Köpråd
#81 - Vanliga fel på GOLF Mk4 1.6 och 1.8T
Av: Mini_me, 2009-01-27
I dom flesta VAG motorer så finns det ett vanligt fel och det är på TEMPERATUR GIVAREN G62 som talar om för bilens data box vilken temp motorn har. Får den inte en logisk signal från denna givare så kan den börja spöka på alla möjliga sätt.

*Orolig tomgång.
*Motor lampa som tänds.
*Motorn rusar (Se 1.6L)
*Dålig effekt / Drar mkt bensin.
*Tappar tomgången. (Ovanligt)

MKT lätt att ordna.
På 1.8T sitter denna temperatur givare på höger sida (sett framifrån) under den undre av dom 2 plast kåporna.
På sidan av toppen finner man ett plast hus som det går slangar till och från och här finner man även G62.
Sitter mkt enkelt med ett plast clips som är monterat från sidan.

*LOSSA ENDAST VID KALL MOTOR!!!*

Det är bara att dra ut clipset och sen dra temperatur givaren rakt upp.
Se till att få med den gamla O-ringen som ofta fastnar nere i plast huset.

Montera i en ny (ca 200-400kr..glöm inte ny O-ring ) och få fel minnet släckt.
Dom nya brukar vara gröna (Beroende på årsmodell) och dom gamla är svarta.

På 1.6L motorerna så sitter denna på mer eller mindre samma ställe men felet som uppträder kan vara lite mer dramatiskt.
Motorn har ibland en tendens att rusa (Ca 4000V/min eller mer).
Kan vara otäckt om man inte är med på att det kan hända.
Annars gäller samma som för 1.8T.


Andra vanliga fel är den berömda LUFTMASSEMÄTAREN (LMM).

Vanliga fel vid trasig LMM:

*Orolig tomgång.
*Ryckningar vid belastningar.
*Turbon laddar ej som den ska.
*Motorn tappar tomgången (Lite ovanligt).

Denna kan vara lite knepigare att felsöka på.
Lättast är att lossa kontakten till LMM och testa om bilen går bättre.
Det som händer då är att datorn går in i ett nöd program där den bortser från dom givare som finns och kör på fasta värden.
Dock funkar inte detta sätt på alla VAG motorer men det är värt att testa.
Har man tillgång till VAG-COM eller ännu bättre, VAG , så är det rätt lätt att mäta upp.
Går inte in på det här pga att jag inte vet hur det ser ut i VAG-COM och dom flesta inte har en VAG data.

INTE VANLIGT ATT DEN SÄTTER FELMINNE PÅ JUST LMM UTAN OFTA PÅ ANDRA SAKER SOM LAMBDA MM.

Det som händer med LMM är att den blir okänslig och registrerar bara tomgångs luftmassa.
En ny kostar mellan 1000kr och 2000kr på VAG.
Då lämnar man in sin gamla och får en bytes del.
BYTES del är en trasig som skickas till fabriken/underleverantör som i sin tur lagar och säljer för en billigare peng.


I det stora hela så är både 1.8T och 1.6L mkt bra motorer.
Visst dom har sina brister men vem/vad har inte det.

Finns säkert mer att skriva men vi börjar här.

Lycka till!

Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 7750
>