Reparation
#35 - Kopplingsbyte på vr6 syncro
Av: Rolle Scirocco, 2001-11-01
Att inhandla

En komplett kopplingsats med tryckplatta och lamell. Har bilen blivit trimmad eller du kör hårt satsa på en Sachs förstärkt tryckplatta redan från början. 2,7l växellådsolja av typen GL4, välj känt märke efter egen smak.
Urtrampningslagret ska du byta, det sitter dumt till och då måste bort med lådan för att kunna byta det.
Om du ska vara helt korrekt nya bultar för tryckplattan mot vevaxeln och nya bultar samt muttrar som håller fast drivaxeln. Bultarna rekommenderar vw ska bytas men jag har återanvänt dessa många gånger utan problem.
Packningar mellan främre rör och grenrör, nya muttrar mot grenrör och ny bult/mutter till anslutningen innan katalysatorn.

De specialverktyg som behövs för detta är:

Torx nr 8?
6mm insexnyckel, och den måste vara ~ 250mm lång. Det går inge bra med förlängare på detta ställe.
17mm insexnyckel
Motorstativ, en ställning som står mellan dina skärmar och håller upp motorn.

Annat som är behövligt, ordentlig garagedomkraft och 2 pallbockar. Hylsnyckelsats, spärrskaft och någon förlängare.

Så till själva arbetet

Börja med att hissa upp bilen, och placera den på pallbockar. Nu kryper du in under bilen, och lossar de 2st 17mm insexor som sitter en i vardera växellåda och fördelningslåda. Är du smart har du i förväg placerat en slaskhink under... Låt dessa stå och rinna en stund. Ta dig ut och börja uppifrån.

Ta bort kablarna från batteriet, ta även bort batteriet och batteristället. Ta bort startmotor och jordsladdar.
Vajrar för växelspaken tar du bort, och binder upp i riktning mot ABSenheten. Likadant med kopplingslavcylindern.
Främre motorfästet lossar du alla bultarna, samt de övriga bultar som håller lådan mot motorn. Lossa bara, skruva inte ur än.
Ta bort främre röret, du behöver inte krångla ut det från bilen, räcker om det är löst och du viker det lite åt sidan.

Nu bör det vara dags att krypa under bilen igen.

Lossa kardanen från fördelningslådan, samt drivaxlarna bort från bilen. Ta inte bara bort dem från lådan, de kommer vara ivägen.
I höger drivfläns sitter det ett litet täcklock, pilla bort detta. Inne i fördelningslådan finns det sedan en insexa, LÅNGT in. Ta bort den, dra ur hela drivflänsen.
Nu kan du lossa fördelningslådan från växellådan och från motorn.
Ta bort hela fördelningslådan från bilen.

Ta bort skyddsplåten som sitter mellan motor och växellåda.

Ha kamrat/växellådslyft till hjälp. Ta bort resterande bultar som håller fast lådan i motor och bilen. För att kunna få ur lådan måste du antagligen vicka ner motorn en del, och sedan lirka ur lådan.

Byt tryckplatta, lamell och urtrampningslager. Glöm INTE urtrampningslagret eller urtrampningsarmen på arbetsbänken och upptäck detta när kopplingen inte tar.

Sedan är det BARA att montera tillbaka.

I växellådan ska du sedan hälla i 2,7 liter olja, det ska rinna över till fördelningslådan. Får du inte i all olja, kör några hundra meter och häll sedan i resten av oljan.

Rekommenderat när du ändå har sakerna isär/borta

Vw rekommenderar att du byter bultarna till kardan och drivaxlar till nya, samt muttrarna som håller i drivaxeln längst ut.
Är du smart så packar du om drivknutarna i detta läge med 'kvalitetsfett' av känt märke, och byter damask om någon är sliten.
Packboxarna för drivaxelflänsarna brukar kunna läcka lite, varför inte byta dessa när lådan är borta och det är lätt?


Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1986
>