JRF
2011-11-12, 21:05
Jeg er en GTi entusiast fra Norge og håper på tross av dette at dere finner dette innlegget interessant til tross for at jeg setter inn noen svenske ord her og der ;)
Jeg fikk min første Golf GTi da jeg var 22 år. En søvgrå Golf 1 GTi 1.8 fra 1983. Den hadde alt utstyr inkludert soltak og jeg elsket den bilen. Jeg hadde den i fem år før jeg solgte den til en kompis. Fra dagen jeg solgte den angret jeg meg og det var først fem år senere at jeg fant en helt mint condition sølvgrå Golf 1 GTi 1.8, også den i sølv/silver metallic. Denne var helt original og hadde bare hatt voksne eiere. Den hadde ikke blitt vinterkjørt de siste 16 årene og hadde full servicehistorikk. Etter mye overtyging av eieren klarte jeg å få kjøpt den. Den er fortsatt original bortsett fra at jeg har montert justerbare Konidempere, Eibach springs, stålomspundne bremseslanger og oppgraderte bremseskiver. På bildet er den utstyrt med 7x15 ATS Cup felger som skal sitte på den bilen det egentlig skal handle om i dette emnet, nemlig Golf 1 GTi 16s Oettinger, men den kjører vanligvis på nye Avus 6x14 også kjent som Snowflakes:
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/Golf%201%20GTi%201984.jpg
Jeg fikk høre av en meget bilinteressert kompis at det visstnok hadde funnits en original Golf 1 GTi med 16 ventilers motor som ble solgt av VW konsernet i Frankrike. Jeg ble naturligvis nyfiken på dette og satte meg ned med Google. Jeg fant noen franske nettsteder med info om en bil som het VW Golf 1 GTi 16S Oettinger.
I begynnelsen av 80-tallet hadde VW over 50% av GTi marknaden i Frankrike. Franskmennene elsket små, raske biler generelt og Golf GTi spesielt. Peugeot, Citroen og de andre bilfabrikantene lagde etterhvert biler som kunne hota Golf GTi's posisjon i det franske markedet og det uroat ledelsen i VW i Frankrike. De tok kontakt med VW i Tyskland men fikk beskjed om at Golf GTi med 1.8 motor var to år fram i tid. Samstundes med at VW i Frankrike hadde sine bekymringer kjørte en svenske med navn Per Eklund for VW Motorsport i sin Golf GTi på en VM runde i nærheten av hovedkvarteret til Oettinger i Tyskland. Han ble invitert av Gerhard Oettinger til en omvisning på fabrikken. Her hadde Oettinger utviklet en 16V topp til Golf. Per Eklund ble så imponert av hva han så at han fikk ledelsen i VW Motorsport til å samarbeide med Oettinger om utvikling av en ny rallybil til Rally i 1981 som skulle bruke Oettingers 16v motor. For at den skulle kunne brukes i Rally måtten den homologiseres og VW la ut et tilbud til sine kontorer i Europa på et visst antall biler. Frankrike ble det eneste landet som hoppet på VW Tyskland sitt tilbud og bestilte 1250 biler. Det ble bestemt at bilene skulle bygges om i Frankrike. Alt lå klart til at Per Eklund nå skulle kjøre Rally i 1981 med en Golf 1 GTi 16V Oettinger... Men så forandret Rallyledelsen hele gruppeinndelingen fra Gruppe 1-4 til Gruppe A, B osv og VW Motorsport og Per sto tilbaks med en bil de ikke fikk brukt. Bilene som Frankrike hadde bestilt ble fortsatt laget og nå er det vel dags med litt mer info...
VW Golf 1 GTi 16S Oettinger (hvor S står for Soupapes, som er fransk for ventiler) ble kun solgt i Alpinhvit og Antrasitt/Svart. Den var i utganspunktet en vanlig Golf 1 GTi med 1.6 liters EG motor. En Golf 1 GTi 16S Oettinger brukte kun 1.6 EG motorblokken og innsprutsystemet. Den fikk en crossflow topp med 16 ventiler med 272 graders kammer. Man kunne spesialbestille bilen med 276 graders kammer hvis man ønsket det. Oettinger lagde spesialsmidde stempler til motoren og den fikk også en todelt bunnpanne med skvalpekammer og de utvidet volumet til 4,5 liter med olje totalt. Vaksellådan ble oppgradert og fikk ny sluttutveksling på 4.17 som gjorde at bilen fikk en toppfart på over 200 km/t. 0-100 går undan på 7.6 sekunder. De satte på Bilstein støtdempere, ATS Cup 6x14 felger og et stylingkit fra BBS med frontspoiler, skjermbyggere og kanalskjørt. Det ble også montert et ekstra stabiliseringsstag under bilen. Den fikk også nye dekaler/logoer hvor det står "GTI16S" i hvit skrift i grillen foran, "Volkswagen" og "Golf GTi16S" i hvitt på bakluken. Innvendig var interiøret nesten det samme bortsett fra at bilen fikk nye instrumenter hvor det står "Oettinger" over speedometeret og turtallet/varvmeteret(?). Speedometeret går opp til 240 km/t og varvmeteret går opp til 8000 uten rødmerking. Oettinger var så sikker på sin konstruksjon at de garanterte at motoren kunne klare 8500 omdreininger/varv i korte perioder uten problemer. De monterte også oljetemperaturmåler og oljetrykkmåler i tillegg til voltmeteret som satt i bilen.
Her er noen bilder av bilen før jeg begynte restaureringen sammen med min 1984 GTi:
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/GTi16S-1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/Biler.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/Cars2.jpg
Jeg fikk tak i bilen av en GTi entusiast i Marseilles i 2007. Det var ikke lett for franskmennene liker ikke tanken på at disse spesielle bilene skal ut av landet. De blir behandlet nesten som nasjonalskatter slik italienerne gjør med sine Fiat 500.
Da bilen ikke var så strøken som jeg ønsket begynte jeg på restaurering i 2008. Jeg har tatt bilen helt fra hverandre og bygger den i disse dager opp igjen. Under ser du noen bilder fra restaureringen. Jeg skal oppdatere posten med flere bilder når den er ferdig. Regner med å ha den klar før jul og jeg skal til BugRun i 2012 med begge bilene. Håper vi sees :)
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/Motorinn.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202214.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202226.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202147.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202258.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/2011-09-07%2017.27.35.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/2011-09-07%2017.27.58.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/2011-09-07%2017.27.05.jpg
Jeg fikk min første Golf GTi da jeg var 22 år. En søvgrå Golf 1 GTi 1.8 fra 1983. Den hadde alt utstyr inkludert soltak og jeg elsket den bilen. Jeg hadde den i fem år før jeg solgte den til en kompis. Fra dagen jeg solgte den angret jeg meg og det var først fem år senere at jeg fant en helt mint condition sølvgrå Golf 1 GTi 1.8, også den i sølv/silver metallic. Denne var helt original og hadde bare hatt voksne eiere. Den hadde ikke blitt vinterkjørt de siste 16 årene og hadde full servicehistorikk. Etter mye overtyging av eieren klarte jeg å få kjøpt den. Den er fortsatt original bortsett fra at jeg har montert justerbare Konidempere, Eibach springs, stålomspundne bremseslanger og oppgraderte bremseskiver. På bildet er den utstyrt med 7x15 ATS Cup felger som skal sitte på den bilen det egentlig skal handle om i dette emnet, nemlig Golf 1 GTi 16s Oettinger, men den kjører vanligvis på nye Avus 6x14 også kjent som Snowflakes:
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/Golf%201%20GTi%201984.jpg
Jeg fikk høre av en meget bilinteressert kompis at det visstnok hadde funnits en original Golf 1 GTi med 16 ventilers motor som ble solgt av VW konsernet i Frankrike. Jeg ble naturligvis nyfiken på dette og satte meg ned med Google. Jeg fant noen franske nettsteder med info om en bil som het VW Golf 1 GTi 16S Oettinger.
I begynnelsen av 80-tallet hadde VW over 50% av GTi marknaden i Frankrike. Franskmennene elsket små, raske biler generelt og Golf GTi spesielt. Peugeot, Citroen og de andre bilfabrikantene lagde etterhvert biler som kunne hota Golf GTi's posisjon i det franske markedet og det uroat ledelsen i VW i Frankrike. De tok kontakt med VW i Tyskland men fikk beskjed om at Golf GTi med 1.8 motor var to år fram i tid. Samstundes med at VW i Frankrike hadde sine bekymringer kjørte en svenske med navn Per Eklund for VW Motorsport i sin Golf GTi på en VM runde i nærheten av hovedkvarteret til Oettinger i Tyskland. Han ble invitert av Gerhard Oettinger til en omvisning på fabrikken. Her hadde Oettinger utviklet en 16V topp til Golf. Per Eklund ble så imponert av hva han så at han fikk ledelsen i VW Motorsport til å samarbeide med Oettinger om utvikling av en ny rallybil til Rally i 1981 som skulle bruke Oettingers 16v motor. For at den skulle kunne brukes i Rally måtten den homologiseres og VW la ut et tilbud til sine kontorer i Europa på et visst antall biler. Frankrike ble det eneste landet som hoppet på VW Tyskland sitt tilbud og bestilte 1250 biler. Det ble bestemt at bilene skulle bygges om i Frankrike. Alt lå klart til at Per Eklund nå skulle kjøre Rally i 1981 med en Golf 1 GTi 16V Oettinger... Men så forandret Rallyledelsen hele gruppeinndelingen fra Gruppe 1-4 til Gruppe A, B osv og VW Motorsport og Per sto tilbaks med en bil de ikke fikk brukt. Bilene som Frankrike hadde bestilt ble fortsatt laget og nå er det vel dags med litt mer info...
VW Golf 1 GTi 16S Oettinger (hvor S står for Soupapes, som er fransk for ventiler) ble kun solgt i Alpinhvit og Antrasitt/Svart. Den var i utganspunktet en vanlig Golf 1 GTi med 1.6 liters EG motor. En Golf 1 GTi 16S Oettinger brukte kun 1.6 EG motorblokken og innsprutsystemet. Den fikk en crossflow topp med 16 ventiler med 272 graders kammer. Man kunne spesialbestille bilen med 276 graders kammer hvis man ønsket det. Oettinger lagde spesialsmidde stempler til motoren og den fikk også en todelt bunnpanne med skvalpekammer og de utvidet volumet til 4,5 liter med olje totalt. Vaksellådan ble oppgradert og fikk ny sluttutveksling på 4.17 som gjorde at bilen fikk en toppfart på over 200 km/t. 0-100 går undan på 7.6 sekunder. De satte på Bilstein støtdempere, ATS Cup 6x14 felger og et stylingkit fra BBS med frontspoiler, skjermbyggere og kanalskjørt. Det ble også montert et ekstra stabiliseringsstag under bilen. Den fikk også nye dekaler/logoer hvor det står "GTI16S" i hvit skrift i grillen foran, "Volkswagen" og "Golf GTi16S" i hvitt på bakluken. Innvendig var interiøret nesten det samme bortsett fra at bilen fikk nye instrumenter hvor det står "Oettinger" over speedometeret og turtallet/varvmeteret(?). Speedometeret går opp til 240 km/t og varvmeteret går opp til 8000 uten rødmerking. Oettinger var så sikker på sin konstruksjon at de garanterte at motoren kunne klare 8500 omdreininger/varv i korte perioder uten problemer. De monterte også oljetemperaturmåler og oljetrykkmåler i tillegg til voltmeteret som satt i bilen.
Her er noen bilder av bilen før jeg begynte restaureringen sammen med min 1984 GTi:
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/GTi16S-1.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/Biler.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/Cars2.jpg
Jeg fikk tak i bilen av en GTi entusiast i Marseilles i 2007. Det var ikke lett for franskmennene liker ikke tanken på at disse spesielle bilene skal ut av landet. De blir behandlet nesten som nasjonalskatter slik italienerne gjør med sine Fiat 500.
Da bilen ikke var så strøken som jeg ønsket begynte jeg på restaurering i 2008. Jeg har tatt bilen helt fra hverandre og bygger den i disse dager opp igjen. Under ser du noen bilder fra restaureringen. Jeg skal oppdatere posten med flere bilder når den er ferdig. Regner med å ha den klar før jul og jeg skal til BugRun i 2012 med begge bilene. Håper vi sees :)
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/Motorinn.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202214.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202226.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202147.jpg
http://i288.photobucket.com/albums/ll177/jonrf99/2011-08-11202258.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/2011-09-07%2017.27.35.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/2011-09-07%2017.27.58.jpg
http://dl.dropbox.com/u/9336713/Pictures/2011-09-07%2017.27.05.jpg