handdator

Visa fullständig version : Gat/banrace Golf GTI 1.8 16v -88 förfrågningar?



FroXis
2010-07-29, 23:20
Hejsan.

Jag heter Marcus o har nyss köpt mig min lilla pärla. (Ny på GTIklubben)

Nu har jag fått lite idéer om att bygga om till mer racer bil. Karossen är ganska klar redan men finns lite mer grejer i motorn som jag skulle vilja göra.
Va uppe på Trend AB förut idag och skulle kolla lite pris på att renovera toppen o ny kam detta skulle kosta ca 15000 kr och sen frågade jag hur mycket jag skulle kunna få ut i HP (toppen är redan planad o uppborrade kanaler) han sa ca 185-190 HP (dom har väldigt bra erfarenhet av trimning) kan detta vara möjligt och hur mycket annat måste jag fixa i motorn så den klarar av allt?

Är det någon som kan berätta lite för mig va du ser bara på motorutrymmet? Insuget skulle vara bytt?? Jag har inte så stor koll på golfarna.

Tack på förhand!

Bilen finns på garaget med lite bilder om någon vill kolla lite! User; FroXis

J.L
2010-07-30, 10:40
Först av allt välkommen hit!

Har du planer för tävlingar eller bara "förarutveckling" på skoj med
diverse klubbar?

185-190 HK borde väll vara möjligt, men då isåfall med bättre andningsvägar tror jag,
extraktor och större avgas, renoverad och portad och planad topp med nya ventiler och vassare kam.

Tänk på att driftsäkerheten och livslängden sänks, är inte bottendel renoverad hade jag
tyckt ett bättre alternativ vore att skaffa ett 2 liters block för renovering att bygga på.

Tänk på att trimma är silver, lätta är guld ;-)

Lilla_Vargen
2010-07-30, 10:48
Välkommen hit !!


...

Tänk på att trimma är silver, lätta är guld ;-)

Den instämmer jag helt på !!!
Tror min drivlina hade skurit för flera tusen mil om den hade trimmats lika grovt som bilen blivit lättad och med tanke på hur mycke/hårt bilen har piskats under åren... puh.

ovredsson84
2010-07-30, 11:02
Först av allt välkommen hit!

Har du planer för tävlingar eller bara "förarutveckling" på skoj med
diverse klubbar?

185-190 HK borde väll vara möjligt, men då isåfall med bättre andningsvägar tror jag,
extraktor och större avgas, renoverad och portad och planad topp med nya ventiler och vassare kam.

Tänk på att driftsäkerheten och livslängden sänks, är inte bottendel renoverad hade jag
tyckt ett bättre alternativ vore att skaffa ett 2 liters block för renovering att bygga på.

Tänk på att trimma är silver, lätta är guld ;-)


VWälkommen hit..
Som sagt ovan. Tänk på att skaffa två liters block. Balansera Vev och vikta in allt och lätta svänghjulet, och nya lager och allt sånt.

Men allt e kostnads fråga..

Lätta e den rätta vägen.. =P

Lillen
2010-07-31, 15:54
Tänkt dock på att i rallyutförande lämnar Grupp-H motorerna en bra bit över 200hk.
Det är både med 8V och med 16V motorer.
Dock på höga varv under begränsad tid.

FroXis
2010-08-03, 01:26
Tack tack.
Förarutveckling hade jag tänkt att börja med.
Det är redan mycka gjort med motorn som planad topp tror den va portad 2,5" system. Killen som jag köpte bilen av sa att det "stora" insuget satt på. vad vad menar han med de?

matsola
2010-08-03, 08:40
Killen som jag köpte bilen av sa att det "stora" insuget satt på. vad vad menar han med de? här kan du läsa på om insug http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=faq&subsection=Teknik&id=77