Visa fullständig version : Caddy Gti 16v
Andreas.latth
2010-11-09, 21:44
Tänkte jag kunde lägga ut mitt projekt här också...
Det är då en Caddy som har fått en Gti 16v, KR motor, Golf mk2 bakvagn, fullbur, och blivande ombyggt framchassi...
Hela projektet är ett budgetprojekt och fungerar som en avkoppling från studierna / "Learning by doing".
Så kom gärna med tips och synpunkter!
Det hela började som vanligt med att jag köpte mej en vinterbil, en caddy -90 GT. Men efter en kompis lånade den och körde utan att kolla kylarvätska så rök toppen på den...
jag började kolla efter en dieselmotor att sätta i, men hittade istället en billig Golf Gti 16v...
Detta var hösten 2008.
Tanken började då väckas att de vore roligt med en busbil.
Men eftersom jag precis hade börjat plugga så va budgeten ganska tajt.
Jag fick i KR motorn och de va typ här tankarna om en banbil började väckas...
Jag inhandlade en uppsättning Ta Teknix coliovers till en golf 2 och brembo bromsskivor.
testade bilen på konbana. Va Hur kul som helst!
Bilen gick som aldrig förr! Spann i fram, och slängde i bak.
Tiderna blev kanske inte dom bästa eftersom man gick på fyrhjulsställ i varje kurva, men kul va de.
Under hösten 2009 så var det dags att göra något åt väghållningen.
Började kapa bort bakaxeln och måttade in golf bakaxeln, gjorde nya infästningar och nya fjäderbenstorn.
En egen konstruerad helbur sattes även in.
Sommaren 2010 testade jag bilen på konbana igen, dock krånglade bränslepumpen så bilen gick som skit. Men vilken skillnad de blev på väghållningen! Va i princip omöjligt att få den ur kurs. Bilen gick precis dit jag ville, och bakvagnen följde snällt med!
Nu till hösten 2010.
Tyngdpunkten i en caddy ligger inte i mitten tyvärr, har märkt att den ligget strax bakom torpedväggen ungefär.
Så nu har rensningen av chassit i fram börjat, kommer bli en rörkonstruktion från fjäderbenen och framåt.
detta kommer förhoppningsvis minska vikten och öka styvheten i chassit...
Hela projektet är som sagt ett budget projekt och fungerar som en avkoppling från studierna / "Learning by doing".
Så kom gärna med tips och synpunkter!
Får be om ursäkt om kvaliteten på vissa av bilderna, är mobilkamera...
Min fina vinterbil med rallystripes (2007)
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/502.jpg
KR motorn
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/809.jpg
Ta Teknix coliovers och bremboskivor.
Framvagnen är i övrigt: Spindel, spindelled, bromsok, stryled från golf gti mk2. Det som återstår från caddyn är länkarmar.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20090409002.jpg
Bilen testades på konbana 2009
Med orginal bladfjädring bak.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/129558-1419334.jpg
Låter som du gjort Caddyn lite roligare, ser fram emot bilder på dom befintliga ombyggnaderna och dom kommande:).
Andreas.latth
2010-11-09, 22:18
Hösten 2009:
Började rensa allt i kupen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20090925001.jpg
Kapade bort orginal bakaxeln och måttade golf bakaxeln
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091018001.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091018004.jpg
En främre båge bockades till:
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091030.jpg
Buren är byggd efter eget huvud och jag har försökt följa SBFs regler för Rally så långt som möjligt.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091106001.jpg
Mina fina boxar till främre bågen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091106004.jpg
Jag använder mej av den båge som sitter orginal i caddyn. Det enda jag gjort är kapat bort lastgaller, och sänkt den
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091129001.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091115002.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091115001.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091204001.jpg
Nu va främre delen av buren klar, för att göra resten var jag tvungen göra klart fjäderbenstornen...
Så det var dags att börja med bakaxeln...
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091227002.jpg
Golf bakaxeln är bredare än caddyns ram, så jag var tvungen att kapa ur balken
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091227003.jpg
Här ser man även kvarlämningar från Golf 1 karossen dom är byggda på
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091229.jpg
Kapade ur för stötdämparna
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091227006.jpg
För att förstärka när jag kapade i ramen så byggde jag dom här, är i 3mm stål
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091230003.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20091230005.jpg
Fästena gjordes så att jag ska kunna justera bakaxelvinkeln i framtiden
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100113.jpg
Jag ville bygga ganska ordentligt redan från början, så fasta toppmontringar ville jag ha.
Beställde dessa ledlager.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100220.jpg
Andreas.latth
2010-11-09, 22:20
Nu när bakaxeln var infäst så var det dags att börja med tornen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100326001.jpg
Även här fick jag kapa i ramen så lite förstärkning behövdes
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100327002.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100327005.jpg
Nu var tornen färdiga och buren kunde börja byggas
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100405.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100405001.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100502001.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100502002.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100502003.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100508001.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100508005.jpg
När allt väl passade ihop så var det dags att svetsa ihop det
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100516002.jpg
Kom åt ordentligt till slut
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100516003.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100516005.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/20100516003.jpg
Andreas.latth
2010-11-09, 22:28
Fick även tag på en uppsättning skrämbreddare till golf 1, breddar ca 30mm mot orginal
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs593.snc3/31277_129644193720395_100000244453090_276153_16476 39_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs593.snc3/31277_129644170387064_100000244453090_276151_67008 77_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs573.snc3/31277_129644180387063_100000244453090_276152_66274 66_n.jpg
Andreas.latth
2010-11-09, 22:39
Även powerflexbussninger köptes.
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs533.ash1/31277_129644197053728_100000244453090_276154_63439 28_n.jpg
Fick även dit instrumentpanelen. Var tvungen att kapa ur ganska mycket
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs573.snc3/31277_129644203720394_100000244453090_276156_54916 42_n.jpg
Tanken fick sig även ett uppsving
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs593.snc3/31277_130592363625578_100000244453090_280330_55173 96_n.jpg
Bakaxel renoverades med nya bussnignar
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs533.ash1/31277_130592356958912_100000244453090_280329_79598 76_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs533.ash1/31277_130592370292244_100000244453090_280331_41847 31_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs604.snc3/31807_131610636857084_100000244453090_285209_77606 8_n.jpg
Så här blev även sätena till ledlagrena som fjäderbenen ska sitta i
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs021.snc4/33390_133581226660025_100000244453090_293879_36677 88_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs021.snc4/33390_133581209993360_100000244453090_293877_31138 _n.jpg
Sommaren 2010:
Bilen är nere på backen!
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs508.snc3/26685_133822166635931_100000244453090_294878_11662 27_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs508.snc3/26685_133822169969264_100000244453090_294879_34487 63_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs488.snc3/26685_133822173302597_100000244453090_294880_45718 22_n.jpg
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs488.snc3/26685_133822176635930_100000244453090_294881_78690 7_n.jpg
Bilen provkördes som sagt, och väghållningen blev över förväntan
Andreas.latth
2010-11-09, 22:53
Hösten 2010:
Nu här årets projekt startat!
Först göra klart buren:
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010238.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010241.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010242.jpg
Här syns även catchtanken, nere till höger
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010243.jpg
Dags för framvagnen!
Började rensa
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010246.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010248.jpg
Kapade ur en bit av torpedväggen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010257.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010273.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010274.jpg
Så här ser det ut inne från kupen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010275.jpg
Nu var det mest av plåten urkapad, och rören börjar komma på plats
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010282.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010284.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010287.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010288.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010281.jpg
Det är alltså här jag är idag!
Kom gärna med åsikter och synpunkter
MVH / Andreas Lätth
VR6_Linus
2010-11-10, 12:54
Rören framåt bör inte gå mycket längre fram än lite efter fjädertornet.
Ungefär så härhttp://forumbilder.se/images/6a102010125406f5d1.jpg (http://forumbilder.se)
daniel_sandberg
2010-11-10, 14:49
Ser ju busigt ut :D
Andreas.latth
2010-11-10, 16:07
Ja jag var inne på de i början, men fick inte till någon riktig bra lösning tyckte ja.
Blev ganska trångt med luftburken och k-jeten
jag har kollat ganska mycke på andra hur dom har löst de, och fastande lite för denna...
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs449.ash2/72245_164618436889637_100000244453090_466594_42441 84_n.jpg
Kommer alltså komma till ett stag som fortsätter från där balken på karossen kapades av.
Riktigt häftigt projekt! keep it up!
Kommer följas :-D
Kul att ngn gör en banräser utav en caddy ;)
Du verkar ha knepat ihop en fin liten buse... har du tänkt o ha den reggad för gatan oxå?
Andreas.latth
2010-11-10, 21:50
nä som de ser ut nu så blir det ingen reggning än iaf.
Behöver bygga om och bygga till så pass mycke då, så tycker inte de är värt de riktigt...
Wow , vilket bygge , skall följas !!
VR6_Linus
2010-11-11, 10:32
Läs lite längre ner varför man inte ska ha rören så:
http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=840869&sid=1cca90f07f09be2e7c9bbeaa9c838e13
Andreas.latth
2010-11-11, 12:24
Spännande läsning!
antar att du menar med krocksäkerheten där...
Men då i mitt fall så kommer ju alltid den tvärgående staget vara längt fram, eftersom jag måste fästa motorfästet där...
VR6_Linus
2010-11-11, 14:20
Ja precis vad jag menade
Du kan inte bygga det tvärgående röret snet upp mot org balken och fästa det på undersidan. Så här:
http://forumbilder.se/images/c411201021903145d.jpg (http://forumbilder.se)
VR6_Linus
2010-11-11, 14:21
Ja precis vad jag menade
Du kan inte bygga det tvärgående röret snet upp mot org balken och fästa det på undersidan. Så här:
http://forumbilder.se/images/c411201021903145d.jpg (http://forumbilder.se)
Va fasen du gör ju det många tänker och det jag vill göra =)
Grattis och kul projekt!
Andreas.latth
2010-11-11, 22:45
Ja precis vad jag menade
Du kan inte bygga det tvärgående röret snet upp mot org balken och fästa det på undersidan. Så här:
hmm, ja de kanske skulle gå, får lura lite på de...
Gött när man kan få in lite andra synvinkar
Va fasen du gör ju det många tänker och det jag vill göra =)
Grattis och kul projekt!
Hehe ja när man väl kommit igång så är det svårt att sluta, tänkte ju inte att de skulle på så här från början
Andreas.latth
2011-01-30, 21:51
Var länge sen update, men har inte hunnit greja så mycket med bilen,
men här kommer lite bilder iaf
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0257.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0255.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0243.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0253.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0252.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0251.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0247.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0246.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0244.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0242.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0241.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0240.jpg
Bra jobbat..
blir några meter rör ;)
Inte för att vara sån.....
Men tror du inte att det blir ganska farligt med så mycket rör långt fram?
Blir att ganska våldsamt krockvåld med tvärstopp som följd OM det smäller.
Kroppen och inre organ gillar nog inte det.
Krockzon med klenare rör eller inga hela rör framför fjäderbenen är nog att tänka på iaf.
Det där lär inte vika sig många centimeter iaf.
Slutklagat , ser mycket trevligt ut annars!
Andreas.latth
2011-01-31, 11:20
Jo de är andra som sagt det också, men har inte kommit på någon bra lösning på de än.
Vill ha ganska stabilt ifram eftersom motorn kommer sitta i rörkonstruktionen, dels de främre motorfästet men även det ena växellådsfästet...
Men har ni något förslag på hur man kan lösa de?
Har funderar på att försvaga rören genom att skära ut "tårtbitar". Vad tror ni om detta?
Försökte svara ditt pm, Lillen. men det stod att din inkorg var full...
NU är inkorgen rensad.
Om de böjda övre rören hade haft sin första böj redan vid fjäderbenstornet hade de vart bättre.
Sedan de undre raka rören , de blir ju ganska stumma , dessa skulle varit mindre/svagare/andra eller kanske haft en böj/försvagning där det OM det blir en krock kommer böja sig först och inte ta all kraft så det blir tvärstopp , en böj på röret ger ju en möjlighet att vika sig och långsammare ta upp kraften som en deformationszon.
Är du med på tankarna?
Då går det ju fortfarande att ha kostruktionen kvar.
Andreas.latth
2011-02-01, 15:33
Ja de får nog bli att ändra lite på dom korta stagen, och sätta några klenare efter växellådsfästet... får lura lite på de...
svanberg
2011-02-08, 19:49
Mycket skoj projekt ! :).
Spirou_85
2011-02-10, 11:46
Riktigt läckert bygge!!! :D
Men för att tilllägga så om man räknar lite på lutningen o själva böjningen frm där så
tror inte jag att det är ngn "större" fara vid en krock. För det lär ge vika ganska fort ändå.
Men sen är jag ingen fullfjädrad mattematiker på ngt sett heller.
Kan tillägga att bågen jag har fram på min caddy den sitter stumt o rör sej den kan jag skrota bilen!
Riktigt läckert bygge!!! :D
Men för att tilllägga så om man räknar lite på lutningen o själva böjningen frm där så
tror inte jag att det är ngn "större" fara vid en krock. För det lär ge vika ganska fort ändå.
Men sen är jag ingen fullfjädrad mattematiker på ngt sett heller.
Kan tillägga att bågen jag har fram på min caddy den sitter stumt o rör sej den kan jag skrota bilen!
Det är väl knappast bågen eller bilen man är orolig för?!?
Kraschar du och allt är stumt så lär du ju få en del interna skador eller annat av de tvära stoppet!
Dessutom var det nog inte böjen enbart utan de stumma tvärstagen som håller buren nertill som kommer bli mest problem.
Inget ont i detta.
MEN man lär ju tänka efter INNAN och inte när man sitter där i rullstolen av alla skador pga fel i bygget.
Säger inte att det är felbyggt men man kan ju ge lite positiv kritik innan så man får svar på en del frågor.
En bil är ju bara en bil och går att ersätta.
Andreas.latth
2011-02-10, 13:53
Det är väl knappast bågen eller bilen man är orolig för?!?
Kraschar du och allt är stumt så lär du ju få en del interna skador eller annat av de tvära stoppet!
Dessutom var det nog inte böjen enbart utan de stumma tvärstagen som håller buren nertill som kommer bli mest problem.
Inget ont i detta.
MEN man lär ju tänka efter INNAN och inte när man sitter där i rullstolen av alla skador pga fel i bygget.
Säger inte att det är felbyggt men man kan ju ge lite positiv kritik innan så man får svar på en del frågor.
En bil är ju bara en bil och går att ersätta.
Jag håller med dej! Det går alltid bygga nya bilar!
Det är precis sån här feedback jag var ute efter, jag har mest tänkt på att bygga så de håller bra, och då glömmer man lätt av att de ska vara säkert också.
Spirou_85
2011-02-10, 16:23
Det är väl knappast bågen eller bilen man är orolig för?!?
Kraschar du och allt är stumt så lär du ju få en del interna skador eller annat av de tvära stoppet!
Dessutom var det nog inte böjen enbart utan de stumma tvärstagen som håller buren nertill som kommer bli mest problem.
Inget ont i detta.
MEN man lär ju tänka efter INNAN och inte när man sitter där i rullstolen av alla skador pga fel i bygget.
Säger inte att det är felbyggt men man kan ju ge lite positiv kritik innan så man får svar på en del frågor.
En bil är ju bara en bil och går att ersätta.
Allvarligt sa jag ngt om det, jag påpekade att det där bör ge vika vid en krock inget annat..
Klart som fan man skiter i bilen i sådant läge.
Läser du så står det att JAG TROR att det kommer ge vika så som det är om man räknar lite
på vinklingar o böjen..
Just sådanahär inlägg gör att man undrar vad folk håller på med!
Alla har åsikter o synpunkter o jag sa min o du lägger fram det som
att jag typ vill han ska dö vid krock. LÄS VAD JAG SKREV FÖRST!!!!
Allvarligt sa jag ngt om det, jag påpekade att det där bör ge vika vid en krock inget annat..
Klart som fan man skiter i bilen i sådant läge.
Läser du så står det att JAG TROR att det kommer ge vika så som det är om man räknar lite
på vinklingar o böjen..
Just sådanahär inlägg gör att man undrar vad folk håller på med!
Alla har åsikter o synpunkter o jag sa min o du lägger fram det som
att jag typ vill han ska dö vid krock. LÄS VAD JAG SKREV FÖRST!!!!
Som vanligt på forum blir det pajkastning.
Jag skrev min åsikt för att jag tycker olika.
Läste igen ditt inlägg och skulle skriva samma sak igen.
Tycker inte ditt inlägg förde debatten framåt överhuvudtaget.
Haha lade jag fram det DU skrev som om han skulle dö?!
Snacka om att lägga orden i nån annans mun?
Kamma till dig lite först.
TRO är att INTE veta.
Du har 2st inlägg på forumet och pratar om "sånna" inlägg.
JAG var saklig och tydlig i mitt inlägg och det fick gehör hos trådskaparen.
Om du tar åt dig eller känner att jag gjort fel så fine , ber gärna om ursäkt för det.
Men tycker lika förbaskat att du inte förstår faran.
På detta forum är det en städad och bra diskution oftast.
Det är därför folk oftast stannar länge på GTiklubben.
Sorry för OT i din tråd Anderas.
Spirou_85
2011-02-10, 16:44
Som vanligt på forum blir det pajkastning.
Jag skrev min åsikt för att jag tycker olika.
Läste igen ditt inlägg och skulle skriva samma sak igen.
Tycker inte ditt inlägg förde debatten framåt överhuvudtaget.
Haha lade jag fram det DU skrev som om han skulle dö?!
Snacka om att lägga orden i nån annans mun?
Kamma till dig lite först.
TRO är att INTE veta.
Du har 2st inlägg på forumet och pratar om "sånna" inlägg.
JAG var saklig och tydlig i mitt inlägg och det fick gehör hos trådskaparen.
Om du tar åt dig eller känner att jag gjort fel så fine , ber gärna om ursäkt för det.
Men tycker lika förbaskat att du inte förstår faran.
På detta forum är det en städad och bra diskution oftast.
Det är därför folk oftast stannar länge på GTiklubben.
Sorry för OT i din tråd Anderas.
Ber om ursäkt för OT här med.
Men jag var inte med i eran diskution alls.
Jag valde att inte lägga mej i o sa vad jag trodde.
Klart jag fattar riskerna. Men jag påpekade att dom vinklarna det ser ut att vara så
ser det inte så farligt ut som du säger. Det var mer så jag menade.
Förstår bara inte "nedklankningen" på det jag skrev.
Ja jag har 2 inlägg här men "hänger" mkt på forum o skriver mkt.
sak samma.
Igen riktigt snyggt bygge du har!
Andreas.latth
2011-02-10, 18:08
Hehe, Sluta bråka nu!
Jag tycker att ni båda har vettiga inlägg
Andreas.latth
2011-02-15, 21:25
Nu har svetsningen påbörjats.
Har svetsat allt utom dom korta stagen längst fram.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0342.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0343.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0340.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0339.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0334.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0336.jpg
Nu när jag har svetsat allt kunde jag se hur stadigt de blev i fram, och det sviktade ganska mycke, ca 1cm om jag tryckte med foten.
så jag tro ändå att jag behöver något lite mer stabilt... men ska lura lite till.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0335.jpg
Andreas.latth
2011-02-16, 22:13
Var på skroten ida och bytte en gammal katalysator mot en golf kofångare..
Har rensat den på balk och onödig plast, så nu är det bara skalet kvar, väger uppskattningsvis ca 1, 1,5kg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0345.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0346.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0347.jpg
Ser kanon ut med fångaren.
Clintan_86
2011-02-17, 18:53
Grymt bygge detta! Fortsätt såhär så kan du ta konbanan med storm sen ;)
Mvh
Andreas.latth
2011-02-17, 19:23
Tack så mycket!
Ja man får hoppas på de, blir nog inte klar helt med den, men provkörning lär det bli!
Andreas.latth
2011-03-13, 12:33
Nu var det ett tag sen det var update.
Har hänt en del:
Det mesta är svetsat, måste ta ut motorn för att komma åt resten.
fronten är på plats
motorfästena är klara och motorn sitter fast
så nu står han på backen!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010314-1.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010316-1.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010317-1.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010319-1.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010321-1.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010318-1.jpg
Andreas.latth
2011-03-18, 19:07
Har vart och handlat lite mer tunnare plåt.
Gjorde lite förstärkningsplattor till buren i kupén och började på inneskärmarna
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010328.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010326.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/P1010322.jpg
Andreas.latth
2011-03-26, 18:10
Nu är allt i motorrummet rensat på saker och det är dags att börja slipa på karossen.
Även kupen är rensad..
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0823.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0824.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0825.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0826.jpg
Lite fascinerande hur mycket kabel som finns i en caddy...
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_0827.jpg
hela fram chassit, bara bulta på sen!
Andreas.latth
2011-05-09, 17:51
Nu va det länge sen det va update.
har kommit en bit på vägen, chassit är i princip klart för grundlack
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1092.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1093.jpg
En dragögla har kommit på plats, går att skruva bort hela staget om det skulle vara så...
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1094.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1095.jpg
nästan allt har slipats plåt rent och rostlagats om så behövts
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1096.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1097.jpg
nya innerskärmar har kommit på plats!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1099.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1100.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1103.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1104.jpg
förstärkningsplattorna på buren är svetsade
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1105.jpg
Har även hittat en ny vän!
X-rost, funkar sjukt bra! bara lägga i rostiga verktyg eller skruvar eller detaljer, låt dom ligga i badet några timmar, sen är dom som nya!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1107.jpg
Här ligger dom i plurret
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1108.jpg
går även bra att pensla på, har gjort det på allt som är bar metall på bilen. det tar bort allt ytrost som blir och efteråt bildas ett rostskyddande skickt av järnfosfat. och sen är det bara att måla på grunden
Riktigt imponerande bygge! Du skulle faan ha medalj som orkar utföra detta! :)
Vart har du hittat rost bortagningsmedlet?
Andreas.latth
2011-05-28, 09:05
Riktigt imponerande bygge! Du skulle faan ha medalj som orkar utföra detta! :)
Vart har du hittat rost bortagningsmedlet?
Tack så mycket! Det är gött att ha något vid sidan av studerna...
Hitta den här: Treman.se (http://www.treman.se/XRost.htm)
Kan verkligen rekommendera det, funkar överförväntan!
5l kostar 600kr, så det är ganska dyrt, men det är det värt
Andreas.latth
2011-06-05, 09:20
Då va den färdigsvetsad för den här gången!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1231.jpg
Förflyttning mot lackning!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1237.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1238.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1239.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1240.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1241.jpg
Fräsig grundfärg! På med klarlack och kör ;-)
Andreas.latth
2011-06-05, 22:23
Fräsig grundfärg! På med klarlack och kör ;-)
hehe ja de kanske skulle va något.
nä det kommer bli vit sen som resten av bilen. Budgetbygge kräver budgetfärg, hittade en maskinfärg som ska va till fiat maskiner som var väldigt lik volkswagens vita, så den blir de sen
daniel_sandberg
2011-06-06, 15:26
Annars har biltema vit färg
du köper den på båtavdelningen och den kostar ca 230kr/litern.. Jag blev nöjd med min scirocco när jag lackade med den..
Andreas.latth
2011-06-09, 20:09
Då va han lackad och klar!
Blev riktigt nöjd med lacken! använde som sagt maskinfärg, 2 lager och sista lagret hade jag i 50% klarlack.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1242.jpg
Först lite kitt
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1243.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1244.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1257.jpg
Färdiglackad och klar!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1258.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1259.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1260.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1261.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1264.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1265.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1268.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_1266.jpg
Tjusigt! Ihop med den under natten så syns vi på Bugrun imorrn ;-)
Andreas.latth
2011-06-11, 00:56
hehe ja de hade vart gött, men det får räcka med åskådarläktaren för mej iår...
hehe ja de hade vart gött, men det får räcka med åskådarläktaren för mej iår...
Förstod det, skojade lite med dig ;-)
Andreas.latth
2011-08-28, 22:34
Nu va det längesedan det va någon update...
Har hänt lite under sommaren iaf.
Har fått i motorn och allt. testade bilen på en konbaneträff fungerade fint! chassit blev riktigt vridstyvt och fint!
Sen va det som vanligt att man kollade runt lite på blocket och då hittar man så klart något man skulle vilja ha och köper det.. i det här fallet blev den en golf gti 16v, ett avstannat turboprojekt...
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2191.jpg
Så här ser den ut nu efter sommaren
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2192.jpg
Motor och allt är på plats!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2193.jpg
Fräschade upp några gamla fälgar jag hade liggandes, blev riktigt nöjd med resultatet. Biltemas motorlack är bra skit de!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2199.jpg
Här även bytt till pinnbult och kör med 15mm spacers
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2204.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2194.jpg
Så här ser det ut i kupen än så länge, har inte fått in mätare och sånt än bara
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2195.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2186.jpg
Här är den ny inköpta golfen!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2169.jpg
Motor på väg ur
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2189.jpg
Och här har vi den!
En ny renoverad Gti 16v KR motor, med S2 kolvar och stakar, G60 topplocksackning i övrigt orginal
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2175.jpg
Fick även med en hel del annat smått och gått
Bland annat 240 turbo K-jet med spridare och bränslepump och allt
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2190.jpg
Här har vi turbon, är från en volvo lättrycks, troligtvis 940 eller något sånt...
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2188.jpg
Passade även på att städa i verkstan. Blev som en butikslokal nästan!
Mycket vackert!
När får man beskåda Caddyn i verkliga livet?
Kanske fightas lite på Gelleråsen i Oktober? ;-)
KUL KUL.....det går frammåt!
Andreas.latth
2011-09-01, 09:51
ja de kan nog dröja till nästa sommar tyvärr.. är ganska mycket kvar innan bilen är helt klar.
men just nu är det den nya motorn som gäller!
Fireball
2011-09-05, 23:12
Riktigt trevligt bygge! :-)
*sneglar på den avställda Caddyn hemma i garaget...*
Andreas.latth
2011-09-09, 18:24
Riktigt trevligt bygge! :-)
*sneglar på den avställda Caddyn hemma i garaget...*
Tack så mycket!
ja det är bara att ta tag i den! det är väldigt roliga bilar att hålla på med! finns mycket delar också.
Andreas.latth
2011-09-09, 18:29
Japp då har uppsnyggningen av motorn börjat!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2480.jpg
Har rensat motorn på i princip allt löst och tvättar och målar upp allt.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2481.jpg
Ventilkåpan fick sig en omgång
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2482.jpg
Har även börjat slipa rent blocket, ska tvättas och målas sen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2484.jpg
Generatorn och remskivorna
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2485.jpg
Insuget fick samma lack som karossen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2487.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2486.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2488.jpg
regulator från en 240turbo
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2489.jpg
Här är den nya oljefiltershållare
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2490.jpg
Har anslutning både till vatten och luftkylning
Andreas.latth
2011-09-26, 10:16
Då va motorn färdigmonterad och klar!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2511.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2513.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2523.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2516.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2518.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2521.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2522.jpg
Andreas.latth
2011-10-31, 16:13
Nu var det länge sedan de va någon update.
Har inte hänt så mycket men den nya motorn är på plats iaf.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2557.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2558.jpg
Har hållt på och lurat på var jag ska sätta intercoolern och vart tryckrören ska gå.
men efter ett tag så kom jag på att den kan sitta här!
passade prefekt om man vände på orginalslangen som sitter mot insuget.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2562.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2564.jpg
och eftersom turbon är vänd neråt så kommer tryckröret gå under grenröret och sen upp till intecoolern.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2568.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2560.jpg
Här kommer även det nya oljekylet sitta. kommer byta kyl till den från golf 2 också eftersom som det är lite kortare.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2561.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2573.jpg
Funderar fortfarande på vart jag ska ta oljan till turbon, men tror det kommer bli till att sätta en förgrening här och sen en hydralslang bort till turbon.
Andreas.latth
2011-11-15, 14:40
Då va k-jeten från 240 turbo på plats! allt är rengjort och fint.
använde golfens bränsleledningar men har 240 spridare och styrtrycksregulator
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2581.jpg
har även gjort klart downpipen
köpte fläns från kl racing och rör från biltema
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2598.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2597.jpg
rören är 3" och ska sen gå ner till 2,5" efter downpipen
Va ganska tajt att få dit rören, hade bara en halv cm att spela på, men fick dit det bra sen
ska linda in i bandage sen och så de skyddar andra grejer som är i närheten...
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2588.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2587.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2589.jpg
Hej! Ser bra ut, men du det e inget 240 turbo sprut ,det kommer från 740GLE, de sa jag till dig men det kanske du missad i allt. bara så du inte spikar i sönder motorn. dock så köpte jag det som ett 240 turbo sprut men när jag kollade upp siffrorna på det så stämde dom bara med 740GLE
Tänkte precis på det. Har haft sprut från 240 turbo på min golf, och det bränslehuvudet har utgångar till 6 cylindrar, varav 2 är pluggade. Sen har det även större luftvåg. Styrtrycksregulatorn skall gå att borra upp på undersidan, där ska det sitta en insex som man kan reglera mottrycket på.
För övrigt ser det riktigt ball ut, snyggt jobbat! / Peter
Andreas.latth
2011-11-20, 16:07
Jasså är det så... jag för jag kollade upp numret där och, och då fick jag som du att det var mycket 740, men jag tänkte att de kanske satt samma som på 240, men så är det då inte... då kanske man ska börja leta reda på ett från 240 istället då.
för jag kollade styrtrycksregulatorn och den va nog till 240 i alla fall och den är redan borra på baksidan.
Någon som vet någon som har ett 240 sprut liggandes eller?
Kan ju vara så att styrtrycksregulatorn är bytt mot antingen 16v eller volvo/saab turbo. Det sitter nämligen exakt samma grejer även på saab med k-jet.
Vet att Erland Cox har ett turbo-jet från saab liggandes (topplocksverkstan).
Den enda bilden jag har på det turbo-jet jag hade (från volvo 240t) Men du ser att det finns möjlighet att ha 6 cylindrar.
Sen ser du också att stigningen i luftvågen är annorlunda, på sugmotorn tror jag det bara är två vinklar, denna har fler vilket innebär brantare stigning och högre lyft för samma luftflöde. Det ger mer soppa vid högre flöde pga vågen måste lyftas mer.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0619.jpg
Dave the brave
2011-11-20, 17:04
Funderar fortfarande på vart jag ska ta oljan till turbon, men tror det kommer bli till att sätta en förgrening här och sen en hydralslang bort till turbon.
Jag tar oljan från givaren som sitter på baksidan av toppen, kolla bilder i länken på min signatur. Tummen upp för ditt bygge, mycket snyggt!
Andreas.latth
2011-11-20, 18:51
Kan ju vara så att styrtrycksregulatorn är bytt mot antingen 16v eller volvo/saab turbo. Det sitter nämligen exakt samma grejer även på saab med k-jet.
Vet att Erland Cox har ett turbo-jet från saab liggandes (topplocksverkstan).
Den enda bilden jag har på det turbo-jet jag hade (från volvo 240t) Men du ser att det finns möjlighet att ha 6 cylindrar.
Sen ser du också att stigningen i luftvågen är annorlunda, på sugmotorn tror jag det bara är två vinklar, denna har fler vilket innebär brantare stigning och högre lyft för samma luftflöde. Det ger mer soppa vid högre flöde pga vågen måste lyftas mer.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0619.jpg
Okej, tack för tipset!
ja de såg ju lite annorlunda ut de klart...
är det samma bosch nummer till saab och 240 då eller?
vilka saab modeller hade detta?
Jag tar oljan från givaren som sitter på baksidan av toppen, kolla bilder i länken på min signatur. Tummen upp för ditt bygge, mycket snyggt!
okej! där kan man ta och ja!
riktigt grymt bygge! precis så jag har tänkt att min motor ska gå och. men du kör med orginal k-jet då fast det är gnistat. Hur står sig det jämfört med ett 240 turbo k-jet i prestanda och pris mm?
Kan tyvärr inte kolla boschnummer då jag sålt mitt insprut. Skulle dock gissa på att det är samma på både saab och volvo. Det är Saab 900, 81-86 som har turbo k-jet. Såg att det finns bränslefördelare på bildelsbasen för 4-600:-
Dave the brave
2011-11-20, 21:45
Hur står sig det jämfört med ett 240 turbo k-jet i prestanda och pris mm?
Prestandamässigt vet jag inte men vad jag hört är att ett gnistat 16V-sprut levererar ungefär samma mängd bränsle som ett 240 turbo-sprut. Att gnista ett sprut är dock ganska dyrt, 3000-5000 kr har jag sett på olika forum.
Mitt sprut lever på gränsen, på höga varv och fulllast går den lite för snålt så där bör man inte ligga för länge och pressa, får växla lite tidigare bara. Upp till drygt 6000 varv går den helt perfekt bränslemässigt och laddar då 0.4-0.5 bar.
Såg precis bränslehuvud med våg till salu för 500:-
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=market&subsection=showad&id=11161
Andreas.latth
2011-11-21, 11:42
Såg precis bränslehuvud med våg till salu för 500:-
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=market&subsection=showad&id=11161
Hehe, ja de kom som på beställning!
Fint att du fick tag på rätt grejer. det va jag som borrade styrtrycksregulatorn ;-)
Jag har kommit över ett extrasprut som jag tror kan funka mycket bra när man vill ha extrabränsle.
Jag hittade en som heter Peter på volvo 360 forumet som gjorde ett eget extrasprut som han säljer.
Det ska fungera så att man ställer vilket turbotryck det ska starta vid och sen kan man ställa hur mycket det ska ge vid varje 1000varv med början vid 2000varv
Man kopplar 1-4st vanliga spridare i passande storlek till det.
Har inte hunnit få i det i min 245 med b230fk än men det kommer nog i inom några veckor.
Återkommer med mer info när jag provat det.
Just de, jag fick betala 1800:- + frakt för det.
Andreas.latth
2011-11-28, 23:26
Fint att du fick tag på rätt grejer. det va jag som borrade styrtrycksregulatorn ;-)
Jag har kommit över ett extrasprut som jag tror kan funka mycket bra när man vill ha extrabränsle.
Jag hittade en som heter Peter på volvo 360 forumet som gjorde ett eget extrasprut som han säljer.
Det ska fungera så att man ställer vilket turbotryck det ska starta vid och sen kan man ställa hur mycket det ska ge vid varje 1000varv med början vid 2000varv
Man kopplar 1-4st vanliga spridare i passande storlek till det.
Har inte hunnit få i det i min 245 med b230fk än men det kommer nog i inom några veckor.
Återkommer med mer info när jag provat det.
Just de, jag fick betala 1800:- + frakt för det.
Ja men det vet ja en som körde med, Åkesson som bygger en 360 turbo med typ 400hk. han hade de i sin när han hade den andra motorn och de funkade fint!
Andreas.latth
2011-11-28, 23:34
Passade på att fräscha upp alla kylen så dom blev fina.
jag kör med kyl från golf 2 nu, är lite mindre än caddyns orginal, men nu när jag har oljekyl så får jag inte plats med caddyns, eftersom den nya oljefiltershållaren är i vägen.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2602.jpg
trångt men de går
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2607.jpg
Intercoolern fick sig en omgång och
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2615.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2616.jpg
sen har jag även vart och pressat mig en oljeslang till turbon
får tacka David för tipset om anslutningen mot motorn
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2609.jpg
oljeretur
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2612.jpg
Och här har vi då 240 k-jeten som jag var och handlade av Per i sollebrunn i helgen
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/Caddy%20Gti%2016v/IMG_2618.jpg
Det blir kanonsnyggt, inte långt bort med provstart nu eller?
Tänkte nämna att jag läste att man bör ha en restriktor på oljan före turbon, alltså en strypning.
Typ en igensvetsad slangkoppling som man borrar ett 3mm hål i, annars kan man få problem med att den trycker olja i genom lagrena. värt att kolla upp ia fall.
Mvh Håkan
Det kommer bli ganska varmt under IC'n där du..
hade jag varit som dig så hade jag tagit olja från sidan på toppen, där tryckgivaren sitter, kläm dit ett t-stycke bara.
Hej! händer det nåt med bilen?
Fireball
2012-01-15, 22:17
En fråga: Färgen på remskivorna (och en del rör), är det "vanlig" färg eller nån form av eloxering?
Andreas.latth
2013-01-02, 19:26
Nu var det väldigt länge sedan det hände något här, har vart mest jobb det senaste så det har legat lite på is.
Men nu tänkte jag börja kolla lite på den igen!
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/IMG_4330_zps5b4ac8e1.jpg
Så här ser det ut just nu i motorrummet.
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/IMG_4327_zpsade8a318.jpg
Det första jag gjorde var att börja med luftrören mellan luftvåg och tubro, och turbo och intercooler
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/IMG_4329_zps15d39d1d.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/IMG_4331_zpsf03e608f.jpg
http://i1087.photobucket.com/albums/j477/Andreaslatth/IMG_4335_zps48632c2c.jpg
tänkte sätta en värmesköld mot grenrör och turbo sen
Andreas.latth
2013-01-02, 19:29
En fråga: Färgen på remskivorna (och en del rör), är det "vanlig" färg eller nån form av eloxering?
Det är biltemas kopparcrome