Reparation
#32 - G-lader
Av: Rolle Scirocco, 2001-11-01
G-ladern eller kompressorn i dessa bilar är en delikat sak. Kräver sin omvårdnad, och håller fint om den får denna omvårdnad. Brist på omvårdnad blir snabbt lika stort hål i ägarens plånbok som i kompressorn....

Konditionstest

Börja med att lyssna ovanför kompressorn med huven öppen. Hör du olika missljud, kolla varifrån dessa kommer. Svaga knackningar/tickningar är ofta ventiltryckare som är lite dåliga. Gnisslande eller rasslande är dåligt tecken, men har du tur är det remspännaren, servopump, ac-kompressorn..., generator eller vattenpump.
För att kunna höra närmare vilken del som låter, ta en stor skruvmejsel och sätt mitt på de olika komponenterna. Sätt örat/huvudet bredvid örat mot skruvmejseln och lyssna. Fungerar som stetoskopet som används på sjukhus, men med lite sämre förstärkning.
Var noga med att inte trassla in fingrar/armar, hår eller skruvmejsel i remmar och hjul.
Var försiktig, ha en kamrat till hands som kan stänga av motorn snabbt om något skulle hända.
Svagt vinande är helt normalt, är kompressorn som jobbar.

Har du funnit att det inte kommer några direkta missljud från kompressorn? Bra. Stäng av motorn, ta fram en skruvmejsel och skruva bort slangen ut från kompressorn. I denna slang ska du hitta en tunn oljehinna. Liten ansamling av olja just i skarven är inte så farligt, men är det en grå kletig smörja du hittar ska du inte ens köra bilen in i garaget.
Din kompressor kan vara en bomb där stubintråden är tänd, och du vet inte hur lång stubin det finns kvar. Kolla hur det ser ut i vevhusventilationen. Ser det likadant ut där är det kanske (eller både och) motorn som är riktigt risig. Är vevhusventilationen ganska 'torr' så är kompressorn slut.
Det enda att göra nu är att skicka in den på renovering medans det finns något att renovera.

Det var ingen kletig smörja? Ännu bättre. Nu kan du börja andas ut, de stora sakerna är avklarade.
Inte direkt någon kletig smörja men ganska mycket olja. Detta är ofta tecken på att något är fel eller börjar bli ganska slitet. Men det behöver inte vara kompressorn. Det kan även vara motorn som är dålig och skickar ut massa olja i vevhusventilationen. Och vevhusventilationen går in i kompressorns inlopp. Så kolla hur det ser ut i detta rör. Är det tjockt med olja där, torka bort all olja och provkör några mil. Kolla om det rinner in mycket olja i kompressorn eller oljan kommer från kompressorn.
Rinner det in i kompressorn är det dags att ge grundmotorn en omgång med renoveringstagen. Stor chans det är dåliga kolvringar, spricka i toppen/trasig topplockspackning eller något lager som håller på och går sönder.

En bra sak att göra nu är att tvätta rent rören inuti. Avfettning och diskborste fungerar.

Koppla in en laddtrycksmätare och se vad du får för laddtryck. 0,6 -> 0,7 bar ska en frisk kompressor ge. Tidiga årsmodeller hade en större remskiva och gav lite mindre laddtryck, med åren blev remskivan mindre. Saknas laddtryck, leta efter läckor.
Rören till/från laddluftkylaren kan ofta läcka i anslutningarna.
Ofta ser man sådana läckor som lite oljerester utanpå rör/slang. Gör rent rör och slang, byt slangklämma och dra ihop. Testa trycket igen. Har du helt tätt och fortfarande inte får laddtryck är något fel...

Under plastkåpan finns det en liten multiribb rem. Titta på denna noga, ser den sliten ut eller har torrsprickor så är stubintråden tänd. Dock kan du nöja dig med att skaffa en ny rem och byta denna.
Var remmen fin?

Gör ett byte av luft- och oljefilter, häll i ny olja. Parkera bilen, öppna en kall öl och belöna dig själv. Planera in att vid nästa motorservice göra om denna kontroll. När du märker att oljemängden börjar öka, är det dags att planera in servicen.

Renovering

Har du haft oturen att få ett stort hål i kompressorn kan du sluta läsa nu, det är dags att inhandla en ny eller bättre begagnad. Köper du en begagnad är du säkert så smart att du lämnar in den på renovering det första du gör! Dumt att åstadkomma 2 rasade kompressorer.
Kompressorn låter illa, skickar ut sig kletig smörja? Då ska du skicka iväg den till renovering. Finns flera firmor som gör detta. En är SLS i Tyskland, de har inte all information på hemsidan men svarar på telefon/mail och konverserar då på engelska om du vill det. Mail kan ta några dagar om de har mycket att göra. De är ganska snabba.

Det finns lite olika varianter. De kan montera starkare rem mellan skovlarna, de kan även uppgradera kompressorn. Men fråga firman du tänker anlita vad de olika stegen kostar. Men skickar du en någorlunda ok kompressor på renovering så borde det inte kosta märkbart över 5' med frakt. Ju mer sliten, ju mer kostar det ofta. Har du otur är den för sliten så renovering inte är möjligt.

Det är säkert möjligt att renovera kompressorn själv, men frågan är hur resultatet blir? Bara byta lager och packboxar är inte det svåra, att få rätt spel mellan tätningarna och huset är inte lika lätt. Och det är nog bara firmorna som vet vad spelet ska vara.

Om du bara ska byta remmen mellan skovlarna, märk upp hur dessa sitter mycket nogrannt och återmontera så. Vrids dessa så riskerar du göra ett stort hål....

Livsförbättrande åtgärder

Vad finns det att göra för att förbättra, eller i vilket fall som helst inte minska livslängden? En första åtgärd är att byta olja och oljefilter med jämna mellanrum. Använd en 'kvalitetsolja' av känt märke, vilket märke väljer du efter eget favorit. Detta mår även motorn bra av.
Rent luftfilter så du inte får in små partiklar som sliter sönder tätningarna inne i kompressorn är också mycket viktigt. Läser/frågar man folk som gjort hål i sina kompressorer har många använt sportfilter! Kanske finns anledning att vw kör med ett pappersfilter?
Och sedan körsättet.... När du startat bilen, kör lite mjukt och lugnt tills motorn börjat få upp tempen. Då kan du börja belasta och varva motorn.

Övrigt

När det kommer oljeslabb (mer eller mindre) samlas massa sådant med tiden i laddluftkylaren och sänker effektiviteten på denna. Ta bort den, töm ur eventuellt slask. I med avfettning och varmt vatten. Låt dra en stund, skaka runt lite, dra en stund. Häll ut och i med ny laddning avfettning och varmt vatten. Fortsätt så tills det är 'ren' avfettning och vatten som kommer ut.

Nu häller du i en laddning förtunning, skaka runt, låt dra lite, skaka runt och häll ut. Upprepa detta om mycket slask kom ut tills det är ganska rent.
Gör rent alla rören nogrannt i samma skede.

Slangarna torkar du med förtunning på den bit som ligger utanpå rör/laddluftkylare någon minut innan återmontage, och du kladdar inte ens med rena fingrar på den rentorkade ytan. För på slangarna vill du inte ha något fett när du återmonterar.

En några år gammal bil är det vanligt att vaccumslangarna har lämnat in. Byt då dessa. Slangen från motor till styrbox ska vara 1m lång.



Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1524
>