handdator

Visa fullständig version : Officiell tråd för Golf R



Sidor : 1 2 [3] 4 5

totgate
2010-04-06, 07:04
Vad gäller gällande för bensin 95 eller 98? Liten fråga dock som antagligen säger 98 för kraftens skull men var har Ni i tanken...

Jag har testat både 95, 98 samt V-Power och kan faktiskt inte märka någon större skillnad. Möjligen kan skillnaden bli större när det blir lite varmare ute. Jag har annars bra erfarenhet av V-Power som jag fakstiskt har testat i bromsbänk på min RX-8 och det var en betydande skillnad både vad gällde effekt och förbrukning.

DPC
2010-04-06, 08:39
Jag har tankat antingen 98 eller V-power. Jag kommer att köra med 98 som standard då motorn är utlagd för det. Men, om man kör lugnt så märks inte fördelen med höga oktantal speciellt mycket.

larni
2010-04-06, 14:36
Nu har jag ockå beställt min R. Hoppas det preliminära tillverkningsdatumet håller sig till v24 så jag får den lagom till semestern.

Siesta ST
2010-04-06, 20:06
Nu har jag ockå beställt min R. Hoppas det preliminära tillverkningsdatumet håller sig till v24 så jag får den lagom till semestern.

Jag lade min beställning förra veckan men bilhandlaren antydde V29 men han visste inte riktigt förrän slutet av denna månad när beställningen kommit in i "systemet". Någon som har insyn och vet vad som gäller och vad man kan förvänta sig???

Grattis förresten Larni. Hur ser specen ut?

larni
2010-04-07, 00:45
Jag lade min beställning förra veckan men bilhandlaren antydde V29 men han visste inte riktigt förrän slutet av denna månad när beställningen kommit in i "systemet". Någon som har insyn och vet vad som gäller och vad man kan förvänta sig???

Grattis förresten Larni. Hur ser specen ut?

Tack,

Den blev en ganska standard dsg rising blue, det jag beställde extra var

Dynamic Chassis Control (DCC)
Radio RCD 510 Dynaudio Sound
Parkeringssensorer fram och bak
4 dörrar inklusive elfönsterhissar bak
Lättmetallfälgar Talladega 19 tum svartlackerade aka. sportpaketet


Jag tror leveranstiden varierar lite beroende på vilken utrustning som plockas i. En ren bil skulle kunna levereras några veckor tidigare. För ett tag sedan fick jag ett leveransdatum utlovat till v19 hos en handlare och v25-26 av en annan så jag blir inte riktigt klok heller. Jag gissar dock att mitt leveransdatum kommer att glida i tiden.

Ang. att den ska komma in i "systemet" menar han nog att de väntar på att få ett bekräftat tillverkningsdatum vilket jag förstår dröjer ett tag.

Siesta ST
2010-04-07, 11:45
Var i kontakt med säljaren och det preliminära datumet ligger faktiskt för mig lite bättre än innan. Preliminärt produktionsdatum V25 men plussade på en taklucka så bilen blir kanske någon vecka senare ändå...

Får se vad verkliga leveransdatumet blir till sist.

Solid
2010-04-07, 19:39
Finns en svart med DSG på Blocket nu:
http://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Golf_R_270_Hk_26711371.htm?ca=11&w=3

Snälla, kan ingen beställa en United Grey med DSG, DCC, skalstolar och resten av utrustningen jag önskar och sälja den om 1 år och 150.000 kr... ;)

vw-fantast
2010-04-09, 19:21
Hej

Nu har jag i Karlstad provkört efter mycket om och men en Golf R.

Den hade dsg, tonade rutor, ej navigator, ej dcc, parkerings och backsensorer. 19 tumsfälgar Talladega.

Jag gillade bilen och tänkte nog antagligen beställa en men jag väljer att inte köpa demoexet för jag vill inte ha någon som en massa provkörare har testat å plågat skiten ur.

Jag fick fram ett prisförslag och avdragen rabbat. Vill nu stämma av om jag ´´glömt´´ någon utrustning.

Dsg

Färg: Rising blue, eller ska jag bry mig om att ta någon pärlfärg, finns ju två att välja på, metallic blir det ju minst, kommentarer?

Klädsel: Tyg kyalami titan black/crystal grey. Är det värt något med helläder?

Övrig utrustning, ljus och siktpaket ett, skillnaden mot ljus och siktpaket nr 2 var att det lyser från backspeglarna och de är elektrisk infällbara, då räcker nr 1 för mig.

Navigation RNS 510, 4 dörrar, motorvärmare med grenkontakt. Mörkare tonade rutor från b-stolpen. Är mellan stereon tillräckligt inkl navigator för 16 000 lagomt om jag inte är fanatiker av stor stereo? Hur kraftig e skillnaden?

Jag är något så ovanligt som icke gillare av för stora fälgar. Jag har nu 17 på min audi a3 170 hk Q och känner av stötigheten mot 16 tummarna vinterfälgarna i jämförelse. Där jag bor har inte vägverket några pengar till underhåll utan vägarna är som puckelpister och man kör slalom mellan hålen. Därför har jag bestämt mig för 18 tums fälgar. Förslag på modell, svarta kanske till en svart bil?

Har någon erfarenhet av att försöka kohandla mellan handlarna, ger det något? Har en färdig offert framför mig.

Var ger de bäst ränta, billån på banken, att ta det på lägenheten, eller via bilhandlaren?

Tacksam för en diskussion.

Fredrix
2010-04-09, 20:39
Kul ! Sitter också i R funderingar.

Färgval är väl vad du vill ha, men tycker rising blue är duktigt snyggt.
Läder är ju också en smaksak.

Tänk på att strålkastarhusen inte bli svarta med 18" om du vill ha det ( ...och så är väl 18" aningen annan design )
Media-IN kan väl vara bra till stereon om du inte valt det.
Själv har jag svårt att motivera navigation, använder bilen 99% på kända vägar och de få gånger som navigation behövs så använder jag en vanlig lös gps ( är ju också lätt att flytta till andrabilen om man nu har det )

AXL72
2010-04-09, 21:03
Navigationen hade jag personligen absolut inte köpt eftersom jag möjligtvis skulle ha användning för den en gång/år, då är en vanlig kartbok mer kostnadseffektiv! Däremot hade jag tveklöst lagt till Dynaudio i tillvalslistan.
När det gäller fälgarna så är det samma design på 18" & 19". Smaken är delad, men jag hade nog kört med silverfärgade fälgar. Svarta känns...tja, förra året på något vis.

Gti
2010-04-09, 21:19
Håller med, navigation skulle jag aldrig betala premium för. En uppgradering av kartmaterialet för en inbyggd orginalnavigator som RNS510:an ju är kostar väl lika mycket som en fristående Navigon eller liknande (3000kr+?). Tycker också att du definitivt skall välja till Dynaudio, grymt trevligt ljud och jag ångrar inte de få extra tusingar det kostade...en piss i havet som man säger ;)

Fredrix
2010-04-09, 21:34
När det gäller fälgarna så är det samma design på 18" & 19".

Jaha, ja de kanske det är.
Kolla några sidor tillbaka http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avt%E4ckt-i-Frankfurt/page19
DPC köpte sin svarta med 18", fälgarna han har på bilden saknar de 2 urfräsningar i var eker som 19" har, men det kanske inte satt originalfälgar på bilden ?
Googlade efter R-bilder men de flesta verkar ha 19" på.

vw-fantast
2010-04-09, 21:35
Hej

Tack för de snabba svaren. Dock saknar jag svar på några av mina funderingar. Jag ska ändå ha bilen i några år och det är viktigt för mig att vända på varje sten och väga för och emot.

Kan jag inte få den svarta optiken och 18 tums fälgar utan att köpa fälgarna utanför bilen så att säga? Jag kommer bara att köra sönder 19 tums på de förjävliga vägarna vi har i värmland. Visst e 19 tums fälgar snygga men, men, ack detta roadpain....

Navigation blir det, har lös gps nu och har lovat mig att inte ha det i nästa bil. Har fått bien vandaliserad en gång och det var en traumatisk upplevelse.

Måste säga att jag idag blev lite negativ till att det fanns så få färger att välja mellan. Är det verkligen inte fler än de som finns i konfiguratorn, BMW.s indigo blå och audis ljus blå är ju grymt snygga, är rising blue vw:s svar på dessa? Går det att få en specialfärg?

Jag upplever det som att du kan speca bilen på insidan men på utsidan får du ta vilken färg du vill så länge det är svart....typ :(.

Hur är upplevelsen av dcc? är den så bra som jag hoppas på? Då kanske det kan bli 19 tums i alla fall....

Kom gärna med fler inlägg kring mitt första inlägg och försök gärna svara på mina funderingar.

AXL72
2010-04-09, 22:20
Jaha, ja de kanske det är.
Kolla några sidor tillbaka http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avt%E4ckt-i-Frankfurt/page19
DPC köpte sin svarta med 18", fälgarna han har på bilden saknar de 2 urfräsningar i var eker som 19" har, men det kanske inte satt originalfälgar på bilden ?
Googlade efter R-bilder men de flesta verkar ha 19" på.

Såg en Golf R på en parkering för ett par veckor sedan och jag är till 99% säker på att det satt 18" Talladega på den. Kunde ju inte låta bli att granska den riktigt noga. :)
Hittade lite foton från UK: http://www.rforum.co.uk/index.php?topic=17.0

AXL72
2010-04-09, 23:02
Färg: Rising blue, eller ska jag bry mig om att ta någon pärlfärg, finns ju två att välja på, metallic blir det ju minst, kommentarer?
Skulle jag beställa en R i dag så valde jag nog mellan Rising Blue & United Grey.

Klädsel: Tyg kyalami titan black/crystal grey. Är det värt något med helläder?

Jag skulle troligtvis inte kunna hålla mig från att välja skalstolarna... Om inte så blev det standardstolar och klädsel, inget läder-mellanting.

Var ger de bäst ränta, billån på banken, att ta det på lägenheten, eller via bilhandlaren?
Kollade upp det där när jag bytte bil för ett par veckor sedan, och för min del blev det absolut mest lönsamt att ta finansieringen hos handlaren. Gick till och med fint att förhandla ner räntan.
.....

vw-fantast
2010-04-09, 23:37
Hej

Tack AXL72 för de fina svaren. Mycket tänkvärt. Alla former av ´´grå´´ går bort. Kanske skulle köpa sin första bil med helläder, måste prova någon sådan bara. Dsg fastnade jag för. skönt att slippa växla, gubbigt å bra :).

Måste hitta någon bil med skalstolar att provsitta först. Är ju inte direkt liten till växten å jag kan ju vara för fet, lång, bred över röven för att kunna ha dem. 36 000 är ändå mkt pengar för stolar.

AXL72
2010-04-10, 00:00
Ha ha, jag har alltid varit "besatt" av gråa bilar, vet i sjutton hur många jag har ägt! :) Men för tillfället kör jag faktiskt en blåmetallick TSI! När fan blir gammal...

Har faktiskt inte ens provsuttit en Golf R med skalstolarna än, däremot har jag kört både R32, S3 och RS4 med skalstolar och suttit oerhört bra i dem. Antar att Golfstolarna inte skiljer sig så mycket. Jag är iofs ingen jätte med mina 187 cm och 80 kg... Men som du säger, 36000:- för ett par stolar är faktiskt sjukt mycket pengar! Tyvärr skulle jag nog inte kunna låta bli att välja till dem ändå. Hjärnan och plånboken säger nej, hjärtat och ögonen JA!

DSG skulle jag inte heller tveka på att lägga till. Ångrar faktiskt att jag inte skaffade en TSI med DSG! Antingen är jag gubbe, annars lat, men att slippa växla vore inte dumt! :)

Vore jag dig så skulle jag nog köpa en Rising Blue med standard stolar/klädsel och välja till DCC och 19"-fälgar i stället för läderklädsel.

vw-fantast
2010-04-10, 00:25
Nej du, en grå bil blir det inte. Det är ju svensson färgen :).

80 kg, lyckost, 120 kg väger jag men är ju inte särskilt fet utan bara stor å tung i största allmänhet.

Måste ju prova stolarna, det dräller ju inte direkt av dem på marknaden så nu ska jag på jakt för att provsitta dem. Om de kostar så mkt som 36000 måste de vara djävulskt bra.

Några 19 tums fälgar är jag inte särskilt sugen på om inte dcc väger upp en del av det enorma stötandet på våra kassa vägar. Någon som vet?

Hjärnan, plånboken, hjärtat och ögonen är inte sammakopplade utan det är 4 st starka viljor vi pratar om. DSG lådan var fin, så bekvämt att slippa växla, på audin är det ett evigt växlande, växlarna på en modern bil ligger ju så tätt.

Tornado röd är ju en fin färg men jag ser på brorsans golf hur den ser ut efter 5 år, så nej. Men en sportbil ska ju egentligen vara röd.

Någon som vet förresten varför jag upplevde bagageutrymmet i r så mkt grundare än i min a3 Q, båda har ju en drivaxel under så det är ju lika.

Solid
2010-04-10, 11:06
80 kg, lyckost, 120 kg väger jag men är ju inte särskilt fet utan bara stor å tung i största allmänhet.

Måste ju prova stolarna, det dräller ju inte direkt av dem på marknaden så nu ska jag på jakt för att provsitta dem. Om de kostar så mkt som 36000 måste de vara djävulskt bra.
Är också rätt stor, i din klass. Men när jag provsatt skalstolarna i TT RS (som jag antar är näst intill identiska med de i Golf R - eller?) så satt jag riktigt riktigt bekvämt. Fick faktsikt bättre plats i skalstolarna än i vår Octavia RS -08, där stolarna är lite tajta om låren.

Det är mycket pengar, den saken är säker, men en Golf R är inte R utan skalstolarna enligt mig. ;)

Siesta ST
2010-04-10, 11:28
Själv valde jag utan DSG-låda med läder och silvermetallic. Anledning som följer:
* Silver känns lagom anonymt. Var inne på blå men den känns en aning känslig för repor som kommer att synas allt för mycket...
* Läder eftersom jag har det i min Passat idag och med hund (som dock sitter i bur i bagaget) och barn är det lätt att göra rent. Ser även trevligt ut och luktar gott. Inga Wunderbaum här inte!
* DSG kan jag definitivt vara utan i denna typ av bil. Har DSG i min Passat (har V6:an men dock inte R36:an). Har inte blivit vän med den när man skall köra "sportigt". DSG: är kanon vid vardagskörning men lever sitt eget liv annars. Snabb som "attan" men tar bort en del av känslan. När man väl lyckas får upp Passaten i ett vackert bredställ på vintern skickar bildj...l i nästa växel även i manuellt läge. Kan tala om att det känns jädrans konstigt när man då släpper lite på gasen, ingen nedväxling sker (om man inte gör det själv) och bilen liksom "dör". Blir till att gasa på ännu mer med det faktum att allt i bilen (inklusive hundbur) hamnar på en ”sida”i bilen. Inte lätt att leka skall jag tala om. Vet att man kanske inte skall köra en familjebil på detta sätt men "hornen" växer liksom ut ibland även för en som är 40+ ;). Har även haft problem DSG-lådan så kanske en varningens tecken här. Läste också att provbilen i AMT:s test av R:n hade problem med lådan.
* DCC känns som givet(?) val i denna bil. Har testat den i en Passat CC men kände kanske inge större skillnad men det är en annan typ av bil. Valde till det ändå efter 5 år i en Fiesta ST150 med stenhård fjädring. Hoppas kunna skippa njurbältet iaf...

Gällande kohandel med handlaren provade jag det också. Provade hos tre olika men det slutade i stort sätt med att samma summa. När jag antydde att jag hade varit hos annan firma svarade de med att det kunde ge samma pris bara jag visade upp en giltig offert. När jag beställde bilen gick jag mer på hur verkstaden/säljaren verkade. Framtiden får säga om jag valde rätt eller fel.

Jag har Aftonbladets test av R:n i min ägo. Den ställs i denna test mot en Lancer Ralliart. Inte världens bästa reportage kanske (betalade 15 spänn för eländet, skulle lagt det på en liter bensin istället) men finns intresse kan jag kanske klippa in den i tråden. Som någon skrev innan ”Kanske inte den vassaste kniven i låda”. Enligt mig måste reporten fanken vara en sked…

Reportaget kanske är lite för lång att klippa in men finns det annat sätt att lägga in den på så tala bara om hur så fixar jag det.

Alles…

silam
2010-04-10, 12:29
I nya Auto Motor Sport tidningen testar dem R´en mot Focus RS.
Som alla andra kommer dem fram till att det är två olika biltyper, R´en vinner totalt men RS får bättre betyg som ren sportbil.
Däremot gnällde dem på att antisladd systemet inte gick att stänga av, dom lät en rally förare köra dem på en bana på en frusen sjön och Focus RS vann pga att ESP hindrade golfen att kunna köras optimalt. Dock säger dem att det nog inte är några problem på asfalterad bana.
Mot slutet av testet började DSG lådan strula, och dem fick avbryta.
Detta var just en av annledningarna till att jag inte valde DSG, dom verkar inte riktigt 100% med kvaliteten på den, specielt på GTI/R.
Dem hade heller inte DCC på testbilen.

Man börjar bli lite orolig för det här med ESP´n, dom skulle testa med säkringen för systemet borttagen men innan det han DSG lådan börja knasa. Den kanske man själv kommer vilja kunna plocka ut :-)

/N

vw-fantast
2010-04-10, 14:36
Hej

Intressanta svar. Ni menar alltså att skalstolarna är så mkt bättre? Måste prova. Gillar ju stolarna annars så. Men som sagt, måste prova.

Jag köpte med och läste AMS reportage innan jag provade Golf R. Hade ju sett om liknande tester på teve å de kom ju fram till det vanliga arr RS är mer bus och Golf R vinner totalt på att vara mer jämn. Har hört många rykten om dsg men det gillas ju alltid av alla biltestare men kvaliteten vacklar ju. Om det e så så har vw ett stort problem då dsg sitter i samtliga mdeller snart.

Dt där med att kunna stänga av esp helt är inte det viktigaste för mig då jag mest kör asfalt. Men det hör ju till att inte ha esp det håller jag med om.

E det någon som kommer ha R på bug run?

Solid
2010-04-10, 14:52
Så här skriver Sveriges bästa biltidning - Automobil - om Golf R efter en provkörning. Testbilen hade DSG och verkade vara utrustad med DCC, men saknade skalstolar.

Körglädje 5/5
Komfort 3/5
Ekonomi 3/5
Habegär 5/5
Totalt 16/20

http://dl.dropbox.com/u/2237474/_MG_2739_1600.jpg

DPC
2010-04-10, 14:52
Jaha, ja de kanske det är.
Kolla några sidor tillbaka http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10281-Golf-R-avt%E4ckt-i-Frankfurt/page19
DPC köpte sin svarta med 18", fälgarna han har på bilden saknar de 2 urfräsningar i var eker som 19" har, men det kanske inte satt originalfälgar på bilden ?
Googlade efter R-bilder men de flesta verkar ha 19" på.

På bilderna har min bil vinterfälgarna (VW Activa 17"). 18" har samma design som 19".

Angående ESP så har jag inte ens aktiverat sportläget ännu. Trots frisk körning så har systemet aldrig varit i stort ingrepp. Jag skulle vilja hävda att det endast är aktuellt att slå av systemet fullständigt om man ska köra på ställ i vinterföre.

silam
2010-04-10, 18:39
Så här skriver Sveriges bästa biltidning - Automobil - om Golf R efter en provkörning. Testbilen hade DSG och verkade vara utrustad med DCC, men saknade skalstolar.


Intressant, men sveriges bästa biltidning...njaaa

/N

anri52
2010-04-10, 19:44
I dag fick jag äran att se en Golf R live, körde om en vit sådan vid Solvalla,

Solid
2010-04-11, 00:31
Intressant, men sveriges bästa biltidning...njaaa

/N
Nu ska vi inte vara griniga för att Skoda Octavia RS piskar Golf GTI (både O II RS vs GTI V & OII RS FL vs GTI VI) i deras A-test... ;)

Kan iofs hålla med om att de inte är bäst på att testa svensson-bilar (antalet drickabackar och däckljudsnivåer m.m.), men när det gäller att mäta chassie-kompetens och förmedla körglädje så finns det ingen som slår dom i seriösa tester och förklarande körupplevelser.

DPC
2010-04-11, 08:56
Är det någon tidning som har mätt upp verkliga prestanda för R:en?

Skulle vara intressant att se om fabrikssiffrorna håller och även se hur acctiderna ser ut i högre fart.

wolfbane1967
2010-04-11, 10:40
Sitter precis med nya Auto Motor Sport framför mig!

Golf R med dsg gör 0-100kmh på 6,0s
80-120kmh på 5an 5,7s
80-120kmh på 6an 7,6s

Dazzin
2010-04-11, 13:09
I dag fick jag äran att se en Golf R live, körde om en vit sådan vid Solvalla, han hakade på mot Jakobsberg, blev några spontanrejs där imellan.
Ren går riktigt bra,har kollat upp denna tråd lite och tror att det kan va Dazzins bil men är inte säker,
hur som tummen upp för en riktigt fin bil,,
Själv körde jag en Golf gti 30 edi...) mvh

Visst är det så.. :) Jag skulle till Solna, via järva krog med en kompis, men va fan, en liten extra tur har man inte dött av..

Din bil gick ju riktigt bra, kände mig lite piskad där, vad har du för effekt i bilen? Såg att det var annat avgas iaf.

Bra drag 110 - 210 eller vart det slutade utanför bauhaus, hade lite lite problem att hålla ikapp, men bilen har bara gått ca 100 mil, så nätt och jämnt inkörd haha

Som sagt tummen upp!

DPC
2010-04-11, 13:28
Anri52:s bil är ganska ökänd.. Den och Martins bil går grymt bra. ED30 bilarna blir riktiga raketer om de trimmas på rätt sätt. Effekt 310+ hk?

Dazzin
2010-04-11, 13:33
Jag förstår, är det bilarna som smiskande den ena efter den andra sportbilen på ett flygfält?

Att den har effekt är det inge snack om. :)

G R
2010-04-11, 14:22
Sitter precis med nya Auto Motor Sport framför mig!

Golf R med dsg gör 0-100kmh på 6,0s
80-120kmh på 5an 5,7s
80-120kmh på 6an 7,6s

Med dubbade vinterdäck. Tror nog att 5.5 kommer hålla med sommardäck.

anri52
2010-04-11, 16:41
Wow vilken fin bil du har Dazzin!!

Visst är det så.. :) Jag skulle till Solna, via järva krog med en kompis, men va fan, en liten extra tur har man inte dött av..

Din bil gick ju riktigt bra, kände mig lite piskad där, vad har du för effekt i bilen? Såg att det var annat avgas iaf.

Bra drag 110 - 210 eller vart det slutade utanför bauhaus, hade lite lite problem att hålla ikapp, men bilen har bara gått ca 100 mil, så nätt och jämnt inkörd haha

Som sagt tummen upp!

anri52
2010-04-11, 16:51
Jo dom går bra, tyvärr så har Martin sålt sin, det positiva (om man tycker om att trimma) är att både Ren och Edi 30 med K04 turbo
svarar grymt bra på trim..

anri52
2010-04-11, 16:53
Jo dom går bra, tyvärr så har Martin sålt sin, det positiva (om man tycker om att trimma) är att både Ren och Edi 30 med K04 turbo


[

anri52
2010-04-11, 17:14
Det är riktigt kul att köra på Flygfält,
]

PSJ
2010-04-11, 19:24
Jäkla kul att se dinn bil anri52 (satt bedvid i Ren) Jäklar vad din går!!

Har själv en GTI mk6a som har BSR och det känns som jag skulle fått ordentligt med smiska av er!
tummen upp!

Hur beter sig din gti från start? är det inte svårt att få ner hästarna i backen?

Dazzin
2010-04-11, 19:43
Wow vilken fin bil du har Dazzin!! Du behöver absolut inte skämmas över hur din bil går, en edi30 som är trimmad på rätt sätt är svårslagen, vi kollade effekten med Racelogic ca 345-350hk gav det då, men då satt vi 2 i bilen å det var väldigt varmt ute så under normala förhållanden kanske bilen har 350+. mvh

Tack tack! Det värmer!

Ja med siffrorna på pappret stod man sig rätt bra :) Kan tänka mig att det händer mer i högre farter, där hästarna kommer till sin rätt.

Kanske lite offtopic, så jag skickade pm till dig gällande björkvik.

Vänligen Daniel

anri52
2010-04-11, 20:44
Kör aldrig hårt från start,om vi tar själva Eventen startar man från 50 km/h för att skona bilen/drivlinan, men Martin gjorde ett par tester med sin edi 30
med Dsglåda 0-100 på 5 sec, 0-200 på 17 sec, sen har vi båda gjort isolerade repor 100-200 11,1 100-150 4,1 80-120 2,5, potentialen är enorm
i era R bilar,tycker det är riktigt kul att en Golf kan prestera så bra.. mvh.)




Jäkla kul att se dinn bil anri52 (satt bedvid i Ren) Jäklar vad din går!!
Har själv en GTI mk6a som har BSR och det känns som jag skulle fått ordentligt med smiska av er!
tummen upp!

Hur beter sig din gti från start? är det inte svårt att få ner hästarna i backen?

anri52
2010-04-11, 21:12
Du har rätt Dazzin ibland när jag kör på 5an och trycker på känns det som man har 3an i,
största skillnaden om man jämför trimmad och otrimmad är när man lägger i 5an vx
redan orginal går Golfarna(Ren Edi30) mycket bra från 70-180
Du har PM

Ps Bor sj i Solna, kanske kan titta på varandras bilar någon gång framöver



Tack tack! Det värmer!

Ja med siffrorna på pappret stod man sig rätt bra :) Kan tänka mig att det händer mer i högre farter, där hästarna kommer till sin rätt.

Kanske lite offtopic, så jag skickade pm till dig gällande björkvik.

Vänligen Daniel

vw-fantast
2010-04-11, 21:42
Ser att ni diskuterar trim.

Vet ni något redan nu om trim till R? Finns ju ganska häftiga trim till s3 sedan tidigare hos både dahlbäck och BSR. Vad å var rekommenderar ni att man vänder sig. Finns ju ganska många ställen att vända sig till om man söker på nätet. Vad rekommenderas?

Dazzin
2010-04-12, 21:07
Bra, ja det får vi göra nån helg här framöver.

Ligger förtillfället hemma sjukt däckad i sängen så får se när man är på benen igen.


Du har rätt Dazzin ibland när jag kör på 5an och trycker på känns det som man har 3an i,
största skillnaden om man jämför trimmad och otrimmad är när man lägger i 5an vx
redan orginal går Golfarna(Ren Edi30) mycket bra från 70-180
Du har PM

Ps Bor sj i Solna, kanske kan titta på varandras bilar någon gång framöver

335d
2010-04-13, 14:35
Jo dom går bra, tyvärr så har Martin sålt sin, det positiva (om man tycker om att trimma) är att både Ren och Edi 30 med K04 turbo
svarar grymt bra på trim..

Hej på er gasglada! :)

Tyvärr har jag inte fått äran att kika på nya Golf R:en, men det är säkert en mkt trevlig bil. Vad gäller min gamla ED30 så gick den riktigt bra, och Richards svarta går som bara f-n, det kan jag intyga.

Hoppas någon av Er dyker upp med en R-GTi på eventet vi ska hålla den 29/5 på björkvik och att Wolfbane även dyker upp
med sin fina Focus RS.

Hör av er till mig eller Richard om Ni vill vara med och köra.

Mvh

larni
2010-04-16, 18:41
Nu har jag provkört en r.

Utkomsten av det blev att jag slänger till backkameran i min tillvalsutrustning och dessutom är jag riktigt sugen på att köpa till läderklädsel.

Jag är lite rädd att det gråa tyget på tygstolarna ska bli fult snabbt av t.ex. nya blåjeans som fäller etc. Är det någon som har en uppfattning hur känsligt det grå tyget på sidorna är? Fattar inte hur de kan ha valt grått tyg på ett sådant utsatt ställe, tur att jag inte halkade runt i skinnstolarna iaf så de fortfarande är ett val.

Dazzin
2010-04-16, 19:19
Borde ju gå att tvätta, då det inte heller verkar vara ett tyg utan mer nått mocka, alcantra eller liknande.

Tänk på att skinnklädsel blir varmt och svettigt på sommaren, och kallt och hårt på vintern. Visst fin känsla men värt 20k? Okej om man har ungar som kanske spiller och så.. lägg de pengarna på en navi eller DSG eller nått du har mer nytta av.

G R
2010-04-16, 22:01
Borde ju gå att tvätta, då det inte heller verkar vara ett tyg utan mer nått mocka, alcantra eller liknande.

Tänk på att skinnklädsel blir varmt och svettigt på sommaren, och kallt och hårt på vintern. Visst fin känsla men värt 20k? Okej om man har ungar som kanske spiller och så.. lägg de pengarna på en navi eller DSG eller nått du har mer nytta av.

För oss som har byxor på oss när vi kör bil är det varken varmt och svettigt eller kallt och hårt... Skämt åsido, så klart du ska ha läder. I en bil med klima bestämmer man ju själv temperatur. Läder är mer praktiskt, snyggt, luktar trevligt och ger lite mer premiumkänsla.

PSJ
2010-04-16, 22:20
Jag har skin i min GTI men jag måste nog säga att Dazzin har en poäng. Är det varmt kommer det att kryddas av skinnet och samma sak när det är kallt. Problemet på vintern är ju innan stolvärmen kickat in, då man fryser röven av sig oavsett bara om man bara har kallingar eller byxor på sig :D
Det problemet finns såklart på tyg med, bara det att problemet inte är lika stort.

Hur som är dock skin king!

larni
2010-04-16, 23:41
Jag får ta mig en fundera, ska avvakta och se om de kan få hem en provbit av tygklädseln så jag kan få klämma och känna lite. Har två veckor på mig innan det är försent att göra förändringar...

Men helt klart känns det lyxigare med läder...

totgate
2010-04-17, 10:49
Jag får ta mig en fundera, ska avvakta och se om de kan få hem en provbit av tygklädseln så jag kan få klämma och känna lite. Har två veckor på mig innan det är försent att göra förändringar...

Men helt klart känns det lyxigare med läder...

Det så kallade tyget är Microfiber, det känns ungefär som mocka och håller kvar dig i stolen otroligt bra när det börjar gå undan lite. Jag har jämt jeans och har inte kunnat se någon avfärgning eller liknande. Hade skinn i min förra bil och visst är det snyggt och känns lite lyxigt men det är inget vidare när man börjar gasa lite och har ju förmågan att vara kallt eller varmt beronde på yttre omständigheter vilket inte är idealt. Så du får helt enkelt välja om du vill sitta fast eller kana runt i lyx... ;-)

AXL72
2010-04-17, 17:56
Med tanke på att kombinationen VW + sportstol + skinn har visat sig vara usel i många fall, så skulle jag skippa det i alla fall! Finns exempel på omklädda och utbytta förarstolar efter knappt 1000 mil...

totgate
2010-04-20, 23:09
Idag fick jag äntligen mina H&R fjädrar på plats. Det blev en rejäl skillnad gentemot originalet, den irriterande småstötigheten är som bortblåst och nu absorberas alla små ojämnheter i vägen perfekt. Jag har inte hunnit hårdköra direkt men en liten tur på favoritslingan blev det på hemvägen iaf och det går att hålla i mycket hårdare även i dom ojämnare böjarna utan att bilen tar några otäcka snedsteg och skutt i sidled. Jag tittade närmare på originalfjädrarna och dom ser faktiskt riktigt "bonniga" ut, helt linjära, ganska tunga och absolut stenhårda. Det är inte riktigt vad man kan förvänta sig på en sådan här bil. Nu gick det ju iofs att fixa till hyfsat billigt och enkelt men ändå..... Mitt första intryck av mina nya fjädrar är iaf odelat positivt och att sedan bilen hamnade 15mm närmare backen ser inte helt fel ut det heller. Är just nu en mycket nöjd R-ägare....:-)

megasiken
2010-04-21, 00:56
Bilder annars har det aldrit hänt Totgate ;)

totgate
2010-04-22, 13:08
Bilder annars har det aldrit hänt Totgate ;)

Ok dådå..... ;-)

http://cid-49cc893b54a37c9f.skydrive.live.com/browse.aspx/Golf%20R

Dazzin
2010-04-22, 13:31
Det är synd med svarta fälgar, man får så svårt genom bilderna att få en uppfattning om du ens har 17" eller 19" än mindre hur mkt bilen har sänkts. Men kul att du är nöjd. Jag har dock aldrig upplevt fjädringen på det sätt du beskriver, men då har jag också DCC så det kan tänkas att det är andra fjädrar i botten.

totgate
2010-04-22, 13:49
Det är synd med svarta fälgar, man får så svårt genom bilderna att få en uppfattning om du ens har 17" eller 19" än mindre hur mkt bilen har sänkts. Men kul att du är nöjd. Jag har dock aldrig upplevt fjädringen på det sätt du beskriver, men då har jag också DCC så det kan tänkas att det är andra fjädrar i botten.

Bilderna är tagna med en oPhone och den har ju inte världens bästa kamera direkt. DCC är en helt annan femma, det är förmodligen det första man bör kryssa i på tillvalslistan när man handlar en R. Originalfjädrarna är riktigt bonnsmide och har inga goda egenskaper överhuvudtaget, är lite småsur faktiskt att man sätter på sånt skräp på en såpass dyr bil......

totgate
2010-04-22, 13:51
Apropå svarta fälgar så är jag faktiskt på gång att inhandla en uppsättning OZ superleggera istället. Dom blir i Titanfärg i så fall.

wolfbane1967
2010-04-22, 14:38
Tycker den är svin cool med svarta fälgar.Passar grymt bra till vit bil,
Tummen upp

wolfbane1967
2010-04-22, 14:40
Sen är det alltid svårt att se på bild hur svarta fälgar ser ut.Bilen ska ses i verkligheten =)

vw-fantast
2010-04-22, 17:26
Hej

Idag har jag bestämt mig. Ska på tisdag om inget krånglar med banken beställa en Golf R. Följande utrustning blir det.

Rising blue
Dcc
Talladega paketet
Navigation med stora stereon för 21000
4-dörrar
motorvärmare med grenuttag.

Bara den slutgiltiga prisförhandlingen kvar. Är 26600 för dålig rabatt på ett renköp? Funderar på att få bilen värderad och sedan sälja den utanför värderingen.

Så på tisdag em är jag anagligen en nöjd man i väntans tider :).

Vet någon något om leveranstider?

Freffe
2010-04-22, 17:52
Hej

Idag har jag bestämt mig. Ska på tisdag om inget krånglar med banken beställa en Golf R. Följande utrustning blir det.

Rising blue
Dcc
Talladega paketet
Navigation med stora stereon för 21000
4-dörrar
motorvärmare med grenuttag.

Bara den slutgiltiga prisförhandlingen kvar. Är 26600 för dålig rabatt på ett renköp? Funderar på att få bilen värderad och sedan sälja den utanför värderingen.

Så på tisdag em är jag anagligen en nöjd man i väntans tider :).

Vet någon något om leveranstider?

Min R beställdes den 19/3 och är inplanerad att byggas vecka 25, sedan dröjer det några veckor till innan man får bilen.

Dazzin
2010-04-22, 19:27
Du bommar väl inte media in? :-)

I övrigt en grym spec, kommer bli fantastiskt bra!

/Daniel


Hej

Idag har jag bestämt mig. Ska på tisdag om inget krånglar med banken beställa en Golf R. Följande utrustning blir det.

Rising blue
Dcc
Talladega paketet
Navigation med stora stereon för 21000
4-dörrar
motorvärmare med grenuttag.

Bara den slutgiltiga prisförhandlingen kvar. Är 26600 för dålig rabatt på ett renköp? Funderar på att få bilen värderad och sedan sälja den utanför värderingen.

Så på tisdag em är jag anagligen en nöjd man i väntans tider :).

Vet någon något om leveranstider?

Dazzin
2010-04-22, 19:27
Min byggdes 1/3 och levererades 31/3.

silam
2010-04-22, 20:05
Beställdes: 12/12/09
Gick i produktion: 06/04/10
Levererades: ....

vw-fantast
2010-04-22, 20:38
Menar du att du beställde verkligen 12 dec å inte fått bilen än?

Hur kan då en annan person beställa förste mars å få den 31 mars?

Ska bara bestämma mig innan tisdag om jag ska ta skalstolar å media in kanske då. Men annars e allt klart för beställning. Jag bör ju få min i månadsskiftet aug/sept. eller?

silam
2010-04-22, 21:36
Den byggdes då, tror han beställde i November eller nånstans omkring, räkna med 6 månader.
Skalstolarna är coola, hade också tagit dem om priset var rimligare.

DPC
2010-04-24, 09:40
Jag beställde min 13 november och fick den levererad 26:e februari. Räkna med minst 4 månaders leveranstid.

totgate
2010-04-24, 19:54
Sen är det alltid svårt att se på bild hur svarta fälgar ser ut.Bilen ska ses i verkligheten =)

Den ser faktiskt riktigt fet ut irl... Utseendet kan jag inte klaga på och ingen har hittills sagt något negativt om den i bekantskapskretsen och det finns en och annan riktigt grym bil där...

jimZon
2010-04-25, 16:36
På mindre än 24 timmar så har jag spottat två stycken R här i Stockholm. Först en igår kväll på Kungsholmen (vit) som kom glidande och sedan en (blå) på Kristineberg... myyyyycket fina!

Dazzin
2010-04-25, 18:05
Jag såg en silvrig på vaxholm igår. Lite tråkig måste jag säga.. fniss :P

Var faktiskt över till en kompis på Kungsholmen igår och rörde mig hemåt runt 23 tiden så kanske var mig du såg? Vit?

jimZon
2010-04-25, 18:24
Jag såg en silvrig på vaxholm igår. Lite tråkig måste jag säga.. fniss :P

Var faktiskt över till en kompis på Kungsholmen igår och rörde mig hemåt runt 23 tiden så kanske var mig du såg? Vit?

Ja, den var vit. Det var utanför Texas Longhorn på Flemminggatan. :)

Dazzin
2010-04-25, 18:59
Då var det nog jag, var på väg hem :) Stod inte snuten där i närheten å tog hand om nå fyllo? Dig? Haha :P

vw-fantast
2010-04-27, 16:29
Hej

Då har jag idag beställt min golf R.

Specen blev:

Rising blue
Dcc
Stora nav med dynaudio
Media IN
svarta talladegapaketet
4 dörrar
Motorvärmare med grenkontakt.

Det enda som är kvar att justera är vilka stolar jag ska ha. Säljaren kommer att ordna fram en R med skalstolarna så jag får provsitta och se om de passar mig och min kroppsform. Tydligen så säljer min firma edast max 2 bilar per år med de dyra skalstolarna.Men bilen är beställd och köpkontraktet påskrivet med reservation för stolarna.

Om jag inte krånglat med stolarna hade produktionsdatum varit vecka 24. Säljaren sa även att det är mkt längre produktionstid för en bas golf eller en golf R. Trodde han typ skulle säga produktionsvecka 34 å inte 24.

Bara att vänta på att få provsitta stolarna för de fanns i en enda R i hela sverige som demobil. De skulle hyra den per vecka sa säljaren. Måste vara en miss av vw att ha så dyra stolar så ingen köper dem. eller?

jimZon
2010-04-27, 16:56
Hej

Då har jag idag beställt min golf R.

Specen blev:

Rising blue
Dcc
Stora nav med dynaudio
Media IN
svarta talladegapaketet
4 dörrar
Motorvärmare med grenkontakt.

Det enda som är kvar att justera är vilka stolar jag ska ha. Säljaren kommer att ordna fram en R med skalstolarna så jag får provsitta och se om de passar mig och min kroppsform. Tydligen så säljer min firma edast max 2 bilar per år med de dyra skalstolarna.Men bilen är beställd och köpkontraktet påskrivet med reservation för stolarna.

Om jag inte krånglat med stolarna hade produktionsdatum varit vecka 24. Säljaren sa även att det är mkt längre produktionstid för en bas golf eller en golf R. Trodde han typ skulle säga produktionsvecka 34 å inte 24.

Bara att vänta på att få provsitta stolarna för de fanns i en enda R i hela sverige som demobil. De skulle hyra den per vecka sa säljaren. Måste vara en miss av vw att ha så dyra stolar så ingen köper dem. eller?

Jag provsatt R:en med skalstolarna i VW's showroom på Hamngatan i Stockholm för ettag sedan, GRYMT sköna. Men ack så dyra! :(

vw-fantast
2010-04-27, 19:35
Säljaren ringde upp mig idag och meddelade vecka när stolarna finns hemma att provsitta i golf r. Problemet var bara att jag var ute å sprang då å svettades i motionsspåret.

Har alltid haft inställningen att det kan inte vara bra med för mkt motion, nu har jag fått ett argument :).

De jag hört provsuttit stolarna öser beröm över dem, verkar ju solklart vara så att alla vill ha dem men inte till priset av 36800. Om de passar mig så tar jag dem, kul att ha något som så många inte har :).

silam
2010-04-27, 19:47
Motorvärmare med grenkontakt.


Funderar också på att slänga in motorvärmare, vilket märke/modell är det VW monterar, samt vad kostar dem ?

/N

Gti
2010-04-27, 20:03
Funderar också på att slänga in motorvärmare, vilket märke/modell är det VW monterar, samt vad kostar dem ?

/N

Fick detta monterat vid leverans och har för mig att jag betalade 5000kr för motorvärmare och grenuttag. De kör med DEFA, iallafall är det vad som sitter monterat i min.

silam
2010-04-27, 20:19
Verkar finnas ett gäng olika typer också, vet du även vilken typ det är?
edit: verkar vara slangvärmare för GTI...
http://wup.defa.com/se/wup_products_preheaters.html

/N

DPC
2010-05-02, 16:33
Nu har 500 mil avverkats och det blir bara roligare och roligare när man lärt sig att nyttja bilens resurser. Det är särskilt underhållande att gå ut ur en tvär böj på tvåan och klippa på för fullt (rondeller är roligare än någonsin!). Ruggigt grep och bra klipp i maskinen. Det enda negativa är att den drar rejält med bränsle när man åker på. Det är hur lätt som helst att snitta 1,5 l/milen vid aktiv körning.

silam
2010-05-04, 12:20
Min finns nu klar o hämta! :-D

/N

larni
2010-05-04, 17:23
Min finns nu klar o hämta! :-D

/N

grattis, bara att lägga upp lite bilder då...

själv har jag säkert minst två månader kvar :/

edit: hur pass skiljer ditt datum som du nu får bilen mot det preliminära?


Beställdes: 12/12/09
Gick i produktion: 06/04/10
Levererades: ....

såg att jag nästan fick svar på min egna fråga genom att läsa lite ;)

silam
2010-05-05, 11:17
...såg att jag nästan fick svar på min egna fråga genom att läsa lite ;)
Precis, jag tror lev beskedet jag fick från början vart på veckan rätt, otroligt :-)

/N

G R
2010-05-06, 00:07
Min ursprungliga byggvecka flyttades fram totalt 10 veckor...

larni
2010-05-06, 21:31
Min ursprungliga byggvecka flyttades fram totalt 10 veckor...

Idag fick jag besked om att mitt tillverkningsdatum flyttats fram två veckor (v26). Det positiva är väl att det blir en 2011 vad det nu betyder...

vw-fantast
2010-05-06, 22:13
Hej

Jag beställde min bil 27 april och preliminärt produktionsvecka var vecka 24. Men jag krävde att få provsitta stolarna som är så dyra för att veta om jag kan ha dem. Då blev det så att de tar hem en bil med de stolarna vecka 23 så spikar vi allt då. Konstiigt om jag spikar stolarna vecka 23 å får bilen byggd vecka 24.

Känns snabbt om du får din bil byggd vecka 46, när beställde du?

Det jag fick veta vara tt kön var mkt kortare på R än på vanliga golfar.

larni
2010-05-06, 22:41
Hej

Jag beställde min bil 27 april och preliminärt produktionsvecka var vecka 24. Men jag krävde att få provsitta stolarna som är så dyra för att veta om jag kan ha dem. Då blev det så att de tar hem en bil med de stolarna vecka 23 så spikar vi allt då. Konstiigt om jag spikar stolarna vecka 23 å får bilen byggd vecka 24.

Känns snabbt om du får din bil byggd vecka 26, när beställde du?

Det jag fick veta vara tt kön var mkt kortare på R än på vanliga golfar.

i början av april

silam
2010-05-07, 10:37
Hej
Konstiigt om jag spikar stolarna vecka 23 å får bilen byggd vecka 24.

Jag tror ordern låser sig för ändringar tidigare än så, skulle tippa på att du blir flyttad om du gör en ändring nära byggvecka.

/N

Siesta ST
2010-05-07, 11:38
Jag har inte fått en datum överhuvudtaget....

Beställde början April, blir till att ta ett snack med säljaren

vw-fantast
2010-05-07, 16:37
Jag tror ordern låser sig för ändringar tidigare än så, skulle tippa på att du blir flyttad om du gör en ändring nära byggvecka.

/N

Hej

Fast det är beställt allt utom vilka stolar jag ska ha. så fort jag provat skalstolarna är det klart, så bilen e ju beställd å allt klart utom just stolarna. Spännande det här.

larni
2010-05-07, 17:53
Hej

Fast det är beställt allt utom vilka stolar jag ska ha. så fort jag provat skalstolarna är det klart, så bilen e ju beställd å allt klart utom just stolarna. Spännande det här.

Har du fått ditt leveransdatum bekräftat med tanke på att vi beställde ungefär samtidigt? Min order är lagd 6 april och jag fick nu bekräftat v26 mot v24 som jag hade som preliminärt. Blir din bil en 10 eller 11 årsmodell?

Jag gjorde min sista förändring på bilen den 28 april och då hade jag inte så stort fönster kvar att göra ändringar enligt min säljare.

Siesta ST
2010-05-07, 18:27
Var i kontakt med säljaren idag och fick också preliminär byggstart v26. Även jag fick svaret att det kanske blir en R med årsmodell 2011. Tydligen tar det 4 till 6 veckor efter beställning innan de vet exakt vilken byggvecka det blir. Beställde min bil sista veckan i Mars med en ändring(ar) en vecka senare.

Håller med. Kommer bli spännande värre.

vw-fantast
2010-05-07, 21:26
Hej

Var i kontakt med min säljare idag och jag ska nu försöka ta mig till örebro för att provsitta skalstolarna för att se hur de är. Passar de så blir det skalstolar. men jag frågade ut honom om produktionsvecka och som det såg ut idag är det produktionsvecka 31. Men ytterst preliminärt men inte före vecka 31. Fabriken i Wolfsburg har semesterstängt v 27-29 och alla bilar som produceras efter det är årsmodell 2011.

Sedan fick jag ytterligare ett tråkigt besked. Min färg Rising blue är borttagen från produktionen och inte ersatt av någon annan ljusblå. Ingen aning vilken färg jag ska välja. Måste bestämma mig till på måndag.

För övrigt vill jag såga volkswagens konfigurator på hemsidan där bilen är just rising blue men den färgen finns inte!. Sedan ändras inte bilen i konfigurationen i takt med val som fälgar, antal dörrar, mörka rutor. m.m. uselt. Fler färger att välja på tack!

Som sagt spännande att följa detta med produktionsvecka. Håll mig uppdaterad, min bil med alla tillval spikas på måndag 10 maj.

larni
2010-05-07, 22:09
Hej

Var i kontakt med min säljare idag och jag ska nu försöka ta mig till örebro för att provsitta skalstolarna för att se hur de är. Passar de så blir det skalstolar. men jag frågade ut honom om produktionsvecka och som det såg ut idag är det produktionsvecka 31. Men ytterst preliminärt men inte före vecka 31. Fabriken i Wolfsburg har semesterstängt v 27-29 och alla bilar som produceras efter det är årsmodell 2011.

Sedan fick jag ytterligare ett tråkigt besked. Min färg Rising blue är borttagen från produktionen och inte ersatt av någon annan ljusblå. Ingen aning vilken färg jag ska välja. Måste bestämma mig till på måndag.

För övrigt vill jag såga volkswagens konfigurator på hemsidan där bilen är just rising blue men den färgen finns inte!. Sedan ändras inte bilen i konfigurationen i takt med val som fälgar, antal dörrar, mörka rutor. m.m. uselt. Fler färger att välja på tack!

Som sagt spännande att följa detta med produktionsvecka. Håll mig uppdaterad, min bil med alla tillval spikas på måndag 10 maj.

Jag måst nog ringa och prata med min återförsäljare och reda ut det hela. Jag har också beställt en rising blue och blivit lovad en 2011 och tillverkning v26 som jag skrev ovan. Men tar i och för sig hellre en rising blue 2010 än någon av de andra färgerna som finns 2011. Eller varför inte en unik 2011 rising blue ;)

Är det någon annan skillnad på 2011 jämfört med 2010 förutom färgerna?

edit: om jag behövde byta skulle jag välja united grey eller deep black

vw-fantast
2010-05-07, 22:25
Jag måst nog ringa och prata med min återförsäljare och reda ut det hela. Jag har också beställt en rising blue och blivit lovad en 2011 och tillverkning v26 som jag skrev ovan. Men tar i och för sig hellre en rising blue 2010 än någon av de andra färgerna som finns 2011. Eller varför inte en unik 2011 rising blue ;)

Är det någon annan skillnad på 2011 jämfört med 2010 förutom färgerna?

edit: om jag behövde byta skulle jag välja united grey eller deep black

Skillnad i konfiguratorn, stora stereo ingår inte i stora nav längre tex. Skillnad på bilderna med.

Är bilen producerad före vecka 27, kan du få en rising blue som jag vill ha, efter vecka 29, dvs efter deras sem en 2011. Jag ska till autostadt som turist vecka 30. Gillar inte att det är så få färger i 2011 års produktion, rent av uselt! Varför kan de inte få några av audis fina färger?

Min säljare sa att han förstod inte varför de tagit bort färgern rising blue å ändå gör reklam för den på bild på hemsidan, det kallas falsk marknadsföring sa jag....

Fredrix
2010-05-07, 22:28
Sedan fick jag ytterligare ett tråkigt besked. Min färg Rising blue är borttagen från produktionen och inte ersatt av någon annan ljusblå.

Låter lustigt att de dumpar den färgen, R-golfarna har ju alltid haft den blåa även om det var "Deep blue" i mkV och IV.
Men såg i "bygg din bil" att den är bortplovkad, dock är den kvar i .de konfiguratorn. Får väl köpa bilen i tyskland om man vill ha en rising blue framöver !?

vw-fantast
2010-05-07, 22:33
Låter lustigt att de dumpar den färgen, R-golfarna har ju alltid haft den blåa även om det var "Deep blue" i mkV och IV.
Men såg i "bygg din bil" att den är bortplovkad, dock är den kvar i .de konfiguratorn. Får väl köpa bilen i tyskland om man vill ha en rising blue framöver !?

Hej

Låter ju ännu konstigare detta. De kanske ändrar i konfiguratorn snart. Min säljare skulle slutgiltigt kolla upp etta med färgen till måndag då min bil ska beställas när jag valt stolarna eller ej. Blir annars röd, eller mörk blå. Trista färger dock med så få alternativ.

itouch
2010-05-07, 23:17
Tror golf R gör sig riktigt bra i rött vw-fantast, en färg du bör kika på.
Stog en röd sådan kundbil inne på lecab karlstad med skalstolarna för några veckor sedan, synd att du missade provsittningen av den. Köparen måste varit nöjd :)

jockem
2010-05-07, 23:39
Hej

Var i kontakt med min säljare idag och jag ska nu försöka ta mig till örebro för att provsitta skalstolarna för att se hur de är. Passar de så blir det skalstolar. men jag frågade ut honom om produktionsvecka och som det såg ut idag är det produktionsvecka 31. Men ytterst preliminärt men inte före vecka 31. Fabriken i Wolfsburg har semesterstängt v 27-29 och alla bilar som produceras efter det är årsmodell 2011.

Sedan fick jag ytterligare ett tråkigt besked. Min färg Rising blue är borttagen från produktionen och inte ersatt av någon annan ljusblå. Ingen aning vilken färg jag ska välja. Måste bestämma mig till på måndag.

För övrigt vill jag såga volkswagens konfigurator på hemsidan där bilen är just rising blue men den färgen finns inte!. Sedan ändras inte bilen i konfigurationen i takt med val som fälgar, antal dörrar, mörka rutor. m.m. uselt. Fler färger att välja på tack!

Som sagt spännande att följa detta med produktionsvecka. Håll mig uppdaterad, min bil med alla tillval spikas på måndag 10 maj.

När jag beställde min gti så sa min säljare att man kunde gå in på den tyska sidan och kolla på färger.
Den konfiguratorn har mera färger Man kan få andra färger men då kostar de lite.

De står en röd R på möller i uppsala med skalstolar ska tydligen va fullsmetad.

vw-fantast
2010-05-08, 00:56
Tror golf R gör sig riktigt bra i rött vw-fantast, en färg du bör kika på.
Stog en röd sådan kundbil inne på lecab karlstad med skalstolarna för några veckor sedan, synd att du missade provsittningen av den. Köparen måste varit nöjd :)



Det sa säljaren med.................................

Men nu ska jag ringa möller för enligt på deras hesida har de en röd r med skalstolar inne, står den där å jag får komma å prova stolarna e det bara att dra.

Ringer dit i morgon.

Funderar nu på röd med svarta fälgar som deras.

Dazzin
2010-05-08, 17:42
Synd ifall de tar bort Rising Blue, tycker den är snygg, men valde bort den just av anledningen att majoriteten kommer väl ha den, sen att den marknadsförs med den färgen. Vill ju ha en lite unikare bil, nu valde jag förvisso CW så, så unik blir man ju inte ändå. hehe. Men om färgen tas bort är det bara å säga grattis till dem som valt dem, för det lär inte rulla många Rising Blue om ett par år.

Dock tycker jag VW är lite knäppa, då man ser flera Rising Blue passater som man tar för R36or med fälgar och allt, men det kan vara trötta dieslar som valt R-Line paket... Då dödar man ju lite prestigen i en R36a, fast nu ska väl en ny modell in så det är väl Milk The Cow som gäller.

vw-fantast
2010-05-08, 19:42
Hej

Jag gjorde som sa ock kikade på tyska konfiguratorn och där finns det fler färger än i den svenska. Bl.a. rising blue.

Nåväl detta löser sig på måndag för mig. Just nu e jag bara förvirrad över detta med färgen på bilen för 400 000.

Fredrix
2010-05-10, 14:50
Rising blue ligger nu i den svenska konfiguratorn igen men under solida lacker.

vw-fantast
2010-05-10, 17:35
Hej

Jo nu löste det sig. Idag har jag beställt min R slutligen. Provsatt skalstolarna och de passade inte min kroppsform så jag kan inte ha dem oavsett hur sköna de än är.

Min bil blir enligt följande.

Rising blue
Dcc
Stora navigatorn
Stora stereon
svarta talladega fälgar 19 tum
Motorvärmare
Media in.

Mer utrustning behöver jag inte och har ingen användning av. Preliminär produktionsvecka är vecka 32 i Wolfsburg. Dit ska jag på autostadt vecka 30 och har fått bilens identitetsnummer så jag kan se om den redan vecka 30 är i produktion. Preliminär leveransvecka till mig är vecka 36. Nu är det bara att vänta.

G R
2010-05-10, 19:44
Trevlig spec, men parkeringsensorer med kamera och ljus/sikt paket 2 är prisvärda tillbehör som ger lite lyxkänsla.

vw-fantast
2010-05-10, 21:50
Trevlig spec, men parkeringsensorer med kamera och ljus/sikt paket 2 är prisvärda tillbehör som ger lite lyxkänsla.

Hej detta är ingen utrustning jag har användning av. Bilen kör jag på landet och parkerar gör jag extra långt bort från alla andra ovarsamma med bilar.

Tack för omtanken ändå.

jimZon
2010-05-16, 18:02
Nu har jag sett ännu två Golf R här i Stockholm (och på Kungsholmen). En som (misstänker jag) tidigare var en ägare av en Audi S3 och bytt upp sig. Det innebär att jag sett fler Golf R än Golf GTI MK6 live.

Solid
2010-05-19, 15:13
Golf R Manuell vs Golf R DSG 0-60 mph:
http://www.youtube.com/watch?v=lRwfvnDt7BA&feature=player_embedded#!

En av de anledningarna till att man i nästa bil kommer ha DSG - perfekt start och perfekta växlingar.

DPC
2010-05-19, 15:53
DSG är kompetent, inget snack om saken. Är 0-100 tider (och liknande) viktigt så är valet lätt.

Solid
2010-05-21, 09:04
0-100 har jag aldrig varit särskilt intresserad av, men däremot är det rätt skönt att alltid få perfekta växlingar, vilket jag tycker de allra senaste VAG-bilarna med DSG erbjuder. Sen så skadar det ju inte att slippa veva runt en flintapinne och sparka på en stackars koppling vid normal körning... ;)

tisu001
2010-05-21, 12:26
Har provkört en Golf R DSG och nu idag även en Manuell och det blev 1-0 till DSG'n.
Finns lite provkörningsrapporter via min signaturlänken

En liten bild från dagens tur ;-)
http://lh3.ggpht.com/_V3KkBPC04Vs/S_ZeSMDMekI/AAAAAAAAArw/C8oS2WvxHvk/300Km_thumb%5B3%5D.jpg?imgmax=800

Hooloowoo
2010-05-21, 13:15
Haha... Fusk å ta bild när den "känner på" mätarna juhe.. :D

tisu001
2010-05-21, 14:19
Haha... Fusk å ta bild när den "känner på" mätarna juhe.. :D

Hehe, alltid nån som inte vet att dom gör så ;)

Premis
2010-05-21, 16:45
Äääh, säg som det är, du gjorde en omstart i 290 ;)

Solid
2010-05-25, 19:28
Spottat två Golf R idag. En grå inne i stan på Kungsholmen, den hade en stor vit företagslogo på dörren, hann inte se vad det stod dock.

Den andra, också en grå, på Nynäsvägen i södergående körfält strax innan Haninge-avfarten. Tyvärr stod den vid väggrenen, stoppad av Polisen. De hade en riktig laser-räd. Har han otur och jag tur kanske det kommer ut en säljes annons med bra pris snart... :D

nizmo
2010-05-26, 14:26
Gött får min golf R på måndag 31maj nu äntligen väntat i 5månader

larni
2010-05-27, 17:46
Rolig nyhet för mig...



...eller inte. Nu ser det ut som att jag får vänta till v33 från att fått bekräftat v26 som tillverkningsdatum

Tur att jag sålde min bil i måndags, blir en rolig bilfri sommar! ;)

jimZon
2010-05-27, 18:58
Rolig nyhet för mig...



...eller inte. Nu ser det ut som att jag får vänta till v33 från att fått bekräftat v26 som tillverkningsdatum

Tur att jag sålde min bil i måndags, blir en rolig bilfri sommar! ;)

Jag fick en fri lånebil från det datum som säljaren satt till bilen levererades. Glassade runt i en Passat CC TSI 200 ettag... roligt.

larni
2010-05-27, 23:31
Jag fick en fri lånebil från det datum som säljaren satt till bilen levererades. Glassade runt i en Passat CC TSI 200 ettag... roligt.

Okej, kan vara värt att fråga om.

alterswede
2010-05-28, 01:15
såg en blå R idag i Helsingborg. Uttagen för nån vecka sen enligt transportstyrelsen.
Tur man har de där dioderna i bakljusena. Ruskigt snyggt är de.
Den lät ganska råå också för att "bara" vara en 2 liters.

vw-fantast
2010-05-28, 16:33
Rolig nyhet för mig...



...eller inte. Nu ser det ut som att jag får vänta till v33 från att fått bekräftat v26 som tillverkningsdatum

Tur att jag sålde min bil i måndags, blir en rolig bilfri sommar! ;)

Hej

Fabriken har stängt för semester vecka 27-29 i Wolfsburg. Jag har preliminärt tillverkningsdatum vecka 32 på min. Preliminärt leveransdatum är vecka 36. Hoppas inte det blir några förskjutningar.

AXL72
2010-05-29, 19:49
Mötte Lassie... Nej, men väl en vit R utanför Gävle i kväll, närmare bestämt i Valbo. :) Nån som finns här på forumet?

Dazzin
2010-05-30, 19:57
En liten film från när jag var och körde på björkvik. I den röda sitter PSJ här på forumet! :)

http://www.youtube.com/watch?v=_tdcKS1NCTc&feature=player_embedded

silam
2010-05-30, 21:33
GTI´n gör helt klart en bättre start men hade ändå förväntat mig mer från R´en.

/N

Crille82
2010-05-30, 22:30
Med tanke på att BSR uppger 240 hk och 342 nm för sin programvara för GTI så är det väl inte så konstigt att den går nästan lika bra som en R (270 hk och 350 nm). R:en väger 220 kg mer och har säkerligen något mer förlust i transmissionen.

Uppdatera R:en till drygt 300 hk och drygt 400 nm så blir det nog andra bullar... =)

Dazzin
2010-05-30, 22:42
Det är synd att han tjuvstartar lite, men grymt jämnt ändå, är ju inte många billängder jag vann med de gånger vi fick likvärdiga starter.

Från att ha gått till att säga NoNo till trim så börjar det suga lite i köptarmen... ;) Funderar på ett stertman då kanske, eller är BSR bra? Dom får man ju en box med vilket är rätt smutt.

silam
2010-05-30, 22:54
Ne det är sant vikten gör sitt, skulle vara intressant om nån bänkade en R i svenska förhållanden, VW har ju ofta lite mer krut än pappret anger.
Jag är sjukt nöjd med min R, den går riktigt bra, mycket effekt som delvis maskeras av att den är rätt linjär.
Upplever lite turbo fördröjning men det är nog enda kritiken.
Chassi & drivning är underbara, känns inte alls framhjulsdriven, och DCC är grymt, man känner uppenbar skillnad mellan dem olika lägena och i sport är den verkligen stenhård!

Någon som hört nån update från BSR ?

/N

Crille82
2010-05-30, 23:24
Varför inte en Bluefin från Superchips om man vill ha en handenhet? 308 hk och 408 nm för drygt 5000:- inkl. frakt och support. http://www.mybluefin.co.uk/ Har hört mycket gott om Superchips, dessutom verkar de vara "THE ONLY OFFICIAL TUNING PARTNER TO VOLKSWAGEN RACING."

Farsan får snart sin nya Golf GT TSI 160 DSG och skall förmodligen testa Bluefin...

totgate
2010-05-31, 00:11
Ok, nu har jag beställt en Bluefin till min R, skall bli mycket kul att testa:-)

Crille82
2010-05-31, 00:40
Ok, nu har jag beställt en Bluefin till min R, skall bli mycket kul att testa:-)

Det tog tid... =D Man skall inte tänka över sådana saker så länge...

Blir kul att höra en recension...

totgate
2010-05-31, 11:24
Impulsköp är bäst.. ;-)

Dazzin
2010-05-31, 23:02
Intressant! Är ju inte så farlig peng, för nått man får en dosa med. Om de är väl ansedda kanske man kan köra på det. Det som är, är ju ifall man får problem, för det lär ju inte komma till sverige och laga felet om man nu skulle kunna bevisa att felet ligger hos dem eller om man har nån sorts motorgaranti etc från dem.

Dazzin
2010-05-31, 23:03
Just det, nån som har koll på insug till R? Ska väl bara å köpa samma som till Audi S3 8P men hittar få leverantörer på nätet? Nån som sitter på nått hett tips? :)

totgate
2010-06-01, 16:54
Intressant! Är ju inte så farlig peng, för nått man får en dosa med. Om de är väl ansedda kanske man kan köra på det. Det som är, är ju ifall man får problem, för det lär ju inte komma till sverige och laga felet om man nu skulle kunna bevisa att felet ligger hos dem eller om man har nån sorts motorgaranti etc från dem.

Om man är rädd för problem eller strul så skall man nog hålla bilen helt original. Strul och problem kan alltid uppstå om man frångår original men för mig känns det som om det är värt att chansa lite ibland då livet lätt blir lite tråkigt annars.. ;-)

Dazzin
2010-06-01, 17:08
Absolut, jag tänkte mest på att det är enklare med support från en handlare du kan åka till och få ett personligt bemötande än en som finns i ett annat land och pratar ett annat språk. Det är som upplagt för problem med dig mitt emellan. Mitt enda orosmoln, men som sagt ibland måste man chansa lite. :)

totgate
2010-06-01, 20:51
Jag har faktiskt ringt och snackat med dom på Bluefin, otroligt trevliga och tillmötesgående. Dom sa att det bara var att höra av sig så skulle dom göra allt för att hjälpa till om det var något strul eller om man ville ha ändringar i mjukvaran osv... Jag tror inte det blir bättre om man beställer ifrån T.ex Stockholm (Åtminstone för mig som har 350 km dit) Enda kruxet är väl om man möjligen har problem med engelskan men dom talar en mycket ren och lättbegriplig dialekt i Birmingham.

Crille82
2010-06-01, 20:58
Jag har faktiskt ringt och snackat med dom på Bluefin, otroligt trevliga och tillmötesgående. Dom sa att det bara var att höra av sig så skulle dom göra allt för att hjälpa till om det var något strul eller om man ville ha ändringar i mjukvaran osv... Jag tror inte det blir bättre om man beställer ifrån T.ex Stockholm (Åtminstone för mig som har 350 km dit) Enda kruxet är väl om man möjligen har problem med engelskan men dom talar en mycket ren och lättbegriplig dialekt i Birmingham.

För att inte tala om att engelskmän (och många andra) är generellt betydligt seriösare och mer hjälpsamma än svenskar.
Beställer mycket grejer från hela världen utan problem (hittills). Beställer jag någon enstaka gång från Sverige så blir det allt som oftast strul och löjligt dyrt...
Skall också prova Bluefin nästa gång jag får tillfälle att uppdatera...

DPC
2010-06-01, 21:28
Nu har min R passerat 1100 mil efter en liten tripp ned till kontinenten. Bilen funkar riktigt bra på långtur och den hävdar sig väl i vänsterfilen på autobahn (det finns en anledning till fartspärren vill jag lova..). Jag fick chansen att mäta R:en mot div likvärdiga bilar som BMW 330i/d, 335d, Merca C/E350 av senare modell, GTI V/VI. Den enda modellen (om man bortser från en Ferrari 599 som blåste förbi i brutalt hög fart) som var svår att rå på var dieselloket 335d som gick riktigt bra i fart.

PSJ: imponerande fart du har fått på din GTI!!!

ThomasT
2010-06-01, 22:00
Varför inte en Bluefin från Superchips om man vill ha en handenhet? 308 hk och 408 nm för drygt 5000:- inkl. frakt och support. http://www.mybluefin.co.uk/ Har hört mycket gott om Superchips, dessutom verkar de vara "THE ONLY OFFICIAL TUNING PARTNER TO VOLKSWAGEN RACING."

För att vara korrekt så är Superchips partner i den engelska importörens VW cup. Vilket inte ska förväxlas med fabriks verksamheten hos Volkswagen motorsport.


Men det finns balla prylar att beställa med Volkswagen Racing märken på:
http://www.volkswagenracing.co.uk/Tuning%20General%20Pages/Performance%20Parts%20Home.html

Crille82
2010-06-01, 23:14
För att vara korrekt så är Superchips partner i den engelska importörens VW cup. Vilket inte ska förväxlas med fabriks verksamheten hos Volkswagen motorsport.


Men det finns balla prylar att beställa med Volkswagen Racing märken på:
http://www.volkswagenracing.co.uk/Tuning%20General%20Pages/Performance%20Parts%20Home.html

Citerade bara vad de skrev på hemsidan. Men av det jag läst så verkar de ha jobbat ganska mycket med VW:s modeller generellt...

PSJ
2010-06-02, 08:56
Dazzin, det är bara att köpa!
Det sköna med dosa är att man inte är beroende av att någon annan ska trimma ner om man av något skäl skulle behöva det.

Jag är lite småsugen på att fortsätta pumpa upp min GTI men måste undersöka vad som kan göras och vad det kostar... Golf V har betydligt mer trimdelar än sålänge så det är lite surt.

En sak som skilljer R mot GTI (förutom hela motorn) är att den har k06 turbon och GTI har k04. skulle vara kul att byta upp sig :D

AXL72
2010-06-02, 09:06
Körde ett antal mil i en R med dsg och skalstolar i går och upplevelsen var odelat positiv! Det här kan visa sig bli en dyr provkörning... Vill-ha-faktorn var riktigt hög! Dessutom fick jag min inställning understrykt, att köpa en R utan skalstolarna känns som att köpa en cykel utan sadel.

silam
2010-06-02, 15:17
Körde ett antal mil i en R med dsg och skalstolar i går och upplevelsen var odelat positiv! Det här kan visa sig bli en dyr provkörning... Vill-ha-faktorn var riktigt hög! Dessutom fick jag min inställning understrykt, att köpa en R utan skalstolarna känns som att köpa en cykel utan sadel.
Låter som du försöker motivera valet för dig själv, om du tycker dem är värda sitt pris är de väl bara o köpa istället för att såga andras val.

/N

AXL72
2010-06-02, 17:28
Låter som du försöker motivera valet för dig själv, om du tycker dem är värda sitt pris är de väl bara o köpa istället för att såga andras val.

/N

Såga vet jag väl inte om jag gör, men de är sjukt sköna, otroligt snygga och sitter som en smäck i den typen av bil, så jag är bara överraskad över att inte fler väljer dem.
Kanske ska göra tillägget "känns för mig som att köpa en cykel utan sadel" så slipper vi sågningstendenserna. :)

totgate
2010-06-02, 20:37
Det är väl bara det att om man tittar på vilka stolar man kan köpa för 38k så framstår dom väl inte direkt som något fynd....

Zynodisk
2010-06-02, 22:08
Det är väl bara det att om man tittar på vilka stolar man kan köpa för 38k så framstår dom väl inte direkt som något fynd....

De sjuka är att till Audi TT-RS kostar samma skalstolar 34 000 och till Golfen 37 000, varför är de inte "VW" pris på dessa?

silam
2010-06-02, 22:48
De sjuka är att till Audi TT-RS kostar samma skalstolar 34 000 och till Golfen 37 000, varför är de inte "VW" pris på dessa?
Om det ändå vore så väl, TT-RS stolarna har exklusivare finish och matrial, det är bara inspektera bilderna.
Även vanliga skinnstolarna håller för dålig kvalitet tycker jag när man kikar på bilder, finish och passform är inte 100%, tycker VW är för svaga där men man kanske inte ska jämföra med Audi, BMW etc.


Såga vet jag väl inte om jag gör, men de är sjukt sköna, otroligt snygga och sitter som en smäck i den typen av bil, så jag är bara överraskad över att inte fler väljer dem. Kanske ska göra tillägget "känns för mig som att köpa en cykel utan sadel" så slipper vi sågningstendenserna. :)

Missförstå mig rätt, jag hade velat ha dem oxo!
Nånstans runt 20k hade varit rimligt tycker jag med tanke på vad konkurenter tar och att dem inte är i helskinn längre. Så för mig går dem bort, men cred till dig för att du slantar upp!

/N

AXL72
2010-06-02, 23:32
Missförstå mig rätt, jag hade velat ha dem oxo!
Nånstans runt 20k hade varit rimligt tycker jag med tanke på vad konkurenter tar och att dem inte är i helskinn längre. Så för mig går dem bort, men cred till dig för att du slantar upp!

/N

Jag har fortfarande inte bestämt mig än om det blir något bilköp, tyvärr! :) Ska samla in några offerter under de närmaste veckorna få se... Men oavsett om det blir byte i år eller nästa år så kommer jag att göra allt för att få slantarna att räcka till mina älskade skalstolar. ;)

totgate
2010-06-03, 17:34
Nu håller blurfinen på att programmera min bil......

Crille82
2010-06-03, 21:18
Nu håller blurfinen på att programmera min bil......

Då vill vi gärna ha en recension... =)

DPC
2010-06-03, 21:51
Japp, en recension ser vi verkligen fram emot!

Gärna med uppmätta acc-tider före och efter mod!

totgate
2010-06-03, 23:07
Jag kan än så länge bara säga att det känns mycket bra. Jag väntar tills jag har fått min Performancebox innan jag recenserar uppgraderingen. Jag tror nog att folk kommer att bli förvånade över vilken potential det tydligen finns i R:n... ;-)

DPC
2010-06-04, 07:05
Trevligt! Att det finns potential förvånar inte, men det blir extra roligt när du kan redovisa siffror eller dylikt.

Men du kan väl beskriva dina intryck lite mer utförligt redan nu?

Dazzin
2010-06-04, 17:48
Grymt jag närmar mig 430 mil och det blir nog ett chip när jag känner att jag litar på att bilen fungerar efter ca 500 mil, så det är nära nu att beställa! :) Så man kan förnedra några GTIer haha! :)

totgate
2010-06-04, 21:37
Det har uppstått lite problem med Bluefin och bilen är nu återställd till original medan dom kollar på problemet. Bilens mätare började bete sig lite irrationellt och därför bad dom mig återställa originalmappningen medan dom går igenom mina loggfiler och försöker fixa problemet. Annars kan jag väl säga att prestandan var riktigt bra, framförallt mellanregistret var otroligt starkt och det kändes som en rejäl höjning av både vrid och effekt. Jag återkommer med mer info när det är ordning på prylarna igen.

Solid
2010-06-05, 11:53
Nu kör jag inte en Golf R. Men med mitt trim (endast V-tech's programvara "Extreme" = ca 270 Hk & 420 Nm) kapade jag med en Performace Box, mot olika tidningarnas tider:

0 - 100 km/h: 7,0 s vs 7,6 s = 0,6 s
0 - 160 km/h: 15,0 s vs 16,6-18,3 s = 1,6-3,3 s
0 - 180 km/h: 18,0 s vs 21,5 s = 3,5 s
0 - 200 km/h: 24,5 s vs 30,6-34,5 s = 6,1-10 s

Om det är bra eller dåligt får ni avgöra själva. Men nog borde det finnas god potential i en Golf R... ;)

För er som undrar om driftsäkerheten i en trimmad bil kan jag meddela att jag kört med trimmet i över 5500 mil (sen ca 100 mil) och inte haft en tillstymmelse med problem. Bilen drar lite olja vid höghastighetskörning under en längre period (Skåne - Sthlm på 4 timmar t.ex.). Men det är enligt min uppfattning inte ovanligt på original 2.0TFSI heller. Jag servar bilen enligt Skodas long-life-föreskrifter och har varit inne två gånger, båda vid 2500 mils intervall.

Dazzin
2010-06-06, 13:51
Läser med intresse uppdateringarna gällande bluefin.. vad var det som hände?

Ligger i startgroparna för beställning, men håller mig lite då.

Har precis lagt en order på ett luftfilter, nu börjas det. :)

totgate
2010-06-06, 21:59
Avakta du med beställning, det är överföringsproblem mellan Bluefin och ECU:n. Jag hoppas få mer besked i morgon.

silam
2010-06-07, 14:24
Intressant, bra support verkar dom ju iaf ha!

Dazzin: Vilket filter vart det?

Dazzin
2010-06-07, 17:45
Ett BMC CDA, ska bara luska ut vart man köper vettiga slangar till insuget så man kan skippa orginalboxen.

Dazzin
2010-06-07, 17:55
Just det, är det någon annan som märkt av att fälgarna blir rätt blästrade på ekerkanten?

Mina ser riktigt fula ut och bilen har inte gått mer än 430 mil, var in till en handlare i akalla och påpekade detta, kollade igenom alla deras provkörningsbilar, inkl hans Scirocco R, samma "fel" på dem. Inte speciellt kul när detta händer med en sprillans ny bil, så han skickade ett mail till några personer, vilka vet jag inte, men hoppas en boll kommer i rullning så det får stil på det, jag kommer kriga för att få mina bytta... bara dom löser problemet.

Antagligen väldigt dålig lack och klarlack på fälgarna då det finns massor med andra som inte har detta problem. Min kollegas tiguan R-line med 19" har inte alls detta problem, min förra Audi 17" hade inte detta problem, men mina nuvarande 19" ser ut som skit... tvättade bilen i helgen, skiner som bara den med Wellkept-behandlingen, förutom fälgarna som ser ut som man kört svenska rallyt.

Crille82
2010-06-08, 15:40
totgate: Något nytt ang. programvaran?

totgate
2010-06-09, 22:30
Ja tyvärr, dom vill ha tillbaks Bluefinen. DHL kommer och hämtar den i morgon. Givetvis får jag tillbaks mina pengar osv... Dom kunde inte riktigt förstå varför det blev problem och måste kolla upp allting noggrannare. Det känns väl lite surt att man uppenbarligen släppt programvaran utan att testa den fullt ut. Dom har dock varit supertrevliga och hjälpsamma hela tiden. Dom trodde att felet eventuellt kunde bero på en annan typ av immobiliser här kontra den brittiska marknaden.

Crille82
2010-06-10, 07:34
Ja tyvärr, dom vill ha tillbaks Bluefinen. DHL kommer och hämtar den i morgon. Givetvis får jag tillbaks mina pengar osv... Dom kunde inte riktigt förstå varför det blev problem och måste kolla upp allting noggrannare. Det känns väl lite surt att man uppenbarligen släppt programvaran utan att testa den fullt ut. Dom har dock varit supertrevliga och hjälpsamma hela tiden. Dom trodde att felet eventuellt kunde bero på en annan typ av immobiliser här kontra den brittiska marknaden.

Ja det var surt. Hoppas de kommer med en lösning då farsan och morbror tänkt beställa inom en snar framtid. Det gäller Golf TSI 160 DSG -11 och Tiguan TSI 200 -09. Vore ju dumt att riskera samma sak utan att veta. Uppdatera gärna om du får reda på något nytt, så skall jag kontakta dom när det blir aktuellt...

silam
2010-06-10, 09:46
På dem engelska forumen har det snackats om att 2010´orna har ett nytt ECU skydd som dagens trimboxar inte knäcker, dock har det sedan dess varit folk med 2010 GTI´er där det funkat så jag vet inte vad som är sant/rykte.

/N

Jesse66
2010-06-11, 17:33
Var ju grymt synd att det inte funkade. Var ju sugen att sätta i direkt när jag får min bil i början på Juli. Då får man vänta och bara nöja sig med sänkning och tona sidorutorna fram så länge. Var i kontakt med BSR men dom hade på gång sa dom men det verkar ta lite tid om man har DSG.

Dazzin
2010-06-14, 23:33
Var ner på Bugrun och lät Golfen få bli piskad en hel del! Det var enormt kul att få pressa denna under så kontrollerade former, och med sportläga på både växellåda samt stötdämpning så förde den sig exemplariskt på banan. Riktigt bra bromsar som inte tenderade att mattas speciellt på de var jag körde, var ett tio-tal. Ni som inte fått testa på lite bankörning, se till att komma ut på en bana med bilen och låt den gå för det som den klarar, superkul!

Displayen visade 112C på oljan... hehe den fick gå varmt, en avkylningsvarv som avslutning och sen lite tomgång i depån. Så nu är nog bilen allt inkörd! :)

Solid
2010-06-16, 10:13
Var ner på Bugrun och lät Golfen få bli piskad en hel del! Det var enormt kul att få pressa denna under så kontrollerade former, och med sportläga på både växellåda samt stötdämpning så förde den sig exemplariskt på banan. Riktigt bra bromsar som inte tenderade att mattas speciellt på de var jag körde, var ett tio-tal. Ni som inte fått testa på lite bankörning, se till att komma ut på en bana med bilen och låt den gå för det som den klarar, superkul!

Displayen visade 112C på oljan... hehe den fick gå varmt, en avkylningsvarv som avslutning och sen lite tomgång i depån. Så nu är nog bilen allt inkörd! :)

Härligt! Vad fick du för tider?

Wicked
2010-06-16, 10:20
Var ner på Bugrun och lät Golfen få bli piskad en hel del! Det var enormt kul att få pressa denna under så kontrollerade former, och med sportläga på både växellåda samt stötdämpning så förde den sig exemplariskt på banan. Riktigt bra bromsar som inte tenderade att mattas speciellt på de var jag körde, var ett tio-tal. Ni som inte fått testa på lite bankörning, se till att komma ut på en bana med bilen och låt den gå för det som den klarar, superkul!

Displayen visade 112C på oljan... hehe den fick gå varmt, en avkylningsvarv som avslutning och sen lite tomgång i depån. Så nu är nog bilen allt inkörd! :)

112C är ju helt ok! :) Kul att höra att den går så bra, känns den snällkörd eller är det mycket understyrning som i min? :P
Vet du vad du hade för hastighet på långa rakan tex?

Dazzin
2010-06-16, 16:28
112C är ju helt ok! :) Kul att höra att den går så bra, känns den snällkörd eller är det mycket understyrning som i min? :P
Vet du vad du hade för hastighet på långa rakan tex?

Den är rätt lättkörd, men hade önskat lite mer överstyrning gentemot understyrningen, har svårt att jämnföra med annat då jag inte pressat annat på bana senaste tiden. :) Mätarfart runt 190 innan man fick ställa sig på hejdaren... Hade tyvärr ingen mätutrustning så det är mätarna och klockan som fick ge en fingervisning.


BTW, Stod vid sidan av på lördag em. och kollade lite när ni var ute med bilen, rätt gött ljud i den, visslar till bra när ni gav gas. :)
Grymt fint jobb med den också.


Härligt! Vad fick du för tider?

Tog tid på mig själv från start och mållinjen, ett flygande varv. 1min 44sek på 3km slingan.

Då hade jag ett rent varv, ända tills sista två kurvorna vilket var synd då man inte kunde komma ut med bra fart på start och mål -rakan. :)

totgate
2010-06-17, 10:29
Det är med sorg i hjärtat jag måste sälja min R :-(. Jag har fått andra uppgifter och måste ha en större bil i firman. Eftersom jag just nu inte har råd med två nya bilar måste R:en gå. Om någon är intresserad kan ni PM:a mig så ringer jag upp. Den är leasad på mitt företag så det går att ta över min leasing om man skulle vilja göra det. Bilder och sånt finns ju tidigare i tråden.

hoganb
2010-06-18, 17:50
Hej!

Jag hoppar in i tråden lite.. Någon annan som använder bluefin? Till villken motor?
Själv har jag en 1.4 tsi 160 hk som jag tycker vore kul att få lite mer fart på. Någon med erfarenheter??
Är motorn för liten för att det ska vara lönt att trimma den. Har hört så mycket olika.

Crille82
2010-06-18, 22:08
Hej!

Jag hoppar in i tråden lite.. Någon annan som använder bluefin? Till villken motor?
Själv har jag en 1.4 tsi 160 hk som jag tycker vore kul att få lite mer fart på. Någon med erfarenheter??
Är motorn för liten för att det ska vara lönt att trimma den. Har hört så mycket olika.

Jag, eller rättare sagt farsan, är också intresserad av just 1,4 TSI 160 hk. Bilen är på ingående och skall naturligtvis uppdateras snarast...

totgate
2010-06-20, 09:34
Köp en och testa, är ni inte nöjda så är det bara att skicka tillbaks den och få pengarna tillbaka. Dom har som sagt en mycket bra kundservice och försöker verkligen fixa saker snabbt och proffsigt. Ni kan ju kontakta den här killen och fråga... Michael.Alvey-Anderson@superchips.co.uk

Crille82
2010-06-20, 10:02
Köp en och testa, är ni inte nöjda så är det bara att skicka tillbaks den och få pengarna tillbaka. Dom har som sagt en mycket bra kundservice och försöker verkligen fixa saker snabbt och proffsigt. Ni kan ju kontakta den här killen och fråga... Michael.Alvey-Anderson@superchips.co.uk

Det skall jag göra, tack! Du fick föresten ingen mer feedback om vad som var problemet? Vore det ECU-skydd så borde ju inte programvaran gå att läsa in alls...

Tråkigt att du måste sälja bilen...

DPC
2010-06-22, 16:01
Nu har rototest bromsat Scirocco R med manuell låda och 99 oktan. Resultatet är helt ok, 266 hk och 353 Nm på drivhjulen samt en mycket fin och jämn momentkurva. Det ger ca 290 hk i motor! Även GTI VI -10 har bromsats med imponerande resultat, 216 hk på hjulen, dvs ca 235 hk i motor! Inte undra på att Golf/Scirocco R och Golf GTI går bra redan i originalskick!

De hade även bromsat Cupra R, men med 95 oktan vilket visar sig direkt med ojämn momentkurva. Det gäller att tanka rätt om man vill ha ut all effekt i hela registret.

Dazzin
2010-06-23, 00:37
Det är väldigt intressant, men jag märker att GTI med DSG verkar tappa ca 10hk om man jämnför med manuella? Ska verkligen det bli en förlust med automaten?

DPC
2010-06-23, 10:05
DSG har ingen momentomvandlare vilket gör den bättre än en tradtionell automat. Sen så vill jag minnas att jag läst att den har något högre förluster (i alla fall den variant med smörjning) än en vanlig växellåda, men det handlar absolut inte om 10 hk.

En anledning till en skillnad i effekt kan vara olika bränsle, men samtidigt är det främst moment på låga varvtal som påverkas av sämre bränsle då knack är tidberoende. Troligtvis är det bara individspridning.

Solid
2010-06-25, 01:29
Har det här redan skrivits i tråden säg till så tar jag bort det. Allt är klippt och klistrat från en tråd på Zatzy.com

Tyskt tuner test av Golf R. Alla bilar hade DSG-låda.

Med Steg 1 (310hk & 410nm) från Hohenester var tiderna:
0-100 km / h 5.2 s
0-200 km / h 20.0 s
0 to 402.32 m 13.45 s

BTS Racing (325hk & 450nm) tror det var motsv steg 2 alltså med cat-back:
0-100 km / h 4.6 s
0-200 km / h 18.0 s
0 to 402.32 m 12.98 s

MTB (325hk & 460nm)
0-100 km / h 4.8 s
0-200 km / h 18.0 s
0 to 402.32 m 13.04 s

Rothe (338hk & 500nm)
0-100 km / h 4.3 s
0-200 km / h 16.9 s
0 to 402.32 m 12.62 s

Länken till testet:
VW Golf R: Tuning - autobild.de (http://www.autobild.de/artikel/vw-golf-r-tuning_1180306.html)

Samt densamma, men översatt genom Google:
Google Traduire (http://translate.google.ch/translate?js=n&prev=_t&hl=fr&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.autobild.de%2Fartikel%2Fvw-golf-r-tuning_1180306.html&sl=de&tl=en)

DPC
2010-06-25, 13:15
Bra tryck i bilarna!!

Intressant att mod för ~30 tkr kan ge en bil som klipper 100 på 4,6s.

Solid
2010-06-25, 13:48
Ja, det är riktigt fina prestandasiffror. Några av testbilarna är ju nere på RS4- och 997-tider.

Dazzin
2010-07-04, 23:45
Orkade inte plöjja igenom hela testat men siffrorna säger ju sitt. Frågan är vad som var gjort på bilarna, mer än chip. Hade vart kul å få sätt lite fakta kring det.

Har glömt att posta här men handlade ju lite godis till min för ett tag sedan.. :)

http://dazzin.se/wp-content/uploads/2010/07/insug_cda.jpg

wolfbane1967
2010-07-05, 06:28
Hohenester: Chip, Bakreljuddämpare,Urprogrammerad ESP,Dunlop R däck

BTS: Chip, Turboback avgas,KW Coilovers,TT-RS bromsar,Dunlop R däck

MTB: Chip,Turboback avgas, Ny intercooler,H&R fjädrar,Michelin Pilot Sport Cup R

Rothe: Chip,Turboback avgas,Intercooler,Programmerad DSG, 6cm bredare Chassi,Breddade Hjulhus,KW Clubsport,RS6 Bromsar,Pirelli PZero Corsa R


lite mer tuning än original =)

Dazzin
2010-07-05, 19:29
Kul att du tog dig tid, uppskattas!

Verkar som sagt vara bra flås i bilarna. Hur mycket gör en IC kan man tänka sig? Eller är det mer nått som blir nödvändigt vid dessa effektuttag?

Avgas turboback, skulle vilja höra hur det låter, är lite sugen men vill ju inte ha nått som låter som en bil med trasigt avgas... :P

ThomasT
2010-07-05, 20:47
Hohenester: Chip, Bakreljuddämpare,Urprogrammerad ESP,Dunlop R däck

BTS: Chip, Turboback avgas,KW Coilovers,TT-RS bromsar,Dunlop R däck

MTB: Chip,Turboback avgas, Ny intercooler,H&R fjädrar,Michelin Pilot Sport Cup R

Rothe: Chip,Turboback avgas,Intercooler,Programmerad DSG, 6cm bredare Chassi,Breddade Hjulhus,KW Clubsport,RS6 Bromsar,Pirelli PZero Corsa R

Varvtider:

Hohenester 1:39,99

BTS 1:38,72

MTB 1:42,92

Rothe 1:41,01


Man blir ju lite fundersam över varför det skiljer så mycket... 4s mellan BTS och MTB är ju en evighet....

.

wolfbane1967
2010-07-05, 21:37
Varvtider:

Hohenester 1:39,99

BTS 1:38,72

MTB 1:42,92

Rothe 1:41,01


Man blir ju lite fundersam över varför det skiljer så mycket... 4s mellan BTS och MTB är ju en evighet....





.

BTS har bra mycket bättre bromsar och dämpare iofs än MTB bilen
Men sen kunde jag inte läsa om det är samma förare som kör? På vissa bilder ser det ut som olika.

Rothe bilen borde vart lite snabbare med tanke på alla mods, den har ju bra siffror annars

totgate
2010-08-02, 14:13
Hej.

Jag vill bara meddela er som PM:ade mig angående min R som jag ville sälja att jag har nu bestämt mig. Jag måste tyvärr sälja den så ni som är intresserade kan ringa mig 0503-21152 0730-351011 Jag vill ha 325k för den om ni är med i GTI-Klubben och den har nu gått 1100 mil. Bilder osv finns i tråden. Jag har den som sagt leasad på mitt företag så momsen går att lyfta och leasingen går att ta över om någon är intresserad av det, jag har kollat med VW finans och det skulle inte vara några problem. Ring mig så får ni alla uppgifter om kostnader osv... Det behövs dock inte mycket kontanter för att ta över bilen så ni kan nog inte fixa en R billigare än så här. Givetvis följer mina 19" Talladega vinterdäck med i köpet....

DPC
2010-08-03, 10:33
Beklagar sorgen och hoppas du stannar kvar inom VW-familjen.

Dennis Örnell
2010-08-08, 00:19
Hej,

Jag har en fråga till er som kör Golf R DSG.

Hur upplever ni bilen i stadstrafik? Jag har läst i diverse forum där ägarna tycker att DSG-lådan är "bökig" och bilen upplevs svårkörd i lägre hastigheter.

/Dennis

DPC
2010-08-08, 11:04
Nu kör jag i och för sig en manuell R, men jag har lite erfarenhet av DSG-försedda R och de fungerar ganska väl enligt min mening i stadstrafik. Det jag kan anmärka på är att i Drive-läget är bilen rätt så "sömnig" då lådan är programerad att åka på höga växlar och låga varvtal vilket ger den lite seg respons vid pådrag. Annars så växlade i alla fall den bilen jag provade bra under lugn och långsam körning.

Ett tips från min sida: åk och prova själv och bilda dig en egen uppfattning!

Dennis Örnell
2010-08-08, 13:22
Audi S3 blev utrustad med 7-stegad S-tronic efter faceliften. Att Golf R också får en 7-stegad DSG inom snar framtid är nog inte helt omöjligt, frågan är bara när.

Jag ska provköra bägge bilarna, S3 S-tronic och R DSG för att se om man märker någon skillnad i stadstrafik.

/Dennis

jimZon
2010-08-08, 14:25
Hej,

Jag har en fråga till er som kör Golf R DSG.

Hur upplever ni bilen i stadstrafik? Jag har läst i diverse forum där ägarna tycker att DSG-lådan är "bökig" och bilen upplevs svårkörd i lägre hastigheter.

/Dennis

Jag har DSG-lådan på min GTI och jag upplever faktiskt att den är lite "ryckig". Det gör att bilen ibland hoppar fram om man inte är försiktig på gasen. Pressar man bilen växlar lådan som en dröm. Men det är nog som flera andra säger, att lådan är programmerad att spara bensin i "D" läget...

DPC
2010-08-08, 14:26
Jag är tveksam till att 7-växlad DSG hittar ned i Golf R av denna generation. Det är mer troligt att vi får se den kombination till Golf VII (Audin måste ju ha något unikt för att motivera merkostnaden).

Jag har kört 7-växlad DSG i kombination med TSI 140 och tyckte att den kombon inte var lyckad vid pådrag. Lådan prioriterar låga varv vid jämn fart = 7 i redan i 60-70 km/h. Om man sedan vill accelerera så vill den först inte växla ned, då föraren trampar på ännu mer och så växlar lådan ner 4 växlar.. Du får prova Audin och se om den fungerar bra med 7-växlad låda.

Den bil jag upplevt som mest harmonisk med DSG är Golf VI GTI (6-växlad). Kan delvis bero på att den motorn är betydligt starkare på låga motorvarvtal än motorn i R/S3 vilket gör det mer tacksamt med lågvarvsfilosofin VW kör med i driveläget.

Ut och prova!

Solid
2010-08-08, 15:48
Audi S3 blev utrustad med 7-stegad S-tronic efter faceliften. Att Golf R också får en 7-stegad DSG inom snar framtid är nog inte helt omöjligt, frågan är bara när.

Jag ska provköra bägge bilarna, S3 S-tronic och R DSG för att se om man märker någon skillnad i stadstrafik.

/Dennis

Det låter märkligt.

Enligt audi.se säljs Audi S3 2010 med samma 6-växlade dubbelkopplingslåda som Golf R. Den 7-växlade varianten hittar man, som DPC nämner, i bl.a. 1.4 TSI och andra motorer med max 250 Nm i vrid (http://www.teknikensvarld.se/nyheter/080103-volkswagen-dsg-7/index.xml). Denna växellåda ska man inte förknippa med den starkare 7-växlade lådan som finns inom VAG-gruppen och som än så länge bara hittas i A4/S4/A5/S5/Q5, den är alltså gjord för en längsmonterad motor, jmf med A3/S3/Golf med tvärställd motor.

Men VW har ju lanserat nya Multivan (som har tvärställd motor) med en 7-växlad dubbelkopplingslåda som tål mer än 250 Nm (finns bland annat med nya 2.0 BiTDI på 180 Hk & 400 Nm), är det denna låda som kommer hitta ner i S3 menar du, och närdå?

Dennis Örnell
2010-08-08, 17:17
Det har du helt rätt i Solid!

Då har man en sak mindre att bekymra sig för vid beställning av en Golf R :)

/Dennis

wolfbane1967
2010-08-15, 09:36
Vad ligger ni på för snittförbrukning på era golf R

Mini_me
2010-08-15, 09:39
Men VW har ju lanserat nya Multivan (som har tvärställd motor) med en 7-växlad dubbelkopplingslåda som tål mer än 250 Nm (finns bland annat med nya 2.0 BiTDI på 180 Hk & 400 Nm), är det denna låda som kommer hitta ner i S3 menar du, och närdå?

Denna låda finns ej till resten av programmet och skiljer sig på en mängd punkter.
Dvs endast för transport programmet.

DPC
2010-08-15, 10:16
Vad ligger ni på för snittförbrukning på era golf R

8,7-9,7 över de 1400 mil jag har ägt min bil. Den låga förbrukningen är vintertid med vinterdäck och den höga nu sommartid med 18" och mer inspirerad körning.

Edit: jag kör mest relativt korta sträckor. Vanligaste sträckan är 12-15 km åt gången.

vw-fantast
2010-08-15, 14:44
Vad ligger ni på för snittförbrukning på era golf R

Hej

Jag har nu kört dryga 600 mil med min på alla typer av vägar och i alla typer av hastigheter. Rekordet i låg förbrukning är 0,81 på en 36 mil långa sammanhängande sträcka men kämpade jag verkligen för att få ned förbrukningen för att testa. Samma sträcka när inte denna ambition fanns gick på 0,85. Dock sattes det förstnämnda rekordet i regn halva sträcka och med ecc på hela vägen så det går kanske att spara någon centiliter till.

Men på kontinenten med dess trafikintensitet och även mkt höga farter hade jag ingen större koll på förbrukningen men den låg kring litern.

Men 0,85 på en sträcka över 4 mil eller längre är inte svårt att ligga på i alla fall på svenska vägar.

megasiken
2010-08-15, 21:59
Sugen på en R Jerker? ;)

Freffe
2010-08-15, 22:10
Vad ligger ni på för snittförbrukning på era golf R

Efter 400 mil ligger medelförbrukningen på 0,91, dock är det rätt mcyket landsvägskörning.
Har varit nere på 0,73 vid landsvägskörning, men då får man ta det lugnt...

DPC
2010-08-16, 06:41
6,8 l/100 km över en sträcka på 17 mil är rekordet för min del..

Bör tilläggas att en R sopar i sig bränsle som s-tan på fullast. Om man använder bilen fullt ut under lite snabbare körning så vill den gärna ha 14-15 l/100 km. Undviker man att varva ur helt, utan växlar senast vid 5000 rpm vid samma typ av körning så drar den istället 12-13 l/100 km. Anrikningen de sista 1500 rpm är riklig..

tuvor
2010-08-16, 09:45
Kör jag riktigt lugnt ca 8 mil så är väl jag nere och luktar på 0.79 - 0.81

Någon som upplever att framhjulen sliter väldigt mycket snabbare än bak samt att framhjulen blir väldigt varma redan efter 2 mil körning?

DPC
2010-08-16, 12:50
Kan instämma i att framhjulen slits snabbt. Skulle gissa att jag har typ 4 mm fram och 7 mm bak efter ca 1100 mil med sommardäcken. Tänkte skifta plats bak/fram till nästa säsong, men börjar bli orolig att däcken inte räcker hela nästa år..

Det är ju så j-kla kul att dra på tidigt ut ur kurvor och rondeller.. Tror slitaget är kopplat till att bilen är ett starkt och tungt as i kombination med att den är så lättkörd under press (lätt att köra på gränsen med lite slip hela tiden vilket sliter däck).

Solid
2010-08-16, 14:17
Denna låda finns ej till resten av programmet och skiljer sig på en mängd punkter.
Dvs endast för transport programmet.
Tack för svar!

Ursäkta OT: Vet du vad det för 7-stegad DSG-låda som kommer i Tiguan nu i höst, en modifierad version av den sexväxlade i Golf GTI & R eller en modifierad versin av den i Audi Q5?

Siesta ST
2010-08-25, 22:34
Så var det äntligen dags att hämta bilen!

Hämtade den i idag och vilken trevlig överraskning! Hann inte med någon längre tur idag men nu är den åtminstone parkerad på uppfarten framför huset. Kändes lite ovant nu när man inte kört manuellt på ett tag så några "kärringahopp" blev det dock till ungarnas förtjusning.

Rapport kommer framöver...

vw-fantast
2010-08-25, 23:18
Så var det äntligen dags att hämta bilen!

Hämtade den i idag och vilken trevlig överraskning! Hann inte med någon längre tur idag men nu är den åtminstone parkerad på uppfarten framför huset. Kändes lite ovant nu när man inte kört manuellt på ett tag så några "kärringahopp" blev det dock till ungarnas förtjusning.

Rapport kommer framöver...

Hej

Se där. Trevligt men en till lycklig R ägare. Färg? varför inte automat, jag gillar dsg fast jag aldrig haft automat förr. Med paddlarna blir lådan komplett :).

Siesta ST
2010-08-26, 11:48
Har en silver metalic.

Varför manuell o inte DSG har jag skrivit om innan. Har DSG i min Passat V6 4Motion (-08) och den skall faktiskt imorgon in för att byta just hela DSG-lådan (mechatronic-modulen redan bytt) som INTE funkar som den skall. Lite kort kan man säga att jag gillar definitivt att växla själv på gammalt traditionellt sätt faktisk. Har iaf inte ångrat mig än...

DPC
2010-08-26, 14:33
Du kommer inte att ångra dig! Lådan i en manuell R är inget annat än ett nöje att spaka.

Dazzin
2010-08-27, 00:40
Efter 180 mil i somras, varav 100 var till och från västkusten på motorvägen så hamnade snittet på 10,4...

Tycker den drar mycket, med ny olja i efter 850 mil.. :) Får se hur långt man hinner innan det är dags för mer olja ner i motorn.


Btw, Röd R i sthlm med nurburgringlogga på vänstra bumpern i bak, är det nån här som har den? Hamna bredvid den på väg till jobbet i morse. :)

DPC
2010-08-27, 10:07
Ang förbrukning på motorväg, jag körde Södertälje-Jönköping-Södertälje (ca 30 mil enkel resa på relativt backig motorväg) i juni och valde att köra 120 km/h åt ena hållet och 130 km/h åt andra (farthållare). Resultat: 8,7 l/100 km respektive 9,4 l/100 km. Min bil är manuell och har 18" hjul.

Under en autobahntripp i somras så lyckades jag hålla 160 km/h under drygt 30 mil och fick precis en förbrukning på 10 l/100 km. Ska nämnas att det var en platt etapp med lite backar.

anri52
2010-08-27, 18:08
http://www.youtube.com/watch?v=GPHvEv6q-D8

Tycker Golf R:en går riktigt bra med endast programvara..

DPC
2010-08-28, 11:52
Mycket vill ha mer.. Klart att man är frestad av mer pulver och SW får ju uppenbarligen bra fart på bilen.

Tyvärr så vet jag lite för mycket om hur chansartat det är med eftermarknadstrim och bristen på kännedom av viktiga parametrar efter ändrad SW, så jag står tråkigt nog över trim (ett tag till i alla fall :)). Samtidigt så är ju din Golf anri ett bevis på att grejerna håller.

Siesta ST
2010-08-30, 00:47
...vilken bil!!!
Känner att jag måste skriva några rader trots ganska få mil på mätare. Tänkte det nog skulle ta några mer mil innan det skulle vara dags att skriva och komma med ett utlåtande.
Har blivit några mil sedan jag hämtade den i onsdags men vilka mil! Just nu har jag ca 40 mil på mätaren. Känner redan nu att det kan bli svårt att förklara för hustrun varför affären i grannbyn har bättre bröd än vad vi har hemmavid. Brukar ta hunden med mig för detta inköp på helgerna (hundbur får plats förresten!) men nu får det bli med bil…
Börjar med förbrukningen. Ligger nu på ca 10,3l/100km enligt färddatorn. Om den stämmer eller ej får nästa påfyllning visa. Vis av erfarenhet av bilars färddatorer är det bättre att räkna själv och sedan jämföra med färddatorn i bilen. Känns som glädjemätare just nu. Får antagligen be bilfirman justera senare om det inte stämmer. Manuell räkning får visa vad som är rätt eller fel…
Har tagit det relativt lugnt men ibland har gasfoten tagit över. Efter 1/2 år med DSG-låda i Passaten och avsaknad av bil med manuell låda har jag missa en del växlingar och även fått till en del ”kärringahopp”. Börjar dock vänja mig med att använda vänsterfoten så växlingarna börjar bli snabbare och bättre. Har märkt att Golfen är så jädrans stark och snabb på de låga växlarna att man måste ha koll på varvräknaren så att övervarvningsskyddet inte skall behöva träda in. Har missat det några gånger vid ca 140 km/h innan fyran skall skickas in…
Till sist vill jag bara säga till er som tror att chassit i en Golf R är för hård för ”vanlig körning” att det inte riktigt stämmer. Smaken är som baken kanske men jämför jag med min PassatV6 4Motion med sportchassi kan jag bara konstater att Passaten känns betydligt mer stötig. Har DCC i Golfen och det ÄR skillnad mellan sport och comfort. Svårt att förklara i ord, liksom mindre vibrationer i comfortläget. Återkommer i frågan med försök till bättre förklaring. Får kanske ta till sonens seismologiska program som han har i sin iTouch. Vetenskapligt? Vi får se..
En aning OT…
Vilket däckmärke har ni som har en Golf R? Min har Continental. Verkar/är kanon, tyst och med bra stabilitet. Som sagt lite OT men skall byta på min Passat. Den har nu (tycker jag) högljudda Pirelli. Pirelli eller Continental? Erfarenhet? Trodde förresten att däcken på en Golf R skulle var 235/40/18. Min, med leveransförsening som blev en 2011, har 225/40/18…
…fortsättning följer på en motorväg nära dig…

Siesta ST
2010-08-30, 00:48
Sorry. Dubbelpost.

silam
2010-08-30, 09:42
Det är 19" som har 235/35/19, 18" har 225/40/18.
På 19´tumarna är det Dunlop Sportmaxx GT däck, inte Continetal. Dom verkar helt ok för gatan, vi får se hur dem är på bana.
Nu börjar det bli dags att leta vinterfälgar...frågan är om det blir 18" eller 19"...

/N

DPC
2010-08-30, 09:57
...vilken bil!!!
Känner att jag måste skriva några rader trots ganska få mil på mätare. Tänkte det nog skulle ta några mer mil innan det skulle vara dags att skriva och komma med ett utlåtande.
Har blivit några mil sedan jag hämtade den i onsdags men vilka mil! Just nu har jag ca 40 mil på mätaren. Känner redan nu att det kan bli svårt att förklara för hustrun varför affären i grannbyn har bättre bröd än vad vi har hemmavid. Brukar ta hunden med mig för detta inköp på helgerna (hundbur får plats förresten!) men nu får det bli med bil…
Börjar med förbrukningen. Ligger nu på ca 10,3l/100km enligt färddatorn. Om den stämmer eller ej får nästa påfyllning visa. Vis av erfarenhet av bilars färddatorer är det bättre att räkna själv och sedan jämföra med färddatorn i bilen. Känns som glädjemätare just nu. Får antagligen be bilfirman justera senare om det inte stämmer. Manuell räkning får visa vad som är rätt eller fel…
Har tagit det relativt lugnt men ibland har gasfoten tagit över. Efter 1/2 år med DSG-låda i Passaten och avsaknad av bil med manuell låda har jag missa en del växlingar och även fått till en del ”kärringahopp”. Börjar dock vänja mig med att använda vänsterfoten så växlingarna börjar bli snabbare och bättre. Har märkt att Golfen är så jädrans stark och snabb på de låga växlarna att man måste ha koll på varvräknaren så att övervarvningsskyddet inte skall behöva träda in. Har missat det några gånger vid ca 140 km/h innan fyran skall skickas in…
Till sist vill jag bara säga till er som tror att chassit i en Golf R är för hård för ”vanlig körning” att det inte riktigt stämmer. Smaken är som baken kanske men jämför jag med min PassatV6 4Motion med sportchassi kan jag bara konstater att Passaten känns betydligt mer stötig. Har DCC i Golfen och det ÄR skillnad mellan sport och comfort. Svårt att förklara i ord, liksom mindre vibrationer i comfortläget. Återkommer i frågan med försök till bättre förklaring. Får kanske ta till sonens seismologiska program som han har i sin iTouch. Vetenskapligt? Vi får se..
En aning OT…
Vilket däckmärke har ni som har en Golf R? Min har Continental. Verkar/är kanon, tyst och med bra stabilitet. Som sagt lite OT men skall byta på min Passat. Den har nu (tycker jag) högljudda Pirelli. Pirelli eller Continental? Erfarenhet? Trodde förresten att däcken på en Golf R skulle var 235/40/18. Min, med leveransförsening som blev en 2011, har 225/40/18…
…fortsättning följer på en motorväg nära dig…

Jag fick Bridgestone Potenza RE05A, vilka jag är mycket nöjd med. Fint fäste både på vått och torrt samt bra komfort. Jag hade Continental på min förra GTI och de däcken var också mycket bra. Köp Conti, de blir du garanterat nöjd med.

Ang bilen så kan jag bara hålla med om att den är grymt kul att köra. Roligt att du valde manuell låda. Den är en ren fröjd att spaka, även om framförallt trean och fyrans växel inte behöver ligga i särskilt länge vid fullt acc (blir att veva lite, men lådan är riktigt snabb och tål hastig behandling).

Siesta ST
2010-08-30, 11:30
Börjar som sagt få ordning växlingarna nu. Underbar växellåda och hur kul som helst att veva lite själv…
En sak som ser konstig ut är passagerarsidans bilbälte. Sitter en” ögla” fastsytt på bältet. Funktion? För bakåtvänd bilbarnstol? Funktionen just nu verkar bara vara att hålla ”bältesknappen”på rätt plats och höjd med det ser riktigt b-aktigt ut. Finns inte i instruktionsboken (jag hitta den iaf inte) så jag åkte till VW för att kolla upp detta. De kände inte till det heller men vi tittade på några andra Golfar som stod inne och de, men inte alla, hade samma fula ”ögla” de också. Hur har ni det i era bilar? Har alla golfar detta eller? Tycker det ser dåligt ut samt gillar inte att man har sytt fast denna direkt i bilbältet.

DPC
2010-08-30, 17:00
Öglan är till för att bältesfästet inte ska ligga och slå mot plasten på b-stolpen. Tack vare ögglan så slipper man oljudet som skulle uppstått om fästet slagit i plasten. Sen kan man tycka vad man vill om utseendet, men tyst är det i alla fall.

Siesta ST
2010-08-31, 22:17
Stort tack för svaret DPC.

Konstigt att det inte finns på alla Golfar, iaf inte alla jag tog en snabbtitt på. Som sagt, hellre tyst än skrammel.

Annars helnöjd! Högtalarna börjar ge med sig lite mer nu. Var lite missnöjd med ljudet i början men det börjar rätta till sig det också. Rekommendera defenetivt DynAudio om någon undrar. Som vanligt gäller det dock att även högtalarna måste "köras" in. Lät lite dovt och instängt i början
Har annars standard RCD300 i Passaten och jämföra dessa två apparater är som natt och dag...
Blir väl till att hitta något annat istället i Passaten

jimZon
2010-09-01, 10:08
Stort tack för svaret DPC.

Konstigt att det inte finns på alla Golfar, iaf inte alla jag tog en snabbtitt på. Som sagt, hellre tyst än skrammel.

Annars helnöjd! Högtalarna börjar ge med sig lite mer nu. Var lite missnöjd med ljudet i början men det börjar rätta till sig det också. Rekommendera defenetivt DynAudio om någon undrar. Som vanligt gäller det dock att även högtalarna måste "köras" in. Lät lite dovt och instängt i början
Har annars standard RCD300 i Passaten och jämföra dessa två apparater är som natt och dag...
Blir väl till att hitta något annat istället i Passaten

Jag hade samma problem i början. Jag var väldigt besviken i början på mitt Dynaudiosystem men fick rekommendationen att slå på "The Voice 107" för att motionera högtalarna. Efter några veckor så lät det väldigt annorlunda och bättre.

Siesta ST
2010-09-01, 23:31
Har börjat dra ned på basen nu (men inte diskanten) efter lite dunkande i bilen. Kör hårt med Dire Straits "Money for nothing", Dan Reed Network "Get to you" och avslutande Robyns "Dancing on my own". Sen är jag framme på jobbet. Verkar göra underverk på högtalarna men börjar tröttna på låtarna...

Siesta ST
2010-09-03, 12:06
Någon som vet om det finns bagagerumsmatta till R:n? Enligt VW finns det inte...
Annan än vw-orginal som gör mattor som passar?

Raven
2010-09-03, 12:34
Har börjat dra ned på basen nu (men inte diskanten) efter lite dunkande i bilen. Kör hårt med Dire Straits "Money for nothing", Dan Reed Network "Get to you" och avslutande Robyns "Dancing on my own". Sen är jag framme på jobbet. Verkar göra underverk på högtalarna men börjar tröttna på låtarna...

kör Foo Fighters - Wheels.. den kan man tjata ut ett tag! Riktigt skön basgång i den låten.

totgate
2010-09-04, 18:40
Någon som vet om det finns bagagerumsmatta till R:n? Enligt VW finns det inte...
Annan än vw-orginal som gör mattor som passar?

Jag har en i min, VW-Original...

Dennis Örnell
2010-09-07, 21:52
Vilken typ av däck och fälgar kommer ni ha på er Golf R i vinter?

DPC
2010-09-08, 06:56
Hacka femmor på VW activa 17". Se sid 19 i tråden för bild på bil.

silam
2010-09-08, 09:55
Det blir 18" med Nokian WR G2, dock inte bestämt vilka fälgar ännu.

/N

Siesta ST
2010-09-08, 11:30
Jag har en i min, VW-Original...


Enligt vw måste man ta använda en matta från vanliga Golfen och klippa till så att den passar. Låter en aning "billigt" i mina öron...

Är det så du har gjort eller finns det trots allt en som passar direkt?

jöns
2010-09-08, 18:51
http://img706.imageshack.us/img706/6743/dsc00439ir.jpg
http://img521.imageshack.us/img521/5884/dsc00438r.jpg

denna såg jag idag, ingen golf men bra fräsig. Regnummer=tyskt=WOB Gott!

ena bilden blev vist något större. men det får vara...

Dennis Örnell
2010-09-08, 19:04
Hacka femmor på VW activa 17". Se sid 19 i tråden för bild på bil.

Ok, är det 205 / 50 ?

DPC
2010-09-09, 07:57
225/45!

vw-fantast
2010-09-09, 23:07
Vilken typ av däck och fälgar kommer ni ha på er Golf R i vinter?

Vi har så dåliga vägar och så mkt vinter på den värmländska landsbygden så på vintern blir det 17 tummare, på sommaren är är det 19 tummare som gäller, svarta så klart. :).

totgate
2010-09-09, 23:37
Enligt vw måste man ta använda en matta från vanliga Golfen och klippa till så att den passar. Låter en aning "billigt" i mina öron...

Är det så du har gjort eller finns det trots allt en som passar direkt?

Nix, det är en matta som passar direkt. Vet inte vad det är för matta men reservdelskillen kom ut och slängde in den när jag hämtade min bil. Jag sålde min bil i förrgår så jag kan tyvärr inte kolla numret åt dig nu men kommer jag ihåg så ska jag kolla nästa gång jag träffar honom.

G R
2010-09-09, 23:54
Det blir 18" med Nokian WR G2, dock inte bestämt vilka fälgar ännu.

/N

Har samma plan. Är det någon som har tips på snygga(helst svarta) fälgar som har rätt ET, har så dåliga erfarenheter av däckskojare som tror att de vet...

Siesta ST
2010-09-10, 11:38
Vilken typ av däck och fälgar kommer ni ha på er Golf R i vinter?

För mig blir det Continental ContiWinter 225/45-17 på vw:s Vision-fälg.

Siesta ST
2010-09-10, 11:40
Nix, det är en matta som passar direkt. Vet inte vad det är för matta men reservdelskillen kom ut och slängde in den när jag hämtade min bil. Jag sålde min bil i förrgår så jag kan tyvärr inte kolla numret åt dig nu men kommer jag ihåg så ska jag kolla nästa gång jag träffar honom.

Tackar för svaret. Även tacksam om du skulle kunna hjälpa mig med numret (tackar på förhand)!

Micke_t
2010-09-11, 11:10
För mig blir det Continental ContiWinter 225/45-17 på vw:s Vision-fälg.

Tänkte också köra på dom i vinter - verkar ruskigt bra. Ska köra på VW:s Goal 17" (på en Golf gti)

Dennis Örnell
2010-09-11, 18:09
Är det bara jag som tycker att detta är ett givet val inför vintern?

http://www.wheelzone.se/5x112-18Tum.html Golf R 18 tum Talladega replica fälgar längre ner på sidan. 6996kr / 4st

http://www.gummihuset.se/Product/ProductDetail.aspx?brandId=1036&modelId=1745&inch=18&prio=1&width=215&profile=55&manufacturerId=0&productGroupIdProductType=30&payment=4&ppp=0&p=1&sortIndex=1&sc=1&id=4481 Nokian Hakka 5 6580 kr / 4st

Robban B
2010-09-12, 12:19
Akta er bara för att sätta på för mjuka vinterdäck på en stark bil då de kommer att slitas ut fort. Blev rekommenderad att köra mellaneuropeiska däck till min bil, blev 235/40/18 Nokian WR G2. Riktigt nöjd med dem, fungerade bra även på vintriga fjällvägar och kanon på Götets våta vintervägar.

outrunner
2010-09-12, 16:47
Hej.

Som alla däck, åtminstone till vanliga konsumenter så är de ju en kompromiss. Välj efter var du bor, var du kör osv. Med undantag för den gångna vintern som väl förmodligen va extrem...iallafall i södra sverige så har iallafall jag tänkt så här: Hur stor andel av det jag kör sker på 1. snö, 2. is, 3 våt asfalt , 4 torr asfalt. 1. njae....det plogas rätt bra trots allt....inte så stor del. 2. Fläckvis javisst...men inte så stor del. 3. Känns som det blir en hel del. 4. Ganska mycket sånt här oxå. Med beaktande av detta plus en del erfarenhet så blir valet s.k. mellaneuropeiska däck. Jag kör nog åtminstone 70% av vintern på antingen blöt eller torr asfalt så det är de egenskaperna som är viktigast för mig.
Så tänker jag iallafall.

P.

G R
2010-09-18, 08:48
Vinterhjul beställda;

http://www.gummihuset.se/produkt.aspx/aluminiumfalg/gh_edition/athena/18

http://www.conti-online.com/generator/www/se/se/continental/automobil/themes/personbilsdack/vinter/contiwintercontact-ts-830-p/contiwintercontact-ts-830-p-en.html

Testvinnare kan ju aldrig vara fel, egenskaperna låter som klippt och skurna för en Stockholmsvinter!

Micke_t
2010-09-18, 11:27
Vinterhjul beställda;

http://www.gummihuset.se/produkt.aspx/aluminiumfalg/gh_edition/athena/18

http://www.conti-online.com/generator/www/se/se/continental/automobil/themes/personbilsdack/vinter/contiwintercontact-ts-830-p/contiwintercontact-ts-830-p-en.html

Testvinnare kan ju aldrig vara fel, egenskaperna låter som klippt och skurna för en Stockholmsvinter!

Tänker också köpa de däcken. Köpte du även däcken på gummihuset?

ThomasT
2010-09-18, 12:21
Här kan ni se skillnaden mellan Continentals vinterdäck, ett för EU och ett för nordiska förhållanden:

http://www.thuresson.eu/slask/w00006.jpg

Micke_t
2010-09-18, 18:51
Enligt de tester jag tittat på inför köp av vinter däck (främst TV:s senaste test) så vinner ContiWintercontact 830 p (eu-däcket) över ContiVikingContact 5 (det nordiska). Visst är det senare bättre när det gäller hantering på vinter- och isväg men så mycket sämre på torr och våt väg att jag väljer det först nämnda. Framför allt blir jag orolig över hur dåligt detta "det bästa nordiska vinterdäck" är när det gäller vattenplaning.

När jag inte kör till Ica och handlar så kör jag på de stora motorvägarna i sverige och då oftast söderut så mitt val är till synes lite enklare. Turer ner i Europa gör att jag inte kan välja dubb så det valet går bort.

Antar att det finns lika många åsikter om vinterdäck som medlemmar här. Det som slagit mig är att det kanske finns högt 3 olika vinterdäck som håller måttet - Enligt de tester jag läst.

G R
2010-09-19, 00:37
Tänker också köpa de däcken. Köpte du även däcken på gummihuset?

Japp, både fälg och däck.

Angående vinterdäck för våra nordiska förhållanden vs europavinterdäck kan jag tillägga följande. Jag har tidigare alltid kört på "riktiga" vinterdäck. Men efter nästan 20 år med sådana är jag trött på att inte kunna ha roligt 6 månader om året då jag alltid haft prestandabilar. Bor man i en storstad i mälardalen eller söderut så är det 99% av tiden torrt, blött eller plogat. När det är djupsnö eller is är det kaos i någon dag och då kör man försiktigt eller inte alls. Och bra europadäck är sååå mycket bättre på alla andra underlag så nu får rolighetsfaktorn spela en större roll än what_if_worst_case faktorn får göra.

G R
2010-09-19, 00:43
ThomasT; utvecklingen går framåt, däcket du har på bilden är inte 830 P vilket är mer "vintermönstrat".

ThomasT
2010-09-19, 01:46
ThomasT; utvecklingen går framåt, däcket du har på bilden är inte 830 P vilket är mer "vintermönstrat".

Så är det givetvis. Bilden är tagen i våras när jag bytte till sommarhjul, och jag upptäckte vilken stor skillnade det var mellan däcken. Jag hade utgått ifrån att det satt "viking" modellen på bilen när jag beställde nya framdäck, men så var det bevisligen inte...

Det verkar också vara dags att byta de två andra...
.

Dennis Örnell
2010-09-19, 13:00
Rätta mig om jag har fel.

Enda skillnaden mellan Mobiltelefonförberedelse och Mobiltelefonförberedle Plus är att i det sistnämnda ingår en telefonhållare monterad på panelen?

Solid
2010-09-20, 11:01
Enligt de tester jag tittat på inför köp av vinter däck (främst TV:s senaste test) så vinner ContiWintercontact 830 p (eu-däcket) över ContiVikingContact 5 (det nordiska). Visst är det senare bättre när det gäller hantering på vinter- och isväg men så mycket sämre på torr och våt väg att jag väljer det först nämnda. Framför allt blir jag orolig över hur dåligt detta "det bästa nordiska vinterdäck" är när det gäller vattenplaning.

När jag inte kör till Ica och handlar så kör jag på de stora motorvägarna i sverige och då oftast söderut så mitt val är till synes lite enklare. Turer ner i Europa gör att jag inte kan välja dubb så det valet går bort.

Antar att det finns lika många åsikter om vinterdäck som medlemmar här. Det som slagit mig är att det kanske finns högt 3 olika vinterdäck som håller måttet - Enligt de tester jag läst.

Jag kör på Continetal TS 810 i storlek 225/45 17. Fungerade utmärkt i Sthlm förra vintern, trots den enorma mängden snö som kom, vilket betydde mycket av all typ av vinterväglag. De fungerade även bra på de resor vi gjorde uppåt i landet på isiga och snöpackade vägar. Men kör man uteslutande på is skulle jag kanske välja något annat.

silam
2010-09-20, 13:51
Rätta mig om jag har fel.
Enda skillnaden mellan Mobiltelefonförberedelse och Mobiltelefonförberedle Plus är att i det sistnämnda ingår en telefonhållare monterad på panelen?
Tror det är fel, plus modellen har mer funktioner som bluetooth audio etc om jag minns rätt, men fråga VW för säkerhets skull. Hållare brukar man alltid få betala extra för och den är då modellspecefik.

/N