Visa fullständig version : Golf G60 VR6 2,9
GTIPilot
2012-02-02, 17:03
Har varit utan Golf ett tag, men köpte denna fina bil nu i veckan.
Du måste ha ett bildhotell där du har bilderna och sedan lägga in länk här så kommer den visas.
Sök angående bilder i forumet så kommer det lite tips.
Om du har Facebook kan du först lägga upp bilderna där, sen kopiera bild adressen och skriva före och efter.
Varsågod :)
Ägare: GTIPilot
Golf GTi G60 1991
Ägt bilen sedan Januari 2012 och den har rullat 19 000 - 20 000 mil
Färg: Svart
Motor/Effekt: VR6, 2,9l 194hk
Fälg/däck: 7*17" 205/40-17
http://www.gtiklubben.nu/images/klubbgarage/20120202_173137.jpg
Ps: fin bil, hoppas vi får se den på någon banträff!
GTIPilot
2012-02-03, 16:19
Det är alltså en G60 Edition One som det sitter en VR6 2,9l i. Den är reggad med nya motor vilket är bra :)
För övrigt är den nästan orginal. Recaro stolarna är kvar och baksäte.
Det sitter Koni-dämpare och det är orginal bromsar med spunna slangar.
Fick även med r-däck på 15" fälgar i bra skick.
Tänkte byta bromsbelägg till något bättre, eftersom det bara kommer att bli bankörning.
Någon som har något bra förslag på bra belägg.
Kanske även nya krängare.
Den är fin den där.
Har väl figurerat här på forumet tidigare med?!
GTIPilot
2012-02-03, 18:07
Jo, det tror jag den har gjort.
Var enligt uppgift med på Bugrun 2011.
GTIPilot
2012-02-07, 23:23
Då har man fått gjort lite idag.
Bytt olja och filter i motorn samt olja i växellådan.
Pysslat lite med inredningen oxå. Lite saker som satt löst och några som inte satt fast alls.
Är det inte tobbes gamla?
Kul med mk2 vr6 hur som helst, ha roligt med den =)
Vad har du för planer? Bara vårda och bruka eller pallbocksräser?
GTIPilot
2012-02-08, 01:43
Jag tror att jag såg någonstans att det var en Tobbe som ägt den.
Den ska brukas och förhoppningsvis mest på bana :)
R.Grönberg
2012-02-09, 16:08
Jag som köpte den av tobbe och gjorde bil av den=)
bytte motor och kedjor och lite så=)
satt även bbs rs på den när jag hade den
Ahh de var därför man kände igen de.
En Grönbergare i mängden =)
Snygg är den!
Är den reggad med Vr6?
GTIPilot
2012-02-10, 00:29
Japp, den är reggad med vr6-motorn.
R.Grönberg
2012-02-10, 13:33
Som 174 och aaa ventilkåpa för motornumret!:) hehe
Fast ABV från golf variant syncro
GTIPilot
2012-02-10, 21:34
Då har man fixat med bilen idag oxå.
Monterat tillbaka lite inredning som inte satt där förut.
Baksätet på plats och bältesfästen bak.
Sett till att alla lampor lyser igen, samt även all instrumentbelysning och knappar.
Bytt bromsvätska.
Ställt full camber fram.
Så nu är bilen nästan klar för bankörning i vår.
Ska bara sätta i ett nytt batteri och en ny ratt. Nuvarande ratt är väldigt vek.
Funderar fortfarande på vad för bromsbelägg man ska köra bana med. Förslag.
GTIPilot
2012-02-11, 23:44
Så här ser det ut invändigt.
tjusigt. Sitter själv och funderar på om man ska köpa en vr6 som jag kollade på idag.. fast en golf III vr6 original då.
EBC redstuff kostar ju inte mer än 6-700:- på ebay och de ska väl vara helt ok vad jag vet.
GTIPilot
2012-02-12, 15:03
Klart att du ska slå till och köpa den.
Jag har tittat på EBC, men då yellowstuff eftersom det bara kommer bli bankörning för min del.
Blir antagligen ett par grövre krängare oxå.
Skit i EBC, det är skit. Läs det här: http://www.garaget.org/mypage/blog.php?user=Saras&post=23096
Fin bil och intredning :) är det golf 3ans handtag som är där eller eftermarknads?
GTIPilot
2012-02-28, 17:53
Tack för tipset. Det var väldigt nära att jag beställde dom.
Det är 3:ans handtag.
Äkta golf mk3 handtag passar väl inte direkt på mk2? Det finns mk3 style handtag som passar på mk2 men dom är eftermarknads dock.
skickat från min mobiltelefon.
GTIPilot
2012-02-28, 19:40
Kan mycket väl vara så att det är eftermarknads, men som jag uppfattade det när jag köpte bilen var det från en mk3.
Jag har såna på min med nämligen och är inte nöjd med kvaliteten på dom. Men då äkta mk3 inte passar rakt av så är det inte mycket att välja på. :-)
skickat från min mobiltelefon.
Tänkte på dessa: http://www.ecstuning.com/News/ECS_MKII_DoorHandles/ES7516/
Är det samma som du har Manny? :)
Tänkte på dessa: http://www.ecstuning.com/News/ECS_MKII_DoorHandles/ES7516/
Är det samma som du har Manny? :)
precis. alufästet dör skruven sitter har knäckts på mitt ena. sen fick jag slipa o justera för att dom skulle passa från början med.
ber om ursäkt för OT.
GTIPilot
2012-03-01, 14:00
Då är det nog sådana jag har :)
Ingen fara för OT, bara bra att jag lär mig nya saker.
Jepp! man måste veta vad man har :)
GTIPilot
2012-03-02, 00:32
Kan tyvärr inte gå ut i garaget och kolla då jag själv befinner mig i Brasilien just nu :)
GTIPilot
2012-05-26, 23:36
Då var bilen framtagen igen för detta året. Behöves nu en tvätt och besiktning innan bugrun :)
GTIPilot
2012-06-05, 09:20
Då var bilen besiktad ua. Förberedd för bugrun. R-däck på, nya bromsbelägg (det blev gula ebc) och ny ratt monterad.
Ska bli kul att se bilen på banan detta året, körde den på bugrun förra året.
GTIPilot
2012-06-05, 14:15
Ska bli kul att se bilen på banan detta året, körde den på bugrun förra året.
Hur gick bilen då?
GTIPilot
2012-06-12, 18:41
Då var bug run avklarat och det gick bättre än förväntat. Lite problem att den ville låsa upp bakbromsarna, men det tror jag kan lösas med att släppa på fjädern till bromsreduceringen. Bilen kändes bra, lite mjuk, men helt okej. Bra snurr på motorn, men inte så varvvillig. Mycket trevlig tillställning och mycket trevligt folk att prata med. Nästa år blir det nog uppgradering till partycampingen oxå :)
Konstigt att jag missade bilen helt! har inte ens sett den på banan :S
Btw, har också lite problem att när jag bromsar o svänge så släpper bakändan!
Låsning av bakbromsar hade jag med innan, men jag tog bort fjädern helt till lastventilen bak så blev det mycket bättre, monterar den vid varje besiktning dock. Med en sänkt bil så "tror" ventilen att bilen är tungt lastad och bromsar bakhjulen mer, bort med fjädern så är bilen "olastad" igen =).
Låsning av bakbromsar hade jag med innan, men jag tog bort fjädern helt till lastventilen bak så blev det mycket bättre, monterar den vid varje besiktning dock. Med en sänkt bil så "tror" ventilen att bilen är tungt lastad och bromsar bakhjulen mer, bort med fjädern så är bilen "olastad" igen =).
Ja precis! du nämnde det i din tråd innan. Funderar på att göra det :)
GTIPilot
2012-06-30, 20:00
Då var kinnekulle avklarat. En mycket fin dag och massor av körning. Bakbromsarna funkade bra nu utan fjäder. Sen är bilen lite för mjuk, så en uppgradering av chassi vore nog bra.
Tack för idag!
Var ju bra väder och mycket bilar, men få VW...
GTIPilot
2012-07-01, 21:20
Tack för idag!
Var ju bra väder och mycket bilar, men få VW...
Tack själv! :)
GTIPilot
2012-09-26, 12:32
Efter en liten vila för bilen så skulle jag flytta den nu i veckan och då vägrar den starta. Den gick hur bra som helst för 5 veckor sedan och efter det bara stått stilla. Får väl ge mig på lite felsökning nu när jag puttat in den i garaget.
GTIPilot
2013-02-27, 20:00
Då har man varit ute i garaget och försökt få igång golfen, men den vägrar.
Soppapumpen startar inte, och det är ingen gnista. Provade med startgas, men inget liv i den.
Alla säkringar är hela i säkringsboxen.
Någon som vet var man ska fortsätta söka?
G60 V-spec
2013-02-27, 21:22
Den har ingen startspärr tro?
Du kanske ska också ta en titt på bränslereläet. Det styr både soppapump och spridare.
Kommer inte riktigt ihåg vilket nummer reläet hade dock.
Mvh Vlado
GTIPilot
2013-02-27, 22:18
Den har ingen startspärr tro?
Du kanske ska också ta en titt på bränslereläet. Det styr både soppapump och spridare.
Kommer inte riktigt ihåg vilket nummer reläet hade dock.
Mvh Vlado
Hur vet man om den har startspärr?
Får prova med ett nytt relä. Tror det var nr 67.
Krånglar startspärr så borde den väll tända/starta till en kort stund och sedan dö vad jag förstått, men kanske beter sig annorlunda?
Startkontakt kanske? prova att vicka/trycka/jucka nyckeln vid startförsök.
GTIPilot
2013-02-27, 22:49
Tack för tipsen. Ska prova dessa.
Det borde inte vara startspärren då eftersom den är helt död. Finns inget liv i den.
Har bilen stått med batteripolerna fastsatta?
Testa att lyfta av dem och nollställa systemet , ladda batteriet och se om den får liv?
Startspärren kan det ju vara ändå , det är inte säkert den hoppar igång tvärt alltid.
Har du ingen gnista alls?
Får den bränsle......nä pumpen startade inte(låter som stöldskydd för min del).
Ja börja nån stans!
GTIPilot
2013-05-21, 22:48
Äntligen var bilen igång igen. Det var både styrboxen och vevaxelgivaren som gått sönder.
Nu går den iallafall fall och den är nästan redo för bugrun.
GTIPilot
2013-10-31, 02:23
Var ett tag sen man skrev något här.
Bugrun avlöpte finfint och det var en perfekt helg.
Har inte kört så mycket i sommar som tänkt, utan det har varit poolbygge som tagit upp den mesta tiden.
Men sista svängen med den började det låta konstigt. I farter över 90 och vid belastning så uppstår ett skorrande, lite metalliskt ljud. Släpper man gasen försvinner det direkt. Verkar inte vara kopplingen. Tänkte en drivaxel, men inga oljud vid fullt rattutslag.
Någon som varit med om något liknande förut?
GTIPilot
2014-02-16, 17:39
Har börjat ändra färg på den.
GTIPilot
2014-02-23, 12:11
Då har halva bilen bytt färg. Bara att vända på den och fortsätta.
Häftigt!
Ser ut att bli riktigt snyggt, ganska matt väll?
Folie? Dip?
GTIPilot
2014-02-23, 13:53
Tack!
Det är matt folie.
Sätter du den själv? Svårt att få bort bubblor?
Vad fick du ge för film till hela bilen?
GTIPilot
2014-02-23, 14:35
Jag sätter den själv. Det är inga problem att få bort bubblor. Det är luftkanaler i folien. Jag köpte 10m och jag betalade ca 1500:-
GTIPilot
2015-02-12, 10:07
Nu var det ett tag sen man skrev här. Behöver er hjälp nu.
Bilen har stått still ett tag, men igår skulle den startas upp igen.
Den startade hur fint som helst. Går fint på tomgång, men så fort jag ska gasa över 2000 varv så börjar den misstända och bluddra.
Känns som ett varvstopp på 2000, går inte att få den förbi det.
Vad kan det vara? Ryckte ur kabeln till lmm och då går den sämre på tomgång. Samma med spjällägesgivaren.