Reparation
#21 - Justera växellägen A1
Av: Rolle Scirocco / Malmö Martin / Quix, 2001-11-01
Att byta bussningarna innan du börjar justera in växlarna är ett hett tips, finns hos VAG, dalhems och VW custom & speedparts för överkomliga pengar. En komplett sats med bussningar, låspinnar kostar i runda slängar 3 Linné.
Problemet vid injustering är att få både 1:an och 5:an att gå in. Har du bara 4 växlar är det lättare.

Ju mer glapp i bussningarna desto svårare dvs. Det underlättar väldigt mycket om man är två personer då en kan ligga under bilen och en sitta inne i bilen och sköta växelföraren. Under växelföraren i bilen (dvs under bilen) är en axel som går fram till motorummet fastsatt på splines. Det är vid denna infästning man gör justeringen. Dra ut axeln från splinsen, låt sedan personen inne i bilen hålla växelföraren i friläge och varken till höger eller till vänster. Be personen undertill sätta på axeln och spänna fast den i detta läge. Testa nu om du får in både ettan och femman...går inte ettan i måste växelföraren vara lite mer till höger när axeln sätts på igen...och går inte femman i får du hålla växelföraren lite mer åt vänster inan axeln sätts på. Tar en liten stund att få rätt på men det är inte omöligt!

"Har varit ute och justerat växlarna nu... Jag får i alla växlar men jag behöver inte trycka ner växelspaken för att få i backen, vad beror det på? och så skorrar det. ettan och trean ligger väldigt tätt också? annars funkar det bra."

Kan vara växelspakens undre lagring som är sliten. Lagringen är en plastkula som sitter i en kopp i golvet. För att byta den måste du under bilen och plocka ner växelspakshuset.

Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1685
>