handdator

Visa fullständig version : Rädda Golf-ettorna!



Firefly
2007-07-20, 16:14
Hej!

Har varit på jakt efter en hyffsat original Golf GTI mk1 ett längre tag nu, och idag hittade jag äntligen en på Blocket som såg ut att vara intressant. Efter en hel del problem att få tag på ägaren visade det sig att denne var överöst med mail och två stycken var på väg samtigt för att köpa bilen, helt fantasiskt. Nu, så här i efterhand, kan jag konstatera att jag måste finslipa min förmåga att knappa på tangeterna, hade jag bara varit lite snabbare...

Hur som helst, jag sörjer egentligen inte förlusten, utan det jag sörjer är vad som skall komma att hända med bilen nu. Det är otroligt svårt att hitta en bil som ingen har varit och pillat på för mycket och med rätt historik. Javisst, att fixa lite tillhör själv charmen med att ha bilar som hobby, men när glada amatörer sätter igång att laga rost och trimma motorer så har man passerat gränsen för vad jag tycker är lagligt.

Min far köpte en ny Golf GTI mkI år 1984 och hade den fram till 1999, 50 000 mil, en ägare, varenda droppen bensin som gick i tanken fanns dokumenterad mm. Dock var den fruktansvärt rostig, men det var en bil med rätt historik det! Men vad gjorde jag? Jo, jag gav bort bilen till en kille i GTI-klubben... Tänkte väl att han kunde ta hand om den, men tyvärr, den var för rostig och står nu på en skrot i Skåne. Detta grämer mig än idag, 8 år senare.

Här är mina budskap:

No.1: Spårbarhet - Dokumentation, historia, antalet ägare, chassinummer mm. är viktigare än om bilen är rostig eller motorn trasig, det går att laga. Det gör inte en glipa i dokumentationen.

No.2: Användande - Om Du skall köpa en bil att bygga stereo i, bygga om till banracer eller på annat sätt förändra bilen genom kjolpaket eller något annat. Köp då en som inte har Budskap No.1.

No.3: Aktsamhet - Golf GTI mk1 är UTROTNINGSHOTAD!!! Förstör inte de få som finns kvar.

Jag gick längs en gata i Hamburg härrom veckan, hörde en golf-etta bakom mig och vände mig om. Det var en röd 82-83a, lite sänkt, BBS 15" men i övrigt helt original. Den stannade vid rödljuset något längre upp, jag tog av mig kepsen och fick en liten tår i ögat; Den var vacker!


Tack för att Ni har läst!

/Johan Revelj

Marcus
2007-07-20, 21:13
Det där var känslosamt skrivet och berörde mig. Håller helt med dig. Amen.

ZappA
2007-07-20, 21:20
....................................

scirocco8v
2007-07-20, 21:48
jämför mot scirocco mk1,2 å jetta 1! så finns de många golf ettor kvar...

Johan.a
2007-07-20, 21:53
instämmer helt .. nice
varför tror du man släpat hem en rostig mk1:a 83:a :)
saknar tyvärr no1 ,men tycker synd om bilen stog aldeles ensam bland en massa andra rostiga bilar ... får se om ja räddar den eller släpper iväg den till någon annan med samma känsla för mk1

dbjanoz
2007-07-21, 00:57
Hej!

Har varit på jakt efter en hyffsat original Golf GTI mk1 ett längre tag nu, och idag hittade jag äntligen en på Blocket som såg ut att vara intressant. Efter en hel del problem att få tag på ägaren visade det sig att denne var överöst med mail och två stycken var på väg samtigt för att köpa bilen, helt fantasiskt. Nu, så här i efterhand, kan jag konstatera att jag måste finslipa min förmåga att knappa på tangeterna, hade jag bara varit lite snabbare...

Hur som helst, jag sörjer egentligen inte förlusten, utan det jag sörjer är vad som skall komma att hända med bilen nu. Det är otroligt svårt att hitta en bil som ingen har varit och pillat på för mycket och med rätt historik. Javisst, att fixa lite tillhör själv charmen med att ha bilar som hobby, men när glada amatörer sätter igång att laga rost och trimma motorer så har man passerat gränsen för vad jag tycker är lagligt.

Min far köpte en ny Golf GTI mkI år 1984 och hade den fram till 1999, 50 000 mil, en ägare, varenda droppen bensin som gick i tanken fanns dokumenterad mm. Dock var den fruktansvärt rostig, men det var en bil med rätt historik det! Men vad gjorde jag? Jo, jag gav bort bilen till en kille i GTI-klubben... Tänkte väl att han kunde ta hand om den, men tyvärr, den var för rostig och står nu på en skrot i Skåne. Detta grämer mig än idag, 8 år senare.

Här är mina budskap:

No.1: Spårbarhet - Dokumentation, historia, antalet ägare, chassinummer mm. är viktigare än om bilen är rostig eller motorn trasig, det går att laga. Det gör inte en glipa i dokumentationen.

No.2: Användande - Om Du skall köpa en bil att bygga stereo i, bygga om till banracer eller på annat sätt förändra bilen genom kjolpaket eller något annat. Köp då en som inte har Budskap No.1.

No.3: Aktsamhet - Golf GTI mk1 är UTROTNINGSHOTAD!!! Förstör inte de få som finns kvar.

Jag gick längs en gata i Hamburg härrom veckan, hörde en golf-etta bakom mig och vände mig om. Det var en röd 82-83a, lite sänkt, BBS 15" men i övrigt helt original. Den stannade vid rödljuset något längre upp, jag tog av mig kepsen och fick en liten tår i ögat; Den var vacker!


Tack för att Ni har läst!

/Johan Revelj

Håller med dig! Ska det byggas om i olika former behöver man knappast en gammal bil i orginal skick och med en trevlig, historik!

Tror dock att det finns många andra bilar som är mer unika och utrotnings hotade än just Golf MK1. Dessutom tillverkades ganska många av dem + att det saltas inte så förbannat t ex i norrland. Chansen att hitta en fin golf från 70-talet är stor där uppe men helt obefintlig i skåne!

Själv har jag hittat en gammal Scirocco GTI MK1 1977.

Sebbe
2007-07-21, 01:05
MK1 karossen tillverkas ju fortfarande. Hittar man ingen fin beg. kan man ju alltid köpa en ny för runt 80 000 spänn.

kim_gulle
2007-07-21, 11:46
Synd bara att dem tillverkas i sydafrika och är högerstyrda. Dock är instrumentbrädan från en skoda fabia och borde vara hyffsat enkel att byta till en vänsterstyrd. Går under namnet Citi Golf där dyraste modellen heter Citi R-line och har ungefär 122 kusar.

Mini_me
2007-07-21, 11:55
En MK1 är ju känd för att vara kul att köra...och därför gillar folk dom. Den vinner ju inte några design tävlingar men den har ju det där som gör saker otroligt speciella...Karisma! men jag anser att visst..döda hellre en Mk2 än en MK1 med nåt tjafs bygge...fast ska man ha Mk1 så finns vissa saker jag anser att man kan göra utan att det "dödar" Mk1 känslan..och det är trim och väghållning. Kjolar har flickor...inte pojkar i bilar ;-D

Marcus
2007-07-21, 13:53
Synd bara att dem tillverkas i sydafrika och är högerstyrda. Dock är instrumentbrädan från en skoda fabia och borde vara hyffsat enkel att byta till en vänsterstyrd. Går under namnet Citi Golf där dyraste modellen heter Citi R-line och har ungefär 122 kusar.

Jag är lite osäker på om de Sydafrikanska Golfarna har katalysator. Har dom inte det så blir det problem att ta in dom i EU antar jag. Synd synd... Någon som vet om de kreativa tyskarna har kommit runt problemet och importerar afrikanska Golfar så som de importerade Mexikanska typ 1:or?

Mini_me
2007-07-21, 13:55
Att ta in får man väl men du får inte använda dom...men det löser ju ett nytt chassi nr ;-D

Engberg
2007-07-21, 22:30
Försöker rädda alla Golf Mk1:or.
Har 9st nu,varav 2st är Gti och en är en Caddy.

Lillen
2007-07-21, 22:34
Försöker rädda alla Golf Mk1:or.
Har 9st nu,varav 2st är Gti och en är en Caddy.

=0

9st?
Du har ingen tjej va =)
Eller iaf en mycket ovetande tjej haha.

Golfstige
2007-07-21, 22:35
Köpte svärmors gamla Golf GLS Automatic -78 i våras...
2 ägare 10800mil och nyskick invändigt..behövs ny lack i övrigt kanonfräsch..
Åkte nästan 100 mil med den i somras på semester turen....problemfritt.
Svårt att hitta dom med all historik och lite mil och lite ägare.

Bevara "Ettorna".......min ska få sig en ny lack, coilovers och några snygga fälgs...sen får den vara orörd i övrigt....snyggast så.

Modig
2007-07-21, 23:17
Fy fasiken 9 st !!!! det skulle man ju bara kunna drömma om :D

Engberg
2007-07-21, 23:41
Hahaha,jodå en förstående tjej har jag :)
Har sagt att det är en obotlig sjukdom,hehe.
Det lär bli fler!

Spaza
2007-07-22, 17:28
Var å jobbade i Kiruna några veckor nyligen. Där finns mängder av helt rostfria gamla bilar. Golf ettor utan minsta ros någonstans. Kirunianerna är förskonade från salthelvetet.

Måste vara fiffigare att blåsa iväg och hämta en sån än att slipa rost i garaget i månader...

Roffe
2007-07-22, 18:03
Var å jobbade i Kiruna några veckor nyligen. Där finns mängder av helt rostfria gamla bilar. Golf ettor utan minsta ros någonstans. Kirunianerna är förskonade från salthelvetet.

Måste vara fiffigare att blåsa iväg och hämta en sån än att slipa rost i garaget i månader...

Du har en poäng där =) för det är precis vad en annan håller på med just nu :(

zchnygg
2007-08-31, 20:29
kan bara hålla med.. sticker till skåne i morron och hämtar en 84 cab .. hoppas den är lika fin som på bilderna-.- denna skall itne busköras eller vintersabbas.. skall göra allt som står i min makt för att behålla den i det skicket den är..

danne-_-
2007-08-31, 21:06
Vackert skrivet!
Själv så ska jag bara till att restuarera min rackare från allt brunt! Sen blir det att fixa till den lite lagom men ändock behålla känslan av ett riktigt original!

cisco
2007-08-31, 23:26
Det perfekta skicket kommer alltid att vara originalskicket.
Varje liten "förbättring" leder iväg åt fel håll.
Golf I var min drömbil i många år från det den kom ut då jag var 10 år.
Den kantiga sköna formen med fräckt avhuggen akter och spetsig nos.
Sen slirade jag in på fordar, vilket mörker och för att inte tala om Opel.
Via skoda är jag nu på väg tillbaka till Volkswagen och jag har faktiskt börjat läsa Golfannonser.
En 70-tals GTD skulle passar perfekt i min drömvärld, en bilmotor måste ju knacka!

scorpio72
2007-08-31, 23:50
Skulle utan att fundera byta min G2 mot en mkt fräsch 1a...
OM det är en special (83-84) i MYCKET bra skick.. ELLER en tidig GTi (77-78). I vilket fall som helst är en original renovering det första på schemat.

Om någon har ett bra (rostfritt) objekt stående och är sugen på att diskutera affär kan ni höra av er.
OBS!!!!
INGA LIK!!!!
Körbara hyfsade saker...

ypzilon
2007-09-01, 10:24
En till synes fin mkI:
http://www.blocket.se/vi/13233421.htm?ca=15_s

onk
2007-09-01, 12:07
Det är ett jäkla tjat om att alla vill ha orgbilar. Men när det väl gäller så är det mkt snack och lite verkstad.

Jag har haft flera äldre vw´s i org och inte allt för dåligt skick.

Bla en GTi -79a med små baklysena i rätt skapligt skick.
Försökte sälja den för samma pengar som jag kostat på den, men det var ingen som ville ha den bara för att det fanns lite att göra på den.

Nae, dagen bilköpare är för kräsna, alla tror att en 20-25 år gammal bil ska vara i nyskick.
Så sluta gnäll och rädda ett lik ist, det är mkt roligare att köra omkring i nått där man vet att man har gjort lite själv!

Lillen
2007-09-01, 12:34
Det är ett jäkla tjat om att alla vill ha orgbilar. Men när det väl gäller så är det mkt snack och lite verkstad.

Jag har haft flera äldre vw´s i org och inte allt för dåligt skick.

Bla en GTi -79a med små baklysena i rätt skapligt skick.
Försökte sälja den för samma pengar som jag kostat på den, men det var ingen som ville ha den bara för att det fanns lite att göra på den.

Nae, dagen bilköpare är för kräsna, alla tror att en 20-25 år gammal bil ska vara i nyskick.
Så sluta gnäll och rädda ett lik ist, det är mkt roligare att köra omkring i nått där man vet att man har gjort lite själv!

Måste nästan hålla med där.

Armada
2007-09-01, 16:41
Det är ett jäkla tjat om att alla vill ha orgbilar. Men när det väl gäller så är det mkt snack och lite verkstad.

Jag har haft flera äldre vw´s i org och inte allt för dåligt skick.

Bla en GTi -79a med små baklysena i rätt skapligt skick.
Försökte sälja den för samma pengar som jag kostat på den, men det var ingen som ville ha den bara för att det fanns lite att göra på den.

Nae, dagen bilköpare är för kräsna, alla tror att en 20-25 år gammal bil ska vara i nyskick.
Så sluta gnäll och rädda ett lik ist, det är mkt roligare att köra omkring i nått där man vet att man har gjort lite själv!

Absolut!! Håller med till 100%

Jocke_M
2008-06-04, 16:16
hallä luljia

Manny
2008-06-04, 16:22
veckans trådlyft? :P

jag är nog en hädare som har min GTI som bruksbil :P

Lillen
2008-06-04, 16:25
veckans trådlyft? :P

Är ju bara för du har för lite att göra inför Bug Run Manny!

zoddri
2008-06-04, 19:45
Vackert skrivet!

Tur att det är en mk2 som jag håller på och ska börja köra bana med.. Enligt bästa budgetrecept

Manny
2008-06-04, 21:35
Är ju bara för du har för lite att göra inför Bug Run Manny!

haha, jag måste ju packa, rulla tummarna och pilla naveln med. så det blir tajt om tid :P