Övrigt
#39 - Preppa bilen för bankörning
Av: Homer Simpson, 2009-01-27
Vid bankörning görs det ofta en besiktning av bilen, och bilar släpps inte ut på banan förräns de är godkända. Och möjligheten att göra reparationer, justeringingar, byta delar kan vara begränsad i depån.
Se därför till att bilen är i bra skick innan. Besiktningen görs inte för att jävlas med dig, och skicka hem dig därför. Det görs för att din bil ska ha bästa förutsättningarna att hålla sig på banan och inte förstöra dagen för andra.

Innan besiktningen, öppna huv och bagagelucka så besiktningsmannen kommer åt allt han/hon vill titta på.

Några av de punkter som kontrolleras:

Inga lösa föremål i bilen.
Med andra ord, lägg ur väskan, kameran och allt annat INNAN besiktingen. Reservhjul, domkraft etc ska ur om det inte är säkert fastskruvat/fastspänt.
Har du massa ljudutrustning ska baslådor vara ordentligt fastsatta, eller urplockade. Är saker urplockat måste matningssladden vara spänningslös så det inte kan bli kortslutning. Har du massa högtalare i hatthyllan och den är lös ska den ur också.

Säten och bälten.
Säterna måste sitta ordentligt fast, inte glappa. Bältet måste greppa i som det ska, eller om annat bälte är monterat sitta riktigt och gå att justera rätt.

Bromsar
Bromsarna kontrolleras noga, detta då det är extrem påfrestning på dessa vid bankörning. Dels kollas skivor, ok och belägg okulärt. Har skivorna för stora vändkanter, och beläggen är för slitna kan det bli stopp redan nu. Det är inte för att bromsverkan behöver vara så mycket sämre men skivor som varit med länge kan bromsdelen spricka loss från navet på, speciellt vid stora påfrestningar. Har det blivit stora vändkanter och massa rost kan skivorna blivit för dåliga mellan nav och skiva också.
Bromsvätskans kvalitet kontrolleras också, är det för mycket fukt i den är det bara att byta. De flesta typerna av bromsvätska drar åt sig fukt, och bör bytas minst en gång om året.
Beläggen slits också en del, en uppsättning reservbelägg är smart att ha med i verktygslådan. Om inte annat för att kunna byta och åka hem från träffen utan att förstöra skivorna helt eller riskera att krocka. Så spar de belägg du byter som inte är helt slut, och ta med dem.

Läckage
Motor, kylsystem och transmission kollas för utvändiga läckage. Olja eller kylvätska på banan gör den snorhal, och sanering tar lång tid. Kan även kosta föraren märkbara hål i plånboken på fel bana...
Om det exempelvis 'fuktar' runt ventilkåpan så är det inget problem, men läcker det så det är kladdigt och rinner får du räkna med att åtgärda. Tvätta gärna motorn innan. Är det just 'fuktning' så är det dumt att inte få åka för att det är gammal skit som sitter på motorn och droppar.
Kolla även tankluftningen, spolarvätskeburkar etc att alla slangar sitter där de ska. Har sett exempel på en bil som skickade ut ~ 1l bensin ur påfyllningsröret i en viss kurva varje varv, blev svartflagg.
Damasker för drivknutarna är en annan punkt, vid hård körning blir fettet mycket varmare och inte alltför sällan lättflytande. Har du då något hål får du en fontän av fett/olja som kan komma på bromsar och under däck och orsaka avåkning.

Bränsle
Vid bankörning kommer bilen att dra betydligt mer bränsle än den gjort innan. 2, 3 eller 4 liter / 10km är ingen omöjlighet, och för högtrimmade turbomonster kan du dubblera detta. Det gör att du bör ha ordentligt med bränsle med dig så du inte får soppatorsk.
Det är ofta några kilometer till någon mil avstånd till närmaste mack så en rejäl jeepdunk med extra bränsle kan vara smart. En liten påfyllningsadapter och du kan tanka utan problem.
Då kan du köra längre stund, och sedan göra en påfyllning istället för att behöva ta en halvtimme/timmes paus och åka och tanka.
Samma sak med däckstryck, fyll gärna på lite mer i däcken innan du åker till träffen, och efter några varv kollar du trycket och släpper ut till lagom tryck.

Däck & fälg
Det sliter väldigt mycket på vanliga däck om du kör mycket och länge på banan, så ett par äldre däck/gamla slicks att köra på kan vara en bra investering. Och skulle du ha oturen att åka av lite lätt och slå i en fälg så har du 4 fräscha däck/fälgar att åka hem på.
Men glöm inte en domkraft, och varför inte ta med en 'riktig' verkstadsdomkraft.


Verktyg
Lite verktyg är bra att ha med. Givetvis behöver du inte ha med dig hela verktygslådan. Verktyg för att kunna byta fälg, och då även låsbultnyckel. Skruvmejsel, både rak och kryss i mellanstorlek, polygriptång, avbitare är väl att räkna som ett minimum. Någon meter elsladd, lite silvertejp är också väldigt praktiskt.
Har du exta bromsbelägg verktyg så du kan byta dessa. Däckstrycksmätare så du kan justera rätt tryck.
Om du byter däck/fälg, ha med 'verkstadsdomkraft' och minst 1 pallbock. Eller kom överens med någon kompis att ni gemensamt tar med 1 domkraft och 2 pallbockar.

Föraren
Även föraren behöver förberedas :-)
Klädsen/hjälm kraven kan skilja lite mellan klubbarna men har du med dig heltäckande bomullsklädsel, hjälm, handskar och skinnskor bör du inte ha några problem. Då är du fullkittad.
En hel del alkoholfri vätska att kunna dricka, och några frukter/lite choklad för att få lite mer energi under dagen.
Och ägna kvällen innan åt att vila dig, tokmeckande under hela natten gör varken dig glad eller bra förare.
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2804
>