Visa fullständig version : Mk2 Syncro uppbyggd helt från noll! Nu är de på gång på riktigt!
Ja, jag fick äran att åka och registrerings besikta syncron tillsammans med norpan och lilla lupon :)
Vi båda åkte då därifrån nöjda och glada med sveriges första Golf 2 Syncro 1.8t 180hk och sveriges första Lupo 1.8t 150hk :)
Skapligt skönt för er båda.. ni har legat i för att komma hit!
Men nu har ni lyckats, STORT GRATTIS!!
STORT GRATTIS!!
Yeehaww! J****R vad härligt för er båda!
Cullberg
2011-05-18, 20:24
Bra jobbat! Grattis.
Stort grattis och tumme upp!
T_Hedman
2011-05-18, 23:51
Jaha, fränt hörrö du tallkotte jr ! Nu är det ju bara en tidsfråga innan det där suget efter mer pulver kommer. Jag tippar på att det blir nån form av upphottning i vinter...
golf4life
2011-05-19, 09:55
Tack tack alla!
Verkligen grymt skönt att ha de klart!
Nu återstår bara en vanlig besiktning för min del sen är de bara tuta och köra :)
Jaha, fränt hörrö du tallkotte jr ! Nu är det ju bara en tidsfråga innan det där suget efter mer pulver kommer. Jag tippar på att det blir nån form av upphottning i vinter...
hehe ja tobbe nog kommer de snart.. blir chip nu snart först =)
Underbart Nicke!! :) Får man en åktur nån dag sen eller? ;)
golf4life
2011-05-19, 11:46
Underbart Nicke!! :) Får man en åktur nån dag sen eller? ;)
Ska vi nog lösa :) Den ska in på en vanligt besiktning först bara så de slipper vara körförbud på den =)
Ska vi nog lösa :) Den ska in på en vanligt besiktning först bara så de slipper vara körförbud på den =)
Lugnt de, ingen brådska! :)
golf4life
2011-05-27, 23:13
Då var Syncron besiktad!!
Dock 2or på avgasvärden förhöjd tomgång.
CO och lambda värde sticker iväg. Och HC ligger på runt 100-180.
Var på jobbet i går och höll på att fel söka, Skaffade på mej både främre och bakre lambdasond utifall att.
Inga fel koder eller liknande fanns precis som vanligt.
Vi kollade mätvärden med datorn och tyckte de verkade stämma. Drog ut främre sonden och bilen går lika :S då börjar vi ana att något inte är som de ska.. Fram med krets shchema och kolla så vi kopplat sonderna rätt. Japp dom var helt riktigt kopplade. Mätte upp kablar från sonden till styrbox och allt var riktigt, inge avbrott eller liknande.
Tog av mittre ljuddämparen och kolla in i katten, såg också jätte fin ut, inga hål, svart osv. Ihop med det igen, nu hade vi även bytt båda sonderna bara för att testa. Nej bilen uppför sej likadant. Då testar vi att ta av kontakten till luftmassemätaren, bilen fortsätter gå utan minsta bekymmer. Dock så sticker CO något, men den svarar lika på gas och verkar inte bry sej så värst mycket om att gå utan varken lambda eller lmm.
Så vi gav upp för kvällen.
I dag så har vi forskat lite mer. Tydligen går de att stänga av lambda regleringen i boxen på något vis, eller om den känner att något är fel slår den av själv. För lambda regleringen är på läge FRÅN såg vi när vi börja kolla igenom i datorn. Så nu är bara fråga hur får man på den igen ?? Bilen borde alltså gå i någon form av nödläge nu och snåla in på både soppa och laddtryck ? Konstigt iaf för de är rätt bra tryck ändå.
Beställt ny luftmassemätare till måndag. får testa byta den och hoppas på de bästa! :)
Får tacka Norpan som hjälpt till med div fel sökning!!
golf4life
2011-05-30, 23:39
Luftmassemätaren gav noll resultat. Förutom lite bättre värden på tomgång.
Nu är ny styrbox på väg. Så i morgon ska de göras ett nytt försök.
Det ända vi inte testat är annan styrbox nu så hoppas verkligen felet ligger där.
Dom som sålde boxen åt mej ska få höra ett och annat kan jag lova..
Cullberg
2011-05-31, 08:28
Hoppas det går vägen, alltid tråkigt när man inte hittar felkällan!
Jag har en databox till en AUQ liggandes, ska enligt uppgift vara från SEAT Motorsport. Intressant? Kan tas med till bugrun =)
golf4life
2011-05-31, 22:05
Jag har en databox till en AUQ liggandes, ska enligt uppgift vara från SEAT Motorsport. Intressant? Kan tas med till bugrun =)
Tack Per!
Problemet löst i dag.. :)
Tack Per!
Problemet löst i dag.. :)
Hur gick det?
Bra avgasvärden och skjuts i maskin?
golf4life
2011-05-31, 22:09
ÄNTLIGEN!! :D
Nu i dag har vi testat med annan styrbox, inge bättre, kolla över massa kablar igen. Ingen skillnd, kolla alla givare och vad för fel koder som kom om man tog av vissa kontakter mm.
De sluta med att Norpan tog ur relät till styrboxen av en slump när bilen gick, och den la inte av. Och vips så började den reglera lambda sonderna.. :S de visade sej att de var någon kabel som inte skulle ha ström eller något.. allt funkar iaf kanon nu och bilen beter sej som den ska ! De var de viktiga.
Så i morgon ska min 2a släckas på avgasvärdena ! Riktigt skönt..
Sen blir de chip snart för mej oxå. Just i tid innan Bug-run!
Cullberg
2011-05-31, 22:16
Det var skönt att det löste sig!
Grattis måste man ju säga nu helt klart!
I grevens tid var ordet va =)
golf4life
2011-06-01, 17:34
Jaa de kan man säga!:)
Nu är de bara lite små fix på den innan bug-run !
Syns där över en öl då ;-)
Ni bor på Party-campingen elle?
golf4life
2011-06-05, 13:33
Syns där över en öl då ;-)
Ni bor på Party-campingen elle?
Japp räkna med oss :)
golf4life
2011-08-18, 14:06
Jaha, jätte länge sen ja skrev något här så tänkte vell lägga några ord :)
Körde ju både bana och stripp , Bana gick skapligt men bilen är nog för mjuk i fjädringen och krängarna för små, men de var jävligt roligt .
På strippen så blev de allt hårdare och hårdare starter när ja fått känna lite på bilen ,
lyckas få till 14,28 med 149,9 Km/h i slutfart och de var vell helt okej med o-chipad motor och utan varvräknare tycker ja :)
Det var även första gången ja körde rakt fram så de var roligt och testa lite.
Nu har vell bilen rullat minst 400 mil sen bes skulle ja tro, var av 200 dom senaste 2 veckorna, har varit ner till småland med bilen och hälsat på en kompis, blev ca 94 mil den helgen utan större problem, en vatten slang gick sönder men den lagades vid närmaste mekonomen butik i Västervik.
De är roligt när de bara fungerar!
Underbart när grejerna håller ihop! Vad drar den per mil?
golf4life
2011-08-19, 00:41
Underbart när grejerna håller ihop! Vad drar den per mil?
Säger desamma :)
ner till småland drog den 33L på 44mil och de borde bli runt 0,75 :)
Mötte dig här i stan en gång, vart lite förvånad :)
Dock åkte jag Camaro..
golf4life
2011-08-22, 17:33
Mötte dig här i stan en gång, vart lite förvånad :)
Dock åkte jag Camaro..
hehe ja de kan jag tro du blev :) ja och Micke Andersson som va ute och gasa där.
golf4life
2011-08-22, 17:38
När man minst anar de....
Tog ut bilen i lördags för en lite tur i regnet med min bror som skulle fota sin audi.
Tog några kort uppe vid gruvan här i stan, körde runt lite och hörde ett "pysande" ljud så stängde av den och de lät fortfarande, sen kom doften av kabel brand.. Fan tänkte ja ut under huven och drog bort + polen (snabb skor som ja bytte till dagen före) Och de slutade låta "pys" och "fräs" i bilen.. Misstänkte de kom från säkringsdosan någonstans under ratten.
Så tog bort kåpan där medans min bror satte tillbaks polen lite snabbt på batterit, och mycke riktigt kom de rök från den, de visade sej att det regnat in och samlats vatten i hela el centralen med kortslutning som följd.
Var bara att åka till garaget med brors audi och hämta en ny central sen ställa sej på parkeringen och byta de. Nu rullar den fint igen och ja ska leta vatten läckage under morgon dagen!
Tur i oturen kan man kalla de! :)
Snacka om att vara snabb då så ni hann plocka av batteripolen.
Hade kunnat bli oräddningsbart annars!
Cullberg
2011-08-22, 23:05
Tur att det löste sig!
oj! Tur att det inte blev värre, hade kunnat slutat illa om du haft otur.
Tur det gick som det gick!
golf4life
2011-08-23, 20:49
Ja de var riktigt tur! Glad de gick att fixa utan större ingrepp!
Nu har jag tätat ett hål och ska hålla lite koll framöver hur de ser ut om de blir blött igen.
Nu på chemat står de att få styrboxen fixad. Ska i en programvara från en MTM chipad box.
De blir torsdagens mek! Hoppas vi lyckas bara. Då får man vell några ponnys till :)
golf4life
2011-08-24, 20:58
Var läckte det?
Tror de va ett hål i torpedväggen ja inte lagt igen.. sen uppe under rutramen som är bytt. uppe ovanför styrboxen typ, Men de är inte säkert.
golf4life
2011-08-25, 22:28
De blev lite fix i kväll på jobbet.
Erik hade med sej en box som han gjort klar för test i syncron. MTM Programvara från Dahlbäck (skulle ge 230hk har dom sagt) Men runt 200hk+ får man ju va glad om turbon klarar.. Sen hade han även tagit bort startspärr så nu kan jag kasta ur mitt stöldskydd vi satt i förut.
Han har nu klurat ut hur man kan flasha vissa boxar samt koda bort startspärr.. Så någon som behöver ha något gjort så går de att ta kontakt med mej eller Erik för att diskutera vidare.
Syncron blev nu att gå riktigt bra! Vilken skillnad. Blev att landa på 1,0 i ladd tryck med en peek på 1,2 .
Mot orginal 0,6-0,7
Nu var den roligare att sladda med =) Längtar till vintern!!
Min bil fick agera försöks kanin vilket slutade med bra resultat!
TACK Erik!!
Tackar för provkörningen!
Du har fått till det riktigt bra med motorn! Jag blev väldigt sugen på ett likadant spakställ =) blir nog att bygga om mitt i vinter!
golf4life
2011-08-28, 21:42
Tackar för provkörningen!
Du har fått till det riktigt bra med motorn! Jag blev väldigt sugen på ett likadant spakställ =) blir nog att bygga om mitt i vinter!
Tack själv ! alltid kul att känna lite på andra byggen när man får chansen :) Trotts lite avgas trubbel!
Säg till bara så kan du få lite bilder hur jag gjorde.
golf4life
2011-11-25, 21:27
Väldigt segt med uppdate här jag vet... Men jag har inte haft någon ork till det.
Jag har bara kört :)
Senast syncron var ut på riktigt bus var i Orsa på PPF End Of Season!
Lyckades efter 3 repor köra 13,694s med 158km/h i slutfart med en 60 fot på 2,04s
Tycker de är riktigt bra för de var andra gången ja körde strippen över huvudtaget :)
Bilen kördes på kassa Regn däck (R-däck) under helgen och ja behövde bara byta däck och köra hem efter runt 15 repor körda. Så de kändes riktigt bra när andra bytte både drivaxlar och växellådor hehe.
Jag har ju lagom med effekt så de håller rätt bra. Strax över 200hk är de vell.
Nu i dag stundade byte till vinter däck. Blev nya fälgar för i år. Hittade några skapliga 15" 6 ekrade på bildemo som ja handlade och fick tag i kanon fina Nokian Hakka 5 däck till!
Blir snart att byta fram bromsar (256mm vinter bromsar pga 14" is däck), ur med motor/låda och sätta i diffen samt byta till större koppling till 228mm för framtida effekt ökningar!
Ett pics på hur den blev med hjulen.
http://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-2571004.jpg
Blev ju riktigt bra de där bror :)
ovredsson84
2011-11-26, 02:15
Kan bara hålla med din broder.. =)
golf4life
2011-11-26, 16:11
Tackar! :) Ja de blev ju lite 90:tal över de hela hehe
golf4life
2011-12-05, 22:10
Fick mitt "nya" g60 228mm svänghjul i dag :)
Kopplings byte står på tur när ändå motor och lådan snart ska ur och diff ska monteras i lådan!
Svänghjulet lämnades ikväll till E-Milberg som ska göra de lite lättare innan de monteras!
Handlade även nya svänghjuls bultar på jobbet.
Fredriksson
2011-12-06, 12:32
annars har jag arp bultar till svänghjulet om du vill köpa :)
golf4life
2011-12-06, 20:07
va ska ja ha sådant lyx för :)
Fredriksson
2011-12-07, 01:06
ja du lättade ju svänghjulet!? är ju också rätt onödigt lyx eller ? arp bultarna är lättare än orginal :P
golf4life
2011-12-07, 19:37
nej de är väl inte onödigt :) de kan vell inte va mkt lättare ? :P
golf4life
2012-01-10, 20:14
Nu var de dags!
Motor och låda ska ur och få lite lätt översyn samt nya prylar så som, Koppling och urtramp lager , diffen ska i lådan. Sen ska en ny termostat dit när den ändå är ur =)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-a8fb2ee78b0dc15b5ff2b9e5d9811a19.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-17736dab89b767e8315087ca9b0a6a12.jpg
Kopplingen då, 228mm sinter med lättat G60 svänghjul. (Den har tidigare åkt gul turbo golf) undra vilkens ? :)
Sen fin diffen nyss upp packad ur kartongen .
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-5a0c185cf1df7de38f0d9ab9d88b2188.jpg
I morgon åker den ur då ja fick åka i väg och fixa lite prylar till en viss cross som gick sönder efter helgens körning..
godis! ;)
men tryckplattan ser lite gnagd ut.. kanske läge att byta ut den.. tror du förlorar lite inspänningstryck med den där.
Fredriksson
2012-01-11, 15:08
Får väl provtrycka den å schimsa in den. å andra sidan är det inga tok effekter så är nog ingen risk för slir iaf
Är en nästan ny Sachs, har åkt 1 sommar med den för sisådär 2 säsonger sedan!!
Knappt 60mil i gulingen så de är nog ingen större fara inte för nickes nuvarande effekt iaf!
golf4life
2012-01-11, 22:50
Nej kopplingen är nog lungt med :)
Min koppling som setat i saknas de bitar ur och den vara då inga problem att göra en fullgas start på torr asfalt utan slir.
golf4life
2012-01-11, 22:55
Så där då.
Lyftet är gjort efter någon timme i garaget med hjälp av Linus och Tjejen på ett hörn :)
Delade motor och låda samt skruvade dit andra kopplingen när jag ändå var igång.
Upptäckte även vart den har läckt servovätska, axeln in i styrväxeln såg de ut som. blir att försöka byta packbox där.
Lådan och diffen lastades sedan bak i bilen och ska få åka med till jobbet i morgon.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-46e20c146fdc70f00f0a80888b2995a4.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-112067581106c0d8235b9fc40303c420.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-115e69c1c9fa4e35b6b96bafbd5de662.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-6f1d308f7e56390b7e2438776c88e6aa.jpg
golf4life
2012-01-12, 22:32
Skruvade isär lådan efter jobbet i dag.
Tvättade husen och började kolla på diffen lite.
Såg att bultarna som håller kronhjulet till nya diffen är större så måste troligtvis borra upp hålen i det lite :)
Här någon bild på den iaf.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-ba655b955f3b54014c47b3b340bc67f5.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-575818982ad198fdc389d51453034608.jpg
golf4life
2012-01-13, 18:15
Schyst CD-samling =)
Lär ju ha några och välja på på jobbet :)
passar du på å byta slutväxel nu när du ändå har den isär? =)
golf4life
2012-01-14, 12:49
passar du på å byta slutväxel nu när du ändå har den isär? =)
Nja tyckte de lät drygt :) fast skulle ju vara fint med lite anorlunda slutväxel kanske.. Men den går bra på sjön nu med 3,94
jo, men du har en duktigt vridstark motor med ett riktigt brett register, och en 2:a som räcker till typ 72km/h vid varvstopp.. det skulle bli mycket mer kontrollerbart med lite längre växlar så den iaf gör 100 på 2:an som en normal bil.. min 02M är ju precis lika fjantig den, som du vet =)
Danne har ju förövrigt en 02J drevsats liggande med 3.67 slutväxel och rätt kronhjul som passar direkt på nya diffen utan någon uppborrning.. har för mig denna drevsats gjorde ganska precis 100 på 2:an.. men det vet han bättre som kört plupo med den =)
golf4life
2012-01-14, 22:06
jo, men du har en duktigt vridstark motor med ett riktigt brett register, och en 2:a som räcker till typ 72km/h vid varvstopp.. det skulle bli mycket mer kontrollerbart med lite längre växlar så den iaf gör 100 på 2:an som en normal bil.. min 02M är ju precis lika fjantig den, som du vet =)
Danne har ju förövrigt en 02J drevsats liggande med 3.67 slutväxel och rätt kronhjul som passar direkt på nya diffen utan någon uppborrning.. har för mig denna drevsats gjorde ganska precis 100 på 2:an.. men det vet han bättre som kört plupo med den =)
Jag skulle ju kunna höra med han om den då :)
Fast vi behöver ju schimsa om hela lådan då för att de ska funka. men de är de vell kanske värt ;)
Min 2a och 4a är duktigt slitna på dreven, vad jag tyckte iaf. liksom repor i dom..
golf4life
2012-01-17, 21:53
Varit ute idag och fixat lite i garaget.
Blev att demontera styrväxeln och börja byta någon packbox som hade läckt en stund.
Fick hem en låda på jobbet med tätningar för hela styrväxel utifall.
Var lite klurigt att skruva isär den men jag tror ja lyckades ganska bra :)
Hoppas de blir tätt nu bara.
Lådan slutar med att vi byter slutväxel då de var svårt att få mitt kronhjul att passa på diffen.
Så de blir nog lite bättre och den blir och gå lite fortare på växlarna.
golf4life
2012-01-19, 22:57
Så där ja!
Var kvar på jobbet i dag och fick lite hjälp av Norpan att pressa av drev från min växelaxel till lådan för att pressa på dom på "nya" axeln för rätt slutväxel som föressten kommer från norpans gamla låda , de tackar vi för :)
Blev nu att köra 3,68 slutväxel mot förut 3,94 så hoppas på lite längre växlar nu.
Sen var de bara att börja "schimsa" in diff, samt den axeln. Tro de eller ej men allt gick på första försöket och blev bra direkt. Bara till att börja skruva ihop lådan då. Första gången ja skruvar låda nästan helt själv och de gick riktigt bra tyckte jag.
Nu står lådan ihop på jobbet så när som 1 skruv till 5ans växel drev som jag saknade. Men den hämtades ikväll och imorgon ska lådan dras ihop de sista sen fyllas med olja och moteras på motorn samt i bilen!
Is åkning på lördag står på schemat! :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-8089036b81a565c1bb208a1987bd0ef2.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-494f47bdd78d7d4f4bf8a1de7e355fd8.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-5fce4db790f6de35dee82ed7a1dd1c61.jpg
golf4life
2012-01-22, 20:56
Blev lite stress mek i fredags kväll.
Gjorde de sista på lådan under dagen på jobbet och kollade så växlar osv gick i som de skulle, Och de funkade kanon :)
Väl ute i garaget hade ja så klart glömt urtramp lagret på jobbet och glykol. Bilen som skulle gå på lördag morgon, typiskt!
Men efter några samtal så löste de sej och bror kunde ta med prylarna till garaget.
Linus fick hjälpa till med i lyftet medans tjejen skruvade drivaxlar och lite annat :)
Så vi hade vell startat den vid kl 1 på fredag natt och körde runt oljan i lådan.
Var bara backa ut och åka en lite vända sen hem och sova.
På lördag morgon bar de av att hämta OT däck sen handla lite korv och åka till sjön.
Hade lite problem med värme i kupén men de fick vi till efter lite luftande av kylsystemet.
Sen även att den backade på laddtryck till grund ladd på 0,6 bar. Men vi tror de beror på att de var lite för tight bana och insugstempen blev lite för hög. Men bilen gick kanon i övrigt med ett helt annat driv mot innan :)
Lite bilder och en film då :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-0cb89e6ed3a6299fdf868e998f697b2d.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-be461cd330d51d1f840db3857329a1c9.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-a35c58fad8ec6b1586480cac4533ee12.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-1bde25e36ca0950689f0b6ca95900f5c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-b76e724b944f98ac93fadfbd17d9e65f.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-da80c13d3e3f3a0bd3a2c24ee8ce87fb.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=BnZysVtuoNg
http://www.garaget.org/video/116054
Slir , halk och sladd!
Härligt med lite vinter och isåka igen.
Ser ju kanonkul ut!
HUR funkade diffen nu då?
golf4life
2012-01-24, 19:18
Slir , halk och sladd!
Härligt med lite vinter och isåka igen.
Ser ju kanonkul ut!
HUR funkade diffen nu då?
Ja riktigt kul :)
Ja har vell inte riktigt kännt efter. mer än att de är grymt fäste med OT däcken nu, Mer än förut och att den styr in bättre i kurvorna :)
hmm.. du blåste i shockproof olja? den är syntetisk.. gary sa utförligen att syntetisk olja INTE fick användas tillsammans med hans diffar.. jag lär fan höra med han vad han menade med det.. det står nämligen på shockproof flaskorna att dom är "for use with limited slip differentials".. sen finns det ju lite olika typer av LSDs.. skitbra olja i övrigt..! =)
Monterade ju bakre diffen på min, den blev så fruktansvärt mycket mer balanserad.. distinkt.. inga konstiga retursladdar eller överkast.. bara en jämn mjuk rörelse i sidled som är helt kontrollerbar med ratten.. underbar känsla, längtar tills jag får i nya lådan med framdiffen, så man får lite mer driv framåt ut ur kurvorna.. å så på med nya puckarna.. sen skare spöas KRAFTIGT i snön å ute på isarna..! =P
golf4life
2012-01-29, 03:05
Varit ute och kört lite i helgen på isen. men de blev tyvärr inte många varv på banan innan de började låta illa från lådan/drivaxlar.
Så de slutade med att de blev trailer till jobber och parkera för att kolla vidare på det i veckan när man kan ta upp den på lyften.
Hoppas nu bara på att en innre drivknut bara gått pajj.... annars låd fix igen vilket skulle vara riktigt surt jag som nyss skruvat ihop den..
Merlinen
2012-01-29, 03:46
Tråkigt att höra :/
Hoppas på det bästa
golf4life
2012-01-29, 13:18
Tråkigt att höra :/
Hoppas på det bästa
Tack!
jo de gör jag med !
Trist! Du som precis har fixat ihop den. Hoppas det inte är något allvarligt.
ska bli spännande å se vad som hänt.. danne trodde på en inre knut som sprängts å låst sig.. vilket iofs skulle kunna förklara det galopperande beteendet.. själv tror jag på nått med vinkelväxeln.. in med den på lyften å titta imorrn nu! =D
golf4life
2012-01-30, 21:56
Då har man hittat felet vad oljudet kom ifrån som blev på sjön i helgen :)
Bror och jag hjälptes åt efter jobbet och lyfta ur motorn för att vi hade hört tidigare att de ljudet kom ifrån lådan lät de som när vi var under och lyssnade. 40 min från att ja körde in bilen i hallen var motorn ur. Snabbt ska de gå :)
Ja tappa sen lådan på olja, jätte fin olja utan spån, vilket var ett + . Vilket inte var så kul att de nästan inte gick att snurra skivan på vinkelväxeln. Så jag tog av den och skruvade isär lite. Och vips där var de inte så fint, sallad kan man säga... Suck var hittar man en sådan igen tänkte ja ?
Några sms och samtal senare så hämta jag denna som är med på bilden här nere av SnOOK! Grymt Tack !!! :)
Nu ska de bara va rätt utväxling vilket de borde vara sen ska bilen ihop igen!!!
Trailer hem från Tansen! Tack Axel som körde den åt mej!
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-a95d409cd78b4c45f984b4b035baec55.jpg
Trasigt ?? Nej då :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-6ae1c8c4d402ac934c817448e3977efd.jpg
Fyndet!
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-d1ed63cbf06c11f594c4d519625281da.jpg
Haha , fattas lite på fel ställen inne där.
Bra betyg på effekten även om den gått lite mil.
Sladda och leka sätter press på grejorna , lite momenttoppar när det greppar =)
haha, sidärja, det där kan ju faktiskt förklara det galopperande beteendet..! =D
fruktansvärd belastning/bryt i prylarna när bilen går mer i sidled än framåt längs en plogad bana på sjön.. med OT-däck som biter i isen som om det vore torr asfalt.. tur det fanns en till i gömmorna, nu hoppas vi denna håller bättre! =)
11.000mil hade den gått.
golf4life
2012-01-31, 22:31
hehe ja de sliter ju lite extra :)
Men tror de var mitt försök att åka fortare och på 3an genom lång kurvan med fullt laddtryck och för låg fart som gjorde att de gick åt skogen. Lite mer varv och lägre växel som helgen före så håller de nog .. "Bättre"
I dag monterade ja dit vinkelväxeln på lådan så i morgon ska ja fylla olja i lådan sen montera i hela paketet igen!
Mappat + No-Lift-Shift implementerat i motorstyrningen.. snart även launch-control.. =)
luftflöde genom MAF:en i gram/sekund vid givna varvtal, orginal 1.8t 180hk AUQ motor till vänster, nickes till höger:
2500: 53 - 110
3000: 67 - 125
3500: 80 - 137
4000: 88 - 150
4500: 103 - 160
5000: 113 - 167
5500: 124 - 173
6000: 135 - 176
6500: 144 - 177
7000: 147 - 178
delar man dessa flödesvärden med 0.8 så får man en ganska kvalificerad gissning av effektkurvan.. som man sedan kan räkna ut vridet ifrån, förutsatt att tändkurvan är helt optimerad på 95oktanig soppa, som den i dagsläget är.
(orginal 180hk kurvan är loggad på en AUQ motor med k03 och inte k03s turbo, så vridet är ~15Nm lägre än vad det borde vara, men det duger gott som jämförelse.)
utplottrad i ett diagram ser nu den potentiella effektkurvan ut enligt följande:
http://img535.imageshack.us/img535/4066/nickes.jpg
det kraffsar på bra..!
golf4life
2012-03-11, 21:04
Då har nog sista isåkningen varit för i år.
I helgen har vi varit i Orsa på Speed Weekend och jag har kört både rakt fram och isbana med syncron!
Jag har hållt på en stund och försöka så ut en hastighets signal till sprutet för att få lanch och fullgasväxling att funka, Men ville även ha kvar vajern till instrumentet.
Har inte hittat någon bra lösning som funkar så vi fick tänka till lite och bygga en hybrid av 2 st givare.. Här nedan är en slaktad givare från dels Xxrd mondeo -95 och en vr6 givare som ska para sej med varandra efter lite massage :)
Fick lite hjälp av norpan på torsdag em att koppla in den och få i den i bilen för att senare fixa till Lanchen med Snooks hjälp! Tackar båda för hjälpen :)
Givaren blev kanon och nu kan man stå och poffa lite innan de bär iväg!
Fick även hjälp av Linus och polerade av bilen lite innan vi drog till Orsa! Tack för de.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-41916863dbf20a3ea7e18ebc3a1c44e8.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-de293d9083cc2bd8136e157a2f66cc06.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-07b73a9a167bf754fc1228b210dbb418.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-46b95805200aacde4ba478bd8a20943b.jpg
De fick vell rätt så bra i Orsa men några små missöden var syncron med om, Fredagen började med några varv för att upptäcka att värmen försvann i bilen igen som den gjort förut och samtidigt kändes bilen slö, så jag ringde dit Snook så vi fick logga lite med datorn och se vad som hände samtidigt som vi körde..
Tillslut märkte vi att motortempen blev väldigt hög efter en stund ca 120 grader och då började de hända grejer med tändning, laddtryck osv som gjorde att bilen gick illa. Visade sej vara att de var dålig cirkulation vid värmepaketets ventiler så vattnet stod still vid temgivaren och den registrerade för hög temp. Det fixades genom att borra genom båda ventilerna för att få fritt flöde. På lördagen gick bilen riktigt bra hela tiden!
Men när ja tänkte köra en sista repa rakt fram så kom vi i ett gupp i ca 130 km/h och bilen dog, de visade sej att bränslepumpen hade åkt i backen och slagit av en anslutning in så de bara rann massa soppa ut, skit oxå tänkte ja, men blev bärgad till en kompis i närheten som har garage, Och han hade ett annat pump hus som ja kunde mecka dit så efter någon timme gick bilen att köra igen :)
Körde även bort bakstötfångaren. hehe. ska fixas i veckan.
Kul helg med lite mek men de ska ju användas!
Har några frågor!
Hur är bilen reggad som ombyggt fordon? behöver du bara ändra bromsar fram och motorn för att det skulle bli det? verkar vara lätt regga om som ombyggt då!
Råkar du ha syncro dämpare liggades? är sugen o veta måttet från den nedre tallriken där fjädern sitter och toppen av dämparen + från ena till andra sidan av dämparen? skulle varit schysst!
golf4life
2012-03-20, 16:34
Har några frågor!
Hur är bilen reggad som ombyggt fordon? behöver du bara ändra bromsar fram och motorn för att det skulle bli det? verkar vara lätt regga om som ombyggt då!
Råkar du ha syncro dämpare liggades? är sugen o veta måttet från den nedre tallriken där fjädern sitter och toppen av dämparen + från ena till andra sidan av dämparen? skulle varit schysst!
Kollar du igenom tråden ser du att motor + växellåda är bytt, bromsar fram och bytt till skivor bak, stötdämpare , samt drivlina från g60 . Allt står i papperna vad som är ändrat på bilen för att få den som ombyggt.
De var vell inte jätte lätt direkt, flera besiktningar osv innan den var reggad.
Mått på dämparen kan ja nog fixa. men bara på coils isf, har inga orginal. Men dom är ca 10cm kortare än vanliga mk2 ben. Och syncrons passar inte på vanliga mk2 pga fel mått mellan nedre fästet och talriken.
Kollar du igenom tråden ser du att motor + växellåda är bytt, bromsar fram och bytt till skivor bak, stötdämpare , samt drivlina från g60 . Allt står i papperna vad som är ändrat på bilen för att få den som ombyggt.
De var vell inte jätte lätt direkt, flera besiktningar osv innan den var reggad.
Mått på dämparen kan ja nog fixa. men bara på coils isf, har inga orginal. Men dom är ca 10cm kortare än vanliga mk2 ben. Och syncrons passar inte på vanliga mk2 pga fel mått mellan nedre fästet och talriken.
Har kollat igenom tråden lite snabbt så lär ha missat några grejer! där ser man, det brukar inte vara så lätt o regga ;) tänkte mest att få tillåtelse att regga som ombyggt o inte ändrat tex som vissa med vr6 haft problem med!
Tack för info angående måttet! äntligen en bekräftelse :)
golf4life
2012-03-20, 21:54
eftersom bromsar , motor + låda och drivlina är bytt så går den under ombyggt vid reggning :)
Ja precis, men när du säger drivlina så tänkter jag på om man tex ändrar fwd till rwd eller awd. Men om jag inte har fel så hade du awd från början, gnällde de inte på att du inte hade ändrat drivlinan?
Tex, om man ska göra exakt som du gjorde fast man har fwd från början o inte ändrar på det så borde man också regga det som ombyggt som jag förstått?
Tack för svaren!
Det handlar om hur mycket och vilka ändringar som gjorts.
Enklast är ju att köpa eller låna SFRO-boken.
Där står det ganska tydligt vad som behöver göras.
Det handlar om hur mycket och vilka ändringar som gjorts.
Enklast är ju att köpa eller låna SFRO-boken.
Där står det ganska tydligt vad som behöver göras.
Har sfro boken hemma och kollat mkt på internet men det är en sån röra så det inte är sant!
golf4life
2012-03-21, 17:33
Enklast är vell att ringa sfro och få lite klarhet vad du bör göra/ bygga om på bilen för att få den som ombyggt.
Jag bytte ju drivlina från bil med starkare motor därför den kan gå under ombyggt fordon.
Enklast är vell att ringa sfro och få lite klarhet vad du bör göra/ bygga om på bilen för att få den som ombyggt.
Jag bytte ju drivlina från bil med starkare motor därför den kan gå under ombyggt fordon.
Yes, det får jag nog göra om det kommer till den punkten :)
Har sfro boken hemma och kollat mkt på internet men det är en sån röra så det inte är sant!
Jag tyckte de var ganska klart jag.
Men de lär ju bero en del på vad man vill bygga om!?
Cullberg
2012-03-27, 15:43
Grattis till att ha den mest besökta tråden på VW GTI Klubben =)
golf4life
2012-03-28, 16:25
Grattis till att ha den mest besökta tråden på VW GTI Klubben =)
Tack ! :)
De va mer än va jag visste :)
golf4life
2012-08-07, 13:44
Här har de varit dött länge nu..
Bilen har mest kört till och från jobbet och varit ute och busat lite på kvällarna.
Helgen som varit har ja varit i Orsa på PPF meet och kört lite.
Blivit lite ändringar sen jag körde PPF förra året och fick till 13,69
Uppdaterad programvara några gånger, Nu med lanch kontroll samt flatshift.
Större insugsslang in på turbon
2,5" avgassystem
Diff i lådan + annan slutväxel 3,6777
Större koppling 228mm sinter
Samt att jag nu fått tag i 16" jtcc slicks som ja krängre på och tänkte testa
Förut har jag kört väldigt dåliga R-regndäck
De började dåligt på lördag morgon med att vänster hjullager var väligt glappt när jag skulle dit med slicksen,
Men som tur är känner man lite folk och fick hämta en hel seat toledo framvagn och skruva isär för att ta vänster spindel.
Ca en timme senare var bilen ihop och de var dags att köra lite.. Blev bara 3 repor på lördagen sen kom regnet..
På söndagen var de bättre väder och jag kunde köra nästan hela tiden..
19 repor blev det totalt kört med bästa tiden på 13,44 och 163,51 i slutfart och ja är nöjd med det!
Bilen kördes till och från såklart utan problem :)
Nu får vi se vad som händer tills nästa gång!
golf4life
2012-12-11, 22:31
Tjo!
Länge sen ja skrev något här nu.
Men jag har inte gjort mer än små saker på bilen, Gjort rent under och i hjulhus samt målat i där OT däcken hade tagit i under vinterns iskörning. Så nu är det fint.
Även fått i andra spridare och kör den på E85 sen någon månad nu. Och de verkar funka bra trotts kylan, men programvaran är under konstruktion och uppdateras så fort Snook hittar på någon ny förbättring. Men det ska nog komma i nya spridare från staterna så småning om.
Men med motorvärmare hoppar den igång direkt.
Han köra lite med sommar däck och mappa så man visste hur den gick. Det är stor skillnad mot att åka 95, väldigt mycket mer drag i motorn och ett helt annat ljud på de högre varven. Samt att vi beräknade luftflödet till ca 247hk =) rätt bra för en liten K03s de..
Sen har jag även stött på ett problem nu när vinter däcken skulle på, den går inte att höjja på vänster bak coils så klart.
Som tur är hade ja ett till ben i garaget. Och eftersom ja inte är nöjd med dom på vinter då man höjjer blir den jätte hård och hoppar på vägen känns de som pga man kör den i fullt utfjädrat läge hela tiden och den bara kan fjädra neråt.
Skruvade isär coilsen och hittar då att de sitter insats dämpare i. Blev en sväng till Biltema för att leta några som kanske passar i med längre kolvstång. Till slut hittar ja några som kan passa. Från en Mb w201 :) Så idag på jobbet kapade ja av bussningen och fixa lite så nu sitter ett ben ihop. Montering samt bygga ben nr2 ska göras i veckan så får vi se vad de kan bli.
Mer utfjädring hoppas ja på så att inte dämparen jobbar i fullt utfjädrat läge som den gör med coilsen från början.
Bilder på ombyggning kommer.
Det var fan bra jobbat att få isär benen efter så länge.
Brukar sitta nå mycket djaefulskt =)
Har massor av frågor nu sedan jag blivit med 2st syncros!
golf4life
2012-12-13, 22:52
Det var fan bra jobbat att få isär benen efter så länge.
Brukar sitta nå mycket djaefulskt =)
Har massor av frågor nu sedan jag blivit med 2st syncros!
Det ena benet hade rostat fast/skurit på gängen. som tur var hade ja ett helt nytt ben extra :)
Jaså har du ? va trevligt!! :)
golf4life
2012-12-13, 23:20
Då har de skruvats lite på hobby kväll på jobbet..
Dämpare ihop byggda samt snyggat till lite rost som blivit på höger tröskel.
Som tidigare sagt så var ja icke nöjd med utfjädringen på coilsen när man skulle till och höja inför vintern som resulterade i att den blev "stum" bak.
Hade ett nytt coils ben liggandes så skruvade isär det och for till biltema och hittade en dämpare från Mb w201 som såg ut att passa efter lite ombyggning. Sagt och gjort nu sitter dom på plats. Ej provkört än men de verkar lovande.
Funkar de bra blir de att byta upp sej till Koni ben sen och göra samma sak :)
Här kommer lite bilder hur ja gjorde för den som vill veta..
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-fbe0a58b0bcddcfb9d8ceea1ab50edd5.jpg
Hur de såg ut innan ja skruva bort dom som setat där i snart 4 år, Och den här gick inte att höja ens så de var dags att göra något
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-04ddc807e39ed6c0c8121c044dcd9b81.jpg
Lyft är skönt och ha tillgång till!
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-3f2173ba01b8242db208199c1a4a1f2f.jpg
Inte så snygga alls...
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-ab4b67a46765f0a05d7fa7a47f311cac.jpg
Här syns vad de är för skillnad på dom. Nya från biltema till höger och orginal till coilsen till vänster. Mycket längre kolvstång på den nya och därmed kan man få dämparen att jobba på "mitten" typ. Ja är inte bäst på fjädring men de är ett kul test iaf.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-480dd09823d63d04d2923e61d5923800.jpg
Här syns vad ja gjort om för att den ska passa i benet. Bussningen fick man såga bort försiktigt och kyla emellan, sen slå bort ringen längst upp för att få plats i benet samt slipa av färgen för att den skulle gå i centrerings muttern till coilsen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-f8633ca802d6714466c05b31b26d52e7.jpg
På plats utan större ingrepp.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-ca988ed58cd2e6defba7bb4a32262e3a.jpg
Här syns skillnad mellan orginal längd B coils och min ombyggda modell biltema :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-ed9cb40436259e454b69ace599a75c7a.jpg
På plats . drog även på vax nu så får se hur bra de funkar.. Passade på att måla på lite uppe runt dämparen som aldrig blev gjort när ja byggde bilen.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-9eff3ca632e89997c1a72c6a3485b01d.jpg
Lite mer utfjädring ? :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-290804e8b07afd4007633afd1188e93a.jpg
Bra höjd blev de oxå. Finns ca 7cm att skruva ner så lågt går de nog med för den som vill det.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-7ec27b3cd4cbb2d3d38c177428e5c3c5.jpg
Snyggar till lite rost som blivit.. Målat nu efter kortet togs.. Såg dock att de blivit ett hål i tröskeln efter någon gammal lagning, så de blir nog nästa projekt att fixa.. dock litet som en 3mm borr men men ..
Nu ska de bli kul att provköra! Iskörning är de snart dags för med. hehe!
ser riktigt nice ut.. bygga om ful-coils till racing-ben med gula konis, haha =P
golf4life
2012-12-14, 00:34
ser riktigt nice ut.. bygga om ful-coils till racing-ben med gula konis, haha =P
Ja de kan ju bli något ;)
Vet du var man kan hitta stödlager till syncron numer.
Verkar ha utgått på VAG och det finns ju fasen inte nånstans nu.
Har kollat en massa ställen.
Behöver iaf till Mk II syncron , sitter ju två stycken som jag redan läst att du vet.
Mina är tokslut och något måste göras.
golf4life
2012-12-28, 18:34
Vet du var man kan hitta stödlager till syncron numer.
Verkar ha utgått på VAG och det finns ju fasen inte nånstans nu.
Har kollat en massa ställen.
Behöver iaf till Mk II syncron , sitter ju två stycken som jag redan läst att du vet.
Mina är tokslut och något måste göras.
Nej då vet jag inte.. köpte mina nya på VAG när ja byggde bilen och har hållt kanon sen dess.
Leta på bara =)
Nej då vet jag inte.. köpte mina nya på VAG när ja byggde bilen och har hållt kanon sen dess.
Leta på bara =)
Jepp det gör jag.
Har hittat lite att gå på.
Men priserna är åxå förnyade.
Får nog köra en svettig rond med chefen om lite BRA rabatt om det ska gå ihop =)
golf4life
2013-01-02, 14:47
Jepp det gör jag.
Har hittat lite att gå på.
Men priserna är åxå förnyade.
Får nog köra en svettig rond med chefen om lite BRA rabatt om det ska gå ihop =)
Okej ja de får du nog göra :)
Lycka till!
golf4life
2013-03-05, 00:30
Ja tyvärr har de inte gått så bra med bästa syncron i vinter.
Blivit 2 st iskörningar var av den andra så började bilen bete sej konstigt.
Vibrerade vid gas pådrag och var allmänt jobbig.
Hittade någon knut som var dålig och en drivaxel som såg ut att vinda. Samt bakre Hardyskivan var vind och höll på att vrida loss bultarna ur viscon. Men de var inte hela sanningen tyvärr...
Hittade en spricka i lådan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-107dab4ebd89adbec57fab51d1d775cb.jpg
Kl 16.10 på jobbet för någon vecka sen
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-ae3e5aefcf26bf96e12fb176f94bbb60.jpg
Kl 17.25 så var de ur.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-32495f1ff47847a2f96d317492f2a542.jpg
Kl 18.00 aj aj...
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-659853efc29b8a280593fb7a8156c026.jpg
Hade visst gått av lite saker... typiskt.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-05c9f333fcbe3cfd8396808060af3c1a.jpg
Letade på en ny låda till slut iaf. 02S 6 pet framkrafs låda från golf 5 2006 (Kostnad en tårta Tack Mårten!!)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-ae31c0284e106e4f8e19526b229631ab.jpg
Bearbetat huset lite för att få plats med 5an och borra hål för smörj kanal till 5-6ans växel.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-3986361a5042553335d6051a57e0e5fe.jpg
Huset är nu svetsat och lagat och redo att få sina nya kompisar i form av ett gäng 02S axlar och 6st växlar samt ny slutväxel!
Tack Milberg för rep av huset samt svarvning av nya kronhjulet!!
Får även tacka Norpan för hjälpen med att få isär nya lådan!
Nu ligger alla delar i en lådan och väntar på att få schimsas in och skruvas ihop =) Men de får vi ser när de blir. Har lite mycket som måste hinnas med nu...
Natt!
Snabbt jobbat, och gött med 6-växlat!
Bultarna är påväg hem, vi kommer dock att få lov å göra sleeves till dom, från 11.5mm upp till 12mm, då det var fel gänga på 02J-B diff-bultarna.. så 8st 0.25mm tjocka sleeves behövs.
högst troligt pga att du inte körde med dessa, och 02J kronhjul mot 02C diff, som bultarna lossnat/gått av.
0.25mm glapp ute på isen med OT-däck där belastningen går från fullgas till motorbroms = skapliga påfrestningar på lådan och framförallt slutväxeln/diffen, men efter denna uppdatering så ska det nog hålla för det mesta..! =)
HUR blir det med vinkelväxeln?
Passar mot?
Är det orginal eller vilken vinkelväxel?
Är den vinkelväxel du kör förstärkt något?
Många frågor =)
Trevligt att det löste sig!
Har en fråga, kör du med original hastighetsmätare? blir det fel hastighet när du kör?
Hastigheten borde bli rätt så länge du har rätt drev i lådan.
golf4life
2013-03-05, 17:08
HUR blir det med vinkelväxeln?
Passar mot?
Är det orginal eller vilken vinkelväxel?
Är den vinkelväxel du kör förstärkt något?
Många frågor =)
G60 rallye vinkelväxel som är orginal.
*Sweeper hastigheten har då stämmt bra för mej, sitter dock ett gti 16v mätarhus i. Syncrons stämmer ej mot lådan = den visar för lite hastighet på mätaren.
- - - Dubbelpost? - - -
Bultarna är påväg hem, vi kommer dock att få lov å göra sleeves till dom, från 11.5mm upp till 12mm, då det var fel gänga på 02J-B diff-bultarna.. så 8st 0.25mm tjocka sleeves behövs.
högst troligt pga att du inte körde med dessa, och 02J kronhjul mot 02C diff, som bultarna lossnat/gått av.
0.25mm glapp ute på isen med OT-däck där belastningen går från fullgas till motorbroms = skapliga påfrestningar på lådan och framförallt slutväxeln/diffen, men efter denna uppdatering så ska det nog hålla för det mesta..! =)
Gott de matte!!
Ja vi hoppas de håller nu!
G60 rallye vinkelväxel som är orginal.
Hur mycket vrid/effekt har du i puffran?
Hastigheten borde bli rätt så länge du har rätt drev i lådan.
Ska skapa en tråd om det! har problem att hastigheten är för hög ist :(
hastigheten tas ju ifrån diffen.. så sålänge du kör med rätt storlek på däcken och ett mätarhus som funnits till någon form av 02A/J/S/C lådda så ska det stämma fint, bortsett från den normala felvisningen.
en gissning ang. effekt är ~240-245hk och på rätt sida 400Nm i vrid, kalkylerat efter luftflöde, tändkurva å VE.. tror inte det går att hämta nå mer ur en k03s snigel.. snart dags för nå värre.. =P
en gissning ang. effekt är ~240-245hk och på rätt sida 400Nm i vrid
Ahh , fina siffror.
Varför jag frågar är ju så klart samma problem i VR6-syncron.
Men då håller de ganska bra i vinkelväxeln då ännu iaf.
Så med lite försiktighet är man säker ett tag iaf.
golf4life
2013-03-06, 17:49
Ahh , fina siffror.
Varför jag frågar är ju så klart samma problem i VR6-syncron.
Men då håller de ganska bra i vinkelväxeln då ännu iaf.
Så med lite försiktighet är man säker ett tag iaf.
Har du med kört sönder ? :)
Vadå försiktig ? Full gas bara hehe. så har min bil gått sen vi byggde låda förra gången. visst tar de stryk men så är de ju!
Nää , min är hel.
Men Erik(garageägaren) propsar ju på överladdning så fort han får en chans.
Så man måste ju veta ungefär vad det tål =)
golf4life
2013-03-11, 16:20
Nää , min är hel.
Men Erik(garageägaren) propsar ju på överladdning så fort han får en chans.
Så man måste ju veta ungefär vad det tål =)
De tål nog en del :) men ja har ju diff fram och bak så de håller nog lite bättre pga av det =)
Erik_vr6
2013-03-12, 08:35
Bultarna är påväg hem, vi kommer dock att få lov å göra sleeves till dom, från 11.5mm upp till 12mm, då det var fel gänga på 02J-B diff-bultarna.. så 8st 0.25mm tjocka sleeves behövs.
högst troligt pga att du inte körde med dessa, och 02J kronhjul mot 02C diff, som bultarna lossnat/gått av.
0.25mm glapp ute på isen med OT-däck där belastningen går från fullgas till motorbroms = skapliga påfrestningar på lådan och framförallt slutväxeln/diffen, men efter denna uppdatering så ska det nog hålla för det mesta..! =)
Hold on ett tag nu så reder vi ut lite begrepp ;)
Eftersom jag är inblandad och har fått en lite annan info så blir man ju nu lite förvirrad. Svarva "sleeves" med 0,25mm gods är inget jag tänker ge mig på, men däremot så går det att köra ett varv bladmässing runt skruven. Men vad jag hörde så skillde de 1mm mellan ny och gammal skruv?? Har ni fått hem nya skruvar än så ni vet vilken storlek på shims ni ska ha? eller ska ja lita mer på bror din, ändå han som är chefmek över den där lådan ;)
Hursom så skulle de varit mellan 11,5-12mm storleksskillnad tidigare så skulle de varit 0,5mm glapp ute på isen ,inte 0,25mm...
Hold on ett tag nu så reder vi ut lite begrepp ;)
Eftersom jag är inblandad och har fått en lite annan info så blir man ju nu lite förvirrad. Svarva "sleeves" med 0,25mm gods är inget jag tänker ge mig på, men däremot så går det att köra ett varv bladmässing runt skruven. Men vad jag hörde så skillde de 1mm mellan ny och gammal skruv?? Har ni fått hem nya skruvar än så ni vet vilken storlek på shims ni ska ha? eller ska ja lita mer på bror din, ändå han som är chefmek över den där lådan ;)
Hursom så skulle de varit mellan 11,5-12mm storleksskillnad tidigare så skulle de varit 0,5mm glapp ute på isen ,inte 0,25mm...
bra där Erik, det är jag som snurrat till det! =D
02C har 12mm hål och M12x1.5 gänga på bulten.
02J-B samt även 02S i det här fallet har 12.25mm hål och 7/16 X 20 gänga.
(ovan enligt uppgifter från mr.Gary Pelikan himself)
vi behöver alltså väldigt tunna schims, nog inget att ge sig på å svarva med nå större verkstadsmaskiner, nej.. bladmässing kan funka, men är det tillräckligt hårt? bättre än inget säkerligen, men det är enorma påfrestningar på bultarna.
nya bultsatsen är påväg hem, bör dyka upp närsomhelst nu =)
Borra och sätt in 4 st 12 mm cylinderstift mellan bultarna i stället. Betydligt bättre styrning än bultarna
Borra och sätt in 4 st 12 mm cylinderstift mellan bultarna i stället. Betydligt bättre styrning än bultarna
hmm.. kommer inte ihåg på rak arm va det är för stål och härdning, men bäst att inte borra för mycket i materialet då det kan orsaka sprickbildning, det är ganska hårt härdat material i kronhjulet.. 8st M12 bultar av rätt härdning med kragar är en beprövad metod.
4st m12 stift däremellan och man skulle ändå behöva kragarna på bultarna då det blir på tok för vekt annars.
sen är väl diffen inget man gärna borrar i heller, varken pga priset, livstidsgarantin eller stålklassningen.
Erik_vr6
2013-03-14, 10:11
Borra och sätt in 4 st 12 mm cylinderstift mellan bultarna i stället. Betydligt bättre styrning än bultarna
Ulf känner du någon som har genomfört denna operation? Tanken är väl god, frågan är väl om de funkar. Vet att de många som kör liknande på svänghjul mot vevaxel.
Jag svarvade kronhjulet med speciella plattor avsedda för härdat material, gick att skrapa 0,2 mm nå mer våga ja inte ta och då verkligen är stenhårt. Sätta en borr i det känns inte som ett alternativ. Men visst allt går väl på nå vis, gnistning kanske..
Hursom man kan ju bara spekulera till skruvar mm har landat, ts får återkomma när de är dags att få ihop delarna.
Matte>> Jag har hittat shimsplåt som inte är i mässing :)
Matte>> Jag har hittat shimsplåt som inte är i mässing :)
fint fint..! =)
golf4life
2013-03-17, 17:05
Värst va ni skriver grabbar :)
Jag tror vi får till lådan när vi har bultar och kan mäta lite osv!
golf4life
2013-03-17, 17:13
Huset till lådan har nu blivit svetsat och lagat! Tack E.milberg för det!
Sen har jag och Norpan schimsat in axlarna i lådan så de är klart nu. De tackar vi för!
http://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3046594.jpg
Nu väntar ja bara på bultar till diffen sen ska den 6 växlade bästen ihop :)
Men jag har lite annat att hålla på med i dagarna så den kommer inte först på listan just nu!
golf4life
2013-04-22, 19:24
Nu har ja fått bultar till diffen samt fått distanser gjorda så bultarna inte glappar i nya kronhjulet :)
Ja och Norpan drog fast kronhjulet idag på diffen.. De blev bra efter lite grejande!
Stötte tyvärr på lite andra problem senare med växelföraren som ej fick plats i hålet genom yttre huset, de var bara ställa sej och fräsa upp de och få de att passa.
När ja väl gjort de så gick ändå ej alla "styrstift" till föraren i. Kollade lite mer noga på växelföraren från 02s som jag tänkt använda och 02a som var orginal. Och de visade sej skilja en del på längden, Typiskt.
Men hittade en tråd på Votex http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://forums.vwvortex.com/showthread.php%3F5390426-02A-02S-6-speed-Build&prev=/search%3Fq%3D02a%2B6%2Bspeed%2Bconversion%26hl%3Ds v%26biw%3D1680%26bih%3D949&sa=X&ei=V1t1UeSnAeqM4ATqpoFA&sqi=2&ved=0CEIQ7gEwAQ
Där beskriver dom hur de är gjort. Så åker på att slipa upp en 3kant i 02a föraren och så ska de funka sen :)
Så snart ska den vara redo att sätta i hop!!
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-51d6562f2701bf414d6b54750c9d77b5.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-17152de5f440be4453e0136b688b13aa.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-855167da5a08d528f4cc753ac753b467.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-01837ffde8f18bb33631de8cf89c5786.jpg
golf4life
2013-04-28, 17:49
Nu sitter den ihop ! :)
Skruvad dit lådan på motorn i torsdags sen lyfte jag och en jobbar polare i motorn på kvällen!
Startade runt 22 tiden och de verkade funka fint! Skönt.
Vi gjorde kväll och morgonen där på körde ja ut bilen och de gick och växla :) hehe!
Tvättade och städade den på lördagen efter ca 2 månader ute blir de rätt skitigt!! salt osv sen vintern, urch!
Sen drog ja och tjejen och några kompisar till Sthlm/barkarby för träffen som skulle vara på kvällen där!
Blev ca 44 mil under lördagen och allt gick kanon inte drog den så farligt heller trotts lite tung höger fot. Lite över 1L/milen på E85 är inte farligt!
Utväxlingen i lådan blev mycket roligare. Grymt tät och fin!
Nu ska ja byta olja en gång i lådan , sen väntar ja på nya däck som ska på och en hjulmätning ska göras!
Nya bromsar ska dit fram med!
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-0264ef999c4959f35302ba5164700f36.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-26041b70ae22b147a26d5ea4b2de3c1b.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-e6f22706d55ec5fbe33a449b7eb9fdb5.jpg
Här kommer lite bilder på ljusboxen iaf.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/789072_qmomof.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/789073_m9zvja.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/789074_4l2g68.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/789075_ytrz76.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/789076_xv79u6.jpg
Härligt med lite gammal skit.
Men måste fråga iaf.
HUR sitter lyktorna infästa?
Köpte du nå monteringskitt eller byggde du själv?
Vad har du monterat i själva glasfibret , gängade insatser?
Ja förklara lite.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/40730/795845_asn505.jpg
Testat en sommar fälg, kommer bli blank svart och bilen så klart en del lägre :)
Om du behöver har jag tre st exakt sånna fälgar över.
Om inte du vill sälja dina till mig =)
Har du kvar dessa fälgar?
golf4life
2013-09-25, 19:12
Sålda tyvärr! Länge sen :)
Sålda tyvärr! Länge sen :)
Haha ok.
Men gällande ljusboxen då?
Vad använde du för grejer i infästningarna?
golf4life
2013-09-30, 21:26
Haha ok.
Men gällande ljusboxen då?
Vad använde du för grejer i infästningarna?
humm jag har borra och satt i "pop" muttrar i boxen sen långa skruv och fjädrar mellan lycktorna. om de var de du menade ?
humm jag har borra och satt i "pop" muttrar i boxen sen långa skruv och fjädrar mellan lycktorna. om de var de du menade ?
Ahh ja precis.
Det är väl såna som kallas "blindnitar" åxå??
Haugeman
2013-10-01, 23:57
Ahh ja precis.
Det är väl såna som kallas "blindnitar" åxå??
Sådana
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Haftpistol-och-Nitverktyg/Mutternitsats-12953/
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Sånna kan det vara hauge.
Ser inte exakt ut som de på "rallykalles" bil i garaget bredvid....
Men har ju rätt med gänga och allt , såna får det bli.
golf4life
2013-10-02, 16:35
Sånna kan det vara hauge.
Ser inte exakt ut som de på "rallykalles" bil i garaget bredvid....
Men har ju rätt med gänga och allt , såna får det bli.
de är typ sådana.. men ja hade en längre modell liggandes så la några brickor på baksidan. duger åt mej. men vill man ha mer skjuster möjligheter lär man ha längre skruv och fjädrar. Min box lyser väldigt långt. svårt att ställa jätte brett. Men 6x 35w xenon funkar! hehe
vw-power
2013-10-03, 16:28
de är typ sådana.. men ja hade en längre modell liggandes så la några brickor på baksidan. duger åt mej. men vill man ha mer skjuster möjligheter lär man ha längre skruv och fjädrar. Min box lyser väldigt långt. svårt att ställa jätte brett. Men 6x 35w xenon funkar! hehe
Om du inte redan handlat xenon så kolla med ljusfabriken.se eller .com vad han tar för 75w satserna. Vet att han är jäkligt billig i jämförelse med andra iaf.
Är det värt det , man ger ju inte många spänn för 35w.
6x35w räcker och blir över kommer nog köra liknande själv!
vw-power
2013-10-06, 12:23
Är det värt det , man ger ju inte många spänn för 35w.
6x35w räcker och blir över kommer nog köra liknande själv!
Jag köpte en sats 2x75w till helljuset.
Sitter 35w original på halvljuset på min tjekiska RS. Åhej va det lyser. Lyser bättre än när jag hade 4x100w extraljus på en annan bil :)
golf4life
2013-10-11, 18:15
De räcker lätt med 6*35w :)
golf4life
2013-10-18, 19:23
Då var syncron ner plockad för renovering nr 2 .. Innan den ska i väg på lack, av nästan hela bilen :)
Har börjat bli lite rost här och där senaste tiden som ja nu lessnat på. börjat kapa bort delar av tröskeln samt bakskärmen på höger sida. så nu har de beställts massa ekonomi plåt osv och den ska bli upp lagad på nytt :)
Så de kommer vell lite fula bilder framöver här..
Även fyndat fina 4 dörr gti dörrsidor som ska tvättas och monteras sen efter renoveringen!
Då var syncron ner plockad för renovering nr 2 .. Innan den ska i väg på lack, av nästan hela bilen :)
Ojdå, trevligt!
Vad blir det för färg? (samma?)
golf4life
2013-10-23, 17:31
Ojdå, trevligt!
Vad blir det för färg? (samma?)
Ja den har ju hunnit blivit så rostig :( Ja de blir samma har ja tänkt iaf. har inte tänkt lacka hela bilen iaf. bara upp till andra vecket på dörrarna sen skärmar fram och c-stolpar och baklucka. ja jag vet de blir ju nästan hela :) men ja har inte släppt iväg den till lack än så vi får se om ja ändrar mej..
golf4life
2013-10-23, 17:55
Här kommer lite bilder på eländet!
All ekonomi plåt är iaf köpt och imorgon ska den plockas isär mer sen iväg till en som ska svetsa lite :)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-3925cbf0c29ea2948185b7badc4434b6.jpg
http://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3254400.jpg
http://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3254399.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-c297d79794f1806d62873a2a2afd23c0.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-76c529477e38528c3810c1965c8d460a.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-a2eb87e00c6a6f7d6e97ab6966a3c96e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-0cbb479a4a7ef420dffc32ec8ff7b5cb.jpg
Seriöst.
Vad hade hänt i bakskärmen?
golf4life
2013-10-25, 17:44
Seriöst.
Vad hade hänt i bakskärmen?
va väldigt mycket rost under skärmbreddaren tyvärr. så lika bra att kapa bort riktigt :)
golf4life
2013-10-25, 17:57
Då har de hänt en hel del på syncron.. Fixade lite på jobbet i torsdags!
Strippade helt invändigt, all inredning mattor osv tog typ 1,5 timme. hittade mer rost, båda sidor i golvet som lär lagas ca 10*15cm. Men visst de är bara fixa =) när man ändå är igång så.
Monterade även på mina "små" 256mm brembo bromsar fram för att få dit vinter däcken som är 15" och fälgarna är förresten ett fynd från i sommras fina Integral A2 för 500 :- sitter nu ihop med mina Hakka 5 däck!
Tog ner tanken och kapa bort lite mer plåt sen bar de av till den snälle mannen som har tagit på sej att laga de mesta rosten!
Polarn kom och hämta upp den på trailer så vi slapp bogsera....
Så nu återstår en hel del jobb när den är tillbaks därifrån.
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-1d7f4bbfc23ed58c6fabe5f162d11a59.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-308f73b2eb5b51fe732240a5b6f9a7dd.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-79716e457d81f7a201f0345e354434e7.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-d42e9246073a89cb9ad14a303eb1ef73.jpg
golf4life
2013-11-22, 17:07
Bilder säger mer än 1000 ord...
Syncron va riktigt dålig tyvärr när man börja leta.
*Tröskel höger, Bytte hela bara för att, ca 40cm dåligt i framkant.
*Skärmkant + innerskärm bak höger = många gammla lagningar på varandra
*Plåt runt tanklock = också gammla lagningar som kommit igenom.
*En bit av golvet höger och vänster sida vid fötterna ut mot tröskel
*ett hål som blev ca 5*5 cm i framvagnsbalken
*Ett hål igenom golvet vid framvagns infästningen på höger sida
*Hål i höger hjulhus ner mot balken (syns på bilderna) Lika på vänster sida dock ej lagat än.
*Dålig plåt under lyserna bak och under kofångaren, Tog bort kitt då såg man rakt igenom.
*Hjulhus/fjäderton höger bak var bara sopor av när man börja slå lite, Spackel på insidan och rostskydd på utsidan sen bara rost emellan + fler gammla lagningar = Blir byta hela
*Hjulhus vänster ett litet hål på ca 10*3cm endast :)
*Bakplåt runt avgasrör samt innifrån typ innerskärms plåt
De är börjat att byta en del! Stort tack till Svenne och Alex som hjälpt till och bytt tröskel, skärmkant, inneskärm samt plåt runt tanklock och en del i golvet.
Nu är de bara mitt jobb kvar. Hittade ju så klart mer rost när ja höll på i går på jobbet.
Blir byte bakplåt komplett samt hjulhus höger och delar av golvet vänster fram.
Sen lutar de åt hel lack. IGEN , hatar rost men va gör man då. de går ju inte och skrota bilen ?
Så vi får se när detta blir klart.. Lär nog dröja några månader tyvärr.
Fyndade iaf en helt rost fri höger skärm av en på jobbet i veckan! de var kul =)
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-100792afd45574b281c698448362fe85.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-3c2b39a91bf0cd100f6e86bd6b2b82ae.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-58b7bacd25de6f0f9179abfb5350fff7.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-2f922af088f2b3d49f23ac5f22cc0a1b.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-0aceb63aada45ceac77287b416e1c548.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-e20063378944caa51c593c2385648612.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-839684e5ea90266f15d8714cc6be85a8.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-9173fbabfedb0e24d63aedd9ea77124e.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-a003399dea9520726d61a933cbf9856c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-b26bd16f3a1c6283cabfc9dd6815808c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/41/40730/40730-e3cfbdd8ff948d2aac43d7e5a2d6749d.jpg
golf4life
2013-11-22, 20:36
Byter du färg nu då :p
Besviken om ja inte gör ?
de lutar åt de ! :)
Besviken om ja inte gör ?
de lutar åt de ! :)
Njaää , Vitt fungerar!
Min kommer nog få vara vit.
Men fick bara känslan av att det var nått på G ;)
golf4life
2013-11-22, 23:11
Njaää , Vitt fungerar!
Min kommer nog få vara vit.
Men fick bara känslan av att det var nått på G ;)
Helt riktigt!
golf4life
2015-10-19, 21:02
Hur gick de :rolleyes:
oj här har inte hänt mycket.. inte men bilen heller...
men de är vell istort sett "bara" rutplåten kvar att svetsa dit nu efter inpassningen som snart är klar.
Sen är de hela bakplåten vid lyserna mm som är kvar att såga bort och byta. sen blir de LAAAACK!!! :)
Så hoppas hoppas man hinner klart med garaget och får hem bilen nu innan vintern kommer.
då ska den nog vara ute igen till 2016 nu efter några års vila..
Och ja färg byte är gjort och vissa delar redan lackade och väntar på att ha en kaross och hamna på!
Hörs Hej!
golf4life
2017-07-16, 22:01
Hallå!
Nu var de det jätte länge sen ja skrev något här.
syncron har det tagit riktig fart med nu efter att ja inte gjort något på väldigt länge.
Ja har fått byta sjukt mycket plåt, massa bitar i golvet, hela bak plåten , skärmkant , tröskel , blev en annan baklucka nu med. var och hämtade en g60 i halmstad som har fått bistå med fina saker.
-svart innertak
-elhissar runt om (kommer monteras senare då ja måste lacka 2 90ans dörrar fram för att de ska passa)
-original centrallås mm
har lackat bilen under och invändigt med termadur 20 som är bruten i grått.
grymt jobb har de varit men de börjar närma sej nu!
Bilen är lackad och väldigt mycket att dit skruvat igen på den med massa nya fina saker!
Gti edition inredning från mk3 som är ombyggd för att passa
svart g60 innertak
centrallås har bilen fått nu
ny media enhet med BT osv
ny växelknopp och damask
nya blinkers fram och i skärmar
svarta hella bakljus
snowcap
mm mm
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822742.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822743.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822745.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822744.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822749.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822750.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822747.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3822752.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3823488.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3823489.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3823479.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3823482.jpg
https://www1.garaget.org/archive/41/40730/164765/164765-3823484.jpg
sista bilderna (inte dom som är upp och ner gick inte att ta bort så blev lite knäppt). är som bilen står just nu... fram stöten är på väg dit samt grill mm . har även mätt lite för att beställa delar till ett rostfritt 2,5" avgassystem!
ha de gött och nu kör vi mer uppdateringar!!
Grymt jobb, kul att se att du fått lite fart i garaget igen !
Läcker nyans!
freddan84
2017-07-23, 23:01
stiligt!
ser ut som garaget är välstädat hemma i Sundborn ;)
stiligt!
ser ut som garaget är välstädat hemma i Sundborn ;)
Nicke har syncron hemma hos sig i sitt garage i Furudal :)
I sundborn är de knappast välstädat haha!
Där står nickes svarta mk2 16v + min gula golf samt min gti 84 special :)
+ en hel del av vårat lager med vw delar finns där med!
Pappa är väl inte alltför glad på vårat lager och tycker kanske vi har lite för många bilar då vi inte får plats med dom hemma vid våra egna hus :D
Ja skyller på att vi har för små garage och förvaringsutrymmen hemma.
När pappa hjälper oss att bygga ut då kan vi flytta ifrån grejerna ifrån sundborn :D haha!
golf4life
2017-08-03, 10:49
Grymt jobb, kul att se att du fått lite fart i garaget igen !
Läcker nyans!
jo de rullar på fint nu när man har eget garage och vara i :)
golf4life
2017-08-05, 00:02
Anmält mej till kinnekulle :)
ja har för mej ja körde där för mer än 3 år sen och efter de ställdes bilen av. så va passar bättre än premiär tur dit. Bilen ska besiktas på torsdag samma vecka. en del kvar att göra men ja tror de ska gå!
Da Squirrel
2017-08-05, 16:30
Det blir ju fin fint de där!
Lycka till på kinnekulle
Det ska väl gå fint!
Hoppas vi ses där då.
Ta med dig Norpan också, hade varit kul att se Audi-passaten på banan!
golf4life
2018-05-23, 23:18
Kanske ska uppdatera lite
Bilen är på g och blir klar till bugrun.
Nytt är:
280mm bromsar bak och stålomspunna slangar
Lite yttre fix.
Syns där !
golf4life
2019-01-15, 07:41
hej hallå!
här va de länge sen man var in.
har iaf köpt mej kw v2 ben och bilen ska byggas om till Haldex efter raset på bugrun 2018.
ska se när ja kommer ihåg att lägga in lite bilder med.
Nicke du får ju lägga in lite bilder på raset ;)