Reparation
#42 - Kopplingsbyte med 020 växellåda
Av: Rolle Scirocco, 2006-01-02
Att inhandla

En komplett kopplingsats med tryckplatta och lamell. Har bilen blivit trimmad eller du kör hårt satsa på en Sachs förstärkt tryckplatta redan från början. 2l växellådsolja av typen GL4, välj känt märke efter egen smak. Ingående packbox i växlellådan, bussning och packning för urtrampningspinnen.
Har urtrampningslagret låtit illa köp det och täckplåten på sidan av lådan på en gång, annars behöver det inte bytas. I dessa lådor badar lagret i olja och mår därmed oftast kalas.
Om du ska vara helt korrekt nya bultar för tryckplattan mot vevaxeln och nya bultar samt muttrar som håller fast drivaxeln. Bultarna rekommenderar vw ska bytas men jag har återanvänt dessa många gånger utan problem.

De specialverktyg som behövs för detta är:
XZN12 (12 kant) M8
17mm insexnyckel
Motorstativ, en ställning som står mellan dina skärmar och håller upp motorn.
Annat som är behövligt, ordentlig garagedomkraft och 2 pallbockar. Hylsnyckelsats, spärrskaft och någon förlängare.

Få jobbet gjort

Jobbet består av två delar. Den ena delen är mitt i, och där bör du ha en växellådslyft eller en hjälpsam kamrat. Resten av jobbet går utmärkt att göra själv.

Hissa upp bilen i fram och ställ den på pallbockar. Töm växellådan på gamla oljan, finns en 17mm insexplugg under diffhuset. Är du smart har du i förväg placerat en slaskhink under... Låt dessa stå och rinna en stund. Ta dig ut och börja uppifrån.

Ta bort minuspolen på batteriet. Tycker du det blir lättare att komma åt, ta bort hela batteriet. Montera bort växellänkage, kopplingsvajer*, startmotor, backljuskontakt och i förekommande fall kontakt för 5ans växel, hastighetsmätarvajer.

* Har din bil självjusterande kopplingsvajer får du inte bara släppa på den, beroende på modell (finns två varianter) måste den hållas i spänn för att inte bli dålig.

Lossa drivaxlarnas muttrar ute vid navet, och sedan kryper du under bilen. Lossa drivaxlarna mot lådan och ta bort dem. Du kan behöva lossa nedre spindelleden och vika ut hjulet lite för att få bort drivaxlarna.
Mellan motor och låda i underkant sitter det en plåt, bort med den. Likadant i bakkant av lådan, mellan drivfläns och motor.

Rigga upp motor och låda, lämpligen med en balk mellan skärmarna. Ta bort växellådans fästen. Lossa lådan mot motorn.

Nu är det dags för hjälp av kamraten. Bort med lådan. Detta kan vara lite trixigt och den kan behöva vridas. ~ 30 kg låda är inte alltid lätthanterligt, därav kamraten.

Bort med gamla kopplingen. Kolla om det finns spår av oljeläckage bakom tryckplattan. Är så fallet byt vevaxeltätningen.
Tvätta av svänghjulets anliggningsyta med förtunning. Fin smärjelduk och rugga upp ytan är inte fel!

Byt packboxarna i växellådan, vill du slippa detta får du troligen byta koppling snart igen!

Montera tillbaka kopplingen. Bultarna in i vevaxeln ska enligt vw bytas varje gång, har själv återanvänt dessa med bra resultat många gånger. Om du återanvänder dem ska du ha på loctite på dem.

Upp med lådan, bulta fast den. Återmontera allting. I hastighetsmätarvajerhålet häller du i 2l växellådsolja.

Om någon växel är svår att få i efter detta kan du behöva justera växellänkaget lite.

Tänkvärt

Är du smart så packar du om drivknutarna i detta läge med 'kvalitetsfett' av känt märke, och byter damask om någon är sliten.

Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 3130
>