Trimning
#37 - Uppgradera -> 2,0 i din A1 bil
Av: Rolle Scirocco, 2003-04-26
Ja, viljan att få mer krut finns där. Och trim är DYRT. Vad göra då? Jo, sätta i den största och starkaste motorn som passar 'rakt' i, ser original ut och minskar problemen med besiktning. Kombinerar du lite delar från gamla och nya motorn kan det skramla ut några extra hästar.
En 16v motor har mer effekt i grundläget än 2E motorns 115, men besiktningsmannen ser ganska direkt att något är annorlunda!
Om du gör konverteringen nedan borde du kunna landa nånstans mellan 120 -> 130, med lite trim så blir det mer. Effektökningen kommer ifrån att 2E motorns kam är ruggigt snäll, och gti-kammen lite hetare.

Grundkrav

Du bör ha en 1,8 gti-motor för enklast uppgradering. Detta går att göra även med 1,6an, men då får du pyssla mer eller köpa mer lösa delar. Det blir ett eget kapitel om vad för extra som behöver/kan göras om grunden är 1,6.
Visst går det att göra uppgraderingen på en förknasarmotor också, men effektvinsten blir ofta inte lika stor utan massa mer jobb och bytta delar.

Delar som behövs

1,8gti-motor där toppen fortfarande är hel. Skulle någon kolv eller vevlager etc lämnat in gör detta inget då bottendelen inte kommer användas.

En komplett bottendel från en 2l, motorkod 2E. Finns att hitta i passat 88 -> 93, golf III gti 8v, seat toledo bland annat, finns även senare modeller men då saknar blocket den trevliga finessen oljesprut på kolvarna. Och var inte rädd för en motor som gått långt, om du hittar motorn i en passat. Passaterna används sällan som räjservagnar, utan får gå lugnare.

Nya grenrörspackningar, insugspackning, ventilkåpspackning (ta nya gummivarianten med bultar) oringar för spridarna från 1,8 motorn, topplockspackning, kamrem, spännrulle från 2E motorn. Vattenpump kostar komplett ~ 400 i eftermarknadsaffären så varför inte ta en sådan och byta den med packningar så är det mesta bra.

Ny koppling med starkare tryckplatta kan du komma att behöva, kör du motorn helt original kanske original kopplingen räcker men om du optimerar motorn lite kommer inte kopplingen gilla detta. Sachs har olika sportkopplingar.

Uppgraderingen

Bort med batterisladdarna. Töm både nya motorn och gamla på olja, kylarvatten. Ta bort växellänkage, drivaxlarna, kylarslangar, främre rör.
Elhärvorna, hastighetsmätarvajern, bränsleinsprutningsdelar, vaccuslangar viker du upp över rutan/skärmen så de är ur vägen.
Lossa på alla motorfästena, låt bultarna sitta kvar än så länge.

Ta bort bakre och främre motor-/växellådsfäste.
Sätt en domkraft under torpedväggen, och en lastpall under motorn. Sänk ner bilen så långt du kan. Om motorn inte står på pallen nu, under med lite klossar så motorn står stadigt. Dra i två-tre spik i varje kloss så har du ett perfekt billigt motor-/växellådsstativ.
Lossa bultarna från resterande sidofästen, hissa upp bilen med domkraften. Följ efter med pallbockarna.
Efter en liten stund har din bil kommit så högt upp att du kan dra ut motorn! (pallyftare gör det enklare men är inte nödvändigt).
Sänk ner bilen en stund.
Har du en kamrat till hjälp, ge honom flaskan med avfettning och låt honom göra rent hela motorutrymmet, kanske skrapa lite rost och måla på?

Ta bort växellådan och koppling/svänghjul från din motor. Bulta fast de delar du ska använda på nya motorn, då med bättre tryckplatta om du köpt det.
Motorfäste, generator och fäste för generator flytta över till nya motorn. Dit med en vattenpump.
Ser remhjulen annorlunda ut ta dina gamla!

Montera bort topplocket på din gamla motor, rengör, montera isär. Byt styrningar om de är dåliga, slipa in ventilerna, byt tätningar i vilket fall som helst. Kanske plana av toppen på en gång. Se till att kammen står i 'noll-läge'.

Kontrollera att bottendelen står i 'noll-läge'. Ettans och fyrans kolv i topp. Montera din fixade topp ovanpå motorn, dit med kamremmen och spänn den. Vill du ha skyddskåporna, dit med dem. Prova att dra runt motorn för hand ett varv. Tar det i, kolla nogrannt att du nollat vevaxel/kam rätt. Försök inte tvinga runt motorn. Spänn generator/vattenpumpsrem (servo/ac om du har).

Nu kommer vi till den lite jobbigare delen. Nu är det läge att ha kompisar på en mekanisk verkstad eller införskaffa några omgångar fikabröd.

Du tar din gamla fördelare, längst ner vid drevet finns det ett stift igenom fördelaren. Slå ur detta stift. Detta kan kräva mycket våld, eventuellt att du borrar ur halva och slår ur resten. Gör likadant med fördelaren från 2E motorn. Titta på 'hållarna'. Du ser att den nya fördelaren har mycket större skiva längst ner, din gamla fördelare måste du göra en adapter till så den får lika stor skiva. Ta drevet från 2E motorn, och sätt på din fördelare.

Montera fördelaren, rotorn ska peka i jacket på kanten när motorn är nollad.

Häng dit växellådan. Montera motorn i bilen. När du ska montera i spridarna med nya oringar, doppa oringarna i lite bensin först så glider de lätt på plats.

Detta block är 16mm högre så du kan behöva göra en adapter på 16mm mellan grenrör/främre rör eller göra främre röret lite längre. Detta märker du.

Använd vatten/oljevärmeväxlaren som satt på 2E motorn. Den är bra. Lägg din gamla oljekylare i bra att ha lådan för framtiden.

Fyll olja, kylarvatten.

Provstarta. Om du inte redan är k-jetronik och motorexpert åk i lugnt tempo iväg till någon som kan det. Be han/hon kontrollera och eventuellt justera tändning och bränsle.

Ut och kör. Gläds åt mer drag.

Du har bara en 1,6a

Då är det lite jobbigare. Toppen från din motor passar inte på 2E, och 2E toppen passar inte så bra in din bil med spridare/insug etc.

Om du införskaffar en 1,8gti topp så är det bara att följa beskrivningen ovan. Vill du inte göra detta så går det att modifiera 2E motorns insug till att ta k-jet spridarna, svetsa om insuget så spjällhuset kommer på rätt sida...

Lite extra uppgraderingar

Nu finns det lite extra plock man kan göra.

När du har toppen borta kan du ta bort gjutskägg i kanalerna, avgaskanalerna kan du med fördel polera. Förbränningsrummen polerar du också. Du ser till att kanalerna i toppen matchar kanalerna i insug och grenrör, annars slipa. Kolla även packningarna.

En trimkam är inte heller dumt.

Nu börjar du kunna få problem med bränslet, k-jet från en saab eller volvo turbo löser ditt problem snabbt.

Lätta svänghjulet innebär inte mer effekt, men fram för allt på de lägre växlarna är det mindre massa att rotera och du får värre skjut.

Extraktorgrenrör, men tänk på att de är gjorda för normala blockhöjden så det är ganska stor chans att du måste kröka om det lite eller förlänga det.


Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 3239
>