handdator

Visa fullständig version : Vw Golf mk1 turbo -75 - Köpa? Lägg seriöst bud!

Sidor : 1 [2]

Fredriksson
2011-06-20, 14:42
Jag har inte handlat nånting ifrån staterna jag vart missnöjd med hittills...

MEN det jag menar är att det känns lite bortkastat å kasta 1500kr i sjön för en liten plåtbit som ingen vad jag vet, därför jag frågade mer än amerikanarna tydligen ha testat att det funkar..

Sn00k
2011-06-20, 15:25
som sagt, problemet är ett konstruktionsfel/materialfel och har varit välkänt sedan -91 när dessa lådor kom ut på marknaden.
finns massor av folk inom rally/rallycross som har kört med utanpåliggande "gördlar" som avhjälpt problemet massor jämfört med orginal.

huset ÄR vekt, axeln SNOR sig och dras ur lagret, och får dreven att gå isär och slå av topparna = PLATT.
detta är inget jag sitter å gissar på, jag har 7-8 lådor mosade som dissekerats och där detta har konstaterats, du är så välkommen upp till garaget och titta på renslipade drev, vridna axlar å spruckna hus, även om du varit med vid flera tillfällen då dom rensats, tom i bilen.

det finns en starkare platta som sitter på insidan av lådan där dessa fyra bultar är fästa, denna finns i två versioner, och stoppar man dit den kraftigare av dom(som ändå är ganska smal och vek) så håller lådorna DUKTIGT mycke bättre, om du tex tittar på eriks senaste 02A som var byggd med MINA drev och den starkare plattan, han mosade 880Nm genom denna en hel sommar.. för att slutligen mosa sönder 2:an ute på gården när han lekte å skulle ställa fast bilen med sliksen.

det skvallrar om att denna pryl, plus lite högre förspänning på lagren, kan vara precis det som behövs för att stadga upp dessa gamla herk-lådor, och ur ren metallurgisk synpunk så är detta helt korrekt.. gammal TRÖTT aluminium jämfört med en härdad platta som kan ha allt ifrån 25-200ggr styrkan av själva huset.

finns numera ett starkare 0A4 hus i bättre alu/magnesium legering att tillgå, som bara väntar på att bli utprovat, materialet och förstärkningarna i själva gjutningen skvallrar om att det är betydligt mer robust.

milberg tar ju säkert på sig att fräsa en prototyp på en sån här inre "gördel" för en 500-ing, bara å bulta i tillsammans med riktiga drev å se vad som händer, NADA att förlora på det.

förövrigt jobbar jag med konstruktion, belastning, hållfasthet och metaller hela dagarna och har så gjort en stund nu.. bara utifrån detta så säger jag att denna plåtbit har stor potential, då jag VET att dom senare dreven, med nya härdningen, i sig är starkare än tillåmed 02M-dreven rent materialmässigt.. och jag VET att det var en sån 3:a som tobbe här just mosade.. för det var ovan nämnda drev som kom ifrån min samling, då jag hittade på ännu trevligare drev.. som jag fortfarande har liggandes, något för tobbe kanske.

golf666
2011-06-20, 21:28
ja milberg ska få tillverka en sån där platta så får vi utvärdera att se :D
Matte, vad är det för nå starkare drev du har liggande ? (dom ifrån den där caddy tdi lådan) ??

Sn00k
2011-06-20, 21:55
yes, komplett innehåll ifrån en 0A4 låda med ytterst få mil på.. enda kruxet i ditt fall är att centret på kronhjulet skiljer mot diffen.. dom gick ifrån 114mm till 113mm.. precis som på senare 02J.. jag har faktiskt kronhjulet och diffen liggande bredvid mig just nu.. undrar om det inte bara går att ta upp hjulet till 114mm igen i en svarv/fräs.. har en 02A pelikan liggande också, så jag ska kika om bultdelning å allt stämmer.. =)

http://www.peloquins.com/products_02J_B.html

det finns även ett starkare hus liggandes i gömmorna av alu/mg legering.. dock behöver man flytta över 2st packboxar vid medbringarna då dessa kör med 108mm medbringare orginal.. biffigt.

Update: jomenvisst, bultcirkeln är densamma, man lär bara ta upp innerdiametern på själva kronhjulet med 1mm i en svarv så går det alldeles utmärkt att använda pelikanen som du har nu =)

David L
2011-06-20, 22:30
Så här menar du? :)

Kronhjul (http://www.dli-teknik.se/david/P1010367.JPG)

Byggde min första 0A4, eller 02S som den även heter för ett antal år sedan. Fina saker, men fortfarande bara en uppdaterad 02J med extra växel. Men kör så det ryker.

Sn00k
2011-06-20, 23:28
Precis David, det där ska väl vara en barnlek att åstadkomma för nån som jobbar med svarvning =)
0A4:an var väl den 5-växlade varianten och 02S 6-växlade om jag inte minns tokigt.. ska även finnas en 02R i nån polo enligt herr Gary.

dreven har samma härdning som senaste 02J, däremot bara ~1400mil på nacken, så dom är riktigt färska..
dessa i kombination med starkaste huset, pelikan, "gördel" och lite högre inspänningstryck på lagren så lär man ju ha tagit 02A/J/C/S/R/0A4-lådorna till yttersta gränsen för vad dom klarar av.. håller det inte då så är 02M och då lämpligen DRP nästa naturliga steg.

Fredriksson
2011-06-23, 20:32
Det jag menar är att dom kan lika gärna ha hittat en låda/drev som haft turen å hålla.. eller har dom gjort nån form av test på ett visst antal språnkans nya lådor som dom även kollat över matrial å så i drev/lådhusen osv ?

ja menar hur länge har inte bröderna bond åkt med deras 4petade låda som alla säger att den borde gått sönder för länge sen..

F.Bond
2011-06-24, 11:57
Ja Tobbe det är bara att byta låda till 4-petat. :)

Blir det att köra Borlänge street open??

golf666
2011-06-30, 21:57
Ja Tobbe det är bara att byta låda till 4-petat. :)

Blir det att köra Borlänge street open??

nja jag tror inte de blir nå 4-petat här inte hehe!

Ja de är väl tanken iaf... vi får väl se :)

30/6 - 2011 - UPDATE

Hmmm, ngt som är trasigt här tror jag ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-870a6524830116400af6d2c2cccb55e7_large.jpg

Får de lov att vara lite sallad? :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-18d110bd24c2b1d79ac7afba4488ce60_large.jpg

Är väl 3ans drev och ingreppet som gått åt skogen som de såg ut ;)
Tur man hade magneten kvar i lådan, den samlade upp de mesta av skrotet..
Nu stundar isärtagning av lite drev samt ordentlig tvättning av allting :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-c564d641d46058f5f40c2fe05d657d69_large.jpg

Lillen
2011-06-30, 22:33
Ganska klart VAD som är felet iaf!

Caddyman
2011-06-30, 22:51
Hmm.
Tycker mig känna igen det där. ;-)

Erik_vr6
2011-07-01, 13:24
Hmm.
Tycker mig känna igen det där. ;-)

+1 :)

Matte, SnOOk>> En hel del du skriver stämmer bra. Men sen är vissa saker helt galna och ja orkar inte ens gå in på detaljer, du skulle ju inte erkänna att vissa saker inte stämmer iaf ;) Men ja vet ju själv hur och var ja pajjat mina grejor ;) Men kom gärna förbi på en grill å några kalla nån kväll så kan vi ljuga lite mer.

En sak till: avslöja gärna dina källor på material specar, härdningar, uträkningar mm. Som när man skrev en uppsats i skolan så lära man ha en källförteckning.

Å grattis till ditt nya kneg får man väl säga :) Har du gått å blivit konstruktör på sistone så är de ju perfekt. Bara att maila över en dwg fil så fixar ja plåtbiten till Tobbe :)

Vetti fan om de är jätte aktuellt att köra en bit i hardox eller toolox. Kommer kosta mer än va de smakar. (inget är omöjligt) Men SS 2541 eller SS 2172 kanske skulle funka lika bra?

Best regards!

Sn00k
2011-07-01, 15:31
erik: haha, du vet det ja, då vet du också att det var min drevsats du smaskade sist, och att den absolut höll bättre än alla tidigare.. att du sen mosade till husen lite också, det var ju en annan femma.. dom äldre, inkl alla vr6, är som sagt i gammal blöt-alu.

härdningen på dreven omnämns i ett officiellt vw-dokument som släpptes -99 vill jag minnas, har det säkerligen kvar på gamla burken hemma i främby för närmare granskning. (detta är även utprovat av bekanta med tillgång till hydraulpress med digital belastningsmätare).
material/legerings specar är knappast hemliga dokument, det bör du veta som är svetsare.
finns även lite artiklar ang orginal vw-drevsatser och material som skrivits i samband med iaf 2st drevsats/diff-tillverkares produkter, där materialen står med.

har aldrig påstått att jag är konstruktör, jag sa att jag jobbat med bla konstruktion, metallurgi, hållfasthet mm och det stämmer ytterst bra.
nog kan jag skramla fram en dwg-fil på nått dylikt om jag orkade måtta upp biten ifråga, CAD/cam är inget främmande, även om det var ett tag sen jag knåpade i just autocad.

vad gäller materialval, så vadsomhelst hårdare än blöt-alu gör nog sitt till att stadga upp det, ju hårdare desto bättre.

0A4 drevsatsen finns kvar ännu, hade varit skoj å se vad den tål.

tittar gärna över på en grillning å några kalla nån dag, bara å hojta till! =)

Fredriksson
2011-07-04, 19:18
förövrigt jobbar jag med konstruktion, belastning, hållfasthet och metaller hela dagarna och har så gjort en stund nu.. bara utifrån detta så säger jag att denna plåtbit har stor potential

du skriver ju att du jobbar med konstruktion belastning hållfasthet osv här ovan står på sidan innan å ovan skriver du att du har jobbat ?

razer
2011-07-04, 20:14
Sn00k, jag kollade på gjutningen mellan 02S (0A4 kopplingshus) och en sen 02J och kopplingshusen är nästan likadana. Skillnaden som jag ser är fästöron och hastighetsmätar-utgång (som jag behöver). Vad är det mer som skiljer?

Ska försöka få ihop en 02S med 02J diff och 02J kopplingshus...

(Ursäkta om jag stör tråden tobbe, jag har lite 02A/02J delar om du behöver något...)

Sn00k
2011-07-05, 02:41
sluta märk ord nu, fjantigheter, ta till er av den info som serveras istället, det besparar er att gräva fram den/göra testerna själva.
jag postar den här för att jag skrotat låda på låda på låda på låda själv, och gjort en väldigt grundlig efterforskning vad gäller material, härdning, och olika konstruktioner vw använt sig av genom åren vad gäller hus, drevsatser, växelförare och övriga pinaler inuti lådan.
jag påstår att denna fjantiga stålbit funkar, för att jag provat att byta till den kraftigare som finns att tillgå på INSIDAN, och det höll ihop betydligt bättre innan 2:ans drev föll i 2 delar. Denna inre är inte kraftig även om den är bättre än den tunna i plåt som sitter där normalt, men får den dras emot en YTTRE platta så existerar inget märkbart flex där sen, å då ska man förvränga huset rejält innan axeln å dreven ger sig.. då är det istället diffhuset som kan börja vrida på sig, det har vi ju sett.
nu förklarade jag också att det finns nyare diffhus i alu/magnesium legering som är en betydligt bättre legering för ändamålet, dessutom har dom ingjutna förstärkningar både på insida och utsida, samt förbättrade oljekanaler in till 5:ans växel.(+ möjlighet att montera en 6:e)

JA, jag konstruerar, förändrar konstruktioner och bygger saker i jobbet, det har jag gjort sedan många år tebax, det involverar ibland cad/cam å diverese maskin-speficika nc-programvaror mm spännande på bla bryggerier, inom industrin och inom kärnkraften, punkt.

razer, jag ska ta å gräva fram ett par hus och ta några bilder vid tillfälle.
senare 02J fick liknande gjutning, men annan utformning på en oljekanal samt nån inre förstärkning som fattas, +en annan legering på skalet, hur ser dina lådor ut i färgen? vanliga gamla grå-aktiga? eller mer vit/gul-aktiga?

Evil E
2011-07-05, 17:27
ja, jag konstruerar, förändrar konstruktioner och bygger saker i jobbet, på bla bryggerier......

jasså det säger du!!! :d

Fredriksson
2011-07-31, 13:59
Sn00k ska du köra med a3an på ppf meet? skulle vara intressant å se den där 0.9xx 60foten

Sn00k
2011-08-01, 21:57
har jag påstått att min helt orginal 150hk a3:a skulle göra nått dylikt? svar nej, och jag ska inte köra något i år då motorn är helt orginal i bilen.. vet inte vad det skulle tjäna för syfte.

jag kan däremot ha nämnt en röd S3:a som dammade av en 0.97s 60-fot, med riktigt byggd fram+bakvagn, launchcontrol, riktiga diffar, modifierad haldex, responssystem å en del pulver.. nån som investerat pengarna i grepp istället för en massa hjulspinn.

när nya motorn är redo och mappad så kan vi mer än gärna ut å köra lite tider, vore skoj, hur går det med ditt bygge? nånting körbart till ppf meet?

Tobbe: ska du köra nått?

golf666
2011-08-19, 21:50
Sn00k, klart ja ska ;) nu sitter ju lådan ihop tack vare delar ifrån dig (vi ska väl bara byta lite pengar ngn dag) ;)

[19/8 - 2011 UPDATE]

Ja nu sitter lådan ihop efter 2 månaders stillestånd i motivation och orkes brist :)
Man måste ju leva ibland oxå haha!
Får se vad denna drevsats håller för, såg nästan ny ut och ngn annan form utav härdning på dreven.
Så upp till bevis ;)

Återkommer med bilder när lådan sitter i bilen igen, imorrn kväll troligtvis :P

Lillen
2011-08-19, 22:10
Gött med uppehåll ibland så man vill ha kvar skrotet iaf =)

wu_digger
2011-08-20, 17:21
Härligt att du fått ihop den igen
ska du köra nått den 3-4 september i orsa på ppf träffen ?

Sn00k
2011-08-20, 18:48
bra skit, bara å mosa på nudå.. =)

blev det nån förstärknings-plåt fräst/monterad?

golf666
2011-08-20, 20:13
Gött med uppehåll ibland så man vill ha kvar skrotet iaf =)

Ja men precis hehe :)

Härligt att du fått ihop den igen
ska du köra nått den 3-4 september i orsa på ppf träffen ?

De är klart, därför ja skruvar ihop den hehe ;)

bra skit, bara å mosa på nudå.. =)

blev det nån förstärknings-plåt fräst/monterad?

Exakt, nej de blev inte de... men de blir väl en uppdatering att göra tills i vår!

golf666
2011-08-23, 22:06
23/8 - 2011 UPDATE

Lyfte då i lådan i bilen häromdagen tack vare lite hjälp av fredriksson och brorsan.
Idag blev de provkörning, och de fungerade kalas! =)
Den blev ju som ny lådan, även beställt ett beg spakställ ifrån en Skoda RS, just för att slippa min nuvarande backspärr.
Och lite praktiska själ :) Någon som vill köpa mitt Vw motorsport spakställ kopia??

Test av schimsning utav en vxl-stocken:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-d03eaf1abbf03f3d31ede2cd15956462_large.jpg

Mkt delar blir det..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-46e5cf1df57729b6d6fd32d06a9b16d1_large.jpg

Fina diffen, och massa andra delar:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-e39a08a3a011737d4748095cf629a3fd_large.jpg

På väg ihop igen, Norpan i full fart :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-6d306cd505bb548f0032c53ad3fbc584_large.jpg

På plats i söndags:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-2b8233f6f998a353c2b36a9c0c570b07_large.jpg

Provkörd idag tisdag, och tvättad efter 2 månaders damm i garaget haha!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-b0cc42fff62b6ab65845e83f0b670170_large.jpg

FÅR TACKA NORPAN för hjälp utav ihopsättningen :)
Och Matte "Sn00k" för drevsatsen... :)

Lillen
2011-08-23, 22:54
Schögg som få!
Kul att du hittat "inspi" igen!

Cullberg
2011-08-23, 23:00
Skönt att det öst sig =) Blir det något köra i år då?

Erik_vr6
2011-08-24, 14:32
http://ncfmf.se/

Ja sitter å trycker F5 å hoppas din bil ska dyka upp ;) Nu vill vi se va nya lådan går för hehe

golf666
2011-08-24, 22:01
Då var man anmäld :P

mrpete
2011-08-24, 22:17
släng gärna upp en bild på det där spakstället som nämndes.. gissar att det är till 02A-låda med wirelänkage?

Norpan
2011-08-24, 22:54
Hittade en bild på spakstället på Tobbes garagetsida, han har säkert fler och bättre...
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=19262&image=943531

golf666
2011-08-26, 17:20
26/8 - 2011 UPDATE!!!!!

Besiktning gick med bravur idag, UA :D
Så skönt...

Raz
2011-08-28, 18:53
Tack för provkörningen, det är ett riktigt monster du har!

Grymt kul att få testa den!

J.L
2011-08-30, 19:37

Men?
Jag tycker det är lite diskriminerande att låta någon provköra utan att erbjuda alla ;-)

Härligt med besiktningen!

Raz
2011-08-30, 22:48
Haha ja man kan ju tycka det =)

Tobbe bjöd mig på en provkörning och han fick testa min mk1a. Det är två hyfsat likadana bilar på pappret (förutom effekten) men det är väldigt stor skillnad i verkligheten eller vad säger du Tobbe?! Riktigt skoj att få känna på!

Lillen
2011-08-30, 23:10
Låt höra mer om recensionerna på de två bilarna!?

Både per vs tobbe vs de båda bilarn.

Vore skoj!

Smurfen
2011-08-31, 11:03
Var kul att se ditt leende på läpparna när du fick sitta bakom ratten på den gule Per.....

T_Hedman
2011-08-31, 22:03
Hoppas du är laddad till Orsa nu Tobbe... nytt personbästa annars kommer jag att höja trycket utan att berätta det för dig !

golf666
2011-09-04, 19:58

Tack själv Per ;)

Men?
Jag tycker det är lite diskriminerande att låta någon provköra utan att erbjuda alla ;-)

Härligt med besiktningen!

Tack JL, men de som kör Mk1 turbo som ja känt ett längre tag har förkörs rätt ;) haha!

Haha ja man kan ju tycka det =)

Tobbe bjöd mig på en provkörning och han fick testa min mk1a. Det är två hyfsat likadana bilar på pappret (förutom effekten) men det är väldigt stor skillnad i verkligheten eller vad säger du Tobbe?! Riktigt skoj att få känna på!

Ja nog är de lika men ändå så olika bilar :)
Pers ban racer är just en ban racer, kvick och reagerar på minsta lilla.
En fin effekt kurva och ett väldigt fint chassie!
Är en liten gocart, mot min som mer är ett litet monster men saknar väghållningen som Per´s har vilken var GRYM!! :)
Men det ska den vara med tanke på hur mkt som är gjort åt hans till skillnad från min.
Min är inte dålig men de märktes stor skillnad på dom 2 :)

Låt höra mer om recensionerna på de två bilarna!?

Både per vs tobbe vs de båda bilarn.

Vore skoj!

Läs ovan ;)

Var kul att se ditt leende på läpparna när du fick sitta bakom ratten på den gule Per.....

Ja hade ett leende ja med när ja körde Per´s bil :)
Den gick riktigt fint... kan bara tänka mig hur den är på banan :P

Hoppas du är laddad till Orsa nu Tobbe... nytt personbästa annars kommer jag att höja trycket utan att berätta det för dig !

Jo nog var jag laddad, t.o.m lite överladdad ;) haha!

[Update 4/9 - 2011]

Körde som sagt förra helgen ca 60 mil tur och retur till STHLM.
Var ner med brorsan och 2 kompisar..

Vi var först förbi sandviken med brorsan och BigCarMeet som Gavleracing arrangerade :)
Åkte därifrån med 2a pris i "hottest race car" klassen.. alltid trevligt med priser :D

For sedan vidare mot STHLM för boende hos Per (RAZ).
Blev god mat på en krog inne i STHLM på kvällen och sedan öl på div olika ställen tillsammans med Per, Johan (sixps) och en kompis till han.
Hade en sjukt nice kväll/natt :)

På söndagen blev de träff, STHLM´s snyggaste vw skulle gå av stapeln.
Mkt bra uppslutning med ca 30 bilar och lite kända ansikten man fick prata lite med IRL :)
Sen hem färd med Norpan och milberg som oxå kommit ner för STHLM´s snyggaste vw..
Blev en rolig och hård tur hem till Falun igen ;)

Dock började mitt grenrör läcka pga ett stag till turbon som lossnat/vibrerat lös redan på nerfärden till Sthlm.
De såg ja på söndagen när ja öppnade huven på träffen :) hehe! Skruvade dit staget igen och hoppades klara mig..
Men så lagomt till att ja kom hem så lät bilen som en traktor, bara ur med grenröret och svetsa ihop igen. :)

Fick även hjälp av brorsan att montera i ett skoda octavia rs spakställ med kullänkar för lite tightare lägen.
Så man fick en normal backspärr igen och kunde växla med 1 hand istället för 2 som ja var tvungen att använda med vw motorsport spakstället !
Det är till salu för övrigt, blir sjukt fina lägen med de bara man lägger ner lite mer tid på det...
Säljes komplett med vajjrar och torn!!

I fredags bar de av upp till Orsa, Tallhed för 402m körning..
Lördagens körningar började lite lugnt, kall låda osv.
Så mjuk startade och kände på greppet lite och i 3e repan klev ja väl på lite hårdare.
Men ändå en lugn start och alldeles för mkt luft i däcken så de tok spann ju (ville inte gå ner för lågt med luften på en gång).
Den repan resulterade i 12.02 och 201km/h med en 60-fot på 2.2s och ett trasigt bakre motorfäste..
Bussningen hade gått rakt av :S

Ringde Norpan som ja visste var på väg upp, han fixade 2 hockey puckar nere i Rättvik och kom upp och hjälpte mig bygga ihop ett motorfäste igen :)
Ner till inliningen igen, värmde däcken rättså bra på 2ans växel och stage´ade in.
Launchade (byggde lite laddtryck) och klev av kopplingen när granen lyste grönt. KLICK!

Där drev inte bilen längre.. jaha, tillbaka puttad in i depån konstaterades det att höger drivaxel/knut sagt och gjort sitt.
Upp och bytte, 10 minuter tog de från att vi konstaterade vad som var fel tills bilen stog på väg mot startlinjen igen ;)
Tack Norpan och Linus för den snabba hjälpen :)

Klev av lite lugnt med launch controllen nu och boggade lite i starten istället.
Slutade med 12.22 och 200km/h med en 60-fot på 2.1s denna gång, suck.. ja missar man starten så blir de som de blir.
Och ville ju inte kvadda ännu en axel :)

Nästa repa ut, fick T.Hedman sänka launch controllen lite och pillade på saker ja inte visste vad han höll på med ;)
Blir säkert skit bra, de blev de inte... körde av även denna axel haha!

Så ser båda axlarna ut nu, de var höger sida som gick åt skogen...
http://www1.garaget.org/archive/20/19262/16022/large_16022-2485388.jpg

Så nu är det väl dax för värre grejer om de ska gå sönder så här :D
Sviktstål och 108mm inre knutar och värre yttre knutar kanske?

Får även tacka Håkan Öman för lån utav en drivaxel så ja kunde åka hem, och hem färden gick den skit bra :)
Ca 25 mil avverkade denna helg...

Det var allt för denna gång, stay tuned ;)
Börjar bli dax för en bromsning så man får se vad som gömmer sig i motorn :P

golf666
2011-09-12, 23:40
Var ut o lekte lite i lördags ;)

http://youtu.be/7ah7JCUReHs

Daniel_Borg
2011-09-13, 12:02
En riktig rökare=P

golf666
2012-01-14, 20:13
En riktig rökare=P

javisst ;)

[UPDATE 14/1-2012]

Dax att göra en uppdatering.. bilen har stått fram tills NU! :D
Körde nå små vändor efter filmen ovan, men ville inte köra nå spec mkt då ja upptäckte framvagns glapp (Innan och i samband med rökaren ovan)

Lyfte upp bilen och kände på hjulen och mkt riktigt, glapp i styrväxeln..

Så den stod o samlade höst löv på gården i 1 ½ månad, sen fick den flytta in i garaget som vi städade ur lite...
I förra veckan så fick vi ur våran caravelle -99a som vi renoverat lite ur garaget så då fick golfen flytta in på sin riktiga "vinterplats".
Längst in i hörnet..

Idag började ja mecka lite med den..

Lite framvagn rök..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-1297b18b1c19cd0f285e351b14b7e5e3_large.jpg

turbon skruvades ur
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-cd20d2b13453075e5ac44dad46b5f961_large.jpg

tomt var de här..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-2904a47802c4242b1d46d51302b64d55_large.jpg

överblick
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-6305c9d205646475179ef224594e5e08_large.jpg

Styrväxel, tillfälliga bakre motorfästet, drivaxel, bärarmar...
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-2734ac42db06cade819db92ecd4aa485_large.jpg

Nu ska de börjas meckas på allvar, förhoppningsvis om ja orkar ;) haha!
Mindre krog och mer garage kvällar..

*Sviktståls axlar med 108mm inre knutar och 100mm yttre ska köpas
*Nya bussningar i framvagn samt styrväxel (ev. en kortad, om ja kan få tag i en)!
*Nya fälgar/däck (de på bilderna är till salu)
*Lite inredning fix
*Kolla upp kopplingen (bilen vandrar iväg om man launchar och har kopplingen nertryckt, har varit i kontakt med återförsäljaren av kopplingen som ja köpte den av inför säsongen 2011)
*allmän översyn

golf666
2012-04-27, 23:24
UPDATE!

Ja ngn så stor uppdatering blir de inte inför iår nå...
Andra prioriteringar och mindre prioriteringar på gula golfen!

MEN har köpt nya fälgar och däck :)
Framvagn blir som förra året, fast med fixad styrväxel och bakre motorfästet.
Invändigt kommer de dämpas lite för lite bättre komfort och kommer även ramla i en stereo (har ja blivit gammal?) :D
Äh, vill kunna bruka bilen lite mera än vad ja gjort tidigare år och även kunna åka lite längre sträckor utan att bli döv och få men för livet ;) haha

Effekt finns de så de räcker till o blir över så gör inget om ja lastar in 20kg extra direkt, spinner gör de iaf ;)

7x17 Inch Lenso Spec C Dark Grey Lightweight 7.7kg, kommer skos med Nankang NS2 185/35 17"...
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-4cec43e047fe41338031116b7337cf45_large.jpg

Dessa är beställda och ligger på fraktbolaget på väg över till sverige :)
Däcken har redan anlänt och ligger på jobbet och väntar..
Ska ta tag i lite framvagn och ev. plocka upp lådan i helgen tillsammans med gamla kopplingen!

Taggar lite med ett par videos:

http://www.youtube.com/watch?v=RWBYOmgORPE&list=UUIO4f49GhH5y6gH4t-GBT9w&index=9&feature=plcp

http://www.youtube.com/watch?v=7ah7JCUReHs&list=UUIO4f49GhH5y6gH4t-GBT9w&index=1&feature=plcp

Cullberg
2012-04-28, 02:15
Kommer sitta perfekt!

Quattro_mannen
2012-04-28, 10:16
Ser fint ut Tobbe !!

wu_digger
2012-04-28, 13:28
snygga ! du skulle haft ett sånt här http://www.ebay.de/itm/CNC-Drag-Racing-Getriebelager-Lager-Motor-Halter-starr-VW-Golf-1-GTI-/310382858039?pt=DE_Autoteile&hash=item4844428f37 eller fräsa till en egen som jag gjorde på min

golf666
2012-05-01, 11:48
Kommer sitta perfekt!

Ser fint ut Tobbe !!

Tackar :)

snygga ! du skulle haft ett sånt här http://www.ebay.de/itm/CNC-Drag-Racing-Getriebelager-Lager-Motor-Halter-starr-VW-Golf-1-GTI-/310382858039?pt=DE_Autoteile&hash=item4844428f37 eller fräsa till en egen som jag gjorde på min

Ja frågan är dock hur jävla mkt de kommer vibrera i bilen och vad som går sönder istället :D
Nu satsar ja på lite komfort iår.. så nå stumma fästen kommer inte funka ;)

[UPDATE]

Jaha, igår dök fälgarna upp från england :)
5 dagar tog de för dom att hitta hit (då är även 2 dagars helg inräknat)!

Monterade däcken och balanserade på jobbet igår (OBS! Vikterna ska målas svarta såklart ;))
http://www1.garaget.org/archive/20/19262/16022/16022-2737290.jpg

Cullberg
2012-05-01, 11:59
Och nu sitter dom på antar jag =) Bild!!!

Lillen
2012-05-01, 12:44

Ja bild vill vi ju ha.
Det som är det jobbiga med att visa fälgarna =)

golf666
2012-05-01, 19:45

Halvt iaf ;)

Ja bild vill vi ju ha.

Det som är det jobbiga med att visa fälgarna =)

[UPDATE]

5/1 - 2012

Lite pyssel idag, provmonterade fälgarna bak på bilen och satt ner den på marken igen :)
Sen skruvade ja av gamla spindellederna från bärarmarna och tog även av bussningarna (tänkte fixa nya i delrin lr annat hållbart matrial).
Städa väl ihop lite och förberedde för kommande ihopskruvning typ...

Prov montering, 5mm spacer bak och nerskruvad 1cm till bak mot förra sommaren!
Den står fortfarande på pallbockar fram så höjden gör sig inte rättvis på bilden. . .
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-3faf2f787da9840a8ae02c31f9b02b0c.jpg

Janne.M
2012-05-02, 07:58
Ser jäkligt bra ut! passade riktigt bra du.
Vilken firma beställde du ifrån?

Erik_vr6
2012-05-03, 08:21
De florerar rykten i garaget att du inte ska köra nå stripp i sommar?

Lillen
2012-05-03, 20:52

Bara korvkioskrace och brudragg i sommar =)
Glassen trillar ju ur handen och kletar i bilen så nå glass blir de inte!

golf666
2012-05-03, 22:14
Ser jäkligt bra ut! passade riktigt bra du.
Vilken firma beställde du ifrån?

De är tanken ja...
Men visst bygger ngn nya drivaxlar åt mig så fine ;)

Bara korvkioskrace och brudragg i sommar =)
Glassen trillar ju ur handen och kletar i bilen så nå glass blir de inte!

Är tanken ja ;) Man får äta glass och stå still sen kan man gasa ;)

golf666
2012-05-06, 20:47
[UPDATE]

6/5
blev lite fix och trix i garaget idag!
Min gamla styrväxel var glapp i bussningarna och behövdes bytas ut alt. renoveras.
Då de inte finns nå renoveringsgrejer att köpa till styrväxeln (åtminstone inte vad ja hittat?) och att svarva bussningar, kapa isär och svetsa ihop är ett tids krävande jobb.

Så tänkte ja väl att ja får väl lösa de med en annan styrväxel.
Visste att jag hade en GTi-83 styrväxel liggande någonstanns i gömmorna, och mkt riktigt.
Hittade på den idag så test måttade lite och rengjorde den ordentligt och monterade den halvt.

De ena fästet från min gamla styrväxel var tvunget att kapas bort och svetsas dit på den nya.
Måttade och mallade lite och till slut svetsade ja försiktigt dit fästet på nya styrväxeln. Blev riktigt bra :)

Skillnaden på en 75ans styrväxel är att den sitter bultad med 3 bultar rakt i karossen, stumt. Utan bussningar.
En nyare sitter med 4 bult och med gummibussningar mellan bygeln som håller fast den och karossen.
Nu blev min en hybrid, en ny bussning ska tillverkas och på andra sidan blir den stumt monterad.

Sen tog ja även tag i problemet drivaxlar, letade i gömmorna och
fann en "ny" kandidat och började göra rent den.
Knackade den knuten som satt fast på axeln och började sen köra med
roterande stålborsten på vinkelslipen.
Blev skapligt skillnad mot innan iaf, slipade sen upp ett spår för yttre knuten
(då mk1ans yttre knutar är lite smalare).
Sen testade ja en yttre knut som passa galant. Sen målade ja axeln!

Kapade även av en del utav grenröret som ska svetsas om lite granna!

Planerat lite inför kommande veckas sysselsättning i garaget och inköp oxå!
Mr. E. Milberg har fått i uppgift att fräsa fram lite delrin bussningar åt mig, så hoppas ja får de till nästa helg så framvagnen kan monteras ihop.
Lådan monteras upp och kanske en första provstart för iår kan vara på sin plats :D

christoffer_c
2012-05-06, 20:55
de nya fälgarna satt som handen i handsken! grymt!

Erik_vr6
2012-05-07, 08:59
http://forumbilder.se/thumbs/31201285328AMc3f7.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=31201285328AMc3f7)
Ni som inte var med i orsa förra året och undrar hur Tobbe såg ut när drivknutarna drog till skogs, nu slipper ni fundera mer. :D

Sn00k
2012-05-07, 13:54
hahaha, för att citera robert gustafssons personifiering av tony rickardsson: "men jaaa ää int bitter..!" =D

nu har väl tobbe aldrig skjutit nå knutar, utan bara själva axeln.. och som jag förstod det av inlägget ovan så är det vanliga mk1 axlar du kör med?
skulle ju isf förklara varför dom tenderar att gå av, medans mk2ornas axlarna verkar hålla mycke bättre, trots att dom plågats betydligt hårdare och under längre tid, axlarna i sig verkar tåla bra med stryk, då korgarna började sprängas istället.. =)

minns att vi kapade av några axlar i början för att titta om dom verkligen var solida i ändarna, då dom tidiga golf II:orna hade samma konstruktion på axlarna som mk1, där det var ett yttre "rör" på 4-5mm godstjocklek, som man sedan fyllt upp med gjutjärn..

Lillen
2012-05-07, 17:56
Hahahaaaa , sammanbiten kille på bild.
HUR länge har du hållit på den bilden Erik =)

golf666
2012-05-07, 21:08
de nya fälgarna satt som handen i handsken! grymt!

Tackar :D

http://forumbilder.se/thumbs/31201285328AMc3f7.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=31201285328AMc3f7)
Ni som inte var med i orsa förra året och undrar hur Tobbe såg ut när drivknutarna drog till skogs, nu slipper ni fundera mer. :D

HAHAHAHAHA, och frågan är var f-n hitta du på den där bilden erik?
Ja vill minnas att de är typ från 4-5an lr liknande, minns dock inte varför ja ser så bitter ut haha :D
Och riktigt sådär sur var ja då inte förra året, skrattade mest åt de.. förstod ju att förr eller senare kommer skiten ge sig!
Sjukt att de hållt så här länge med rena std grejer!

hahaha, för att citera robert gustafssons personifiering av tony rickardsson: "men jaaa ää int bitter..!" =D

nu har väl tobbe aldrig skjutit nå knutar, utan bara själva axeln.. och som jag förstod det av inlägget ovan så är det vanliga mk1 axlar du kör med?
skulle ju isf förklara varför dom tenderar att gå av, medans mk2ornas axlarna verkar hålla mycke bättre, trots att dom plågats betydligt hårdare och under längre tid, axlarna i sig verkar tåla bra med stryk, då korgarna började sprängas istället.. =)

minns att vi kapade av några axlar i början för att titta om dom verkligen var solida i ändarna, då dom tidiga golf II:orna hade samma konstruktion på axlarna som mk1, där det var ett yttre "rör" på 4-5mm godstjocklek, som man sedan fyllt upp med gjutjärn..

Precis, var bara 2 axlar som gick av förra året.
OCH ja har kört med mk2 gti 16v -88/89ans drivaxlar samt inre knutar hela tiden, yttre knutarna är ifrån mk1an..
Så mk1 axlarna kastade ja för länge sedan :)

Hahahaaaa , sammanbiten kille på bild.
HUR länge har du hållit på den bilden Erik =)

Hehe ja de undrar ja med :D
Och VAR hittade du den?

[update]

For ut efter jobbet och gjorde klart nya biten till grenröret.

Sen satt ja ihop den "nya" drivaxeln... får se vad man hinner med under veckan!

Erik_vr6
2012-05-08, 18:00
Hehe så värst länge har ja inte tryckt på den där bilden hur skulle man klara de liksom :P Här röjer vi inga källor. Vem vet kanske dyker de upp fler idol kort i framtiden.

En liten miss av mig ,visst var de axlarna som gick å inte knutarna. Aja de var ju samma minspel... :D

golf666
2012-05-12, 21:07
[UPDATE]

så där, allt på väg på plats igen! Ny uppstart olja samt oljefilter dit skruvat,
castrol edge sport oljan 10w60 får vänta tills några varmkörningar blivit gjorda :)
bara grenrör, turbo, downpipe, 1 drivaxel, 1 bärarm kvar och sen vrida på nyckeln kvar ;)

blir ihop montering av de sista imorrn :D

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-04d9d074bf4209ef46b2f127aa2960b6.jpg

Janne.M
2012-05-12, 21:16
Gött du! Sitter och dricker bärs och blir fan sugen på att skruva!

golf666
2012-05-12, 23:10
Gött du! Sitter och dricker bärs och blir fan sugen på att skruva!

Oja :P ska bli nice o höra den brumma till liv imorrn igen efter 6 månaders dvala :)
Sitter o dricker grogg och öl nu, men imorrn ska bilen ihop även om de tar hela dagen pga illamående haha!

christoffer_c
2012-05-13, 00:05
Imponerande! :) du får filma uppstarten! :)

golf666
2012-05-13, 21:47
Imponerande! :) du får filma uppstarten! :)

Filmade uppstarten, men orka inte ladda upp nå :)

[UPDATE]

Den hoppade igång så snällt idag efter att ja skruvade dit de sista sakerna på maskinen idag :D GÖTT!

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-e1198c3d4d87d11d2f254a5cd619ed2d.jpg

christoffer_c
2012-05-13, 21:56
räkna med att jag ska jaga dig på mantorp med min uppskrämda(läs livrädda) GT :)

golf666
2012-05-13, 22:17
räkna med att jag ska jaga dig på mantorp med min uppskrämda(läs livrädda) GT :)

vet inte om ja ska köra nå bana iår faktiskt... vi får se vad som händer :D

Caddyman
2012-05-13, 22:41

Har du precis som jag tröttnat på knutar/axlar/lådor som bara går sönder nu? ;-)

//Henke.

christoffer_c
2012-05-13, 22:46
då får jag väl jaga dig på gatan ist då :D

golf666
2012-05-14, 22:15
Har du precis som jag tröttnat på knutar/axlar/lådor som bara går sönder nu? ;-)

//Henke.

Nått åt de hållet kanske :)

då får jag väl jaga dig på gatan ist då :D

Hehe, come on ;)

[UPDATE 14/5 - 2012]

Var ut efter jobbet idag och fixade vidare, drog dit undre fjäderbensstag.
Sen letade jag som en idiot efter bakre motorfästets bussning, och efter en lång stunds letande hittade jag bussningen..
Skruvade dit den, men saknade såklart muttern. Nåja den fixar ja imorrn på jobbet!

Sen blev de ett stag fixat till turbon, behövde bara laga de gamla som spruckit efter resan ner till sthlm förra året.
Monterade dit de med lite nya skruv som blev loctitade, får se om de vill sitta kvar.
Blev efter det montering av övre fjäderbensstag och satt fart på blinkers och positionsljus nere i blinkersen i stötfångaren.

Justerade även in toe-inställningen då inställningen efter bytet av styrväxel samt p-ändar stod helt åt h-vete :)
Den plogade sig fram ut ur garaget igår, båda hjulen stod ut i framkant hehe!
Som ett V alltså, inte de lättaste att köra bilen då ;) Den ska in på en framvagns inställning så fort allt annat är klart..

Väntar hem lite mer delar, då kommer fler bilder med :D

golf666
2012-05-15, 22:55
[UPDATE 15/5-2012]

Ramla över en uppsättning bromsar ;) 305mm skivor med brembo 4-kolvs ok med adaptrar till bra pris!

Tackar Steve ;)

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-8b7d80cbab89dee95467a7880de6ae92_large.jpg

Janne.M
2012-05-16, 00:08
Schyssta bromsar, man blir sugen själv!

Silverpilen
2012-05-16, 11:03
Trevligt :)

mrpete
2012-05-16, 18:37
Stopp och belägg! (hö hö) snajdiga bromsar du kom över.. hade själv velat ha något liknande (helst alu-ok) men måste kirra större fälgar först.

golf666
2012-05-16, 21:56
Schyssta bromsar, man blir sugen själv!

Tackar, ja ja har funderat på nya frambromsar länge!
Och nu fanns både pengar och fick ett kanon erbjudande så var bara att slå till :P

Trevligt :)

Oja :P

Stopp och belägg! (hö hö) snajdiga bromsar du kom över.. hade själv velat ha något liknande (helst alu-ok) men måste kirra större fälgar först.

Haha, nu var du rolig ;)
Ja jag behöver ju mer vikt i nosen för att få ner effekten så behöver inga lätta alu ok direkt!

Kommer lasta i lite tyngre grejer i bilen inom kort med ;)
Bilder och info kommer, imorgon torsdag ska jag spendera hela dagen i garaget är de tänkt :D

mrpete
2012-05-16, 22:50
Jag har ju inte så fina bromsar, så jag kunde inte hejda mig, hahahaha ok, den var låg.

tyngre grejer?? vr6 24v turbo? :P

Ska själv spendera två heldagar i garaget from imorn är det tänkt, inte dumt alls :D

Lillen
2012-05-17, 00:09
Hahaha , har ni kollat på Ö&B-reklamen grabbar!
Det är riktig humor det =)

Sn00k
2012-05-17, 00:24
"Ja jag behöver ju mer vikt i nosen för att få ner effekten så behöver inga lätta alu ok direkt!"

ser brister i detta påstående..
den första är ju att brembo-oken ifråga är just väldigt lätta ALU-ok.. dina skulle varit frästa av uran-238.. =)

den andra är att du inte kommer att få dit sliksen eller R-däcken längre och inte ha en chans att få ner fästet jämfört med tidigare.. inte heller kunna åka strip/bana utan att investera i nya dyrgripar.. vilket är kostsamt och trist.. men för gata är det perfekt =)

det var den största anledningen att jag hivade iväg hela min brembo uppsättning.. med 325 skivor fram och dessa ok så var det 19" som gällde.. ett fåtal 18" gick på med en vikt 20-lapp emellan oket och fälgen.. visserligen gick det att få till 305:orna med några 17"are, men det var tight, och livsfarligt tight om man nu brukar bilen där det kan tänkas hoppa upp ett gruskorn och sätta sig mellan fälgen och oket.
TT-312:orna tål ju betydligt mer värme och har ju visserligen inga dundersportiga ok, men dom nyper fullt tillräckligt och mer därtill.. sen går ju 16" fälgar på med rejäl frigång.. tror inte det är så överdrivet avancerat att mejsla på en sådan uppsättning på mk1:an heller.. =)

golf666
2012-05-17, 01:04
Jag har ju inte så fina bromsar, så jag kunde inte hejda mig, hahahaha ok, den var låg.

tyngre grejer?? vr6 24v turbo? :P

Ska själv spendera två heldagar i garaget from imorn är det tänkt, inte dumt alls :D

Haha ;) nej, blir lite annat invändigt! Återkommer till de vid ett senare tillfälle... kanske imorrn?

Hahaha , har ni kollat på Ö&B-reklamen grabbar!
Det är riktig humor det =)

ÖB reklamen är ju KUNG :D

"Ja jag behöver ju mer vikt i nosen för att få ner effekten så behöver inga lätta alu ok direkt!"

ser brister i detta påstående..
den första är ju att brembo-oken ifråga är just väldigt lätta ALU-ok.. dina skulle varit frästa av uran-238.. =)

den andra är att du inte kommer att få dit sliksen eller R-däcken längre och inte ha en chans att få ner fästet jämfört med tidigare.. inte heller kunna åka strip/bana utan att investera i nya dyrgripar.. vilket är kostsamt och trist.. men för gata är det perfekt =)

Nåja, hade för mig att ngn sagt att dessa inte var alu.
De lär då vara tyngre med dessa större skivor och belägg än de gamla 280mm med org. mk1 gti ok som satt där iaf :D

Och nå R-däck har jag inga överhuvudtaget så de kvittar!
Och nå slicks ska ja inte dit med, men å andra sidan skulle ja vilja de så är de inte hela världen att skifta tillbaka till gamla grejerna heller.
De får ligga kvar på hyllan utifall att :)

Och som sagt tidigare, iår satsar ja mer på gata/bus åka än att köra ngn strip lr så vidare!
Ja säger inte att ja har gjort min sista strip körning med denna bilen, för de har jag inte ;)
När nästa blir vet ja ej, men nångång lär de ju bli iaf :D

Men som de känns nu så vill ja försöka utnyttja bilen lite mer per år och göra den lite mer användar vänlig, lite mer bruks/bus bil istället..
Sen återstår att se om ja lyckas ;) Audin är ju så bekväm att åka i ;)
Men försöker få till golfen lite mer bekväm iaf,
visst har de varit kul att busa runt på gata tidigare med men man ledsnar efter ett tag ändå trots effekten :)

Nej nu är de dax att sova, ska ju upp till garaget imorrn :D

golf666
2012-05-17, 22:55
[UPDATE 17/5 - 2012]

Jaha, en hel dag blev de i garaget idag...

Fick en hel del gjort, test monterade bromsar!
Före och efter (305mm skivorna ska slitzas förhoppningsvis i nästa vecka)!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-b67a36e9af73dc2ccc30b96cd0362d34_large.jpg

Fick lite trevliga paket igår, levererat utav: http://www.seastreamsgarage.se
Detta ska in i bilen, alpine 9880R cd/mp3 stereo, 4kanaligt alpine slutsteg m. kablar
samt en 8" axton bas och ett Gladen 6,5" kit.. Ska tilläggas att basen kommer INTE sitta i lådan på bilden!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-ec55802a1655b502a7b6a78b15e1c9ce_large.jpg

Blir nya tejp remsor med text vid knapparna sen, men flyttat om och upp
knapparna för sprut+bränlse och lambda för att stereon skulle få plats.
Blev att kapa till en plåt och klä med lite folie ;)

Även gjort en plåt till huvudströmbrytaren och flyttat ner den och kopplat in cigg-uttaget..
Dragit låg nivå, samt nya ström kablar till stereon.
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-137f7ad903bfc716506f999e7868a3e2_large.jpg

Påbörjad isolering, STP matta inköpt på http://www.seastreamsgarage.se
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-93007534fa1ded3e79d741235e8ad185_large.jpg

Janne.M
2012-05-17, 23:06
Blir riktigt trevlig "korvkioskbil" av den du ;) måste ta tag i stereon (läs baslådan)i min också snart..

christoffer_c
2012-05-17, 23:12
STP-matta ? är det en ordfriserad variant av liggunderlag?? :)

golf666
2012-05-18, 00:04
Blir riktigt trevlig "korvkioskbil" av den du ;) måste ta tag i stereon (läs baslådan)i min också snart..

Ja hoppas de ;)

STP-matta ? är det en ordfriserad variant av liggunderlag?? :)

Hehe den liknar liggunderlag, men är klister under och lite annat material faktiskt! :)

Lilla_Vargen
2012-05-18, 08:20
Klockrent Tobbe !
Bromsarna dreglade jag över redan i vintras men det blir för dyrt att gå upp till 17" på banan.
Fett snyggt blev det.
Ja, det är väl inte många som INTE vet att din golf är fruktansvärt snabb så jag diggar fett att den blir glidare nu igen ;)
Hur många år sen vare bilstereo i den sen sist ? Min rök 2006...

Fredriksson
2012-05-18, 11:59
alltså är det nån form av 30års kris du kommit in i nu tobbe ?

Lilla_Vargen
2012-05-18, 13:25

Gillar ;-)

golf666
2012-05-18, 16:50
Klockrent Tobbe !
Bromsarna dreglade jag över redan i vintras men det blir för dyrt att gå upp till 17" på banan.
Fett snyggt blev det.
Ja, det är väl inte många som INTE vet att din golf är fruktansvärt snabb så jag diggar fett att den blir glidare nu igen ;)
Hur många år sen vare bilstereo i den sen sist ? Min rök 2006...

Hehe förstår de ;) Ja de passade bra :P
Oj, vet inte.. tappat räkningen på åren tror jag haha!

Haha inte de minsta... funderat på o pilla in stereo i bilen igen flera år nu!
Men inte prioriterat det direkt, nu fanns möjligheten så då tog ja den :)

Bara för att man sätter in lite högtalare behöver man väl inte ha en kris eller? :)
Kan vara skönt o lyssna på ngt när man åker runt hit o dit utan att behöva ha lurarna i öronen till mp3 eller mobilen!

Och alla lättar hit o dit sina bilar, de är de sista ja behöver en lättare bil..
Med den effekt ja har så kvittar de om bilen väger 10 eller 20kg mer iaf så :D

Lilla_Vargen
2012-05-18, 22:47
Spelar nog ingen roll om du hinkar i 100 kilo heller ;)

Lillen
2012-05-19, 16:53
Med tanke på ditt tidkort du har blir det ju nästan en utmaning att testa MED uppviktad bil =)

Gubbkris is tha shait =)

golf666
2012-05-19, 23:05
Spelar nog ingen roll om du hinkar i 100 kilo heller ;)

Haha ;)

Med tanke på ditt tidkort du har blir det ju nästan en utmaning att testa MED uppviktad bil =)

Gubbkris is tha shait =)

Haha ja de hade varit nå de :D

Haha jasså? Kommit in i den? ;)

[UPDATE 19/5 - 2011]

Idag fortsatte ja i garaget, började med att lyfta i förarstolen igen och startade upp bilen och backade ur
den ur garaget och upp på gården. Tog fram lite tvätt grejer och tvättade av den vinterns garage damm :)
Nu blev den ju gul igen :D

Sen ner igen och fortsatte med ljudisoleringen på passagerarsidan!

Därefter började jag göra lite mallar för de nytillkommande golvet bak, så fick skruva ur batteriet och fästet
till batteriet, bakre fjäderbensstagen. Sen fram med lite kartong och började malla upp de 2 halvorna.
Blev iaf till slut klart med mallarna, så imorrn blir det kapning av lite MDF skivor och påbörja nya golvet!!

Lillen
2012-05-19, 23:24
Haha jasså? Kommit in i den? ;)

Haha njaaa , men jag har hoppat över den och är numer pensionär =)

golf666
2012-05-20, 22:09
Haha njaaa , men jag har hoppat över den och är numer pensionär =)

Haha ;)

[UPDATE 20/5 - 2011]

Sådär, mallning av golv påbörjad...

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-a72fd06995366bf91be2e7d3ad0d6456.jpg

Efter en del mallande så blev de faktiskt ett golv (16mm MDF) därbak :D
Här saknas dock hål för bas samt steg, men de kommer.
Saknas även reglar under "golvet" så de ligger riktigt bra och såklart ska golvet skruvas fast i reglarna.
Golvet ska såklart även kläs in och de ska ljudisoleras under!

http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-e726fa0b5ce296603f6a931fccfa14f5.jpg

Påbörjad byggd baslåda, basen behöver ca 8-10 liters låda. Blir upp till bevis, men svårt att göra på nå annat vis utan att behöva plasta o dona!
Lådan ska givetvis tätas invändigt i alla skarvar osv och de ska även i lite dämpning osv..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-e984d73c4708823c2bd1824a6d3a5f10.jpg

Fortsättning följer...

Lillen
2012-05-20, 22:46
Men hallå Mr.Baseman =)
Du bygger ju som värsta korvmojsexperten!

golf666
2012-05-20, 23:19
Men hallå Mr.Baseman =)
Du bygger ju som värsta korvmojsexperten!

har väl en bror som är LJUD-tok ;)
Vänta tills du får skåda bygget som blivit av hans svarta golf mk2 ;)

christoffer_c
2012-05-20, 23:34
passa dig så du inte basar för hårt då vi bara har tryckta rutlister ;)

Janne.M
2012-05-20, 23:40
Tyckte ljudbygget i den svarta räckte redan för 4? År sen på BugRun :)

golf666
2012-05-20, 23:57
passa dig så du inte basar för hårt då vi bara har tryckta rutlister ;)

jo ja vet, har skruvat mk1 i 12års tid nu så kapa;)
Haha ingen risk med den lilla 8an ja ska montera!

Tyckte ljudbygget i den svarta räckte redan för 4? År sen på BugRun :)

Hehe ja de var då över 2 år sedan han ställde den i garaget.
De är inte bara nytt ljud bygge, får se om han hinner till bugrun.

golf666
2012-05-21, 22:02
[UPDATE 21/5 - 2012]

Ja efter att ha kapat lite i dörren,
böjt undan vev vajjerns hölje, skjutit tillbaka burstoppningen så gick faktiskt 6,5" Gladen kittet in i framdörren!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-ba9bf6af0067461c05538dafc7037603_large.jpg

Kommer sättas fast bättre när de har kapats hål i dörrsida osv, dörren ska även dämpas lätt invändigt!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-4072522bf237653bc28578bbb5fa2963_large.jpg

Kapat, limmat diskanter i de redan uppkapade högtalargallren (uppkapat pga buren)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-cbd7fb38dbbfced6d89586b0733add0e_large.jpg

Reglar tilverkade och ditlagda, ska skruvas fast innan slutmontering senare!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-0957e85d89e8846166eb3753a0d064ae_large.jpg

Sådärja, kanon bra passform blev de på golvet med reglar osv.
Gjorde reglarna för att kunna skruva fast golvet i något.
Golvet kommer inte kunna komma ngn vart ändå pga de bakre nedre fjäderbensstaget som ligger diggt emot "golvet"!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-12b86817e999b70195f8f0939672943a_large.jpg

Golvet framifrån... nuså är de bara resten kvar ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-e92a615711091180a6776d9555c29c9d_large.jpg

golf666
2012-05-24, 23:08
[UPDATE 24/5-2012]

Fortsatte lite häromdagen med installationen :)

Satte fast reglarna i golvet, så att hela installationen kommer ligga/sitta still ordentligt!

Ja mallade ur var hålet för basen skulle sitta i den högra skivan, kapade upp de.
Gjorde sista gaveln till baslådan. Mallade ut på ovansidan på högra skivan var exakt baslådan ligger så ja vet var ja ska borra/skruva sen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-57eeb708bbb14cb79922e0d7c682cfaa_large.jpg

Sen blev de ett ryck idag igen, tätade baslådan invändigt/utvändigt i alla skarvar med nå silicon ja hitta på :)
Bara för att få de tätt ordentligt, då botten blev att göra i flera delar då botten svängde för mkt för att få dit en skiva.
Kommer limmas en STP matta i botten sen och även ligga en annan form av dämpning invändigt!

Sen fortsatte jag med förardörren..
Limmade i STP matta:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-5da7af7d9d8716f5a1fd0d90d7febeb8_large.jpg

Kapade hål i min fina dörrsida, de sved (men lär väl gå att få tag i några hela sen om man kommer på andra tankar) :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-612694a4cff886e7afd65c18f3c3f639_large.jpg

Förardörren klar med kablage, genomföring mellan dörr-a-stolpe, högtalare och dämpningen såklart!
De är precis så att 6,5"an går fritt emot burstoppningen och precis att den får plats i dörren ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-38b4951601d6ce36e96face7c93c8ac3_large.jpg

Diskanterna är även monterade, limmande de häromdagen i gallren på instrumentpanelen.
Så nu är de bara passagerarsidans framsystem kvar att montera i dörren, dämpa osv.
Sen börjar de närma sig provspelning :P

Haugeman
2012-05-24, 23:25
Vackert =)

golf666
2012-05-25, 23:57
Vackert =)

Tackar o bockar ;)

[UPDATE 25/5 - 2012]

Blev en fredags kväll i garaget, skönt o vara där själv o grejja lite :)

Baslådans nederdel, tätad med silicon i kanter/skarvar, samt lagt Dynamat matta i botten. Blev stumt o bra!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-3966a59bd150cc363de7e596625a4b2a_large.jpg

Borrat, försänkt hål, limmat och skruvat ihop lådan med locket!
Siliconade även kanten runt lådan under "locket" samt drog ut en bit högtalarkabel..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-ea94c73ab00a1835d4af8d2917557392_large.jpg

8" Axton basen monterad...
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-e53e41412dc1c636e1f17326284a91e0_large.jpg

Limmar ljudisolering på undersidan av bakre golvet, blev lite spillbitar på lager nr 2 ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-9a2a67873b60196fdad167660a390ad8_large.jpg

Ljud på passagerarsidans dörr klart, samma operation som ja gjorde häromdagen på förardörren..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-5285df93f42d5f4395020d53e8c2fcdd_large.jpg

Lite ström kabel och montering av steg kommer ske under helgen..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-26434e5515180ec5e8fbca24cea40a9f_large.jpg

Diskanterna hamna här uppe iaf..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-4d6d0272fa3156f8778e5c081a8f50d7_large.jpg

Nu ska ja sova, imorrn ska ja fortsätta och förhoppningsvis provspela..
Är golvet bak kvar att montera/klä in, koppla in och skruva fast steget. Sen så :D

Janne.M
2012-05-26, 09:16
Gött! Ser bra ut

golf666
2012-05-26, 18:39
Gött! Ser bra ut

Tackar Janne! :D

[UPDATE 26/5 - 2012]

Sådär då, då var ljud projektet KLART :D
Så jäkla skönt, provspelade idag på eftermiddagen och de blev över förväntan!
GLADEN 6,5" kittet ifrån http://www.seastreamsgarage.se/ spelade kalas. Rent och fint!
Och är ännu inte inspelat.. spelade några timmar i garaget idag iaf!

Nå, slut på snacket... här kommer bilder :)

2 lager med 4mm STP matta, 2 lagret blev de lite spill bitar men men ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-45adb830884598174332e83b89e33ffe_large.jpg

Ovansida:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-cf0b92f801f2a0d2a8a9d7d760c35a47_large.jpg

Inklätt:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-5264f4d9e04966337afc77d10a5a6cbe_large.jpg

Återmonterat stolar, inredning, bälten osv..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-810d0dc44866792ea291ed286a1b42da_large.jpg

Lite mer hemtrevligt invändigt :)
Ska bli spännande och se om de blir ngn skillnad på vägljudet nu mot innan..
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-a2a5821417bf0f26983fef1dad7862e4_large.jpg

8" AXTON bas och ett Alpine MRP-F300 steg allt ifrån - http://www.seastreamsgarage.se/
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-9ad227ff08aff0a2a22b7718d0902eae_large.jpg

Imorrn, ska ja sätta fast nedre bakre fjäderbensstaget och kanske montera dit bromsarna fram :P
Justera in höjden fram/bak tänkte jag oxå göra, tanka och kanske ta mig en liten provtur hehe!

Bugrun närmar sig med STORM STEG!!!

Haugeman
2012-05-26, 18:51
Grymt snygg installation. skall bli kul att kika lite närmare på det på BR.

golf666
2012-05-26, 19:07
Grymt snygg installation. skall bli kul att kika lite närmare på det på BR.

man tackar för det ;)

ja bara komma fram o presentera sig de!! :D
Många som kommer fram o säger ex: "hej henke här", lättare om man säger sitt "nick" name ;) haha!

Hööken
2012-05-26, 23:54
Kommer bli gött att se denna på "vägen" mer :P
Ska väl se om man hittar någon go etta att bygga på ja med till vintern elr sommaren, har några mk2or som ska iväg innan!

golf666
2012-05-27, 22:01
Kommer bli gött att se denna på "vägen" mer :P
Ska väl se om man hittar någon go etta att bygga på ja med till vintern elr sommaren, har några mk2or som ska iväg innan!

Tackar tackar ;)

[UPDATE 27/5 - 2012]

TOK BAKIS idag, så blev inte så mkt gjort som ja tänkt. hehe!
Men körde iaf bilen varm, bytte olja & filter. Så nu är det Castrol Edge Sport 10w60 i igen :

http://www1.garaget.org/archive/20/19262/16022/16022-2773629.jpg

onk
2012-05-28, 22:05
FET med nya hjulen:)
Poplåda måste man ha, hur har du orkat åka rensat så länge?

Cullberg
2012-05-28, 22:13
Var lite bekvämare att åka i den nu kanske?

golf666
2012-05-28, 22:44
FET med nya hjulen:)
Poplåda måste man ha, hur har du orkat åka rensat så länge?

Tackar ONK ;)
Haha jadu säg de, har bara åkt 100-150mil/per säsong så har väl gått an ändå!

Var lite bekvämare att åka i den nu kanske?

Ja kanske, har bara åkt ngn liten tur änsålänge :D

[UPDATE 28/5 -2012]

Fortsatte lite med bilen idag, upptäckte häromdagen att torkarna, kupe fläkten och mina extra mätare gett upp.
Tänkte väl att ja hade kommit åt och dragit ur ngn kabel vid stereo installationen alt. möjligt att en säkring var kass.

Mkt riktigt var en säkring kass, i med en ny. Pssschhhyyyy, så brann den upp så fort tändningen slogs på!
Började dissikera, ur med stereon och kontrollerade med en ny säkring.
Då gick fläkten o allt var som vanligt, så fort ja la i stereon emot dess hållare så gick säkringen.

Hmmm, letade och mätte lite hit o dit, mer o mer och trodde ett tag att ja skulle slita mig grå hårig i förtid.

Men till slut fann jag lilla felet, en kabel till handskfackets belysning som hoppat av och låg emot förstärkningsplåten i instrumentpanelen.
Gjorde om den kabeln och isolerade självklart kabeln. Och dit med allt igen!
Nu funka de prima :)

Tog mig en liten premiär tur, gick rätt bra förutom att ja hade lite skenande ladd.
Misstänkte att ja kastat om slangarna till wastegaten, och mkt riktigt.

Nu stundar hjulinställning och lite små fix till helgen sen är vi redo för bugrun :D

golf666
2012-05-30, 22:03
[Bromsning - 30/5 - 2012]

Tobbe H har pushat på mig för att få bromsa gul golfen, de är han som fått mig att gå så här långt..

Typ så här har de låtit vid mappningar osv ;)
Tobbe H: Bara liiiiite till ladd då?
Jag: oookey då ;)

jag är inte spec. svår övertalad är man ju iaf! Mkt effekt är ju KUL och BEROENDE framkallande :P

Så idag bar de av till Dahlbäck Racing i Blge och Viktor Ihlis för bromsning av golfen...
Varit halv nervös hela dagen haha :D

http://www1.garaget.org/archive/20/19262/16022/large_16022-2777522.jpg

Men började iaf på grundtryck ca 1.1 bar.. Tobbe H satt bakom spakarna och skötte mappning och körning!
Resulterade efter en liten stund i 280whp @ ca 330nm, heelt okey :D

Vi gick vidare och körde på med elektroniska laddtrycks kontrollen inkopplad.
Gjorde några pull och fick lite dippar och tändmissar kring 420whp, justerade lite körde igen.
Tändmissar, ur med stiften i med några andra..
Körde igen, justerade lite och började få den bättre o bättre..
Tobbe H justerade lite till och körde igen, ja stod breve o var nervös haha!

Till slut fick Tobbe H till det riktigt bra och effekten nålen visade upp på 444whp och ca 480nm vid ca2bars laddtryck!
Alltså nästan 500hk i motorn... vilket är RÄTT sjukt tycker jag iaf ur en relativt std bottendel på 1.8l och 8ventilers topp ;)

Nu har jag åtminstone effekten på papper, så får folk säga vad dom vill...
Målet var ju ändå "bara" 400whp och de slog vi ju med 44hk ;)

http://www1.garaget.org/archive/20/19262/16022/large_16022-2777523.jpg

Nu ska ja försöka smälta detta och andas lite i 1 ½ vecka innan BUGRUN börjar!
Lite små grejer ska dock åtgärdas innan bugrun iaf :P

http://www1.garaget.org/archive/20/19262/16022/large_16022-2777520.jpg

Självklart ett STORT tack till Tobbe H, Viktor I på dalhbäck och Erik Milberg :)

Over and OUT, för idag.. Godnatt :D

Haugeman
2012-05-30, 22:11
Imponerande siffror. En eloge till er =)

jönsson
2012-05-30, 22:31
Helt sjukt, måste ju gå som ett skållat troll :-)

Caddyman
2012-05-30, 23:01
He he he Nice ;-)

Raz
2012-05-31, 08:27
Imponerande! Grattis!
Känns bra att jag har kört det där monstret =)

Janne.M
2012-05-31, 12:08
Härliga siffror du!

golf666
2012-05-31, 18:29
Imponerande siffror. En eloge till er =)

Tackar ;)

Helt sjukt, måste ju gå som ett skållat troll :-)

Ja de flyttar väl på sig rättså bra ;)

He he he Nice ;-)

Oja! :D

Imponerande! Grattis!
Känns bra att jag har kört det där monstret =)

Tack Per, Ja nog gör de de va ;)

Härliga siffror du!

Absolut, tackar :)

Vr6Turbo
2012-05-31, 23:59
stort grattis till fina siffror Tobbe!

golf666
2012-06-02, 21:27
stort grattis till fina siffror Tobbe!

Man tackar Henke ;)

[UPDATE 2/6 - 2012]

Fortsatte meckandet idag, köpte lite nya delar på jobbet igår så idag skulle de donas lite minsann!
Lite org delar på ingående, multirem, ny lågtrycks oljegivare, tätning till oljelock samt ny lite bättre bromsvätska ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-02dae10b9962e4c3bbb64caf2504189d_large.jpg

Stor bromsarna monterade, tömt ur gamla bromsvätskan och fyllt på och luftat med ny Super Blue Racing bromsvätska!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-b170d91860e640eba189d9f24201d2dc_large.jpg

Maskinrummet:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-f732b18e772d1141f001d719c5ea6f20_large.jpg

Blev även en insats monterad i slutdämparen för lite mindre ljud vid långkörning ;)
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-398483a1f82f928f362d267dbd629a39_large.jpg

Får tacka Norpan för hjälp med bromsluftningen :)
Imorrn ska jag fortsätta fixa lite små grejer på golfen...

Har även fått en blinkande oljelampa :S
Trots ny lågtrycks givare blinkar den, men summern låter inte.
Och på den separata mätaren indikerar på bra tryck. Även vid gaspådrag osv!
Började strax innan vi bromsade, och skulle jag ha dåligt olje tryck borde den rasat vid de här laget ;)

Tror mer på kortis på kabeln lr nå, trodde först de var givaren då den gamla var lite sliten och glapp i stiftet..
Men bytte mot en ny original givare idag, men ingen skillnad!!

vwroom
2012-06-02, 21:55
Man har ju följt ditt bygge genom åren på forumen och det är så sjukt mycke jobb inblandat i denna bil:)
mycke snyggt jobbat!!

golf666
2012-06-03, 20:17
Man har ju följt ditt bygge genom åren på forumen och det är så sjukt mycke jobb inblandat i denna bil:)
mycke snyggt jobbat!!

Hehe kul :) Man tackar!

[UPDATE 3/6 - 2012]

Blev forsättning i garaget idag..
Bytte spårkilremmen, justerade höjden på dämparna fram lite mer (blev 1 cm lägre), bytte tätningen i oljelocket.
Monterade på hjulen igen och satt ner bilen på marken igen!

Skar även till lite mjuk delar:
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-91775ac8c4331ce15b89a13ad20b42f7_large.jpg

Behövdes för att inte få ont i RÖVEN direkt ;)
mer än dubbelt så tjockt som original i stolen!
Nu bör man väl kunna åka 32mil ner till mantorp utan att vara helt stel i röven ;) haha
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-62d08450eb05e0737cddcdedc2fab00e_large.jpg

Bromsar monterade fram, skruvade även ner den 1cm till fram så nu ser den rättså jämn hög ut.
Var 1 ½ cm mellan skärmkant och däckets högsta punkt vid fullt ratt utslag. Bör gå!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-3a0392509335a6123dd6b019dd3a0f55_large.jpg

Var även och inhandlade lite grejer tills nästa helg - BUGRUN!
Och började kolla lite över hur vi ska packa osv och vad vi ska ha med oss såklart..

Sweeper
2012-06-03, 23:43
Bra jobbat mannen! ska bli kul o få spö av denna på banan :p

J.L
2012-06-04, 10:19

Håller med!

Gülfens femtedel av effekten, och dessutom tyngre bil kommer inte ha mycket att sätta emot ;-)

golf666
2012-06-04, 21:27

Hehe, ja om ja vågar mig ut på banan vill säga :)
Jag har tänkt köra bilen ner till mantorp (32mil enkel resa)!
Och förra året rasade jag lådan ute på banan hehe!
Vill inte bogsera hem den ;)

Fast iofs var de på högsta laddtrycket dvs ca 444whp... åker man på 280whp bör de ju gå bra ;)

Håller med!

Gülfens femtedel av effekten, och dessutom tyngre bil kommer inte ha mycket att sätta emot ;-)

Hehe som skrivet ovan så kommer ja nog inte åka på fullt laddtryck ute på banan om ja ska ut!
+ att ja har bara vanliga gatdäck ;)
Men vi får se!

Lillen
2012-06-04, 22:33
Tänk tillbaka Tobbe.
Tänk då på den tiden du just fått tag i bilen.
Ganska nyss börjat fixa med den.

Känns som det var ett tag sedan nu.
När du reggat den med turbo som inte ens gick sa "förståsigpåarna" =)

Snyggt jobbat med egenbyggd motor och allt.

Sweeper
2012-06-04, 23:13
Hehe, ja om ja vågar mig ut på banan vill säga :)
Jag har tänkt köra bilen ner till mantorp (32mil enkel resa)!
Och förra året rasade jag lådan ute på banan hehe!
Vill inte bogsera hem den ;)

Fast iofs var de på högsta laddtrycket dvs ca 444whp... åker man på 280whp bör de ju gå bra ;)

Man får ta det lungt ;)

Nu har jag inte läst hela tråden men är den godkänd med turbo? jag som läste att det var omöjligt att eftermontera en turbo!

Janne.M
2012-06-04, 23:15
Bilar från -76 och äldre funkar det fint på, senare måste du ta komplett motor inkl kat och styrning.

Sweeper
2012-06-04, 23:25
Där ser man! önskar att mk2an gick i den kategorin ;)

Lillen
2012-06-04, 23:43
Bilar från -76 och äldre funkar det fint på, senare måste du ta komplett motor inkl kat och styrning.

Janne denna är reggad på lite annorlunda vis.

Tobbe kan ju redogöra.
Men det är inte på samma vis man gör numer.

golf666
2012-06-05, 16:02
Tänk tillbaka Tobbe.
Tänk då på den tiden du just fått tag i bilen.
Ganska nyss börjat fixa med den.

Känns som det var ett tag sedan nu.
När du reggat den med turbo som inte ens gick sa "förståsigpåarna" =)

Snyggt jobbat med egenbyggd motor och allt.

Haha tackar Lillen :D
Ja dig har man ju tjatat med från början i princip, dig och borbos :D
Är inne på 12:e året med gulingen nu... shit va åren går haha!
Var 2003:e som ja och Norpan lyckades få den reggad, var väl mest Norpan som gav sig f-n på att de skulle gå! (Tackar för det) :D haha!
Då var väl planen kanske 200 driftsäkra hk, vilken inte var några större problem :D
Och som passerades ganska snabbt...

50hk från början mot nu nästan 500hk, skapligt ökning ;)

Man får ta det lungt ;)

Nu har jag inte läst hela tråden men är den godkänd med turbo? jag som läste att det var omöjligt att eftermontera en turbo!

Japp den är godkänd med ALLA ombyggnationer, besiktades senast förra året precis som den rullar nu på gatan.
De var helt andra regler 2003, vilket gjorde denna registrering möjlig då. Nu måste du gå via SFRO!

Nu mera är de registrering via SFRO som gäller, om du ska kunna regga med annan motor osv.
Men kolla med Svensk Bilprovnings huvudkontor eller SFRO om ni funderar på att byta motor, så kan de tipsa om hur och vad ni bör byta.
För att kunna registrera om eran bil och få den gatlaglig..

Janne denna är reggad på lite annorlunda vis.

Tobbe kan ju redogöra.
Men det är inte på samma vis man gör numer.

;) Tack Lillen!! Syns på bugrun hoppas jag?

Lillen
2012-06-06, 20:37
;) Tack Lillen!! Syns på bugrun hoppas jag?

Nää tyvärr inte.
Hade gärna tjötat öronen av er om absolut inget vettigt.
Men tyvärr blir det inte något bug run alls.

golf666
2012-06-06, 22:48
Nää tyvärr inte.
Hade gärna tjötat öronen av er om absolut inget vettigt.
Men tyvärr blir det inte något bug run alls.

Tråkigt, de är alltid kul att språkas med dig med Lillen!
Men de blir fler ggr :) Ha de gott

[UPDATE 6/6 - 2012]

Blev lite fix idag såhär dagarna innan bugrun!

Norpan kom ut och hjälpte mig reda upp lite el problem.
Oljelampan börja ju blinka på väg till mappningen. Men endast låg varningen...
Enligt min separata oljetrycksmätare så var de absolut inga problem med oljetrycket.
Visade sig vara lite glapp i lite kablar under instrumentpanelen.
Så Norpan läste lite el scheman, skarvade och bytte ut lite kablar så var problemet ur världen :)

Sen nämnde jag att mitt larm inte funkat riktigt 100% de sista åren.
Så Norpan dök på de problemen med, hehe!
Visade sig oxå vara lite gamla trötta kablar + en fel koppling som gjorde att inte larmet kände av om dörrarna var öppna och
varför tutan inte varnade om larmet gick!

Efter en stund så hade "el-gurun" rett ut problemen, som en annan bara kliade sig i huvudet för :D haha!
Tack för det :)

Sen donade vi lite med min gasvajjer och spjäll hus som tjärvade lite..
Vilket löste sig efter lite omdragning av gas vajjern samt uppsmörjning och inställning!

Ja la även på lite mattsvart folie på ett nytt ställe på bilen!
Är inte 100% på om de blev riktigt bra men ja låter de vara på så vänjer man sig väl ;)

Imorn är det dax för hjulinställning på jobbet :)

Godnatt!

Faltdach
2012-06-15, 19:39
Bjuder Tobbe på en bild jag tog på Bugrun.....

http://forumbilder.se/images/185201273824P0f37.jpg

N'joy!

golf666
2012-06-15, 20:28
mkt snygg janne :) Tackar och bockar :D

golf666
2012-08-12, 20:49
[UPDATE]

Var ju ett tag sedan man skrev något här :)
2 månader har gått sedan bugrun, och bilen har nästan bara stått...
Körde lite i Juni, men sen har de varit så kasst väder mest hela sommaren och har haft annat för mig mest :)

Körde sönder den här i Juli, ena anslutningen in på wastegaten blev de gängpaj i.
Vilket medförde att den kopplingen satt halv löst och drog tjuvluft där,
vilket i sin tur att tomgången blev högre.

Spjällhus packningen hade även pajjat den med,
vet ej när men i samma veva så tomgången var väl ca 4500rpm.. :)
Samtidigt fick ja semester och ja tänkte väl att ja skulle åka lite med golfen då men så blev inte fallet.

Åkte runt med wastegaten i Audin (min bruksbil)
i flera veckor och tänkte ja skulle fått den svetsad och lagad.
Beställde an4 svetsnipplar som Erik.M fick svetsa dit på wastegaten istället för de gamla adaptrarna som satt mellan wastegate och slangarna. Tackar för det Erik :)

Satt ihop wastegaten i fredags och startade upp,
de var då jag upptäckte packningen till spjällhuset som var trasig för
tomgången var fortfarande hög! Tog loss spjällhuset och fixade till en ny.
Monterade, grundinställde spjäll läges givaren och provstartade, funka fint!
Tog en provtur och allt funka bra, spolade av den lite garage damm och körde ner den i garaget igen.
Bakre motorfästet hade även de gjort sitt, eller rättare sagt bussningen.
Då jag inte hade ngn ny så fick ja mecka dit mitt
gamla motorfäste, funkar de med men blir lite för stumt så de blir mkt vibrationer i bilen vid ett visst varv.

Nå bilen funka igen och igår lördag så var det dags att dra upp till Älvdalen på motorveckan.
Gick hur bra som helst, bilen funka som den skulle både dit och hem.

Och på vägen hem fick vi även lite race ;)
Kom en Maserati SPA M138 coupe -07a upp bakom och åkte väl förbi mig
och några bilar framför mig.
Ja åkte om och la mig bakom han, sen blev de en lucka framför bilarna framför oss och noll möte.
Då drog han och ja efter, synd att han fick se sig besegrad ;)
Drog först på 3an och vi passerade några bilar i högerfilen, sen la han in sig i högerfilen igen medans vi accelerade...
Petade i 4an och drog till ca 220km/h. Passerade honom i ca 190-200km/h sen höll ja en stund och
vek sedan in i högerfilen en bra bit framför honom :D
HAHA, oj va ja hade velat hört vad han sa och tänkte i maseratin :D
Inte varje dag han blir ifrån åkt av en gammal golf från -75....

Såna här spontan race som är roliga och så kul att "äga" någon med en sån här typ av bil som kostar så mkt mer än vad golfen gjort :D

Brorsan och jag på Älvdalens motorvecka, utställning 11/8!
http://www1.garaget.org/gallery/images/20/19262/19262-17dbb8124fd5d1e104685e1771c8bbe9_large.jpg

Janne.M
2012-08-12, 21:07
Den bästa känslan du!

Cullberg
2012-08-12, 21:27
Mycket trevligt, hade velat se hans min =)

Sweeper
2012-08-12, 23:03
Hahahha, klockrent!

Tavi
2012-10-24, 12:25
vad blir det för planer i vinter ? mera pulver ?

__alexx_
2012-10-25, 12:43
Denna Mk1a är jag kär i, spanat många gånger på Bugrun genom åren. ;)

golf666
2012-10-25, 20:45
vad blir det för planer i vinter ? mera pulver ?

Planerna i vinter är att gå över maskinen lite granna, kolla invändigt lite o se att allt är ok!
Lite bur utbyggnad till fjädertornen fram är de tänkt, nytt övre fjäderbensstag och lite uppstädning under instrumentpanelen på el.

Lite allmän fix bara alltså! Mer effekt behöver jag verkligen inte..
Kanske kan bli en annan ngt mindre turbo ev, men de beror alldeles på ett annat bilköp ja
ev. kommer göra den kommande tiden som kommer behöva ett liknande aggregat som ja har på gulingen ;)

Denna Mk1a är jag kär i, spanat många gånger på Bugrun genom åren. ;)

Tackar :D

golf666
2014-02-06, 12:18
Planerna i vinter är att gå över maskinen lite granna, kolla invändigt lite o se att allt är ok!
Lite bur utbyggnad till fjädertornen fram är de tänkt, nytt övre fjäderbensstag och lite uppstädning under instrumentpanelen på el.

Lite allmän fix bara alltså! Mer effekt behöver jag verkligen inte..
Kanske kan bli en annan ngt mindre turbo ev, men de beror alldeles på ett annat bilköp ja
ev. kommer göra den kommande tiden som kommer behöva ett liknande aggregat som ja har på gulingen ;)

Ja någon fortsättning på detta blir det inte!
De enda jag åkte säsongen 2013 med bilen var ner till bugrun, sen stod den resten av sommaren.
Har tröttnat på den och har fullt upp med en massa annat...

Körde in den i garaget i höstas med ett par soppaslangar som blivit dåliga pga E85 så de läckte lite när pumparna var igång.
Sen dess har den stått med "täcke" över sig och bara varit.
Har lånat lambdan ur den till s2 avanten jag bruksar i just nu, de är de enda sen lånade jag passagerarstolen en sväng i höstas.
Men den är återmonterad nu...

Så mkt annat som gör att jag varken har tid eller lust att göra ngt på denna bilen.
För mkt pengar som bara står så bilen kommer bli till salu hur mkt ja än kommer ångra mig sen. De är så här i livet :)
Nya leksaker o andra saker i livet som blir till de bättre istället på G!

Den som är seriöst intresserad får gärna höra av sig med tankar och seriösa BUD!
Ja vill inte att den vandrar vidare som någon sorts trofe utan den är byggd för att användas och de ska den även få göra och INTE byta ägare var 3:e månad eller vartannat år.

Den som köper den (tänker jag att den personen utvecklar bilen ytterliggare, kanske bor närmare en bana och anpassar den lite mer för banåkning ex.). Massor med delar medföljer!
Hör av dig, vill gärna se referenser på vad du ägt/Kört tidigare!

Edit, lade till:
Länk till annonstorget (http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=market&subsection=showad&id=13616)
/Admin

Sweeper
2014-02-06, 23:22
Synd att du säljer bilen Tobbe, den e grym :) varför har du inte soppaslangar för E85?

JRJ
2014-02-07, 07:55
Får verkligen hoppas på att den hittar rätt ägare om du bestämmer dig för att sälja.
Det är ju tradition att få se den gula på alla de större träffarna... :)

En tanke, är det inte ganska obra att bara parkera bilen och låta den stå en längre tid när man kör på E85 ?

Raz
2014-02-07, 09:27
Stort beslut att sälja, hoppas du hittar en värdig köpare som uppskattar bilen för vad den är!

golf666
2014-02-09, 11:52
Synd att du säljer bilen Tobbe, den e grym :) varför har du inte soppaslangar för E85?

Hehe tackar! Men som sagt man kan inte ha allt och känner inget intresse av bilen förut.
Nu har det blivit husköp dessutom så cash behövs på annat håll!
Soppa slangarna har suttit där i typ 5 år utan att läcka, tillslut ger dom väl upp antar jag.
Är bara att ta loss de och skära av de lite ute i ändarna så är de bara dra dit dom igen så är de tätt!

Får verkligen hoppas på att den hittar rätt ägare om du bestämmer dig för att sälja.
Det är ju tradition att få se den gula på alla de större träffarna... :)

En tanke, är det inte ganska obra att bara parkera bilen och låta den stå en längre tid när man kör på E85 ?

Ja de hoppas jag med :)
Annars får den stå kvar till rätt köpare dyker upp!
Sälja i delar har jag verkligen ingen lust med.
Det enda som är mindre bra är just att bränslefiltren bör bytas ut. Och helst ska man ha i lite bensin så inte pumparna är fyllda med sprit vad jag hört. Men aldrig haft nå problem med de förut trots att den stått över vintrarna i garaget.

Stort beslut att sälja, hoppas du hittar en värdig köpare som uppskattar bilen för vad den är!

Ja du vet ju själv vilket beslut det är att ta :)
Stort steg men som sagt, ngnstanns kommer man till insikt!
Och nu har vi blivit med "hus" så nu finns de andra "hål" att stoppa pengarna i! :)
Ska bli grymt kul, får flytta in i april...

Lillen
2014-02-09, 17:16
Såg ju varför de var försäljning!
I det fallet är jag tyvärr med dig.
Sälj sälj , det är bara en bil.

Familjen går före.
VET ju att du inte blir utan busbil iaf :cool:

golf666
2014-02-15, 19:36
Såg ju varför de var försäljning!
I det fallet är jag tyvärr med dig.
Sälj sälj , det är bara en bil.

Familjen går före.
VET ju att du inte blir utan busbil iaf :cool:

Ja, trevligt när folk förstår en :)
Sen återstår de o se om man kan bli av med ngt speciellt som denna utan att skänka bort den :/