Reparation
#18 - Svetsa ny skärmkant
Av: Rolle Scirocco, 2001-11-01
"Hur ska jag göra? "

Lämpligen måttar du med den nya delen utanpå den gamla skadade, och skissar ('streckad linje') konturen med en tuschpenna där kanten på nya plåten ligger.
Nu ritar du ett streck cirka 10mm under förra strecket, det är där du ska kapa.

Om du kan, slipa bort punktsvetsarna etc för att få bort plåtbiten.
Slipar bort färg och spackel etc cirka 50mm in på gamla plåten.
Provmontera din nya bit, om behövligt putsa till så de ligger cirka 10mm omlott.

Finns ett fint 'fals'verktyg, med det kan du vika in kanten lite och få en intryckt plåt så de ligger omlott men inte putar ut. Svårt att förklara men lättare när man är där.
Provmontera igen. Ser det bra ut punktsvetsar du fast den på 3-4 olika ställen.

Gå bort någon meter, titta i olika vinklar. Sitter den helt rätt. Om inte, slipa bort någon eller några punkter och justera.
När du blivit helt nöjd är det dags att svetsa. Nu beror det på om du gör det seriöst för att ha kvar bilen (helsvetsa) eller repa för besikting... (punktsvetsa).
Oavsett vilket du väljer ska du punktsvetsa, men i fallet seriöst lägger du punkterna nära varandra så det blir en hel söm.
Väldans viktigt i detta skede att lägga en punkt, flytta sig kanske 10cm bort, lägga nästa, flytta 10cm etc.
På det sättet blir det inte rackarns varmt och risken att någon plåtdel slår sig minskar. När du gått varvet runt och börjar nästa varv så ska du kunna ta på plåten där du svetsat innan, annars kyl med tryckluft eller vänta en stund.

Har du utstående svetsar, slipa ner det som står ut. Tvätta rent ordentligt med förtunning. Måla ett heltäckande lager med grundfärg, spackla, slipa. Om det behövs nytt lager grundfärg, och sedan lack.

Använd ordentliga handskar, glasögon och hörselskydd när du kapar bort gamla plåten, och svetshjälm när du svetsar
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1798
>