Trimning
#50 - Skivbromsar bak istället för trumbromsar.
Av: Rolle Scirocco, 2002-12-24
De delar som behövs är

Bromsok, tapp och byglar från vilken A1 -> A3 bil som helst. Skivor bör tas från en bil med 4bultade fälgar så det stämmer. Du kan troligen ta oken från A4, dessa är i alu och väger mindre.
Bromssköldar kan man ta, men du måste inte ha dessa. Handbromsvajer tar du från liknande årsmodell som har skivbromsar om du har en A2 eller A3 bil, har du en A1 bil tar du handbromsvajrar från Scirocco 16V.

Bromsreduceringsventil bör du byta, och där tar du från en så lik bil som din egen utom att den har skivbromsar så länge du har en A2 eller A3 bil. Har du en A1 kan du ta Scirocco 16V reduceringsventiler.
Trumbromsar arbetar med lite högre tryck så för att du inte ska förvandla din bil till en karusell bör du göra detta moment.

Bultarna som håller byglarna i tappen

Lämpligen köper du nya skivor och hjullager.

En flaska bromsvätska behövs också, kanske 2 nya bakre bromsrör från bakaxeln till oket.

Demontering

Hissa upp bakdelen på bilen och se till att den står stadigt på pallbockar. Ta bort hjulen. Sätt en bromsslangsklämma på bromslangen under bakaxeln så rinner det inte ut så mycket bromsvätska.
Ta bort handbromsvajrarna, ta bort de helt från bilen och skicka. Bort med bromsslangen/rör från hjulcylindern. Ta bort lagerkoppen och saxpinnen där bakom, skruva bort muttern. Om inte du får bort trumman nu kan du behöva lossa på justeringen, det finns ett hål från baksidan för att du ska kunna göra detta.
Annars bort med trumman. Nu kan du behöva ta bort någon fjäder eller bromssko för att kunna lossa de fyra bultar som håller bromssköld/tapp till bakaxeln.

Montering

Gör rent anliggningsytan för tappen. Provmontera den, ibland finns det en svets på bakaxeln som måste slipas ner lite för att tappen ska sitta ordentligt. På med gänglåsning och dra fast tappen.
Montera skiva och lager. När du ska dra fast muttern ska du kunna röra på brickan bakom med en skruvmejsel. Inte lätt men du ska kunna röra på brickan. Dit med låsblecket och saxpinne.
Lagerkoppen brukar kunna vara lite lurig att få dit, ta det lugnt och försök igen tills du lyckas.
Dit med bygel och ok. För justering och montering av belägg se.
Nu ser du om ditt gamla bromsrör/slang går att använda eller om du behöver lite annan längd på det. Att böja gamla bromsrör är dumt, då nya kostar några Selmor.
Dit med handbromsvajrar.
Lufta bromsarna, byt vätska i de främre oken när du ändå är i farten.
Justera handbromsvajrarnas spel så handbromsen tar bra vid 'klick' 2 eller 3. Ta en provtur, kolla att inte bromsarna låser bak före fram på en tom parkeringsplats...
Har du justerbar lastkänningsventil/reducerventil kan den behöva justeras lite.

Huvudcylindern

Det går åt större mängd vätska för samma bromskraft, så uppgradera huvudcylindern till 22mm när du gör detta byte.




Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1749
>