handdator

Visa fullständig version : Golf 1 2,0 Berg cup



Sidor : 1 [2]

mrpete
2012-07-06, 23:32
hoppla hoppla.. vad tråkigt det är att slipa och polera..

har kommit fram till att jag varken har energi, tålamod eller tid att göra någon superpolering av fälgarna.. det behövs bättre grejer för det också.

Så det fick bli 240, 320, 400, 600, 800 och 1000 slipning, sen polering. Skulle behövts en vända med 1500 och 2000 också för att få det riktigt bra.

3 av 4 fälgar är nu klara för montering av däck
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0452.jpg

Den 4:e sitter monterad bak på bilen för att lättare kunna snurra fälgen.. obs polerpasta över hela fälgen på denna bild.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0451.jpg

Gör klart den sista imorgon. Tyvärr hann jag inte idag innan autopoolen stänger.. annars hade jag lämnat in dem.. nu får jag vänta till på måndag.

mrpete
2012-07-08, 23:13
Mappning påbörjad. Var ut en sväng med Pontus idag efter att vi kollat att den startar lätt och går på tomgång etc. Sen var det bara att bege sig ut i ett litet industriområde, lugnt där en söndag kväll :)

Klipp på lite av körningen, låter gött gör den och svarar fint på gas nu efter en del justeringar.. Men det är mkt mappning kvar för att den ska gå perfekt. Sen måste jag dubbelkolla tändningen tänkte jag så att man är säker på att den inte diffar nåt.

http://www.youtube.com/watch?v=cupTjcjfhPA&feature=youtu.be

golf666
2012-07-08, 23:19
Härligt :P kul att du fått fart på allt efter allt krångel...

mrpete
2012-07-08, 23:28
Ja det är svinskoj! Lite jobbigt att behöva köra bilen obesiktigad bara.. men inte mkt att göra åt.. kan ju inte besiktiga den som den är nu.. eller jo, så fort bilen är hyggligt mappad.

mrpete
2012-07-12, 01:46
Fy fan.. ikväll hade jag mina värsta 10min på riktigt riktigt länge..

Spenderat ungefär en halvdag i garaget, fixat lite med fälgar, kollat lite grejer, hjälpt en polare rensa ur hans bil inför försäljning. Åkte hem, tog en dusch och satte mig vid datorn.. går på dass och så ser jag att telefonen ringt 2-3ggr och ringer igen.. Hmm.. svarar och han som ringer.. Det brinner vid ditt garage!

Helveeete.. kastar på mig en tröja, tar skor o nycklar.. kör till garaget på ca 3min (tar i normala fall 10min beroende på trafik).

Väl där frågar jag var det brinner och ser bara eld och lågor in mot garaget.. får då ett lugnande besked att det är soprummet intill (inte vägg i vägg) som brinner.. fy fan..

Var lite skakis så bilden blev grymt ofokuserad.. men hur kul är det att mötas av detta när man kommer till garaget.. :O

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0467-1.jpg

Så allt är lugnt.. nu ska jag sova!

J.L
2012-07-12, 09:24
*Puh* !

mrpete
2012-07-12, 10:59
ja fyfan.. roligare har man haft.. Speciellt med tanke på att det var nån här i klubben som fick sitt garage nerbrännt för inte längesen också... trodde det värsta givetvis ända tills jag kom dit och fick se att det var soprummet.

Så nu blir det upplägg av systematiskt brandskydd. Är ju brandskyddsansvarig på jobbet :)

golf666
2012-07-13, 15:46
puh snacka om nervös man skulle bli :S

Tur att de "bara" var soprummet!

Tur man har garage hos föräldrarna som oftast är hemma + har larm med brandövervakning på verkstaden och huset! :)

mrpete
2012-07-14, 01:02
Javisst vettu.. helt sjukt.. minns att jag körde till garaget men var fan helt blockerad.. hur som helst, det gick ju bra iaf.. en jävla tur det. Jag ska installera riktigt brandlarm i garaget, sen tänkte jag ha riktiga släckare där också.. Dessutom har jag lämnat reservnyckel till en jag känner som bor intill.

Smygbild på golfen, tvättad av mig, avspolad av regnet :D med de nya fälgarna. Borbet A 16x9" med Falken Ziex 205/40 runtom.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0477-1.jpg

Här är förresten en bild på soprummet som brann också

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0476-1.jpg

Brunnit ur ganska ordentligt..

Quattro_mannen
2012-07-14, 09:51
Riktigt fin blev den med dom nya fälgarna!!

mrpete
2012-07-14, 11:26
Tackar Nicklas!

mrpete
2012-07-17, 20:35
Var faktiskt i garaget en sväng idag.

Jag fick fixat så jag har ström ur ciggtändaruttaget för laddning av laptop, bra om den inte dör mitt under mappning, hehe.

Sen fick jag tag i längre hjulbultar, så nu sitter borbetfälgarna riktigt nice! Skulle kunna komma ut en 5mm till bak iofs men det ser ändå bra ut. Justerade även så jag fått lite negativ camber fram. Bak ska jag ha det också, men orkade inte ta tag i det nu då jag vill ha bilen klar för mappning.

Blev dock inga bilder då det inte är nåt speciellt att fotografera, dessutom står den i garaget så man kan inte ta några bra bilder ändå, men det kommer i dagarna när den ska ut :)

mrpete
2012-07-23, 19:54
Då har jag avverkat ett antal timmar idag igen med golfen då. Blev en uppstart och en liten tur till macken för att fylla på E85, full tank i den nu.

Sen åkte jag tillbaka till garaget och började fila på några småsaker. Kollade alla motorfästen igen, efterdrog dem igår och några var lite lösa. Nu satt allt bra iaf.

Sen fick jag rycka in och hjälpa en av de som bor i huset intill med att laga hans avgassystem som hade gått helt av efter katalysatorn. En ny rörbit, klammer på ena sidan och svetsat på andra så blev det kanon.

Passade då även på att svetsa de två små läckor jag hade på mitt eget avgas, nu bör det vara tätt.. Det var en läcka i slutdämparen (simons) vid den pressade skarven.. fast jag har varit där och bankat en del.. fyllde igen hela den halvan jag bankat på, så nu bör där inte pysa nåt..

Sen efter det så passade jag även på att återmontera diffusern under bilen, bra mkt lättare när den är upphissad..

Inte så mkt bilder på det arbetet men hittade ett par andra som jag kan dela med mig av.

Lånade garagegrannens svarv för att ta bort lite på mina spacers, blev bjuden på en cafe latte (De har espressobryggare i garaget).
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0488.jpg

Fräschade som sagt upp lite i hjulhusen fram. Lackat nedre delen på fjäderben, ser helt ok ut
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0495-1.jpg

Just ja.. tänkte ju korta gaswiren lite och fick således plocka ur allt.. Jag har kännt att pedalen tycks glappa lite.. nu vet jag varför..

Bussning som sitter i pedalden där wiren fäster
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0496-1.jpg

Sen började jag rota lite bland grejer man har och hittat lite skrot som nån annan kanske kan behöva. Lägger upp det på mk1 club schweden.

Quattro_mannen
2012-08-02, 22:17
Hej mannen...hur går det??

mrpete
2012-08-09, 09:35
Tjena!

Det har varit lite segt det senaste.. men jag var ut en sväng med bilen igår :) Träffade Vems-Jörgen (installations- och mappningsexpert på VEMS). Han ville gärna mappa min bil, så det blir nog en sväng med honom i nästa vecka.

Har sista veckan semester nu och börjar jobba på ons.. Men bilen ska hinna ut en sväng denna säsongen iaf, besiktigas o så. Lite dumt att göra det utanför besiktningsperioden kanske.. men trist att bli stoppad med obesiktigad bil.

Fixat lite andra småsaker också. Svarvade mig en större gasrulle till spjällhuset och nu kan man smyga liiite mer på gasen, även om det fortfarande är en del av/på-känsla med ett stort spjäll, hehe.

Kul igår att det strömmade folk till bilen direkt när jag kom till onsdagsträffen, många som hade frågor om motor och annat :)

mrpete
2012-08-10, 14:24
Ja det var ju som sagt ett tag sen jag uppdaterade.. stod stilla några dagar när vi tog en roadtrip upp till farsan samt var på bugrun classic, tierp arena. Riktigt skoj dragracingtävling med luftkylda monster. Såg bl.a. Stian köra 8,71 på 402m (1/100 från hans tidigare europarekord!). Detta med luftkyld bubbla med runt 700hk.

Men iaf, jag har gjort färdigt gasrullen och den funkar riktigt fint. Skaffat mig en riktig systemkamera också så det kommer bli bättre bilder framöver än från ifånens sunkkamera..

Det jag måste göra för att kunna lägga upp vettiga filmklipp är att fixa ett kamerafäste nånstans inne i bilen.. hade varit lättare om man haft bur ^^

Var ute ca 30-40min igår och mappade. fipplat en del med tändmappen också, ökat dellastregistret en aning.

Ser ut så här i dagsläget, det som är blått är dellast där man kan dra på lite mer tändning.. i övrigt kan den nog höjas nån grad överallt tror jag.. (tänk på att det är E85).

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Tndmapp3.jpg

Även VE-tabellen börjar jämna ut sig på de områden jag kört. varvstoppet sitter nu på 6000rpm, men ska som sagt upp till 8000rpm. Ska fixa en bild på den med, även om den inte säger jättemkt utan att veta spridarkonstanter osv.

mrpete
2012-08-10, 22:24
Det blev en liten runda med golfen idag med då. Filmat blev det.. men inte så bra då kamerakvinnan även skulle hålla koll på en laptop.. Ska se om det går att få ut nåt från det.

Ett par bilder blev det iaf.. så ni får hålla till godo med dem så länge.. medan jag letar nån halvvettig redigering.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/golfen.jpg

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/golf1-1.jpg

J.L
2012-08-11, 06:08
Fälgarna blev ju perfekt! Riktigt rå kärra!
Körning på Sviestad för din del?

mrpete
2012-08-11, 09:55
Tackar Johan! Ja, det blev riktigt bra :)
Röv att Sviestad är 25/8... polaren gifter sig den dagen så det är kört för min del... Annars hade jag kommit.

mrpete
2012-08-13, 00:09
SKickar upp ett litet videoklipp från dagens mappning.

Stött på lite problem, men de är ju till för att lösas Smile Motorn slog av vid 6000rpm.. varvstoppet var det inte.. misständer nån enstaka gång då o då, men inte det heller..

Kollade loggen och allt tyder på att jag bottnat spridarna,, så kör inte över 6000 igen för att inte riskera att den snålar och börjar spika.

Detta är ju trist, men samtidigt positivt.. eftersom det tyder på att effekten bör vara 150hk vid 5500-6000rpm och då ska den upp till 8000rpm Smile

Så jag behöver 4st 444cc/min @ 3bar spridare om nån har, hehe

http://www.youtube.com/watch?v=VCzSIMuicmg&feature=youtu.be

golf666
2012-08-13, 18:43
Hehe treevligt :D Har tyvärr inga spridare.. åker själv med 4st 1260cc som just nu går på 4bar ;)

Ser bra ut :)
Du får ta lite mer kort under huven tycker ja ;)

mrpete
2012-08-14, 22:30
Lugnt, jag har fått tag i 4st Siemens deka 630cc/min @ 3bar. De ska räcka till 250hk på E85. Haha, det var ju lagom spridare du hade.. men du har lite mer effekt med tvångsandningen :)

Tackar, dock har jag som sagt bara varvat den tilll 6000rpm än, ska bli kul att höra hur den låter när jag varvar 8000rpm :)

Det ska jag göra, det ser väl inte så jättespännande ut iofs, ser relativt original ut, förutom luftfiltret som jag har satt i fågelbadet (med avskärmning mot kupéfläkten). Så lite luffarturbo kanske man får då det är lite övertryck i fågelbadet ^^

mrpete
2012-08-21, 12:47
Jahopp. Då har golfen fått sin dom från bilbekämpningen! Den blev nästan godkänd.. :P

1. halvljus höger för lågt inställt.
2. bromsprov ej utfört
3. ändring kaross, reg.besiktning

Det var alles, regbesiktningen känns ju lite tråkig men det är inte mycket att göra åt. De sa inget förra året om det och jag sa att jag vet att det finns fler som har likadana breddare och ej behövt regga det.

Well well, den klarade avgasprovet iaf och de såg inget om utbytt styrsystem osv..

Han var måttligt glad över att bilen är låg som ett strykjärn.. men jag hade med mig klossar. Till nästa gång höjer jag bilen istället, orkar inte med gnäll över det. Denna gången hann jag inte höja, så den biten är ju lugnt.

J.L
2012-08-21, 13:38
Ajdå, lite surt.
Känns ju konstigt med reg-besiktning för breddarna... däremot spårviddsändring, men du har väll inte flyttat nav m.m. Utan endast breda fälgar?
Ska man hårddra det så borde alla få reg-besiktning som inte har däckdimensionen som står på regbeviset.

Varför utfördes inte bromsprov?

Den bilbekämpningen jag besöker justerar lamporna om de står fel ;-)

mrpete
2012-08-21, 19:17
Jo, det är ju lite segt..
Jag påpekade detta också.. men de var två gubbar som hävdade att det krävdes reg-besiktning pga att den är över 10cm bredare än original. spårvidden är ju ändrad också, men som du säger bara pga breda fälgar/däck.

Bromsprovet utfördes för att han sa att den inte skulle komma på rullarna.. då det var på det berömda håret att domkraften gick under bilen. Frågade om han kunde köra bilen och testa bromsarna som jag vet att många gör.. men nej nej.. det gick minsann inte..

Jag tog den i Torslanda för att det är den nyaste i gbg och de har lägst lyftar vad jag hört.. Men som sagt, till nästa gång så har jag höjt bilen och då ska det inte vara några bekymmer.

ReD-
2012-08-22, 05:31
Jo, det är ju lite segt..


Bromsprovet utfördes för att han sa att den inte skulle komma på rullarna.. då det var på det berömda håret att domkraften gick under bilen. Frågade om han kunde köra bilen och testa bromsarna som jag vet att många gör.. men nej nej.. det gick minsann inte..



tänk om de kunde gett min mk5a en 2a på det istället för att tvinga upp den på lastbilsbromsprovaren då den för personbilar var trasig (resulterade i att iprincip alla plastkåpor mellan hjulen + att plåten som går neråt under tröskeln är bra tilltryckt på några ställen) Och ingen respons från föreståndaren när jag gick direkt och pratade med honom, fick svaret : det är ditt eget fel som har låg bil.

Så var glad för att de behandlade din bil bra iaf! =P

mrpete
2012-08-22, 11:18
Ja, det där lät ju inte kul.. snubben som skulle besiktiga min var som sagt riktigt tjurig.. han smällde domkraften mot avgaset.. Så jag sa till honom att jag fixar det istället.. Det var inga större problem så jag förstår inte problemet.. men vissa av dem har ju mensvärk ibland.. Tråkigt när de är oförsiktiga och har sönder saker.

Det är deras problem om de inte kan hissa bilen, står ingenstans att bilen måste ha en viss frigång eller höjd. Men så är det..

Janne.M
2012-08-22, 12:28
Nästa gång de klagar på höjden fråga hur de gör om det kommer in en ferrari eller Lambo som oftast är lägre än lägst? Får du drygt svar så fråga om de springer efter och bockar med kepsen i hand för folk med mer pengar i plånboken så brukar dom hålla käft.

mrpete
2012-08-22, 12:55
Jo, jag påpekade något snarlikt, men han hävdade att det aldrig är några problem... sure.. varför hade de då egna träplankor vid lyften..(?).

Orkar som sagt inte bråka för mkt då de kan få för sig att luskolla hela bilen efter saker som inte är/ser original ut.

Henrik.M
2012-08-22, 13:22
Fråga : Kollade dom rattlåset!?

Vissa stationer har visst blivit extremt petiga med detta pga av ändrade regler.

mrpete
2012-08-22, 13:39
nix, det kollade han inte.. han var upptagen med att vara tjurig ^^

Henrik.M
2012-08-22, 14:46
Ok.
Har läst skräckexempel ang orginalrattlåset på nätet , där dom varit fördjävligt nitiska på främst gamla "entusiastbilar".

mrpete
2012-08-22, 16:51
okok.. men mitt rattlås fungerar ju så då är det lugnt på den punkten för mig :) Men det är ju så jävla random när man besiktigar bilar.. beror helt på dagsformen på besiktningsmannen.

Well well, har iaf mailat och frågat ang. regbesiktning och frågat vad som gäller. Skrev även några rader om det griniga bemötandet jag fick, får se vad de säger om det.

mrpete
2012-08-26, 22:57
Mappningen går framåt med golfen, nu har jag dragit den till lite över 7000rpm och den vrålar på bra :)

Annars råkade jag skaffa mig ett vinterprojekt i form av en AKL crossflow-topp, BubblaMicke ska få sätta filen i den och förbättra flödet är det tänkt. Sen får vi se vad budgeten räcker till..

drömmen vore givetvis 42/35 ventiler med nya mirafrästa säten, 7mm skaft, hårdare fjädrar, mekaniska tryckare och en kam med minst 12mm lyft och runt 300 duration.

graul
2012-08-26, 23:48
Jag läste just om din besiktning. "10cm bredare än original är nog taget ur luften plus att bredden på en bil räknas inklusive backspeglarna så om du har lust och ork att tjafsa lite så kan du lätt snacka dig ur en regbesiktning.
Längtar fö till du lägger upp film på när du plågar motorn 8000rpm style :)

Janne.M
2012-08-27, 05:24
Gött, har inte AKLen 7mm ventiler original? Portning och mira-fräs plus nya ventilfjädrar räcker nog långt.

Quattro_mannen
2012-08-27, 11:42
AKL HAR 7mm skaft orginal.Sedan så får du inte bättre flöde med 42mm ventiler på insug utan att radikalt modda förbränningsrummet!!40,5 är rätt storlek för AKL toppen,hade själv Supertech "undercut" ventiler i mitt AKL lock som jag hade på sista motorbygget jag gjorde med min etta....

mrpete
2012-08-27, 17:43
Jaha, där ser man ja. Skit att man inte tänkte på det då.. men men.. hade jag käftat emot så hade de väl gått på spårvidd istället då..

Jag måste bara få ordning på ett kamerafäste i bilen.. Det är lite trist att det inte finns så bra tillgång till ställen där man kan varva och dra ur bilen ordentligt.. någon som har ett flygfält att låna ut :P

Aha, där ser man. det var ju bra det. Ja jo, 42 insug känns väl lite i överkant, men samtidigt så vill man ju gå all in om man ändå gör så stora investeringar som det ändå innebär. Ja, man måste ha ganska mkt area runtom ventilen för att den ska kunna utnyttja storleken utan att flödet hindras. 40,5 skulle kännas meningslöst.. men men.. som sagt.. vi får se vad det blir för recept.. har en del andra saker som kommer kosta pengar framöver och vi ska byta bruksbil etc.

100£ känns inte så farligt för supertech ventiler iaf, men sen ska det ju till fjädrar, retainers etc för att utnyttja allt. Sen borde man ju gå från hydrauliska till mekaniska tryckare.


Jag läste just om din besiktning. "10cm bredare än original är nog taget ur luften plus att bredden på en bil räknas inklusive backspeglarna så om du har lust och ork att tjafsa lite så kan du lätt snacka dig ur en regbesiktning.
Längtar fö till du lägger upp film på när du plågar motorn 8000rpm style :)

Quattro_mannen
2012-08-28, 12:17
Jodå du måste bygga om till mekaniska lyftare för att kunna utnytja locket maximalt....Körde Supertech 40.5 / 35 ventiler med CatCams fjädror,retainers och kamaxel och Supertech mekaniska lyftare med lachcaps.

mrpete
2012-08-28, 14:16
Ja, mekaniska tryckare känns ju tveklöst som en nödvändig åtgärd.

Håller på o räknar lite på ventilöppningsarea med olika ventilstorlekar.

Insug
40mm = 14695
41mm = 15439
42mm = 16201

Avgas
33mm = 10001
34mm = 10617
35mm = 11251

Man vill ju att avgas ska vara runt 75% av insugs ventilöppningsarea (på sugmotor, om jag inte minns helt fel).

40/33 = 68%
41/34 = 68,7%
42/35 = 69,5%

40/35 = 76,5%
41/35 = 72,8%
42/35 = 69,5%

Så du har ju ganska rätt i att det är onödigt att ha största diametern på insugsventilen om man inte kan klämma i ännu större avgasventil.. vilket kräver stora förändringar i förbränningsrum, flytt av ventiler.. = väldigt dyr historia.

mrpete
2012-08-28, 14:18
Dessa beräkningar är gjorda på min symetriska kamaxel som ger 11,7mm lyft på både insug och avgas, det blir givetvis helt andra förhållanden med andra kamaxlar. Man kan ju ha olika lyft på insug resp. avgas, olika duration osv.

mosslander
2012-08-29, 22:21
Hej mrpete ! jag ny här på sajten o har sträck läst ditt projekt o tänkte skaffa de där breddarna, den ser riktigt grymm ut din mk1a
med bergcup kittet ,


När du åker in o besiktar ska du se lite arg o farlig ut samtidigt som du är trevlig, då vågar de inte moppsa opp pga ditt trevliga uppförande som är bättre än att reta upp dej

mrpete
2012-08-29, 23:21
Åhå, men här är den korta versionen av projektet hehe, den långa finns på gorg (dock ungefär samma innehåll). Men kul, tack!

Kolla på pesch motorsport i tjeckien, mkt bra pris och billig frakt, de har även andra glasfiberdelar till golf mk1 (m.fl.).

Jadu, hade jag bara höjt bilen innan så de inte blivit griniga över det så hade de förmodligen inte sagt nåt om bredden.. de var ju tvungna att hitta nåt att klaga på.. well well, nu blev det som det blev.

mrpete
2012-08-30, 21:25
Projekt avslutat.

Haugeman
2012-08-30, 21:37
?? som i bilen såld, i så fall vadan detta beslut så nära målet?? cliffhanger kommentar det där

mrpete
2012-08-30, 21:43
Klistrar in det jag skrev nyss på garaget.org. Orkar inte skriva allt igen.

Jag har tröttnat helt enkelt.. börjat strula med el nu det senaste och jag vet att elen ser ut som ett kråkbo innanför instrumentpanelen. För att reda ut det skulle behövas att man rev ut ALLT och drog helt nya härvor, en separat till motor och en separat till belysning larm och instrument.

Så detta är ingen liten dipp eller nåt, jag har bestämt mig för att avsluta innan man kör sönder grejer, får dampryck och drar släggan genom huven, motorn eller var den nu skulle hamna. Det finns en annan orsak, men den tar jag inte nu och har inte med bilen i sig att göra.

Det har varit ett kul projekt när det har gått bra, men det har spenderats alltför mkt tid och pengar på att fixa en massa saker som aldrig kommer att vara helt optimala ändå, man har alltid fått kompromissa. Skulle man gjort som man velat så hade det kostat minst 3ggr som mycket som det gjort nu.

Så jag ser det inte som ett stort nederlag, jag har lärt mig hur mkt som helst och jag har gjort i stort sett allt själv.

Bilen ska säljas, antingen hel eller i delar.

Är det ok att "annonsera" i projekttråd här? Annars finns ju allt och den som läst projekttråden har ju någorlunda koll på vad det ör.

mosslander
2012-08-30, 21:43
Vad menar du ! har motorn kraschat eller varvar den 8000 rpm nu eller har du sålt mk1an

mrpete
2012-08-30, 21:45
Se ovan. Sen finns ytterligare en anledning men den tar jag inte nu.

Alla delar fungerar på bilen, men jag skriver ju inte ut här vad som säljs om jag inte får klartecken att man får skriva, bud, osv tas ju givetvis inte här i tråden.

Troligtvis blir det ju inte att jag säljer hela bilen även om jag helst gör det, men lär få igen bra mkt mer på att sälja delar.

Haugeman
2012-08-30, 21:52
tråkigt, men så blir det ibland. man får ta med sig det bra och allt man lärt sig och lägga det i nästa projekt.

alla annonser tas på annonstorget. Självklart kan du som du gjort skriva att den är till salu. men rena annonser lägges i som sagt på annonstorget.

mrpete
2012-08-30, 22:02
Det känns helt okej faktiskt, jag har haft projektet länge och gjort alldeles för många kompromisser vad gäller delar och lösningar för att jag skulle känna mig helt nöjd ändå. Jag har lärt mig hur mkt som helst på vägen och har mestadels haft kul med projektet.
Sen finns det som sagt ytterligare en anledning som kommer att avslöjas framöver, men som inte har med bilen i sig att göra.

Det är bättre att sälja medan allt är helt och fräsch, så att någon annan kan ha glädje av det, även om man givetvis kommer att förlora pengar på det. Så är det ju med bilar tyvärr.

Självklart, då kommer det troligtvis en annons framöver. Helst skulle jag vilja annons på ett ställe och hänvisa dit om det går? En säljtråd på lämpligt forum känns ju smidigast eftersom det kan komma en hel del frågor.

mosslander
2012-08-30, 22:12
Läste garaget att ni ville ha en vw träff nånstans v-götaland då vore Vårgårda flygfält bra, de har rejsat 201m där förut.

givetvis är det tråkigt med alla motgångar så hoppas det fixar sej

mrpete
2012-08-30, 22:24
Ja vi spånade lite på det faktiskt. Nu känns ju det lite fjöligt utan bil att köra dit. Motgångar finns det alltid, denna gången har jag valt att sluta medan det fortfarande känns bra, saker är hela osv.

Lite tråkigt, men överlag känner jag mig nöjd med projektet och har lärt mig mycket inför framtida projekt.

Quattro_mannen
2012-08-31, 12:07
Tror faktiskt du gör rätt i att sälja...Man vet själv då ett projekt är avslutat,ångrar inte att jag sålde min etta då jag VET att killen som köpte bilen bygger vidare.

mrpete
2012-08-31, 12:34
Ja, det känns som att jag vill börja om på något nytt istället för att göra om en massa saker som jag redan gjort. Det är ju ett väldigt bra utgångsläge då det egentligen inte krävs så jättestora insatser för att ha en fullt körbar sjukt rolig bil. Kan säga att den började gå svinigt bra nu i slutet av mappningen, inga problem att dra den upp till 8000rpm och den har kraft i princip hela vägen. Med mekanisk ventilmekanism och en ännu styggare kam är inte 10.000rpm helt utom synhåll, bottendelen är väldigt noggrannt balanserad.

Hur som, precis som du säger, man vet själv när det är dags. Har varit i detta läget (nästan) innan och valt att fortsätta, men nu lämnar jag över. Kommer inte ångra mig heller.

Vem vet, det kanske dyker upp ett nytt projekt framöver :)

mrpete
2012-09-09, 11:21
Har nu haft bilen ute för försäljning ett tag, det är några som har varit/är intresserade av att köpa hela bilen. Jag har fått oändligt många bud på delar, någon är intresserad av att köpa den som rullande chassi, dvs utan drivlina och inredning (2 stolar typ).

Men jag var i garaget en sväng härom dagen.. fick hem en akl-topp jag tänkt använda i veckan.. så nu funderar jag fan på om jag inte ska behålla bilen iaf över vintern.. göra om tändsystemet.. Kanske byta till akl-toppen efter den portats osv.. för att se hur det känns. Den lär inte tappa speciellt mkt värde på det eftersom iaf tändsystemet är något som måste göras oavsett.

Funderar ett par dagar till, sen fattar jag ett slutgiltigt beslut.

mrpete
2012-10-01, 17:51
Jahopp. Då var golfen såld då. Lite blandade känslor givetvis, men så är det ju när man har kämpat med projektet i 2½ år. Men det känns ok, kände mig ganska färdig med projektet.

Nu blir det att spana efter nåt nytt, vad det blir vet jag inte alls ännu.. :)

Så vi kan ju se denna tråden som avslutat, tack för visat intresse /// Peter

Lillen
2012-10-01, 20:58
Hamnade den på något annat forum eller hos banorienterad person?

mrpete
2012-10-01, 21:00
Jag vet inte riktigt var nya ägaren är aktiv, jag vet att han finns på gorg, men jag ska höra lite mer med honom. Om han inte hade köpt den så hade den nog hamnat i Norge då det var en som var väldigt intresserad.

Lillen
2012-10-01, 21:08
Ok , KUL att det fanns intresse iaf.
Norge , det låter genast som om vi fått se den senare då =)

mrpete
2012-10-03, 11:36
Ja, det har varit många som varit intresserade, både av hela bilen och delar av den, motor, kaross, osv osv.

Det var även en som hörde av sig och ville exportera den till Holland.

Nu ska iaf bilen hämtas på lördag och jag spånar på nytt projekt :)