Reparation
#4 - Renovering av bromsok
Av: Bengt-Åke Linder, 2001-11-01
Jag var på Mekonomen och köpte en komplett renoveringssats som även omfattade packningar till glidkolvarna och packbox till handbromsen. Satsen kostade 230 kr (maj -01).

Jag började med att hissa upp bilen ta bort hjulet och palla upp bilen med pallbock så den inte riskerade att ramla ner.

Först kände jag lite på luftningsnippeln så att den inte satt för hårt, det är lättare att lossa den när oket sitter på plats. Lossa inte nippeln helt, låt den vara lite lätt åtdragen så det inte läcker ut bromsolja innan det är dax att ta bort oket.
Lossa även lite lätt på bromsslangen så det bara är att snurra på oket när man har släppt det från glidkolvarna.

Sedan lossade jag på handbromsvajern, det var bara att ta bort den låsring som sitter om höljet och vrida handbromsarmen (använd en polygrip eller dylikt) tills man kan lossa på kulan som sitter i änden på vajern.

Därefter lossade jag de två M8-bultarna som sitter i glidkolvarna, använd en 13 mm nyckel och håll emot med en 15mm nyckel. Känn även att dessa går lätt fram och tillbaka annars får man ta isär dessa också och smörja upp, och eventuellt putsa på axeln. Skulle dom kärva arbetar bara det belägg som är på den sida som kolven är på. Då är det risk att belägget på den andra sidan ann och det kan bli väldigt varmt.

När detta var gjort rullade jag isoleringstejp ett antal varv i mitten på bromsslangen och tog en låsbar tång och nöp till så att inte bromsoljan kunda rinna ur bromsvätskebehållaren under motorhuven.

Sedan gängade jag ur bromsslangen, jag fick snurra runt lite på oket så det lossnade. När jag hade fått ner oket pluggade jag slangen och placerade den i "högläge". Jag lossade även på luftningsnippeln och tömde oket på olja i en burk.

Steg ett var att skruva ur kolven från oket och när det är gjort bör man ta en skruvtving och en liten distans så man kommer åt att hålla emot fjädern som sitter innanför en hylsa. Sedan bör man ta en spårryttartång med långa vinklade käftar som kommer ner cirka 40 mm och lossa på den.

Men jag gjorde så här: Jag tog hörnet på en skruvmejsel i det ena hålet på spårryttaren och lyfte upp den, sedan höll jag handen ovanför det andra hålet för att inte fjädern skulle flyga för långt...

När det var klart var det bara att plocka ur spårryttaren, hylsan till fjädern, fjädern och en bricka.

Sedann fick jag lirka loss den skruv som oket skruvar på. På skruven sitter sitter en o-ring vilken gör att det kan gå lite trögt.

Det sitter ytterligare en bricka och ett stift som går ner i handbromsaxeln och den är bara att dra ut (om inte den inte har rostat fast).

Jag blästrade rent oket och då bör man maskera de glidytor som kolven och handbromsaxeln löper i. Mitt ok har jag sedan tidigare även försett med en smörjnippel, nu tog jag dessutom och slipade ett diagonalt spår i axeln som fettet kunde gå i.

Den packning som sitter i handbromsen knackade jag ur med en liten skruvmejsel. För att den nya packningen inte skulle komma snett tog jag en hylsa med samma diameter och använde som dorn och knackade på packningen.

Nu var det bara att smörja in axeln och sätta tillbaka den, kontrollera att den går lätt fram och tillbaka. Därefter satte jag tillbaka stiftet och den gängade skruven och den lite större brickan (med ovalt hål). Stiftet ska peka nedåt, se till att den kommer in i det hål som den skall vara i.

Efter detta kom det svåraste av allt: När man lagt ner brickan, fjädern och hylsan ska detta pressas ihop tills de små "vingarna" på hylsan hamnar nedanför spåret i botten på cylindern.

Efter mycket balanserande med skruvtving och muttrar som distanser fick jag bege mej till jobbet och tillverka en dorn som passade i en knäledspress. Sedan kunde jag med lätthet sätta spårryttaren på plats, med rätt verktyg går det lätt, men annars hade det varit mycket svårare.

Om man nu drar i handbromsens arm ska den med lätthet fjädra tillbaka och det utan att den utanpå liggande fjädern är monterad. Fjädern som ligger inuti cylindern drar även tillbaka armen.

När det var på plats bytte jag packning i cylindern och trädde på bälgen på kolvens inre del. Nu kunde jag dra ut bälgen och trä i den del av bälgen som skall vara i huset. Därefter pressade jag in kolven i cylindern (lite oljespray underlättade). Skruva in kolven så långt in det går, det finns ett speciellt verktyg att köpa som man kan använda till att skruva in kolven.

Innan man monterar oket på plats ska man enligt Haynes reparationshandbok fylla på med bromsolja för att minska risken för luftbubblor i oket. Skruva på luftningsnippeln lite lätt så ingen olja rinner ut den vägen. Fyll på olja tills det är fullt i hålet där bromsslangen skall kopplas på.

Ta ner bromsslangen och släpp på klämman, skruva på bromsslangen och torka rent från olja. Tvätta eventuellt med avfettning och vatten.

Montera tillbaka bromsbeläggen och sätt på bromsoket i glidkolvsoken (de två M8-bultarna) och dra åt dem. Dra även åt bromsslangen och montera handbromsvajern.

Slutligen är det dax att lufta bromsarna, och därefter är det bara att montera tillbaka hjulet och kontrollera att det rullar fritt utan att bromsarna ligger emot. Kontrollera även att bromsen ligger an när bromspedalen trycks ner.
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1683
>