Köpråd
#9 - VWs olika motorer, plus och minus
Av: Rolle Scirocco, 2009-01-27
Till en början kommer polo-motorn ej behandlas. Den skiljer sig ganska ordentligt från övriga 4 cylindriga snurror, både med mindre block och annan konstruktion. Tyngdpunkten ligger på "gti" motorer från golf/jetta/Scirocco samt passat.

På motorns framsida, högst upp och fram för cylinder nr3 så finns det en platta med bokstäver och siffror. Detta är motorkoden.

'Polomotorn'. Största skillnaden mot de större motorerna är att avståndet mellan kolvarna är mycket mindre, och motorn är därmed ~ 4cm kortare. Vattenpumpen sitter 'i' blocket och drivs av kamremmen.

"Ur-motorn" 1,6l gti. Kom -76, satt i Scirocco och golf gti. 110 hästar. Borrning 79,5mm och slaglängd ?. 2 ventilsmotor, insugsventil 3x mm, avgasventil 3x mm, överliggande kamaxel.

Förbränningsrummen sitter i kolvarna på dessa motorer och de har inga förbränningsrum i toppen. Finns med lite olika kamaxlar genom åren. Bottenvridet är lite klent, men fint mos på högre varv. Tar man bort varvtalsskyddet i fördelaren brukar dessa motorer dra fint förbi 7000 varv, uppemot 7500 varv brukar inte vara något problem med original ventilfjädrar och kamaxel.

I gt-versionen med förgasare hittar man andra kolvar, i dessa motorer sitter förbränningsrummet i toppen istället. Och på dkv 80 kan du hitta en lågkompad variant av insprutningsmotorn, med förbränningsrum i toppen. Bra kanditat för överladdningsprojekt. Har lite mindre ventilstorlek än 'gti' snurran men det är inte det största problemet i början på överladdningens bana. Både förknasarversionen och insprutaren har lika komp, 8,2:1 och lika kolvar etc.

Efter -86? kom en ny 1,6 motor, som har likadana olje- och kylkanaler som 1,8 blocket.

1,8 (2,0) Blocket snarlikt, lite andra oljekanaler och större borrning och slaglängd. Detta gör att toppar/block inte kan bytas mot tidigare motorer kors & tvärs.
Finns i en uppsjö varianter. Blocken är 'lika' varandra så till vida att vevaxlar, stakar, kolvar, toppar kan bytas kors och tvärs. Förbränningsutrymmena är både i kolv och topp på alla 2ventilsmaskiner, 4 ventilarna har förbränningsutrymmet i toppen endast.

1,8 förgasare/singelinsprutning. Komp 9,2 ? , bra bottendel för överladdning.

1,8 gti. Högre komp. Insprutning. Finns med både mekanisk insprutning och elektronisk.

1,8 g60. 8,2 i komp, oljesprut på kolvarna. Elektroniskt sprut. Överladdad från start!

2,0 Finns 2 olika block, ett kort block som har samma höjd som 1,8 och ett 16mm högre block. Höga blocket har skonsammare vinklar vevstake/block och sliter mindre vevlager. Vid montering i bil som haft kort block kan man behöva göra någon adapter mellan grenrör/främre rör etc. Större borrning än 1,8 blocken. Fram till -93 har 2,0 blocken oljesprut på kolvarna, bra för hållbarhet och kylning.

Både 1,8 och 2,0 finns i 4-ventilade versioner. Dessa skiljer sig markant genom att kolvarna sticker upp lite ur blocket, och allt förbränningsutrymme finns i toppen. Det går med andra ord inte att bara byta till en topp med annat antal ventiler och få saker att fungera utan att byta minst kolvar.
Dessa block har oljesprut på kovlarna.
Ytterligare en sak skiljer sig markant när det gäller höga 2l versionen, denna har en kuggkrans på vevaxeln för varvtalssignal till styrdonet.
Dessa motorer har fördelaren i toppen så oljepumpsdrivningen är lite annorlunda.

Generellt sätt så kan man inom samma volym byta kolvar helt mellan olika motorer, men kolvarna måste matchas med en topp som har samma antal ventiler som motorn kolvarna kom ifrån. Vill man ändra antalet ventiler, byt HELA motorn. Billigast, enklast och minst problem även om man fått en bra topp!

Går vi framåt lite till i utvecklingen kommer det ett 'nytt' 1,8l block, med 5 ventils topp. Detta block har motsvarande motorfästen som tidigare block, kuggkrans på vevaxeln för varvtalssignal och några extra oljereturkanaler. Så det går inte att ta denna topp på äldre block eller tvärtom utan MYCKET omfattande modifieringar. Dock kan man hyfsat enkelt bulta in denna motor i en -74 om man vill.
Blocken från bilar med längsmonterad motor (eventuellt bara tidigare block) påminner mest om de äldre motorerna. Oljepumpen sitter på i stort sett samma ställe, även en bulle ut på blocket där. Blocken från bilar med tvärmonterad motor har oljepumpen sitter bakom kamremmen, likadant som på 'polo' motorn skulle jag tro. Bullen på framsidan för oljepump saknas då också.
Mellan sugmotor versionen och turbomotor versionen så skiljer sig kamaxlarna. Det är ~ 1mm mer lyft på sugmotorkammarna. Troligen lite 'häftigare' också.
Senare motorer har elektronisk ändring av kamtiderna också.
Ytterligare skillnad på senare ( i alla fall -01) är att myllret av vaccumslangar och avgasrening och tjafs blivit en hel del fler. Saker går igen, då förgasarbilarna när det led mot slutet av -70 talet också fick ett götter av vaccumslangar, termoventiler, elektromagnetiska ventiler och annat som kan krångla mycket.
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 5265
>