handdator

Visa fullständig version : värmeproblem golf GTI V



frollan
2010-02-03, 17:36
har fortfarande problem med värmen i min gti.

har haft den inne och bytt termostat a 3000 kr.
men fortfarande så växlar tempen mellan 70-85 grader.

märkte idag att om jag stänger av kupéfläkten så håller den 90 grader perfekt.
tittade underhuven om det var så att några av kylfläktarna stod och gick. men de gjorde dem inte. men så fort jag stänger av kupéfläkten helt så går tempen upp till 90 grader.

vad kan då vara felet?

Mvh Fredrik

Lindahl
2010-02-04, 19:58
Hej
Kollade med min 1.6FSI -04 nu när jag hämtade flickan i stallet. ca 5km bilen halvvarm när jag startade, när jag kom fram var tempen på 90 grader, satte då på fläkten på fullt medan jag väntade på tomgång, tempen sjönk ganska snabbt till 60grader, när åkte hemåt igen lät jag fläkten stå kvar på fullt och det dröjde nästan tills jag var hemma innan den var uppe på 90 igen.
Ute var det c:a -2 grader.

Tveksam till om det verkligen är något fel på din bil.

Kanske någon VW mek kan svara på om det är något fel eller är bilarna inte bättre än så här?

//Håkan

frollan
2010-02-04, 20:19
det e möjligt att de ska vara så men tycker det är konstigt.

även om jag har den på 22 grader så går den nästan aldrig upp på 90 grader

står oftast på ca 80-85 grader. åkte häromdagen från västervik och hem ca 30 mil. kom aldrig upp i 90 grader under hela resan. men då vare ca -17 grader.

åker varje dag till jobbet ca 1,5 mil och då kommer den inte heller upp i 90 grader. stanar som högst på ca 85 grader.

Lindahl
2010-02-04, 20:22
Riktigt så illa är det inte med min, den går i allafall upp till 90 grader efter ca 1 mils körning från kall.

Brukar sedan hålla sig där.

kotten
2010-02-05, 21:23
Jag tror min GTI håller sig på 90 grader även fast jag har fläkten igång, men problemet istället är att jag inte får någon direkt värme från utblåsen.

Om man har is på insidan av rutan så kan man glömma att den skall försvinna om man står ett tag på tomgång och full fläkt på rutan.

Har alla detta problem eller har ni bara accepterat detta?

Lindahl
2010-02-06, 00:17
Läste i instruktionsboken nu och där står att man ska köra på recirkulation när det är kallt ute och innan bilen blivit varm, det tål ju att testat i allafall.

Sedan läste jag i Haynes boken att totala vattenmängden i motorn (BAG 1.6FSI) bara är 5.6liter, det är klart att värmebatteriet kyler ner den lilla vattenmängden blixtsnabbt

//Håkan

frollan
2010-02-16, 18:14
nu är felet löst.. det var ett vattenrör som ledde förbi vattnet tillbaka till kylaren. nu håller den konstant 90 grader.

Lindahl
2010-02-16, 22:04
Vad var det för fel på röret? Eller var det något annat?

jockem
2010-02-16, 22:50
Kan säga att min känns oxå ganska trög att få upp värmen i när de är kallt.
Men om jag stänger av fläkten så går den upp i temp ganska snabbt.

frollan
2010-02-17, 20:02
jadu jag vet inte exakt. det var något rör som läckte förbi vatten tillbaka till kylaren istället för att gå runt. eftersom det var reklamation av tjänst betalade jag inget för röret samt fick inge papper på det hela.

att de tar lång tid gör de fortfarande tycker jag men nu blir den allfall 90 grader. förut blev den aldrig 90 grader oavsett hur långt jag kört.