Logga in

Visa fullständig version : Golf GTI Edition 35



Sidor : 1 [2]

Erik L
2012-04-09, 19:33
Yes, jag får "klubb-rabatt"!
Det är steg 2 det handlar om. Misstänker också att det är lite mer än 235 orginal, känns iaf så om man jämför med annat man kört tidigare (t.ex. "vanlig" golf gti mk6).
Någon som har kikat på den här förresten: http://www.youtube.com/watch?v=f6ak_4f9xUo ? Så rapp är inte min 100-200 så antingen är det solsken-medvind-nedförsbacke eller så är det testbil som är lite uppskruvad från fabrik...

Kingen
2012-04-10, 17:27
Erik L: Har du manuell eller DSG på din ED35?

Erik L
2012-04-10, 18:47
erik l: har du manuell eller dsg på din ed35?

dsg..

Chesmal
2012-04-10, 18:52
Dsg är nice ! :-D

Kingen
2012-05-02, 09:56
Fick på det nya emblemet idag, svart med en röd bas, betydligt trevligare än emblemet i krom.

http://i1116.photobucket.com/albums/k565/Kingen86/Emblem2_black_red.jpg?t=1335936071

http://i1116.photobucket.com/albums/k565/Kingen86/Emblem_black_red3.jpg?t=1335934701

http://i1116.photobucket.com/albums/k565/Kingen86/2012-05-01133406.jpg

Premis
2012-05-02, 11:53
Snyggt! Jäkligt sugen på en 35a mm.

Cullberg
2012-05-02, 12:14
Snyggt, vart köpte du emblemet? Eller har du gjort det själv?

frazer
2012-05-02, 13:22
Var det krångligt att byta?

Kingen
2012-05-02, 14:17
Tack, är toknöjd!

Emblemet köpte jag på ebay: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=golf+gti+6+emblem+red+black&_sacat=See-All-Categories

Grillen behöver man plocka ner, de som säger på olika forum att det är bara å bara och att man bara kan vrida emblement 20 grander anit klockvis kan kyssa mig någonstans, kan man säkert ifall man vill bryta clipsen och hållarna och behöva limma efteråt. Det gör man inte!

- 4 torx till för att lossa på grillen
- Sen sitter det 4 clips som håller i grillen, börja i ena änden (inte i mitten) och böj/dra (kan behövas lite våld) personligen fick jag inte av grillen helt, sista clipsen kändes som att jag skulle bryta grillen ifall den skulle ur.
- Sen behövs det lilla nätet tas loss vilket inte var jätte svårt, tog en flat skruvmejsel och bände bort flärparna som de satt i (3 eller 4 totalt)
- Sen kommer vi till emblemet :) Det sitter kan jag säga, här får man vrida emblemet 10-15 grader anti klockvis, då kommer man se clipsen som håller emblemet, peta ur dessa med skruvmejseln och emblemet poppar ut
- Gör allt i omvänd ordning.

frazer
2012-05-02, 15:53
Hur kändes kvalitén? Man vill ju gärna att den ska klara en vintersäsong med tanke på hur krångligt det är att byta ;)

Kingen
2012-05-02, 17:27
Hur kändes kvalitén? Man vill ju gärna att den ska klara en vintersäsong med tanke på hur krångligt det är att byta ;)
Skulle vilja påstå att den är likvärdig med originalet och det gick ju bra :)

Premis
2012-05-31, 00:05
Hur var det, funkar 16" på den? Skulle man helt enkelt kunna hänga över sina 16" vinter ifrån MKVan?

Bebben
2012-05-31, 06:16
Kolla noga ang 16 tummare! Jag kör ed 35 o 16" orginal tillbehörs fälg på vintern o det funkar perfekt!
Men bromsoket e väldigt nära fälgen så jag tror ej alla 16" passar! Provmontera är nog bästa lösningen:-)

Premis
2012-05-31, 11:13
Kolla noga ang 16 tummare! Jag kör ed 35 o 16" orginal tillbehörs fälg på vintern o det funkar perfekt!
Men bromsoket e väldigt nära fälgen så jag tror ej alla 16" passar! Provmontera är nog bästa lösningen:-)

Kan det skilja nåt ifrån MKV? Funkar perfekt med dom 16" jag har på min MKV iaf, men frågan är om ED35 har annan geometri.

frazer
2012-05-31, 11:38
Någon av er ED35-ägare som fick en ED35-nyckelring när ni hämtade bilen? Har läst på nätet att alla kunder i UK fick en sådan iaf, men det kanske var nåt speciellt där bara.

http://www.ebay.com/itm/Golf-MK6-GTI-Edition-35-Keyring-Keyfob-Genuine-VW-30-/400298165937?pt=UK_Car_Parts_Vehicles_Automobila_E T&hash=item5d33a146b1#ht_500wt_1180

Kalle72
2012-05-31, 11:41
Någon av er ED35-ägare som fick en ED35-nyckelring när ni hämtade bilen? Har läst på nätet att alla kunder i UK fick en sådan iaf, men det kanske var nåt speciellt där bara.

http://www.ebay.com/itm/Golf-MK6-GTI-Edition-35-Keyring-Keyfob-Genuine-VW-30-/400298165937?pt=UK_Car_Parts_Vehicles_Automobila_E T&hash=item5d33a146b1#ht_500wt_1180

Jag fick en..:)

frazer
2012-05-31, 11:45
Jag fick en..:)

Blir att maila ÅF då *mumlar*

Kingen
2012-05-31, 19:25
Jag fick en..:)
Samma här.

ei9440
2012-06-01, 13:34
Hallå, min första post här
Är på gång att köpa en Edition 35 nu i helgen, det är en "2012" med O mil på mätaren med bla DCC, RCD-510, parkeringssensorer etc, får den för 300´
Är det ett OK pris tycker ni?
MVH Patrik

Premis
2012-06-01, 13:48
Hallå, min första post här
Är på gång att köpa en Edition 35 nu i helgen, det är en "2012" med O mil på mätaren med bla DCC, RCD-510, parkeringssensorer etc, får den för 300´
Är det ett OK pris tycker ni?
MVH Patrik

Så länge inte nån dränkt den i cement så är det ju ett bra pris :)

Premis
2012-06-02, 08:32
Kan det skilja nåt ifrån MKV? Funkar perfekt med dom 16" jag har på min MKV iaf, men frågan är om ED35 har annan geometri.

Nån som har koll på det här?

ei9440
2012-06-02, 22:10
Har läst mig till att folk verkar ha problem med att streama ljud via blåtand till RCD510, tydligen ska bara höger kanal distribueras från telefonen till stereon
Är detta något som någon har erfarenhet av?

samuel2
2012-06-02, 23:02
Jag har 16'' original plåtisar till vinterdäcken på min ED35 och det funkar perfekt (tidigare suttit på en GTI MKV)... Kan iofs tänka mig att vissa 16'' aluminiumfälgar bygger in för mycket för att fungera.

samuel2
2012-06-02, 23:03
... jag vet att ED35 är värd mer än plåtisar. Tänkte bättra på det till kommande vinter.

samuel2
2012-06-11, 20:18
Jag har en fråga till er andra ED35-ägare, kolla era "privata meddelanden".

Premis
2012-06-11, 22:19
Dags att byta avatar för mig från en MKV till en ED35 :) .. Vilken kanonbil helt enkelt!

wolfbane1967
2012-06-11, 22:36
Dags att byta avatar för mig från en MKV till en ED35 :) .. Vilken kanonbil helt enkelt!

Grattis. Vad blev det för spec?

Premis
2012-06-11, 23:20
Grattis. Vad blev det för spec?

Tackar .. Hm ja vad blev det :). Candyvit, DSG, microfiberklädsel, RCD510, backkamera, mobiltelefonförberedelser. Säkert nåt mer. Härlig bil, DSGn är helt underbar. Hämtad ut den i torsdags eftermiddag, på morgonen efter så rullade den till Bugrun.

Fredda79
2012-06-13, 18:21
Nu är det snart dags att beställa steg 2 hos BSR.
Inte för att effekten är otillräcklig, men motorn som är byggd för mer effekt tigger nästan om det. O sen låter den ju nästan lite för tam med orginal avgas.

Någon här som kan yttra sig om bsr steg 2? Dom använder väl sig av simons sportsystem?

Särås
2012-06-13, 20:10
Fredrik: Måste bara fråga varför Simons när man kan välja Eurojet?

Fredda79
2012-06-13, 20:39
Fredrik: Måste bara fråga varför Simons när man kan välja Eurojet?

Antagligen prisskillnaden.
Betalar c:a 4000 för avgas i samband med ppc dosan.

anri52
2012-06-13, 20:56
Spelar ingen roll vilket system du väljer efter kat, det är framröret som är det viktiga om du är ute efter effekt,
Sen skulle jag kolla närmare på APR och deras senaste program V3,1 som är i en klass för sig. Bilen uppför sig
exakt som org men när man väl trycker på lite är kraften enorm.

Fredda79
2012-06-13, 21:19
Spelar ingen roll vilket system du väljer efter kat, det är framröret som är det viktiga om du är ute efter effekt,
Sen skulle jag kolla närmare på APR och deras senaste program V3,1 som är i en klass för sig. Bilen uppför sig
exakt som org men när man väl trycker på lite är kraften enorm.


Jag är medveten om betydelsen med framröret.
Jag är som sagt inte ute efter våldsam effekt. Men skulle kunna byta allt från turbo o bak bara för att motorn skulle få jobba lite lättare. Men det blir rätt dyrt på en gång då efterssom programvaran måste uppdateras i samma veva. Sen är jag lite skeptisk hur racekatten klarar bilprovningen.

Erik L
2012-06-14, 00:45
Jag kör med Stertman steg 2. Rekommenderas!!!

Merlinen
2012-06-14, 09:16
Jag kör med Stertman steg 2. Rekommenderas!!!

Samma, fast då i min ED30.
Samt Eurojet fas 2 eller version 2 systemet eller vad dom nu kallar det för, skönt ljud och det tror jag nog dom flesta som hörde det på bugrun håller med om :)

Krigge
2012-06-17, 23:20
Kör BSR steg 1 nu, vilken skillnad! Tyckte det kändes menlöst att byta avgas så jag nöjer mig för tillfället.

frazer
2012-06-18, 00:19
Kör BSR steg 1 nu, vilken skillnad! Tyckte det kändes menlöst att byta avgas så jag nöjer mig för tillfället.

Köpte du med PPC (eller kanske inte ens går att köpa utan nuförtiden)? Enkelt att installera samt återställa till original?
Är det någon idé att byta luftfilter?

Kingen
2012-06-18, 15:02
BSR's effektuppgifter gällande original effekten verkar stämma ganska bra, en bekant fick sin bänkad och hans ED35 lämnade 257,5Hk och 319,2Nm (original) DSG. Någon som har trimmat sin och bänkat före & efter?

Premis
2012-06-18, 16:04
BSR's effektuppgifter gällande original effekten verkar stämma ganska bra, en bekant fick sin bänkad och hans ED35 lämnade 257,5Hk och 319,2Nm (original) DSG. Någon som har trimmat sin och bänkat före & efter?

Bänkade han hos BSR? Dom använder inte samma mätmetod som industristandard och visar pga detta konsekvent högre siffror.

ei9440
2012-06-18, 19:53
Någon som kan förklara hur det manuella läget på DSG lådan funkar (orkar inte gå ned till bilen och kolla i instruktionsboken)?
Nu blir det som så att även om jag väljer att växla ned till t.ex. 5:an så hoppar den tillbaka till D5-D6 rätt omgående fast jag varken når varvstopp eller ligger på för låga varv...ska den göra det?
Jag vill ju bestämma själv när jag ska växla upp eller ned i det manuella läget...

wolfbane1967
2012-06-18, 20:08
Någon som kan förklara hur det manuella läget på DSG lådan funkar (orkar inte gå ned till bilen och kolla i instruktionsboken)?
Nu blir det som så att även om jag väljer att växla ned till t.ex. 5:an så hoppar den tillbaka till D5-D6 rätt omgående fast jag varken når varvstopp eller ligger på för låga varv...ska den göra det?
Jag vill ju bestämma själv när jag ska växla upp eller ned i det manuella läget...

Om du väljer att växla manuellt fast spaken står i D läget så hoppar den automatiskt tillbaka till D modus. Spaken skall läggas över till höger för att sedan köras manuellt, fast då du kör max i detta läge så växlar den upp när varvtalet överstiger växlings varv och det gäller även om du skulle närma dig ett stopp, då växlar den ned automatiskt.

Hoppas du va med ;)

ei9440
2012-06-18, 20:22
Om du väljer att växla manuellt fast spaken står i D läget så hoppar den automatiskt tillbaka till D modus. Spaken skall läggas över till höger för att sedan köras manuellt, fast då du kör max i detta läge så växlar den upp när varvtalet överstiger växlings varv och det gäller även om du skulle närma dig ett stopp, då växlar den ned automatiskt.

Hoppas du va med ;)

Hehe, inte märkt att man kan lägga spaken till högerläge också...
Ska prova detta, tackar!

Krigge
2012-06-18, 21:47
Köpte du med PPC (eller kanske inte ens går att köpa utan nuförtiden)? Enkelt att installera samt återställa till original?
Är det någon idé att byta luftfilter?

Jag kör med PPC. Mycket enkel installtion/återställning.
Jag tycker iofs alla mods som inte ger mer än 20-30hp är menlösa men visst, lite ballare ljud kanske det blir :=)

Kingen
2012-06-18, 22:42
Nej inte BSR, han bor i Ystad och den bänkades i Danmark och har haft mkt kontakt med Sörensen Performance och det verkar bli deras stage 1 turbokit: http://www.sorensen-performance.com/wp/?page_id=276

Skulle aldrig få för mig att köpa en uppgraderad K04 (Loba 380) för 29tkr som den kostar i Sverige och bestämmer han sig för deras kitt med en Garrett GTX3071R så lär den vara en av de snabbare golfarna i Sverige?

Bänkade han hos BSR? Dom använder inte samma mätmetod som industristandard och visar pga detta konsekvent högre siffror.

anri52
2012-06-18, 23:53
Loba 380 är det sämsta skit man kan köpa, presterar inte ett dugg bättre än org k04 turbon, helt rätt tänk att satsa på Gtx3071r om turbo byte är
aktuellt.Stakars Serkan som älskar att köra på event som har slängt en jävla massa pengar på en Loba 380 i sin edition 30 och nu går
den sämre än någonsin loggarna är rent bedrövliga

Cullberg
2012-06-19, 00:16
Nu tar vi och taggar ner en sväng och låter inte denna tråden spåra ur också...

GTI30EDITION
2012-06-19, 10:29
Loba 380 är det sämsta skit man kan köpa, presterar inte ett dugg bättre än org k04 turbon, helt rätt tänk att satsa på Gtx3071r om turbo byte är
aktuellt.Stakars Serkan som älskar att köra på event som har slängt en jävla massa pengar på en Loba 380 i sin edition 30 och nu går
den sämre än någonsin loggarna är rent bedrövliga

Anri!

Jag har kört bilen och tyvärr beter sig DSG lådan inget vidare i den bilen heller. Men du kör ju manuell i din vassa Pirelli APR GTi.. och den levererar!! :D

mYGeL
2012-06-19, 10:37
Kan intyga att GTX3071R Är en grym turbo !
Marc Sorensen är en god vän till mig. :)

Han har hjälpt mig med mkt av mina motordelar dock ej turbon som Jonis på Vtech i sverige ordnade :)

Vad jag hört så kör han med Loban 380 sämre tider än innan med org K04.
Tycker också det är surt då han lagt ner så mkt pengar och så presterar den mindre :(
Och inte verkar det vara prioriterat att fixa heller?

men men hoppas dem får fart på den så man får se vad turbon och bilen levererar kanske i år?

AeroPlus
2012-06-19, 10:43
Loba 380 är det sämsta skit man kan köpa, presterar inte ett dugg bättre än org k04 turbon, helt rätt tänk att satsa på Gtx3071r om turbo byte är
aktuellt.Stakars Serkan som älskar att köra på event som har slängt en jävla massa pengar på en Loba 380 i sin edition 30 och nu går
den sämre än någonsin loggarna är rent bedrövliga

Så skall det vara rakt och sakligt...
Tänkte bara bekräfta att det du skriver stämmer bra i alla fall efter den otrevliga provturen i Serkans bil..

430-450 hk angivna av Säras

http://forumbilder.se/thumbs/6392012103857bda2.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=6392012103857bda2)

100-200 på 11.6 med trevliga 9 meter nerför..

Dsg dummar sig räjelt,bilen presterar inte rätt,bilen upplevs konstig på flera sätt..

Trots det hela väljer dom att leverera bilen..Än så länge något som Stertman är bra det är att skaka hand

Ha det fint..

Mvh

anri52
2012-06-19, 21:56
Tråden spårar ur! Jag fattar ingenting. Finns många här inne som går i trimtankar och är glada för all info man kan få
Nu är det så att kunniga personer har gjort tester med Stertmans värsting Golf med Loba 380, utlovad effekt var ca 430-450hk
100-200 skulle gå på ca 8 sec, dessa siffror stämmer inte man får ingen valuta för pengarna med denna turbo, org k04 turbon
duger mer än väl

Cullberg
2012-06-19, 22:42
Fakta = oki
onödig pajkastning = inte oki

Men än har ju tråden inte spårat ur så...

Haugeman
2012-06-19, 22:51
Loba 380 är det sämsta skit man kan köpa, presterar inte ett dugg bättre än org k04 turbon, helt rätt tänk att satsa på Gtx3071r om turbo byte är
aktuellt.Stakars Serkan som älskar att köra på event som har slängt en jävla massa pengar på en Loba 380 i sin edition 30 och nu går
den sämre än någonsin loggarna är rent bedrövliga


Så skall det vara rakt och sakligt...
Tänkte bara bekräfta att det du skriver stämmer bra i alla fall efter den otrevliga provturen i Serkans bil..

430-450 hk angivna av Säras

http://forumbilder.se/thumbs/6392012103857bda2.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=6392012103857bda2)

100-200 på 11.6 med trevliga 9 meter nerför..

Dsg dummar sig räjelt,bilen presterar inte rätt,bilen upplevs konstig på flera sätt..

Trots det hela väljer dom att leverera bilen..Än så länge något som Stertman är bra det är att skaka hand

Ha det fint..

Mvh


Tråden spårar ur! Jag fattar ingenting. Finns många här inne som går i trimtankar och är glada för all info man kan få
Nu är det så att kunniga personer har gjort tester med Stertmans värsting Golf med Loba 380, utlovad effekt var ca 430-450hk
100-200 skulle gå på ca 8 sec, dessa siffror stämmer inte man får ingen valuta för pengarna med denna turbo, org k04 turbon
duger mer än väl


Det har inget med att det diskuteras trim och annat. men tonen som används och sättet som det blir skrivet på kan göras på ett mer moget sätt än det ibland gör.

Känns lite som en sandlåda när vissa personer kommer med inlägg i trådar, stackars han för han har köpt skit och min är större och bättre än din.... Och bara för att en bil inte är utsorterad är inte ett helt företag skit och enda dom gör är att lura folk att köpa "skitsaker" vilket man får känslan av att det menas om man läser lite mellan raderna på dessa inlägg.

GTI30EDITION
2012-06-19, 23:20
Det har inget med att det diskuteras trim och annat. men tonen som används och sättet som det blir skrivet på kan göras på ett mer moget sätt än det ibland gör.

Känns lite som en sandlåda när vissa personer kommer med inlägg i trådar, stackars han för han har köpt skit och min är större och bättre än din.... Och bara för att en bil inte är utsorterad är inte ett helt företag skit och enda dom gör är att lura folk att köpa "skitsaker" vilket man får känslan av att det menas om man läser lite mellan raderna på dessa inlägg.

Det handlar inte om en enda bil heller. Tråkigt att det inte får diskuteras på "vissa sätt" på GTi forumet, andra forum tillåter ju detta. Men nu har Ni sagt Ert och det innebär ju locket på. Det finns andra ställen att lufta sig på som ni kallar "sandlåde forum". Över och ut!!

Cullberg
2012-06-20, 08:14
Det handlar inte om en enda bil heller. Tråkigt att det inte får diskuteras på "vissa sätt" på GTi forumet, andra forum tillåter ju detta. Men nu har Ni sagt Ert och det innebär ju locket på. Det finns andra ställen att lufta sig på som ni kallar "sandlåde forum". Över och ut!!

Inte locket på, men man kan återgå till ämnet!

Fredda79
2012-06-28, 18:56
Om ämnet innefattar var oljefiltret sitter gömt så får någon som vet gärna tala om var.
Ska mecka dit ett eurojet i helgen o tänkte passa på byta olja samtidigt.

Lös lite grann i motorummet men fick inte syn på det, så vad behöver jag riva för att komma åt det?

Merlinen
2012-06-28, 21:08
Om ämnet innefattar var oljefiltret sitter gömt så får någon som vet gärna tala om var.
Ska mecka dit ett eurojet i helgen o tänkte passa på byta olja samtidigt.

Lös lite grann i motorummet men fick inte syn på det, så vad behöver jag riva för att komma åt det?

Du måste bort med plastskydet undertill som sitter med 8st torx så ser du det, du behöver en 36mm hylsa för att lossa den.

Fredda79
2012-06-28, 21:32
Du måste bort med plastskydet undertill som sitter med 8st torx så ser du det, du behöver en 36mm hylsa för att lossa den.

OK. Tackar för det :-)

ei9440
2012-06-29, 22:24
Någon som har stört sig på "soundgenerator" ljudet på 35:an och gjort något åt det?

ei9440
2012-06-30, 14:57
Flera frågor, om jag bestämmer mig för att byta fälgar mot tex VW motorsport (5K0071498A16Z) hur funkar det med TPMS då, är det något som kan flyttas över av vilken däckfirma som helst eller måste VAG göra det?

samuel2
2012-06-30, 16:36
Kolla på exempelvis golfmk6.com där finns instruktioner för hur du kopplar ur soundgeneratorn. Tydligen utnyttjar den vindrutan som för att fortplanta ljudvibrationerna till kupén.

TPMS mäter bara skillnaderna i rotationshastighet mellan däcken och upptäcker på så vis om ett av däcken snurrar fortare än de andra => dålig med lufttryck. Verkar vara ett mycket bristfälligt system då det har varnat flera gånger trots att lufttrycket är jämnt i alla däck vid mätning.

Henrik.M
2012-06-30, 17:13
TPMS mäter bara skillnaderna i rotationshastighet mellan däcken och upptäcker på så vis om ett av däcken snurrar fortare än de andra => dålig med lufttryck. Verkar vara ett mycket bristfälligt system då det har varnat flera gånger trots att lufttrycket är jämnt i alla däck vid mätning.

Finns 2 olika system.

Ena systemet är som det du nämner enbart ett system som mäter hjulets omkrets med hjälp av ABS systemet.
Til det systemet behövs ina specialgrejer utan du kalibrerar själv systemet med hjälp av bilens inbyggda knapp eftersom bilen saknar sändare/mottagare i varje hörn.

Sen finns det ett mer sofistikerat TPMS system som använder sändare och mottagare , där du får information om aktuellt lufttryck i varje däck via färdatorn.
Vanligt förekommande på dyrare audi bilar men jag har sett det komma mer och mer på VW , senast såg jag det i en Tiguan.

http://www.myturbodiesel.com/images/a6/vw-tpms-sensor.jpg

Till det systemet krävs att du köper speciella ventiler samt sändare till varje hjul (Går på styft 6000:- för en omgång runt om kring 200:-/st för ventiler och sen kring 1100:-/st för sändare).
När du byter hjul (sändare) måste du "para" in dom nya sändarna mot bilen antingen på VAG eller med VCDS , man ska även ha en speciell trigger som triggar igång sändaren så den kan paras mot bilen.
Vet ej hur däckfirmorna gör om du har en sådan bil.

När väl sändarna är "parade" mot bilen kan du själv kalibrera dom antingen med en knapp eller via menyn i färddatorn.

Lättaste sättet att ta reda på vad man har om man är osäker är helt enkelt genom att kolla på ventilen.
Är det en vanlig gummiventil = System via ABS.
Är det en ventil av aluminium = Sändarsystem. (Dessa hjul brukar även inehålla ganska mycket balanseringsvikter pga av sändaren vikt).


EDIT : Såg nu att frågan gällde en ED35 , då är det det enklare systemet med ABS = Du kan smälla på vad du vill och trycka på knappen.
Men det kan ju vara kul med lite info iaf. :-)

Peter-C
2012-07-01, 11:34
TPMS på golf – enklare versionen fungerar! Att den larmar mellan vinter/sommarhjul är ju helt ok, bara och göra reset.

Jag har haft nytta av det. I veckan som gick så larmade systemet. Kollade på en mack och hö bak hade 0,5 kilo lägre tryck. Spik mitt i banan. Var på väg norrut och har säkert kört 100 mil sedan jag pumpade. Än så länge varnar den inte (pyspunka). Spiken får sitta till Måndag då jag ska lämna in det.

/Peter

ei9440
2012-07-01, 12:15
Tackar för bra svar!

Kalle72
2012-07-01, 12:28
Hejsan!
Jag har pluggat ur soundgeneratorn idag med hjälp av beskrivningen på golfmk6.com.
Det blir en dramatisk skillnad.....det ständiga brölandet är borta.
Låter sååå mycket bättre nu enl. mig..........skönt att höra turbon igen....:)

Tack för tipset samuel2..

Mvh Kalle.

Stefanruf
2012-07-01, 12:41
Hejsan!
Jag har pluggat ur soundgeneratorn idag med hjälp av beskrivningen på golfmk6.com.
Det blir en dramatisk skillnad.....det ständiga brölandet är borta.
Låter sååå mycket bättre nu enl. mig..........skönt att höra turbon igen....:)

Tack för tipset samuel2..

Mvh Kalle.

Blir det nån skillnad förutom ljudet typ på gasresponsen eller så.
Bytte du till ett tiguanrör?


/stefan

samuel2
2012-07-01, 13:06
På ED35 är soundgeneratorn styrd elektriskt och alstras ljudet genom att för över vibrationer från en typ av "högtalare" till kupén (via bland annat vindrutan som fungerar som förstärkare). Kopplas bort genom att helt enkelt rycka ur en sladd.

På tidiga GTI (innan soundgeneratorn togs bort helt 2010?) så är systemet helt analogt med förstärkning av vibrationer/ljud från insuget (?) där en slang går till ett membran som i sin tur är anslutet mot "firewallen" (på svenska?) och alstrar ljudet. Denna kan bytas till ett rör från Tiguan.

Kalle72
2012-07-01, 13:44
Hur lätt som helst var det...
Här är länken till forumet. Finns tom. en liten filmsnutt...tar ca 2minuter att fixa.
http://golfmk6.com/forums/showthread.php?t=33595&highlight=edition&page=20



Går för övrigt som innan, men nu hör man stereon.....:)

samuel2
2012-07-01, 16:33
Hejsan!
Jag har pluggat ur soundgeneratorn idag med hjälp av beskrivningen på golfmk6.com.
Det blir en dramatisk skillnad.....det ständiga brölandet är borta.
Låter sååå mycket bättre nu enl. mig..........skönt att höra turbon igen....:)

Tack för tipset samuel2..

Mvh Kalle.

Jag tog mig tid för att fixa det idag också. Är ju perfekt bilmekarväder i Malmö, 25 grader varmt och sol. Det var ju faktiskt busenkelt. Nu ska jag bara hitta några buntband och få dit kontaken med så den inte ligger och skramlar.

Som du skriver vilken otrolig skillnad det blev. Nu låter det klassisk förbränningsmotor när man gasar på istället och är nästintill knäpptyst vid tomgång. Det som avslöjar att det är en GTI nu är istället det diskreta "bluddrandet" vid gasuppsläpp. Möjligen att det istället blev lite väl tyst och längtan efter ett rejält avgassystem har tilltagit. Jo presentandan är densamma men det låter inte som att det går fort längre.

ei9440
2012-07-05, 17:37
Hur fick ni loss den stora plastbiten som ligger mot rutan och gömmer kontakten?

Kalle72
2012-07-05, 19:24
Lossade endast gummilisten så jag kunde böja upp den lite.
Räckte att få in näven och koppla ur skiten......strajpade fast kontakten oxå.

samuel2
2012-07-12, 22:29
Nu har jag kört utan nästan två veckor. Först gillade jag tystnaden skarpt sedan efter någon dag började jag istället sakna det konstgjorda ljudet men nu tror jag ändå att det "vanliga" motorljudet kommer att få vara kvar. Dels på grund av tystnaden men även att det helt enkelt känns fel med den falska "soundgeneratorn".

Har ni andra kanske kopplat i kontakten igen?

Fredda79
2012-07-13, 07:16
Saknar inte fakeljudet. Men jag har å andra sidan skönsång från ett Eurojet turboback nu, möe bättre :)

Kingen
2012-07-13, 09:34
Personligen gillar jag ljudet som VW har fått fram till ED35 och tycker den låter riktigt trevligt.

Merlinen
2012-07-13, 09:50
Saknar inte fakeljudet. Men jag har å andra sidan skönsång från ett Eurojet turboback nu, möe bättre :)

Kan bara hålla med, gillar ljudet riktigt mycket från Eurojet systemet :)

Premis
2012-07-13, 12:44
Personligen gillar jag ljudet som VW har fått fram till ED35 och tycker den låter riktigt trevligt.

Håller med än så länge iaf :) .. Hade jag haft ett biffigare avgassystem så hade det ju kanske krockat ljudmässigt iofs. F.ö. så är bilen helt grym :).

wolfbane1967
2012-07-13, 14:44
Tycker också bilen låter grymt bra original med soundgeneratorn
Till och med nya M5an har ju det ;)

Stefanruf
2012-07-13, 15:37
Tycker också bilen låter grymt bra original med soundgeneratorn
Till och med nya M5an har ju det ;)
Där kommer ljudet ut ur högtalarna

wolfbane1967
2012-07-13, 16:21
Där kommer ljudet ut ur högtalarna

Ändå kostruerat

ei9440
2012-07-17, 21:11
Kanske av intresse, "test" av BSR steg1...
http://www.youtube.com/watch?v=A4IJm-H0vi8&feature=related

mangewide
2012-09-12, 19:30
Nån som hunnit kört lite trimmat nu? :). Går den som raket, som den borde? :)

frazer
2012-09-12, 19:49
Nån som hunnit kört lite trimmat nu? :). Går den som raket, som den borde? :)

Det gör den. Men man måste vara två i fram, annars blinkar det bara gult ;)

mangewide
2012-09-12, 22:23
Det gör den. Men man måste vara två i fram, annars blinkar det bara gult ;)

Jasså...är det bra? :)

Visst är det samma DSG låda i Gtin och Ed35??, står på volkswagen hemsida att ED35 har 7 växlar..

Erik L
2012-09-12, 22:31
Nån som hunnit kört lite trimmat nu? :). Går den som raket, som den borde? :)

Det gör den definitivt:)

ei9440
2012-09-12, 22:35
Jasså...är det bra? :)

Visst är det samma DSG låda i Gtin och Ed35??, står på volkswagen hemsida att ED35 har 7 växlar..

Min 35 har 7 växlar, 6 framåt och 1 bakåt...

frazer
2012-09-12, 22:39
Jasså...är det bra? :)

Bra med gulblink? Nja, man vill ju inte tappa grepp så det skulle jag inte säga.

mangewide
2012-09-12, 22:41
Ok så GTIn har 5 framåt och en bakåt...

Kingen
2012-09-13, 09:22
Det står nog fel på hemsidan. GTI/ED35/R har en 6-växlad DSG, DQ250. 7-växlade VW bilar har en klenare torrkopplingslåda och sitter i bilar med ett vridmoment på max 250Nm. Bilar över 250Nm har en 6-växlad DSG med kopplingspaket i ett oljebad.

Ok så GTIn har 5 framåt och en bakåt...

AndreasE
2012-09-17, 07:34
Hej!

Är ny på detta forum.

Köpte för tre veckor sedan en Golf Gti Ed35, och jag är mycket nöjd.

Spec:
DSG
Candywhite
Läder/microfiber
Dynaudio
Dragpaket
DCC

Säkert något jag har glömt.

Jag programmerade om bilen efter en vecka med BSR. Jag vet vad som skrivs om BSR, att det kanske är lite tråkiga chip och så. Men med garantin för motor och växellåda som följer med gratis, så tror jag att det är helt ok. Dom har ju ändå hållit på ett tag. Sedan att jag själv säljer BSR kan ha med saken att göra också :)

Dessa tider fick jag fram med hjälp av RS Monitor:

0-100: 5,7s med två i bilen.

Det är väldigt svårt att hitta fäste, med launch control och startvarv spinner den bort 1:an, och ibland även hela 2:an. Tiden 5,7 var när den greppade hyffsat bra när den skickade i 2:an.

Kort och gott är jag mycket nöjd med bilen, till och från jobbet i vanlig trafiklunk så får jag en förbrukning på ca 8,6l, mycket bra tycker jag.

MVH
Andreas

J.L
2012-09-17, 07:50
Välkommen hit!

Några fler planer med bilen?

Mvh

ei9440
2012-09-17, 14:04
Jobbar du på BSR i Stockholm eller genom vilken kanal säljer du deras trim?

Ama303
2012-09-17, 15:07
Hakar också på denna "ny på forumet-trend"

Kör en GTI ED35 -12
Deep Black
Dsg
Dynaudio
Microfiber/läder
Backkamera pdc, larm osv
RCD510
19" Glendale

http://www.garaget.org/?car=303236

Framtidsplaner:
Göra den ännu svartare (tona framrutor, mörka emblem)
Superchips bluefin när de väl släpper bluefin mjukvaran


Nöjd med bilen än så länge. Barnsligt förtjust i brölandet fortfarande. Dock så stör man sig på skramlandet. Vet att man kör med 19" och att komforten därav inte är den bästa, men vartenda dörrsida skramlar och gnisslar. De skramlar även när man lyssnar på musik så bilen skall ta en vända förbi dinbil. Min förra GT -10 med 18" skramlade en del vid musiklyssnande och den fick de tyst, så de får fan skruva ihop gti'n också. Risigt att man skall punga ut med 300k+ för bilen och så skramlar den som en golf 2:a ;)

J.L
2012-09-17, 16:04
Hej & välkommen hit!
Du vet väll att SVW bjuder på ett år i VW GTI Klubben om du köpt bilen ny!

Läs mer på förstasidan!

Släng upp en projekttråd när förändringarna börjar ;-)

AndreasE
2012-09-18, 19:39
Jobbar du på BSR i Stockholm eller genom vilken kanal säljer du deras trim?

Hej!

Nej, inte på BSR Stockholm, utan min däckverkstad i täby är återförsäljare.

Mvh
Andreas

mangewide
2012-09-18, 20:09
Nån som vet hur många ED35 som blev sålda?, det går ju inte att beställa GTI längre...:(

frazer
2012-09-19, 13:38
Någon som bytt bromsar bak på sin ED35? Jag skulle göra det i helgen, men det visade sig att det inte passade med Mk6-belägg!

samuel2
2012-09-19, 16:38
Någon som bytt bromsar bak på sin ED35? Jag skulle göra det i helgen, men det visade sig att det inte passade med Mk6-belägg!

Jag har inget svar på din fråga men blir nyfiken på om det är skivor eller belägg du ska byta och hur långt du kört? Hård körning?

frazer
2012-09-19, 17:28
Jag har inget svar på din fråga men blir nyfiken på om det är skivor eller belägg du ska byta och hur långt du kört? Hård körning?

Belägg, för att klara av bankörning bättre. Original var knappt slitna. Har bytt fram och där passade Mk6 perfekt.

Erik L
2012-09-24, 14:00
Glider numera runt med steg 2 programvara till DSG'n från GIAC/Stertman (sedan tidigare steg 2 optimering från samma tuners), kan varmt rekommendera detta!!! Bilen känns mkt piggare, upplevde tidigare D-läget som segt, S-läget som för hetsigt och manuella läget som för lite manuellt då det t.ex. fortfarande var kickdown där, allt detta är mkt bättre nu!

Ama303
2012-09-26, 10:34
Går det att omprogrammera dsg:n utan att egentligen trimma motorn?
Upplever precis som du Erik att D-läget är aningens segt. bilen växlar upp tok för snabbt och då upplevs den bara som seg. den vägrar också växla ner om man inte stämplar så den kämpar sig upp i hastighet i tok för hög växel, vilket märks direkt på bensinförbrukningen. som det är nu så får man antingen stämpa gaspedalen mot golvet eller växla ner själv med paddlartna inför en omkörning. När man växlar ner med paddlarna så märker man också att bilen stundtals tvekar inför växling, så det resulterar oftast att man drar i paddeln ännu en gång och då har bilen helt plötsligt växlat ner två gånger.
S-läget är å andra sidan tok för hetsigt och vägrar växla upp förrän man varvar upp i det röda.

Manuellt läge finns, men då hade jag lika gärna kunnat köpa en manuell och spakat själv.

Man hade gärna velat ha något mellan D och S-läget.

Särås
2012-09-26, 10:40
Hej!
Ja man kan köpa DSG mjukvara enbart, inga problem!
Dock så rekommenderas inte det av GIAC och det blir en special fil som är gjord för original ECU mjukvara i så fall.

Racertobbe
2012-09-27, 23:36
Jaha, då var jag liksom många andra medlem på detta forum. Har dock ingen GTi än, men mina funderingar är att inom det närmsta skall där stå en på uppfarten.
Har kollat runt mycket de sista dagarna på Blocket för att få mig en uppfattning om hur GTI 35 ser ut. Finns liksom inte så många till salu i Skåne, så därför har man surfat runt och kollat på massa bilder.
Måste säga att den ser riktigt läcker ut. Gillar dock inte deras orginal tygklädsel, så det kommer att bli en med skinn/ läder säten. Får hoppas att den " rätta " GTI 35 dyker upp snart så att man kan slå till. Sedan måste man ju klart bli av med Vectra OPC också. :)

frazer
2012-09-28, 00:59
Måste säga att den ser riktigt läcker ut. Gillar dock inte deras orginal tygklädsel, så det kommer att bli en med skinn/ läder säten.

För mig var det en no-brainer att vänta med att beställa min ED35a tills dess att man släppte den unika 35-halvskinn-klädseln. Är oerhört nöjd och den är helt klart snyggast av de inredningar jag sett på VW och många andra bilar i samma segment.

DPC
2012-09-28, 17:11
Håller med där. Tillvalsklädseln är riktigt läcker!

AeroPlus
2012-10-02, 12:03
Hej,

Nån som kan svara på om Edition35 har samma utväxling som GTI 5 ?

Mvh

Kingen
2012-12-28, 17:40
Slängde idag på nylackade vinterfälgar och bilen har nu fått rulla några meter på vintern också. Före och efter bilder nedan

Före: 934

Efter: 933

935

AndreasE
2012-12-28, 19:21
Slängde idag på nylackade vinterfälgar och bilen har nu fått rulla några meter på vintern också. Före och efter bilder neda



Snyggt! Ska bifoga lite bilder på min nu när jag sätter mig vid datorn..

mangewide
2012-12-29, 09:40
Nice firmabil! :)

Kingen
2012-12-29, 12:12
Snyggt! Ska bifoga lite bilder på min nu när jag sätter mig vid datorn..
Tack. Det tycker jag, fler bilder :)


Nice firmabil! :)
Tennis är en snabb sport förstår du ;) Bilen är faktiskt vår privata det är min sambo som är sponsrad av Svenska Tennisförbundet och VW så vi har liiite bättre priser på VW bilar. Dekalen måste vara på under tiden som man har bilen men den åker nu till våren när det är dags för en ny lackbehandling.

perssoc
2012-12-29, 14:37
Hej,
Bytade upp mig från GT Wolfsburg edition - 10 till GTI 35 edition i februari men har inte blivit färdig att uppdatera här förrän nu.
Fundering? Skall man satsa på en optimering (BSR eller annan) eller skall man låta den vara som den är original? Har inte läst tråden ovan, det kanske står synpunkter på detta? Väldigt nöjd med bilen o DSG-lådan (vilket min GT inte hade) och nu rullat ca 1000 mil. Roligaste bil jag haft hittills :)

Merlinen
2012-12-29, 14:47
Tycker definitivt dessa motorer ska få sig ny mjukvara då ed.30/35 motorerna är strypta från fabrik så ger det så pass mycket att det är värt det.

Kingen
2012-12-29, 15:46
Tycker definitivt dessa motorer ska få sig ny mjukvara då ed.30/35 motorerna är strypta från fabrik så ger det så pass mycket att det är värt det.
Håller med. Tror din bil var hos stertman när jag var där, fin bil.

ei9440
2013-05-12, 21:34
Håller med. Tror din bil var hos stertman när jag var där, fin bil.

Tyvärr ville min låda inte lira med giac trimmet, vet inte om det är för att jag kör utan kat men han började, speciellt med en ny fil, slira på kopplingen på växel 4,5,6. Höll man sig över 5500rpm så gick det bra alt låga växlar. VW har haft nere DSG:n 2ggr efter det men finner inga fel vilket är märkligt då många andra kör med DSG utan problem.

Kommer få nya kopplingspaketet version b å sen blir det nya tag :)

Hallå, hur gick det med din DSG låda och ett nytt kopplingspaket? Och vad är version B?

Kingen
2013-05-12, 21:44
Hallå, hur gick det med din DSG låda och ett nytt kopplingspaket? Och vad är version B?
Revision B är det senaste paketet till dsg6

ei9440
2013-05-12, 21:48
Ok, min är köpt i juni 2012 men är ju tillverkad 2011, så då kan man ju ge sig fan på att det sitter en äldre version då...
Hur fick du VAG att byta den?
Vet du om man snabbt kan kolla vilken version man har?

Kingen
2013-05-12, 22:33
Ok, min är köpt i juni 2012 men är ju tillverkad 2011, så då kan man ju ge sig fan på att det sitter en äldre version då...
Hur fick du VAG att byta den?
Vet du om man snabbt kan kolla vilken version man har?
Finns inget enkelt sätt att ta reda på det (vad jag vet) men tillverkades bilen 2011 så har du version A. Tjejen har spons av VW så de löste det.
Vissa version A verkar ju hänga med en bit genom trim registret å vissa inte. Slirar din eller? Kolla med Stertman vad de tar för ett byte, de bytte ju på Eriks och den är ju hyfsat hårt påställd. Annars om du trimmar via biljouren i åkersberga som säljer APR och är VW ÅF å din koppling skulle slira efter uppgradering så lär de kunna lösa det på garantin..

ei9440
2013-05-12, 22:35
Ok, min slirar inte men om det blir trim så vill man ju inte att den slirar bort vridet...

Oskarius
2013-05-26, 19:38
Är på jakt efter en 35 Edition DSG men hittar ingen vettig till salu. Enda kraven är egentligen svensksåld och helst original. Någon här som tänkt skiljas från sin?

Fredrix
2013-05-26, 22:24
Det ligger ju sju ed35 DSG på blocket, vad är det som inte är bra med dem?

Premis
2013-05-27, 09:39
Är på jakt efter en 35 Edition DSG men hittar ingen vettig till salu. Enda kraven är egentligen svensksåld och helst original. Någon här som tänkt skiljas från sin?

Bara till ett pris som är rimlig för mig men helt orimligt för dig ;).

Kan du leva med manuell kan du fynda på Älvdalens bil som har en för 219k. Annars finns på blocket ju.

Kingen
2013-05-27, 13:44
Är på jakt efter en 35 Edition DSG men hittar ingen vettig till salu. Enda kraven är egentligen svensksåld och helst original. Någon här som tänkt skiljas från sin?
Till rätt pris så kan allt diskuteras nu när vi ska få tillökning i Augusti. Byte till en rolig kombi kan vara av intresse.

Skicka PM om det är intressant eller vill ha mer info.

Ama303
2013-05-28, 14:24
eventuellt får man skilja sig från sin och istället få en tjänstebil med surdiesel :(
pm:a om den låter intressant, bilder hittar du i länken nedan.

MrWalle
2016-03-10, 07:15
Hej på Er!
Ny här på forumet (och som intresserad av en Golf!)

Är ute efter en GTI mk6...
Har kikat på en ED35 med Stertman steg 2 och undrar om hur länge lådan pallar det extra tillskottet :rolleyes:
Den har gått 5200 mil och varit trimmad i princip alla milen.
Är det någon som har erfarenhet från en liknande bil?
Eller annan nyttig info!

Tack på förhand.
MrWalle

Premis
2016-03-10, 07:27
Hej på Er!
Ny här på forumet (och som intresserad av en Golf!)

Är ute efter en GTI mk6...
Har kikat på en ED35 med Stertman steg 2 och undrar om hur länge lådan pallar det extra tillskottet :rolleyes:
Den har gått 5200 mil och varit trimmad i princip alla milen.
Är det någon som har erfarenhet från en liknande bil?
Eller annan nyttig info!

Tack på förhand.
MrWalle

Du får läsa igenom hela tråden här så hittar du säkert en hel del.

Gällande hur länge lådan klarar av det där så är dom generellt starka lådorna, men det beror ju helt på hur bilen har använts innan. Lugnt körd eller använd som racebil det är frågan.

MrWalle
2016-03-10, 08:18
Du får läsa igenom hela tråden här så hittar du säkert en hel del.

Gällande hur länge lådan klarar av det där så är dom generellt starka lådorna, men det beror ju helt på hur bilen har använts innan. Lugnt körd eller använd som racebil det är frågan.
Har läst igenom men hittar inget om att någon kört en bit med trim.
Det blir ju en chansning så klart, man får hoppas att den gått mest på D och inte S!!