handdator

Visa fullständig version : Golf MK3 GTI 16V "projekt banbil påbörjat"



Haugeman
2011-10-09, 13:13
Efter att ha krockat med MK4 an så behövde jag en andra bil att ha nu i vinter till den andre blir reparerad. Letade lite på blocket och kom över en -95 MK3 GTI 16V.

Bilen är en Italien import i 2004 med en ägare i sverige. Detta medför lite rost och det visade sig vara en relativt fräsch bil med tanke på 25700 mil på mätaren. enda större rosten var under skärmbräddare på höger fram´skärm som kommer bytas ut.

Så här står den nu.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111009_101521.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111009_101534.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111009_101541.jpg

Gillar färgen som är en Blålila metallic. 17" alu sommardäck 15" alu original vinterdäck. Inredningen var hel o ren, utan hål i hatthyllan och högtalare i originalhålen med oförstörda galler. enda som var slitet var förarsätet. ett medelålders par som importerade den och har haft den sedan dess som andrabil/ frugans bil.

Det som i första hand kommer att göras på bilen är:

Nya bromsar fram. skivorna är slut.
Carboteck XP8 belägg + spunna slangar.
V-max coilowers för att sänka ner den lite.
Generell service med nya tändstift, tändkablar och luftfilter.
Gå över vajrarna till lådan, är lite kinkig att få i back och ettan. tror dock inte det är lådan då spaken är generellt fladdrig.

Sen får den gå i vinter så får man se till våren vad man gör vidare.

J.L
2011-10-09, 14:10
Vad säger du? Har du krockat? Hoppas allt gick bra med dig?!
Plåten går alltid ersätta, och vilken vacker ersättare sen :-)

Haugeman
2011-10-09, 14:14
Vad säger du? Har du krockat? Hoppas allt gick bra med dig?!
Plåten går alltid ersätta, och vilken vacker ersättare sen :-)

jo blev en fenderbender då en granne sket i högerregeln så det blev en del plåtskador. kolla i gelleråsen tråden. ligger bilder där.

jo jag tror denna kan bli rätt bra när man får gjort lite smått på den =)

Grattis till er föresten med nya tillskottet till familjen =)

Haugeman
2011-10-14, 13:48
Då kom posten med lite godis.

V-maxx coils.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111014_124824.jpg

Skall även iväg till mekonomen i dag o h hämta nya brembo skivor. Nya belägg och goodride bromsslang beställda och kommer om nån vecka.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

J.L
2011-10-14, 16:06
Nice!

Diggar nummerplåten skarpt! :-D

Vad blir det av dina Mk2or? Ingen 16v till salu till mig framåt vinter/vår?
(Kan ta det via pm/mail/tele/msn/sms istället, inte nödvändigtvis i den ordningen)

Haugeman
2011-10-14, 19:50
möjligt. vi kan diskutera det =)

Haugeman
2011-10-16, 00:02
Då har man börjat byta lite bromsar o stötdämpare.

Ok och allt annat var smort och välskött, nya bromsslangar. men det var dom rostigaste bromsskivor jag sett på länge.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_211526.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_222135.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_222141.jpg

Tror det skiljde ungefär 5 mm mellan tjockaste och tunnaste delen av slitbanan på skivan.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_222156.jpg

Nya bremboskivor monterade. Liiite skillnad =P
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_222125.jpg

Old and rusty. Tror cykelpumpar faktiskt hade gjort en BÄTTRE jobb än dessa dämpare, så slut är dom =)
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_211544.jpg

New and shiny.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111015_222115.jpg


Sen satt jag och funderade på en sak som nån annan kanske kan svara på. Då denna bil är en import står det i regbeviset att den är undantagen helbils godkännandet och även avgaskraven. betyder detta att man lättare kan modifiera och trimma bilen utan att bilbekämpningen har nått att säga på det? typ ta bort katten osv.

Haugeman
2011-10-17, 20:41
Då har man fått dit coilsen runt om och fått bilen på hjul igen. Inte riktigt nöjd med höden, skulle vilja ha det lite lägre men skall köra så en stund för att coilsen skall sätta sig innan jag finjusterar höjden. har nog i alla fall fått ner höjden en 50-60 mm från original.

Fram.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111017_181707.jpg

Bak
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111017_181715.jpg

Lite mörkt ute tyvärr. får ta en bättre bild senare när jag har finjusterat.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111017_181659.jpg

Nån som kan hjälpa mig med vad detta är? Ett mässing/mjukt metallrör typ som ett bromsrör med gängad nippel i änden som försvinner ner i ett hål/genomföring på höger sida av bagaget under mattan precis framför hjulhuset. är inte ansluten till något, lurar på om man monterat bort något. ser ut som den kommer ut någonstans ovanför bakaxel på höger sida av bilen.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111016_223447.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111016_223427.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/20111016_223431.jpg

Junfors
2011-10-17, 20:56
Grym bil, riktigt avis, fin verkar den vara och bättre blir det.

Kan det vara så att det suttit någon ebersprächer eller liknande så det är en soppaledning till den kanske.

Haugeman
2011-10-17, 21:05
Bilen är faktiskt riktigt rostfri då det är en Italien import.Har hittat ett par rosthål i nån genomförning i stötdämpartornet bak som skall fixas, annars är det till och med rostfritt i reservhjulsbaljan =). sen skall höger framskärm bytas då den rostat under breddaren.

Tror inte det suttit värmare i den, med tanke på vart den såldes original. men man vet ju aldrig.

P.Hagel
2011-10-18, 15:38
Nu ser jag vilket hus du bor i,med tanke på liket som står efter vägkanten,och den "vite" viton går än ??
Då har du lämnat in bilen hos Jerry på Nilssonbil ??
Med 11 plåtmeckar så är den väl snart redan färdig.
Och fräsch Golf II:a du hittat.

Haugeman
2011-10-18, 17:24
Nu ser jag vilket hus du bor i,med tanke på liket som står efter vägkanten,och den "vite" viton går än ??
Då har du lämnat in bilen hos Jerry på Nilssonbil ??
Med 11 plåtmeckar så är den väl snart redan färdig.
Och fräsch Golf II:a du hittat.

Det liket är en nagel i ögat varje morgon. är en "granne" som dumpat den där och vi kan inte göra nått med den. polisen och komun bryr sig inte. grannen vil inte veta av den och vi får inte flytta den då detta räknas som ägenmäktigt förfarande. värsta är att folk tror det är våran.

jorå den "vite" viton som nu har en svart garagelack går ännu. är farsans bil =) jo stämmer bra att det var en Jerry som skulle kika på det. var en dam som satt i mottagningen när jag lämna in den. Dom skulle ta in den i dag och börja riva den tydligen.

btw . det är en golf 3 inte 2 ^^

P.Hagel
2011-10-18, 19:01
Sorry skyller på åldern....hehehehIII va det ju.

Farsan lämnade sin a4:a till Jerry på nilsson bil,fick den bättre än väntat,hjulinställning,recond,utförda aktioner och fri länebil.
Det kallar jag service för att va en VAG firma.

Haugeman
2011-10-18, 19:25
Jo jag har bara goda erfarenheter av dom. hoppas dom kan lösa mitt önske om uppgradering med. bad dom undersöka om man kan sätta dit en R32 front i stället för den "vanliga" =) får se vad det resulterar i.

Daniel_Borg
2011-10-18, 22:56
Riktigt fräsig golf du har, alltid kul att slänga på nya frächa grejer.
Såg att du fundera på avgaskraven, och har för mig att bilen måste vara intagen som flyttgods. Har en ford mustang -91 som är intagen som flyttgods (inga sidoblinkers och röda bakljus) Och på tilläggsinfon på mitt regbevis står det
"T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG" Den var en "miljöbov" redan vid inköp då den saknar 4 kattar och båda lambdasonderna =P
Och co:n får inte överstiga 7.0.

Så frågan är om din är intagen som flyttgods, tyckte jag skymtade skärmblinkers?

Haugeman
2011-10-18, 23:00
nej denna är importerad, inte flyttgods. men står fortfarande i regbeviset " undantagen helbilsgodkänning" och även nått om avgaskrav och CO halt.

Europa bilar har sidoblinkers original. är i stort sett bara USA bilar som inte har det. Även Kanada har samma regler som vi har med gula blinkers osv.

Haugeman
2011-10-19, 23:23
Kom lite godis till bilen i dag.

Black Diamond klossar till frambromsarna. tänkte ta XP8 men då denna kommer rulla bara landsväg fram till sommarn så blev det lite billigare mer gatbetonade belägg. Pean hade utförsäljning på dom så fick dom för 500 :-

http://www.moto-build.com/mainsite/mgzt_fastpads.jpg

Sen var det ganska dåligt helljus på bilen och jag avskyr stora xtraljus så det fick bli en sats 35W xenon till helljuset. kan säga det var skillnad i ljuset. Var nyfiken på hur det blev så jag kunde inte låta bli att montera dom nu i kväll, tog 30 min att montera, mycken enkelt. skall se om man kan ta några bilder i morgon.

http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art4/h2502/6352502-origpic-5ecc45.jpg
http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art4/h2502/6352502-origpic-06e3c5.jpg

så nu väntar man bara på en uppsättning Goodride bromsslang som borde komma om en dryg vecka.

Lillen
2011-10-20, 00:41
.......OCH helt plödsligt en natt kom en traktor och fraktade bort "liket" till en annan plats =)

Syftar så klart på den ikkeägda bilen som stör utsikten.....

Haugeman
2011-10-20, 00:59
You never know......

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Haugeman
2012-04-23, 00:33
Här var det ett tag sen man uppdaterade =)

Har börjat ta tag i denna då jag tänkte smiska lite bana med denna i sommar. köpte på mig en uppsättning powerflex bussningar till hyggligt mässpris på elmia som skall bytas ut.

Började med att städa lite runt dom andra 2 som står i garaget. skulle in under den vite för att skruva ur avgasen på denna. bytte till nytt simmons på den innan jag ställde av den för några år sen och tänkte se om jag kan modda det för att få plats på mk3an som behöver nytt avgas. lite låg budget just nu =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120421_171959.jpg

i brist på lyft får man ta till andra medel =) . fram och bakvagn skall ner för renovering och byte av bussningar, styrleder och lite lager. sen skall avgasen ner och bytas ut.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120421_172009.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120421_171950.jpg

Rensa även ur inredningen. inte mycket rost förutom det obligatoriska runt ett par av gummilocken i golvet på förar- och passagerarsidan.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120421_155814.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120421_155807.jpg

Tomt =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120422_142734.jpg

Satte upp ett elektrolysbad för lite rengörning och rostborttagning av delar. köre en snabb test på låsbrickan till nedre kulleden.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120422_142349.jpg

Före

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120422_142505.jpg

Efter ca 20 min i badet.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120422_142455.jpg

Kommer funka utmärkt. dags att köra lite större delar. bromsokshållare spindlar bärarmar osv . skall ändå byta hjullager. Bärarmarna blev dock oförskämt fräscha enbart med en omgång av stålborste på vinkelslipen.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120422_145421.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120422_145439.jpg

Kommer sedan köra pulverlack på en del av delarna då jag köpte en pulverlackspistol på elmiamässan. skall bli kul att testa den. skall bara få igång den gamla ugnen jag var på återbruket och hämtade, hoppas den funkar =P

Cullberg
2012-04-23, 07:35
Häftigt =) Set ut att ta bort en hel del gammal skit.

J.L
2012-04-23, 09:45
Härligt! Ska bli kul att jaga dig ;-)

Haugeman
2012-04-23, 15:30
bytte ratten till något mer gräppvänligt. originalen hadde lossnat innuti och vred sig runt kringlan innuti.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_141200.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_141255.jpg

offeranoden blev "lite" rostig efter en natt tillsammans med mina bromsok.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_093618.jpg

Haugeman
2012-04-23, 20:34
Lite delar lackade och väntar på nya lager och annat . några med pulverlack andra med "vanlig" lack

pulver pistolen

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_184856.jpg

Bromsköld

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_181402.jpg

Okhållarna precis efter att dom är sprayade med pulver.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_184536.jpg

Och klara ur ugnen, lite blankare =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_190851.jpg

Alla anliggningsytor och bult hål är självklart maskerade.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120423_193646.jpg

Lite av dom färdiga delarna klara att monteras ihopa igen.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120427_200320.jpg

Lillen
2012-04-23, 21:03
Jämarns va snygg Hauge!

Borbos
2012-04-23, 21:03
Blev ju kanon med pulverlacken !

PassatGT16v
2012-04-23, 21:07
Det blev ju som nya delar!

Då är det roligt att pyssla när allt blir som nytt. Snyggt!

Haugeman
2012-04-23, 21:47
Blev ju kanon med pulverlacken !

Pulverlacken fungerar över förväntan.. måste skaffa större ugn så jag han ta större delar =) spindlarna var nog det största jag kan hänga fritt inne i denna. får leta nått beggat storhushålls ugn eller nått.. vet en som har en för 3000_. får kolla hur stor den e =)


Det blev ju som nya delar!

Då är det roligt att pyssla när allt blir som nytt. Snyggt!

skall bli kul att montera ja när delarna kommer om nån dag. fick chock när jag kollade vad vag skulle ha för ABS givarna, dom gick inte att ta ur hela. 870 riksdalet styck. det fick bli biltemas till 300 st så får det hålla det det håller...

Janne.M
2012-04-24, 19:14
Biltemas har funkat bra i passat 35i:n jag hade

Lilla_Vargen
2012-04-24, 21:34
Ingen vits å ha blng hjul på denna ;-)
Värsta bling-blng innanför !

Grymt jobbat !!
Hmmm... kanske lite lättare att få mer jobb gjort på bilen om man säger: "...jag går och bakar nu en stund älskling..." =D

Haugeman
2012-04-24, 23:03
Ingen vits å ha blng hjul på denna ;-)
Värsta bling-blng innanför !

Grymt jobbat !!
Hmmm... kanske lite lättare att få mer jobb gjort på bilen om man säger: "...jag går och bakar nu en stund älskling..." =D

hahaha eller hur

Haugeman
2012-04-26, 01:02
Då har man kommit ett stycke till i dag.

Saknas något här =)
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120426_001029.jpg

Omlokaliserad till lite mer lättskruvad plats. allt som kan skruvas av skall av. bakaxeln slipas och lackas. alla bromsrör bytas mot nya koppar rör.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120425_192058.jpg

Inte mycket bromsyta kvar på den ena skivan. "lite lättare rostangripen"
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120425_192104.jpg

Högra skivan hade förra ägaren bytt någon månad innan jag köpte bilen då han hade kasst lager. bara lite lättare ytrost där.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120425_192131.jpg

oken är i behov av rengörning och nya packningar.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120425_194309.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120425_194304.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120425_194315.jpg

Efter 3-4 timmar i elektrolys badet.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120426_000954.jpg

Vinkelslip och stålborste nästa.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120426_000959.jpg

Stötte även på första problemet i dag. hittills har inget suttit fast och inte gått att få loss. men får fan inte loss bromskraftsregulatorn. inte smart att göra den av aluminium och montera den där den sitter med aluminium bultar med insex... kan säga att det har ergat ihop. och när jag inte får bort den så får jag inte ut bulten så jag kan byta bussningen....

blir nog att finpa regulatorn och få tag i en ny. om nån har en liggandes så hojta till.

Sweeper
2012-04-26, 20:20
Hmm, det var nog inte så smart att byta bara en skiva av förra ägaren! man brukar byta båda på en gång :D

Angående bromskraftsregulatorn, hade ett helveteee med att få loss den med! det slutade med att man kapade loss fästet som håller den, borrade upp bultarna o fick loss dem, svetsade tebax fästet o använde nya bultar med muttrar istället!

En fråga, hur gick det med din tomgång?

Haugeman
2012-04-26, 21:16
Hmm, det var nog inte så smart att byta bara en skiva av förra ägaren! man brukar byta båda på en gång :D

Angående bromskraftsregulatorn, hade ett helveteee med att få loss den med! det slutade med att man kapade loss fästet som håller den, borrade upp bultarna o fick loss dem, svetsade tebax fästet o använde nya bultar med muttrar istället!

En fråga, hur gick det med din tomgång?

har inte gjort något med det. allt fungerar men tycker inte den går riktigt rent på låga varv. skall nu byta kamrem och eventuellt tändspole sen får vi se. kanske sticker inom vag (eller nån med Vag Com om det går ) och ser om der går att justera nått på tändningen.

Har haft samma tanke på att kapa av fästet och borra ut. får nog göra det.

Sweeper
2012-04-26, 21:26
har inte gjort något med det. allt fungerar men tycker inte den går riktigt rent på låga varv. skall nu byta kamrem och eventuellt tändspole sen får vi se. kanske sticker inom vag (eller nån med Vag Com om det går ) och ser om der går att justera nått på tändningen.

Har haft samma tanke på att kapa av fästet och borra ut. får nog göra det.

Man önskar att man kunde ställa in själv men nu är det nått specialverktyg som vag har för att göra det :(

Andersson Racing
2012-04-27, 09:24
Mer golf gti mk3 16v till folket!

Lillen
2012-04-27, 23:06
Mer golf gti mk3 16v till folket!

Hear hear!

Sweeper
2012-04-27, 23:48
Mer golf gti mk3 16v till folket!

Håller med! känns precis som att folk har glömt bort mk3 16v, bara vr6or överallt! skönt att man själv har stoppat in abf i mk2a :D

Haugeman
2012-05-01, 22:39
Fick lite gjort i går o i dag med.

Bakaxeln är helt strippad. körde av den lite snabbt med vinkelslip o stålborste och gick över den med svart spraylack. Sen i med nya powerflex bussningar.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120501_211926.jpg

måste beställa nya delar till bakaxeln innan jag kan få ihopa den.

Behöver
vänster bromsskiva
hjullager
bromskraftsregulator
2 nya bromssköldar
2 st plåtbläck som satt innerst på axeltappen bakom lagren. fick klippa av det som var kvar av dom

Bärarmarna lackade och nya bussningar inpressade.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120501_211840.jpg

Om allt stämmer bör jag få grejerna till framvagnen i morgon, så då blir det lite mera gjort.

Nån som vet om bromsarna fram från mk4 gti passar på denna ? har ju 5 bult 5X100 på denna med. frågan är om okhållare osv passar. funderar på att flytta över 328 mm kittet jag har på MK4an till denna .

Sweeper
2012-05-01, 22:57
"2 st plåtbläck som satt innerst på axeltappen bakom lagren", finns de o köpa ens? kollade etka men där fanns inget sånt alls.

Jag har audi tt 312mm skivor fram med audi 312mm okhållare och ok. Det är inte samma ok på audi som på vw men det är samma ok både på 288mm och 312mm skivor, enda skillnaden är hållarna. När jag monterade 312mm skivorna så fick jag lägga 6mm brickor mellan okhållaren o spindeln för att centrera okhållaren. Senare mk3or har ju 288mm skivor o samma ok med hållare som mk4or har med sina 288mm skivor.

Svar: grejer från mk4an passar men du får kanske använda brickor.

Haugeman
2012-05-01, 23:08
"2 st plåtbläck som satt innerst på axeltappen bakom lagren", finns de o köpa ens? kollade etka men där fanns inget sånt alls.

Jag har audi tt 312mm skivor fram med audi 312mm okhållare och ok. Det är inte samma ok på audi som på vw men det är samma ok både på 288mm och 312mm skivor, enda skillnaden är hållarna. När jag monterade 312mm skivorna så fick jag lägga 6mm brickor mellan okhållaren o spindeln för att centrera okhållaren. Senare mk3or har ju 288mm skivor o samma ok med hållare som mk4or har med sina 288mm skivor.

Svar: grejer från mk4an passar men du får kanske använda brickor.

var det jag hoppas på att det enda som eventuellt behövs är nån bricka för att centrera oken. men vi får se.

längst in på spindeln bakom innersta lagret satt det en "krans" av tunnplåt som vätte mot lagerbanan. denna var i stort sett bortrostad och gick inte att ta av hel. vet inte om den följer med lagret eller om den kan skaffas lös. står inget i ETKA som du säger.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/spindel.jpg

Om inte det är denna. men den ser inte helt ut som den jag klippte av.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/skyddABS.jpg

Sweeper
2012-05-02, 00:08
var det jag hoppas på att det enda som eventuellt behövs är nån bricka för att centrera oken. men vi får se.

längst in på spindeln bakom innersta lagret satt det en "krans" av tunnplåt som vätte mot lagerbanan. denna var i stort sett bortrostad och gick inte att ta av hel. vet inte om den följer med lagret eller om den kan skaffas lös. står inget i ETKA som du säger.

Om inte det är denna. men den ser inte helt ut som den jag klippte av.


Ja precis, tog också bort den kransen. Dock köpte jag ingen då jag inte hittade nån info om den, monterade allt annat som vanligt o det verkar funka! hittar du nån info så skriv här :)

Haugeman
2012-05-02, 20:13
är så irriterad att jag måste skriva av mig lite, då det sket sig med montering av framvagn i dag. Beställde delar från skruvat.se för en och en halv vecka sen, och när jag beställde var allt i lager enligt hemsidan med 1-2 dagars leverans. När jag kollar ordern ett par dagar senare så är ett flertal delar restade och skulle komma i lager i måndags. Säljaren säger då att jag skall ha varorna i dag onsdag.

jag upptäckte också att jag hade beställt fel repsats till bromsoken och bad honom ändra den ena repsatsen till två andra packningssatser som skulle vara till mina ok.

Gick in och kollade i dag då jag inte fått något kollinummer och ser att ordern fortfarande står och väntar på leverans och ser att han har missat att lägga på den ena repsatsen. ringer igen och får veta att ordern plockas i dag och inte i måndags som jag först fick till svar och att om dom skall lägga till den delen som saknades (som den förra telefonsupporten hade gjort fel och missat lägga på) så var dom tvungen att hålla ordern och packa om den på fredag, trots att den inte var packad ännu.

Nä blir nog sista gången jag handlar av skruvat.se hade samma strul när jag handla där till jobbet i höstas. delar som är restade även om det står i lager på hemsidan osv.

J.L
2012-05-02, 20:15
Tråkigt när det strular... för mig har det hittils fungerat fint på skruvat.

Henrik.M
2012-05-02, 21:08
Mig har det funkat fint.........tills för ett par veckor sedan.
Efter att ha väntat 12 dagar på restade delar till en vanlig hederlig bil av "svenskt märke" blev jag less och mailade frågan om det verkilgen ska ta 12 dagar att beställa hem grejer till en vanlig hederlig "svensk bil" & ifrågasatte varför dom ej kunde höra av sig isf.
Dagen efter på eftermiddagen var grejerna på väg.
Vet ej om det var ett sammanträffande eller om någon "glömt" min beställning och blev påmind på morgonen.

Annars har jag faktisk aldrig haft problem med skruvat.se & jag har beställt rätt friskt till gammelbilarna............dom verkar vara i någon omställnings svacka eller något just nu , för jag såg att dom expanderat & det är sen dess jag upplevt dom blivit segare.

Lite OT.

Haugeman
2012-05-02, 21:47
det som störde mig mest var att, hon sitter och säger att den ordern ligger och skall plockas nu, är inte packad än. sen kan dom inte, när dom själva har gjort felet, lägga till dom 2 artiklar som saknas. nej då måste den stoppas och kan inte packas fören 2 dar senare.

DET är ganska kass service.

Lillen
2012-05-02, 21:47
Ja vad ska man säga =)
Vågar ju inte skriva var man haft problem tidigare för då får man ju påhopp.

Men skulle kunna skriva "vad var det jag sa".

Haugeman
2012-05-04, 19:16
Så efter mycket iritation så klara dom att leverera grejorna inna man gick till helg i alla fall . Så nu blir det lite montering i helgen av framvagn förhoppningsvis.

Reparationssats Bromsok X2 Bak
Reparationssats Bromsok X2 Fram
Hjullager X2 Fram
Hjullager X1 Bak ( ena sidan var bytt av förra ägaren någon månad innan jag köpte den, idiotiskt av han att inte byta bägge på en gång men...)
Kulled/Spindelled X2
StyrledX1 ( skulle varit bägge sidor men antingen har dom klåpat sig eller jag missat klicka 2 när jag beställde =/ )
Säkringsplåt Bär/Styrled X2
Kamremskit
Vattenpump

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120504_185631.jpg

Kvar att skaffa.

Bromsskiva vänster bak
Bromssköldar bak.
Bromsklossar bak
(nya handbromswirar, dom jag har e rostiga men fungerar. känns bara tråkigt att sätta tillbaka rostiga grejer =P )
"kransen" innanför hjullagret bak som tagits upp ett par svar tidigare i tråden. Om denna nu går att skaffa....

Sen blir det nog en Finess Folkracebur med lite tillägsrör. och så skall en dragkrok hittas. Nån som har koll på om det funkar att montera vilken som dragkrok som hellst som passar MK3? sitter det fästpunkter på bilen även om den levererades utan drag?

Satt o funderade lite på bromsarna. skall man behålla eller koppla ur ABS givarna för bankörning? märker ju på MK4 an att om man stampar på den med dom stora bromsarna så slår dom in ganska fort. om det nu blir att jag flyttar över stoptech kittet till denna.

Sweeper
2012-05-04, 20:37
Om abs slår in så betyder det ju att du har bra tryck i bromsarna o däcken klarar inte bromsa ner bilen o tappar greppet eller har jag fel? isåfall borde det inte hjälpa o koppla ur abs!

Lillen
2012-05-04, 20:38
Men abs:en är alldeles för känslig för en lätt bil på banan med greppiga däck!

Haugeman
2012-05-04, 20:44
Men abs:en är alldeles för känslig för en lätt bil på banan med greppiga däck!

Var precis detta jag tänkte på.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Lillen
2012-05-04, 20:51
Iofs åkte jag endast gatdäck på min senaste Mk III 16V och med abs inkopplat.
Gick fina fisken då , men det har inträffat senare att om man bromsar hårt.
Då går abs in och förlänger bromssträckan genom att pumpa MOT pedalen.
Ofta ligger man på gränsen för grepp och då vill man ju inte ha pulserande pedal.

Sweeper
2012-05-04, 20:51
Nu är jag inte pro när det gäller abs men vet att man kan få bättre bromssträckor utan abs om man vet hur hårt man ska trycka innan man låser hjulen!

Lillen
2012-05-04, 20:56
Nu är jag inte pro när det gäller abs men ska inte hjulet låsas innan det slår in?

SKA och hur det verkligen fungerar är HELT OLIKA saker =)

Det finns en anledning till att sportbilstillverkarna utveklar hel egna ABS-enheter just för tävling och bana.
Det fungerar helt enkelt inte som det är tänkt med svensson-ABS på bana om man åker lite hårt.
Bromsar du hårt så blir det ofta så att däcken glider liiiiite liite och det blir skillnader mellan däcken.
Det eller att absenheten känner att det håller på låsa , i själva verket är det bara så att man går hårt på pedalen och däcken glider.
Hoppas ni fattar vad jag menar , glider är ganska fel ord men det är svårt att förklara.

Sweeper
2012-05-04, 21:24
SKA och hur det verkligen fungerar är HELT OLIKA saker =)

Det finns en anledning till att sportbilstillverkarna utveklar hel egna ABS-enheter just för tävling och bana.
Det fungerar helt enkelt inte som det är tänkt med svensson-ABS på bana om man åker lite hårt.
Bromsar du hårt så blir det ofta så att däcken glider liiiiite liite och det blir skillnader mellan däcken.
Det eller att absenheten känner att det håller på låsa , i själva verket är det bara så att man går hårt på pedalen och däcken glider.
Hoppas ni fattar vad jag menar , glider är ganska fel ord men det är svårt att förklara.

"svensson-ABS", hahah. Ja, verkar som att vanlig abs är överkänslig jfm för sportbilar. Ingen fara, bara o plugga ut en givare o sen när man är klar, sätta tebax o ta ut batteripolen en stund (nolla felkoden) eller hur?

Man borde väl testa abs på en vanlig väg, om den slår igång innan hjulen låses så borde man inte kunna se däckspår kanske?

Lillen
2012-05-05, 00:03
Men för att säga emot mig själv lite utan att egentligen gilla det =)
Venton som jag åkte på Gelleråsen med och hade R-däck på låste jag hjulen på.
Men så var den VÄLDIGT inkonsekvent , helt plödsligt gick ABS in och pumpade mot.
Men ibland kunde man bromsa ända tills det låste.

Så bara för den sakens skull så röstar jag för ikke ABS.
Man vill ju ha samma beteende hela tiden.

Sweeper
2012-05-05, 01:11
Ja precis, sålänge man vet hur bilen beter sig när man bromsar så ska det inte vara några problem. Det är mest när man kör vardagligt och det är regning o man panikbromsar. :) önskar man kunnat stänga abs med en knapp.

Haugeman
2012-05-06, 21:53
Fått en hel del gjort i helgen. Började med att få ihop framvagnen på ena sidan. Var en ren fröjd att skruva ihop med i stort sett nya/renoverade delar.

Framok med nya packningar och gummibälg
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120504_221421.jpg

Nyrenoverade bakre ok...
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_164459.jpg

..Och Ok hållare.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_164447.jpg

Komplett vänster spindel. Nya lager och ABS givare. resten renoverat och lackat.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120504_223951.jpg

V-Maxx coilower efter en vinter med salt och slusk. avfettade och högtryckstvättade. Verkar ha gjort susen att jag körde in alla gängorna med aluminiumpasta när dom monterades sist. allt var skitigt, men inget satt fast.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_173222.jpg

Och efter lite stålborste och tryckluft.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_174231.jpg

Före och efter, nån som ser vem som e vem =P . nya 30nm hårdare fjädrar, tog ett tag men nu åker dom på lillen =P Tänkte sen sätta original framfjädrarna bak sen då jag har för mig dom är lite hårdare än bakfjädrarna..
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_115657.jpg

Sen hamna allt på bilen.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_140135.jpg

Ställde det jag kunde på cambern får göra en koll på det och ställa höjden på coilsen sen när jag får ner den på marken igen.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_143609.jpg

Sen innan höger sida åker på var det dags att ta itu med lite motor jobb medans det var enkelt att komma åt via hjulhuset. Det som skall göras är: Byta väntilkåpspackningar, då det läcker in i tändstiftshålen, byta kamrem, byta vattenpump. började med att ta bort insuget
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_185543.jpg

En hel del avlagringar i insuget. nått att oroa sig för ? funderar på en catchtank för vevhusventilationen.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_213821.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_213834.jpg

Ventilkåpan av, ser väl normalt ut för en motor som gått drygt 25K mil. "rent" och fint och inget klägg.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_205919.jpg

Funderar på om detta kan va lite orsak till den något ojämna gången jag haft på lägre varv.
Justerade in motorn efter märket på översta kamremsdrevet mot ventilkåpan...
https://sites.google.com/site/rubjonny//images/golf/timing16vcam.jpg

Och prickarna på kedjedreven på kammarna..
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120505_205939.jpg

Då stog inte veven rätt över sitt märke utan som jag har markerat med det röda strecket på bilden. inte riktigt en tand fel men inte rätt på märket heller. sträckt kamrem ? Vet inte hur mycket en sån förskjutning gör.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/timingcrank.jpg

Ur med Generator och AC samt fästet som dessa två sitter i....
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120506_142813.jpg

För att komma åt vattenpumpen, som verkade vara i helt ok skick, förutom att den är skitig som fan. Har en oljeläcka vid oljekylet som skall tas tag i till veckan när jag får hem mera delar.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120506_142819.jpg

Så, New and SHINY. var plastdrev på den gamla och gjutet alu på denna. känns bättre med metalldrevet.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120506_152816.jpg

Sen hade jag tänkt ta bort AC systemet då det inte fungerar i alla fall. men om jag hade gjort det hade inte multiribben som driver generatorn passat. så jag pluggade ingångarna till pumpen för att inte det skulle komma massa skit in, tror den funkar och att det är tomt system som gör att ac inte kyler.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120506_162608.jpg

Nån som vet vad man behöver för att bygga om till "ikke" ac. annat fäste/spännare till remmen samt självklart kortare rem ?

Sweeper
2012-05-06, 22:11
"Nån som vet vad man behöver för att bygga om till "ikke" ac. annat fäste/spännare till remmen samt självklart kortare rem ? "

Bra fråga! då har du tur eftersom jag själv höll på med det några månader sen, innan jag monterade min motor. Först av allt så måste du ta en flerspårig skiva till vattenpumpen från en golf 3 som har det. Tex en med ABS motor utan AC (borde inte vara så svårt o hitta på skroten :) ). Sen måste du köpa denna rem: http://www.skruvat.se/Flersparsrem-P18590.aspx , dvs en 1033mm lång rem. Idiot som jag e så köpte jag först en 975mm rem för de sa på VAG att den är en sån jag behövde om jag inte hade AC men hade remspennare, istället för att mäta först.

Det var receptet för mig iaf! kul när folk har samma motorer i bilar, då kan man dela med sig ideer hehe. Känns att ingen kör med ABF nuförtiden.

Haugeman
2012-05-06, 22:27
så jag behöver inte byta nått annat ? . kommer vattenpumpen att drivas av multiribben då ? hur blir det då med servopumpen, i dag drivs ju servo och vattenpump med en kilrem och ac och generator med multiribb.

Sweeper
2012-05-06, 22:33
Ja juste, glömde nämna angående det också haha. Du måste ha denna kilrem: http://www.skruvat.se/Kilrem-P18211.aspx
Den driver bara servon. Jepp, du behöver inte byta nått annat vad jag vet! vattenpumpen kommer drivas av flerspårremmet nu.

Haugeman
2012-05-06, 22:41
coolt. får ta o kika på det som nästa projekt. jag har beställt en ny multirib till uppsättet som sitter där nu, men får leta lite efter en remskiva och byta ut det nån gång frammåt.t

PassatGT16v
2012-05-06, 22:45
Ja, ABF-motorer syns inte allt för ofta numera. Det är en favoritmotor för mig.
Många ABF-bilar har gått långt eller skrotats.
En del av motorerna har väl gått åt i rallyskogen med.


Ser ut som du börjar få ordning på grejorna nu:)

Lillen
2012-05-06, 22:48
Instämmer.
ABF-motorn är en klar favorit!

Sweeper
2012-05-06, 22:51
Jepp! jag vägrade o ha ac kompressorn monterad när jag ändå inte hade nån ac på mk2an. Min vattenpump höll på att ge upp på min mk3a (lät hemskt) som jag har som pendlarbil med ABS motor och då köpte jag en annan pump på skroten som var perfekt o hade ingen glapp alls (den som satt glappade som fan). Då hade jag kvar den skivan som jag monterade istället. Om du inte hittar nån så kan jag köpa en åt dig om du vill när jag är på skroten (om jag också hittar :) ).

Fick insperationen från denna bilden
http://i.imgur.com/YLTTY.png

Haugeman
2012-05-06, 23:06
Ja, ABF-motorer syns inte allt för ofta numera. Det är en favoritmotor för mig.
Många ABF-bilar har gått långt eller skrotats.
En del av motorerna har väl gått åt i rallyskogen med.


Ser ut som du börjar få ordning på grejorna nu:)

Håller med, antingen ser man KR eller 1.8T.

Haugeman
2012-05-07, 02:34
Vad skall man söka på på ebay för att hitta en last regulator? Kosta fläsk här hemma och min var totalt uppärgad. Fick kapa bort den med vinkelharry.

Köpa original eller finns det nått mer rejsbetonat som går igenom bilbekämpningen?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Janne.M
2012-05-07, 09:18
Lastabhängiges bremsventil

Janne.M
2012-05-07, 09:20
Finns scirocco reduceringsventiler på eftermarknaden (slut på vag) men dyrt som fan... Opel har det på ett flertal modeller, däremot vet jag ej om de passar våra huvudb.cylindrar.

Haugeman
2012-05-07, 17:01
Lastabhängiges bremsventil


Finns scirocco reduceringsventiler på eftermarknaden (slut på vag) men dyrt som fan... Opel har det på ett flertal modeller, däremot vet jag ej om de passar våra huvudb.cylindrar.

hmm ok. får kolla på det.

Beställde 2 st Brembo bakskivor för 463 kr ink frakt från mister auto nyss.. får vi se hur det funkar. skruvat skulle ha dryga 550 för en toppran skiva och sålde endast 2 pack. jag behöver bara en men detta blev 2-300 kr billigare än vad en kostar här i sverige.

Lillen
2012-05-07, 18:05
Köp orginal , sätt en vajer på den och använd som snikreduseringsventil =)
Då kan du motionera den samtidigt som den är frånkopplad från bakaxeln!

Silverpilen
2012-05-08, 21:48
Shysst arbete, ser fram emot BR.

Haugeman
2012-05-12, 22:32
Fick lite mer gjort onsdags och torsdags. men Lunda skiter sig tyvärr då jag inte får mina broms skivor fören på tisdag.

Fick ihop motor och remmar igen då jag fick mina nya ventilkåpspackningar och multirib med mer i tisdags. sen fick jag klart högra sidans framvagn så nu är allt klart framme, bara avgasen och bakaxel kvar att ordna. la även i lite lack i texten på insuget.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120511_200306.jpg

Drog ner avgasen från kat och bak i dag, det nedre av dom två på bild. en hel del hål i det. tänkte bygga ihop ett nytt av simmons systemet brevid som jag plocka av den vite MK2an. tänkte ta bort den tvärrställda dämparen och ersätta den med den större slutdämparen från MK2an med dubbla 80mm slutrör. Lite osäker på om det blir för bröligt eller om jag skall använda den lilla dämparen strax före slutdämparen med.. vi får se.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120512_202720.jpg

Före...

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120512_202736.jpg

....Ock efter lite jobb med stålborsten. lite polering på slutrören sen så blir det kanon.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120512_210717.jpg

Drog på lite hammarlack. Måste svetsa över ett par fästen från den gamla dämparen så man kan hänga den i originalfästena.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120512_211338.jpg

Fick även lite grejer från DLI-Teknik. 2.5° camperplates och Tarox klossar till bakbromsarna.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120511_175701.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120511_175926.jpg

Haugeman
2012-05-16, 23:29
Bara lite helsvetsning av skarvarna så är "nya" avgasröret klart. Fick rensat av det rostiga röret på katten och satt dit en ny övergång från 2.25 till 2.5 tums rör samt den första V-bands skarven.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120516_181029.jpg

Då jag tagit bort dämparen innan slutdämparen så satte jag dit "mellandämparen" efter katten som kommer från mk2an då denna var lite större än den som satt original. Även slutdämparen är större så jag hoppas att detta skall hålla ljudet till en akseptabel nivå. flyttade fästet till en ny skarvmuff och svetsade den direkt i röret, originalen var bultad i en brakett som var totalt bortrostad på det gamla röret.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120516_205033.jpg

Här satt den dämparen jag tagit bort. lite universal biltema skarvar och en till V-bansklämma så blev det en snygg böj bak till slutdämparen.
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120516_205120.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120516_205043.jpg

varför skall man svetsa, lite farmarskruv gör väl jobbet lika bra eller ?? ......

( lite fixering på plats så man kan ta ur det efter att ha hittat rätt vinklar utan att det flyttar sig =) ... )

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120516_205324.jpg

Sen stötte jag på ett bakslag när jag hängde upp bakaxeln för att måtta in avgasen. powerflex bussningarna jag tryckt i, som det står hör till golf mk3, har fel offset. man kan precis se kanten på bulthålet uppe till vänster för hålet i fästet till bakaxeln. sitter ungefär 1-1.5 cm fel.... blir att reklamera dessa. får väl skaffa DLI-tekniks delrinbussningar eller nått i stället.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120514_185333.jpg

Sweeper
2012-05-17, 00:47
Har du bara bakre dämparen? (ser ut så på bilderna iaf), har gjort samma på min och kör med original golf 2 dämpare bak o det låter rätt så mkt!

Angående bakaxelbussningarna, ser att du har fortfarande kvar original metallkåpan som sitter inuti, den har jag bankat ut! jag förmodar att man ska göra det eftersom den där metallkåpan tillhör original bussningen. Bild på min:

http://i.imgur.com/Wxtvk.jpg
http://i.imgur.com/nwHVP.jpg

Mitt projekt ifall du e intresserad: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=24265

Haugeman
2012-05-17, 00:52
Har kat Mellandämpare och slutdämpare. Tog bort den som satt mellan dämparen i "kardantunneln" och slutdämparen, denna gjorde en ful 90° böj på röret.

Har funderat på om jag skulle ta bort dom skålarna. Var osäker på om dom behövdes, tar jag bort dom kanske det går in så långt att allt passar. Då är det kanske inte fel bussningar då utan felet ligger bakom tangentbordet :p Men då går det i alla fall att fixa det relativt enkelt.


Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sweeper
2012-05-17, 01:12
Haha, skulle inte säga "kanske" utan det kommer att gå att skruva eftersom jag har exakt likadan bakaxel o bussningar som du har!

Haugeman
2012-05-21, 00:07
Då har man kommit ett stort steg fram i renoveringen. gjort klart bakaxeln i dag.

Tillverkning av lite nya bromsrör
http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_114801.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_114451.jpg

Skivorna jag beställde på Mister auto.se original bremboskivor till halva priset av vad mekonomen skall ha för två, och 110 kr billigare för två än vad skruvat skulle ha föR EN oorginal skiva.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_132756.jpg

Slangar absgivare och annat klart på bakaxeln.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_134541.jpg

Då åker han in. länge till den ser dagens ljus igen =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_152900.jpg

Nya slutrören. Lite skillnad .......

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_152906.jpg

.... Mot dom gamla =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120421_171950.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_171911.jpg

Tack för tipset om att ta bort dom "skålarna" som hörde till den gammla bussningen Sweeper =P
Var helt säker på att dom hörde till bakaxeln, men efter att ha tagit bort dom var det grymt mycket enklare att få i bussningarna och det diffade inte flera cm mellan skrivhålen när den skulle monteras.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_172235.jpg

Satte även dit ett par 2.5° camberplates från DLI-teknink.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_175449.jpg

Fick en liten present från jobbet. vi fick den för ett år sen som bonus för att vi beställt nått paket med tv apparater och kameror av samsung. den har stått o ugglat i sin låda på chefens kontor och ingen har behövt den. Då våran gamla började strejka fick ten ta värvning i mitt garage =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_175633.jpg

Sen hittade jag dessa på biltema till en hundring st. tänkte snida till en bromskylning av dom 100 mm flexirör med trattar och fästen.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_175908.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120520_175918.jpg

J.L
2012-05-21, 08:08
Härligt!
Planen är att köra på bugrun?
Skulle du åka dit redan på torsdag iår?

Haugeman
2012-05-21, 11:03
Bugrun är deadline ja. Funderar på att va där redan torsdag ja så man kanske kan få en bra plats med campern.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sweeper
2012-05-21, 11:32
Tack för tipset om att ta bort dom "skålarna" som hörde till den gammla bussningen Sweeper =P
Var helt säker på att dom hörde till bakaxeln, men efter att ha tagit bort dom var det grymt mycket enklare att få i bussningarna och det diffade inte flera cm mellan skrivhålen när den skulle monteras.

Nice! snart klar ser man!

Haugeman
2012-05-21, 19:50
Första uppstarten efter byte av kamrem, vattenpump, alla vätskor o oljor samt nytt avgasrör


http://www.youtube.com/watch?v=Kk9x7GeeDIk&list=HL1337622582&feature=mh_lolz

Haugeman
2012-05-24, 10:54
Då var en uppsättning Federal RS-R beställda i 205/40-15 och dragkroken kommer troligen måndag eller tisdag. Enda som saknas att beställa nu är en Bromsreduceringsventil. börjar känna lite stress till bugrun men detta skall nog gå.

tisu001
2012-05-24, 21:02
Lyfter på hatten efter att ha läst tråden från början..!

Vilket tempo och vilket grymt bra resultat det blir!!

Haugeman
2012-05-24, 22:59
Lyfter på hatten efter att ha läst tråden från början..!

Vilket tempo och vilket grymt bra resultat det blir!!

tack tack =) Tycker jag har slackat lite själv =P men jo det tar sig. montera dragkrok om den kommer i morgon sen skall den ner på marken för att ställa in coilsen osv. Hinner inte få i någon bur eller nya svängvänliga stolar innan BR så det får komma senare.

Fick lagat dom två rosthålen som var i golven. ett på vardera sida fram i dom klassiska gummigenomföringarna. enda stora rosten nu är höger framskärm som måste bytas. där håller skärmbreddaren ihop skärmkanten =P

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120522_193000-1.jpg

Märkte nu när jag gjorde rent coilsen och bytte om fjädrarna att 3 av 4 dämpare började bli dåliga och en var i stort sett slut. har tyckt att dom varit lite svajjiga bak sen kort efter att jag monterade dom. köpte dom i oktober förra året. har reklamerat det till dom jag köpte den av men har inte fått något svar ännu. visst var dom hyffsat billiga men tycker att drygt ett halvår är lite väl kort hållbarhet.

Funderar på om man kan ragga fram några bättre "nakna" dämpare som man kan flytta över alla skruvringar och fjädrar på eller om man måste köpa hela coilsen med fjäder och allt.

Lillen
2012-05-25, 20:44
Angående dämpare har du ju fått svar redan.

Haugeman
2012-05-25, 22:56
Angående dämpare har du ju fått svar redan.

jo delvis =P .. måste bara hitta några med. hittar inget sådant när jag söker runt så om du kunde ragga fram nå artikelnummer som du prata om så vore jag tacksam.

Då posten sjabblat till det ( ovanligt eller hur !?!?!) så blir det ingen dragkrok monterat i helgen, får den inte fören på måndag. Började en snabbrenovering av dom gamla originalfälgarna i stället. drog på lite packnings stripper för att ta bort klarlacken. Mattade av dom med sandpapper och sen matt svart lack. tror dock jag skall köra blank svart i stället. blir snyggare, eller vad tror ni ?

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120525_221010.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120525_221003.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120525_221036.jpg

Blir absolut inget perfeckt lackjobb, var heller inte meningen, men blir bättre än alla små repor det var på dom innan. skall bara ha dom till bandäcken i alla fall. ser bättre ut än jag fick det på bilden.

Haugeman
2012-05-26, 21:55
Några frammsteg varje kväll =) även om jag inte hade väldigt stora krav på lackeringen av fälgarna blev det inte alls bra när jag fick ut dom i ljuset. så köpte lite blank svart och en burk sprutspackel i dag. blev mycket bättre resultat.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120526_200031.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120526_210550.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120527_092954.jpg

Lillen
2012-05-26, 22:00
En babyblå färgrand på den matta lacken så blir de ju kanon Hauge.

Haugeman
2012-05-29, 00:11
Däcken omlaggda i dag, verkar som jag får skaffa ett par spacers bak för att dom skall gå fritt från ringarna på coilsen. Testade med 17 tummarna när jag monterade och dom gick fritt med flera cm men 15 tummarna har visst helt annat et.

http://img.tapatalk.com/5fc79059-f68f-94a3.jpg

http://img.tapatalk.com/5fc79059-f6ab-0b5b.jpg

Sen slipades dragkroken rent och lackades. Blir att montera den i morrn, sen skall bilen ner på hjul igen och justera höjden.

Har även börjat med ett fäste till baslådan. Kommer att montera alla kablar osv med snabbkopplingar så den kan lyftas ur bilen snabbt och enkelt.

http://img.tapatalk.com/5fc79059-f772-aada.jpg

12" mtx med 1000 w monoblock samt en JL audio 4 kanalare till fram systemet. Vägrar köra fram o te baks till träffarna utan musik :D bägge förstärkarna kommer monteras på lådan så man lyfter ur all vid bankörning på nån minut.

Haugeman
2012-05-30, 00:55
Då var draget monterat. skall bara koppla in elen så e det klart.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120529_202221.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120529_202244.jpg

verkar få problem med att sänka bilen så lågt jag vill då jag har lite för högt ET på fälgarna, ET 43, men skall nog gå att åka i alla fall. satte dit 5 mm spacers men skulle nog behövt i alla fall 5 till. får kolla antingen andra spacers eller andra fälgar senare, hinns inte med innan BR. i morrn åker den i alla fall ner på hjulen för justering och koll att ratten sitter rakt osv, sen e det bara stereon kvar i denna omgång. Sen skall Campletten få sig en liten shine och översyn innan allt är klart.

hade tänkt sticka ner till dalhems i morrn för att handla en stol men dom hade 2 veckors leveranstid på den så det får bli originalstolarna tills vidare.

Haugeman
2012-05-30, 22:37
Så då var bilen på hjulen igen. skall bara kolla hjulvinklar och se om man kan få ner den lite till, tror dock att detta får bli höjden tills jag får fixat större spacers eller andra fälgar. Har dock inte kört något så hoppas det sätter sig lite till.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_190335.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_190347.jpg

Fick mina specialgjorda signalkablar från supra i dag. RCA i ena änden till stegen och BNC i den andra för panelen som skall in med snabbkopplingar på ljud och ström.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_140815.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_204126.jpg

Gjorde ett fäste som jag bultade i hålet till säkerhetsbältet bak. nu skall bara kablarna dras till panelen.

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_212126.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_212116.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120530_212153.jpg

Premis
2012-05-31, 07:43
Trevligt bygge :) blir det den till bugrun?

Haugeman
2012-05-31, 08:58
Trevligt bygge :) blir det den till bugrun?

Det var tanken ja.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Lillen
2012-06-04, 22:28
Fattar inte hur den kan vara så hög?
Du har ju haft det problemet hela tiden.

Venton min var ju lägre på 17" och med ställskruvarna på halva höjden.

Varför???

Haugeman
2012-06-04, 23:10
nu är den så hög därför att jag har ökat cambern och om jag sänker mer nu tar ställringarna i däcket. går fint med 17" arna som har annan ET men dessa som jag har satt bandäcken på har ET 43. får skaffa spacers eller andra fälgar ... hinner inte detta innan BR så jag kör den i denna höjd så länge .

Den är dock lite lägre nu än på bilderna. på bilden har jag bara släppt ner den på marken. nu har jag kört lite och allt har satt sig tillrätta och detta sänkte ner den lite till...

Lilla_Vargen
2012-06-04, 23:44
Ser riktigt bra ut Henrik.
Pinnbullt o spacers kan jag rekommendera ;)
För mig kan jag labba med allt mellan Et22 upp till Et47 o lite beroende på däckdimention så klart.

Lillen
2012-06-04, 23:45
Skönt de iaf.
Vill ha rapport angående fjädersetup efter bug run.
Får höra om det gett önskat resultat?

Haugeman
2012-06-04, 23:58
Däremot har jag inte hört ert smack från chassit.se ang reklamation på dämparna. Måst ringa dom men det får bli efter helgen.

Pin bult är nog en bra lösnin. Får kolla på det.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Haugeman
2012-06-05, 23:44
Hade första testturen till och från jobbet idag. Bilen var inge kul att köra, på rak väg kändes det som man hade 10 cm glapp i styrstaget. när jag kollade hade jag ganska mycket toe out. ställde den till lite toe in i stället och drog en ny vända och det verkade som det löste problemet, måste bara ställa tillbaka den lite mot o då jag nu har lite toe in i stället. vart lite nervös där ett tag att nått pajat i styrningen eller liknande för shit vad det drog änna hit änna dit.

Fick göra en egen patent på laser justering. svetsade ett par bitar gängstång på ett par hjulbultar. på med ett par stålplattor och bultade en Kjell o co laserpekare i mitten. En lika dan på andra sidan, sen var det bara att börja mäta avståndet mellan punterna =)

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120605_222942-1.jpg

PassatGT16v
2012-06-06, 07:32
Smart lösning.
Sen är det bara att vrida hjulen 90 grader och mäta camber i taket:)

Haugeman
2012-07-16, 23:10
Blev en sväng till Göteborg i dag för att fixa lite godis till bilen.

en styck sittastill stol. den är något trång över höfterna men den funkar. är enda jag hittat i överkomlig pris som funkar för mig i längden. alla andra jag testat har varit 15-20 cm för korta. Får helt enkelt loosa ett par storlekar så man får bättre plats i stolen =P

Trevligt att den är FIA godkänd med. inte illa för 3500 ink. fästena

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120716_185658.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120716_185737.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120716_185713.jpg

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120716_185644.jpg

Hade ett hjullager/spindelledshaveri som drog med sig drivknuten. Så var i dag på skroten och löste ut en bättre begagnad VR6 drivaxel som "endast" gått 15000 mil. drygt 12000 mindre än dom som sitter där i dag =P

http://i1120.photobucket.com/albums/l499/Haugeman/IMG_20120716_185651.jpg

blir att montera denna på onsdag så man får en körbar bil igen.