Visa fullständig version : Golf Mk1 1.8T
Den här bilen har jag haft sedan hösten 2005 och den är under ständig utveckling.
Receptet är enkelt, låg vikt och hyfsat med effekt.
Målsättningen är att vara snabb både på banan och i konbanan med en gatregistrerad bil. Därför är bilen registreringsbesiktad som ombyggt fordon.
En liten kort tillbakablick.
Karossen köptes in och rensades snabbt
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/20060417_8.jpg
Lite förstärkningar och en fullbur kom på plats.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bur1.jpg
Sen trycktes en 1.8T AUQ, 180hk maskin ner i karossen tillsammans med en 02A växellåda. Motorn har rensats från alla onödiga magnetkontakter och vakumledningar mm för att få en clean installation.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/grejer31.jpg
Nira I3+ står för motorstyrningen
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/3199-new_2007-05-14-bild6.jpg
Bilen besiktades som ombyggt fordon genom SFRO.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bes_3.jpg
Första testet på banan var på Kinnekulle ring 2007 och det gick hyfsat, självklart fanns det detaljer som åtgärdades.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/golfmk1_6.jpg
Bilen vann även finaste bil tävlingen och stod i GTI Klubbens monter på Elmiamässan 2008.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/elmiamassan2008_6.jpg
Därefter har det trollats fram lite fler hästar ur motorn med en annan turbo och ett specialbyggt grenrör från DLI Teknik
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/gror2.jpg
Just nu ser det ut ungefär så här under motorhuven.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/mekelmia7.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/golfmk1_1.jpg
Under 2009 gjordes en del uppgraderingar av framförallt väghållningen.
En uppsättning Sellholms coilovers köptes in och monterades.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/sellholmsben_1.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/sellholmsben_2.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/sellholmsben_3.jpg
En 17-raders Setrab oljekylare monterades också.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/setrab1.jpg
Powerflex bussningarna i framvagnen höll inte måttet och byttes ut mot Delrin bussningar från DLI Teknik.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/delrin_bussningar_1.jpg
Nya bromsar köptes också och monterades tillsammans med pinnbultar.
Sellholms 280mm skivor
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bremsport_1.jpg
Bremsport 4-kolvs aluminiumok med Carbotech XP belägg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bremsport_2.jpg
Monterat och klart
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bremsport_3.jpg
Bilen användes så fort tillfälle gavs, här på Lunda 2009
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/lunda2009_1.jpg
ovredsson84
2010-01-12, 12:02
Mycket Fin och Snygg... =)
golf4life
2010-01-13, 00:06
den är ju så fin :)
grymma bromsar kan ja tro !
Faltdach
2010-01-13, 19:36
Hmm vill osså ha en sådan nu Per:)
P-plats.se
2010-01-13, 21:23
Kul med fina bilar som körs hårt också!
(Hoppas nu du får ett paket i morgon så du kan meka med den i helgen!)
Lilla_Vargen
2010-01-14, 10:43
Kul med fina bilar som körs hårt också!
Det är väl det som är meningen..... ;-)
....köra hårt :-)
Idag var det lite försenad julafton!
Ett paket verktyg hämtades ut från Posten på vägen hem från jobbet :-)
Stort tack till P-plats som fixat lite trevligare pris på grejerna!
Philip kunde förstås inte hålla händerna borta :-)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/verktyg_1.jpg
"Titta här!"
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/verktyg_2.jpg
Mycket trevlig att fylla ut verktygssamlingen lite grann!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/verktyg_3.jpg
Tyvärr så kan aldrig posten lära sig att hantera paket :-(
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/verktyg_4.jpg
Trevligt, bra verktyg är ett måste! :)
Faltdach
2010-01-14, 19:30
Per...
Hoppas du fått bra garantier från Patrik.
En garanti skall även gälla arbetet har jag fått lära mig:)
Hör egentligen hit.. men har ni tänkt på hur många Järnia anställda som är aktiva i GTiklubben? ..många;)
P.S. har du kollat på film ännu? ;)
Per...
Hoppas du fått bra garantier från Patrik.
En garanti skall även gälla arbetet har jag fått lära mig:)
Hör egentligen hit.. men har ni tänkt på hur många Järnia anställda som är aktiva i GTiklubben? ..många;)
P.S. har du kollat på film ännu? ;)
Självklart ingår livstids garanti på arbete utfört med verktygen, eller hur var det Patrik? ;-)
Jag har bara hunnit titta på 1h på Wörthersee filmen, tänkte ta dom andra i helgen när jag förhoppningsvis har lite mer tid.
P-plats.se
2010-01-14, 21:23
Hoppas du blir nöjd med sakerna Per.
Ang. garantin så är det livstids garanti på Tecos:
http://www.wareco.se/katalog/index.asp?page=http://www.wareco.se/katalog/asp/nodes.asp?chpid=621&chpname=TECOS%20huvudkatalog
Lilla_Vargen
2010-01-14, 23:40
Det är ju helt rätt :-)
När man har bra puts på fin-bilen, får man skaffa sig en uppsättning fin-verktyg för att matcha...
oops_164
2010-01-14, 23:51
Hoppas du blir nöjd med sakerna Per.
Ang. garantin så är det livstids garanti på Tecos:
http://www.wareco.se/katalog/index.asp?page=http://www.wareco.se/katalog/asp/nodes.asp?chpid=621&chpname=TECOS%20huvudkatalog
Nån prislista, skulle behöva uppdatera jobbgrejorna.
P-plats.se
2010-01-15, 17:36
Nån prislista, skulle behöva uppdatera jobbgrejorna.
Nu ska vi inte förstöra Pers tråd men här finns lite priser:
http://www.verktygsnisse.se
Bakaxeln har plockats ner.
Den kommer lämnas till DLI Teknik så fort jag får lite tid över för tillverkning av toe-stag
*Tomt*
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_1.jpg
Här var det inte mycket kvar, catchtanken syns uppe till höger.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_2.jpg
Trevligt Per!!
Kul att se att de händer nå i garaget ;)
Lika imponerad varje gång jag tittar in den bilen..
Jag har lämnat en bakaxel till DLI Teknik för tillverkning av toe-stag och Delrinbussningar.
Jag har redan Delrinbussningar fram så det är lika bra att komplettera med likadana bak.
För ett tag sedan så köpte jag en styrservo till en Golf cabriolet -90a. Tanken är att konvertera styrservon till en elservopump och montera den på bilen. Idag så är bilen ganska tungstyrd och när man kör konbana så tror jag man kan tjäna några tiondelar på att köra med styrservon.
Det hela är ett experiment och om det inte fungerar så kommer jag byta tillbaka till den styrväxeln jag har idag.
Jag har ingen direkt plan på när styrservon ska ner i bilen, det finns massor med andra saker som är högre prioriterade men det skadar ju aldrig att ha grejerna på hyllan =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrservo_1.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrservo_2.jpg
golf4life
2010-01-20, 11:49
skulle ju kanske bli fint med servo ;)
bara testa och se.
annars vill jag och tobbe köpa den och sätta i våran cab skulle ja tro ;) den är jäätte tung styrd. och är ju en glidar bil så de är lite fel.
Nu är man 340 dollar fattigare, ett paket med lite väghållnings detaljer är på väg från USA =)
Vintermeket fortsätter.
Elsystemet behöver ses över då torkarna bara fungerar på högsta hastigheten.
Jag tror att det är torkarspaken som bråkar. Ska byta ut den och se om det blir bättre.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_4.jpg
Håller även på att installera reläsocklar och justerar lite i elsystemet till sprutet.
Sånt som man aldrig hinner med under säsong.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_5.jpg
I helgen ska jag försöka hinna med att plocka ner startmotorn och fortsätta med elen, man får ta lite i taget när man har familj.
Andersson Racing
2010-01-29, 15:44
I helgen ska jag försöka hinna med att plocka ner startmotorn och fortsätta med elen, man får ta lite i taget när man har familj.
Verkar som du ändå har en förstående bättre hälft?! Snyggt jobbat!
mvh Per
Lilla_Vargen
2010-01-29, 21:41
Näe, nära till garaget så hinnar man mycke på ett par "nattimmar"...
Bra jobbet Per !!
Det händer lite i garaget i alla fall.
Bilen är satt på bantningskur inför beach(säsong) 2010! Jag siktar på att komma ner under 900kg till sommaren (idag väger bilen runt 910-920kg någonting).
Jag har köpt in AVR Golfens dörrar och bagagelucka med tillhörande lexanrutor. Dom har ju i blodet att gå snabbt rakt fram men vi får se om det inte går att svänga med dom också. =)
Jag har även rivit ut lite inredning och rensat upp en massa kablar som väger.
Jakten på vikt kommer gå vidare under våren, vi får se om inte hålborren åker fram också..
AVR Golfens urkapade dörrar med lätta rutor
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_6.jpg
AVR Golfens baklucka
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_7.jpg
Lexanbakruta
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_8.jpg
En trilskande startmotor, ska plockas bort och renoveras.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_9.jpg
Startmotorn bortplockad
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_10.jpg
Fixade även lite med elen som sagt. Mittkonsolen och undre delen av instrumentbrädan är bortplockade, tror inte dom hittar dit igen... Ska man banta så ska man!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_11.jpg
Rensat bort det onödiga och satt upp det övriga.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_12.jpg
Bortklippta kablar, dom är till Nira sprutet men för funktioner som jag inte utnyttjar.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_13.jpg
Faltdach
2010-02-06, 16:04
Hoppas verkligen inte du sätter den bakluckan med den otroligt fula takspoilern på din bil!
P-plats.se
2010-02-06, 21:55
Hoppas verkligen inte du sätter den bakluckan med den otroligt fula takspoilern på din bil!
Hmmm...
Jag kommer sätta den på bilen ja. Varför vara som alla andra?
Den kommer dock fixas till lite innan den hamnar på bilen.
Jag tyckte vingen va ball =)
Jag är ute efter bakre sidorutor i polycarbonat/lexan eller vad det heter.
Gärna dom från AVR golfen om någon sitter på dom?
Dom ska vara i den här färgen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_15.jpg
Om någon vet vart man kan köpa lexan i den färgen så får ni mer än gärna dela med er av den kunskapen!
Freiholtz
2010-02-08, 13:36
Har för mej att en polare köpte tonade Lexanrutor i Skara (en bra bit från Stockholm dock) men ska kolla med honom...
Kolla med http://www.sportvagnskonsult.com/
Faltdach
2010-02-08, 18:59
Köpte plastskivor till Golf Rallyen min hos plastbiten...
Kolla om dom har?
http://plastbiten.se/
P-plats.se
2010-02-08, 19:48
Köpte plastskivor till Golf Rallyen min hos plastbiten...
Kolla om dom har?
http://plastbiten.se/
...och Sportvagnskonsult köper från dom eller någon annan grossistfirma.
Ring runt till några eller ännu bättre åk förbi och knalla in via lagret...
http://gulasidorna.eniro.se/query?what=cs&search_word=Plaster+-+R%C3%A5varor%2C+halvfabrikat&geo_area=stockholm
Se där nu har jag ju en massa alternativ! Bara sätta igång och höra sig för. Tackar för hjälpen!
Uppdatering 2010-02-14
Det går sakta men säkert framåt i garaget.
Idag plockades tanklocket bort för att komma åt och plocka bort tankröret.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_16.jpg
Lite smutsigt bakom men ingen rost.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_17.jpg
Ett smutsigt hjulhus, undrar om man ska ta och göra nåt åt det kanske?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_18.jpg
Tankröret borta.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_19.jpg
Tankröret borta som sagt, det ska modifieras lite då jag haft problem att bilen har tryckt ur sig bensin när jag svängt vänster.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_20.jpg
Plockade bort skärmbreddaren för att komma åt och..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_21.jpg
..skrapa. Ingen höjdare det här men jag tänkte försöka få bort så mycket som möjligt av underredsmassan innan bakaxeln kommer på plats igen.
Förra ägaren har varit "duktig" och dragit på en massa extra underredsmassa men han bemödade sig inte ens att göra rent innan så översta lagret av underredsmassan lossnar lätt, vilken man inte kan säga om resten..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_22.jpg
Batteriet plockades bort för att göra plats för...
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_23.jpg
Ett lite lättare racebatteri!
Racebatteriet väger ungefär 3kg mot det stora gelebatteriet som väger runt 13-14kg.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_24.jpg
Viss skillnad =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_25.jpg
Här har vi arbetsplatsen, det är inte så stort men varmt och skönt.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_26.jpg
Dessa har dykt upp från USA. Ska bli kul att se om dom fungerar.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_27.jpg
Så här är tanken att det kommer bli. För hoppningsvis får jag lite bättre vinkel på bärarmen och därigenom lite bättre väghållning.
Jag passade även på att beställa ett bump-steer kit men jag vet inte om jag behöver använda det.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_28.jpg
Jag slänger in en bonusbild på nåt som jag råkade köpa igår..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_29.jpg
Dom där spindelleds förlängarna såg intressanta ut.. Var hittade du dom?
Här händer grejer ;)
Kommer bli kalas de där Per!!
Dom där spindelleds förlängarna såg intressanta ut.. Var hittade du dom?
Dom är köpta härifrån: http://www.pmwltd.com/
Dom är köpta härifrån: http://www.pmwltd.com/
Är det med deras standardlängd eller har du beställ med egen spec?
Köpte du till bumpsteer kittet också?
Är det med deras standardlängd eller har du beställ med egen spec?
Köpte du till bumpsteer kittet också?
Jag citerar mig själv.
Jag passade även på att beställa ett bump-steer kit men jag vet inte om jag behöver använda det. ?
Jag köpte standardlängden då jag inte har sänkt min bil så jätte mycket.
Jag tänkte försöka hinna med och måla spindelledsförlängarna idag, sen får vi se när jag hinner med att montera dom. Jag kan tyvärr inte ta ner bilen på hjul och kontrollera vinkeln på bärarmen med förlängarna på då jag inte har någon bakaxel på bilen.
Silverpilen
2010-02-21, 16:22
Imponerande arbete. Måste ta itu med min bil snart... det har varit mkt annat med högre prio :/
Här är förhoppningsvis lösningen på mina problem med att bilen trycker ur sig bränsle i långa vänsterkurvor.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_30.jpg
Den ska monteras i slangen mellan tanken och påfyllningsröret.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_31.jpg
Nice Per :)
fick du tag i den ifrån Audin vi pratade om?
Det VW original :-)
Dom sitter originalmonterade i vissa golf mk1 bränsletankar men jag hade tyvärr ingen i min.
Den där gick trögt i min etta och gjorde att jag bara kunde tanka sakta sakta annars rann det över uppe vid rörtoppen eller slog av. Kolla bara så den rör sig lätt. Annars är ju ett att montera den högt så du kan öppna den manuellt med tankmunstycket.
hellebjork
2010-02-28, 20:21
Dom är köpta härifrån: http://www.pmwltd.com/
Vad får man böta för dom? hittade inget på sidan.
Vad får man böta för dom? hittade inget på sidan.
Vet knappt om jag vågar skriva det...
$265.00 paret kostar dom
Volkswagen Lower Ball Joint Extender:
For All Models Using The 17mm Or 19mm Ball Joint
Fits pinch clamp on stock VW upright, and stock ball joint shank. Returns lower control arm to proper angle to improve front suspension geometry on cars that have been lowered. Machined from 4140/4142 steel and heat treated to a tensile strength of 150,000 PSI. Standard extender drops ball joint 1.5 inches. Can be machined to special lengths.
Uppdatering 2010-02-28
Vingen har kommit tillbaka från DLI Teknik som svetsade ihop ändarna samt lade i lite hål. Svetsarna kommer slipas ner innan vingen hamnar på bilen men idag var det andra saker som stod på schemat! Plastning!
Först på med gelcoat och låta det torka lite..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_1.jpg
Två lager gelcoat hamnade på vingen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_2.jpg
Sen på med 3 lager glasfibermatta på det. Vi får se om det räcker..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_3.jpg
Torkning pågår
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_4.jpg
Här ser man ovansidan. Vi får hoppas jag lagt på tillräckligt med släppmedel så det går att få loss plastbiten sen..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_5.jpg
Fortsättning följer!
Spännande :P
Ser fram emot att se färdigtresultat sen!!
Uppdatering 2010-03-04
Formen urtagen
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_6.jpg
Hyfsat jämnt men det behövs slipas lite
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_7.jpg
Skar bort överflödet från formen och slipade till den
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_8.jpg
Nästa steg är lite sånt här...
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_9.jpg
Har tillverkat nya batterikablar till nya batteriet, passade även på att sätta dit en säkringshållare
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_10.jpg
Catchtanken har hittat tillbaka, nu nymålad
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_11.jpg
Uppdatering 2010-03-05
Idag har jag hunnit med lite mer i garaget.
Klippt till lite kolfiber som ska gjutas i formen som jag gjort tidigare.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_12.jpg
Dålig bild på kolfibern när jag håller på och gjuter
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_13.jpg
Hämtade även bakaxeln från DLI Teknik, nya toe-stag tillverkade!
Dom använde min bakaxel och gjorde en prototyp på så nu finns det att beställa från DLI Teknik om någon annan vill ha likadana!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_15.jpg
Uppdatering 2010-03-05
Hämtade även bakaxeln från DLI Teknik, nya toe-stag tillverkade!
Dom använde min bakaxel och gjorde en prototyp på så nu finns det att beställa från DLI Teknik om någon annan vill ha likadana!
Snyggt som allt annat på bilen!
Jag dom är riktigt snygga, jag är nöjd!
Uppdatering 2010-03-06
Nu är stagen grundade och lackade
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_16.jpg
Lackade med halvmatt svart.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_17.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_18.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_19.jpg
Fin fint Per ;)
Den blir giftig på banorna nu hehe!
Fy f*n va fint!! All heder till dig, me like!!
Uppdatering 2010-03-06
Nu har jag tagit ur läppen ur formen och den ser faktiskt hyfsad ut. Den måste slipas till lite innan den kan klarlackas och hamna på den omtalade vingen..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_20.jpg
Testar och ser hur det blir när man slipar epoxin, det kan nog bli ett hyfsat slutresultat ändå.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_21.jpg
Tackar för dom fina orden grabbar! Motivationen ökar!
Uppdatering 2010-03-07
Det har hänt lite under dagen idag, det blev inte så lång tid i garaget men det hanns med en del ändå!
Bränslesystemet är på plats igen. Catchtanken har ju fått lite färg på sig
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_22.jpg
Sen har jag dom här rackarna som jag köpte av Jani Hast i höstas.
Dom ska få lite färg på sig och sen ska dom på bilen. Jag grundade dom men tog ingen bild på dom. Imorgon ska dom lackas mattsvarta.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_23.jpg
Uppdatering 2010-03-08
Så här såg vingen ut när jag fick tillbaka den från DLI Teknik som har svetsat igen en massa hål samt svetsat fast sidorna som var lösa tidigare.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_24.jpg
lite svetsar
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_25.jpg
Mer svets!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_26.jpg
Nu har jag slipat ner svetsarna och det blev riktigt bra!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_27.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_31.jpg
Snart ska vingen lämnas på lackering, jag ska bara fixa till kolfiberläppen =)
golf4life
2010-03-08, 21:24
Tuft :)
Kul och se hur de blir sen!
Uppdatering 2010-03-11
Bakre stötdämparna på plats.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_32.jpg
Sen började jag montera dom nya toe-stagen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_28.jpg
Toe-stag fästet och stötdämparen på plats
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_29.jpg
Andra sidan och kränghämmaren monterades också.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_30.jpg
Toe-stagen monterade, det var lite pilligt att montera allt i bakvagnen i rätt ordning.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_33.jpg
golf4life
2010-03-11, 17:38
Så fint de blir :)
blir de att man "tvingar" ihop bakaxeln med toe stagen ?
Rs mannen
2010-03-11, 19:20
hmm, blir inte bilen överstyd när den fjädrar ner i en kurva? eller är det det man vill framhäva med dessa stag?
ursäkta min fråga, men undrar vad är till för.
Med toe-stagen kan man justera toe-vinklarna bak lite grann men annars är det mest för att toe-vinklarna inte ska ändra sig när man provocerar bilen.
Överstyrningen justerar man med krängningshämmaren, ju grövre krängare desto mer överstyrning. Jag körde med original krängningshämmare från början men efter att jag bytte till Autotechs krängare så är bilen mycket mer neutral i svängarna och därför lättare att hantera.
Idag hämtade jag mitt påfyllningsrör som DLI Teknik har fixat lite rost på. I helgen ska det dit tillsammans med dom främre stötdämparna.
Sen kan bilen äntligen komma ner på hjulen.
Efter det så är det bara resten kvar! en massa eljobb, usch usch
Ser riktigt bra ut under bilen.
Coolt med customlösningar oxå :)
Vingen blir nog rätt ball ändå, bättre än det verkade först iaf!
fina stag synd bara att de sticker så långt ner kommer inte att funka med små fälgar =/... men gillar din golf =) lycka till med byggandet
Uppdatering 2010-03-13
Nya camberplattorna på plats
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_34.jpg
Även spindelledsförlängarna är på plats
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_35.jpg
Liten översiktsbild
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_36.jpg
Batteriet är monterat. Det är inte riktigt lika stort som ett vanligt batteri så jag fyllde ut utrymmet runt omkring med lite material.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_37.jpg
Även ett "lock" kom på plats
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_38.jpg
fina stag synd bara att de sticker så långt ner kommer inte att funka med små fälgar =/... men gillar din golf =) lycka till med byggandet
Jag kommer köra med 15" fälgar och det är inga som helst problem. Om man ska köra med mindre fälgar så är det bara att minska ner dom så dom inte sticker så långt ner ;-)
ovredsson84
2010-03-13, 21:41
Snyggt som vanligt... =)
I helgen så hoppas jag få lite tid över så man kan få ner bilen på hjulen igen. Jag ska försöka hinna med och göra klart vingen och kolfiberläppen också.
Mycket trevligt projekt, fortsätt så :) Hoppas få se den live nångång i sommar!
Uppdatering 2010-03-27
Här är lite bilder från förra helgens mekande, jag har varit/är förkyld så jag har inte orkat uppdatera tråden.
Tankröret har DLI Teknik svetsat på en ny platta på, den gamla var lite rostig.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_1.jpg
Ska bara målas och sen skruvas på plats.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_2.jpg
Tänk om allting skulle vara så här lätt, bara borra 3 nya hål och skruva dit =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_3.jpg
Och tanklocket på plats förstås
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_4.jpg
Sen skruvades spindlarna + drivaxlarna bort eftersom jag måste montera bump-steer kitet som jag köpt från USA. Vinkeln på styrleden blev åt helskotts när spindelledsdistansen kom på plats så jag måste dit med bump-steer kitet.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_5.jpg
Bortskruvade, jag valde att inte ta bort drivaxlarna från spindlarna eftersom jag haft problem med lossnande muttrar förut men efter att jag limmat dom så håller dom perfekt. Dumt att lossa på dom då.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_6.jpg
Här är bump-steer kitet som gör det möjligt att byta håll på styrleden och sätta den underifrån. Man måste dock borra ur hålet först, ett jobb för DLI Teknik då jag saknar pelarborr.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_7.jpg
Plastrutan bak kom på plats också, någon som har ett tips hur jag ska få bort dekalresterna ifrån plasten?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_8.jpg
Glasfiberhuven kom på plats också, är det bantning så är det!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_9.jpg
Fick tillbaka spindlarna av DLI Teknik i veckan och då såg dom ut så här.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_10.jpg
Den nya konan på plats.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_11.jpg
Idag ska jag skruva lite i garaget, förhoppningsvis så kan bilen komma ner på hjul den här helgen.
ovredsson84
2010-03-27, 08:14
Snyggt.. Det är bara att pilla med rakblad eller liknande och dra av dekalerna.. Sen tvätta bort lim rester med t röd.. Finns stripes bort tagare på biltema, men skall man ej använda på plast... Då det bränner på varandra när det används..
Snyggt Per!!
När blir vingen klar då ;) är sugen på att se hur de blir!!
Uppdatering 2010-03-27
Här är bump-steer kitet som gör det möjligt att byta håll på styrleden och sätta den underifrån. Man måste dock borra ur hålet först, ett jobb för DLI Teknik då jag saknar pelarborr.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek2010_03_7.jpg
Exakt hur fungerar detta kit?
Med bara den där delen man borrar in händer ju inget mer än vanligt?
Det borde väl gå alldeles utmärkt att bara borra ur och vända leden?
Bara man borrar så tight att tappen har något att dra fast mot?
Eller?
Eller är det koniskt innuti hylsan så man kan vända den som det passar?
När blir vingen klar då ;) är sugen på att se hur de blir!!
Fler frågor.
Eller funderingar?
Skall du inte ha någon luftspalt under vingen eller mellan vinge och kaross?
Blir ju nästan en fördubbling av funktionen om luften kan gå under vingen med och hastigheten på luften ökar på undersidan av vingen , detta under förutsättning att det är någon form av vingprofil på vingen.
Med bara en läpp blir det ju väldans mycket "drag" och virvlar bakom vingen?
golf4life
2010-03-27, 18:59
vart handlade du bumper kittet? var de dyrt?
skulle behöva göra så på min svarta då styrstagen nästan tar i rambenen nu efter som den är rätt låg ;)
grymt fint blir de!! Och lätt får vi hoppas =)
Snyggt Per!!
När blir vingen klar då ;) är sugen på att se hur de blir!!
Vingen ligger ganska långt mer på priolistan just nu, måste få klart elen i bilen innan jag kan slipa klart kolfiberläppen, sen ska det lämnas på lack.
Exakt hur fungerar detta kit?
Med bara den där delen man borrar in händer ju inget mer än vanligt?
Det borde väl gå alldeles utmärkt att bara borra ur och vända leden?
Bara man borrar så tight att tappen har något att dra fast mot?
Eller?
Eller är det koniskt innuti hylsan så man kan vända den som det passar?
Fler frågor.
Eller funderingar?
Skall du inte ha någon luftspalt under vingen eller mellan vinge och kaross?
Blir ju nästan en fördubbling av funktionen om luften kan gå under vingen med och hastigheten på luften ökar på undersidan av vingen , detta under förutsättning att det är någon form av vingprofil på vingen.
Med bara en läpp blir det ju väldans mycket "drag" och virvlar bakom vingen?
Hylsan är konisk inuti.
Jag ska inte ha någon luftspalt mellan karossen och vingen, ja det kommer antagligen bli en massa orolig luft bakom vingen, vi får väl se om det påverkar bilen eller inte.
Det här är ingen hightech vinge där jag har räknat ut downforce eller nåt sånt, fungerar det så är det jättebra men om det inte skulle göra det så gråter jag knappast över det. Då testar jag nåt annat istället.
vart handlade du bumper kittet? var de dyrt?
skulle behöva göra så på min svarta då styrstagen nästan tar i rambenen nu efter som den är rätt låg ;)
grymt fint blir de!! Och lätt får vi hoppas =)
Jag handlade kitet härifrån: http://www.pmwltd.com/
"VW Bumpsteer Kit for A1,A2, A3 chassis"
Hylsan är konisk inuti.
Ahhh nice.
Då är det genomtänkt och seriöst alltså.
Går ju att montera åt båda håll och tillbaka om man höjer igen.
Mycket bra!
Uppdatering 2010-03-29
Nu är spindlarna på plats igen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_32.jpg
Så här blev det med bump-steer kitet. Det var enkelt att montera och hade bra passform!
Hade på lite extra locktite på låsmuttern så den inte lossnar av misstag.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_33.jpg
Bromsarna på plats också, nu börjar det närma sig att få ner bilen på hjul.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_34.jpg
Hjulen på!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_35.jpg
Pallbocksrejset är över! Nere på hjulen igen för första gången sedan Oktober förra året..
Den är alldeles för låg fram just nu, så den kommer höjas.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_36.jpg
Hyfsat mycket marginal mellan toe-staget och dämparen. Jag hoppas att det inte kommer ta i, får hålla det under uppsikt.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_37.jpg
Bra marginal mellan hjul och stag här också.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vintermek_2010_38.jpg
Bromsarna ska luftas i kväll sen är det eljobb kvar innan det är dags att ta ut bilen på första vårturen.
Uppdatering 2010-03-11
Toe-stag fästet och stötdämparen på plats
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vingeplastning_29.jpg
Hmm, ingen bromsslang? Intresserad av stålomspunnet bak?
Har till salu på: http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=market&subsection=showad&id=8481
Det är ju till mkII men det borde ju inte vara någon större skillnad i längder tycker jag. Har en som är sugen på främre slangarna, så då kunde jag kränga de bakre till dig om du var intresserad.
Jag har en stålomspunnen bromsslang liggandes men SFRO besiktningsmannen ville att det skulle vara rör hela vägen, därför är det rör hela vägen. (förutom över bakaxeln då).
Jag har en stålomspunnen bromsslang liggandes men SFRO besiktningsmannen ville att det skulle vara rör hela vägen, därför är det rör hela vägen. (förutom över bakaxeln då).
Jaha, det var intressant! Iom att oket rör sig i förhållnade till bakaxeln kommer ju röret att utsättas för rörelse hela tiden, vilket med tiden skulle kunna leda till materialutmattning. Fick du någon förklaring? Eller har jag missat något?
Jag fick säkert en förklaring men jag kommer inte ihåg det just nu, var ju 2½ år sen ungefär.
golf4life
2010-03-29, 20:04
Så fint de blir :) kul och få ut den snart förstår ja!
Här kommer en lite bättre bild på dom nya fälgarna som jag köpte för ett tag sen men inte hämtade förrän i påskas!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/felgen2010.jpg
OZ Ultraleggera 15x7 med Toyo 195x50x15. MYCKET lättare än mina Fondmetal fälgar som jag kört på innan. Skulle gissa på ungefär 2kg lättare per fälg!
ChristianA
2010-04-13, 21:22
Ser fint ut :) nära provkörning nu?
Jaha, det var intressant! Iom att oket rör sig i förhållnade till bakaxeln kommer ju röret att utsättas för rörelse hela tiden, vilket med tiden skulle kunna leda till materialutmattning. Fick du någon förklaring? Eller har jag missat något?
Intressant eftersom jag kör med slang hela vägen från innan bakaxeln och hela vägen ut till oket.....
Uppdatering 2010-04-14
Nira sprutet har fått en ny placering. Det satt tidigare under facket som satt under handskfacket men det är bortplockat nu så jag fick hitta en ny plats att sätta den på.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Vintermek_2010-04-10_1.jpg
Jag har även höjt bilen ett par tre centimeter fram för att få lite mer gynnsamma vinklar på hjulupphängningen. Vi får se om det ger utdelning.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Vintermek_2010-04-10_2.jpg
Snabbkopplingen till Ctec laddaren är monterad på batteriet också. Extra viktigt att ladda batteriet mellan körningarna nu när det är så litet.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Vintermek_2010-04-10_3.jpg
Ser fint ut :) nära provkörning nu?
Japp nu är det väldigt nära!
Jag ska försöka få in bilen i mitt andra garage i kväll så jag kan tvätta av den lite grann sen kanske det blir provkörning =)
Intressant eftersom jag kör med slang hela vägen från innan bakaxeln och hela vägen ut till oket.....
ja du, fråga inte mig? Det är ju olika SFRO besiktningsmän och alla har väl sin uppfattning antar jag?
Idag var jag ute på första provkörningen efter vinter, oj vad kul det var =)
Det var mindre roligt att betala 13,30 per liter 98 Oktan, det blev dyrt att fylla upp tanken!
Grattis till första provkörningen 2010 Per :)
Hur kändes bilen nu efter alla uppgraderingar med chassiet?
Lilla_Vargen
2010-04-15, 02:07
Idag var jag ute på första provkörningen efter vinter, oj vad kul det var =)
Det var mindre roligt att betala 13,30 per liter 98 Oktan, det blev dyrt att fylla upp tanken!
TRIMSOPPA !!! ;-)
Min plutt får nöja sig med standard soppa.
BTW Ska du köra dyrt ska du köra 101 oktanigt.... kostar väl bortot 30-35 spänn litern...
Grattis till första provkörningen 2010 Per :)
Hur kändes bilen nu efter alla uppgraderingar med chassiet?
Svårt att säga då jag inte provocerade särskilt mycket då jag testkörde på allmän väg. På lördag borde jag få en bättre känsla för chassit när jag har kört på Lunda.
Jag hade glömt hur jä-la stum bilen är, lite skillnad mot Passaten som man glidit runt i hela vintern =)
Effekten fanns kvar i motorn i alla fall, riktigt trevligt var det!
TRIMSOPPA !!! ;-)
Min plutt får nöja sig med standard soppa.
BTW Ska du köra dyrt ska du köra 101 oktanigt.... kostar väl bortot 30-35 spänn litern...
Bilen är mappad på 98 så det är bara att betala dessvärre, 101 Oktan låter lite overkill ;-)
Idag var det dags säsongspremiär på Drivers Cup på Lunda Flygfält, det gick väl så där...
Jag är glad att jag valde att traila upp bilen, trailern behövdes på hemresan!
Det blev bara ett varv på tid i konbanan för när jag åkte ut på mitt andra varv hann jag bara halvvägs innan det började låta som f-n precis efter att jag hade växlat ner till 2an. Jag trodde jag hade tappat däcket eller att växellådan hade gett upp eller nåt liknande. Jag stannade direkt och klev ut och kikade runt bilen men såg ingenting..
Satte mig i bilen igen och lade i en växel för att se om det hände nåt och då kom ljudet tillbaka direkt när jag släppte upp kopplingen, jahopp växellådan tänkte jag.
Jag fick hjälp att bogsera bilen till depån där jag snabbt konstaterade att höger drivknut inte mådde så jättebra, drivknuten har vridits av precis där splinsen börjar. Trots att jag körde på gatdäck.. Jag ska plocka ner spindeln + drivaxeln och sätta dit en ny drivknut, förhoppningsvis håller det. Den knuten som jag körde sönder har tre år på nacken.
ska försöka ta lite bilder på haveriet när jag river ner allt.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_1.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_2.jpg
Jaja det var i alla fall kul så länge det varade =)
golf4life
2010-04-17, 18:55
va synd :)
men skönt de bara var en knut då! kunde varit värre!
Nästan jämt på första provrurer brukar de dyka upp lite små fix.
Tur i oturen att de bara var en knut :)
Bilen ser riktigt bra ut som vanligt iaf, vingen tyckte ja passa fint där bak.
Men kolfiber läppen är ej monterad än va?
Skumt att ingen knut gett upp för mig än :S
Faltdach
2010-04-17, 21:25
Scheiße!
Kom igen, kom igen, kom igen, kom igen, kom igen, kom igen, kom igen, kom igen, kom igen, kom igen.....
Rullade in bilen i garaget igår och i morse var det dags att ta tag i problemet.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_3.jpg
Inga synliga fel än så länge
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_4.jpg
Navet sitter lite löst, hmmm
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_5.jpg
Ska det verkligen se ut så här? =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_6.jpg
Lite konstigt brott, det ser ut som materialet bara har smulats sönder och vridits av?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_7.jpg
Så här ser andra änden ut.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_8.jpg
Nu blir det till att köpa nytt lager och en ny drivknut. Jag är glad att det inte var värre än så här!
ovredsson84
2010-04-18, 09:58
Skönt att det inte var värre... Snyggt delat... =)
Lilla_Vargen
2010-04-18, 10:07
Tur i oturen iaf.
Men har lagret tagit stryk av brottet tror du ?!?!
fasen vad skumt de såg ut, de såg ju ut som om de bara smulats sönder... :S
Tur att de var som du befarade, "bara" en knut :)
Montera en begagnad knut nu då?
Måndagsex med utmattning i materialet efter tidigare körningar?
Ser lite skumt ut....dom där "åsarna" kl 10 och kl 2 ser ut som gamla skador.....
Rs mannen
2010-04-18, 15:06
Idag var det dags säsongspremiär på Drivers Cup på Lunda Flygfält, det gick väl så där...
Jag är glad att jag valde att traila upp bilen, trailern behövdes på hemresan!
Det blev bara ett varv på tid i konbanan för när jag åkte ut på mitt andra varv hann jag bara halvvägs innan det började låta som f-n precis efter att jag hade växlat ner till 2an. Jag trodde jag hade tappat däcket eller att växellådan hade gett upp eller nåt liknande. Jag stannade direkt och klev ut och kikade runt bilen men såg ingenting..
Satte mig i bilen igen och lade i en växel för att se om det hände nåt och då kom ljudet tillbaka direkt när jag släppte upp kopplingen, jahopp växellådan tänkte jag.
Jag fick hjälp att bogsera bilen till depån där jag snabbt konstaterade att höger drivknut inte mådde så jättebra, drivknuten har vridits av precis där splinsen börjar. Trots att jag körde på gatdäck.. Jag ska plocka ner spindeln + drivaxeln och sätta dit en ny drivknut, förhoppningsvis håller det. Den knuten som jag körde sönder har tre år på nacken.
ska försöka ta lite bilder på haveriet när jag river ner allt.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_1.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/Lunda2010_2.jpg
Jaja det var i alla fall kul så länge det varade =)
är det färgskiftning på bakluckan eller är det ljuset som spelar ett spratt?
jä**igt fint bygge annars det där :)
Tur i oturen iaf.
Men har lagret tagit stryk av brottet tror du ?!?!
Lagret är superglappt - bara att byta
fasen vad skumt de såg ut, de såg ju ut som om de bara smulats sönder... :S
Tur att de var som du befarade, "bara" en knut :)
Montera en begagnad knut nu då?
jag köper en ny knut, har ett par begagnade liggande men dom är lite glappa, lika bra att köpa en ny. Den här knuten har ändå hållit i 3 säsonger.
Måndagsex med utmattning i materialet efter tidigare körningar?
Japp jag tror det handlar om materialutmattning helt enkelt, jag är inte direkt snäll mot grejerna så det blir väl lite påfrestningar...
Ser lite skumt ut....dom där "åsarna" kl 10 och kl 2 ser ut som gamla skador.....
"åsarna" är nednötta eftersom jag blev bogserad av banan och då snurrar ju navet men inte drivaxeln, dvs då nötte "åsarna" mot varandra, det var därför det lät så mycket.
är det färgskiftning på bakluckan eller är det ljuset som spelar ett spratt?
jä**igt fint bygge annars det där :)
Bakluckan är bytt mot den som satt på AVR-Golfen en gång i tiden. Jag köpte den i vintras och tänkte testa med alu-vingen som sitter på den. Den är i en helt annan färg än min bil och kommer lackas om ifall jag bestämmer mig för att ha kvar vingen.
Efter haveriet i lördags så kände jag att det var dags att hämta ut den gamla trotjänaren efter en hel vinters sömn. Känns bra att ha ett substitut till mk1an som får stå i garaget och skämmas lite.
Självklart startade den utan några som helst problem, bara att kolla oljan, lufttrycket i däcken och rulla hemåt. Skönt med bilar som inte strular... =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/ABTGolfen_1.jpg
Farsan passade på att plocka ut Cabben i det fina vårvädret.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/ABTGolfen_2.jpg
Offtopic så in i bomben..
.. men vet du färgkoden på abt´n?
Nu har jag bokat besiktningstid till ABTn. Inte helt lätt att få en tid innan slutet på maj/början på Juni men till slut så fick jag en tid på fredag ute i Haninge.
Bara hålla tummarna att den går igenom utan anmärkning i år igen.
Besiktad utan anmärkning! Imorgon bär det av till Svenska Volkswagens kontor för träff med VW Historiska Klubben.
GTI-nissen
2010-04-23, 15:20
Offtopic så in i bomben..
.. men vet du färgkoden på abt´n?
LA3Z, rotmetallic
P-plats.se
2010-04-23, 16:21
Gött jobbat Raz!
Besiktad utan anmärkning! Imorgon bär det av till Svenska Volkswagens kontor för träff med VW Historiska Klubben.
Det ska inte vara några problem med den bilen så fin den är.
Mvh bert
Ser ut som drivknutsbulten suttit för hårt? Där av bristningen.. Ev. litet materialfel men mest troligt en sträckning.
Ser ut som drivknutsbulten suttit för hårt? Där av bristningen.. Ev. litet materialfel men mest troligt en sträckning.
Hmm det kan hända att du har rätt, jag drog dom hårt som f-n eftersom jag haft problem med lossnande muttrar förut. Någon som vet exakt hur hårt man ska dra muttern? är det 230 nm?
Har beställt en ny drivknut, hämtas idag. Passar även på att köpa ett nytt hjullager.
Har beställt en ny drivknut, hämtas idag. Passar även på att köpa ett nytt hjullager.
Men då hinner du ju få den klar till Lördag!!!!
Men då hinner du ju få den klar till Lördag!!!!
Det skulle jag absolut hinna med men tyvärr så är jag upptagen på annat håll.
Jag beställde nya däck till ABTn precis, 215x40x17 blir det istället för 225x35x17 som sitter på idag.
ABTn har brukats lite till vardags senaste veckorna men det har även blivit några träffar bland annat VWHKs träff i Södertälje och Bugrunners picknick på gärdet.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/vwhk_2010.jpg
Har även hunnit med lite bruksbilsmek. Passaten behövde nya bromsar runt om samt en ny drivaxeldamask.
Bakbromsarna har sett bättre dagar... Beläggen satt fast, skumt att den hade så bra bromsvärden på senaste besiktningen?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/passatbromsar_1.jpg
Nya skivor och belägg gör susen!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/passatbromsar_2.jpg
Frambromsarna var inte mycket bättre, skivorna var ruskigt slitna.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/passatbromsar_3.jpg
Självklart nya skivor och belägg fram också. Nu borde det hålla ett par år till...
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/passatbromsar_4.jpg
Damasken har ett stort hål, drivaxelfettet hade geggat rejält i fälgen =(
Ny damask och sen bulta dit drivaxeln igen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/passatbromsar_5.jpg
Uppdatering 2010-05-17
I helgen blev det lite gjort på Mk1an, fick dit min nya drivknut samt pressade i ett nytt lager.
Den trasiga drivknuten togs bort..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_1.jpg
och en ny sattes dit
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_2.jpg
Nya lagret pressas in.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_3.jpg
Dit med låsringen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_4.jpg
Nästa steg är att montera allt på bilen!
RobbanWRX
2010-05-18, 13:10
Kan du inte lägga upp fler bilder på ABT'n?
Här är några fler bilder på ABTn
http://www.raz.se/bilder/abt/golfabt_2.jpg
http://www.raz.se/bilder/abt/golfabt_1.jpg
http://www.raz.se/bilder/abt/golfabt3.jpg
http://www.raz.se/bilder/abt/abtracing.jpg
Samtliga dina bilar är väldigt stiliga tycker jag.
Samtliga dina bilar är väldigt stiliga tycker jag.
Tackar! Det känns kul att höra!
Igår köpte jag en spacer till Sparco ratten i mk1an. Ska provmontera imorgon så får vi se om det blir bra.
Uppdatering 2010-05-19
Drivaxeln på plats
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_5.jpg
Nästa steg var att ha på lim på splinsen och muttern.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_6.jpg
Drog åt allting, nu väntar jag på att få tillbaka skivorna från DLI Teknik där dom blivit uppmätta.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/varmek2010_7.jpg
Snyggt jobbat Per!!
Och ABT:n är såååå fin :P
Igår fick jag dit bromsskivorna och fick hjälp med att hitta elfelet till startmotorn! Nu ska jag bara dit med R-däcken bak sen blir det en liten shake down på gatan så man ser att allt håller ihop inför Bugrun
Shake down gick så där, det måste till en framvagnsinställning så fort som möjligt. Bilen spårade rejält under acceleration.
I helgen ska jag även se över lite andra saker, återkommer med bilder efter helgen.
Uppdatering 2010-06-02 - har man inte arbete så skaffar man sig!
I fredags plockade jag ner bakaxeln på mk1an. Bakaxeln behövde bytas då den fått stryk någon gång och hade fel toe-vinkel på förarsidan. Jag har inte orkat ta tag i det tidigare då det har funnits viktigare saker att göra.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_1.jpg
ABTn står och tittar på
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_2.jpg
"Nya" bakaxeln plockas ihop, det var lite jobb att flytta över toe-stagen då jag behövde borra ett par hål i axeln.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_3.jpg
Monteringen snart klar.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_5.jpg
Bromsarna på plats.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_6.jpg
En distans till ratten har även hittat dit, nu slipper jag sitta lika långt fram med stolen som jag gjort tidigare.
Jag passade även på att sänka rattstången lite grann för att få bättre vinkel på ratten.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_4.jpg
Evighetsprojektet med vingen och läppen fortsätter..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/bakaxel_20100601_7.jpg
ovredsson84
2010-06-02, 23:08
Bra jobbat RAZ!! ;)
Håller med... Ni har sjuka bilar...
Uppdatering 2010-06-08
I går kväll monterade jag dit bromsskivan som varit på svarvning och sen bar det av till verkstan och en ordentlig hjulinställning stod på agendan. Dom nya topplagringarna fungerade mycket bra och jag ställde cambern på -2,5 grader.
Nu är bilen i princip klar för Bugrun! R-däck ska monteras sen är den redo.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/hjulsinstallning.jpg
Lilla_Vargen
2010-06-08, 21:24
Ser bra ut !!!
Har för mig att det är nummer ett som ska stå högst på pallen ;-)
Har fått låna en Performance Box som jag tänkte ta med till Bugrun så igår installerade jag ett cigarettuttag i bilen som jag gömde i handskfacket.
Ska bli kul att se spårvalen på banan... =)
Ser bra ut !!!
Har för mig att det är nummer ett som ska stå högst på pallen ;-)
Tackar!
Nej nej det är nr 10 som ska stå längst upp, det vet väl alla =)
Ja då var Bugrunhelgen avklarad. Det var som vanligt en mycket trevlig helg trots väder och vind!
Det var en del motgångar men i det stora hela så är jag nöjd. Mk1an beter sig mycket bra på banan nu.
Det blev ungefär 30 varv körda på banan. Första banpasset gick väl så där, jag hann köra ett par varv innan växlarna försvann efter långa rakan, då rullade jag bara in till kanten och stannade. Blev bogserad in i depån och kunde snabbt konstatera att det bara var bulten som håller växelvajern i växelväljaren på lådan som hade lossnat. Dit med en ny mutter och sen höll bilen ihop hela helgen.
Jag hade som sagt lånat en Performance Box och snabbaste varvtiden blev 1.37,9 trots att det var en hel del trafik på banan. Jag tror inte jag fick ett enda fritt varv. Det finns mycket kvar att arbeta på när det gäller spårval.
Jag kom upp i 199,17 km/h på långa rakan som snabbast. Jag hade kunnat komma en bit över 200 men ville inte pressa varken mig eller bilen då jag inte hunnit köra in mig på bilen än.
sgt_nelson
2010-06-18, 18:41
Kul att den snurrar på fint mk1an! riktigt bra fart på långa rakan. kul o kunna få info om varvtider osv!
En liten uppdatering...
Blåste tydligen turbopackningen på Bugrun utan att märka det..
Jag trailade bilen till och från Bugrun och när jag kom hem så rullade jag bara in den i garaget utan att starta den. nästa gång jag skulle ha bilen så lät den som en traktor när jag startade den =)
Felet hittades väldigt snabbt! turbopackningen hade sett sina bästa dagar!
En ny inhandlades snabbt, rostfritt den här gången istället för koppar.. Vi får se om det håller bättre =)
Bytet gick förvånansvärt smärtfritt, lossade bara tryckrören och pinnbultarna sen kunde jag byta packningen på plats. Mycket smidigt!
Har inte hunnit skruva dit alla delar än men i helgen tänkte jag göra klart arbetet.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbopackning.jpg
ska det göras, ska det göras rejält hehe
Riktigt fräscha och snygga bilar!
Turbopackningen är bytt och tryckrören är på plats, jag har till och med hunnit ställa framvagnen en gång till på mk1an. Nu är den redo för Gelleråsen den 18/7.
Har även hunnit med lite tråkigt bruksbilsmek i helgen, lagringen till kylarfläkten på Passaten hade gett upp. Det var "bara" att byta den, trångt värre men det gick bra. Tror det tog runt 3h att få bort och sätta dit den igen.
ska det göras, ska det göras rejält hehe
Riktigt fräscha och snygga bilar!
Tackar! Kul att höra!
Det var länge sen det hände nåt i den här tråden!
Har inte haft så mycket motivation att göra nåt med bilen efter att den ställdes in i garaget efter sommarens bus. Vinterns planer är att montera styrservo och eventuellt utveckla planerna med en vinge på bagageluckan. En Air Force vinge är inköpt men jag tycker att den förstör lite av sleeperstuket på bilen?
Jag köpte en styrservo till en Golf Cab -91 redan förra året men hann aldrig få dit den men nu är tanken att den ska dit samt att jag ska konvertera till elservo. Elservomotor är beställt och hämtas ut från posten ikväll eller imorgon.
Faltdach
2010-12-22, 13:07
Har hört ryktes vis att ABT:en är sugen att rasta sina ventiler för att besöka typ.. Coffeshops;)
ABT:n var sugen redan förra året men då matchade det dåligt med semestrar och dyligt. Nästa år ser det bättre ut! =)
Mycket trevligt projekt. Håller på sätt och vis på med liknande saker, då med en PG-motor från Golf MK2.
Jag ska också rulla min till SFRO och besikta den, har beställt bok och läst en del om det hela.
Vet att det var länge sen du var dit med din, men du kanske vet lite mer ingående hur det går till. Fick du göra en förbesiktning eller bara en slutbesiktning?
Kom SFRO till dig eller möttes ni någonstans? Hur noga kollade de på dokument och hur noga var det med bygget huvudtaget, något speciellt som var viktigt?
Mycket frågor går i min skalle som du ser :)
/J
Tack tack!
Jag hade en dialog med min SFRO man under bygget och kollade av vilka delar som han tyckte var ok, vad han rekommenderade och så vidare. Sen när jag hade byggt klart bilen så åkte han till mitt garage och besiktade bilen. Den besiktningen tog ungefär 2h och han var extremt noga med allting, väldigt professionell. Efter besiktningen så tog han ut bilen på en provtur där han testade bromsar mm. Han kollade upp i princip allting på hela bilen. Från hur många klammer jag hade satt fast bränsle/bromsledningarna med till alla modifikationer, förstärkningar och ändringar. Det tog som sagt 2h att gå igenom allting så då kan man ju förstå hur pass noga han var.
Efter SFRO besiktningen så ska man göra ett bullerprov, jag chansade och åkte in på Bilprovningen ändå men det gick inte alls. Bara att åka hem igen och beställa bullerprov via SFRO.
Hoppas det klarnar lite!
Mycket trevligt projekt. Håller på sätt och vis på med liknande saker, då med en PG-motor från Golf MK2.
Jag ska också rulla min till SFRO och besikta den, har beställt bok och läst en del om det hela.
Vet att det var länge sen du var dit med din, men du kanske vet lite mer ingående hur det går till. Fick du göra en förbesiktning eller bara en slutbesiktning?
Kom SFRO till dig eller möttes ni någonstans? Hur noga kollade de på dokument och hur noga var det med bygget huvudtaget, något speciellt som var viktigt?
Mycket frågor går i min skalle som du ser :)
/J
Passa på att köp SFRO´s bygghandbok , den hjälper dig till mkt
Passa på att köp SFRO´s bygghandbok , den hjälper dig till mkt
+1 på den!
Tack för ditt svar! Kommer inte ihåg riktigt om du kör med skivor bak, antar det. Hur gjorde du med reduceringen till de? Ställbar eller från en med skivor bak? Kör du med GTI-huvudbromscylinder & servo?
Bullerprov förstår jag att man beställer av SFRO, lär man då åka till någon av deras stationer för att utföra detta eller kan Bilprovningen göra detta?
Passa på att köp SFRO´s bygghandbok , den hjälper dig till mkt
+1 på den!
Jag ska också rulla min till SFRO och besikta den, har beställt bok och läst en del om det hela.
/J
Tack för ditt svar! Kommer inte ihåg riktigt om du kör med skivor bak, antar det. Hur gjorde du med reduceringen till de? Ställbar eller från en med skivor bak? Kör du med GTI-huvudbromscylinder & servo?
Bullerprov förstår jag att man beställer av SFRO, lär man då åka till någon av deras stationer för att utföra detta eller kan Bilprovningen göra detta?
/J
Jag kör skivor bak och använder Scirocco 16V reduceringar. Jag har en huvudbromscylinder + servo från Audi A8 då SFRO krävde att man skulle byta hela bromssystemet. Jag vet att andra har kommit undan med mindre modifikationer där, jag tror det beror på vilken SFRO besiktningsman man får.
Bullerprov gör du hos SFRO, dom har det på ett antal platser i Sverige. Jag åkte till Norrtälje för att göra mitt.
Spontanköpte en ny bruksbil förra veckan. En Passat 1.8T -01.
Priset var rätt så det var bara att slå till.
Den röda Passaten ska ut på Blocket efter att jag tvättat av den och städat ur den tänkte jag.
http://www.raz.se/bilder/raz_passat2/passat_0.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_passat2/passat_1.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_passat2/passat_2.jpg
http://www.raz.se/bilder/raz_passat2/passat_3.jpg
Alright!
Just nu har jag kopplat in huvudbromscylinder & servo från en MK1 GTI samt kör ställbar reducering, mycket bök för att få i den från en A8?
Antar att du hade Lars som "handledare"?
Jag har varit i kontakt med Gustaf Ridderstolpe i Västerås, ska ta kontakt med han i veckan så slipper alla frågor hamna i ditt knä :)
/J
Ny blöjräcer :-)
Snygg färg!
Alright!
Just nu har jag kopplat in huvudbromscylinder & servo från en MK1 GTI samt kör ställbar reducering, mycket bök för att få i den från en A8?
Antar att du hade Lars som "handledare"?
Jag har varit i kontakt med Gustaf Ridderstolpe i Västerås, ska ta kontakt med han i veckan så slipper alla frågor hamna i ditt knä :)
/J
Det är en del mek för att få i den men det är ganska trevligt att ha en huvudbromscylinder på 25,8mm. Man behöver bara lägga foten på pedalen för att bromsa. Jag tror min SFRO gubbe hette Lars ja.
Lilla_Vargen
2011-01-05, 02:03
Ny blöjräcer :-)
Snygg färg!
Vaddå?? Paraplyvagn och barnstol får ju plats tom i en Porsche ;-)
Helt rätt Per, pråm som bara går och går och går..... de ska man inte ge upp :-)
En Passat 1.8T -01.
Snygg! Svågern åker i en likadan, samma färg med, mycket trevlig färg dessutom!
"Synd" han har automat bara...
Vaddå?? Paraplyvagn och barnstol får ju plats tom i en Porsche ;-)
Helt rätt Per, pråm som bara går och går och går..... de ska man inte ge upp :-)
Yes! En Passat är dessutom ganska lätt att meka med själv, sånt gillar jag :-)
Snygg! Svågern åker i en likadan, samma färg med, mycket trevlig färg dessutom!
"Synd" han har automat bara...
Det måste vara en tvillingbil till min då, den här har också automat =)
Jag har aldrig ägt en automat förut, vi får se hur det blir..
Vaddå?? Paraplyvagn och barnstol får ju plats tom i en Porsche ;-)
Helt rätt Per, pråm som bara går och går och går..... de ska man inte ge upp :-)
Menade ju inte att vara ironisk eller så...har ju en likadan fast stormbeige hemma i garaget. :-)
Skall du sluta köra bil. Bara åka.. Det är ju som att ha en glidarcykel. Ingen körupplevelse.. Fast smidigt i Stockholms trafiken. Behagligt. Du har ju kör bilar oxå.. Sjukt snygg iallfall.
Jag har ju som sagt ordentliga bilar också, det ska nog inte gå någon nöd på mig!
Ett banpass i Mk1an så har man växlat tillräckligt för att kompensera ett par hundra mils Passatkörning =)
Det måste vara en tvillingbil till min då, den här har också automat =)
Kanske det, nästan iaf, han har även orginal-tonade rutor och xenon :-)
Lilla_Vargen
2011-01-06, 13:09
Jag har ju som sagt ordentliga bilar också, det ska nog inte gå någon nöd på mig!
Ett banpass i Mk1an så har man växlat tillräckligt för att kompensera ett par hundra mils Passatkörning =)
Hundra mils körning ??? Det avklarar man ju på en vecka ;-)
Automat: Det bästa som finns !!! (Så länge de går som de ska...)
Mats--> Har själv kört "blöjräser"-åkning med Lupo:n...
Uppdatering 4/1
Jag har äntligen kommit igång med arbetet med att installera servostyrväxeln som jag köpte för över ett år sedan.
Det är en hel del jobb med det då jag ska ha elservomotor istället för original.
Plockade bort lite rör för att komma åt styrväxeln.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/servo_1.jpg
Den gamla styrväxeln gick hyfsat lätt att få bort fast det är jäkligt trångt där under =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/servo_2.jpg
Original vs servo
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/servo_3.jpg
här var den enda platsen i motorrummet där elservomotorn fick plats. Inte så mycket att välja på alltså =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/servo_5.jpg
Originalfästet för elservomotorn kommer moddas och användas.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/servo_4.jpg
golf4life
2011-02-04, 16:44
blir nog bra med servo ;) kanske ännu snabbare runt böjarna?
haha försöker du få det till att det är omanligt med servo? :-P
Bilen har varit väldigt tungjobbad med kort styrväxel, jag hoppas att den blir lättare att hantera med servo. Det återstår att se! Självklart sparar jag den korta styrväxeln så jag kan byta tillbaka om jag inte blir nöjd.
golf4life
2011-02-04, 23:01
Nej inte alls ;) Tycker de blev stor skillnad och köra med servo i min vita när ja byggde om till det. Man slapp koncentrera sej på att ta i som fan och ratta , kunde köra mer "avslappnat" !
Vilken av ögonstenarna får man vila ögonen på under årets Bugrun? ;-)
Det blev en kort visit för mig på Bugrun i år, jag åkte endast ner på lördagen. Tog Mk1an på släp ner och körde 35 varv på banan.
Veckan innan Bugrun plockade jag ihop mk1an och passade på att göra det sista på konverteringen till servo. Det var mer jobb än vad jag trodde att bygga om till elservo. Det är väldigt många delar som inte är likadana mellan en vanlig styrväxel och servostyrväxel men som tur var så hade jag fått med allting när jag köpte servot för länge sen så det gick att få ihop det.
Elservomotorn tog jag från en Opel Astra, väldigt smidig servomotor.
Resultatet är att bilen har blivit mer lättkörd, nu kan man koncentrera sig mer på körningen när man slipper slåss med torque-steer hela tiden. Mycket skönt!
Själva körningen på Bugrun gick väldigt bra! Inga problem alls förutom att jag gjorde ett litet misstag på slutet av start och målrakan och snurrade 360 grader, hamnade lite utanför banan men kunde backa upp på den igen och köra vidare utan problem.
Min bästa tid blev 1.36,7 vilket är en tiondel snabbare än förra året men det finns mycket mer potential i bilen det är upp till mig nu bara =)
204,7 km/h hade jag som toppnotering på långa rakan, lite snabbare än förra året.
snurrade 360 grader, hamnade lite utanför banan men kunde backa upp på den igen och köra vidare utan problem.
204,7 km/h hade jag som toppnotering på långa rakan, lite snabbare än förra året.
Kul att ses, både på och av banan!
Jag kom efter dig när du backade upp, hann dock aldrig se att du snurrat,
trodde bara du bromsat på dig.
ca 140km/h mätarfart presterade Gülfen på långa rakan,
skiljer lite mellan Golf och Golf om man säger så ;-)
Låg bakom dig när du blev "prejad", jag fick hjärtat i halsen,
kan knappt tänka mig hur du kännde dig!
Känndes lite illavarslande för mig med att stå på bromsen mitt i kurvan,
men det redde ju upp sig som tur var!
Efter Bugrun så har det inte blivit många mil, när jag ställde in bilen i garaget efter att ha trailat hem den så märkte jag att det blev en liten fläck under motorn...
Aj då, självklart så är det den "nya" servostyrväxeln som läcker i ena packboxen... Det är en j-la jobb att ta ner styrväxeln igen så jag har skjutit lite på det nu under sommaren fast nu är jag på G igen och håller på och tar ner allting för att komma åt och ta ut den. Det är TRÅNGT när man har turbo =)
Bara bita ihop Per ;)
Ja vet att du kan hehe...
Ska ut imorrn jag och skruva i lådan...
vad mätte du tiden på banan med? Racelogic?
Lite bilder på helgens mek
Efter att ha plockat bort styrväxeln från bilen så satte jag upp den i skruvstädet och började plocka isär den. Det är första gången jag plockar isär en servostyrväxel men det var inga konstigheter egentligen, lite fler packboxar att ta hänsyn till bara.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrvxl_2.jpg
Här anar man problemet. Den bruna packboxen ligger lite snett, kan det vara där den läcker?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrvxl_1.jpg
Jag tror inte det ska se ut så här =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrvxl_3.jpg
Packboxen har hamnat snett då låsringen som ska hindra rörelserna utåt inte har fungerat ordentligt. Jag hoppas att packboxen inte har tagit stryk, jag pressade tillbaka den och satte dit låsringen ordentligt, nu ska den inte kunna röra sig.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrvxl_4.jpg
I veckan ska jag sätta tillbaka styrväxeln och kontrollera att den inte läcker, om den gör det så får jag renovera upp den. Någon som vet nån firma som kan göra det eller vart man kan köpa en renoveringssats?
vad mätte du tiden på banan med? Racelogic?
Jag har en Performance box http://www.performancebox.co.uk/
golf4life
2011-08-22, 17:49
fint hoppas de blir bra nu :) så syns vi til helgen!
Styrväxeln kom på plats för ett par dagar sen och det verkar hålla tätt! Jag har varit ute och provkört ett par vändor och det ser bra ut.
Imorgon blir det Stockholms snyggaste VW!
Det är trångt som sagt.. Här saknas bland annat downpipe, drivaxel och kränghämmare =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/styrvxl_2011.JPG
golf4life
2011-08-28, 21:45
Tack för en kanon helg Per! Räkna med att vi gör om de nästa år igen!
Kanske du hängt upp avgassystemet då =)
Mk1an besiktad utan anmärkning! Nu kan man köra två år till. Skönt!
Det var en ung tjej som besiktade bilen, hon var väldigt trevlig. Fler såna på besiktningen tack! =)
Hur gick de med ABT:n då? :)
Grattis till mk1 bes iaf ;) Men de har ja ju redan sagt hehe!
ABTn fick en anmärkning. "någon" har kopplat vevhusventilationen till en catchtank istället för att ha den sluten ;-)
Blir ombesiktning på den nästa vecka sen ska den hälsa på i Dalarna!
Jag har köpt nya gatfälgar och däck till Mk1an. Rota slipstream med 195x40x15 Toyo Proxes T1R.
En riktigt dålig mobilbild men man ser i alla fall vad det föreställer =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/felgen1.jpg
Igår var jag och ställde in framvagnen inför Gelleråsen på lördag. Förra gången jag ställde den så blev jag inte helt nöjd, det visade sig igår att den stod på 1,2mm toe in vilket förklarade saken varför den var så nervös i framvagnen.
Nu ställdes framvagnen på 0,60mm toe ut på båda sidorna och det resulterade i en mycket tightare känsla.
Tyvärr så märkte jag att vänster bromsok bak har sagt upp sig, kolven fastnar ibland. Så nu har jag beställt ett nytt bromsok som ska dit imorgon. Det är alltid kul att stressmeka inför en träff :-)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/hjulinst_2011.jpg
Ikväll såldes den.
Det är en ära att ha fått äga den och det har blivit många roliga timmar och mil bakom ratten men nu var det dags att den får rulla vidare i någon annans omsorg.
Den kommer självklart bli saknad i garaget...
http://www.raz.se/bilder/abt/golf022.jpg
Haugeman
2011-10-19, 22:18
http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-signs020.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)
Nya projekt väntar =)
I helgen köpte jag en fuelcell och en catchtank som jag tänkte stoppa in i mk1an i vinter.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/fuelcell.jpg
vr6_mannen
2011-11-15, 18:39
kolla upp va dom säger på bes om det.. för man får inte ha en tank i en öppen bil utan den sitter i en säkerhets tank... om man ska hård dra det ...
vr6_mannen
2011-11-16, 20:42
Jaha oki.... Nej för jag har för att dom säger ingen bensin inne i bilen... men man har ju sett folk som har fatt tank o ledning inne i bilen... kanske snälla bes män :) men lika bra gör rätt från början :P
Du har helt rätt i att det inte är tillåtet dessutom vill jag inte ha tanken inne i bilen utifall att man slår runt eller krockar. Det känns som en onödig risk att ha en tank inne i bilen om nåt skulle hända..
vr6_mannen
2011-11-16, 22:16
nej kan vara en dum ide ... men jag fattar inte att man bara sätter den i en låda så är det godkänt... kan tycka det är konstigt :) hur ska du göra med tankning då ... som vanligt eller direkt på tanken ?
Min tanke är att dra ut tankpåfyllningen till originalröret. Det får visa sig när jag sätter igång.
Uppdatering 29/1
Lite vintermek! Bakhjulslager ska bytas på båda sidor så det var bara börja plocka ner.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/20120128_1.jpg
Väldigt enkelt att få ner allting, ingenting satt fast eller liknande. Skönt!
Nu ska det pressas i nya lager innan allting skall tillbaka igen.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/20120128_2.jpg
Jag plockade även bort spakstället och vajrarna, här ska det uppgraderas lite.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/20120128_3.jpg
Vajrarna borta
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/20120128_4.jpg
Bakljus och stötfångaren bortplockade, ska tvättas ordentligt där då det inte är gjort på alldeles för länge.
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/20120128_5.jpg
Har lite andra saker på att-göra-listan också men tyvärr så verkar det inte bli någon fuelcell i år. Tiden räcker inte till för att fixa allting som måste göras.
golf4life
2012-01-29, 13:20
Härligt ! :)
Lite nytt spakställ kommer göra din bil gott!
Per vad kör du för längd och hårdhet på fjädrar på din bil?
Härligt ! :)
Lite nytt spakställ kommer göra din bil gott!
Jag tänkte muta dig så du kommer och hjälper mig att installera =)
Per vad kör du för längd och hårdhet på fjädrar på din bil?
Väldigt bra fråga, har inte koll på det faktiskt. Kan kika på det nästa gång jag är i garaget!
Cullberg
2012-01-29, 17:34
Kul att det händer lite, Men det är någon som har barrat inne i bilen =)
Se det som ett bevis på att bilen används och inte bara står och gömmer sig i garaget! =)
Jag får väl ta och dra fram dammsugaren någon dag..
Silverpilen
2012-01-30, 13:06
Kul o se att den fortfarande utvecklas :)
R.Grönberg
2012-05-09, 22:35
Vart hittade du bump steer kittet?=)
Här du mätt/kollat någon längd och hårdhet på fjädrar??
Har inte hänt så mycket med bilen i sommar. Var nere och körde på Bugrun och sen har bilen stått i garaget hela sommaren av olika anledningar.
Åkte ner till GTI Klubbens banträff på Sviestad i Augusti för att köra av mig lite men det gick tyvärr inte som planerat. Hann bara köra 16 varv innan det var färdigkört. Jag trodde jag hade blåst turbopackningen då det lät mycket och läckte avgaser men det skulle visa sig vara nåt helt annat...
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_1.jpg
Rev ner turbon för att byta packning men packningen visade sig vara hel?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_2.jpg
Satte ihop allting med ny packning, nya bultar och nya pinnbultar..
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_3.jpg
Klart för start!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_4.jpg
Nähä, läckte fortfarande.. Visade sig att grenröret hade spruckit "lite"
Bara att ta bort allting igen
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_5.jpg
Grenrör borta!
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_6.jpg
Sprickan, går runt nästan hela kollektorn... Inte underligt att det lät en del =)
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_7.jpg
Som bonus hittade jag en tryckslang som det var hål på. Undrar hur länge det varit hål på den?
http://www.raz.se/bilder/raz_golfmk1/turbomek_8.jpg
Fick hjälp av Dli teknik/ (http://www.dli-teknik.se/) att svetsa grenröret och nu sitter allt på plats igen med ny tryckslang. Det är som en helt ny bil, laddar mycket tidigare än innan. Det måste ha varit hål på slangen länge, jag kommer inte ens ihåg när bilen gick så här bra senast =)
Härligt Per !
Då varvar du mig ännu snabbare på Söndag ;-)
Kom gjärna ihåg att ta med dig vingen.
Härligt Per !
Då varvar du mig ännu snabbare på Söndag ;-)
Kom gjärna ihåg att ta med dig vingen.
haha ja våra bilar är inte direkt jämförbara än, du får trimma lite först =)
Jag tar med vingen! Du får komma ihåg att ta den ;-)
haha ja våra bilar är inte direkt jämförbara än, du får trimma lite först =)
Jag tar med vingen! Du får komma ihåg att ta den ;-)
Hahaha ja jag ska försöka!
Kan inte du ta lite ballast istället... det blir billigare för mig ;-)
Gött att de fixade sig till slut o kul att få lite extra knuff o ladd tidigare ;)
Lycka till på körningen :)
Cullberg
2012-09-20, 21:11
Skönt att det löste sig med lite "bonusfel" också =)
Sålde Mk1an idag. Kommer sakna den! Tror att nya ägaren kommer bli sjukt nöjd, kändes som helt rätt köpare!
Cullberg
2012-10-27, 19:12
Grattis, hoppas vi ser den vidare på forumet!
Vad kul Per :)
Förstår dig helt... Riktigt kul o träffa dig i onsdags.. :)
D_Stenlund
2012-10-27, 21:43
Den kmr finnas kvar här och på gtiklubbens träffar framöver. Min bror som köpt den. Riktigt kul bil:)
Cullberg
2012-10-27, 21:48
Den kmr finnas kvar här och på gtiklubbens träffar framöver. Min bror som köpt den. Riktigt kul bil:)
Riktigt roligt, Stort grattis.
Nya ägaren är jag Micke bror till Danne G60 är mycket nöjd med bilen,fantastiskt fint bygge av Per bara att tacka han för allt jobb han lagt ner på bilen.Själv har jag kört en del banracing förut men i Club Alfa Romeo Svezia och skruvat en hel del själv liknande det jobb Per gjort.Angående MK1;an som Per byggt som jag nu äger har jag inga större planer på att göra nåt större jobb med, byta fälgar och köpa R-däck är väl prio 1 kanske göra en ny banåkarmappning till maskin med lite högra laddtryck osv funderar på E85 konvertering men mest på fantasi stadiet just nu. Är ruskigt nöjd med bilen det lilla jag hunnit köra längtar verkligen till våren och fortsatta äventyr fortsättning följer.
Tack Per jag är mycket nöjd med bilen fantastiskt bygge och mycket nöje har man kan jag lova,bilen kommer skötas i samma fina anda som du skött den,lite smärre modifieringar kommer väl i framtiden men inga större ingrepp.Får väl lägga upp lite kort osv senare så du kan se vad som händer./////Micke