Visa fullständig version : Scirocco GTI 82 *budget*
daniel_sandberg
2009-10-29, 18:29
Hej!
Vet inte riktigt vars jag ska börja men ska iaf slänga in ett par bilder på bilen så ni börjar förstå utgångsläget.
http://pici.se/pictures/small/RpoODmLKT.jpg
Känns lite dumt eftersom jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Men kan iaf starta med att berätta hur jag tänkt detta ska bli.
Fick tag på denna bil väldigt billigt. Har nog varit en projektbil länge. Jag vet att jag är den tredje ägaren (minst) som har den avställd. Senaste besiktning var 94 så det lär finnas lite att göra. Ur rostsynpunkt verkar den ha klarat sig riktigt bra i karossen så det känns väldigt skönt.
Det jag nu har tänkt att göra med den här sciroccon är först o främst få igång den.
Någon av alla ägare har plockat ur elsystemet och föregående har även påbörjat monteringen av detsamma. Har lyckats låna en Haynes-bok på bibblan för att få tag på elschema så det är utskrivet o klart. Dock uppstod det ändå problem med alla kapade kablar o dylikt.
Har massor av frågor om hur saker ska lösas. För att inte det ska bli för mycket på en gång ska jag försöka ta det eftersom jag löser saker o ting.
Till att börja med har jag några frågor om saker som jag behöver identifiera.
Vad är dessa saker?
http://pici.se/pictures/small/aORftAJvV.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/aORftAJvV.jpg)
http://pici.se/pictures/small/KAqagJLcT.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/KAqagJLcT.jpg)
Är detta oljetempgivaren?
Hur kopplas den in? Med en ringkabelsko?
http://pici.se/pictures/small/zIkyFwQGU.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/zIkyFwQGU.jpg)
daniel_sandberg
2009-10-29, 18:34
Här kommer fortsättningen :)
Den lilla knappformade "anslutningen" på locket på denna bild. Är det en kabelanslutning? Hur ska den kontakten se ut? Till vad är den? Olja nåt?
http://pici.se/pictures/small/HaAsLGwzy.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/HaAsLGwzy.jpg)
Ett annat problem jag har är att kontakten som jag tror ska gå ner till hallgivaren är för stor. Ska det vara något annat där emellan som har försvunnit?
En fråga om växellänkage som jag har försökt hitta svar om men inte funnit är vilka bilar har ett länkage som passar till sciroccon?
Det kommer ut från spaken men saknas därifrån till lådan. Har inte hittat igen dom sakerna i någon kartong så är lite orolig över att det blir knepigt att få tag på ett sånt.
Hoppas på att jag lyckas locka någon att intressera sig för denna bil :) Tyvärr har jag inte så många helhetsbilder på den men det ska väl komma. Kan väl annars berätta vad planerna är för bilen. Som sagt var så ska jag först o främst få igång motorn och se hur den funkar och om bromsar o bussningar och sånt funkar rent driftsmässigt. Sen ska jag väl besluta mig hur sportig den ska bli. Har funderat på endast dom viktigaste mätarna, två stolar, rensad inredning och typ det stuket men får helt enkelt se hur allt löser sig :)
golf_gti_killen
2009-10-29, 19:35
bild nr 3 är givaren till ekonomi instrumentet. bild 4 är oljetryck och ja den kopplas med en ringkabelsko (ska finns i kabelstammen). bild 5 är oljetempen och ansluts med en vanlig kabelsko för flatstift.
daniel_sandberg
2009-10-29, 20:13
Oj vad härligt med svar :) Då har jag koll på det iaf. Men vars ska vakum-givaren sitta? Antar att den är till för vakum? På några speciella slangar eller så?
Några andra saker som jag undrar över är vad den 2-poliga givaren gör på växellådan.
http://pici.se/pictures/small/fhmxpXRiO.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/fhmxpXRiO.jpg)
Och varför jag har två stycken givare på huvudbromscylindern. En kan jag förstå till bromsljus men vad gör den andra?
Den tvåpoliga anslutningen på växellådan är bakljuskontakten
golf_gti_killen
2009-10-29, 20:39
ekonomi givaren sitter på en vakumslang från spjällhuset, som också brukar vara delad och gå vidare till fördelaren.
daniel_sandberg
2009-10-29, 20:42
Den tvåpoliga anslutningen på växellådan är bakljuskontakten
Jaha :) Trodde den satt på växelspaken eller nåt sånt :) Man lär så länge man lever.
Edit: Finns det både en Oljetrycksvakt (F1) och en Oljetryckskontakt (F22)? Benämningarna inom parantes kommer från haynes-boken.
Sen funderar jag lite över växelindikator och sånt? Finns det varningslampa och sånt för felaktig växel och vars sitter den givaren isåfall?
Den växellådan du har har ingen växelindikator. Har den det så sitter det en stor plastkontakt istället för bakljuskontakten.
Här kommer fortsättningen :)
Ett annat problem jag har är att kontakten som jag tror ska gå ner till hallgivaren är för stor. Ska det vara något annat där emellan som har försvunnit?
Det ser ut som om du/någon har roterat fördelaren fel. Kontakten för hallgivaren brukar peka framåt/vänster mot vänster strålkastare och inte bakåt/vänster in mot blocket, kanske därför som kontakten inte går på; för tight mot blocket?
Nollat motorn ordentligt?
daniel_sandberg
2009-10-30, 00:14
Jag har inte rört något på motorn.. Bara försökt koppla in sladdarna så det är isåfall någon annan. Får försöka kolla hur motorn står och så. Hur nollar jag motorn enklast? Är det samma som på en volvomotor?
Angående kontakten till hallgivaren så är den helt enkelt för stor. Den kontakt som stämmer in på färgerna som ska in på hallgivaren från den lilla tändmodulen passar inte. Är det nåt mer som ska vara där emellan? Vad gör den stora tändmodulen/databoxen där uppe i torkarutrymmet?
Skickar med en bild på den kontakten jag tror är till hallgivaren.
http://pici.se/pictures/small/YMPLuaRHe.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/YMPLuaRHe.jpg)
Nr 2 på den bilden misttänker jag ska vara till hallgivaren. Den är bara aningen för stor för att den ska passa. Den har ju samma typ av stift som ska ner. Känns lockande att ta fram kniven och bara tälja ner den lite :)
Och så har jag en fråga om kontaktstycket som jag märkte med nr 1. Den kommer från kabelstammen som kommer från torkarutrymmet. En till bild här på stiften:
http://pici.se/pictures/small/uMuxGozAk.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/uMuxGozAk.jpg)
Kan denna kabelstump vara nåt som löser mina problem med hallgivaren?
http://pici.se/pictures/small/wmkVjYpRv.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/wmkVjYpRv.jpg)
Du har inget förslag till varför det är dubbla givare på huvudbromscylindern?
http://pici.se/pictures/small/ZyEGaEQdo.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/ZyEGaEQdo.jpg)
Holmgren
2009-10-30, 06:14
Härligt. En till som räddar en äldre bil!!!
Scirocco börjar bli riktigt ovanligt, Golf 1 kryllar det ju av nu för tiden.
Här kommer fortsättningen :)
Den lilla knappformade "anslutningen" på locket på denna bild. Är det en kabelanslutning? Hur ska den kontakten se ut? Till vad är den? Olja nåt?
http://pici.se/pictures/small/HaAsLGwzy.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/HaAsLGwzy.jpg)
:)
Den där ska det sitta en helt vanlig kabelsko på..typ så här: http://www.carbonize.se/shop/images/13448.jpg
härligt att nån äntligen tar tag i den där..känner chrille som hade den innan..hände inte så mycke när han hade den :P
Behöver du en till Scirocco?
Att ta delar ur eller greja på med?
Jag har nog en på G som jag blivit erbjuden.
Ta en bild av själva kontaktstycket på nr.2 istället, är för liten och otydlig nu.
http://pici.se/pictures/small/YMPLuaRHe.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/YMPLuaRHe.jpg)
Jag tror att någon har bytt växellåda eller kabelhärvan till din motor. Denna kontakt ser ut att vara för den stora kontakten som sitter på växellådor med förbrukning/växelindikator. Vilken inte kan användas på din växellåda med 2-polig kontakt för backljuset. Däremot så kan du plocka bort två av kablarna från den stora kontakten och sätta på den lilla. Men kolla upp mer innan du gör det för jag är inte helt 100%.
Hur ser ditt mätarhus ut? uppe i mitten, har du en stor "Pil" som pekar uppåt? den blir gul när vridmomentet är lagom för att växla till nästa växel.
http://pici.se/pictures/small/uMuxGozAk.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/uMuxGozAk.jpg)
Den stora kontakten ser ut som den som sitter på kylarfläkten, och den mellanstora till höger ser ut som den som sitter på givaren i bottenkant på kylaren. Den minsta sitter nog ut mot en annan likadan kontakt (samma färg) ute vid vänster strålkastare.
http://pici.se/pictures/small/wmkVjYpRv.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/wmkVjYpRv.jpg)
Givarna på huvudbromscylindern har jag ingen aning om.
http://pici.se/pictures/small/ZyEGaEQdo.jpg
Stor bild (http://pici.se/pictures/ZyEGaEQdo.jpg)
Nåt annat?
daniel_sandberg
2009-10-30, 22:07
härligt att nån äntligen tar tag i den där..känner chrille som hade den innan..hände inte så mycke när han hade den :P
Nej vad jag vet så slipade han bara den och sålde bort 16ventilaren. Antar också att det kan ha försvunnit en hel del saker med alla mellanhänder.
Behöver du en till Scirocco?
Att ta delar ur eller greja på med?
Jag har nog en på G som jag blivit erbjuden.
Nja.. Kan just nu räkna mitt bilinnehav på en hand och det får nog lov att räcka så :P Får höra tillräckligt mycket från tjejen som det är nu. Men om det skulle behövas något akut. Vars finns bilen och vilket skick är den i o prisklass?
Ta en bild av själva kontaktstycket på nr.2 istället, är för liten och otydlig nu.
Tyvärr har jag inga bättre bilder på den kontakten just nu :( Men storleken är liksom bara aningen för stor för att den ska passa ner till hallgivaren. Är bara lite på hörnen och någon annan kil som är ivägen. Räcker såna ledtrådar?
Du undrar om jag vill ha svar på annat. En fråga var ju om den där databoxen i början av tråden. Vars kommer den ifrån? Den och lite andra saker har fått mig som du att tro att någon har bytt kabelstam från någon annan bil. Dessutom ligger det en lös "16v kabelstam" i bilen.
En annan sak jag undrar om är växellänkaget. Såg att det saknas mellan växellådan och bilen. Kommer ut något från spaken som sticker ut i motorrummet men sen hur det ska kopplas ihop med stag eller så vet jag inte. Sen är det nåt mysko med gaswiren men det får jag ta sen. Den verkar dock vara lite kort om fästet på ventilkåpan ska användas.
Ja just ja.. Du nämnde nåt om en givare på kylaren. Om den är till kylfläkten. Vad är då givaren som sitter på övre kylarslangen?
http://www.pici.se/pictures/small/kGhdnEfxs.jpg
Stor bild (http://www.pici.se/pictures/kGhdnEfxs.jpg)
Är det den som är till tempmätaren i bilen?
Sitter just nu med farsan i telefonen och han säger att den mätaren inte verkar ha någon pil utan liknar mest en tempmätare. Den har tydligen inga siffror. Så här är det att ha bilen ett par mil bort :(
daniel_sandberg
2009-10-30, 22:41
Kom på en till fråga jag kan ta på en gång. Vad för kablar ska in till denna? Några som kommer från bränslepumpsreläet eller så? Vad heter kontakten i elschemat?
http://www.pici.se/pictures/small/MYRngZDoM.jpg
Stor bild (http://www.pici.se/pictures/MYRngZDoM.jpg)
Bilden är inte så klockren. Den föreställer alltså luftmassemätaren.
Är lite sugen på att koppla in det som krävs för att få pröva starta den och se hur den går o rör sig kanske.
Det som jag vet behövs är iaf:
kallstartsventilen inkopplad
tillsatsluftsliden inkopplad
varmkörningsregulator inkopplad
hallgivare med transistortänding ej inkopplat
(tändslutsteg?) och tändspole
luftmassemätare ej inkopplat
bränslepump vet ej status på den om den är inkopplad eller ej
Något mer ni kommer på som kan vara nyttigt att ha för en uppstart? Självklart måste ju startmotorn förstås kopplas in samt även generator kanske :P Men något annat?
Ja just ja.. Du nämnde nåt om en givare på kylaren. Om den är till kylfläkten. Vad är då givaren som sitter på övre kylarslangen?
http://www.pici.se/pictures/small/kGhdnEfxs.jpg
Stor bild (http://www.pici.se/pictures/kGhdnEfxs.jpg)
Är det den som är till tempmätaren i bilen?
Det är till själva motorstyrningen (kallstart, etc etc) tempmätaren brukar vara mindre.
daniel_sandberg
2009-10-30, 23:20
Tackar. :D
Då verkar det ju klarna eftersom. Verkar till och med som om dom 2 kablar jag hängt över givaren ska kopplas in där. Bara att leta reda på en kontakt som passar o löda på. Frågan är ju då bara vars tempgivaren för mätaren sitter.
På mk2 så sitter den framför den stora tempgivaren (ovan) på vattenstosen som kommer från toppen. Det är en liten givare som är ganska lik den som sitter på ditt oljefilterhus. Dock vet jag inte var den sitter på mk1
daniel_sandberg
2009-11-06, 17:00
Ja men vad bra :) Då vet jag iaf vad jag ska leta efter. Men någon som har någon aning angående växellänkaget? Har ju försökt söka här på forumet men inte hittat så mycket matnyttigt angående det. Har hittat några som har frågat förr men som inte direkt fått något svar.
Är ju lite sugen att åka på skroten och handla länkaget från någon golf.. Antar att det inte direkt kryllar av skrotade sciroccos här i västerbotten iaf. Eller går det kanske köpa nytt för en lämplig peng?
En annan sak jag undrar om är växellänkaget. Såg att det saknas mellan växellådan och bilen. Kommer ut något från spaken som sticker ut i motorrummet men sen hur det ska kopplas ihop med stag eller så vet jag inte. Sen är det nåt mysko med gaswiren men det får jag ta sen. Den verkar dock vara lite kort om fästet på ventilkåpan ska användas.
Snabbkikade runt lite, verkar vara precis samma grejer i växellänkaget på scirocco -82 och golf 1:orna med samma växellåda (5-vxl 020). Skicka ett PM till mig så fixar jag en bild när det blir aktuellt
daniel_sandberg
2009-11-08, 13:32
Låter kanon. Får man fråga vars du snabbkikade? Är det kanske i vw:s program? Annars får du gärna säga hur man hittar sån info :)
Ska försöka få klart med svetsningen av Amazonen som tar upp platsen i garaget och sen styra ut den så jag kan dra in Sciroccon. Blev ju så kallt o mörkt varje gång jag skulle hålla på med den. Men den här tråden kommer bli mer uppdaterad sen när det drar igång.
daniel_sandberg
2010-09-01, 23:05
http://4.bp.blogspot.com/_kNESM9dxEhs/THrQjS2uC3I/AAAAAAAAAlA/FMRjZuN3i_M/s400/_DSC3263small.jpg (http://4.bp.blogspot.com/_kNESM9dxEhs/THrQjS2uC3I/AAAAAAAAAlA/FMRjZuN3i_M/s1600/_DSC3263small.jpg)
Tänkte försöka dra igång detta projekt lite smått nu. Har börjat med att försöka leta upp något växellänkage som jag saknar. Verkar som jag saknar två stag som går mellan lådan och bilen. Ett stag som är fäst med kulleder och ett stag som bara är en pinne med 2 krokar som är låsta med sprintar. Någon som har såna över som kan skicka? Verkar vara samma stag mellan 4 o 5-växlat. Enligt vag-cat är det bara en bokstav som skiljer det ena staget åt.
Sen måste jag kika lite på hur kopplingsvajern ska sitta. Även gasvajern verkar det vara nåt lurt med. Ev saknas det något mellan vajern och spjället.
Någon som har tips på någon speciallack på en scirocco btw? Har funderat lite smått på mattsvart tak med svarta stolpar och även kanske svart huv och i övrigt vit. Eller så kanske bara vit med svart huv. Några andra förslag?
Är du sugen på att ta hand om en likadan scirocco.
Skulle skrotas och säjas i delar men står nog kvar.
GranlundMKIV
2010-09-02, 21:24
Vad tror du om blå? Funkar på KWL's MK1 :)
.
.
.
http://www.autobild.de/ir_img/59335495_3fc5e2f997.jpg
daniel_sandberg
2010-09-02, 21:58
Ja blå kanske inte skulle vara helt fel. Måsta dock börja med att klura ut alla grejer som saknas. Känns som det hade varit skönt att ha någon med originalgrejer att åka o kolla på så man vet hur det ska se ut egentligen =)
http://forumbilder.se/images/25201095144PM44ac.jpg
Här ser ni vad som saknas mellan gasvajer och spjäll. Någon som kan slänga upp en bild på hur det ska se ut?
http://forumbilder.se/images/3a201095431PMf854.jpg
Här vet jag inte alls hur det ska sitta. Antar att det saknas något clips eller klammer av något slag.
GranlundMKIV
2010-09-02, 23:00
dom blev väldigt små dom bilderna...
Rockatansky
2010-09-03, 07:40
Ja men vad bra :) Då vet jag iaf vad jag ska leta efter. Men någon som har någon aning angående växellänkaget? Har ju försökt söka här på forumet men inte hittat så mycket matnyttigt angående det. Har hittat några som har frågat förr men som inte direkt fått något svar.
Är ju lite sugen att åka på skroten och handla länkaget från någon golf.. Antar att det inte direkt kryllar av skrotade sciroccos här i västerbotten iaf. Eller går det kanske köpa nytt för en lämplig peng?
Jag tror autodelar.net har nya växellänkage att köpa. (Nu på morgonen funkar inte deras webbutik men jag är 99% säker på att det var där jag såg dom härom veckan.)
mvh
/Peter
daniel_sandberg
2010-09-03, 11:42
Kikade just på autodelar.net. Dom verkar ha det ena staget som jag ska. Dock hade dom några alternativ men det är väl bara att kolla lite mer på vag-cat och bestämma sig för ett av dom. Hur vet jag vilken låda jag har egentligen? Vars finns sifforna att kolla efter?
Det där andra staget som inte kräver kulledslänkar vet jag inte riktigt vars jag ska hitta. Motorcentralen kanske hittar något sånt =)
pekka kiiskilä
2010-09-03, 12:06
Prata med Lillen om bilen han vet om den ska ju vara komplett och lite vässad,
Jag är själv förtjust i dom bilarna men det börjar bli svårt att hitta delar till dom men din bil är ju inget hopplöst fall utan hyffsat fint objekt som går att få mkt fin.
Ja men ingen vill ju ha den.
Det handlar om hundralappar , en släpvagn och hämta.
Det är inte tusenlappar.
daniel_sandberg
2010-09-04, 00:35
Det lockar ju men det det som avskräcker är väl avståndet. Bilkärror finns ju macken att hyra för en ganska lämplig summa. Dragbil tror jag att jag kan ordna och laglig chaufför vet jag också av. Vilken väg rekommenderas? Via Lycksele eller via Åsele?
Till kopplingsvajern ska du köpa dessa:
171 798 105 1 sats fästdetaljer för kopplingsvajer 90 - 100kr på VAG (Denna sats behövs för att fästa väjern)
Dessa två undre behöver du bara om du inte har gummigenomföringen som vajern går igenom när den passerar "öglan" i växellådan ovanför kopplingsarmen.
171 721 307 gummibricka ca 70kr på VAG
171 721 308 Dämpningsgummi ca 30kr på VAG
daniel_sandberg
2010-09-04, 23:00
Tack för dom konkreta tipsen om detaljerna som jag behöver. Men blir det så att jag hämtar Lillens scirocco lär jag inte behöva köpa så mycket såna små detaljer. Väntar på svar från han för att höra om pris och så.
Vad tror ni som läser tråden om en liten rallystukad scirocco? Dom lackförslagen jag skrev tidigare och kanske röda stänkskydd och ett par extraljus i fronten. Har ett par 14" fälgar med vinterdäck till den. Dom kommer från en Volvo 460 så navcentrumet måste tas upp för att dom ska gå på. Men dom skulle nog göra sig ganska bra på bilen och kanske lacka dom vita =)
daniel_sandberg
2010-09-04, 23:07
En tråd utan bilder är en tråkig tråd vet jag själv av egen erfarenhet. Slänger upp denna i väntan på svar från Lillen =)
http://forumbilder.se/images/1d2010110551Pa680.jpg
daniel_sandberg
2010-09-06, 20:03
Du har återigen PM Lillen =)
daniel_sandberg
2010-09-08, 22:06
Vilhelmina till helgen då? =)
Vilhelmina till helgen då? =)
Hoppas det.
Måste reka lite som jag sa på telefon!
Återkommer.
Du har mail!
Bilder och lite småinfo.
Med tanke på att den stått ett tag var den ju helt ok.
Ganska fin inredning med blå stålar och annat.
Bättre än jag minns den iaf.
Vi får snacka vidare över telefon.
Vill du inte ha den så får jag väl snabbjuda ut den igen.
Annars åker den på skrot , eller åtminstånde det mesta av den.
Hörs senare!
daniel_sandberg
2010-09-15, 21:48
Så här ser det ut i garaget efter en 60 mils resa och lite jobb med att vända runt en bil som stog fel i garaget och har rattlåset inne samt rulla in den vita med traktorn.
Lånade ett par vinterdäck för att få in den vita i garaget. Blir ganska trångt med 185/65 15" på en scirocco och den blir väldigt hög :P Tror faktiskt jag skulle kunna krypa in under den.
http://forumbilder.se/images/e45201094125P9fc4.jpg
Härligt, då har du lite extra delar och kan kika hur det ska se ut!
daniel_sandberg
2010-09-16, 18:59
Trodde jag med men eftersom den vita är riktigt picklad på och den svarta är halvmekkad så vet man inte riktigt vilken man ska gå på. Följer väl den svarta mest och flyttar över till den vita det som behövs och sen funderar jag en extra gång.
Men har faktiskt en fråga till er på forumet. Kanske främst dom som är pålästa om k-jetronik. Var ju smart och märkte upp vilka bensinslangar som gick vars på huvudet och sen när jag flyttar över dom som får jag problem med att två slangar inte räcker dit dom ska.
Nu till frågan. Spelar det egentligen någon roll vars jag drar vilka slangar? Och om det gör det så har någon nån bild över hur det ska vara eller kan beskriva i vilken ordning dom ska sitta =)
Får se om det kommer upp nån fler bild till ikväll. Imorn fortsätter jag nog med mekandet och ska kanske göra ett försök att starta upp den vita. Får se hur allt rullar på =)
daniel_sandberg
2010-09-17, 22:46
Hmm vad skumt. Gjorde ju en uppdatering av tråden ett tag efter jag hade gjort sista inlägget igår. Läste då på internet angående k-jet och fick fram att det inte spelar någon roll vars man har slangarna på bränslehuvudet eftersom det är samma tryck i alla slangar.
Idag var jag o mekade lite mer. Tyckte det skulle vara läckert att ha extraktorgrenrör på den vita och det fanns ju på den svarta så var bara att ta lös grenrör från den vita. Gick dock inge vidare. Tror det blev 3 eller 4 bultar som gick av. Hoppas att dom ska lossna snällt utan att jag ska behöva ta lös insug eller rent utav topp från motorn. Extraktorgrenröret däremot lossnade snällt. Det som var betydligt svårare var att sära på avgassytemet och sen lirka ner extraktorröret. Var ganska trångt. Tror nog inte att en scirocco var designad för 2,5" rör :P
http://forumbilder.se/images/46720101040281c9e.jpg
1,6liters motor och 110 hästar för 28 år sedan och nu extraktörrör och 2,5". Lite väl överdimensionerat kanske? :P
Lillen? Hade du koll på om det var nåt som var trimmat på motorn i den svarta?
Och en fråga till er alla: Vad är detta för något? Nån typ av motstånd kanske, men till vad?
http://forumbilder.se/images/6872010104620a6be.jpg
daniel_sandberg
2010-09-21, 09:36
Jag är fortfarande intresserad av vad det där "motståndet" gör för något. Ska det vara någon form av radioavstörning för tändningssystemet eller något annat?
Men tänkte berätta att motorn på den vita går runt när man vrider på startmotorn. Framgång! =) Nu ska jag bara se så att bränslepumpen startar och skickar fram bränslet hela vägen och sen ska väl jag se så att tändsystemet funkar. Då borde den ju starta sen får jag hoppas på =)
Motståndet är till kupéfläkten.
daniel_sandberg
2010-09-21, 18:58
Okej.. Finns det på alla modeller? Vad behövs det till? På den vita har jag inga såna gula kablar som kommer ut på kabelstammen. Känns mer o mer tungt att lyckas få till all el på bilen.
Vilka grejer är det som brukar gå sönder i säkringsdosan på dom här bilarna? Såg att två kontaktgrupper bakom dosan hade brunnit lite.
Den ena verkar vara belysningskontakten iaf.
Utan motståndet så går fläkten bara på högsta hastigheten.
daniel_sandberg
2010-09-22, 22:29
Men det motståndet du menar är väl det som sitter just vid fläktmotorn? Detta sitter ju på ena stötdämpartornet. Det som sitter på fläkten har väl 3 eller 4 kablar till sig? och detta har bara en i varsin ände.
Var iaf ner till garaget idag igen. Lyckades hitta en brytare som hängde under säkrings och reläboxen och den startade bränslepumpen. Visst ska den stängas av när trycket är tillräckligt högt? Denna surrade på hela tiden. Lät ganska illa.
Sen var ju nästa problem att se om det verkligen slog gnista på tändstiften och det gjorde det faktiskt. Prövade sen att vrida på nyckeln och fick till någon enstaka poff i avgasröret. Nötte slut på två batterier men ingen lyckad start än.
Någon som har något förslag på vad jag enkelt kan kolla upp?
Jo just ja.. Pillade lös en spridare, startade bränslepumpen, lyfte sen locket på bränslehuvudet och det kom faktiskt soppa ur spridaren =) Började vina och leva om när man lyfte armen på högsta läget så antar att det är som det ska då. Dom andra spridarna verkade även leva om så hoppas att dom sprutar lika fint.
Rockatansky
2010-09-23, 10:56
Pumpen ska gå hela tiden. Överskottsbensin åker tillbaka till tanken.
Får pumpen ström när du försöker starta? Jag hade problem med tändningen på min och därför gick inte pumpen.
http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10091-Elfel-bränslerelä-Mk1-gti&p=101537&highlight=#post101537
Kommer bensinen fram? Löper kolven lätt i bränslefördelaren? Borde kunna få den att åtminstone göra mer än att hosta till om du lyfter bränslevågen manuellt samtidigt. Om vågen går trögt och inte lyfter tillräckligt av luftströmmen in i motorn får den inget bränsle. Alltså, skaffa långa armar eller en polare som drar på nyckeln och ger lite gas. Du lyfter vågen. Går kolven trögt upp eller inte faller tillbaka ner igen så kan det vara problemet.
Princip på cis. Control plunger heter kolven jag pratar om då. http://home.hiwaay.net/~langford/CIS.html
Tar du lös stiften efter ett par starförsök så ser du om den fått för lite eller för mkt bränsle. Eller stick in näsan i insuget.
daniel_sandberg
2010-09-23, 22:49
Bilen är startad idag. Det var som jag misstänkte tändningsbekymmer. Inte jag själv som startat den utan farsan var sugen på att få igång det så fick ett samtal ikväll om att han lyckats få igång den. Han prövade flytta runt tändkablarna lite och fick till slut igång den på den sista kombon =) Var faktiskt lite roligt.
Litade på min svarta bil och flyttade enkelt över fördelarlock med tillhörande tändkablar och tänkte att det borde ju funka. Fick ju den som sagt att poffa till någon gång med tyckte att startmotorn fick jobba hårt för att få runt motorn. Sent på kvällen så började jag ju då misstänka lite tändföljdsfel. Självklart hade jag ju kollat att den verkligen satt 1342 men drog runt motorn för hand och kollade på rotorn. Rotor snurrar "fel" håll jämfört med min tändföljd. Gah!
Ändrar snabbt om kablarna och prövar men då har jag för lite kräm i batteriet förstås. Nåja, nu har farsan prövat och han fick tydligen flytta om ettan lite för att få igång den. Kan kanske vara så att något hänt med mellanaxeln? Eller tom kamremmen. Får undersöka och grundinställa motorn och se om det är fel någonstans.
Känns skönt iaf =) Nu är det bara lite mer eljobb. Typ som att fixa ett lämpligt relä till bensinpumpen och att se över elen för belysningen. Den verkar ju som sagt ha brunnit. Sen är lite svets och slipjobb. Tänkte lägga igen hålet för bakrutetorkaren och även eventuellt hålen för märkena bak på luckan. Får se hur jag gör med hålen för stenskottsskydden eller vad som ska vara där. 3 ganska stora hål framför bakhjulen. Dom skydden och fästena går kanske att köpa någonstans? Hade ju varit enkelt =)
daniel_sandberg
2010-09-27, 21:15
http://forumbilder.se/images/fa7201091017P1154.jpg
Någon som har tips på hur man ska lösa detta? Äger inga stenskottsskydd och den svarta har inga hål. Vet inte om dom är igenlagda eller om det är olika på olika bilar.
Just nu funderar jag på att klippa ut plåtbitar och lägga i hålen o svetsa igen och sen spackla det jämnt. Någon som har några andra tips? Motorcentralen hävdade att dom var slut utan ersättare.
daniel_sandberg
2010-10-03, 20:40
Jag fortsätter med min monolog på detta forum känns det som.. Är det någon som har något förslag om ovanstående inlägg? Känns som sagt jobbigt att behöva lägga igen hålen och få det jämnt.
Sen tänkte jag höra om det är någon som vet någon som behöver delar? Den svarta skrotas mest troligt snart och nerskruvningen har påbörjats. Motorn är urlyft och ska väl plocka reda på så mycket som möjligt. Men är det något speciellt som någon behöver? Hör av er snarast =)
daniel_sandberg
2010-10-08, 14:40
Har nu klippt bort brytarn för bränslepumpen och kopplat in ett vanligt relä istället. Kopplade även in kallstartsfunktionerna och nu startar den och verkar gå riktigt fint. Har lyckats rulla ut den ur garaget och in igen för egen maskin. Härligt!
Mer framgångar är väl att det mesta av inredningen är på plats för att spara lite garageutrymme. Märkte då, faktiskt eftersom det är första gången jag provsitter en scirocco att dom är väldigt småa. Stolen längst bak för att komma in men ändå är ratten för stor eller stolen något för högt upp. Är ju toksmalt mellan ratten och sätet. Undrar hur dom tänkte här. Ska en person som är 185 och inte supersmidig ha det krångligt att ta sig in?
Nåja. Det blir ett senare problem att lösa. Kanske en mindre ratt och försöka sänka stolen lite. Känns dock väldigt härligt när man väl har tagit sig in i bilen =)
Nu blir det en utlandsresa i en dryg vecka och sen blir det nya tag med karossen. Svetsen ska fram och göra lite jobb och sen blir det att spackla och slipa och förhoppningsvis lacka den. Undrar vad jag ska sätta för tidsschema. Hmm.. Innan december låter nog ganska vettigt men mitten av november skulle vara härligt =)
pekka kiiskilä
2010-10-08, 18:39
Trevligt att du tog hand om den svarte och motorn ska nog vara lite trimmad troligtvis kam för lillen sa till mig att den gick väldigt fint i maskin.
Falkor här på forumet kanske kan hjälpa dig att hitta stenskotts skydd så skicka ett pm till han.
daniel_sandberg
2010-10-08, 19:40
Jaså.. Det låter ju inte helt fel med en trimkam. Vad jag ser så verkar då inte toppen portad något särskilt iaf. En fråga till någon som vet nu när vi pratar kam. Kan man flytta en kam från en motor som har fasta lyftare till en som har hydraullyftare?
Funderade lite på att lyfta i en kam från nån av gtimotorerna till min Audi 80 med snik 1.8 på 90 hästar. Borde väl ge något iaf?
Ska ta och PMa honom och höra innan jag sätter svetsen i hålen för fästena. Känns ju väldigt smidigt att bara sätta fast såna skydd. Funderar i övrigt på att köra blackline. Typ svart runt sidorutorna. Finns ett lämpligt område att köra svart på och sen ev svart baklucka och svart front med svarta kofångare istället för nerlackat som det varit nu.
Någon som har tips på hur man fräschar upp orginalvingen och får bort gammal färg som den har varit lackad med? Den är ju så mjuk och färgen har spruckit så otroligt mycket.
daniel_sandberg
2010-11-07, 22:04
Nu är hålen igensvetsade och ska spacklas till och sen är tanken att slipa ner ytrost och spackla till dom småskavankerna som finns och sen försöka på en lack på den.
Är det någon som behöver plåtdelar eller andra delar så finns en fräsch kaross över.
http://www.blocket.se/vasterbotten/Scirocco_GTI_82_nastan_komplett_30459350.htm?ca=2&w=1
Angående motståndet: ser ut som motståndet som reducerar ljusstyrkan på det automatiska halvljuset, drar du ut kontakten till det ska det automatiska halvljuset sluta att fungera.
daniel_sandberg
2010-11-08, 09:23
Hur reducerar den halvljuset då? Reduceras det på alla lägen eller endast på dagsläget? Bilen det där motståndet satt på var ju på den svarta som utannonseras och är inte så aktuell längre att pröva grejer på =)
Den reducerar endast i läge ett, alltså när lyset är avslaget, antagligen för att spara på glödlamporna när man kör dagtid.
Den reducerar endast i läge ett, alltså när lyset är avslaget, antagligen för att spara på glödlamporna när man kör dagtid.
Finns det även på golf? (mk2 -89)
Känns som mitt halvljus är betydligt starkare med ljusknappen på "helljus-läge".
daniel_sandberg
2010-11-09, 08:25
Läckert.. Då får jag försöka ta och plocka över det motståndet till den vita och mixtra in det. Måste liks ändå göra om elen för belysningen så blir lite mixtrande.
Just nu upptas min energi av en 142 som jag fick som bara gått 14000 mil. Men ska försöka ta och få volvon bruksduglig och laglig och sen börja lägga energin på sciroccon. Den ska ju igång den med :D
daniel_sandberg
2010-11-13, 00:14
Ingen som är sugen på denna? Delar eller hela?
http://212.112.179.20/images/14/1411291784.jpg
http://www.blocket.se/vasterbotten/Scirocco_GTI_82_nastan_komplett_30459350.htm?ca=2&w=1
Snart åker den annars iväg på metallåtervinningen. Har ju fortfarande inte fått några papper på den så kan inte skrota den.
Lillen. Du får försöka hjälpa mig lite med papperna. Han vägrar ju svara på både sms och när jag ringer.
Kul att det händer grejor.
Jag hör av mig när jag åker ner nästa gång.
Same same för mig!
Han verkar ligga väldigt lågt.
Svarar inte på mina samtal eller sms heller nu.
Verkar vara en bra kille :-)
Men samtidigt kan det ju ha hänt något? han kanske krockat och ligger på sjukhus?
daniel_sandberg
2010-11-21, 20:06
Bra vet jag inte direkt om jag kan hålla med om. "Det går inte att nå numret just nu" är det man hör när man prövar ringa han. Lyckades lura han och ringde från tjejens telefon och då ringde han ju upp lite senare. Då lovade han att han skulle höra av sig i fredags men icket....
Nåja.. Bara fram med stora kapen och göra metallskrot av den. Det är ingen som behöver en tom kaross för isbil eller liknande? Kanske göra cab och regga som ombyggt fordon? =)
Med den vita går det framåt iaf. Lagar lite rost och slipar och spacklar eftersom. Just nu har jag ett litet bekymmer med lite ytlig rost runt rutan på skuffen. Den rutan är jag inte så sugen på att plocka ut pga dess form. Någon som har tips på hur man ska göra?
Han är hel och fin , såg honom förra veckan men hann inte haffa honom.
Så inget har hänt honom , men telefon har han nu övergett för tillfället =(
Då är ju saken klar,
* på med reg-skyltarna
* lasta karossen på en kärra
* parkera den på en av kommunens parkeringsplatser
* skicka ett sms till killen, "varsågod, böter kommer på posten"
Bra vet jag inte direkt om jag kan hålla med om.
Var aningen ironisk i mitt förra inlägg ;-)
daniel_sandberg
2010-11-24, 09:31
Visste inte riktigt om du var ironisk så :P
Men det är väl som du säger som känns ganska nära tillhands. Antingen dra den till någon lämplig parkering eller så bara kapa ner och sälja som stål. Dock är frågan om det lönar sig med kapskivor/blad och tidsmässigt.. Har ju knappt tid med den vita så den svarta får inte ta särskilt mycket tid...
Jag kan nog ordna så nån hämtar den , ska fråga killen som hämtar skrot runt halva norrland =)
Förresten är du i Håknäs i helgen?
Eller i stan?
daniel_sandberg
2010-11-26, 00:13
Jag är nog i stan i helgen och hjälper till med en flyttning. Har inte hunnit med nå mer på sciroccon än. Nästa vecka blir det nog någon dag i garaget. Slipa och slipa och spackla.. Blir spännande att plocka ur rutan ur skuffen.
daniel_sandberg
2010-12-13, 15:51
Så här ser det ut just nu i garaget. Förhoppningsvis är även karossen lackad imorn.
http://forumbilder.se/images/7b132010350284ef8.jpg
SNYGGT Jobbat!
Får man kolla in bygget snart?
daniel_sandberg
2010-12-14, 14:46
Det är ju bara att du hör av dig när du har vägarna förbi. Hört något från Jörgen förresten?
Nu är dessutom övriga karossen lackad. Dock med en hel del rinningar. :( Får se hur dom åtgärdas om dom åtgärdas.... Är inte sugen på att lacka om bilen igen men kan kanske pröva att slipa lite försiktigt.
Det är ju bara att du hör av dig när du har vägarna förbi. Hört något från Jörgen förresten?
Nu är dessutom övriga karossen lackad. Dock med en hel del rinningar. :( Får se hur dom åtgärdas om dom åtgärdas.... Är inte sugen på att lacka om bilen igen men kan kanske pröva att slipa lite försiktigt.
Ingen Jörgen.
Har luskat där han brukar vara men ikket.
Kan ge lite tips angående lacken.
Är det stora rinningar eller bara dropprinningar?
Går ju att fixa med lite trix och sedan polera ut efter man trixat.
Borde klara sig , har gjort ganska omfattande räddningar =)
daniel_sandberg
2010-12-15, 23:28
Det är blandade rinningar. Började att försöka få bort dom som blev på skuffen och där började jag först med ett knivblad och skrapade bort det värsta. Gick sen på med 1000 och ska väl avsluta med 2000. Dock har jag inte fått bort dom helt men blir bra mycket bättre. Får väl ta och polera sen.
Har du några mer roliga tips? Det som jag beskrev ovan lärde jag mig av att googla lite snabbt och studera nån film på youtube.. Internet är ganska underbart =)
Du som verkar hålla lite med färg och sånt. Vad ska jag göra för att få bort färgen från vingen på skuffen? Den är ju av sånt där mjukt material och färgen som någon tok har lackat den med har ju självklart spruckit sönder.
Med slippapper tar det ju evigheter och antar att ytan inte blir så jättebra heller.
Kom på att jag borde bjuda på en bild på bilen. Här är lacken nylagd =)
http://forumbilder.se/images/8f1520101135564b2e.jpg
daniel_sandberg
2010-12-19, 07:18
http://1.bp.blogspot.com/_kNESM9dxEhs/TQ0lauoXNLI/AAAAAAAAAto/54G-m4ohoHE/s400/_DSC6672small.jpg
Så här ser det ut just nu i garaget. Ena halvan är så gott som klar. Återstår lite mer montering och sen ska det bli lite elpyssel. Ska bli trevligt. Bara att ladda upp med lite fräscha kablar och säkringshållare så ska det nog bli bra.
Ser fint ut ! Även jag skall lacka själv snart , corradon
daniel_sandberg
2010-12-30, 15:45
Allt utvändigt är monterat förutom huven. Har även hunnit få klart relä och säkringar till framlamporna. Dock ser jag att man inte använder helljuset på h4an utan bara kör den som en halvljuslykta. Blir att köpa nya H4-kontakter och koppla in så att helljuset lyser på båda lyktorna. Varför ska dom inte göra det? =)
Annars ska jag kolla upp elen till baklyktorna. Vill att dom ska tändas samtidigt som parkeringsljuset fram vilket dom inte gör just nu. Går ju snabbt att fixa. Annars börjar den likna en bil mer och mer. Ska snygga till bagaget lite bara och fixa belysningen vid värmereglaget bara och sen ska jag knöla ihop alla kablar och trycka dit plasten vid förarens fötter =)
daniel_sandberg
2010-12-30, 22:45
Så här såg det ut förra veckan i garaget. Väldigt heta 13" fälgar :P
http://3.bp.blogspot.com/_kNESM9dxEhs/TRPPlQzWdaI/AAAAAAAAAt0/JcJHezkf2n8/s400/_DSC6775small.jpg
daniel_sandberg
2011-01-14, 09:20
Så här såg det ut sist jag höll på i garaget. Renovering av bromsarna bak och lite uppfräschning. Lite knepigt att man måste plocka ner bakvagnen för att komma åt bromsslangarna dock. Nu är iaf det mesta klar både vad gäller el och bromsar. Såg att nåt belägg fram var dåligt så dom ska väl bytas snart men annars blir det nog ingen mer energi på dom. Har luftat runt om och fått ut fräsch bromsvätska så hoppas att inget ska kärva nu.
Det mesta av elen är kontrollerad och klar. Dock ingen provkörning så vet inte om tankmätare, tempmätare eller oljetemp funkar. Det visar sig och är ju inte alltför knepigt att styra upp. Det som är planerna framöver är att för hand fräsa upp naven på några orginal alufälgar från volvo 400 och få dit dom.
Sen får jag väl se när jag tar tag i att våtslipa rinningarna.
http://4.bp.blogspot.com/_kNESM9dxEhs/TS9F8SbcM7I/AAAAAAAAAuw/FrA4RP1Bw2k/s400/_DSC6943smallklippt.jpg
daniel_sandberg
2011-01-19, 15:28
Tog tag i rinningarna med hyfsat resultat. På vissa ställen försvann dom nästan helt och på nåt ställe ser man dom fortfarande men det får duga helt enkelt. Poleringen blev inte heller superseriös men tycker det blev dugligt för att vara första gången man provar på att göra det på de viset. Nu återstår en helpolering och sen fräsa till fälgarna. Kanske dags att boka tid för besiktning nu då.
daniel_sandberg
2011-01-26, 08:44
Första provturen och den känns pigg och hyfsat stabil efter vägen. Det mesta funkar och nu återstår det att kolla genom några småsaker. T ex blir det nog byta till nya skivor fram. Belägg ska jag nog kunna plocka ihop så jag får ihop 4 fräscha.
Dessutom ville den gå varmt på mätaren men kokade inte direkt och kylfläkten gick heller inte igång alltför mycket. Men tänkte köpa en ny termostat som inte har kleggat igen och sen hoppas att det löser sig. Brukar tempmätaren kunna visa fel? Sen krävs det att hänga upp avgassystemet så det inte ligger och slår så mycket. Dock känns det lite mer som mission impossible. Bara att göra det bästa av situationen och försöka få det så det inte tar i någonstans.
http://forumbilder.se/images/4e6201183603Ad7a1.jpg
Zendervingen på skuffen är tillfälligt monterad. Står mellan att renovera upp den eller fixa till orginalvingen. Några förslag?
GRATTIS!
Gick ju fort att få bil av den ju!
Silverpilen
2011-01-31, 22:24
Kul projekt, underbart o se en räddad Scirocco, hur har det gått med den svarta?
//Micke
Silverpilen
2011-01-31, 22:26
Kan ha en vit orginal vinge liggandes... Kan kolla till helgen.
//Micke
daniel_sandberg
2011-02-01, 10:26
Låter underbart om du har en vinge ju =) Fast hade nog inte gjort så mycket om den var svart heller för att få lite kontrast mot det vita.
Den svarta är mest en tom plåtkaross just nu. Blev ju en hel del delar som behövdes från den för att få ihop den vita.
Silverpilen
2011-02-01, 13:48
har kanske även en svart... :)
daniel_sandberg
2011-02-03, 08:41
Låter ju underbart. Du får ta och PMa mig om pris och kanske nån bild =)
I övrigt så måste jag kolla upp bränslepumpen. Är det någon som vet om det finns någon piratpump till vettigt pris? Antar att den kan vara ganska dyr?
daniel_sandberg
2011-02-20, 12:33
Bränslepumpen utbytt mot biltemas pump som ska vara till volvos k-jet. Hyfsat billigt jämfört med andra ställen och fått bra "kritik" på olika forum. Dock inte avhjälpt problemen med bilen.
Har prövat att byta styrtrycksventilen från motorn som jag har ståendes men det hjälpte inte direkt. Det jag tänkt göra nu är att byta o-ringar för att få spridarna täta. Och samtidigt kolla upp sprutbilden på alla spridarna när jag väl har dom lös.
Någon som har några andra förslag på vad som kan vara fel? Bilen startar hyfsat lätt men trycker man på gasen för snabbt för mycket så dör den. Gasar jag långsamt så varvar den upp fint.
Nu har jag väl inte gjort felsökning efter boken. Tändningen har jag t ex helt hoppat över och borde väl kolla den direkt. Men är det någon som har några tips på vad jag borde kolla?
Hade jag haft en förgasare hade jag direkt misstänkt acc-pump eller liknande tillskotts-saker. Så ge mig gärna tips =)
Starkt jobbat! Blev ju riktigt fin!!!
daniel_sandberg
2011-02-26, 21:10
Var till garaget i veckan och fick lite gjort. Bytte bland annat alla oringarna till spridarna. Bytte även bensinfilter, luftfilter, tändkablar och termostat. Dock hann jag inte med att provstarta den. Får ta mig en tur till garaget till veckan för att se om det blev bättre eller om felet finns kvar.
http://forumbilder.se/images/096201190257Pd90b.jpg
Så här såg det ut mitt i allt skruvande. Är lite småsugen på att kanske ta mig an och besikta den. Var trots allt 17 år sen den sist fick en godkänd besiktning enligt transportstyrelsen.
Apropå framtidsplaner. Har hittat två bilder på sciroccos med diskretare kofångare. Antagligen hemmabyggda. Tycker det såg riktigt bra ut och skulle nog inte vara alltför svårt att få till bra. Får se om jag försöker plasta nåt eget sen framöver. Fast det är nog mest bara om jag känner att jag har mycket tid över och att jag trivs bra med bilen i övrigt.
daniel_sandberg
2011-03-11, 19:46
Så nu äntligen har den blivit besiktad efter 16 års körförbud. Dock bara i en månad :P
Fick totalt 6 tvåor på arbetsordern som ska åtgärdas. Bland annat några på styrningen och handbroms och nån struntsak till. Idag försökte jag byta styrväxel. Demonteringen från den svarta börjades efter att den hade skottats fram och huven lyfts av. Bara att krypa ner i motorrummet och ta lös. Blev lite kämpande med styrlederna men dom fick ge sig till slut. Sen på den vita var det inte lika lätt. En hel motor i vägen och ett extraktorgrenrör som är större än orginal. Så det körde fast där. Tror att det hade kunnat gå med orginal grenrör. Men nu har jag börjat ta lös avgassystemet och innan jag åkte hem var styrväxeln lös.
Sen funderar jag lite på min vattentemperatur. Mätaren går i taket och den blinkar men den kokar ju inte. Dock blir övre kylarslangen kanske hård. Det jag funderar på är om jag har nåt litet läckage/spricka i topplockspackningen.
Nu när jag liks har tagit lös grenröret och håller på så funderar jag på att lyfta toppen och byta packning. Så vad tror ni.. Kan det vara en anledning till att den går varm att det blir övertryck i kylsystemet?
Termostaten är bytt och prövade även att byta vattenpump mot en annan begagnad, båda hade dock flöde genom den lilla övre slangen.
Rockatansky
2011-03-11, 21:17
Bra jobbat. Det blir en fin bil det här. Kul att du får ordning på den.
Det är inte så enkelt att det är dåligt flöde genom kylet? Lite kylarrens har gjort susen på flera bilar jag haft tidigare.
/Peter
Grattis måste man väl säga va!
daniel_sandberg
2011-03-13, 00:05
Det skulle mycket väl kunna vara det. Ångrar att jag inte tog en vattenslang och prövade att spola genom kylaren när jag hade lös termostaten sist. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Chansa och montera tillbaks styrväxel och grenrör utan att lyfta toppen och byta packning eller skruva lös insuget och byta diverse packningar när jag liks håller på. Dock blir det ju några slantar som ska ut för det.
En annan fundering jag har är att kanske mätaren visar fel. Kan jag ha fel givare till mitt instrument eller kan givaren vara paj? Visst går instrumentet på stabiliserad spänning på vattentempen och bränslemätaren? För jag tycker att mätaren går upp väldigt snabbt i temp och oavsett om jag kör eller står still har den ingen chans att inte "koka". Dock anser jag att den aldrig kokar på riktigt. Kan lugnt skruva upp locket på expansionskärlet utan att det händer något. Pyser ut lite övertryck men inget bubblande eller överkokande.
Tack för kommentarerna i övrigt =)
daniel_sandberg
2011-03-31, 16:26
Imorn är det planerat att stöka ihop bilen helt och hållet för att försöka mig på en till besiktning. Vad tror ni om mina tankar i inlägget ovan angående värmeproblemen?
Det jag har i tanken att göra imorn är att fixa till växelreglaget som blev nå galet med sist jag höll på och spänna på handbromsen. Sen har jag köpt på mig en motorvärmare så då när jag släpper vattnet så blir det att spola genom kylaren alt byta mot en annan. Får kolla och se vilken som ser ut att flöda bäst kanske.
Bild från förra gången jag var i garaget
http://forumbilder.se/images/b41201142558Pc60b.jpg
Rockatansky
2011-04-01, 14:51
Imorn är det planerat att stöka ihop bilen helt och hållet för att försöka mig på en till besiktning. Vad tror ni om mina tankar i inlägget ovan angående värmeproblemen?
Jag tror det är så att den blir väldigt varm lokalt där givaren sitter. Den sitter på kylsystemets varma sida som sedan går ut mot kylaren. Är det dåligt flöde i kylaren värms den upp snabbt och håller sig där även om det bara är låg belastning.
En kvalificerad gissning som logiskt skulle passa in i mitt tidigare resonemang. ;)
daniel_sandberg
2011-04-01, 16:16
Fick till växellägena lite bättre än innan. Dock tycker jag spaken är lite väl långt fram.. Det verkar inte gå att justera heller. Det som är sämst är väl att den är ganska kort mellan lägena sidvägen men framåt och bakåt är ganska långa viftningar. Skulle fått korta av/förlänga nåt stag så det reagerar lite snabbare.
Märkte dock att styrningen fortfarande inte riktigt är kry. Funderar på om det är rattstången som är boven i dramat nu.
Och värmeproblemen är kvar trots en genomspolning av kylaren. Dock verkar det ha blivit aningen bättre. Känner jag på kylaren så blir den varm hela vägen där uppe. Slår jag på kylfläkten så blir den kall. Funderar på om jag borde ha spolat genom motorn också när jag liks höll på. Usch vad less jag är på kladdig glykol.
Grymt bra jobbat!
Många hade nog gett upp innan dom blev klara. inte lätt när man inte plockat isär själv ;-)
daniel_sandberg
2011-04-02, 13:25
Nej verkligen inte.. Nu är det väl ingen avancerad bil men det verkar ha varit en bil som haft många kockar som har hittat på egna saker. Nu har det ju inte blivit bättre av att jag varit och fixat efter eget huvud men nu funkar det mesta ju.
Dock är det ju några saker som måste kollas över fortfarande men nu är det ju ett rullande projekt =) Bilar mår sällan bra av att stå stilla...
daniel_sandberg
2011-04-13, 20:25
Har haft körförbud i veckan men ska försöka hinna besikta den och kanske få blanka papper denna gången =) Det jag fortfarande funderar över är framvagnen. Tycker den är trögstyrd. Väldigt liten återgång på ratten. Men det blev bra mycket bättre efter grovjusteringen av toe in. Eller rättare sagt från väl synlig toe in till lite synlig toe ut. Har försökt ställa cambern negativt.
Men vilken vinkel gör jag den mer lättstyrd? Eller kan det vara styraxeln som kärvar?
Låter som det kärvar lite.
Skall gå ganska lätt hur som helst....
daniel_sandberg
2011-04-13, 20:44
Men visst ska castern ha betydelse i återgången? Cykelvinkeln som jag brukar kalla den. Får väl kolla om det är något som kärvar i rattstången. Det är väl en lagring längst ner och en runt tändningslåset?
daniel_sandberg
2011-04-15, 18:20
Jäkla besiktning. Nedslag återigen på taskig handbroms. Den nyper såpass att den inte går att rubba men inte tillräckligt för bilprovningen. Nåja.. Ska köpa nya backar även fast dom gamla är fräscha och så ska jag ta en smärgelduk och dra av trummorna lite för att rugga upp dom. Vajrarna är löstagna och var fräscha. Oljebadade dom innan montering så dom är det inget bekymmer med =)
Nåja. Alla dom andra tvåorna blev släckta och nu ska det väl bli en tredje gången gillt.
Har även varit och shoppat några anslutningar till bensinpumpen och tryckackumulatorn så där ska det fräschas upp. Var rejält rostigt så blir att förebygga läckage där. 200kr för 4 anslutningar, 4 kopparbrickor och 1 meter slang. Inte särskilt billigt..
Slänger med en bild från imorse i väntan på besiktningsmannens dom.
http://forumbilder.se/images/835201162341P2916.jpg
tror jag måste komma å kika på den här nån dag då man är i stan :)
tror jag måste komma å kika på den här nån dag då man är i stan :)
+1
Men.....ska vi ta en miniträff nån dag?
daniel_sandberg
2011-04-16, 08:13
Låter inte alls dumt =)
http://forumbilder.se/images/a96201181139Af914.jpg
daniel_sandberg
2011-04-24, 10:16
Nu jäklar ska jag ha tredje gången gillt på besiktningen. Efter lite finmek och kärlek med trummorna bak så går det att dra svartstreck på asfalten med handbromsen =)
Har för mig att jag hittade ett par nya backar men på något sätt så hade dom blivit glaserade. Tredje hacket på handbromsen gör att det nyper. Så som det ska vara helt enkelt =)
Fick även in en bandare som passade riktigt bra i stereohålet. Skönt att ha lite mer oljud i bakgrunden än vad motorn presterar. Inte särskilt kul att ligga på e4an med...
D_Stenlund
2012-04-28, 23:18
Nyfiken..
Daniel???
Jag behöver få kontakt med dig igen.
Så ser du detta kan du väl höra av dig?
daniel_sandberg
2012-05-05, 17:07
Bilen blev såld eftersom det inte riktigt var en bil som passade mig. Den lät ju riktigt gott med det alltför grova systemet men långresor är ju bara att glömma :p
Hyffsat pigg var den ju också för den lilla och gamla motorn men trodde nog ändå den skulle haft lite mer att ge. Och på grund av många andra bilar på gården fick den ryka. Nu rullar den vidare i skellefteå hos en äldre herre.
har nog inte så mycket bilder på kärran men slänger in en till på denhttp://3.bp.blogspot.com/-9xCwh4zt5U8/TbmRg4vcqtI/AAAAAAAAAzM/vrMHC5ZLinU/s1600/_DSC8662rawspecialsmallklippt.jpg
Är de Volvo som gäller nu igen då =)