiden. Tekniken går framåt o blir alltmer avancerad. Framöver kommer säkert VAC:pc behöva kopplas in efter glödlampsbyte med för att kalibrera in watt o motstånd på glödtråd mm. Det finns ingen hejd på denna utveckling.

På vissa bilar kan du inte ans byta torkarblad längre utan att sätta din torkaranläggning i sk. serviceläge. framöver kommer säkert även torkarna behöva "kalibreras" efter ett bladbyte med VAG:s egna instrument. Fabriken stävar efter att kunderna skall pilla så lite som möjligt på bilarna. Titta bara på Audi A2, där du inte ens kan fälla upp huven. du har en liten lucka i fronten där de sakerna som fabriken anser att du skall pilla på finns tillgängliga.
Så som någon annan skrev, vill man även framöver byta saker själv så finns det alltid Volvoburkar där detta tillåts....:):)

MvH/
Q

Peter-C
2013-06-06, 01:23
Qbot - No hard feelings!

A2:an är just en sådan bil som jag nog inte skulle köpa just av den anledningen….. Det som är bökigt för en amatör är säkert inte så smidigt för ett proffs heller.

Är ändå optimistisk. Exempel Golf mk6 – Bas åtgärder, t.ex. att byta luftfilter, oljefilter, motorolja, kupéfilter, halogen lampa, parkeringljus, torkarblad (serviceläge) är enkelt för den som är lite småhändig, Allt nyss nämnt sitter smidigt till, (är ju en modern bil).
Hoppas bara att 7:an är lika bra i detta hänseende. Det är ingen naturlag att allt ska bli krångligt och omständigt bara för att det är nytt.

/Peter

UffeE
2013-06-26, 19:10
Någon som provkört den än? Såg på Dinbil i Akalla när jag va där för service att dom hade en GTi för provkörning.

mangewide
2013-06-27, 06:48
Eller framförallt har nån beställt en?? :)

ThomasT
2013-06-27, 08:04
Chris Harris testar nya GTI'n:

http://youtu.be/2kl8AP6CoyI

.

mangewide
2013-06-27, 18:04
http://www.youtube.com/watch?v=CCoWi_wU-oM&list=FL4sFMjlINTEj33hokY6w4Ow

.

Fel modell tyvärr....
Men verkar gå fin fint..

Denna däremot :), första Mercan som man skulle kunna tänka sig.. Men GTIn gör inte bort sig :)

Peter-C
2013-06-27, 22:20

Fel modell tyvärr....
Men verkar gå fin fint..

Denna däremot :), första Mercan som man skulle kunna tänka sig.. Men GTIn gör inte bort sig :)

.

Intressanta filmer. MB A45 är ju avsevärt dyrare än de andra men fasligt potent. BMW M135 är lite dyrare och piggare än GTI. M135 i hatchback är inte överdrivet vacker….., (det är "gamla" cupén däremot++).

Var inne på BMW och provsatt en M135 i våras. När man kom hem och konfigurerade den ökade priset ..

Ska bli kul att prova en GTI – Snyggast av de tre (medger att man är jävig). Den ligger fortfarande bäst till på ”vill ha” listan:D.

/Peter

FiNCH
2013-06-28, 09:40
Den där Mercan är brutal, vill ha!
Men Merca har inga feta Träffar som MIVW osv.
så de får bli VW :)

golfhenke
2013-06-29, 15:17
Är det glastak jag ser på den röda mk7 'an?
2573

Peter-C
2013-06-29, 15:34
Jajjamen - "Panoramasoltak" i glas +9500:- /Peter

Peter-C
2013-07-04, 21:42
Var och tittade på MK 7 GTI:n idag. Fick klämma och känna lite. Bilen hade gått 1,8 mil så den var inte demobil än i alla fall. Troligen en kanonvagn, väldigt likt MK 6 men lite bättre. Solid vit – snyggt! Lite fantasilöst för min del då bef MK 6 är candy weiss.

MK 7 Strålkastarna blir jag inte riktigt klok på. De inre ljusen vad har de för funktion? Ser mer ut som en dekoration…. Några lustiga led ljus? DRL sitter ju i U bågarna. Kurv/sidlojusen sitter väl i mitten bakom nyss nämnda led ljus och ytterst de svängbara bi-Xenon ljusen. Blinkers horisontalt under övriga ljus.

Det är trångt bakom lykthusen på GTI så de får tas ut vid xenonbyte. Det har ju redan diskuterats i tråden:).

Ljuset:

http://www.youtube.com/watch?v=zwjMyjSKBc8

/Peter

Cullberg
2013-08-08, 17:09
http://www.youtube.com/watch?v=2kl8AP6CoyI

Lilla_Vargen
2013-08-09, 21:45
Fick ju möjligheten att ratta den fullt ut på KinneKulle i söndags ;-)
Och ja ! Jag hade köpt den !
Om nu ekonomi hade tillåtit.

Men det är en snuskigt duktig bil på väldigt mycket.
Positivt sett mycke lagom på allt ;-)

Från mobila sektionen...

wibmag
2013-08-10, 18:37
Man är ju lite sugen på att byta upp sig, ska bara kolla in nya R oxå, den bör väl presenteras inom kort...men prisnivån på den kommer antagligen att ge en näsblod...

Premis
2013-08-10, 18:49
Inväntar ED40 :)

Lilla_Vargen
2013-08-10, 21:20
Håller tummarna för nya R:n att det går att ha krok.
Då kanske det går att motivera och få igenom den som "allt-i-allo"

Kan bara bli bra oavsett :-)

Från mobila sektionen...

tisu001
2013-08-13, 22:25
Fick ju möjligheten att ratta den fullt ut på KinneKulle i söndags ;-)

VA!! Före mig! ;)

tisu001
2013-08-14, 10:00
Mårten - Även om du var före, kommer till Gelleråsen's banträff i September med Golf Mk7 GTI :)

Lilla_Vargen
2013-08-14, 21:58
:thumbup:

Ser vi fram emot :D

Från mobila sektionen...

mangewide
2013-08-16, 13:12
Nån som vet nån firma i närheten av Uppsala. Som har nya GTIn som demobil?.
Tänkte provköra i helgen :)

Premis
2013-08-16, 13:35
Nån som vet nån firma i närheten av Uppsala. Som har nya GTIn som demobil?.
Tänkte provköra i helgen :)

Tror de flesta borde ligga på blocket, eller på bytbil. Brukar täcka 98%.

mangewide
2013-08-16, 13:54
Tror de flesta borde ligga på blocket, eller på bytbil. Brukar täcka 98%.

Så sant, men det framgår inte om det har nån som Demo.
Möller har 2st , men ingen som Demo som jag fattat det...

Barrett
2014-01-09, 22:25
Någon som chipat sin?

Såg att Tuningchip.se erbjuder chic som ska ge 275hk, men det är ungefär den enda jag hittar som erbjuder?

wolfbane1967
2014-01-10, 13:57
MTM ger 300Hk med enbart chip

http://www.mtm-online.de/en/products/mtm?FZID=GOLF7169&KIT=mgo7230300fm

mangewide
2014-01-10, 14:26
MTM ger 300Hk med enbart chip

http://www.mtm-online.de/en/products/mtm?FZID=GOLF7169&KIT=mgo7230300fm

Galet bra! :), lite lättare än MK6 att få ur hk. Mkt större Turbo i Mk7an?...

wolfbane1967
2014-01-10, 15:11
Galet bra! :), lite lättare än MK6 att få ur hk. Mkt större Turbo i Mk7an?...

Vet inte hur specen ser ut i motorn på GTI 7 tyvärr. Men bra verkar den vara :D

Barrett
2014-01-10, 16:07
Det var inte illa. Men dyrt eller? 17'000:- installerat och klart, förutsatt att det inte blir dyrare att göra det via svenska ÅF då.
7900:- tar tuningchip. Förvisso är det kanske inte så dyrt med 10k för ytterligare 25 hk. Men brukar man inte kunna ta dessa siffror med en nypa salt?
Trist om Tuningchip är ärliga och MTM både saltat och pepprat... :)

Får väl avvakta och se, ska väl förhoppningsvis ta några mil innan man tröttnat och vill ha mer :)

wolfbane1967
2014-01-10, 21:57
Det var inte illa. Men dyrt eller? 17'000:- installerat och klart, förutsatt att det inte blir dyrare att göra det via svenska ÅF då.
7900:- tar tuningchip. Förvisso är det kanske inte så dyrt med 10k för ytterligare 25 hk. Men brukar man inte kunna ta dessa siffror med en nypa salt?
Trist om Tuningchip är ärliga och MTM både saltat och pepprat... :)

Får väl avvakta och se, ska väl förhoppningsvis ta några mil innan man tröttnat och vill ha mer :)

Om det är nån du kan va lugn att dom håller vad dom lovar så är det MTM.Dom köper in sina egna bilar tex för att testa trimmen på.

Ja, 17 000:- kan låta dyrt, men du har en rätt dyr bil också. Så varför inte satsa på nåt som är bra då och utvecklat.

Lycka till ;-)

Barrett
2014-01-10, 22:31
Om det är nån du kan va lugn att dom håller vad dom lovar så är det MTM.Dom köper in sina egna bilar tex för att testa trimmen på.

Ja, 17 000:- kan låta dyrt, men du har en rätt dyr bil också. Så varför inte satsa på nåt som är bra då och utvecklat.

Lycka till ;-)

Missförstå mig rätt, jag är helt novis. Jag har ingen uppfattning om vad som är bra vs dåligt.
Jag är van vid att trimma 1-cylidriga motorer utan turbo :)

Vad är norm, man redovisar "beräknad" effekt på veven? Finns det någon leverantör som har för vana att visa bank-papper på verklig effekt på hjulen?

anri52
2014-01-11, 00:28
Lite skumt att MTM kan få ut så mycket som 300 hk med endast mjukvara,
HG motorsport får också ut ca 300 hk men då är det med en hel del uppgraderade prylar
http://www.vwgolf.net.au/showthread.php?16603-HG-Motorsport-tunes-the-Mk7-GTI-to-226kW-amp-435Nm

ThomasT
2014-01-11, 02:34
Lite skumt att MTM kan få ut så mycket som 300 hk med endast mjukvara,
HG motorsport får också ut ca 300 hk men då är det med en hel del uppgraderade prylar
http://www.vwgolf.net.au/showthread.php?16603-HG-Motorsport-tunes-the-Mk7-GTI-to-226kW-amp-435Nm

Kan det vara så att 220hk och 230hk modellen har olika turbos?

Kukan
2014-01-11, 07:23
ABT plockar också ut 300hk och 420nm... Så det verkar gå bra ;)

wolfbane1967
2014-01-11, 10:40
ABT plockar också ut 300hk och 420nm... Så det verkar gå bra ;)

Precis
http://www.abt-sportsline.de/en/vw-tuning/golf/golf-vii-gtigtd/equipment/engine-technology/

anri52
2014-01-11, 10:48
Kan det vara så att 220hk och 230hk modellen har olika turbos?

Kan det va så att 230 hk modellen har likadan turbo som nya Ren?
MTM är ju erkänt duktiga så det lär va goda säkerhetsmarginaler med detta chip i allafall.

Peter-C
2014-01-11, 12:55
Kan det va så att 230 hk modellen har likadan turbo som nya Ren?
MTM är ju erkänt duktiga så det lär va goda säkerhetsmarginaler med detta chip i allafall.

MTM får ut 300 hp / 420 nm ur en GTI 7. De får ut 360 hp / 450 nm ur en S3 (har ju samma motor som Golf 7 R) bara med mjukvara. Samma turbo som R? Gissar att det inte är det.

Har läst en del om MTM. Hade det varit ett annat företag så hade jag tvivlat på siffrorna, "för bra för att vara sant". Det är nog riktigt.

/Peter

anri52
2014-01-11, 13:57
Om MTM plockar ut 300 hk med endast mjukvara så kan det vara en k04 turbo eller liknande
att nya Ren samt S3an plockar ut 360hk kan ju även bero på hur övrig hårdvara ser ut
Kan tänka mig att Ren/s3an har bättre avgas,IC,insug,mm.

Peter-C
2014-01-11, 14:18
Om MTM plockar ut 300 hk med endast mjukvara så kan det vara en k04 turbo eller liknande
att nya Ren samt S3an plockar ut 360hk kan ju även bero på hur övrig hårdvara ser ut
Kan tänka mig att Ren/s3an har bättre avgas,IC,insug,mm.

Jo, så kan det vara. Det du nämner lär skilja mellan bilarna (läste någon spec. i höstas). Är det k04 borde det ju räcka till för bägge konfigurationerna, GTI/R såvida det inte är någon helt ”ny” turbo version.

/Peter

Peter-C
2014-01-14, 17:47
Funnet på nätet GTI / R motor:

“Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”

/Peter

mangewide
2014-01-14, 18:38
Snygg och snabb!, perfekt!

http://www.bilsport.se/artikel/golf-gti-plus-fran-bbm-motorsport/

anri52
2014-01-14, 18:51
Funnet på nätet GTI / R motor:

“Compared to the GTI's version of EA888, the Golf R has a modified cylinder head, exhaust valves, valve seats and springs, pistons, injection valves and turbocharger.”

/Peter

Ojoj maskinen i nya Ren kommer va enorm:)

Blackie
2015-03-26, 13:39
Hört att det skall bli svårare att "maskera" steg 1 trimmet dvs bara mjukvara och att det kommer med största sannolikhet att upptäckas när man gör en service och då står man där utan motorgaranti. Om det nu stämmer så kan det kanske vara bra att ha det i åtanke. Någon som har info kring det?

Kommer att lägga en beställning på en ny GTi mest troligt nästa vecka :)

Golf GTI 2.0 TSI BlueMotion Technology 169 kW (230 hk) 6 vxl DSG (5G19UY)

* Lättmetallfälgar 18 tum Austin

* Pluspaket
* Dragpaket

* Ljudsystem Dynaudio Excite, digital 10-kanalsförstärkare, 8 högtalare, 400 W totaleffekt
* Läderklädsel Vienna med sportstolar fram
* Mörkare tonade rutor från B-stolpen och bakåt
* Dynamic Chassis Control (DCC)
* Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kan ej kombineras med Förarassistanspaketet)
* Dimstrålkastare, LED, med statiskt kurvljus
* Bakljus, LED
* Dragkrok, manuellt infällbar
* Backkamera Rear Assist
* Parkeringssensorer fram och bak

Raven
2015-03-26, 15:22
Hört att det skall bli svårare att "maskera" steg 1 trimmet dvs bara mjukvara och att det kommer med största sannolikhet att upptäckas när man gör en service och då står man där utan motorgaranti. Om det nu stämmer så kan det kanske vara bra att ha det i åtanke. Någon som har info kring det?

Kommer att lägga en beställning på en ny GTi mest troligt nästa vecka :)

Golf GTI 2.0 TSI BlueMotion Technology 169 kW (230 hk) 6 vxl DSG (5G19UY)

* Lättmetallfälgar 18 tum Austin

* Pluspaket
* Dragpaket

* Ljudsystem Dynaudio Excite, digital 10-kanalsförstärkare, 8 högtalare, 400 W totaleffekt
* Läderklädsel Vienna med sportstolar fram
* Mörkare tonade rutor från B-stolpen och bakåt
* Dynamic Chassis Control (DCC)
* Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus (kan ej kombineras med Förarassistanspaketet)
* Dimstrålkastare, LED, med statiskt kurvljus
* Bakljus, LED
* Dragkrok, manuellt infällbar
* Backkamera Rear Assist
* Parkeringssensorer fram och bak

Ingen uppvärmningsbar ratt + vindruta?? :)

Trevlig spec annars :)

Blackie
2015-03-26, 16:49
Ingen uppvärmningsbar ratt + vindruta?? :)

Trevlig spec annars :)

Tack! :)
Visst har jag klurat på vindrutan för 6400 eller fjärrvärme för 9k, men uppvärmd ratt har jag inte sett någonstans under gti konfigen. Även fjärrvärmen verkar de ha tagit bort ser jag nu. i övrigt funderade jag även på de infällbara backspeglarna då de "bara" kostar 1500 extra, men jag känner inte att jag har haft behov av det tidigare så jag hoppade det. Jag tror det blir riktigt bra som det är :)

Peter-C
2015-03-26, 17:08
Tack! :)
Visst har jag klurat på vindrutan för 6400 eller fjärrvärme för 9k, men uppvärmd ratt har jag inte sett någonstans under gti konfigen. Även fjärrvärmen verkar de ha tagit bort ser jag nu. i övrigt funderade jag även på de infällbara backspeglarna då de "bara" kostar 1500 extra, men jag känner inte att jag har haft behov av det tidigare så jag hoppade det. Jag tror det blir riktigt bra som det är :)

Trevlig spec.

Backspeglarna – Aut infällbara / tiltbar högerspegel har jag, använder aldrig infällbarheten men tilt funktionen är kanon när man ska backa, vill ju se trottoarkanten! Det kan hända att man kan ta fram den med VCDS/Vag com med men ville inte chansa.

Infällbarhet – är det så trångt på en parkering att man måste fälla in speglarna så ska jag ändå inte parkera där ;). Gäller över allt utom på bilfärja.

Din kommentar om ”steg 1” är säkert riktig, man får helt enkelt ta risken. ”Piggyback box” lösning är ju ett alternativ, dvs att man ej lagrar annat motorprogram i ECU:en. Detta lär ha sina begränsningar i flexibilitet avseende sw.

DCC är inte så vanligt. Jag är kanonnöjd med DCC funktionen vilken är väl motiverad om man har 19" hjul, blir ju marginellt stummare än 18". Austin är en mycket vacker fälg.

/Peter

Blackie
2015-03-26, 19:16
Trevlig spec.

Backspeglarna – Aut infällbara / tiltbar högerspegel har jag, använder aldrig infällbarheten men tilt funktionen är kanon när man ska backa, vill ju se trottoarkanten! Det kan hända att man kan ta fram den med VCDS/Vag com med men ville inte chansa.

Infällbarhet – är det så trångt på en parkering att man måste fälla in speglarna så ska jag ändå inte parkera där ;). Gäller över allt utom på bilfärja.

Din kommentar om ”steg 1” är säkert riktig, man får helt enkelt ta risken. ”Piggyback box” lösning är ju ett alternativ, dvs att man ej lagrar annat motorprogram i ECU:en. Detta lär ha sina begränsningar i flexibilitet avseende sw.

DCC är inte så vanligt. Jag är kanonnöjd med DCC funktionen vilken är väl motiverad om man har 19" hjul, blir ju marginellt stummare än 18". Austin är en mycket vacker fälg.

/Peter
Tiltbar högerspegel har jag idag på min mk6:a och håller med om att den är helt underbar, använder den dagligen :)

Vad gäller färgen så var jag inne på att välja den snygga Carbon Steel Gray färgen först men jag fegade och väljer Reflex Silver istället då jag är "allergisk" mot tvätt och ytrepor på lacken :P

Skall se om jag kan färga led-lamporna mörkare tycker det är synd att man inte får välja R toningen på led-lamporna. Är det någon här som lyckas övertala till att få lite special i beställningen? Det är ju inte så att det blir en förlust för Volkswagen direkt, blev även förvånad att man inte kunde välja utan emblem på bakluckan.

*Edit: Om det är någon som har erfarenhet av Carbon Steel Gray får ni gärna dela med Er om hur ni har upplevt färgen med tiden. Syns repor som på en svart bil t.ex.

Peter-C
2015-03-26, 20:03
Silver kan inte bli fel. Har en Audi i silver som börjar komma till åren. Bilen ser alltid fräsch ut i lacken trots att jag undvikit att maskinpolera i onödan. Dessutom är det inte trendigt, mao tidlöst. Själv valde jag Limeston Grey met, (har ju en bil i silver). Mycket nöjd med valet, sleeper look.

GTI emblem tycker jag är snyggt och klassiskt. Folk ser ju att det är en GTI ändå och de som inte ser det……de kör kanske Toyota Avensis.

Peter-C
2015-03-26, 20:07
...Och det är "gratis" medlemskap i VW Club Sweden som VAG betalar för dig första året pga att du köper ny bil :D:D. Påpekas till ÅF.

/Peter

Blackie
2015-03-27, 09:55
...Och det är "gratis" medlemskap i VW Club Sweden som VAG betalar för dig första året pga att du köper ny bil :D:D. Påpekas till ÅF.

/Peter

Du som verkar ha koll :)
En fråga, om man beställer med DCC och får för sig att sänka bilen går det med vanliga sänknings fjädrar typ H&R eller måste man ha specialare anpassade för DCC?

Blåbäret
2015-03-27, 13:53
Om det är någon som har erfarenhet av Carbon Steel Gray får ni gärna dela med Er om hur ni har upplevt färgen med tiden. Syns repor som på en svart bil t.ex.

Min Golf är Carbon Steel och jag upplever den inte som särskilt repkänslig. Jag hade en Race Blue Skoda Octavia innan och den lacken var känsligare.

Den största fördelen med Carbon Steel enligt mig är att de olackade plastdetaljerna smälter ihop med lacken, så det är svårt att avgöra vad som är plåt och vad som är plast. På bilar med ljusare lack så ser man tydligt hur mycket plast som GTI:n har.

Hade jag köpt bilen helt ny så att jag kunnat välja färg fritt så hade jag nog valt Tungsten istället.

Peter-C
2015-03-27, 21:24
Du som verkar ha koll :)
En fråga, om man beställer med DCC och får för sig att sänka bilen går det med vanliga sänknings fjädrar typ H&R eller måste man ha specialare anpassade för DCC?

DCC och sänkning. Vet ej om det får några negativa konsekvenser. DCC lär ju vara uppbyggd med ventilsystem som släpper igenom olja med olika hastighet, inte samma system som "magnetic ride" konceptet.

Min R har ungefär samma höjd som min tidigare GTI 2010, bägge med standard fjädrar. (Du har väl GTI mk6).
Hade 18” Detroit fälgar på den. Har inte tänkt sänka R:en heller så jag vågar inte ha någon uppfattning i ämnet. Eftersom bilen används året runt samt att inslaget an fartgupp har ökat i Halmstad så vill jag ha lite marginal. Jag vet att det är lite gammalmodigt men det får gå ändå….:D

Sökte runt lite och hittade denna tråd.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=8579&highlight=dcc+lowering

/Peter

Blackie
2015-03-28, 19:18
Idag har jag varit och provkört nya gti:n som upplevdes lite rappare och tystare än min MK6:a även den förbättrade styrningen upplevdes till belåtenhet, nu är det bara färgvalet som återstår :)

Jag förstår inte varför har man 2 miljoner olika modeller med Reflex Silver Metallic i hallen och ingen Carbon Steel Gray, var förbi Täby där jag fick provköra Gti:n och där hade dom även en GTD och i vilken färg? Reflex Silver Metallic så klart :D var även förbi Kista och Bromma men ingen Carbon Steel Gray Metallic *suck* Nu var iof. personalen i Bromma jäkligt serviceminded och letade efter en anläggning som kunde tänkas ha en bil med den färgen och det verkar finnas en i Smista och en i Södertälje, så i morgon blir det en tripp till någon av dem för att beskåda färgen.

Och snälla VW kan ni inte komplettera med ett extra klädsel val i tyg, typ race stolarna som finns standard i R modellen. Tycker jag hör mer negativ än positivt om det klassiska retro tyget och de som inte gillar Clark "tvingas" istället att kosta på sig en läderklädsel för 18.000, jag är en av dom :rolleyes:

Finns det någon anledning till varför man inte maxutrustar prestanda demo bilarna som t.ex. GTI/GTD, R och Scirocco så man får känna och klämma på de olika utrustnings paketen som finns. Gti:n som jag provkörde hade inte t.ex DCC eller Dynaudio högtalarna vilket jag gärna hade testat uppleva då jag lagt till det i min beställning.

Nä nu blev det lite för mycket negativ energi här, gillade nya gti:n skarpt så snart blir det att säga adjöken till "gamla" bettan och hoppas "hen" hamnar i goda händer :)

* Uppdatering: Har nu varit och kollat på en Gti med Carbon Steel Gray Metallic och har beslutat att välja den färgen, den var riktigt läcker ihop med Gti:ns röda detaljer :)

Fredrix
2015-03-28, 20:55
Själv tycker jag gti-klädseln är sk*tsnygg och lika gti som emblemet på bakluckan...

Blåbäret
2015-03-28, 23:35
Jag tycker inte heller riktigt om GTI klädseln och hade gärna sett ett annat tyg som alternativ. Men den är snyggare i verkligheten än på bild, och när man kör bilen så tittar man ju ut genom rutan och inte på klädseln. ;)

AXL72
2015-03-29, 20:54
Tycker att den klassiska GTI-klädseln är riktigt snygg och jag valde bort den tråkiga svarta läder/alcantaraklädseln när jag beställde min före detta GTI. Men den klassiskt rutiga klädseln i Golf GTD är ännu snyggare.

Blackie
2015-03-29, 21:49
Tycker att den klassiska GTI-klädseln är riktigt snygg och jag valde bort den tråkiga svarta läder/alcantaraklädseln när jag beställde min före detta GTI. Men den klassiskt rutiga klädseln i Golf GTD är ännu snyggare.

Själv valde jag skinn i min MK6 då jag inte gillar Clark, läderklädseln är ju det enda man kan välja om man inte vill ha Clark tyvärr tycker som sagt att det borde finnas fler alternativ till sportstolarna än bara läder, t.ex enfärgat tyg/alcantara som kanske "bara" ger ett prispåslag på 4-5k istället för 18k som läderklädseln kostar.

Sciroccogtx16v
2015-03-30, 15:25
Ang DCC och sänkning.

På Sciroccon beställde jag original sänkfjädrar. Dessa ska enligt uppgift från vw vara anpassade för DCC. Jag antar att man inte kan toksänka med DCC. Till sciroccon finns det tre olika satser beroende på vikt på bilen.

Fredrik

Blackie
2015-03-31, 15:10
Då var ny bil beställd, spännande :P

Säljaren skulle återkomma om leveranstid, han trodde runt midsommar nånstans. Nu skall man bara hitta en köpare till den "gamla" bilen :)

Marcus
2016-05-28, 19:17
Nu är Audi S3 uppdaterad med 7-växlad S tronic (DSG) dvs DQ500. Troligt att denna uppdatering även kommer till Golf R?

https://youtu.be/ACx1P-jTrS0

Peter-C
2016-05-28, 20:16
Nu är Audi S3 uppdaterad med 7-växlad S tronic (DSG) dvs DQ500. Troligt att denna uppdatering även kommer till Golf R?

https://youtu.be/ACx1P-jTrS0

Ja!

/Peter

DPC
2016-05-28, 20:42
Verkligen välkommet! 6-växlat börjar bli lite old school.

cree
2016-05-28, 20:49
Idag har jag varit och provkört nya gti:n som upplevdes lite rappare och tystare än min MK6:a även den förbättrade styrningen upplevdes till belåtenhet, nu är det bara färgvalet som återstår :)

Jag förstår inte varför har man 2 miljoner olika modeller med Reflex Silver Metallic i hallen och ingen Carbon Steel Gray, var förbi Täby där jag fick provköra Gti:n och där hade dom även en GTD och i vilken färg? Reflex Silver Metallic så klart :D var även förbi Kista och Bromma men ingen Carbon Steel Gray Metallic *suck* Nu var iof. personalen i Bromma jäkligt serviceminded och letade efter en anläggning som kunde tänkas ha en bil med den färgen och det verkar finnas en i Smista och en i Södertälje, så i morgon blir det en tripp till någon av dem för att beskåda färgen.

Finns det någon anledning till varför man inte maxutrustar prestanda demo bilarna som t.ex. GTI/GTD, R och Scirocco så man får känna och klämma på de olika utrustnings paketen som finns. Gti:n som jag provkörde hade inte t.ex DCC eller Dynaudio högtalarna vilket jag gärna hade testat uppleva då jag lagt till det i min beställning.

* Uppdatering: Har nu varit och kollat på en Gti med Carbon Steel Gray Metallic och har beslutat att välja den färgen, den var riktigt läcker ihop med Gti:ns röda detaljer :)

Även jag valde Carbon Steel Grey till min beställda GTI, och jag håller med dig. Försökte hitta och provköra en GTI med DCC innan jag beställde, men det gick inte att hitta en enda demobil med det i hela landet. :/
Så beställde det iaf ;)

jimZon
2016-05-29, 21:01
Även jag valde Carbon Steel Grey till min beställda GTI, och jag håller med dig. Försökte hitta och provköra en GTI med DCC innan jag beställde, men det gick inte att hitta en enda demobil med det i hela landet. :/
Så beställde det iaf ;)

Jag hade DCC på min MK6. Helt klart värt pengarna. Hade Comfort jämt i stan och Sport på landsväg och kurviga vägar. Gillade speciellt att styrningen styvades upp också.

Sent from my iPhone using Tapatalk

cree
2016-05-29, 21:49
Jag hade DCC på min MK6. Helt klart värt pengarna. Hade Comfort jämt i stan och Sport på landsväg och kurviga vägar. Gillade speciellt att styrningen styvades upp också.

Ska bli kul att testa DCCn, men trodde det blev för stötig på landsväg med sport inställningen. Ska bli kul att testa mig fram ;)

jimZon
2016-05-29, 21:51
Ska bli kul att testa DCCn, men trodde det blev för stötig på landsväg med sport inställningen. Ska bli kul att testa mig fram ;)

Eftersom DCC anpassar sig (tror det är 400ggr per sekund) så blir det förvånansvärt bra. Min låg väldigt stabilt på vägen. På MK6 så var det Monroedämpare och styrsystemet var tillverkat av Bilstein. Bra grejor alltså. Du kommer bli nöjd.

cree
2016-05-29, 21:55
Eftersom DCC anpassar sig (tror det är 400ggr per sekund) så blir det förvånansvärt bra. Min låg väldigt stabilt på vägen. På MK6 så var det Monroedämpare och styrsystemet var tillverkat av Bilstein. Bra grejor alltså. Du kommer bli nöjd.

Nu blev det ju inte lättare att vänta. Sablar leveranstid. ;)

Peter-C
2016-05-29, 22:22
Nu blev det ju inte lättare att vänta. Sablar leveranstid. ;)

Då får jag nog tyvärr spä på ditt lidande ;).

Har DCC på min R. Som JimZon skriver så är "Comfort" bra att ha i staden. Kör min 95 % i "Normal" men exempelvis idag har jag kört kors och tvärs genom Göteborg med sina spårvagnsspår. Då är det skönt att kunna trycka på "Comfort". Jag kan tyvärr inte säga om det är samma underleverantörer som till Golf 6. Såg en video ang. Golf 7 om att systemet är uppbyggt runt olika "ventiler" som släpper igenom vätska med olika hastighet, alltså inte likt Audis "magnetic ride", det är en annan lösning. Tror du kommer att bli nöjd med det.

/Peter

Terencegbg
2016-05-30, 13:21
Någon som vet vad faceliften innehåller på Golf R. Beställde en R SC i fredags och försäljaren nämnde att de håller på att byta årsmodell, så antar att jag får en 2017.

Audi har ju precis uppdaterat sin A3 och undra om Golf R får några av dessa saker... tex DSG7?

Marcus
2016-05-30, 13:39
Inte troligt till årsmodell 2017. Gissar jag :) Audi kör ju flera stora event i samband med lansering av den uppdaterade A3 och S3-serien då man samtidigt gjort en hel del andra förändringar, förutom den uppdaterade DSG-växellådan på S3. Så det känns väl mer troligt att DQ500 till Golf R kommer i samband med en större uppdatering av hela Golf-serien framöver. För övrigt är min känsla att 7-växlad DSG gör mest nytta för den som ofta färdas i Autobahn-tempo...

BjornL
2016-05-31, 23:12
Någon som vet vad faceliften innehåller på Golf R. Beställde en R SC i fredags och försäljaren nämnde att de håller på att byta årsmodell, så antar att jag får en 2017.

Audi har ju precis uppdaterat sin A3 och undra om Golf R får några av dessa saker... tex DSG7?
Vad jag hört är det ingen facelift till 2017, men ny innerbackspegel samt ny meny med bla laddtryck i infotainment.

Och just det, bilen du beställt bör som min bli en 2017 som byggs vecka 26 👍

Lejon
2016-06-03, 20:07
Vad jag hört är det ingen facelift till 2017, men ny innerbackspegel samt ny meny med bla laddtryck i infotainment.

Och just det, bilen du beställt bör som min bli en 2017 som byggs vecka 26 👍
Det är vad jag också har hört. Min Golf R SC byggs nästa vecka (v23) och är en 2017:a.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Blackie
2016-07-01, 17:38
Efter ett år med bilen kan jag säga att jag är toknöjd med den...
Det blev Carbon Steel Grey och den färgen är riktigt snygg enda nackdelen är väl att den blir dammig fort :P

Pärlan:
http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/SgtBlack/Golfen4b_zps260mqrax.jpg (http://s1266.photobucket.com/user/SgtBlack/media/Golfen4b_zps260mqrax.jpg.html)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/SgtBlack/Golfen7b_zpsdulxwsmt.jpg (http://s1266.photobucket.com/user/SgtBlack/media/Golfen7b_zpsdulxwsmt.jpg.html)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/SgtBlack/Golfen3b_zpstygj8nvy.jpg (http://s1266.photobucket.com/user/SgtBlack/media/Golfen3b_zpstygj8nvy.jpg.html)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/SgtBlack/Golfen1c_zpsrvrnbiem.jpg (http://s1266.photobucket.com/user/SgtBlack/media/Golfen1c_zpsrvrnbiem.jpg.html)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/SgtBlack/Golfen2_zpsd0xly0sb.jpg (http://s1266.photobucket.com/user/SgtBlack/media/Golfen2_zpsd0xly0sb.jpg.html)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj532/SgtBlack/Golfen8_zps7slabtho.jpg (http://s1266.photobucket.com/user/SgtBlack/media/Golfen8_zps7slabtho.jpg.html)

Alle47
2016-07-01, 23:14
Fullständigt perfekt look på den, gör ont att se den ;)
Trånat efter en mk7 Gti ett bra tag nu utan kunna agera pga husbygge på g.

Skickat från min E6553 via Tapatalk

cree
2016-07-03, 23:07
Har du DCC i din bil? Om du har det vilka fjädrar har du då använt för sänkningen?
Letar sänkfjädrar till min kärra som nästan ser likadan ut ;) (Samma färg, dock original austinfälgar)

Efter ett år med bilen kan jag säga att jag är toknöjd med den...
Det blev Carbon Steel Grey och den färgen är riktigt snygg enda nackdelen är väl att den blir dammig fort :P
[

Blackie
2016-07-03, 23:18
Har du DCC i din bil? Om du har det vilka fjädrar har du då använt för sänkningen?
Letar sänkfjädrar till min kärra som nästan ser likadan ut ;) (Samma färg, dock original austinfälgar)

H&R har fjädrar anpassade för DCC :)

anri52
2016-07-03, 23:43
H&R har fjädrar anpassade för DCC :)

Likaså Eibach :)

mangewide
2017-03-10, 08:28
Ni som kör eftermarknads 19" fälgar!

Vad kör ni med för ET och dimension på hjulen?

Visst är det 235/35/19 med ET 50 original från fabrik?.. :)

Blackie
2017-03-10, 08:35

Kör med fälgar från Neuspeed som är framtagna för Golf MK7 bl.a.
De har måtten: 19x8.0, 5-112, ET: +45mm och Center Bore: 57.1mm
Weight: 20.5 lbs.

mangewide
2017-03-10, 08:51

Grymt tack!. Vilken däck dim kör du?

Blackie
2017-03-10, 09:15
Grymt tack!. Vilken däck dim kör du?

235/35 19

mangewide
2017-03-10, 10:44

Ok, jäkligt fina dessa.

Tänkte på Center Bore på 57,1mm som du har. Det är ju jäkligt svårt att hitta med exakt det. Är det nån större nackdel att inte ha det, och köra med distanser som de flesta kör med.

Jäkligt lätt dina oxå, det är inte heller lätt att hitta till bra pris ;)

Blackie
2017-03-10, 10:50
Ok, jäkligt fina dessa.

Tänkte på Center Bore på 57,1mm som du har. Det är ju jäkligt svårt att hitta med exakt det. Är det nån större nackdel att inte ha det, och köra med distanser som de flesta kör med.

Jäkligt lätt dina oxå, det är inte heller lätt att hitta till bra pris ;)

Tack :)

Nej det är inte det lättaste det att hitta fälgar som passar, det skall inte vara några problem med att använda en Centrumring som kompenserar det avvikande måttet det är dock värre om man glömmer att sätta dit dem ;)

mangewide
2017-03-10, 10:54
HAha precis :)

Fan blev glad av att din ser så bra ut. Då har jag gjort ett bra val att beställa en ny Grå GTI, om inte lite ljusare än din. Men kommer bli kanon, när jag hittat fälgar.. :)

Blackie
2017-03-10, 11:14
HAha precis :)

Fan blev glad av att din ser så bra ut. Då har jag gjort ett bra val att beställa en ny Grå GTI, om inte lite ljusare än din. Men kommer bli kanon, när jag hittat fälgar.. :)

Kul! Alltid trevligt med ny bil :)
Vad vad blev det för tillval?

Kan rekommendera Neuspeed är riktigt nöjd med dem, beställde mina från Awesomegti i england då slapp man tullavgifter iaf.

https://www.awesomegti.com/shop-by-car/volkswagen/golf-mk7/?search_query=&page=1&limit=16&sort=newest&Sub%20Part=Wheels&category=327&is_category_page=1

Peter-C
2017-03-10, 17:24

Javisst, et50 är det på oem Pretoria. Hade gärna sett att det var et45 ellet et40. Kommer ju lite längre ut.

/Peter

Blackie
2017-03-10, 17:44
Javisst, et50 är det på oem Pretoria. Hade gärna sett att det var et45 ellet et40. Kommer ju lite längre ut.

/Peter

En av anledningarna till att jag gillar Neuspeed :)

mangewide
2017-03-10, 19:13
Kul! Alltid trevligt med ny bil :)
Vad vad blev det för tillval?

Kan rekommendera Neuspeed är riktigt nöjd med dem, beställde mina från Awesomegti i england då slapp man tullavgifter iaf.

https://www.awesomegti.com/shop-by-car/volkswagen/golf-mk7/?search_query=&page=1&limit=16&sort=newest&Sub%20Part=Wheels&category=327&is_category_page=1

Ja jäkligt kul att köpa nått som inte ens har blivit släppt :)

Blev dessa prylar, så den landade strax innan 400k innan rabatt.. :)

8793

Blackie
2017-03-13, 12:40
Ja jäkligt kul att köpa nått som inte ens har blivit släppt :)

Blev dessa prylar, så den landade strax innan 400k innan rabatt.. :)

8793

Ser ut att bli en bra bil :)

Marcus
2020-06-28, 09:48
I fredags, den 26 juni 2020 tillverkades den sista Golf 7 Variant i Zwickau, Sachsen och samtidigt den sista förbränningsmotorbilen i Zwickauverket. Från och med måndag den 29 juni 2020 börjar ombyggnationen till en andra produktionslina för MEB baserade elbilar. Från och med nu tillverkas endast elbilar i Zwickau. Därmed upphör en 116-årig förbränningsmotorhistoria i den traditionsrika orten.

Den sista Golfen blev en Oryx White Pearl Effect lackad R. Produktionen av Golf 7 Variant har därmed upphört.

11779

Peter-C
2020-06-28, 19:25
I fredags, den 26 juni 2020 tillverkades den sista Golf 7 Variant i Zwickau, Sachsen och samtidigt den sista förbränningsmotorbilen i Zwickauverket. Från och med måndag den 29 juni 2020 börjar ombyggnationen till en andra produktionslina för MEB baserade elbilar. Från och med nu tillverkas endast elbilar i Zwickau. Därmed upphör en 116-årig förbränningsmotorhistoria i den traditionsrika orten.

Den sista Golfen blev en Oryx White Pearl Effect lackad R. Produktionen av Golf 7 Variant har därmed upphört.

Hmmm - kul med en uppdatering. I egenskap av bensinmotor nörd blir man inte gladare direkt....

/Peter

AndySwede
2020-06-30, 07:55
Var hos en ÅF igår och spottade 8:an i hallen. Jag vet inte... men jag har aldrig varit en Golfkille, trots att jag privatleasade en 7:a i 8 månader. Ett spontant intryck är plastigt och burkigt. Känns och syns direkt när man bara öppnar, tittar in och stänger.
Touareg och Arteon däremot - helt andra grejer. Yummy.