Modifieringar
#24 - Montera laddtrycksmätare
Av: Rolle Scirocco, 2009-01-27
Har du en bil med färddator så är ett lämpligt ställe att sätta ett T-kors på slangen till färddatorn. Du slipper försöka få slangen genom torpedväggen, det är redan gjort.
Leta upp ett cirkus 3mm tjockt plaströr, svart eller vitt som går till instrumentet.
Kapa av, och skarva dit T-stycket. Koppla in laddtrycksmätaren på den slangen.

Vad du än gör så sätt INTE slangen på den slang/rör som går till styr boxen om du har en g60

Har du inte färddator får du dra in en slang, på förarsidan långt upp på torpedväggen finns det ofta några lediga täcklock i gummi, ~ 15mm i diameter. Använd lämpligen något av de hålen. Anslutning gör du direkt på insuget. Skarva helst inte till någon annan användare, då den kan se fel vaccum/tryck

Mätare finns av ett flertal olika modeller och prisklasser. En lämplig variant är den som går från -1 till 1,5 bar. Räcker i de flesta fallen, och visar även när motorn går som sugmotor vilket vaccum. Om det uppstår vaccumläckor kan man se att vaccumet på tomgång blir mindre.
Det finns också mätare från 0 till 2,5bar, för de som laddar mer :-)

De billigare mätarna är ofta ok, men ger sällan exakt tryck. Då får man köpa en dyrare.

Har man fladder på mätaren vid full gas och mycket lågt varv kan det vara topplockspackningen som håller på och går sönder, eller så måste man sätta en liten 'strypning/hopträngning' på slangen till laddtrycksmätaren.
Finns oftast en 'strypning' från fabrik, men den kan vara för liten. Den kommer inte visa mindre tryck, men däremot stabilare.
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 2020
>