Trimning
#52 - 16V G60
Av: David L, 2003-01-30
Historien

16v G60 motorn var grunden för Golf ’Limited’ vilken endast kom att tillverkas i 70 exemplar. Dem flesta av bilarna såldes inom Volkswagen eller gick utomlands i kontinenten, många till Schweiz.
2st ska tydligen gått till England men ingen till Sverige.

Dessa bilar var handbyggda av Vw Motorsport och alla hade likadan utrustning. Vänsterstyrda, 5-dörrarskaross, svartmetallic lack (LY9Y), små kofångare (lättare och diskretare än -90> kofångarna som fanns på andra Golfar). Dem hade även enkelljusgrill med en blå rand (röd på vanliga GTI:er) och ett unikt blått Vw Motorsport emblem. Fälgarna var 15” BBS RM 2-delade och sidolisterna var den breda typen men med ett litet blått emblem. Allt detta för att få rätta ’sleeper’ känslan.

Kombinationen av den högvarvande 16 ventilaren och det massiva vridmomentet från G-ladern gjorde att effekten hoppade upp till 210Hk vid 6400 varv och 247Nm vid 5000 varv. Detta var den kraftigaste motor Vw någonsin byggt i en Golf ända tills idag då R32an kommit med sina 241Hk. Så efter lite drygt 10år blir den placerad som näst vassaste, ganska starkt. Tyvärr har Svenska Vw aldrig accepterat detta då Limited aldrig såldes här…

Eftersom Limited byggdes av Vw Motorsport för hand måste dem flesta delar handlas direkt av dem, vilket innebär att modifikationen inte blir speciellt billig eller enkel. Många av delarna har dessutom gått ur lager för länge sedan.


Motorn

Blocket och toppen från Mk2 16v användes. Dock användes annan avgaskam och avgasventiler (förmodligen större och/eller coatade), samt andra kolvar med lägre komp och coatade kolvtak (coatning innebär att man flamsprutar kolvtoppen med flera olika lager termiskt skydd. Det hjälper att få bort värmen på kolvtaket så kolven håller längre). Även vanliga G60 har coatade kolvar. Allt tillgängligt från Vw Motosport såklart. Men ska du bygga själv så behöver du nog inte byta avgaskam samt ventiler för att det ska fungera bra. Limited motorn var ju lite av ett överkurs bygge.

Ska men tex. köpa andra kolvar för att sänka kompet kan man försöka komma över Audi S2/S4/RS2 kolvar från en rasad motor eller någon som lyckats skjuta en kolv. Dessa passar rakt i 16v blocket. Du kan använda dina gamla kolvringar om dessa är i god kondition annars är det lika bra att köpa nya. Bygger du billigt/snålt blir det ofta dyrt i längden…

G-ladern på Limited motorn är samma som på Golf G60 och trycksidrören går samma väg. Dock ska Laddluftkylaren skilja lite i storlek enligt vissa och inte enligt andra. Golf G60 vs Limited dvs. inte den lilla plutten som Corrado G60 har.

Dock återstår ett problem, det ’vanliga’ 16v insuget har spjällhuset på fel sida. Det är där Scirocco Mk2 insuget kommer in i bilden. Det är identiskt med Golf 16v insuget men har spjällhuset på andra sidan. Tyvärr så finns det insuget knappt att uppbringa och hittar du ett kostar det ofta skjortan. Bör nämnas att det precis som till Golfen finns i två storlekar. 41 resp. 50mm. Gissa vilket Limited använde och vilket som är dyrast. ;)

Sen dyker nästa problem upp, fördelaren på 16 ventilaren sitter precis i vägen för att man ska kunna ha spjällhuset med den nedåtstickande Bypass returen på plats. Därför konstruerade Vw Motorsport en ’studs’ som flyttade fram spjällhuset och vred det 90 grader. I och med detta så kan du heller inte använda sista delen på tryckröret som du redan har om du har en vanlig G60 och måste därför bygga eget. Originalröret kan du glömma så det är silikonslang som gäller, om du nu inte kan eller har någon kompis som kan svetsa aluminium eller rostfritt så man får det snyggt på samma gång. Glöm inte Co-potentiometern bara.

Materiallista

Så om man ska försöka göra en liten lista på vad som behövs och vad det kan kosta, kan den se ut som följande:

#Komplett 16v topp: ~2-3´ (renovering + ~1-2´).
#16v grenrör: ~0,5´.
#Fördelare: ~0,5´.
#Scirocco 16v insug: ~2-3´ för 41mm och ~3-5´ för 51mm.
#Insugsstuds: ~1,5-2,5´ på Mekanisk verkstad.
#Fuelrail: 1-2´ på Mek. verkstad.
#Tändstift: ~1´.
#Tryckrör: ~0,5-2´ beroende på material och utförande.
#Laddluftkylare (om du har Corrado): ~1-5´ beroende på utförande.
#Generator 16v (går med G60 också men försvårar monteringen) ~0,5´.
#Generatorfäste: 2´ på Mek. verkstad.
#Rem ~0,5´.
#Remspännings anordning: 0,5-1´ på Mek. verkstad.
#Kolvar för högre komp: ~3-4´ för S2/S4/RS2 och ~8-10´ för nya smidda.
#Packningar: 0,5-1´.
#Bultar till motor: ~1´.
#Oljor: 1´.
#Slangklämmor + övrigt: 1´.
#Tryckplatta (Sachs): 2,5-3´.
#Mappning: 5-10´ beroende på utförande.

Detta gäller om du utgår från en G60. Har du en 16v kan du räkna in allt ovanstående du inte har, samt:

G-lader, fästen, studs, rör, laddluftkylare, kylare, växellåda, svänghjul, koppling, startmotor, spakställ, styrsystem, spjällhus, knacksensor, spridare, bränsletrycksregulator + en massa småsaker.

En diffbroms bör också läggas in i kalkylen om du har en framhjulsdriven bil. Däcken vill gärna spinna mycket och ofta…

Laddluftkylaren från Golf/Rallye G60 är väldigt lämplig att använda då den är lagom stor samt sitter smart monterad i fronten.
Hittar du ingen begagnad (en ny kostar över 7´) så kan man ofta få dit någon från en annan bilmodell.

Angående styrsystemet ska det tydligen ha funnits ett 16v G60 chip, men eftersom alla ’hembyggda’ motorer skiljer så rekommenderas en full omprogrammering av styrenheten. Allt för att slippa eventuella motorras som kan bli ruskigt dyra, för att inte tala om tiden det tar. Och varför snåla in på det viktigaste då resten inte direkt är gratis?

Själva monteringen går jag inte in på, dels för att motorn kan byggas på så många olika sätt med olika delar, och dels för att det är så oerhört mycket som ska ändras och bytas. Det är därför denna motor fortfarande är unik trots sina år den har på nacken. Räknar du med att försöka bygga en liknande motor bör du först titta ned i plånboken och ser hur mycket som finns att spendera, sen undersöka vad dem stora posterna kostar så du inte blir överraskad halvvägs in i bygget och har slut på pengar. Och kom ihåg att detta är inte en motor som byggs ihop på en helg. Åtskilliga timmar går enbart åt till funderande på hur saker och ting ska lösas då många saker ej går att köpa.

Teknisk data Golf Limited:

#Motor:1781cc 16v med G-lader. 8,8:1 i komp. förhållande.
#Effekt:210Hk vid 6400varv och 247Nm vid 5000 varv.
#Prestanda: 0-100 på 7,2sek. Toppfart 227km/h.
#Transmission: 4-hjulsdriven med Syncro viskokoppling och EDS.
#Bromsar: Skivor runt om. 280mm fram och 239mm bak, ABS, EDL (Elektronisk Differentialspärr).
#Inredning: Svart skinnklädsel, el-hissar, el-speglar, el-stolar (värme) c-lås, grön tonade fönster.
#Tjänstevikt: 1275kg.


Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2561
>