Reparation
#34 - Vibrationer i fram/bakvagn
Av: Rolle Scirocco, 2001-11-01
Det börjar skaka och vibrera när du bromsar

Mycket stor chans att dina bromsskivor är sneda. Byte eller omsvarvning av skivorna hjälper om detta är problemet. Men kolla allra först att du inte har något hjul som sitter löst!

Har problemet kommit i samband med skivbyte har du antagligen varit för slarvig och inte gjort rent navet ordentligt. Bort med skivorna, fram med stålborsten och gnugga/skrapa ordentligt. Passa på och kontrollmät skivorna när de ändå är borta så de inte blivit skeva av din behandling. Vid tillbaka monteringen, stryk ett tunt lager kopparpasta på navet så fastnar inte skivan lika lätt.

Har det uppstått efter att du haft bort något hjul så kan du ha lösa hjulbultar ELLER dragit dessa för hårt. För hårt dragna kan de omforma skiva/trumma lite och orsaka skevhet. Kan oftast bota genom att man släpper på alla bultarna och drar de med rätt moment.

Det skakar i ratten, mest mellan 100 och 120km/h (fyll i egen hastighet).

Du har med stor sannolikhet obalans i något hjul. Detta kan bero på flera olika saker.

Dina hjulbultar har lossnat och du håller på och tappar ett eller flera hjul. Dra fast bultarna med rätt moment.

Bilen har kört på någon kant, eller ner i någon stor grop. Detta har resulterat i att minst en fälg numer är skev. Är fälgen lite skev kan det fungera att balansera om fälgen, men bästa är att rikta fälgen eller byta ut den. En aluminiumfälg som fått en smäll kan ha en spricka, och gå sönder mer senare. Det kan även vara så enkelt att någon balanseringsvikt lossnat vid körning/tvätt.

Du har eftermarknadsfälgar och de passar inte helt på ditt nav. Du skruvade fast hjulet ändå. Tyvärr blir inte hjulet helt centrerat då. Gå till någon däcksverkstad och införskaffa 4 st centreringsringar för dina fälgar -> nav.

Dina däck är numer ordentligt slitna. Byt däck, när däcken blir ordentligt slitna blir det ofta obalans. Och slitna däck är inte bra för ekonomin eller hälsan. Förr eller senare händer en olycka, eller så har du tur och polisen tar dig och du då byter däck.

I extremfallet kan det vara en drivknut/axel som är dålig.

Det låter mest eller bara när jag svänger åt ett håll.

Låter som ett hjullager som är dåligt. Brukar också kunna 'sjunga'. Ett lager som inte är jättekasst, utan bara dåligt låter ofta mest när lagret inte belastas. Så svänger du höger avlastar du högerhjulen.
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1672
>