Reparation
#43 - Kopplingsbyte med 02A/02J växellåda
Av: Rolle Scirocco, 2001-11-01
Att inhandla

En komplett kopplingsats med tryckplatta och lamell. Har bilen blivit trimmad eller du kör hårt satsa på en Sachs förstärkt tryckplatta redan från början. Har du en sen vr6 eller 02J låda har du tyvärr ett dubbelmassesvänghjul. Dessa tenderar att gå sönder vid trimmade bilar, och därför finns det väldigt dåligt med andra tryckplattor. Det går att pilla ihop fungerande saker med enkelmasse svänghjul.
2l växellådsolja av typen GL4, välj känt märke efter egen smak.
Urtrampningslagret ska du byta, det sitter dumt till och då måste bort med lådan för att kunna byta det.
Om du ska vara helt korrekt nya bultar för tryckplattan mot vevaxeln och nya bultar samt muttrar som håller fast drivaxeln. Bultarna rekommenderar vw ska bytas men jag har återanvänt dessa många gånger utan problem.

De specialverktyg som behövs för detta är:

Torx nr 8?
17mm insexnyckel
Motorstativ, en ställning som står mellan dina skärmar och håller upp motorn.

Annat som är behövligt, ordentlig garagedomkraft och 2 pallbockar. Hylsnyckelsats, spärrskaft och någon förlängare.

Så till själva arbetet

Börja med att hissa upp bilen, och placera den på pallbockar. Nu kryper du in under bilen, och lossar den 17mm insexa som sitter i underkant på diffhuset i din växellåda. Är du smart har du i förväg placerat en slaskhink under... Låt dessa stå och rinna en stund. Ta dig ut och börja uppifrån.

Ta bort kablarna från batteriet, ta även bort batteriet och batteristället. Ta bort startmotor och jordsladdar.
Vajrar för växelspaken tar du bort, och binder upp i riktning mot ABSenheten. Likadant med kopplingslavcylindern.

Främre motorfästet lossar du alla bultarna, samt de övriga bultar som håller lådan mot motorn. Lossa bara, skruva inte ur än.

Nu bör det vara dags att krypa under bilen igen.
Lossa drivaxlarna och ta bort de från bilen. Ta inte bara bort dem från lådan, de kommer vara ivägen.

Ta bort skyddsplåten som sitter mellan motor och växellåda.

Ha kamrat/växellådslyft till hjälp. Ta bort resterande bultar som håller fast lådan i motor och bilen. För att kunna få ur lådan måste du antagligen vicka ner motorn en del, och sedan lirka ur lådan.

Byt tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Glöm INTE urtrampningslagret eller urtrampningsarmen på arbetsbänken och upptäck detta när kopplingen inte tar.

Sedan är det BARA att montera tillbaka.

I växellådan ska du sedan hälla i 2 liter olja. Får du inte i all olja, tippa bilen lite mer på sidan och häll i.

Rekommenderat när du ändå har sakerna isär/borta

Vw rekommenderar att du byter bultarna till drivaxlar till nya, samt muttrarna som håller i drivaxeln längst ut.
Är du smart så packar du om drivknutarna i detta läge med 'kvalitetsfett' av känt märke, och byter damask om någon är sliten.
Packboxarna för drivaxelflänsarna brukar kunna läcka lite, varför inte byta dessa när lådan är borta och det är lätt?
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1366
>